Tekniikan Maailma -lehden ohjeet MB dieselin turbottamiseksi

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Teddy
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 70
Liittynyt: Ma 13.12.2004 17:59

Tekniikan Maailma -lehden ohjeet MB dieselin turbottamiseksi

Viesti Kirjoittaja Teddy »

Lueskelin Tekniikan Maailmaa ja siinä "kysykää meiltä" palstalla oli mielenkiintoinen kirjoitus diesel Mersun turbottamisesta. Koska tällä foorumilla on monia muitakin asiasta tietoa tarvitsevia, niin laitan tässä artikkelin skannattuna. Lehti ei ollut tuo viime viikolla postiluukkuun ilmestynyt, mutta ei kai nämä tekniikan asiat kovinkaan äkkiä vanhene?


Kuva
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3822
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: Tekniikan Maailma -lehden ohjeet MB dieselin turbottamis

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Aivan helmi!
:thumbup:
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
jytäkkä
Mersumies
Mersumies
Viestit: 679
Liittynyt: To 25.11.2004 17:02
Paikkakunta: Tampereen esikaupunkialue

Re: Tekniikan Maailma -lehden ohjeet MB dieselin turbottamis

Viesti Kirjoittaja jytäkkä »

Hep, kiva kuulla näin jälkikäteen että 200ree oli korkeaviritteinen. Ei kyllä tuntunut siltä kaasua painaessa yhä syvempään ja syvempään kun
rekka oli samalla kaistalla tulossa vastaan ohitustilanteessa...wtf
S212 300 BE A Avantgarde -10
Valmet 602T-80 ****************

EX S204 220 cdi -08
Ex S211 320 cdi A Avantgarde -05
Ex S123 300TD Aut.-80
Ex W124 230 A -89
Ex V 70 -06 D5 Aut
Ex W201 190E 90 Aut.
Ex W210 200 Cdi -01 Automatic Tiptronic
Ex S210 E 230 T Automatic Avantgarde-96
Ex S124 200d-90
Ex Opeleita kymmenittäin

---------------------------------------------------------------------
Avatar
klonksvaagen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 293
Liittynyt: Ti 27.12.2011 19:58
Paikkakunta: Punaraja

Re: Tekniikan Maailma -lehden ohjeet MB dieselin turbottamis

Viesti Kirjoittaja klonksvaagen »

jytäkkä kirjoitti:Hep, kiva kuulla näin jälkikäteen että 200ree oli korkeaviritteinen. Ei kyllä tuntunut siltä kaasua painaessa yhä syvempään ja syvempään kun
rekka oli samalla kaistalla tulossa vastaan ohitustilanteessa...wtf
Oliko vuosikertaa -66 :mrgreen:
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17278
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Tekniikan Maailma -lehden ohjeet MB dieselin turbottamis

Viesti Kirjoittaja dealer »

Jotain tuttua tuossa Alpo Aution vastauksessa on :sick:
wiimax.fi
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Tekniikan Maailma -lehden ohjeet MB dieselin turbottamis

Viesti Kirjoittaja veskola »

Pitäisköhän laittaa Alpo Autiolle pari linkkiä jälkiahdettuihin 200d projekteihin...

Tosiaan samantyyppiseen tekstiin törmää aika ajoin cdi moottoreihin liittyen.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tekniikan Maailma -lehden ohjeet MB dieselin turbottamis

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

dealer kirjoitti:Jotain tuttua tuossa Alpo Aution vastauksessa on :sick:
Ihan kuin olis joku tällä foorumilla kirjotellu vähän samaan tyyliin.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Tekniikan Maailma -lehden ohjeet MB dieselin turbottamis

Viesti Kirjoittaja veskola »

Se totuus tuossa kyllä on, että vuonna 66 tuskin oli saatavilla sopivalla pakopesällä olevaa ahdinta tuommoseen koneeseen. En kyllä tiedä millaisia ahtimia silloin oli olemassa, mutta tuskin juuri minkäänmoisia 2 litraiseen koneeseen.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: Tekniikan Maailma -lehden ohjeet MB dieselin turbottamis

Viesti Kirjoittaja tomant »

Koskahan ensimmäiset turbodieselit on kokeiltu henkilöautoissa? Tuotantomalleissa oli vissiin ensimmäinen Mersun 300 SD vuonna 1978.

Edit: Löytyi tietoa 1960-luvun kokeiluista autotehtaissa.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Tekniikan Maailma -lehden ohjeet MB dieselin turbottamis

Viesti Kirjoittaja Sergey »

dealer kirjoitti:Jotain tuttua tuossa Alpo Aution vastauksessa on :sick:
Perusvastaus foorumilla :lol:
veskola kirjoitti:Se totuus tuossa kyllä on, että vuonna 66 tuskin oli saatavilla sopivalla pakopesällä olevaa ahdinta tuommoseen koneeseen.
meinaatko että ne mietti silloin asiaa lainkaan? Sama turbo kelpas kaikkeen :wink:
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17278
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Tekniikan Maailma -lehden ohjeet MB dieselin turbottamis

Viesti Kirjoittaja dealer »

TM 5/77 koeajoi turbotettua 200D pystylyhtyä ....
"Viiden tonnin viritys" tekee Mersu 200 Dieselistä suorituskyvyltään aivan dieselhenkilöautojen kärkiauton.
Niinpä, 0-100km/h alle 20 sekuntia, vakiona 33.
wiimax.fi
Avatar
HMK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 415
Liittynyt: To 30.11.2006 22:30
Paikkakunta: Ilomantsi

Re: Tekniikan Maailma -lehden ohjeet MB dieselin turbottamis

Viesti Kirjoittaja HMK »

the first turbo-diesel Formula 1 racing car, a Renault 1,492 V6 producing 510 bhp having appeared in 1977.

Tuosta dieselin historiasta iski silmään tuo Renaultin Formula 1 turbodiesel. Jos tuo lukema 1.492 on moottorin koko litroina, niin ei voi kuin todeta että on niitä TOSISUPERTURBOJA ollut ennenkin :o
Pitkä rimpsu entisiä joista ainakin kuusi Mersua.
Nykyiset
GLK 220 cdi Emäntä ajelee
ML 270 cdi Allekirjoittanut ajelee
MB 312 Frankia Reissu auto
SLK 230 Kompressor Kesä auto
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tekniikan Maailma -lehden ohjeet MB dieselin turbottamis

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

HMK kirjoitti:the first turbo-diesel Formula 1 racing car, a Renault 1,492 V6 producing 510 bhp having appeared in 1977.

Tuosta dieselin historiasta iski silmään tuo Renaultin Formula 1 turbodiesel. Jos tuo lukema 1.492 on moottorin koko litroina, niin ei voi kuin todeta että on niitä TOSISUPERTURBOJA ollut ennenkin :o
Voiko diisselistä edes saada tuollasia litratehoja? :D
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: Tekniikan Maailma -lehden ohjeet MB dieselin turbottamis

Viesti Kirjoittaja tomant »

HMK kirjoitti:...on niitä TOSISUPERTURBOJA ollut ennenkin...
Varmaan olisivat joutuneet varikolta starttaamaan, etteivät jäisi lähtöviivalle savuttamaan ,-)

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Teddy
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 70
Liittynyt: Ma 13.12.2004 17:59

Re: Tekniikan Maailma -lehden ohjeet MB dieselin turbottamis

Viesti Kirjoittaja Teddy »

HMK kirjoitti:the first turbo-diesel Formula 1 racing car, a Renault 1,492 V6 producing 510 bhp having appeared in 1977.

Tuosta dieselin historiasta iski silmään tuo Renaultin Formula 1 turbodiesel. Jos tuo lukema 1.492 on moottorin koko litroina, niin ei voi kuin todeta että on niitä TOSISUPERTURBOJA ollut ennenkin :o
Eipä paljoa kannata uskoa mitä netistä löytää. Aika paljon muutakin huuhaata olen wikipediasta lukenut tuon rellun turbodiesel väitteen lisäksi.
Iskutilavuus ja teho on tuossa kyllä ihan oikein mutta eipä tuo löpöllä kulkenut.
Avatar
HMK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 415
Liittynyt: To 30.11.2006 22:30
Paikkakunta: Ilomantsi

Re: Tekniikan Maailma -lehden ohjeet MB dieselin turbottamis

Viesti Kirjoittaja HMK »

Teddy kirjoitti:
HMK kirjoitti:the first turbo-diesel Formula 1 racing car, a Renault 1,492 V6 producing 510 bhp having appeared in 1977.

Tuosta dieselin historiasta iski silmään tuo Renaultin Formula 1 turbodiesel. Jos tuo lukema 1.492 on moottorin koko litroina, niin ei voi kuin todeta että on niitä TOSISUPERTURBOJA ollut ennenkin :o
Eipä paljoa kannata uskoa mitä netistä löytää. Aika paljon muutakin huuhaata olen wikipediasta lukenut tuon rellun turbodiesel väitteen lisäksi.
Iskutilavuus ja teho on tuossa kyllä ihan oikein mutta eipä tuo löpöllä kulkenut.

Eikä muutenkaan mitään järkeä siihen aikaan mitään dieseleitä formuloissa käyttää, kun kukaan eikä mikään rajoittanut polttoaine kulutuksia. Vaikkakin silloin formuloissa muuten oli luovuutta enempi kuin nykyään, kuten Lotuksen Colin Chapman ja Brabhamilla muuan Ecclestone...
Ja nuo Renaultin tehot oli kompromissi kestävyyden kanssa. Aika ajoissa käytettiin eri 1.5 litran moottoreita, joissa huhuttiin olevan parhaillaan yli 1000 heppaa... :o
Pitkä rimpsu entisiä joista ainakin kuusi Mersua.
Nykyiset
GLK 220 cdi Emäntä ajelee
ML 270 cdi Allekirjoittanut ajelee
MB 312 Frankia Reissu auto
SLK 230 Kompressor Kesä auto
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tekniikan Maailma -lehden ohjeet MB dieselin turbottamis

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

HMK kirjoitti:Aika ajoissa käytettiin eri 1.5 litran moottoreita, joissa huhuttiin olevan parhaillaan yli 1000 heppaa... :o
Tuokin kuullostaa mahdottomuudelta jos tankissa ei ole jotain tujumpaa tavaraa.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: Tekniikan Maailma -lehden ohjeet MB dieselin turbottamis

Viesti Kirjoittaja tomant »

Polttoaineet olivat tuohon aikaan melko eksoottisia, jotain aivan muuta kuin pumppubensaa.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tekniikan Maailma -lehden ohjeet MB dieselin turbottamis

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

tomant kirjoitti:Polttoaineet olivat tuohon aikaan melko eksoottisia, jotain aivan muuta kuin pumppubensaa.

tomant
Mitähän niihin on sotkettu? Koneet tuskin kestää käydä niin pitkään millään nitrometaanilla. Metanolillahan vois jos sitä siihen aikaan käytettiin.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: Tekniikan Maailma -lehden ohjeet MB dieselin turbottamis

Viesti Kirjoittaja tomant »

Turbokoneissa käytettiin polttoaineessa runsaasti tolueenia, tuolla on jotain juttua siitä.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
HMK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 415
Liittynyt: To 30.11.2006 22:30
Paikkakunta: Ilomantsi

Re: Tekniikan Maailma -lehden ohjeet MB dieselin turbottamis

Viesti Kirjoittaja HMK »

Siekkinen kirjoitti:
HMK kirjoitti:Aika ajoissa käytettiin eri 1.5 litran moottoreita, joissa huhuttiin olevan parhaillaan yli 1000 heppaa... :o
Tuokin kuullostaa mahdottomuudelta jos tankissa ei ole jotain tujumpaa tavaraa.
Taisi virallisesti olla 106 oktaanista ainetta (bensaa :lol: ). Moottoreista todella otettiin kaikki irti mitä sen aikaisella tietämyksellä sai, koska niiden ei tarvinnut pysyä nipussa aika ajossa kuin 3 kierrosta, joista yksi kierros täysillä. Niiden luotettavuudesta kertoo se, että Keke Rosberg voitti hitaalla vapari koneella mestaruuden, koska nopeat turbo koneiset eivät kestäneet kasassa koko kilpailua.
Pitkä rimpsu entisiä joista ainakin kuusi Mersua.
Nykyiset
GLK 220 cdi Emäntä ajelee
ML 270 cdi Allekirjoittanut ajelee
MB 312 Frankia Reissu auto
SLK 230 Kompressor Kesä auto
Mostro
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Ke 26.10.2011 20:37

Re: Tekniikan Maailma -lehden ohjeet MB dieselin turbottamis

Viesti Kirjoittaja Mostro »

Keke voitti viimeisen mestaruuden mitä vapareilla voitettiin... Seuraavan kerran vaparilla voitettiin MM siinä vaiheessa kun turbot olivat kielletty 1989. Tietenkin täytyy muistaa lajin vaarat niinä aikoina, mestaruus olisi "kuulunut" ilman muuta jonnekin muualle kuin Kekelle sinä vuonna. Kauden aikana tapahtui paljon pahoja onnettomuuksia... Pari kuljettajaa kuoli, ja ilman uraa päättänyttä aika-ajo onnettomuutta Pironi olisi ollut varma mestari. MM kakkonen viiden pisteen erolla Keijjoon, ei ajanut viittä viimeistä kilpailua...

Tietenkin turpopelien luotettavuus alkuun oli tosi heikkoa, Renaultille vain naurettiin ekaan voittoon saakka. Mitä sitten lienee olleet alkuun rajoittamattomat ahdot (5.5 jopa 6 barin arvioita esitetty), sillä vuonna 1987 ahtopaine rajoitettiin FIA:n toimesta 4 baariin (samoihin aikoihin polttoainemäärää ruvettiin rajoittamaan). Se oli pakko tehdä, kun 3litraiset vaparit olivat kilpailukyvyttöminä poistuneet areenoilta. Samalla jotkin pikkutallit ennakoivat ja aloittivat ajamisen vailla menestystä kilpailukyvyn palauttamiseksi 3.5 litraiseksi kasvaneilla vapareilla.

Tuolla jotain mielenkiintoista specsiä (ainakin mulle :D ) kilpamoottoreista:

http://www.gurneyflap.com/bmwturbof1engine.html" onclick="window.open(this.href);return false;

-Mikko-
Musta on voimaa, sininen sitkeyttä.
Vastaa Viestiin