ESP / ABS hydrauliikka yksikkö
ESP / ABS hydrauliikka yksikkö
Tämmönen tappaus: 202 -210 cdi,ssä on tämä yhdistelmä ESP-ABS elektroniikka / hydraulinen osa.
Useinhan törmätään tähän, että elektroniikka osaan tulee vika ja se on vaihdettava. Mutta nyt asiakkaalla on mennyt hydraulisesta osasta pumpulta hiilet loppuun.
Ja uusi pumppuhan maksaa liki 1350€ luokkaa..
Joten onko kukaan vaihtanut kyseisiä hiiliä pumppuun.?
Useinhan törmätään tähän, että elektroniikka osaan tulee vika ja se on vaihdettava. Mutta nyt asiakkaalla on mennyt hydraulisesta osasta pumpulta hiilet loppuun.
Ja uusi pumppuhan maksaa liki 1350€ luokkaa..
Joten onko kukaan vaihtanut kyseisiä hiiliä pumppuun.?
Se joka toiselle kuoppaa kaivaa..
siitä 10 euroo tunti saa
siitä 10 euroo tunti saa
Uusi maksaa 940 euroa Veholla (Iisalmi), hiiliä ei voi kuulemma vaihtaa. Itselle vaihdettu tuo samainen mööpeli heinäkuussa -05, onneksi meni vaihtoautotakuuseen... Itse jos olis pitänyt maksaa olisin yrittänyt purkaa, en tosin älynnyt pyytää vanhaa yksikköä mukaan jotta olis nähnyt sen sielunelämän...
Pasi
Skoda Octavia Combi 1,9 TdI -03
Suzuki A100 -74
Ex. W124 300TDT -92
Ex. W124 200d -90
Ex. W202 C 200 T CDI A -00
Ex. W123 240d turbo -84
Skoda Octavia Combi 1,9 TdI -03
Suzuki A100 -74
Ex. W124 300TDT -92
Ex. W124 200d -90
Ex. W202 C 200 T CDI A -00
Ex. W123 240d turbo -84
Jos se pumpun sähkömoottori on ruuvikiinnityksellä ja saa purettua osiin, niin kyllä sinne hiilet saa vaihdettua. Jos ei löydy ihan samoilla mitoilla olevia hiiliä pitää ostaa likimain poikkileikkaukseltaan entisenlaiset ja viilata sopivaksi vanhaan sähkömoottoriin. Katsoo vanhoista hiilistä mihin suuntaan johto lähtee hiilien päästä ja ostaa oikeanlaiset viilalla sovitettavat tilalle. Yleensähän sähkömoottoreissa käytetään tietyn valmistajan vakiomittaisia hiiliä, joten pitäis kai noita löytyä.
Aikaa, sorminäppäryyttä ja tutkimistahan tuollaiset korjaukset aina vaatii. Itse olen viritellyt vastaavalla tavalla monet pumppujen sähkömoottorit kuntoon. Kunnostuksen edellytyksenä tietenkin on, että pumpun/sähkömoottorin laakeroinnit ovat vielä kunnossa.
Materiaalikustannus uusilla hiilillä jää muutamaan euroon, jos ei tarvitse työpalkkoja maksaa.
Aikaa, sorminäppäryyttä ja tutkimistahan tuollaiset korjaukset aina vaatii. Itse olen viritellyt vastaavalla tavalla monet pumppujen sähkömoottorit kuntoon. Kunnostuksen edellytyksenä tietenkin on, että pumpun/sähkömoottorin laakeroinnit ovat vielä kunnossa.
Materiaalikustannus uusilla hiilillä jää muutamaan euroon, jos ei tarvitse työpalkkoja maksaa.
Hep!! Nyt se sitten tapahtui itsellenikin, syttyi palamaan ESP/BAS ja ABS valot palamaan kesken ajon. Autoon on aikaisemmin vaihdettu ESP,n sähköinen osa auton entisen omistajan mukaan.
Odottelinkin milloin sähkömoottori lakkaa toimimasta.
Huomenna auto menee korjaamolle ja pojat tutkii hiilien vaihto hommaa. korjaamon mukaan on aikaisemminkin vaihdettu hiiliä hyvällä menestyksellä.
Kerrompa huomenna miten homma kävi va kävikö ollenkaan..
Odottelinkin milloin sähkömoottori lakkaa toimimasta.
Huomenna auto menee korjaamolle ja pojat tutkii hiilien vaihto hommaa. korjaamon mukaan on aikaisemminkin vaihdettu hiiliä hyvällä menestyksellä.
Kerrompa huomenna miten homma kävi va kävikö ollenkaan..
Se joka toiselle kuoppaa kaivaa..
siitä 10 euroo tunti saa
siitä 10 euroo tunti saa
Edellisestä 200 cdi:stä olivat hiilet loppu, korjaus parin tunnin homma kaikkineen hiilien metsästyksineen ja niiden oikeaan kokon sovittamisineen.
korjaus menee niin että abs:n jakotukista putket irti pumppu yksikkö käteen ja sähkö moottori siitä irti, remontista yli vuosi aikaa en muista enään tarkkaan mitenkä mikäkin oli kiinni mutta kyllä se siitä onnistuu kun riittävän varovati ottaa auki. vanhat hiilet pois ja uudet tilalle. sitten takaisin kasaan ja järjestelmän ilmaus ja menoksi.
siis erittäin helppo homma verrattuna uuden hintaan. minulla oli silloin kilometrejä mittarissa noin 390 tkm, mitenkä teillä muilla on kestänyt ????
korjaus menee niin että abs:n jakotukista putket irti pumppu yksikkö käteen ja sähkö moottori siitä irti, remontista yli vuosi aikaa en muista enään tarkkaan mitenkä mikäkin oli kiinni mutta kyllä se siitä onnistuu kun riittävän varovati ottaa auki. vanhat hiilet pois ja uudet tilalle. sitten takaisin kasaan ja järjestelmän ilmaus ja menoksi.
siis erittäin helppo homma verrattuna uuden hintaan. minulla oli silloin kilometrejä mittarissa noin 390 tkm, mitenkä teillä muilla on kestänyt ????
Jeps! homma hoidossa.
moottori on kahdella torx ruuvilla kiinni hydrauliikkalohkossa. Moottorin purkaminen oli suurempi työ, vingulla auki "hitsi" patit ja sitä kautta purkaantui.
Jotta hiiliin pääsi käsiksi oli päästettävä laakerinkin pois tieltä. Korjaajan mukaan on kahden mallista moottori? Hiilethän oli lopussa, kollektori oli virheetön. Tojotan hiilet viilattiin sopiviksi ja juotettiin johdot.
Paketti kasaan silikonilla, jotta kosteus ei pääsisi sisään. Koneella vika muisti tyhjäksi.
Auto tulille ja lakkasi ESP / BAS ja ABS valo palamasta..
Korjaus oli naurettavan halpa verrattuna maahantuojan ilmoittamaan korjaus tapaan( uusi koko hydrauliikkalohko)
moottori on kahdella torx ruuvilla kiinni hydrauliikkalohkossa. Moottorin purkaminen oli suurempi työ, vingulla auki "hitsi" patit ja sitä kautta purkaantui.
Jotta hiiliin pääsi käsiksi oli päästettävä laakerinkin pois tieltä. Korjaajan mukaan on kahden mallista moottori? Hiilethän oli lopussa, kollektori oli virheetön. Tojotan hiilet viilattiin sopiviksi ja juotettiin johdot.
Paketti kasaan silikonilla, jotta kosteus ei pääsisi sisään. Koneella vika muisti tyhjäksi.
Auto tulille ja lakkasi ESP / BAS ja ABS valo palamasta..
Korjaus oli naurettavan halpa verrattuna maahantuojan ilmoittamaan korjaus tapaan( uusi koko hydrauliikkalohko)
Se joka toiselle kuoppaa kaivaa..
siitä 10 euroo tunti saa
siitä 10 euroo tunti saa
Re: ESP / ABS hydrauliikka yksikkö
MIelenkiintoista sama homma edessä 01 sprintteriin. Täytyy kokeilla. Mikä on vingu?
Re: ESP / ABS hydrauliikka yksikkö
Paineilmatyökalu, jossa hiomakiviblexer kirjoitti: Mikä on vingu?
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: ESP / ABS hydrauliikka yksikkö
Mää sanon vingua karamirkeliksi. Myös mulkkumirkeli sopii..
Re: ESP / ABS hydrauliikka yksikkö
Thanks tiedosta, vinguuhan se vingu, kun sillä vinguttaa. Pystyykö sen moottorin irroittamaan hydrauliikka lohkosta, ilman että menee paineet jarruista? entä vielä ajelemaan ilman sitä moottoria? Vois nostaa kissan pöydälle ja pystyis suhaileen vielä?
Re: ESP / ABS hydrauliikka yksikkö
Tällaiseen ESP/ABS paketin kyljessä olevaan moottoriin vaihdoin itse hiilet toissapäivänä. Oli helppo irroittaa kun otin vain kaksi torx ruuvia auki siitä moottorin milemmin puolin. Tulee sitten ulos nykäisemällä ja kiertää samalla. Siinä on tiiviste ja se on hyvä laittaa takaisin myös, lisäksi tiivistin silikonilla laipan. Hiilet ovat 5*5 mm ja pituus noin 15 mm. Tein ne kulmah. koneen varahiilistä, ne kun olivat 5 mm paksuja. ja hioin vain leveyssuunnan tuohon mittaan. Vanhat hiilet kun poistin niin jätin niiden kuparijohtoa läljelle, ja siihen sitten juotin uusien hiilien johdot kiinne. Moottorin avaus kävi ihan käsin vetämällä, ei tarvinnut työkaluja siihen. Tosin niitä voi olla myös eri malleja. Tämä minun oli ATE merkkinen. Laakeri vain irti ulosvetäjällä ensin että saa auki sen hiilipuolen. Tämä texti nyt ei ole ihan oikeassa järjestyksessä mutta tee se itse-mies osaa tuon tästäkin tehdä. Takaisin laittoa helpottaa jos merkkaa roottorin asennon että menee samassa suunnassa kiinne kuin oli, akselin pää nimittäin on epäsymmetrinen. Onnistuu kyllä ilman sitäkin temppua. Niin, se laakeri meni takaisin hyvin viilapenkissä puristamalla. Katsoo vain ettei liian tiukaksi tee sitä. Hylsy oli apuna siinä. Onnea koitoksille!
C-180 2001 2.0l bensa farkku.
E 270 CDI 2002 Ensimmäinen diesel-auto.
E 270 CDI 2002 Ensimmäinen diesel-auto.
-
- Uusi tuttavuus
- Viestit: 1
- Liittynyt: Ke 12.01.2011 15:09
Re: ESP / ABS hydrauliikka yksikkö
200 cdi E 2002 vaikea vika! Vikatunnistin herjaa kääntöpään anturivikkaa, kun ABS, ESP ja BS valot palavat. Mutta vaikka ollaan kokeiltu uutta kääntöpääntunnistin anturi - ei muutosta - ei nollaa vikaa. Testerillä katsottu myös hydrauliikkamottori joka toimii. Vaihdettiin jopa uuteen ja testattiin, sama vika. Samoin testattiin jokaisen renkaan esp tunnistimet toimii. Akussa on virtaa. Valot vaan ei sammu.
Onko jollain kokemusta tai parempaa tietoa ennen VEHOlle menoa?
Onko jollain kokemusta tai parempaa tietoa ennen VEHOlle menoa?
Re: ESP / ABS hydrauliikka yksikkö
Mikähän se kääntöpääanturi on? Olisiko sama osa joka minulle vaihdettiin, se oli siinä ratin alla ja sanoivat sitä autosommassa kierukaksi. Minulla sen vaihto ei poistanut vikaa. Pumpun hiilet piti vaihtaa. Onko ne anturit putsattu ja katsottu, yhdellä naapurilla oli toisen etupyörän anturin kotelo lyöty rikki jonkun työn yhteydessä, vasara hipaissut ja muoviin pieni reikä. Siinä oli vika vaikka vastusarvo oli oikea. Yleismittarilla siis.
C-180 2001 2.0l bensa farkku.
E 270 CDI 2002 Ensimmäinen diesel-auto.
E 270 CDI 2002 Ensimmäinen diesel-auto.
Re: ESP / ABS hydrauliikka yksikkö
Kiitoksia vinkeistä tällä osastolla, niiden ansiosta Säästin pari tonnia.01 Cdi sprintteriin sain vaihdettua hiilet helposti. Veholla laitteeseen ei tehdä mitään huoltoa vaan vaihtavat koko möllin, hinta olisi ollut 3500e raskoneella 1600e itsetehtynä 16,80 Euroa(Hiilet,Pari ruuvia,Jarruneste,Silikonia tiivisteeksi)Parin tunnin homma.Huom abs valo sammuu vasta kun on ajanut vähän matkaa ja pari kunnon jarrutusta.Melkein avasin pömppelin uudestaan kun käyntiin laittamalla ei sammunut. Huvittavia nämä nykyajan autokorjaamot jotka ei osaa korjata mitään.Autosähkökorjaamossa eivät suostuneet tekemään abssään hiilten vaihtoa kun eivät tee jarruhommia jarrukorjamossa taas ei tehdä sähköhommia
Re: ESP / ABS hydrauliikka yksikkö
Morjes!
Tuossa olis ollu ranskalaiseen large patonkiin tarpeen kans abs-vika korjata. Vikadiagnoosi oli testerin mukaan että abs-pumpun sähkömoottori ei saa virtaa. vian oireet vastasivat pitkältikin näitä mitä tässä thriidissä on mainittu.
Rohkaistuin noista aiemmista kommenteista että "minkä ihminen on koonnut sen eläin voi purkaa". Hain 3.50€ maksaneet hiilet, purin sähkömoottorin auton nokalta (nevö dan pivoor) ja korkkasin sähkömoottorin sisukset kuoresta ulos. 2h 30min ensimmäisten työkalujen hausta viimeisten työkalujen paikalleen laittoon ja valmista oli. Ei paha.
Jos joku pähkäili miltä palikat näyttää niin otin pari kuvaa jos joku muu innostuu vastaavaa tekemään ja foto olis kiva alkuunsa.
http://picasaweb.google.com/Laguna00/LagunaABS#" onclick="window.open(this.href);return false;
Joten kiitosta tähän ja muihin vastaaviin thriideihin mersuporukalle että sai vinkkiä omankin kulkineen korjaamiseen.
Vajaan tonnin osa vs. tämä vitosen remppa lämmitti mieltä kummasti.
Tuossa olis ollu ranskalaiseen large patonkiin tarpeen kans abs-vika korjata. Vikadiagnoosi oli testerin mukaan että abs-pumpun sähkömoottori ei saa virtaa. vian oireet vastasivat pitkältikin näitä mitä tässä thriidissä on mainittu.
Rohkaistuin noista aiemmista kommenteista että "minkä ihminen on koonnut sen eläin voi purkaa". Hain 3.50€ maksaneet hiilet, purin sähkömoottorin auton nokalta (nevö dan pivoor) ja korkkasin sähkömoottorin sisukset kuoresta ulos. 2h 30min ensimmäisten työkalujen hausta viimeisten työkalujen paikalleen laittoon ja valmista oli. Ei paha.
Jos joku pähkäili miltä palikat näyttää niin otin pari kuvaa jos joku muu innostuu vastaavaa tekemään ja foto olis kiva alkuunsa.
http://picasaweb.google.com/Laguna00/LagunaABS#" onclick="window.open(this.href);return false;
Joten kiitosta tähän ja muihin vastaaviin thriideihin mersuporukalle että sai vinkkiä omankin kulkineen korjaamiseen.
Vajaan tonnin osa vs. tämä vitosen remppa lämmitti mieltä kummasti.
Re: ESP / ABS hydrauliikka yksikkö
Morjesta!
Tuossa olisin erästä W202 ostattelemassa ja ko. autossa on myös tuo ABS-hydraulipumppu rikki. Oli alkanut vain abs merkkivalo palaa kesken ajon. Voisiko vikana olla tuo tässä keskusteltu hiilien kuluminen? Onko mitään varmaa tapaa varmistaa tilanne mahdollisesti ostotilanteessa vaiko selviääkö vain purkamalla?
Hiilien vaihto ilmeisesti kuitenkin on aika simppeli ja halpa homma?
Tuossa olisin erästä W202 ostattelemassa ja ko. autossa on myös tuo ABS-hydraulipumppu rikki. Oli alkanut vain abs merkkivalo palaa kesken ajon. Voisiko vikana olla tuo tässä keskusteltu hiilien kuluminen? Onko mitään varmaa tapaa varmistaa tilanne mahdollisesti ostotilanteessa vaiko selviääkö vain purkamalla?
Hiilien vaihto ilmeisesti kuitenkin on aika simppeli ja halpa homma?
Mercedes Benz W124 OM606 Turbo -89
Re: ESP / ABS hydrauliikka yksikkö
Onkos väliä mistä kohtaa hiilistä johto lähtee? Olisi tarkoitus omaan -02 S210 CDi: hin laittaa uudet hiilet, kun moottori ei pyöri. * osoitti vian ABS yksikköön. Rele kyllä napsutti, muttei moottori pyörähtänytkään.tenhon kirjoitti:Tällaiseen ESP/ABS paketin kyljessä olevaan moottoriin vaihdoin itse hiilet toissapäivänä. Oli helppo irroittaa kun otin vain kaksi torx ruuvia auki siitä moottorin milemmin puolin. Tulee sitten ulos nykäisemällä ja kiertää samalla. Siinä on tiiviste ja se on hyvä laittaa takaisin myös, lisäksi tiivistin silikonilla laipan. Hiilet ovat 5*5 mm ja pituus noin 15 mm. Tein ne kulmah. koneen varahiilistä, ne kun olivat 5 mm paksuja. ja hioin vain leveyssuunnan tuohon mittaan. Vanhat hiilet kun poistin niin jätin niiden kuparijohtoa läljelle, ja siihen sitten juotin uusien hiilien johdot kiinne. Moottorin avaus kävi ihan käsin vetämällä, ei tarvinnut työkaluja siihen. Tosin niitä voi olla myös eri malleja. Tämä minun oli ATE merkkinen. Laakeri vain irti ulosvetäjällä ensin että saa auki sen hiilipuolen. Tämä texti nyt ei ole ihan oikeassa järjestyksessä mutta tee se itse-mies osaa tuon tästäkin tehdä. Takaisin laittoa helpottaa jos merkkaa roottorin asennon että menee samassa suunnassa kiinne kuin oli, akselin pää nimittäin on epäsymmetrinen. Onnistuu kyllä ilman sitäkin temppua. Niin, se laakeri meni takaisin hyvin viilapenkissä puristamalla. Katsoo vain ettei liian tiukaksi tee sitä. Hylsy oli apuna siinä. Onnea koitoksille!
S210 220CDi Classic -02
ex W124 220E -93
ex W124 220E -93
Re: ESP / ABS hydrauliikka yksikkö
W210CDi kirjoitti:Onkos väliä mistä kohtaa hiilistä johto lähtee? Olisi tarkoitus omaan -02 S210 CDi: hin laittaa uudet hiilet, kun moottori ei pyöri. * osoitti vian ABS yksikköön. Rele kyllä napsutti, muttei moottori pyörähtänytkään.tenhon kirjoitti:Tällaiseen ESP/ABS paketin kyljessä olevaan moottoriin vaihdoin itse hiilet toissapäivänä. Oli helppo irroittaa kun otin vain kaksi torx ruuvia auki siitä moottorin milemmin puolin. Tulee sitten ulos nykäisemällä ja kiertää samalla. Siinä on tiiviste ja se on hyvä laittaa takaisin myös, lisäksi tiivistin silikonilla laipan. Hiilet ovat 5*5 mm ja pituus noin 15 mm. Tein ne kulmah. koneen varahiilistä, ne kun olivat 5 mm paksuja. ja hioin vain leveyssuunnan tuohon mittaan. Vanhat hiilet kun poistin niin jätin niiden kuparijohtoa läljelle, ja siihen sitten juotin uusien hiilien johdot kiinne. Moottorin avaus kävi ihan käsin vetämällä, ei tarvinnut työkaluja siihen. Tosin niitä voi olla myös eri malleja. Tämä minun oli ATE merkkinen. Laakeri vain irti ulosvetäjällä ensin että saa auki sen hiilipuolen. Tämä texti nyt ei ole ihan oikeassa järjestyksessä mutta tee se itse-mies osaa tuon tästäkin tehdä. Takaisin laittoa helpottaa jos merkkaa roottorin asennon että menee samassa suunnassa kiinne kuin oli, akselin pää nimittäin on epäsymmetrinen. Onnistuu kyllä ilman sitäkin temppua. Niin, se laakeri meni takaisin hyvin viilapenkissä puristamalla. Katsoo vain ettei liian tiukaksi tee sitä. Hylsy oli apuna siinä. Onnea koitoksille!
Netin syövereistä selvinnyt senverran, että kyljestä taitaa johto lähteä, ei kulmasta, eikä päästä.
S210 220CDi Classic -02
ex W124 220E -93
ex W124 220E -93
-
- Uusi tuttavuus
- Viestit: 1
- Liittynyt: Su 09.02.2014 20:05
Re: ESP / ABS hydrauliikka yksikkö
Itselläni oli sama vika eli hydrauliikkayksikkö pimeänä. Auto on 2001 mallia oleva w203 200 c-mallin kompressor. Ei toiminut abs, luistonesto eikä ajovakaudenhallinta. Kun en osannut hiiliä vaihtaa niin ostin ebayn kautta koko osan ja maksoi 81 €. Toki käytetty, mutta hiilet olivat kunnossa kun avasin sen. Tänään vaihdoin pelkästään sen moottorin eli mustan osan siinä päällä. Ei tarttenut ilmailla jarruja eikä mitään muutakaan ylimääräistä. Aikaa meni vajaa puoli tuntia ja kaikki toimii taas moitteetta.
Re: ESP / ABS hydrauliikka yksikkö
Oli tarkoitus omaan kulkineeseen tehdä eilen hiiliremontti.. noh.. yksi magneetti oli palasina, jarrunestettä sisällä, ja jotain saatanan "tiiviste" massaa johtojen ympärillä ja tietenkin moottorin sisällä. Hiilet oli kyllä loppu, mutta niitä loppuja ei saanu kuin rikkomalla pois. Tommoiset "remontin" tekijät sietäis hirttää jostain paikasta. "Remonttia" oli ilmeisesti tehty hydrauliyksikkö paikallaan kun oli tärvätty toinen moottorin kuoren ruuvinkantakin paskaksi, virtajohdot katkottu ja liitetty eristysnauhan avulla uudelleen.. Eikun metsästään sitten vaihto-osaa tilalle. Suurkiitos Malliauton Jukka ja Tomi Rajalammille, kun viitsivät lauantainakin palvella asiakasta!
S210 220CDi Classic -02
ex W124 220E -93
ex W124 220E -93
Re: ESP / ABS hydrauliikka yksikkö
teenelonen kirjoitti:Tänään vaihdoin pelkästään sen moottorin eli mustan osan siinä päällä. Ei tarttenut ilmailla jarruja eikä mitään muutakaan ylimääräistä.
Moottori lähtee suosiolla irti ilman koko yksikön irroitusta?
Re: ESP / ABS hydrauliikka yksikkö
taky kirjoitti:teenelonen kirjoitti:Tänään vaihdoin pelkästään sen moottorin eli mustan osan siinä päällä. Ei tarttenut ilmailla jarruja eikä mitään muutakaan ylimääräistä.
Moottori lähtee suosiolla irti ilman koko yksikön irroitusta?
huomaa nyt että sinulla on tyystin eri vehje jarruiltansa, mitä jäsen teelenosella...
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: ESP / ABS hydrauliikka yksikkö
No hiivatti - silmät solmussa kaiken lukemisen jäljiltä...MiHe kirjoitti: huomaa nyt että sinulla on tyystin eri vehje jarruiltansa, mitä jäsen teelenosella...
No mutta onneksi toistaiseksi uuden akun vaihto poisti herjat.
Re: ESP / ABS hydrauliikka yksikkö
Mulla w203 -01 ja valot syttyi abs, esp ja bas, sekä samantien tulessa samainen ohjainyksikkö. Heitti ajossa jarrut lukkoon hälytysten ja savuamisen seurauksena eikä kyteminen yksikössä loppunut ennen sulakkeiden poisottamista.
Onkohan vika vain yksikössä vai muualla tulipalolle?
Onkohan vika vain yksikössä vai muualla tulipalolle?