S211:n takaiskarin pultti jumissa
S211:n takaiskarin pultti jumissa
Millä saan iskarin alapään pultin pois? Leka ei tunnu auttavan.
S211:n takaiskarin pultti on jumissa. Mutteri aukesi ja pultti pyörii nahkeasti, kun käyttää voimaa.
Pultin kannan puoleinen pää tuntuu jumittavan. Mutterin pää pultista liikkuu hiukan, kun iskaria
heiluttelee. Iskarin yläpää on irti ja alapää liikkuu kevyesti pultin ympärillä.
Tässä autossa on airmatic ja alatukivarsi on tuettuna, ettei ilmajousi oikene liikaa.
S211:n takaiskarin pultti on jumissa. Mutteri aukesi ja pultti pyörii nahkeasti, kun käyttää voimaa.
Pultin kannan puoleinen pää tuntuu jumittavan. Mutterin pää pultista liikkuu hiukan, kun iskaria
heiluttelee. Iskarin yläpää on irti ja alapää liikkuu kevyesti pultin ympärillä.
Tässä autossa on airmatic ja alatukivarsi on tuettuna, ettei ilmajousi oikene liikaa.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Re: S211:n takaiskarin pultti jumissa
Täytyy tänään jatkaa irrottamista, kun öljy on tunkeutunut syvemmälle.
Toisella kädellä väännän pulttia ja toisella paukutan vasaralla.
Miksei pultti liiku ulospäin, vaikka se kiertyy? Sen päällä ei pitäisi olla mitään kuormaa.
Pultti ei ole ilmeisesti kierteillä kiinni tukivarressa, kun ei se ole yhtään liikkunut ulospäin.
Lämpöä jos haluaa käyttää, pitäisi riisua ne mansetit tukivarren ympäriltä.
Mahtaako niitä saada takaisin?
Mitään korjaamoiden erikoistyökaluja ei ole tietenkään käytettävissä,
ei hitsiä, kaasua eikä paineilmaakaan. Ruuvipenkki on, jolla voisi puristaa.
Toisella kädellä väännän pulttia ja toisella paukutan vasaralla.
Miksei pultti liiku ulospäin, vaikka se kiertyy? Sen päällä ei pitäisi olla mitään kuormaa.
Pultti ei ole ilmeisesti kierteillä kiinni tukivarressa, kun ei se ole yhtään liikkunut ulospäin.
Lämpöä jos haluaa käyttää, pitäisi riisua ne mansetit tukivarren ympäriltä.
Mahtaako niitä saada takaisin?
Mitään korjaamoiden erikoistyökaluja ei ole tietenkään käytettävissä,
ei hitsiä, kaasua eikä paineilmaakaan. Ruuvipenkki on, jolla voisi puristaa.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
- Sepelimies
- Vakiokalustoa
- Viestit: 217
- Liittynyt: Su 18.09.2011 22:48
- Paikkakunta: Kiiminki
Re: S211:n takaiskarin pultti jumissa
Rakennetta en tarkemmin tunne, mutta oisko se iskarin alapää hakannu pultin kieroksi tai sitten kuluttanu loven pulttiin mikä sitten tökkää tukivarren reikään. Rälläkkä jos löytyy niin kanta pois ja koittaa tampin kans lyödä toiseen suuntaan? Yleensä kyllä pitäs lähteä paineilmapyssyllä ja toiseen päähän kopua vasaralla.
- S210 E320 CDI Avantgarde ´02 - "Tapiotettu"
Re: S211:n takaiskarin pultti jumissa
Voisiko iskarin alapään puslan holkki olla ruostunut kiinni siihen pulttiin? Tällasen tapauksen kerran ratkaisin laikkaamalla sekä kannan että mutterin puolen tukivarren tasoon ja sen jälkeen levittämällä iskarin kiinnitystä niin paljon että iskari pultinpätkineen mahtui välistä pois. Ei kyllä ollu mese, enkä tiedä 211 Airmatic takatukivarren rakennetta että pystyykö näin edes tekemään...
W108 remontissa
204.203 C250 CDI T -13
176.042 A180 -13
ex 203.207 C200 CDI T -07
ex 201.024 190E -89
204.203 C250 CDI T -13
176.042 A180 -13
ex 203.207 C200 CDI T -07
ex 201.024 190E -89
Re: S211:n takaiskarin pultti jumissa
Kyllä kai siellä jotain korroosiota täytyy olla, kun on niin lujasti kiinni.
Korroosio on ilmeisesti tuhonnut iskarin ja aiheuttanut öljyvuodon.
Kun paukuttelin pulttia, iskarin kyljestä irtosi toinen kahdesta pahkasta.
Näyttäisi ruostuneen saumasta irti:
Tämä selittäisi, miksei airmatic kestä. Ensin iskari ruostuu
tuosta kohtaa, alkaa vuotaa ja on vaihdettava. Huolimaton vaihto
rikkoo ilmajousen.
Valmistajan ohjeen mukaan ilmajousta ei saa venyttää
liikaa, tai se rikkoutuu korjauskelvottomaksi. Oikeaoppisessa iskarin
vaihdossa pitäisi käyttää Staria, jolla jousta hiukan tyhjennetään
ja samalla nostetaan tukivartta.
Korroosio on ilmeisesti tuhonnut iskarin ja aiheuttanut öljyvuodon.
Kun paukuttelin pulttia, iskarin kyljestä irtosi toinen kahdesta pahkasta.
Näyttäisi ruostuneen saumasta irti:
Tämä selittäisi, miksei airmatic kestä. Ensin iskari ruostuu
tuosta kohtaa, alkaa vuotaa ja on vaihdettava. Huolimaton vaihto
rikkoo ilmajousen.
Valmistajan ohjeen mukaan ilmajousta ei saa venyttää
liikaa, tai se rikkoutuu korjauskelvottomaksi. Oikeaoppisessa iskarin
vaihdossa pitäisi käyttää Staria, jolla jousta hiukan tyhjennetään
ja samalla nostetaan tukivartta.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Re: S211:n takaiskarin pultti jumissa
Olisiko sitten tuo iskarin alapään holkki on ruostunut pulttiin kiinni:
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Re: S211:n takaiskarin pultti jumissa
Onpa mennyt iskari pahaan kuntoon. Onko suomiauto?
Eiköhän se holkki ole juurikin ruostunut pulttiin kiinni. Minkälainen rakenne siinä tukivarressa on, pystytkö soveltamaan aiemmin mainitsemaani tekniikkaa?
Eiköhän se holkki ole juurikin ruostunut pulttiin kiinni. Minkälainen rakenne siinä tukivarressa on, pystytkö soveltamaan aiemmin mainitsemaani tekniikkaa?
W108 remontissa
204.203 C250 CDI T -13
176.042 A180 -13
ex 203.207 C200 CDI T -07
ex 201.024 190E -89
204.203 C250 CDI T -13
176.042 A180 -13
ex 203.207 C200 CDI T -07
ex 201.024 190E -89
Re: S211:n takaiskarin pultti jumissa
Ruostetta ei näy missään muualla, mutta tuonne iskarin kylkipatin saumaan sitä näyttää pesiytyneen
ja sitä on varmasti muillakin vastaavassa paikassa. Toin auton Saksasta ja vein heti ruostesuojaukseen,
mutta iskareita ei ole suojattu. Mittarissa on vain 135 tkm.
Alatukivarsi on peitetty suojakotelolla, jonka poistamalla pultin pääsisi katkaisemaan alapuolelta.
Pitäisi vaan olla uusi pultti hankittuna.
ja sitä on varmasti muillakin vastaavassa paikassa. Toin auton Saksasta ja vein heti ruostesuojaukseen,
mutta iskareita ei ole suojattu. Mittarissa on vain 135 tkm.
Alatukivarsi on peitetty suojakotelolla, jonka poistamalla pultin pääsisi katkaisemaan alapuolelta.
Pitäisi vaan olla uusi pultti hankittuna.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Re: S211:n takaiskarin pultti jumissa
Takaiskarin kyljessä on kaksi pahkaa. Toinen on pelkkä säiliö, toisessa on venttiili,
jolla säädetään vaimennuksen jäykkyyttä. Pahkojen ja iskarin välinen sauma
kannattaisi käsitellä kotelonsuoja-aineella ja alustamassalla. Uudet iskarit ovat
hintavat. Onneksi näitä ei tarvitse Mersun mukaan vaihtaa pareittain.
jolla säädetään vaimennuksen jäykkyyttä. Pahkojen ja iskarin välinen sauma
kannattaisi käsitellä kotelonsuoja-aineella ja alustamassalla. Uudet iskarit ovat
hintavat. Onneksi näitä ei tarvitse Mersun mukaan vaihtaa pareittain.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Re: S211:n takaiskarin pultti jumissa
Venetmäki irrotti pultin helposti, oli kuulemma kai isompi leka.
Minä käytinkin suurimmillaan vain 6 kg:n moukaria ja löin niin,
että alkoi iskunvaimentajan osia putoilla.
Kiitokset Venetmäelle hyvin ja halvalla tehdystä hommasta.
Minä käytinkin suurimmillaan vain 6 kg:n moukaria ja löin niin,
että alkoi iskunvaimentajan osia putoilla.
Kiitokset Venetmäelle hyvin ja halvalla tehdystä hommasta.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
-
- Mersumies
- Viestit: 2362
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: S211:n takaiskarin pultti jumissa
Kiitos varoituksesta, tuollaisia lekatyyppejä pitää varoa viimeiseen saakka vaikka ne vielä maksaisivat siitä,JarkkoN kirjoitti:Venetmäki irrotti pultin helposti, oli kuulemma kai isompi leka.
Minä käytinkin suurimmillaan vain 6 kg:n moukaria ja löin niin,
että alkoi iskunvaimentajan osia putoilla.
Kiitokset Venetmäelle hyvin ja halvalla tehdystä hommasta.
että saavat hakata lekalla paikkoja paskaksi.
Ammattimiehet EIVÄT hakkaa autoja lekoilla.
Re: S211:n takaiskarin pultti jumissa
Kyllä leka joissain kohtaa ja tiettyyn rajaan asti on ihan käypä työkalu.E200kompressor kirjoitti:Kiitos varoituksesta, tuollaisia lekatyyppejä pitää varoa viimeiseen saakka vaikka ne vielä maksaisivat siitä,JarkkoN kirjoitti:Venetmäki irrotti pultin helposti, oli kuulemma kai isompi leka.
Minä käytinkin suurimmillaan vain 6 kg:n moukaria ja löin niin,
että alkoi iskunvaimentajan osia putoilla.
Kiitokset Venetmäelle hyvin ja halvalla tehdystä hommasta.
että saavat hakata lekalla paikkoja paskaksi.
Ammattimiehet EIVÄT hakkaa autoja lekoilla.
Esim. alustan nivelten kartioliitoksen voi avata turvallisesti lekalla,
kun kartion takana on moukari vastapainona. Terävä napautus
kartioon saa aikaan värähtelyn, joka laajentaa hetkellisesti kartion
ja avaa liitoksen. Takana oleva paino ohjaa energian kartioon eikä
se siirry muualle. Voimaa ei tarvita kovin paljon ja yksi lyönti riittää.
Tässäkin tapauksessa pultti oli minusta tarkoitettu poistettavaksi
kevyesti lyömällä, jostain syystä se ei vain helposti lähtenyt. Ehkä se
löystyi ajaessa, kun olin suihkutellut öljyä riittävästi, eikä kovin paljon
voimaa enää tarvittu. Rälläköinti olisi varmasti myös onnistunut korjaamolta.
Kokonaan toinen juttu on sitten silmitön vasarointi paikkaan, jossa
voi tulla vahinkoa laakereille tai muille osille. Joskus näkee myös
kartioliitoksia avattavan raskaalla vasaroinnilla, ilman takana olevaa
vastapainoa.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5682
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
Re: S211:n takaiskarin pultti jumissa
paineilma vasara on kans aika kätevä peli läpi ruuvin irrottamiseen sekä myös hitsipillit
jos itelle ostasin tuollaisen uuden niin kyllä maalaisin sen ensin pariinkertaan uudelleen ja sitten vasta laittaisin alusta massaa päälle
jos itelle ostasin tuollaisen uuden niin kyllä maalaisin sen ensin pariinkertaan uudelleen ja sitten vasta laittaisin alusta massaa päälle
mullon pelkkiä romuja vaan