Takaveto kitka vai nastat?

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
tj86430
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5419
Liittynyt: Ma 20.09.2010 13:10
Paikkakunta: Luxemburg

Re: Takaveto kitka vai nastat?

Viesti Kirjoittaja tj86430 »

Sepelimies kirjoitti:Minun mielestä pelkästään pääkaupunki seudulla tai taajamassa ajavat ei oo oikein jäävejä puhumaan mitkä on parhaat renkaat. Täällä syrjässä joutuu ajamaan 3-4 luokan teitä missä mutkat kallistelee miten sattuu, tiessä on uria ja heittoja. Muutenkin ovat mutkasia ja kapeita ja kunnossapito mitä sattuu. Enkä nyt väitä etteikö kaupungissa vois kans olla hankalat olosuhteet ja renkailla ei ois merkitystä. Minusta oma väykky ja noranza evo 2:set on ollu tosi hyvä yhdistelmä. Viime talvenkin ajelin viikottain oulu-suonenjoki-savollinna akselia, monenlaista tietä mahtuu välille ja tietenkin kiire aina varsinkin kun kotia päin ajelee. Kertaakaan ei mitään läheltäpititilannetta tullu vaikka joulu-tammikuussa oli aivan älyttömän liukkaita kelejä.
Tarkoitat ilmeisesti, että ovat jäävejä?

Pääkaupunkiseudullahan perinteisesti on ollut talvisin hyvinkin hankalia olosuhteita, kun tulee lunta ja on pakkasta, sitten tulee taas suojaa ja polannetta ja sitten taas pakkasta ja vähän lisää lunta jne. Tämän takiahan nastoja on pidetty nimenomaan etelässä parempina kuin pohjoisessa.

Viime vuosina talvet ovat olleet poikkeuksellisia (helppoja autoilla), kun lunta on paljon ja pakkasta käytännössä läpi talven - ihan niin kuin pohjoisessa.
s213 220d -17

Villa Pikkujalo
tony
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1899
Liittynyt: To 11.03.2010 14:32
Paikkakunta: espoo

Re: Takaveto kitka vai nastat?

Viesti Kirjoittaja tony »

Täällä syrjässä joutuu ajamaan 3-4 luokan teitä missä mutkat kallistelee miten sattuu, tiessä on uria ja heittoja. Muutenkin ovat mutkasia ja kapeita ja kunnossapito mitä sattuu. Enkä nyt väitä etteikö kaupungissa vois kans olla hankalat olosuhteet ja renkailla ei ois merkitystä. Minusta oma väykky ja noranza evo 2:set on ollu tosi hyvä yhdistelmä. Viime talvenkin ajelin viikottain oulu-suonenjoki-savollinna akselia,


:wtf: Tässähän kysyjä nimenomaan kyseli, :think: mitä renkaita pääkaupunkiseudulle suositellaan :crazy: kommentoit , ei meillä ainakaan pärjää täällä syrjässä... :shh:
S204 CDI AMG
W209 240 CLK
tenzo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 187
Liittynyt: Su 02.03.2008 18:43
Paikkakunta: Kemi

Re: Takaveto kitka vai nastat?

Viesti Kirjoittaja tenzo »

Itellä on Hakka R kitkat s211 alla. Oma valintani on ehdottomasti kitkat. Talvessa tulee kilsoja 15tkm. pohjoisen teillä.

Pääkaupunki seudulla pärjää varmasti kitkoilla oli auto sit minkälaisella vetotavalla tahansa varustettu.
Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna+ -19 Black (J11B)

Nissan Micra 1,0 16V -00 Intense Blue (K11)

MB CLK230K A Elegance -98 Brilliant Silver (w208)

MB C200 Sport -95 Aspen Green (w202)

EX. Nissan Qashqai 1.2 DIG-T Xtronic Design pack -17 Black (J11)

EX. MB E280 CDI TA Elegance -04 Tanzanite Blue Metallic (S211)

EX. BMW 520i -97 Schwarz II (E39)

EX. MB 190E 1.8 Sportline -91 Bornit (W201)
monsteri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 150
Liittynyt: Pe 01.11.2013 21:22

Re: Takaveto kitka vai nastat?

Viesti Kirjoittaja monsteri »

Ei pärjää. Totesin viime talvena Hakka R kitkarenkain varustetun RCZ:n hengenvaaralliseksi yhdistelmäksi. Rengaskoko 235/45 18 ja rengas vaihtuu contin nastarenkaaksi. Kitkoissa pintaa yli 7 mm ja 2010 paistettu loppuvuodesta. Pitoa ei minkäänlaista. Pienistäkin keskialueen jääpolanteista ottaa kimmokkeen . Tiekarhulla ajetuilla pätkillä auto menee kuin käärme. Ja viimeisenä niittinä arkkuun auton kääntyminen poikittain rengasurista taajama nopeudessa ennen kuin esp sai luisun oikaistua. Itse ei ehtinyt kissaa sanoa.
tony
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1899
Liittynyt: To 11.03.2010 14:32
Paikkakunta: espoo

Re: Takaveto kitka vai nastat?

Viesti Kirjoittaja tony »

monsteri kirjoitti:Ei pärjää. Totesin viime talvena Hakka R kitkarenkain varustetun RCZ:n hengenvaaralliseksi yhdistelmäksi. Rengaskoko 235/45 18 ja rengas vaihtuu contin nastarenkaaksi. Kitkoissa pintaa yli 7 mm ja 2010 paistettu loppuvuodesta. Pitoa ei minkäänlaista. Pienistäkin keskialueen jääpolanteista ottaa kimmokkeen . Tiekarhulla ajetuilla pätkillä auto menee kuin käärme. Ja viimeisenä niittinä arkkuun auton kääntyminen poikittain rengasurista taajama nopeudessa ennen kuin esp sai luisun oikaistua. Itse ei ehtinyt kissaa sanoa.
Kyllä pärjää. :thumbup: Kerran jäin kitkoilla kiinni kun aura-auto ajoi lumivallin, tosin en usko että nastoilla olisi siitä päässy se paremmin. :(
Toivottavasti kaavailtu nastavero tms tulee pk-seudulle. :thumbup:
S204 CDI AMG
W209 240 CLK
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: Takaveto kitka vai nastat?

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

Tunnen itseni huippukuljettajaksi näitä kommentteja lukiessa "ei pärjää" "ainoastaan nastoilla" jne. Menkää jumalauta autokouluun taaperot....mummotkin pärjää kitkoilla ja (aikuiset) miehet itkee ja vollottaa....

Raskaskalustokin pärjää ilman nastoja ja talvikuvioita....miten helvetissä ei jollain kinnerillä ?

.
Opel, "weird lieben autos"....
tj86430
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5419
Liittynyt: Ma 20.09.2010 13:10
Paikkakunta: Luxemburg

Re: Takaveto kitka vai nastat?

Viesti Kirjoittaja tj86430 »

LopenUupunut kirjoitti: Raskaskalustokin pärjää ilman nastoja ja talvikuvioita
.
Minulla on sellainen mielikuva, että talvisin tuolla rampeissa on kiinni juurikin raskasta kalustoa, ei niinkään kinnereitä.

Tietysti jos pärjääminen tarkoittaa sitä, että pääsee perille hinausauton avustamana, mutta hengissä, niin kyllä, melkeinpä millä vaan renkailla pärjää kunhan ajelee varovaisesti.
s213 220d -17

Villa Pikkujalo
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: Takaveto kitka vai nastat?

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

tj86430 kirjoitti:
LopenUupunut kirjoitti: Raskaskalustokin pärjää ilman nastoja ja talvikuvioita
.
Minulla on sellainen mielikuva, että talvisin tuolla rampeissa on kiinni juurikin raskasta kalustoa, ei niinkään kinnereitä.

Tietysti jos pärjääminen tarkoittaa sitä, että pääsee perille hinausauton avustamana, mutta hengissä, niin kyllä, melkeinpä millä vaan renkailla pärjää kunhan ajelee varovaisesti.
Ajettuihin kilometreihin nähden on hyvin vähän "kiinni" jääneitä raskaasta kalustoa. Eikä kyllä kinnereitäkään penkoissa ole renkaiden takia varmaan montaa...eiköhän penkat jysky ihan tyhmyyttä ja kiinni jäädään ajotaidottomuuttaan...

.
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
Ville500
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 333
Liittynyt: Ke 02.02.2011 13:13
Paikkakunta: Turku

Re: Takaveto kitka vai nastat?

Viesti Kirjoittaja Ville500 »

LopenUupunut kirjoitti:
tj86430 kirjoitti:
LopenUupunut kirjoitti: Raskaskalustokin pärjää ilman nastoja ja talvikuvioita
.
Minulla on sellainen mielikuva, että talvisin tuolla rampeissa on kiinni juurikin raskasta kalustoa, ei niinkään kinnereitä.

Tietysti jos pärjääminen tarkoittaa sitä, että pääsee perille hinausauton avustamana, mutta hengissä, niin kyllä, melkeinpä millä vaan renkailla pärjää kunhan ajelee varovaisesti.
Ajettuihin kilometreihin nähden on hyvin vähän "kiinni" jääneitä raskaasta kalustoa. Eikä kyllä kinnereitäkään penkoissa ole renkaiden takia varmaan montaa...eiköhän penkat jysky ihan tyhmyyttä ja kiinni jäädään ajotaidottomuuttaan...

.
Itse ajan ammatikseni ppv + vasikka yhdistelmää. Ja viime talvena oman tyhmyyden ja ajattelemattomuuden johdosta jäin mäkeen jumiin. Siis kerran koko talven aikana. Siinä joutus katkomaan keskelle tietä ja kollega veti veturilla vasikan mäenpäälle... :) Mutta siis kyllä kitkoilla pärjää missä vain. Jossain täytyy vain enemmän käyttää pelisilmää, mut kokonaisuudessa niin mukavaa ja hiljaista menoa on luvassa.. 8) Ja väitän että yhden talven ajetut kitkat on paremmat kuin yhden talven ajetut nastat. Porukka vaan puhuu uusista renkaista. Kuinka monella on kokoajan uudet renkaat? :wink:
tony
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1899
Liittynyt: To 11.03.2010 14:32
Paikkakunta: espoo

Re: Takaveto kitka vai nastat?

Viesti Kirjoittaja tony »

Ville500 kirjoitti:
LopenUupunut kirjoitti:
tj86430 kirjoitti:
LopenUupunut kirjoitti: Raskaskalustokin pärjää ilman nastoja ja talvikuvioita
.
Minulla on sellainen mielikuva, että talvisin tuolla rampeissa on kiinni juurikin raskasta kalustoa, ei niinkään kinnereitä.

Tietysti jos pärjääminen tarkoittaa sitä, että pääsee perille hinausauton avustamana, mutta hengissä, niin kyllä, melkeinpä millä vaan renkailla pärjää kunhan ajelee varovaisesti.
Ajettuihin kilometreihin nähden on hyvin vähän "kiinni" jääneitä raskaasta kalustoa. Eikä kyllä kinnereitäkään penkoissa ole renkaiden takia varmaan montaa...eiköhän penkat jysky ihan tyhmyyttä ja kiinni jäädään ajotaidottomuuttaan...

.
Itse ajan ammatikseni ppv + vasikka yhdistelmää. Ja viime talvena oman tyhmyyden ja ajattelemattomuuden johdosta jäin mäkeen jumiin. Siis kerran koko talven aikana. Siinä joutus katkomaan keskelle tietä ja kollega veti veturilla vasikan mäenpäälle... :) Mutta siis kyllä kitkoilla pärjää missä vain. Jossain täytyy vain enemmän käyttää pelisilmää, mut kokonaisuudessa niin mukavaa ja hiljaista menoa on luvassa.. 8) Ja väitän että yhden talven ajetut kitkat on paremmat kuin yhden talven ajetut nastat. Porukka vaan puhuu uusista renkaista. Kuinka monella on kokoajan uudet renkaat? :wink:
JUURI NÄIN !!! :thumbup: :thumbup: :thumbup:
S204 CDI AMG
W209 240 CLK
Avatar
zalolahti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 513
Liittynyt: Ma 07.02.2011 20:22
Paikkakunta: Kuopio

Re: Takaveto kitka vai nastat?

Viesti Kirjoittaja zalolahti »

ja se on aivan sama minkälaisilla renkailla ajan ITSE, ja kukin itse varmaan osaa päättää. Vanhemmilla autoilla ajelen nastoilla, ja jos joskus uudemman auton hommaa jossa kaikki mahdolliset härpäkkeet luistonestoista vetoluistonestoon yms turhakkeet, niin ottaisin myös kitkat.

. Itsellä ainakin nastarenkaiden valinta perustuu siihen ettei ole koskaan tullut ostettua uusia talvirenkaita, vaan aina töiden/auton vaihdossa löytynyt talvirenkaat, josta yhden kerran kokeilin käytettyjä kitkoja w123 alla, korvessa kun asun, ei niistä ollut omasta mielestäni oikeastaan suurempaa hyötyä kuin nastattomista nastarenkaista, tosin, saattoi olla todella vanhat, kovettuneet kitkat, joka ei kyllä kiinnostanut pätkääkään kun valmiina oli varastossa nastat, jotka pitää.

Eli OMA mielipiteeni tähän asiaan on nastat, ne vaan tuo sen paremman turvallisuuden tunteen itselle. EI välttämättä paremmat ole, mutta tunne on aina tunne.
ex. 190E 2.0l
ex. W124 260E
ex. W124 300 farkkuautomaatti
ex. W201 2,3 setani
ex. w201 2.0 pusivagon
ex.W123 300D -84 manuaali Sedan ( Vanharouva Hilima )
ex. W124 300D - 86 Manuel Sedan
ex. W126 260SE -89

w124 260E -88
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: Takaveto kitka vai nastat?

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

zalolahti kirjoitti: EI välttämättä paremmat ole, mutta tunne on aina tunne.
Juuri tämän takia usein ensimmäisillä liukkailla (ei jäljempänä mainittu) tien penkoista pilkottaa uusien benarien, mersujen ja vaginoiden takavaloja taivasta kohden renkaista riippumatta....ja varttuneempi minkki peukku pystyssä penkan vieressä.

.
Opel, "weird lieben autos"....
Vastaa Viestiin