Raptec - Projekteja Vol1

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
thenq
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 338
Liittynyt: La 11.06.2011 23:20
Paikkakunta: Kpo

Re: Raptec - Projekteja

Viesti Kirjoittaja thenq »

hasa_ kirjoitti:ehdottomasti kuvia sisustasta...
Samaa mieltä :thumbup:
_sapa_
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: La 26.10.2013 13:06
Paikkakunta: rauma

Re: Raptec - Projekteja

Viesti Kirjoittaja _sapa_ »

Mahtaako tuosta 190 olla mitään projekti kertomusta missään? :shifty:
W201 winterbeater
Avatar
Hage
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3104
Liittynyt: Ma 21.06.2010 04:10

Re: Raptec - Projekteja

Viesti Kirjoittaja Hage »

_sapa_ kirjoitti:Mahtaako tuosta 190 olla mitään projekti kertomusta missään? :shifty:
Meinaatko tota vihreää?
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=102979" onclick="window.open(this.href);return false;
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."

6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Raptec - Projekteja

Viesti Kirjoittaja veskola »

Eiköhän tarkoita tätä hopeaa, vai oliko tuo nyt harmaa:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=NbShuHhQq6k[/youtube]

Tuon vaiheista ei kovasti tarinaa ole täällä. Silloiin tällöin on ollut tässä topiikkissa juttuja. Menikös tuo muuten uuteen kotiin ja mitä sitten tapahtui ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Re: Raptec - Projekteja

Viesti Kirjoittaja Petehri »

_sapa_ kirjoitti:Mahtaako tuosta 190 olla mitään projekti kertomusta missään? :shifty:
veskola kirjoitti:Tuon vaiheista ei kovasti tarinaa ole täällä. Silloiin tällöin on ollut tässä topiikkissa juttuja. Menikös tuo muuten uuteen kotiin ja mitä sitten tapahtui ?
Kaikki olemassa olevat 190:sen projekti jutut, kuvat ja videot löytyy tästä topicista kun vaan jaksaa selailla... niin kuin veskola jo mainitsikin.

Auton tarina on pitkä ja vaiherikas. Koppa on kokenut matkan varrella monenlaista tekniikkaa, erilaisia kokoonpanoja ja toiminut samalla eräänlaisena testipenkkinä. Ensimmäisen kerran kun auto tuli mulle työn alle siihen oli tehty jo melko laajoja tekniikka muutoksia, mutta kuitenkin kaikki päin persettä. Autoa lähdettiin parantamaan täysin kaverin toiveiden ja näkemysten pohjalta ja pikkuhiljaa visioiden muuttuessa kaikki vanhat osat saikin väistyä uusien rajumpien palikoiden tieltä. Vuosien varrella tilanteet muuttui niin paljon että loppu peleissä auto siirtyi kokonaan mun omistukseen.

Kesä 2012 meni monenlaisten tekniikkamurheiden parissa, mutta virheistä opittiin ja loppukesästä isojen muutosten jälkeen kone todettiin vihdoin kestäväksi. Kilometrejä koneelle kertyi syksyn aikana useita tuhansia ja talvisäilytykseen auto meni omin voimin ajamalla. Kevään koittaessa otin auton taas ajoon ja kaikki toimi moitteettomasti kunnes eräänä aamuna töihin lähtiessä kuului koneesta sellainen ääni mikä kuuluu, kun jotain suurta hajoaa. :shock:

Kaikki koneessa olevat nesteet levisi tasaisesti pitkin maantietä rajun kolinan saattelemana... siitä auto tien sivuun... hinurin lavalle ja hallille. Kolahdus kuulosti sen verran kalliilta ja työläältä etten koko kesänaikana edes vilkaissut mikä koneesta hajosi. Nyt kun kesän pihahommat ja muut rakennustyöt on tehty päätin vihdoin ottaa auton sisään ja tarkistaa moottorin vauriot.

Kuva

Kone pois keulalta ja tilanne näyttää tältä:

Kuva

Kyllä se "kunkku":kin näköjään antautuu kun tarpeeksi painostetaan. :crazy:

Yksi runkopukki on ainakin varissut irti, tullut läpi lohkosta ja tullessaan katkaissut kampiakselin. Otan tarkempia kuvia vaurioista kun saan koneen kokonaan purettua loppuviikon aikana.

-Petri-
Avatar
pake1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 377
Liittynyt: Ke 07.03.2012 14:40
Paikkakunta: Rauma

Re: Raptec - Projekteja

Viesti Kirjoittaja pake1 »

Onhan toi saattanutkin kuulostaa siltä että jotain suurta on mennyt rikki! :lol:
Nykyinen W210 E300D
(ex)W201 190D 2.0
(ex) W202 C200D
(ex) W124 E200D
(ex) W210 E290 TDT
(ex) W210 E220D
(ex) Volvo 850 T5
Avatar
johani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 895
Liittynyt: Pe 23.09.2011 00:15
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Raptec - Projekteja

Viesti Kirjoittaja johani »

:wtf: :shock: :o Nyt selvis seki mikä hajoaa OM606 kun kiertokanget, männät, yms kestää ja lämmöt saadaan kuriin, mitä seuraavaksi ? tällasta http://www.youtube.com/watch?v=BbHRInu7Z5U" onclick="window.open(this.href);return false; ?
Avatar
Tompa124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 595
Liittynyt: Pe 26.12.2008 01:33
Paikkakunta: kauhajoki

Re: Raptec - Projekteja

Viesti Kirjoittaja Tompa124 »

Olikos sulla mitkä pultit runkopukiis?
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1600
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Re: Raptec - Projekteja

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

Niin oliko tässä jo 606 kun se tuli sun käsiin?
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Re: Raptec - Projekteja

Viesti Kirjoittaja Petehri »

Tompa124 kirjoitti:Olikos sulla mitkä pultit runkopukiis?
Vakio pulteilla on tähän asti menty.
jukkis. kirjoitti:Niin oliko tässä jo 606 kun se tuli sun käsiin?
Juu oli 606 koneella jo silloin. Ilmeisesti autossa on jossain vaiheessa ollut keulalla myös 605. Alun perin koppa on tullut tehtaalta 602 turbokoneella.
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: Raptec - Projekteja

Viesti Kirjoittaja JSJ »

Olisiko tästä sarja-turbosta http://www.facebook.com/photo.php?fbid= ... nt_count=6 pistää lisätietoa esim. mitä turboja käytetty ja miten hyvin pelittää?
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Re: Raptec - Projekteja

Viesti Kirjoittaja Petehri »

Alku kesästä hitsailin kaverin 318 Sprinter:iin uuden 3" RST pakoputken. Vanha oli päässyt ruostumaan todella pahaksi ja oli enään rautalangalla kiinni pohjassa:

Kuva

Uuden putken tein ilman vaimentimia niin kuin alkuperäinenkin oli, mutta jatkoin takapään ulostulon takapuskurille asti.

Kuva

Kuva

Kuva

Kesällä hitsasin myös tähän asti haastavimman alumiini hitsaukseni. Asiakas entisöi 70-luvun Honda CR 250cc crossipyörää ja siinä on täys alumiininen bensatankki. Tankki oli ollut pahasti lommolla ja se oli ollut pakko avata saumoista, että kaikki kolhut oli saanut kunnolla suorittua. Mulle jäi sitten tehtäväksi palojen yhteen sovitus. Tankin materiaali siis noin 1-1.5mm alumiini peltiä.

Kuva

Kuva

Kuva

Kaverin OM603 koneella olevaan ST mersuun hitsailin uuden hieman erilaisen imusarjan. Runnerit OM602 2.9DT koneesta ja niihin jatkeeksi AMW painekotelo:

Kuva

Kuva

Konehuoneen muutkin purkit tehtiin alumiinista:

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva


Myös tällainen lyhyt OM606 sarja jaetulla T3 laipalla tuli hitsattua:

Kuva

Kuva

Kuva
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Re: Raptec - Projekteja

Viesti Kirjoittaja Petehri »

En tiedä johtuuko tämä ikääntymisestä vai onko mobilisti kärpänen päässyt salaa puraisemaan!? :wtf:

Pari vuotta sitten hain "purettavaksi" lievästi keula kolaroidun ykkös sarjalaisen W124 200E sedanin. Otin auton nosturiin ja tulin siihen tulokseen ettei tätä raski purkaa. Auto oli ikäisekseen todella hyvin säilynyt ja mittarissa vain 185tkm. Korissa ei ollut minkäänlaisia ruostevaurioita ja maalipintakin oli mitä ilmeisemmin alkuperäinen. Auto korjattiin pikkuhiljaa parin vuoden aikana alkuperäistä vastaavaan kuntoon ja se on palvellut tämän kuluneen kesän päivittäisenä käyttöautona. Nyt mittarissa 190tkm. Mihinkään yli entisöintiin ei kuitenkaan ryhdytty vaan tavoitteena oli perus siisti alkuperäishenkinen kokonaisuus.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuvia
Avatar
RAM
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1256
Liittynyt: Ke 19.05.2010 23:23
Paikkakunta: Numminen

Re: Raptec - Projekteja

Viesti Kirjoittaja RAM »

Ilo on ollut seurata kuinka upeaa jälkeä syntyy, mutta tämä paljastus vaan korottaa osakkeita :thumbup:

Vaikken ees oo mikään museoajoneuvointoilija tai lankkufanaatikko.
Avatar
johani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 895
Liittynyt: Pe 23.09.2011 00:15
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Raptec - Projekteja

Viesti Kirjoittaja johani »

Oonkohan koskaan lie nähnyt ykkössarjalaisen sisustaa näin siistissä kunnossa :think: Aina ilo katella teräviä kuvia hyväkuntosesta puhtaasta autosta 8) (mitähän tuossa tarrassa lukee valokatkasijan vieressä :think: )
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Re: Raptec - Projekteja

Viesti Kirjoittaja Jube »

Petehri kirjoitti:En tiedä johtuuko tämä ikääntymisestä vai onko mobilisti kärpänen päässyt salaa puraisemaan!? :wtf:
Onkohan meitä kaksi jolle näin on käynyt :oops:
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
Sami J. E.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 653
Liittynyt: Pe 04.04.2003 17:38
Paikkakunta: Belgia

Re: Raptec - Projekteja

Viesti Kirjoittaja Sami J. E. »

johani kirjoitti:Oonkohan koskaan lie nähnyt ykkössarjalaisen sisustaa näin siistissä kunnossa :think: Aina ilo katella teräviä kuvia hyväkuntosesta puhtaasta autosta 8) (mitähän tuossa tarrassa lukee valokatkasijan vieressä :think: )
Eikös niissä yleensä lue "ainoastaan lyijytöntä bensaa" tai jotain vastaavaa?
"Das Beste oder Nichts."-Gottlieb Daimler 1834-1900
S211 280CDI Avantgarde Sport -09
280E -76 W114
280SE-79
Exät:
W211: E220 CDI -01 Avantgarde
W124: E200 -95
W123: 230, 250
W114/115: 3x200, 230.6
Avatar
Messerschmitt
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1370
Liittynyt: To 30.03.2006 14:04
Paikkakunta: Utajärvi / Oulu

Re: Raptec - Projekteja

Viesti Kirjoittaja Messerschmitt »

ei muuta ku hirveä moottori keulille niin kunnon sleeperi
-92 w124 300D turbo-
-Toyota Carina E -92 (the old reliable)
-Chevrolet Corvette 1969 Stingray Convertible-
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Re: Raptec - Projekteja

Viesti Kirjoittaja Petehri »

RAM kirjoitti:Ilo on ollut seurata kuinka upeaa jälkeä syntyy, mutta tämä paljastus vaan korottaa osakkeita :thumbup:
Vaikken ees oo mikään museoajoneuvointoilija tai lankkufanaatikko.
Kiitoksia. Mukava kuulla, että mielenkiintoa projektien seuraamiseen löytyy.
Jube kirjoitti:
Petehri kirjoitti:En tiedä johtuuko tämä ikääntymisestä vai onko mobilisti kärpänen päässyt salaa puraisemaan!? :wtf:
Onkohan meitä kaksi jolle näin on käynyt :oops:
Siltä näyttää. Vanhuus ei tule yksin!
Sami J. E. kirjoitti:
johani kirjoitti:Oonkohan koskaan lie nähnyt ykkössarjalaisen sisustaa näin siistissä kunnossa :think: Aina ilo katella teräviä kuvia hyväkuntosesta puhtaasta autosta 8) (mitähän tuossa tarrassa lukee valokatkasijan vieressä :think: )
Eikös niissä yleensä lue "ainoastaan lyijytöntä bensaa" tai jotain vastaavaa?
Jotain sellaista siinä lukee. Sisusta on kyllä oikeasti hyvin säilynyt. Oikeastaan vain jalopuut vaatisi hieman kunnostusta. Niistä on kiilto hävinnyt täysin ja lakka pinta näyttää todella samealta. Ryhdissään olevat ykkös sarjalaisen penkit on muuten yllättävän mukavat istua. :wtf:
Messerschmitt kirjoitti:ei muuta ku hirveä moottori keulille niin kunnon sleeperi
Ei, ei, ei! Tätä ei pilata. Pikkuhiljaa alan enemmän ja enemmän arvostamaan tällaisia "harraste autoja" millä pystyy jopa ajamaan. :roll:
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Re: Raptec - Projekteja

Viesti Kirjoittaja Petehri »

Lupasin tehdä asiakkaan mersuun rosterisen pakoputkiston heti pääsiäisen jälkeen... Nyt alkoi seuraava pääsiäinen lähestymään sen verran uhkaavasti, että auto oli otettava työn alle. Toki vanha pakoputkisto oli jo pitkään ollut putoamaisillaan ja roikkui lähinnä uskonvoimalla mukana joten homma oli enemmän kuin ajankohtainen.

Uuden putkiston tein 2.5" RST putkesta kahdella vaimentimella ja parilla v-panta liitoksella.
Kuva

Ulostulot tuli molemmille puolille autoa.
Kuva

Tehtaalta auto oli tullut OM603 Turbodiesel koneella. Muutamien tekniikka murheiden takia autoon päätettiin "samalla" vaihtaa kestävämmäksi todettu OM606 turbokone.

Keulalle tein tilaa pienelle välijäähdyttimelle. Ilmastointi loi omat haasteensa kennon sovitukselle. Tässä coolerin kannakkeet ja keulan muutokset valmiina:
Kuva

Coolerin koko 550x140x65.
Kuva

Tässä vielä kokonaiskuva alkuperäis henkisestä konehuoneesta valmiina.
Kuva
Dieselnakutin
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: Ma 18.11.2013 16:02

Re: Raptec - Projekteja

Viesti Kirjoittaja Dieselnakutin »

Mitäs tuossa om606 tenavassa tarkalleen ottaen kävi kun lohkossa reikä? Hajosko vedätyksestä vai ihan matka ajossa?
sanemersumies
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: Ke 27.11.2013 22:05

Re: Raptec - Projekteja

Viesti Kirjoittaja sanemersumies »

Dieselnakutin kirjoitti:Mitäs tuossa om606 tenavassa tarkalleen ottaen kävi kun lohkossa reikä? Hajosko vedätyksestä vai ihan matka ajossa?
''Kevään koittaessa otin auton taas ajoon ja kaikki toimi moitteettomasti kunnes eräänä aamuna töihin lähtiessä kuului koneesta sellainen ääni mikä kuuluu, kun jotain suurta hajoaa. :shock:

Kaikki koneessa olevat nesteet levisi tasaisesti pitkin maantietä rajun kolinan saattelemana... siitä auto tien sivuun... hinurin lavalle ja hallille. Kolahdus kuulosti sen verran kalliilta ja työläältä etten koko kesänaikana edes vilkaissut mikä koneesta hajosi''

Eikös se noin menny :crazy:
TommiS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 93
Liittynyt: To 29.11.2007 20:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: Raptec - Projekteja

Viesti Kirjoittaja TommiS »

Mutta mites tämän tenavan/om606 tulevaisuus, varmaan muitakin kiinnostaa onko tarinalle tulossa jatkoa?
C320 cdi sport edition -05 (291hv/737nm)
ex.w202 c250 TD -95
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Re: Raptec - Projekteja

Viesti Kirjoittaja Petehri »

sanemersumies kirjoitti:
Dieselnakutin kirjoitti:Mitäs tuossa om606 tenavassa tarkalleen ottaen kävi kun lohkossa reikä? Hajosko vedätyksestä vai ihan matka ajossa?
''Kevään koittaessa otin auton taas ajoon ja kaikki toimi moitteettomasti kunnes eräänä aamuna töihin lähtiessä kuului koneesta sellainen ääni mikä kuuluu, kun jotain suurta hajoaa. :shock:

Kaikki koneessa olevat nesteet levisi tasaisesti pitkin maantietä rajun kolinan saattelemana... siitä auto tien sivuun... hinurin lavalle ja hallille. Kolahdus kuulosti sen verran kalliilta ja työläältä etten koko kesänaikana edes vilkaissut mikä koneesta hajosi''

Eikös se noin menny :crazy:
Noinhan se meni. Moottori hajosi melko kevyessä kuormituksessa. Kierroksia ehkä jotain 3000-3500 ja vautia noin 80-90 kun räjähti. Vaurion syy oli pari irronnutta runkolaakeripukkia. Kone toimi kuitenkin lähes vuoden jonka aikana takarenkaita kului 8 paria... joten olihan sen aikakin hajota. :crazy:
TommiS kirjoitti:Mutta mites tämän tenavan/om606 tulevaisuus, varmaan muitakin kiinnostaa onko tarinalle tulossa jatkoa?
Kehitys jatkuu... tai no lähinnä ahdin puolelle tulee päivityksiä talven aikana. Vanha turbo/pakosarja paketti tuli myytyä ja nyt tavoitteena laajempi vetoalue ja käytettävyys. Sisustaan tulee pieniä päivityksiä mm. mustat sportline karo penkit ja ovipahvit. Muuten autoon ei ole tarkoitus tehdä sen suurempia muutoksia.
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Re: Raptec - Projekteja

Viesti Kirjoittaja Petehri »

Kone purettuna:
Kuva

Kampiakseli oli poikki:
Kuva

Jonkinlaista hullun tuuria matkassa, kun kaikki 6 kiertokankea oli kuitenkin säilynyt ehjänä. :wtf:
Avatar
Messerschmitt
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1370
Liittynyt: To 30.03.2006 14:04
Paikkakunta: Utajärvi / Oulu

Re: Raptec - Projekteja

Viesti Kirjoittaja Messerschmitt »

Kuuluko iso ääni kun hajosi :D
-92 w124 300D turbo-
-Toyota Carina E -92 (the old reliable)
-Chevrolet Corvette 1969 Stingray Convertible-
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Re: Raptec - Projekteja Vol1

Viesti Kirjoittaja Petehri »

Kyllä aika rientää kun on hauskaa! Huomasin, että tämän topicin aloituksesta on vierähtänyt yli 5 vuotta! :shock:

Tämä projekti kertomus on nyt hyvä päättää tähän...

Tarkoitus ei siis todellakaan ole lopettaa projekteja eikä niiden julkaisua täällä vaan TÄMÄN topicin aika alkaa olemaan ohi ja se saa vajota vähitellen bittiavaruuteen. Annan kuvien ja tarinoiden olla esillä ainakin vielä tämän vuoden jos joku niitä haluaa katsella.

Jatkoa tulee osoitteeseen:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=145768" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
aziz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1605
Liittynyt: La 17.09.2005 11:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Raptec - Projekteja

Viesti Kirjoittaja aziz »

Petehri kirjoitti: Jonkinlaista hullun tuuria matkassa, kun kaikki 6 kiertokankea oli kuitenkin säilynyt ehjänä. :wtf:
Oliko ne selviytyjät H-profiileja?
MB S205 220d 4-Matic -18
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74

Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Re: Raptec - Projekteja

Viesti Kirjoittaja Petehri »

aziz kirjoitti:
Petehri kirjoitti: Jonkinlaista hullun tuuria matkassa, kun kaikki 6 kiertokankea oli kuitenkin säilynyt ehjänä. :wtf:
Oliko ne selviytyjät H-profiileja?
Juu Arrow H-profiili kanget.
Vastaa Viestiin