W126 ylätukivarren vakaajatanko antautui
W126 ylätukivarren vakaajatanko antautui
Onkohan tuo miten vaihdettavissa?Kyse siis hiukan mutkalla olevasta tangosta,joka menee pyöräkotelon sisään ja toinen pää tulee ylätukivarteen.Ajoin suojatie töyssyyn pimeällä hiukan reippaasti ja nyt tangon pultti katkesi ja on irti tukivarresta.Itse pyöräkoteloon menevä tanko on kyllä ehjä.
Uutta jo tuossa kyselin,toimitus ajat pitkiä ja auto pitäisi saada liikenteeseen kuitenkin melko pian
Uutta jo tuossa kyselin,toimitus ajat pitkiä ja auto pitäisi saada liikenteeseen kuitenkin melko pian
Re: W126 ylätukivarren vakaajatanko antautui
W126 on rakennettu mukavasti kallistuksenvakaajan ympärille, ts. homma on työläs. Vaatii ainakin sulakerasian, akun ja muiden pienempien rojujen irroitusta pois tieltä. Kun hommaan ryhdyt, hommaa samalla uudet kiinnityspannat ja kumit, ja puhdista pantojen ympärystä kaikki ruoste pois ja suojaa pelti huolella. Tärkeää on myös puhdistaa kaikki koloset niistä märistä lehdistä ja havuista, ja avata vedenpoistoreiät. Kun ostat kallistuksenvakaajaa, osta sellainen, joka ei ole vielä kulunut langanlaihaksi kumien kohdalta.
Juttua naapurifoorumilla, sekä pari kuvaa Ässän yleisimmästä ruostepaikasta ja kuluneesta vakaajasta:
KLIKS!
Ps. Varaudu hitsailuun.
Juttua naapurifoorumilla, sekä pari kuvaa Ässän yleisimmästä ruostepaikasta ja kuluneesta vakaajasta:
KLIKS!
Ps. Varaudu hitsailuun.
MB S211 E320CDI Avantgarde -04
MB W126 280SE -83
MB W126 240SD -80 korinvaihtovaraosa-auto
Ex MB W123 300D -83 1525000 km
Sekä liuta italialaisia harrasteromuja.
haaveena:
MB W126 560SEL
MB W126 280SE -83
MB W126 240SD -80 korinvaihtovaraosa-auto
Ex MB W123 300D -83 1525000 km
Sekä liuta italialaisia harrasteromuja.
haaveena:
MB W126 560SEL
Re: W126 ylätukivarren vakaajatanko antautui
Kiitos vastauksesta!Joo,työläältä vaikuttaa homma,mutta voi olla,että toistaiseksi selvittiin säikähdyksellä.Selvitin hiukan asiaa ja ylätukivarren puoleiset kumit+prikat+pultin saa erikseen hintaan n.13e.Jos tuo pultin jämä lähtee vaan suosiolla pois,hommahan ei ole sitten tässä kohtaa iso.Lämpöä kannattaa varmaan hiukan antaa.
Re: W126 ylätukivarren vakaajatanko antautui
Ai niin, muisti teki tepposet. Muistelin, että näissä on uroskierre vakaajassa ja ylätukivarsi tulee mutterilla kiinni, mutta noinhan se menikin. Hyvä! Nuo pannat kannattaa joka tapauksessa tarkastaa, alkava ruoste kannattaa pysäyttää. Ihan kettumainen paikka korjata, jos ruoste pääsee pidemmälle. Lisäksi jarrutuksessa irtoava vakaaja saattaa aiheuttaa mielenkiintoisia kiemurteluita, nimim. kokemusta on (W123).
MB S211 E320CDI Avantgarde -04
MB W126 280SE -83
MB W126 240SD -80 korinvaihtovaraosa-auto
Ex MB W123 300D -83 1525000 km
Sekä liuta italialaisia harrasteromuja.
haaveena:
MB W126 560SEL
MB W126 280SE -83
MB W126 240SD -80 korinvaihtovaraosa-auto
Ex MB W123 300D -83 1525000 km
Sekä liuta italialaisia harrasteromuja.
haaveena:
MB W126 560SEL
Re: W126 ylätukivarren vakaajatanko antautui
Tarkemmin asiaa nyt pajalla tutkineena,tuli ilakoitua vähän liian aikaisin Siinä vakaajatangossahan on paksu tappi päässä,joka on kyllä poikki ja tietää hitsaus hommia.Siis ei ollutkaan se luulemani pultti,mikä oli katkennut,vaan tappikin osittain.
Hakusessa Tampereelta hyvä hitsuri,joka tekisi homman.Sovitaan sopiva korvaus vaivasta.Soittaakin voi 041-5036440/Marko.
Hakusessa Tampereelta hyvä hitsuri,joka tekisi homman.Sovitaan sopiva korvaus vaivasta.Soittaakin voi 041-5036440/Marko.
Re: W126 ylätukivarren vakaajatanko antautui
Onko kellään tietoa,mitä metallia tuo vakaajatanko on,onko jotain jousiterästä tai vastaavaa?Tarkoitus olisi TIG:llä hitsata vahvasta pultista sorvattu tappi vakaajatankoon.Mitähän lisäainetta tuossa kannattaisi käyttää?
Re: W126 ylätukivarren vakaajatanko antautui
Jousiterästähän se.
Tarkemmin ei seoksesta tietoa, mutta melkein voisin väittää ettei kestä hitsattuna.
Tarkemmin ei seoksesta tietoa, mutta melkein voisin väittää ettei kestä hitsattuna.
Re: W126 ylätukivarren vakaajatanko antautui
No niinpä niin Onko tässä nyt ainoa keino vaihtaa uusi tai ehjä vakaajatanko,eikä kukaan ole koskaan korjannut hitsaamalla tuota niin että kestäisi?
Ei juma...ei oo kyllä mahdollisuutta ruveta purkamaan puolta autoa atomeiksi tuon takia.
Ei juma...ei oo kyllä mahdollisuutta ruveta purkamaan puolta autoa atomeiksi tuon takia.
Re: W126 ylätukivarren vakaajatanko antautui
Kai se on tuo hitsaaminen sitten unohdettava.Oisko Tampereen suunnilla ketään,joka ottaisi vakaajatangon vaihto homman sopivaa korvausta vastaan?Tulisin myös purkamaan ja jeesaamaan...en neuvomaan Lähinnä ongelma on nyt tuo tilan puute,talvella ei ulkona viitsi lähteä tuohon hommaan.
P.041-5036440/Marko
P.041-5036440/Marko
Re: W126 ylätukivarren vakaajatanko antautui
Tähän hommaan olisi hyvä saada myös pienet ohjeet, sillä oma pieni mieli ei uskalla edes kuvitella, mitä tuossa pitää purkaa edestä, ennen kuin ko. tankon pääsee käsiksi.
Kukakohan tuollaisen rempan osaisi tehdä vähän ylempänä suomea? Oulu-Rovanemi -akselilla?
Omassa ässässä on alkavaa ruostetta ko. paikoissa. Olen sen puhdistanut parhani mukaan ja ruostesuojannut mutta alkava on aika alkava.
Kukakohan tuollaisen rempan osaisi tehdä vähän ylempänä suomea? Oulu-Rovanemi -akselilla?
Omassa ässässä on alkavaa ruostetta ko. paikoissa. Olen sen puhdistanut parhani mukaan ja ruostesuojannut mutta alkava on aika alkava.
w126 300SE 1986
w116 450SE 1975
w116 450SE 1975
Re: W126 ylätukivarren vakaajatanko antautui
Asiantunteva Mersu paja,joka näitä on vaihtanut,lupasi tehdä homman päivässä,oli sitten pultit ruosteessa tai ei.Tuosta voi hiukan ounastella työn määrää,että kun"amatöörinä"lähtee sitä tekemään,voi aikaa ja tupakkia mennä ja siihen päälle huonot työkalut...ei tunnu hyvältä ajatukselta,varsinkaan lumihangessa
Re: W126 ylätukivarren vakaajatanko antautui
Tosiaan itse en ainakaan lähtisi hitsaamaan tuota, on kuitenkin sen verran kriittinen osa, ja jousiteräs on suht haastavaa hitsattavaa. Vaikka tiedänkin erään satalankun, jonka jouseen jouduttiin hitsaamaan kierros lisää, kun rälläkkä vei liian lähelle maata... Ja se kesti. Ja ei, minä en ollut siinä hommassa mukana.
Periaatteessa tuon voisi osaava kaveri tehdä niin, että poraa vakaajan päähän isomman reijän ja kierteyttää sen niin, että tapin tilalle saa pultattua tapin paksuisen pultin, joka pohjaa juuri kun puslan kireys on sopiva. Tuolloin pulttiin ei kuitenkaan jää joustoa, joten se pitää laittaa lukitteen kanssa, jottei se pääse löystymään. Lisäksi vakaajan pää pitää ensin päästää, että siihen puree poranterä ja kierretappi. Melko värkkäystä siis. Lisäksi suoran reiän poraaminen vaatii jonkin sortin ohjurin.
Minun varaosa-Ässä on menossa purkuun ensi kesänä, joten minulta löytyy myös ylimääräinen vakaaja, kunhan kesä taas koittaa.
Periaatteessa tuon voisi osaava kaveri tehdä niin, että poraa vakaajan päähän isomman reijän ja kierteyttää sen niin, että tapin tilalle saa pultattua tapin paksuisen pultin, joka pohjaa juuri kun puslan kireys on sopiva. Tuolloin pulttiin ei kuitenkaan jää joustoa, joten se pitää laittaa lukitteen kanssa, jottei se pääse löystymään. Lisäksi vakaajan pää pitää ensin päästää, että siihen puree poranterä ja kierretappi. Melko värkkäystä siis. Lisäksi suoran reiän poraaminen vaatii jonkin sortin ohjurin.
Minun varaosa-Ässä on menossa purkuun ensi kesänä, joten minulta löytyy myös ylimääräinen vakaaja, kunhan kesä taas koittaa.
MB S211 E320CDI Avantgarde -04
MB W126 280SE -83
MB W126 240SD -80 korinvaihtovaraosa-auto
Ex MB W123 300D -83 1525000 km
Sekä liuta italialaisia harrasteromuja.
haaveena:
MB W126 560SEL
MB W126 280SE -83
MB W126 240SD -80 korinvaihtovaraosa-auto
Ex MB W123 300D -83 1525000 km
Sekä liuta italialaisia harrasteromuja.
haaveena:
MB W126 560SEL
Re: W126 ylätukivarren vakaajatanko antautui
Juu ei,kyllä luovuin jo hitsaus ajatuksesta ja tuo muukaan värkkääminen ei taida kannattaa.Siellä ei ole tilaa paljon porailla ja viritykset on aina virityksiä.Sitten saa paska jäykkänä ajella,että koska se rasahtaa uudestaan
Menee tuo kesä vähän liian pitkälle,kun pitäisi auto saada liikenteeseen tässä kuussa ja leimalle.Uudet osat on jo tiedossa ja pari tekijääkin...huomenna menen näyttämään toiselle,katsotaan kumpi tekee järkevämmällä hinnalla.Kallista tästä tulee joka tapauksessa,mutta elämä on.
Menee tuo kesä vähän liian pitkälle,kun pitäisi auto saada liikenteeseen tässä kuussa ja leimalle.Uudet osat on jo tiedossa ja pari tekijääkin...huomenna menen näyttämään toiselle,katsotaan kumpi tekee järkevämmällä hinnalla.Kallista tästä tulee joka tapauksessa,mutta elämä on.
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5682
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
Re: W126 ylätukivarren vakaajatanko antautui
vai että kallistuksen vakaajan pää poikki, sitä sattuu, jo toinen puolenvuuen aikana
tällänen tapaus kaiketi kyseessä
siinä näkyy kaikki siihen kuuluvat osatkin
tällänen tapaus kaiketi kyseessä
siinä näkyy kaikki siihen kuuluvat osatkin
mullon pelkkiä romuja vaan
Re: W126 ylätukivarren vakaajatanko antautui
Juu,tästä on kysymys...tuo kuvan tanko kyllä näyttää jotenkin ehjemmältä
Touhottajalla ollu sitten melko huonoa tuuria,jos noin tiuhaan ruvennu tangot paukkumaan.Oliko sulla edellinenkin käytetty tanko,minkä sinne laitoit?
Olen harkinnut vakavasti uutta sinne laittaa,kun nyt kalliiisti sitten kaikki puretaan...ettei tarvii taas puolen vuoden päästä
Touhottajalla ollu sitten melko huonoa tuuria,jos noin tiuhaan ruvennu tangot paukkumaan.Oliko sulla edellinenkin käytetty tanko,minkä sinne laitoit?
Olen harkinnut vakavasti uutta sinne laittaa,kun nyt kalliiisti sitten kaikki puretaan...ettei tarvii taas puolen vuoden päästä
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5682
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
Re: W126 ylätukivarren vakaajatanko antautui
no helevetti, nyt kyllä annoin väärää tietua, itellä ei ole kertaakaan vielä etuvakaajan pää katkennut, nuo kaks ovat vallan muilta foorumilaisilta menneet poikki (vihollis foorumilta) itte olen vaan irrotellut niitä kun olen purkanut ässiä hyllyyniMege86 kirjoitti:Juu,tästä on kysymys...tuo kuvan tanko kyllä näyttää jotenkin ehjemmältä
Touhottajalla ollu sitten melko huonoa tuuria,jos noin tiuhaan ruvennu tangot paukkumaan.Oliko sulla edellinenkin käytetty tanko,minkä sinne laitoit?
Olen harkinnut vakavasti uutta sinne laittaa,kun nyt kalliiisti sitten kaikki puretaan...ettei tarvii taas puolen vuoden päästä
juu kuvan tanko on melekein virheetön, huolsin sen jos vaikka sattus itte tarttee sitä joskus
mullon pelkkiä romuja vaan
Re: W126 ylätukivarren vakaajatanko antautui
Vakaajatangon vaihdon yhteydessä kannattaa uusia myös oikealle eteen menevä jarruputki. Kiinnikkeet on helppo irrottaa ja jarrunestesäiliön alapuolella on liitos, josta vanhan putken saa irti. Siitä sitten taivutellen akkukotelon alapuolelta jarruletkun kiinnikkeeseen. Putki on helppo taivutella vaikka Bilteman 5 mm kupariputkesta.