XJ12 lukkoperällä varutettu akselisto. Välitys on 3.31 Pitää laittaa ylivaihteellinen manuaalilaatikko kaveriksi, niin kulkee varmasti ihan tarpeeksi lujaa!
Nythän tästä tulee oikein mielenkiintoinen seurattava
hommaa tällänen pilteemasta, tuolla on hyvä irrotella massat ja ruosteet kokemusta löytyy tuollasesta laitteesta http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Paine ... uri-17399/" onclick="window.open(this.href);return false;
ittellä kans tuollanen
Kiitos vinkistä, tehokas vekotin. Omassa W109 on tuolle töitä
Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Vähän saatu uutta peltiä taas laitettua helmaan. Helman takapään lähtökohta oli tämä
Yritin arvailla ja mukailla alkuperäistä peltien muotoa korjauksissa. Jää toki helman sisään niin ei haittaa vaikka ei ihan yks yhteen olekkaan. Kunhan korin jäykkyys pysyy hyvänä. Tunkin reikiä en helmoihin tee vaikka tuo yks uudelleen tehty vahvike taitaa niitä varten ollakkin...
Aikani pähkäilin helmojen pintapeltien kans. Uudet on aika hintavia joten ei kun tuumasta toimeen. Onnettoman pieni mun kanttikone joten 3 palasesta täytyy helma tehdä. Aika hyvin sain muodon kopioitua alkuperäisestä. Alareunaan teen vielä pokkauksen kun sen paikka on lopullisesti selvillä...
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Kiitoksia kannustavista kommenteista! Mites muuten on tuon ohjaus simpukan kanssa näissä w108/109 korimalleissa. Pystyykö kuvittelemaankaan hyvää ajotuntumaa ripeämmässä ajossa vai pitääkö laittaa hammastanko sen tilalle? Oon kattellut netistä kuvia replika "rote sau" kilpuri projektista maailmalta ja siinä oli etupäähän laitettu coilover alusta, mutta alkuperäisen näköinen simpukka toimitti ohjaus vaihteen virkaa. Vai oliko lie jätetty siksi kun oikeassakin kilpurissa sellainen oli? Ei pahemmin ole ajokokemusta näin vanhasta mersusta itsellä Samassa rytäkässähän nimittäin laittas sen hammastangonkin tuohon...
Ainakin minusta tuntuu siltä näissä vanhemmissa ohjauksissa, että olisi väljää jossakin vaikka ei ole. Ilmeisesti apusimpukan kumit antaa väljää niin siitä tuo tuntuma, että olis väljää.
W108:ssa on Mersun paras simpukka, se ei koskaan mene väljäksi. Veikkaan, että on aika tuskaisa homma värkätä hammastanko-ohjaus, jonka geometria on ihan oikeasti kohdillaan ja parempi kuin originaalin. Moni vaihtajahan sanoo, että hienosti hammastanko toimii...vaan toimiiko ihan oikeasti? Minusta tuntuu, että voi olla hieman hankala myöntää, että ei toimi sen kummemmin kuin entinenkään ja tuli satoja tunteja tehtyä töitä. Lisäksi vertailuhan tapahtuu muistista...listäksi tekeminen ei ole jäänyt pelkästään hammastankoon...vaan kaikki on laitettu uusiksi.
Jos ajatellaan pelkästään "Väyrystä"...niin edes Mersu ei onnistunut kovinkaan hienosti huolimatta kaikista tutkimusrahoistaan...Mersulla ja Bemarilla samaten on ajettu rataa simpukkaohjauksella ihan voitokkaasti vielä kauan, kun hammastanko oli jo alkanut yleistymään. itse en ainakaan kuluttaisi aikaa edes moisen miettimiseen.
Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Itse laittaisin omaani. Jos nimittäin osaisin rakentaa homman siten, että vaarallista bump steer -ilmiötä ei pääsisi syntymään.
Pahoittelen: Vaikka menee offtopicicsi, en voi olla kysymättä ihan kuriositeettina: miksi ihmeessä? Pyytäisin selitystä, johon kuuluu perusteluineen: parannus auto ominaisuuksiin, tullaanko autoa todella käyttämään siten, että mahdollinen parannus on todella hyödyllinen. Onko onko ominaisuuksien parantumiseta todettua, mitattua faktaa, vai ihan mutua (siis jokun mielestä asia on näin)...vai onko loppuen lopuksi kyseessä vain asia, joka pitää saada...("asia joka pitää saada" on minulle autohommissa aina hyväksytty perustelu )? Pelkään pahoin, että sohin ampiaispesää, mutta asia kiinnostaa niin paljon.
Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Suoraan vaan Lempsa tyyliin hammastanko ja kunnon tukivarsi hommat ni rupee oleen accerit, camberit ym kohdillaan ja saa tennarit kääntyyn=isoa kulmaa.
laineracing kirjoitti:Suoraan vaan Lempsa tyyliin hammastanko ja kunnon tukivarsi hommat ni rupee oleen accerit, camberit ym kohdillaan ja saa tennarit kääntyyn=isoa kulmaa.
Muuten joo, mutta kovin radikaaleja muutoksia ei pysty tekemään siten että auto on vielä katsastusviranomaisille kelpaava, koska katukäyttöön ja kilpien väliin tämä pitää saada Satunnaisesti joskus voi rataa käydä kiertämässä, mutta ei drifting mielessä
unski kirjoitti:
Itse laittaisin omaani. Jos nimittäin osaisin rakentaa homman siten, että vaarallista bump steer -ilmiötä ei pääsisi syntymään.
Pahoittelen: Vaikka menee offtopicicsi, en voi olla kysymättä ihan kuriositeettina: miksi ihmeessä? Pyytäisin selitystä, johon kuuluu perusteluineen: parannus auto ominaisuuksiin, tullaanko autoa todella käyttämään siten, että mahdollinen parannus on todella hyödyllinen. Onko onko ominaisuuksien parantumiseta todettua, mitattua faktaa, vai ihan mutua (siis jokun mielestä asia on näin)...vai onko loppuen lopuksi kyseessä vain asia, joka pitää saada...("asia joka pitää saada" on minulle autohommissa aina hyväksytty perustelu )? Pelkään pahoin, että sohin ampiaispesää, mutta asia kiinnostaa niin paljon.
Timppa
Eihän tämä mitään offtopiccia ole, hyvä että tulee keskustelua Sillä kyselin kun ei tuosta w108 ohjauksesta ole mitään kokemusta, mutta tosiaan jos se huono olisi niin tuskin siihen kilpuri replikaan sitä olisi jätetty. Todella paljon helpommalla siinä pääsee jos site ei tarvitse alkaa vaihtamaan!
PTracing kirjoitti:Kiitoksia kannustavista kommenteista! Mites muuten on tuon ohjaus simpukan kanssa näissä w108/109 korimalleissa. Pystyykö kuvittelemaankaan hyvää ajotuntumaa ripeämmässä ajossa vai pitääkö laittaa hammastanko sen tilalle? Oon kattellut netistä kuvia replika "rote sau" kilpuri projektista maailmalta ja siinä oli etupäähän laitettu coilover alusta, mutta alkuperäisen näköinen simpukka toimitti ohjaus vaihteen virkaa. Vai oliko lie jätetty siksi kun oikeassakin kilpurissa sellainen oli? Ei pahemmin ole ajokokemusta näin vanhasta mersusta itsellä Samassa rytäkässähän nimittäin laittas sen hammastangonkin tuohon...
Ihan näin maallikona rohkenen väittää, että niin kauan kun kyseessä on katulailliseen käyttöön tuleva laite, kannattaa pitäytyä alkuperäisessä ohjausrakenteessa. Uskon sen olevan ihan riittävän hyvä tarkoitukseensa. Onhan noi suunniteltu autobaananopeuksiin.
Pitää vain varmistaa ettei löysiä löydy mistään. Uusii vaikka kaikki nivelet ja puslat jos tarpeen. Uskon että siten säästää itseltään monta monituista päänsärkyä joita epäilemättä tulee jos lähtee muuttamaan rakennetta täysin toisenlaiseksi.
Tietty jos omaa ammattitaidot moiseen muutostyöhön, niin ei kai mikään estä kokeilemasta. Itse en moiseen projektiin lähtisi, vaan käyttäisin paukkuni muihin kunnostuksiin joita varmaan on ihan kotitarpeiksi.
Sitähän voisi toki miettiä jos sinne simpukan sisälle konestaisi uudet kalut nykyaikaisilla koneilla, jos saisi tarkemman tuntuman? Ihan vaan ajatusleikkinä tän heitin..
Sitähän voisi toki miettiä jos sinne simpukan sisälle konestaisi uudet kalut nykyaikaisilla koneilla, jos saisi tarkemman tuntuman? Ihan vaan ajatusleikkinä tän heitin..
saattaa olla hieman haastavaa löytää työkuvat, jotta osat voisi kohtuu helposti tehdä ja tietäisi mitä toleransseja voisi viilata tiukemmaksi
Minusta, jos ohjaukselle haluaisi jotain tehdä, niin etsiä 6.3:n simpukan, se on tosi nopea ja tarkka, 2.5 kierrosta laidasta laitaan.
Sitten tietysti kannattaa tarkastaa kaikki eupään osat, tämä kannattaa tehdä ohjeiden mukaan, sillä kaikkissa osissa on tietty käyntivälys. Osa osista on arvokkaita, niitä on turha uusia mikäli ne ovat toleranssien sisällä. Sinänsä ohjaus on tarkka, kun koko etupäässä on vain neljä kumista puslaa ja nekin vain apurungon kiinnityksessä. Kaikki muut osat on mekanisia niveliä.
Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
unski kirjoitti:mittasitko jo miten mahtuu runkoaisojen väliin?
Timppa
Pikaisella mittauksella on jonkin verran leveämpi kun w108 runkoaisojen väli. Akselin raideleveys laipasta laippaan on taas hyvin lähelle w108 omaa, joka on hyvä asia. Täytyy huolella miettiä miten tuon nyt toteuttaa, voi olla että en käytä tuota kehikkoa ollenkaan, mutta aika näyttää. Ei se ihan bolt on osa ole
Hienoa käsityötä noiden peltitöiden osalta! Mutta oletko varma tuosta taka akseli valinnasta!!!
Jaguaarin taka-akseli on huomattavasti vahvempi kuin w108/9 Mersun taka-akseli (myöskin 6.3:sta vahvempi), lisäksi ajo-ominaisuuksiltaan ihan eri luokassa. W108:n heikoin lenkki on aina ollut taka-akseli. Normimoottorille ja normiajossa sen vallan mainio, mukava ja hyvinkin riittävä, mutta ääriolosuhteissa todella ärsyttävä. Vauhdikkaassa mutkassa tuleva äkkinäinen joustoliike saa ilmeen muuttumaan hyvin vakavaksi, olen muutaman kerran päässyt sen kokeilemaan. Rikkoontuessa myöskin kallis korjata. Tuossa Jaguaarin taka-akselissa on se hyvä puoli, ettei akselin geometriaa, tukivarsien paikkoja tarvitse miettiä ollenkaan, kun ne on kaikki tuossa samassa paketissa valmiina. Jaguaareilla olen sen verran paljon ajellut, että tiedän taka-akselin toimivan paljon paremmin kuin w108/9:n. Vaihtaisin omaan w109:iinikin taka-akselin, mutta se laskee tuon auton arvoa niin reilusti, että en sitä tee.
Mikäli olen ymmärtänyt oikein, ei autosta tule "museoautoa" ja moottoritilaan on tulossa aivan jotain muuta kuin vakiomoottori, silloin alkuperäinen taka-akseli jää auttamatta alamittaiseksi. Hyvä 6.3:n akselikin maksaa 1500€...sillä rahalla laittelee jo aika paljon muutakin....eikä se pärjää silti Jaguaarin taka-akselille ajo-ominaisuuksissa.
Etuakselimuutoksille en juuri lämpene, mutta taka-akselin päivitystä kyllä suosittelen, jos tehoja nostetaan reilusti yli 200 hp:n ja mikäli autolla ajetaan radallakin satunnaisesti...
Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Pikaisella mittauksella on jonkin verran leveämpi kun w108 runkoaisojen väli. Akselin raideleveys laipasta laippaan on taas hyvin lähelle w108 omaa, joka on hyvä asia. Täytyy huolella miettiä miten tuon nyt toteuttaa, voi olla että en käytä tuota kehikkoa ollenkaan, mutta aika näyttää. Ei se ihan bolt on osa ole
aikanaan kun itse mietin tuota akselin asennusta, pohdin, että tuota apurunkoa kavetaisi sen verran yläosastaan, että se mahtuu juuri w108:n aisojen väliin. Tekisi w108:iin sovivan muotoiset lisäosat runkoaisojen alaosaan ja pulttaisi akselin kiinni, niinkuin se on tarkoitettu. Akselihan on tarkoitettu pultattavaksi takarunkoaisoihin, kumipuslien avulla.
Tuohon malliin:
timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Kyllä se näillä näkymin jää etupään muutokset hyvin vähäksi. Säädettävävät iskarit, matala alusta, isot jarrut sekä tietysti kaikki tarpeellinen uusiksi akselistoon. Eiköhän näillä eväin tuu ihan ajettava kampe. Tietysti jos tuo 6.3 simpukka olis paremmalla välityksellä niin jos vain kohtuudella semmosen jostain löytää niin sen vois laittaa kans.
Ja kyllä, olen aivan varma tuosta taka-akselista Maailmalla sitä on laitettu jos jonkinmoisiin rakennelmiin ja on kestävän maineessa. Ja mitä tuossa lattialla sitä oon pyöritellyt niin lukkokin pitää ihan eri malliin vetareita eri suuntiin pyörittäessä kun vaikkapa w126 LDS:ssä jossa vastusta ei juurikaan ole. Lisäksi kun nostin kyseiset perät vierekkäin niin jaguarin murikka on kyllä vähintäänkin yhtä jytky jos ei vielä enemmänkin rattaiden osalta. Sitten vielä kun ajo ominaisuudet on akselistossa hyvät niin miksipäs ei? Ei huvita ostaa kovin montaa 6.3 lsd perää kun en usko että sekään on kovin pitkä ikäinen... Toki englantilaisen auton osista tulee mersumiehelle aina vähän ihottumaa, mutta eiköhän se tässä tapauksessa kestetä
Tehoa tulee mitä sattuu tulemaan mutta kyllä tuota mallisarjan tehokkaimpaan tullaan vertaamaan
Akseliton asennus vielä mietinnässä miten sen teen mutta korjaillaan nyt ruosteet pois ja kysellään vähän katsastajan mielipidettä muutoksista, eiköhän se sinne saada paikoilleen
PTracing kirjoitti:Kyllä se näillä näkymin jää etupään muutokset hyvin vähäksi. Säädettävävät iskarit, matala alusta, isot jarrut sekä tietysti kaikki tarpeellinen uusiksi akselistoon. Eiköhän näillä eväin tuu ihan ajettava kampe. Tietysti jos tuo 6.3 simpukka olis paremmalla välityksellä niin jos vain kohtuudella semmosen jostain löytää niin sen vois laittaa kans.
Ja kyllä, olen aivan varma tuosta taka-akselista Maailmalla sitä on laitettu jos jonkinmoisiin rakennelmiin ja on kestävän maineessa. Ja mitä tuossa lattialla sitä oon pyöritellyt niin lukkokin pitää ihan eri malliin vetareita eri suuntiin pyörittäessä kun vaikkapa w126 LDS:ssä jossa vastusta ei juurikaan ole. Lisäksi kun nostin kyseiset perät vierekkäin niin jaguarin murikka on kyllä vähintäänkin yhtä jytky jos ei vielä enemmänkin rattaiden osalta. Sitten vielä kun ajo ominaisuudet on akselistossa hyvät niin miksipäs ei? Ei huvita ostaa kovin montaa 6.3 lsd perää kun en usko että sekään on kovin pitkä ikäinen... Toki englantilaisen auton osista tulee mersumiehelle aina vähän ihottumaa, mutta eiköhän se tässä tapauksessa kestetä
Tehoa tulee mitä sattuu tulemaan mutta kyllä tuota mallisarjan tehokkaimpaan tullaan vertaamaan
Akseliton asennus vielä mietinnässä miten sen teen mutta korjaillaan nyt ruosteet pois ja kysellään vähän katsastajan mielipidettä muutoksista, eiköhän se sinne saada paikoilleen
Priimaa tuppaa tulemaan vaikka hyvää yritin tehdä! Vai miten se oli?
T:Anssi
Ihan vaan mielenkiinnosta kysyn miten ko. Korimallin kans laki sanoo.
Että onko tämä niitä että periaatteessa pitää verrata 4.5:een mutta käytännössä voi verrata 6.3:een.
W109 ei kannata alkaa minusta vertaamaan..se vertailu vaatii mielestäni ilmajousituksen.
Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
sepulaakeri kirjoitti:Mihin siis vertaat 4.5 vai 6.3?
Ihan vaan mielenkiinnosta kysyn miten ko. Korimallin kans laki sanoo.
Että onko tämä niitä että periaatteessa pitää verrata 4.5:een mutta käytännössä voi verrata 6.3:een.
Nythän on niin että muutoksia verrataan aina mallisarjan tehokkainpaan tai rinnastettaviin versioihin.