210 ohjaus vapisee

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
hakor
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: To 26.08.2004 09:28

210 ohjaus vapisee

Viesti Kirjoittaja hakor »

210 ohjaus vapisee, MB 280E, 1997, 126.000 km

Auto on poikkeuksellisen herkkä ohjauspyörän vapinalle. Yleensä vapina on ja se esiintyy kapealla nopeusalueella 90 km/h tuntumassa. Vapina syntyy varmasti esim. moottoritielle kiihdytettäessä, kun 90 km/h nopeus saavutetaan. Vapina loppuu, kun nopeus nousee suuremmaksi. Joskus harvoin vapinaa ei esiinny tasaisella nopeudella 90 km/h, mutta yleensä kyllä.

Parin vuoden aikana, jonka auton olen omistanut, renkaita on saanut uusia ja painottaa useasti. Pienikin renkaan pystysuuntainen heitto aiheuttaa vapinaa ohjauspyörässä.

Edellisiä, uusia Nokian kesärenkaita painotettiin moneen kertaan ja yksi vaihdettiin takuuna uuteen. Nyt vain pari millimetriä kuluneet Nokian renkaat piti laittaa vaihtoon lisääntyneen vapinan vuoksi. Rengasliikkeessä sanottiin, että takarenkaisiin oli tullut sahalaitaista kulumaa. Vanteet olivat MB’n alkuperäiset kevytmetallivanteet, joissa myös sanottiin olevan heittoa.
Nyt autoon on vaihdettu uudet vanteet (MB replica), uudet Michelin Primacy 215/55 R16 -renkaat ja uudet iskunvaimentimet. Akselistomittaus antoi OK tuloksen.

Vanteiden ja renkaiden vaihto paransi tilannetta, mutta pientä ohjauspyörän vapinaa on kuitenkin edelleen 90 km/h nopeudessa.

Uudet Michelinit on tarkastettu: pystysuuntainen heitto on 0,5 mm, joka on valmistajan lupaaman toleranssin sisällä. Tähän tulokseen pääsemiseksi toinen takarengas vaihdettiin takuuna uuteen, mutta sillä ei ollut kuitenkaan parantavaa vaikutusta vapinaan.

Onko kyseessä auton tyyppivika?
Vai onko jotain mahdollisia ratkaisuja asiaan, joita voisitte ehdottaa tarkastettavaksi?

Autoa ei ole kolaroitu.
L.Vaara
Matti R
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1655
Liittynyt: To 15.05.2003 11:00
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Matti R »

Voisiko jarrulevyissä olla jostain syystä epätasapainoa? Oletko kokeillut tasapainotusta renkaat paikallaan? Joissakin rengasliikkeissä on siihen vehkeet.
Matti
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95, Corvette -63 convertible
Tesla MYLR -24
Avatar
juhape
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti 28.10.2003 21:27
Paikkakunta: Pieksämäki

Viesti Kirjoittaja juhape »

Onkohan nyt renkaat sitten varmasti tasapainossa? On aika yleistä että rengasliikkeissä jää pientä epätasapainoa.
Vaikka kone näyttääkin että olisi tasapainossa niin heittoa saattaa tulla siitä ettei vannetta kiinnitetä tarpeeksi huolella ja oikeilla laipoilla siihen koneeseen. Jos kiinnitys on pielessä niin varmasti ei ole tasapainossa.

Omasta kokemuksesta voin sanoa että Michelinit ovat kyllä yleesä erittäin pyöreitä, silmällä havaittavaa heitto ei yleensä löydy, joten en usko että renkaissa on vikaa.
Samoin aluvanteet on kyllä pyöreitä jos ei ole kolhittu.

Tietysti vikaa voi olla jossain ohjauksen nivelessä tai jopa viallinen pyöränlaakeri voisi olla aiheuttaja mutta ei kyllä pitäisi noilla kilometreillä vielä.
MB E280 CDI 4Matic -07 AMG-Look
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Kuten aiemminkin jossain toisessa threadissa totesin, itse olen päätynyt tulokseen että jarrulevyt heittävät.

Kyseessä siis S210 eli farkku, jossa samantapaista oiretta.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
Antti K
Valvoja
Valvoja
Viestit: 447
Liittynyt: To 13.11.2003 18:16
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Antti K »

Väljyyttä jossain nivelessä/puslassa tulisi ensimmäisenä mieleen, mutta ne kyllä tulisi tutkia liikkeessä ennen nelipyöräsuuntausta. Joskus on ollut jarrulaikan ja navan välissä töhnää ja pyörä ei ole mennyt suoraan paikalleen. Laahaavat jarrut. Näistä lähtisin liikkeelle.

Olen kyllä ajanut moisia autoja ja ei ne kaikki vapisseet kyllä. Muutamissa kyllä tärinää on ollut. Ja yllättävän monessa vähänkin ajetussa on ollut väljää alustassa -> klonksahduksia. Mersut on tarkkoja pyörän kulmistaan ja kaikissa suuntauspaikoissa ei tunnu onnistuvan lainkaan suuntaaminen kelvollisesti.
hakor
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: To 26.08.2004 09:28

Viesti Kirjoittaja hakor »

Hei,
Toimin ohjeidenne mukaisesti.
Vapina loppui, kun etupyörät tasapainotettiin paikallaan.
Ensin ei meinannut löytyä Espoosta ja Helsingistä sellaista rengasliikettä, jossa allapainotus olisi mahdollista. Tarve on kuulemma nykyisin perin harvinaista.
Mutta löytyi kuitenkin: Rengasasema, Malminkartanonkuja 1-3, Helsinki, puh:09-5624455. Paikka on Konalassa. Palvelu oli hyvää ja asiantuntevaa.

Oikea etupyörä oli epätasapainossa yli 20g. Ilmeisesti syynä on mainitsemanne jarrulevyn epätasapaino. Jarrut eivät laahanneet yhtään.

Kiitokset neuvoista ! :D
L.Vaara
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

hakor kirjoitti:Mutta löytyi kuitenkin: Rengasasema, Malminkartanonkuja 1-3, Helsinki, puh:09-5624455. Paikka on Konalassa.
Kas, taitaa tulla asiaa samaan putiikkiin.
En viitsisi vielä jarrulevyjä vaihtaa, kun pintaa on reippaasti jäljellä.

Hyvä kun selvitit paikan. Kiitos.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
nautseri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1831
Liittynyt: Ma 26.04.2004 10:30
Paikkakunta: 87200

Viesti Kirjoittaja nautseri »

Ari66 kirjoitti:
hakor kirjoitti:Mutta löytyi kuitenkin: Rengasasema, Malminkartanonkuja 1-3, Helsinki, puh:09-5624455. Paikka on Konalassa.
Kas, taitaa tulla asiaa samaan putiikkiin.
En viitsisi vielä jarrulevyjä vaihtaa, kun pintaa on reippaasti jäljellä.

Hyvä kun selvitit paikan. Kiitos.
Seuraavan kerran kun irroitatte renkaat niin täytyy laittaa just samoihin ,pultti/ levyn reikiin muuten on taas heittoa ?

Itse vaihdoin myös ala pallonivelet,ei ääntäneet,kolisseet, mutta kyllä parani silläkin.
Ei ole vaikeat itse vaihtaa jos on tehnyt itse remppaa,
Myös ne koiran luut kannaattaa vaihtaa, ja pyörän laakereitten välys tarkistaa ,on helppo säätää.
Ei liian tiukalle ,pieni välys täytyy olla.
Samalla kannatta käyttää ulompi laakeri varovasti pois paikaltaan ja laittaa hyvää laakeri rasvaa silleen, että myös sisempi laakeri tulee rasvattua .
Rasvaa ei saa laittaa liikaa.
Tällä työllä säästää turhia laakeri vauriota , se alkuperäinen rasva on niin jankin oloista ja vähänlaisesti.
Talvella ei voitele alkuperäinen rasva ja tämän takia voi tulla kallis remppa.kun repee koko napa irti.
Näinkin on käynyt ,ei onneksi minulle.

--------------------------------------------------------------------------------

Oli vähän liikaa etupyörissä välystä, kupit lähtee ulospäin varovasti lyömällä urasta ,välillä toiseltakin puolen ,että lähtee tasaisesti ulos.
eikä ollut rasvaakaan kuin juuri nimeksi ,ei tehtaan pojat liikoja laita.
tarvii kuusiokolo avaimen jolla mutteri on lukittu ,ei kun vähän löysää lukitusta niin mutteri pyöri käsin,laita merkki ennenkuin teet mitään millä kohti rako oli.
itse käytin koko laakerin varovasti pois ja laitoin uutta laakeri rasvaa vähän sisälle ja kiinni kamat .
Laakeriin ei saa hieroa sormia ,jää kaikki paska sisälle ja ei sitten kestä kauaa.
ja rasvakuppiin ei see laittaa rasvaa ,kuin aivan vähän .jos laitat täyteen ja huitaset kupin paikalleen niin takaa tiiviste tulee ulos,teit enemmän sutta ja sekundtaa, kuin laki sallii.
Kohtuus kaikessa,
niin ja jätä oikein pieni välys ,ettei hirtä laakeria,kun lämpiiää niin laajenee laakerin pinnat ja välys on jyyri sitä varten.
jospa nyt menis vähän aikaa.
kellä on aikaa voi tietenkin ottaa koko navan pois ,että saa sisemmänkin laakerin huoltaa .
se onkin jo toinen juttu.
Vastaa Viestiin