Lisääntyykö moottorin huohotus?
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 68
- Liittynyt: Su 12.06.2011 23:06
- Paikkakunta: Kuopio
Lisääntyykö moottorin huohotus?
Olen selaillut noita topikkeja öljystä ihan tolkuttoman määrän, mutta ei oikein löydy vastausta kysymyseeni.
Eli kyseessä OM606 kone, 300TD vm-97 E-sarjalainen pirssi, ajeltu n.300tkm.
Olen käyttänyt öljynä mobil super 3000 5w-40 öljyä. Nyt kun öljyjen vaihto olis taas ajankohtaista mietin voisko tuleviin pakkasiin varautua laittamalla koneeseen 0w-40 viskositeetin öljyt. Jota myös Mobilin sivut suosittelevat autoon.
Onko kellään kokemuksia tai tietämystä alkaako tämä konemalli huohottamaan enemmän öljyä viskositeetin ohentuessa?
Tai onko tuo öljyn viskositeetti lainkaan sovelias kun puhutaan kuitenkin esikammio aikaisesta koneesta?
Eli kyseessä OM606 kone, 300TD vm-97 E-sarjalainen pirssi, ajeltu n.300tkm.
Olen käyttänyt öljynä mobil super 3000 5w-40 öljyä. Nyt kun öljyjen vaihto olis taas ajankohtaista mietin voisko tuleviin pakkasiin varautua laittamalla koneeseen 0w-40 viskositeetin öljyt. Jota myös Mobilin sivut suosittelevat autoon.
Onko kellään kokemuksia tai tietämystä alkaako tämä konemalli huohottamaan enemmän öljyä viskositeetin ohentuessa?
Tai onko tuo öljyn viskositeetti lainkaan sovelias kun puhutaan kuitenkin esikammio aikaisesta koneesta?
-
- Mersumies
- Viestit: 1606
- Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
- Paikkakunta: Turku
Re: Lisääntyykö moottorin huohotus?
...
Viimeksi muokannut Mesemies89, La 11.01.2014 19:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Lisääntyykö moottorin huohotus?
Tämä kiinnostaa minuakin, miksi?Mesemies89 kirjoitti:kuusikulma kirjoitti:Olen selaillut noita topikkeja öljystä ihan tolkuttoman määrän, mutta ei oikein löydy vastausta kysymyseeni.
Eli kyseessä OM606 kone, 300TD vm-97 E-sarjalainen pirssi, ajeltu n.300tkm.
Olen käyttänyt öljynä mobil super 3000 5w-40 öljyä. Nyt kun öljyjen vaihto olis taas ajankohtaista mietin voisko tuleviin pakkasiin varautua laittamalla koneeseen 0w-40 viskositeetin öljyt. Jota myös Mobilin sivut suosittelevat autoon.
Onko kellään kokemuksia tai tietämystä alkaako tämä konemalli huohottamaan enemmän öljyä viskositeetin ohentuessa?
Tai onko tuo öljyn viskositeetti lainkaan sovelias kun puhutaan kuitenkin esikammio aikaisesta koneesta?
Ei missään nimessä dieselmoottoriin voi laittaa 0W-40 öljyä.
0W öljy pysyy pumpattavana kylmempänä (-40C asti) kuin 5W öljy, mutta molempien viskositeetti on 100 C asteessa sama.
Viimeksi muokannut pforsell, To 09.01.2014 15:44. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
W166 ML350 BE 4Matic '13
S205 C200 4Matic '17 (vaimon)
ex: V220 S430 4Matic Lang '05
ex: S203 C180 Kompressor Avantgarde '06 (vaimon)
ex: S211 E270 CDI '04
ex: W211 E320 CDI '03
ex: 7xVolvo
S205 C200 4Matic '17 (vaimon)
ex: V220 S430 4Matic Lang '05
ex: S203 C180 Kompressor Avantgarde '06 (vaimon)
ex: S211 E270 CDI '04
ex: W211 E320 CDI '03
ex: 7xVolvo
-
- Mersumies
- Viestit: 1606
- Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
- Paikkakunta: Turku
Re: Lisääntyykö moottorin huohotus?
...
Viimeksi muokannut Mesemies89, La 11.01.2014 19:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Lisääntyykö moottorin huohotus?
Ok. Mersun pitäisi sitten perua tuolle Mobilille myöntämänsä 229.3 ja 229.5 hyväksynnät, etteivät johtaisi kuluttajia harhaan.
W166 ML350 BE 4Matic '13
S205 C200 4Matic '17 (vaimon)
ex: V220 S430 4Matic Lang '05
ex: S203 C180 Kompressor Avantgarde '06 (vaimon)
ex: S211 E270 CDI '04
ex: W211 E320 CDI '03
ex: 7xVolvo
S205 C200 4Matic '17 (vaimon)
ex: V220 S430 4Matic Lang '05
ex: S203 C180 Kompressor Avantgarde '06 (vaimon)
ex: S211 E270 CDI '04
ex: W211 E320 CDI '03
ex: 7xVolvo
Re: Lisääntyykö moottorin huohotus?
Mesemies89 kirjoitti:kuusikulma kirjoitti:Olen selaillut noita topikkeja öljystä ihan tolkuttoman määrän, mutta ei oikein löydy vastausta kysymyseeni.
Eli kyseessä OM606 kone, 300TD vm-97 E-sarjalainen pirssi, ajeltu n.300tkm.
Olen käyttänyt öljynä mobil super 3000 5w-40 öljyä. Nyt kun öljyjen vaihto olis taas ajankohtaista mietin voisko tuleviin pakkasiin varautua laittamalla koneeseen 0w-40 viskositeetin öljyt. Jota myös Mobilin sivut suosittelevat autoon.
Onko kellään kokemuksia tai tietämystä alkaako tämä konemalli huohottamaan enemmän öljyä viskositeetin ohentuessa?
Tai onko tuo öljyn viskositeetti lainkaan sovelias kun puhutaan kuitenkin esikammio aikaisesta koneesta?
Ei missään nimessä dieselmoottoriin voi laittaa 0W-40 öljyä.
Ettei nyt vaan olis menny vellit ja puurot sekaisin
Jos 0w 40 ei kerta käy niin miksi 5w 40 sitten käy? Vai eikö sekään käy?
Kun synteettisistä puhutaan niin eikö se nyt mene niin että:
Yläpään kuumuudenkesto pitäisi kummassakin öljyssä olla sama kun kerta on 40
0w pelaa alemmissa lämpötiloissa kuin 5w ?
-
- Mersumies
- Viestit: 1606
- Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
- Paikkakunta: Turku
Re: Lisääntyykö moottorin huohotus?
...
Viimeksi muokannut Mesemies89, La 11.01.2014 19:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Lisääntyykö moottorin huohotus?
Kuka käynnistää dieselinsä -40 asteen pakkasessa?
Toisekseen parempi että siellä on paksumpaa niin et saa sitä lämmittämättä käyntii niin säästät moottorin ehkä tulevalta rempasta,kulumiselta.
Mikäli se notkeus 5w öljyllä?
Ka dieseliä käyttävät ympäri vuoden missä moottorit ei sammu tai tallissa niin 15-40 öljyä ja miksiköhän..pintapaineen keston takia......ja että on paksumpaa.
Kuitenkin uskon että vaikka Paksu öljy niin käytössä lisäaineet haihtuu ,kuluu niin mitä jää jäljelle ja ainakin tollasesta nolla litkusta.
Siis tästä topikistahan tulee perinteinen vääntö niinkuin aina kun muurahaispesää menee sorkkimaan
Toisekseen parempi että siellä on paksumpaa niin et saa sitä lämmittämättä käyntii niin säästät moottorin ehkä tulevalta rempasta,kulumiselta.
Mikäli se notkeus 5w öljyllä?
Ka dieseliä käyttävät ympäri vuoden missä moottorit ei sammu tai tallissa niin 15-40 öljyä ja miksiköhän..pintapaineen keston takia......ja että on paksumpaa.
Kuitenkin uskon että vaikka Paksu öljy niin käytössä lisäaineet haihtuu ,kuluu niin mitä jää jäljelle ja ainakin tollasesta nolla litkusta.
Siis tästä topikistahan tulee perinteinen vääntö niinkuin aina kun muurahaispesää menee sorkkimaan
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: Lisääntyykö moottorin huohotus?
Minä, jos on pakkasta sen verran ja töihin lähtö tai muu pakolliselta tuntuva meno.Kuka käynnistää dieselinsä -40 asteen pakkasessa?
Kovin "keli" oli -38 josta TDT lähti ongelmitta lämmittämättä käyntiin, syy tähän raakuuteen se että Bilteman kytkinkello ei ollut kyseisestä pakkasesta lähtenyt.
Tätähän ne kuorma-autoilijat käyttää henkilöautoissaankin. Miksikö ? Halpaa suoraan tynnyristä.niin 15-40 öljyä ja miksiköhän..
wiimax.fi
Re: Lisääntyykö moottorin huohotus?
HPD-teboilina on kyllä ihan normi autojen pikkukannujen hinta....no tämähän on täys synteettinen muistaakseni.
Itse käytämme talvisin 5w-50 kun ei tule pitkää jo ja monesti ei ole lämmitystä opasta kuin toho öljypohjan alla.
Siis kuorma-autoissa.
Toi -40käynnistys niin hätätilanteessa ei jatkuvaa käynnistettyä....sitä tarkoitin.
Itse käytämme talvisin 5w-50 kun ei tule pitkää jo ja monesti ei ole lämmitystä opasta kuin toho öljypohjan alla.
Siis kuorma-autoissa.
Toi -40käynnistys niin hätätilanteessa ei jatkuvaa käynnistettyä....sitä tarkoitin.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: Lisääntyykö moottorin huohotus?
Muutama talvi sitten -95 just hilkun alle 500000 ajettu 220:n Väyrynen lainassa,eli neloskone ,dieseli. -29.dealer kirjoitti:Minä, jos on pakkasta sen verran ja töihin lähtö tai muu pakolliselta tuntuva meno.Kuka käynnistää dieselinsä -40 asteen pakkasessa?
Kovin "keli" oli -38 josta TDT lähti ongelmitta lämmittämättä käyntiin, syy tähän raakuuteen se että Bilteman kytkinkello ei ollut kyseisestä pakkasesta lähtenyt.
Tätähän ne kuorma-autoilijat käyttää henkilöautoissaankin. Miksikö ? Halpaa suoraan tynnyristä.niin 15-40 öljyä ja miksiköhän..
Lämmitys tolpasta oli menny sulake, eli kylmänä. Neljästä hehkusta yks pimeenä, muiden kunnosta en tiennyt.
Sano neljä kertaa VOI VOI VOI VOI ja hyrrrrrrrrrrrr..........
Re: Lisääntyykö moottorin huohotus?
Joskus -85-86 talvella oli kuukausi toista 40 pakkaset - sääthän tuon sanelee, ei hätätilanne.atlas kirjoitti:Toi -40käynnistys niin hätätilanteessa ei jatkuvaa käynnistettyä....sitä tarkoitin.
Paitsi ei tietenkään lämmittämättä, mutta eipä öljypohjassa oleva öljy lokilämmittimellä sanottavasti lämpene ?
wiimax.fi
Re: Lisääntyykö moottorin huohotus?
Suurin ero minkä havaitset syntyy lompsan puolelle. Täysin turvallista käyttää, onko järkeä, se on toinen juttu.kuusikulma kirjoitti:Olen selaillut noita topikkeja öljystä ihan tolkuttoman määrän, mutta ei oikein löydy vastausta kysymyseeni.
Eli kyseessä OM606 kone, 300TD vm-97 E-sarjalainen pirssi, ajeltu n.300tkm.
Olen käyttänyt öljynä mobil super 3000 5w-40 öljyä. Nyt kun öljyjen vaihto olis taas ajankohtaista mietin voisko tuleviin pakkasiin varautua laittamalla koneeseen 0w-40 viskositeetin öljyt. Jota myös Mobilin sivut suosittelevat autoon.
Onko kellään kokemuksia tai tietämystä alkaako tämä konemalli huohottamaan enemmän öljyä viskositeetin ohentuessa?
Tai onko tuo öljyn viskositeetti lainkaan sovelias kun puhutaan kuitenkin esikammio aikaisesta koneesta?
Höpötykset pintapaineista on ihan bullshittiä. Moottoriöljyissä pintapaineilla ei ole juurikaan merkitystä.
Teoriassa huohotus tulee hiukka lisääntymään mutta taitaa enempi vaikuttaa itse öljyn merkki kuin viskositeetti.
-
- Mersumies
- Viestit: 1606
- Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
- Paikkakunta: Turku
Re: Lisääntyykö moottorin huohotus?
...
Viimeksi muokannut Mesemies89, La 11.01.2014 19:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Lisääntyykö moottorin huohotus?
itse ajoin 5 vuotta 200D:llä minkä avaimesta kääntää täräytin käyntiin raakan kelillä, kun kelillä. tosin täälä eteläsuomessa ei tainnut olla yli 35 pakkasia. syy siihen? laiskuus. siis laiskuus siihen, etten jaksanut ostaa ja asentaa lohkolämmitintä. ihan hyvin se käymään aina lähti ja moottorikin toimi koko tuon ajan ihan normaalisti, luottopeli! ei ne heti siitä rikki mee, jos vähän on pakkasta ja käynnistää ilman lisälämmityksiä.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: Lisääntyykö moottorin huohotus?
Jos mä olen oikein ymmärtänyt, pintapaineilla tarkoitettas öljyn pintakalvon paineensietokykyä ??Mesemies89 kirjoitti:barton kirjoitti:
Höpötykset pintapaineista on ihan bullshittiä. Moottoriöljyissä pintapaineilla ei ole juurikaan merkitystä.
On valitettavaa että joku rohkenee esittää käsityksiään mainitulla tavalla moottoriöljyjen ominaisuuksista.Ottakaa selvää epäilevät aapot moottoriöljyjen teknisistä ominaisuuksista, ennenkuin kerrotte yhtään mitään.
En halua keskustella asiasta enempää, koska tiedän minkälaisia vaurioita nyt puheena olevat likut aiheuttavat dieselmoottoreille.
Auto ei ollut dieseli mutta kysymys ilmeisesti on juuri tosta. Lähdettiin maantielle säätämään Nissan GTR twinturbo.
Turbot oli uusittu, terässiivet (alunperin keraamiset) sisuskalut,laakerit, tasapainoitettu testattu.Siis uudet.
Tehot n. 500 kantturoissa. . . luultiin. 3 , siis kolme rykäsyä n. kolmesta tonnista ------- seitsemään tonniin,täyskaasu.
Syystä, joka kyllä selvis myöhemmin, hukkaportit ei auenneet ollenkaan,vaikka oli varmistettu ennen lähtöä moneen kertaan.Se ahtoi estottomasti kilotolkulla! Tehot hetkellisesti , jaa kait jotain 500 ja 1000 välillä Kun turbot sen jälkeen aukaistiinja tarkastettin niin se oli "lyönyt" kummankin turbon päätylaakerit sinertäviksi,ei tosin pahasti.
Paine oli ollut epäilemättä kova mutta juurikin öljykalvo oli ymmärtääkseni pettänyt ankaran paineen alla!!
Tosta kai pahimmillaan on kysymys. Öljyt oli tarkoituksen mukaiset MOLYT 30-60 w
PS. kyyti oli komeeta
Re: Lisääntyykö moottorin huohotus?
Ja taas korjaus. Oli ne öljyt kyl 10w60
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 68
- Liittynyt: Su 12.06.2011 23:06
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Lisääntyykö moottorin huohotus?
Eli monenmoista ajatusta aiheesta.
Mikähän on se kultainen keskitie jotta ihmiset valitsevat vanhoihin autoihinsa oikeat öljyt ja näin ollen säästyisivät ylimääräisiltä ongelmilta. Siten voisi huoleti puksutella autollaan eestaas satojatuhansia kilometrejä.
Liian ohen öljyn käytöstä johtuvaan huohotusongelmaan olen törmännyt myös moottoripyörissä. Niissä vehkeissä kun käyttää 15w-40 öljyä ei sitä ongelmaa yleensä ole.
Itse testailin viime talvena 8 eri öljylaatua. Tämä oli oma pikku laboratorio -27c pakkasessa. Pullotin nurkissa pyörineistä öljypönttöista erilaisia moottoriöljyjä muovisiin 0,5l limpparipulloihin, laitoin pulloihin samanverran öljyä. Öljyt olivat 5w-40, 10w-30 ja 10w-40. 0w-40 ei ollut mukana testissä (kun oletus on ollut, ettei se noin vanhaan autoon sovellu)
Annoin jäähtyä pakkasessa ja käänsin pullot korkkipuoli alaspäin (toistin testin useasti päivän aikana).
Isot on erot tuollaisissa pakkaslukemissa eri öljyviskositeettien välillä ja jopa saman viskositeetin sisällä eri merkkien kesken.
Selkeästi parhaat ja tasaveroiset pakkastestissäni olivat Mobil super 3000 5w-40 ja Teboil diamond 5w-40. Bilteman 5w-40 ja champion 5w-40 hävisivät noille selkeästi. 10w-30 ja 40 öljyt olivat kuin siirappia (teboil,mobil,champion,biltema).
Parhaiten tuosta olis vielä saanut testituloksen kun laittais öljyn kulkemaan pullosta ohuen pillin läpi astiaan.
Testasin tätä huvikseni kun kylmäkäynnistysominaisuuksista aina puhutaan ja tuohon virtaukseenhan se juuri perustuu. Siksi ajattelinkin, että kylmissä käynnistyksissä ja varsinkin turbo koneissa voisi 0w-40 öljy olla paras. Mutta tässä onkin sitten toinen puoli se paineensieto ja se miten kone huohottaa lirumpaa öljyä. Huohotuksestakin tulee omat ongelmansa.
Mun autossa selkeästi enemmän huohotusta ja öljyn katoamista on Mobilin öljyllä kuin Teboilin diamondilla.
Ihmetyttää ja sekoittaa vaan pientä kuluttajaa kun öljy-yhtiöt markkinoivat 0w-40 öljyä nimenomaan tuon autotyypin ensisijaiseksi öljyksi.
Viivan vetona keskusteluun voisi ajatella, että jos tahtoo varman päälle pelata niin tyytyy 5w-40 viskositeetin öljyyn ja jos kone syö öljyä niin 10w-40.
Öljy jos ohenee vielä käytössä niin maalaisjärjellä vois kuvitella, että 0w öljykalvosta ei paljoa jää jäljelle 15tkm jälkeen.
Tuosta korkeiden lämpötilojen kestosta en osaa sanoa. Onko yleensäkään dieselkoneessa merkitystä (kuumillakaan kesäkeleillä asuntovaunu perässä) onko öljy 5w-40 vai 50?
Mikähän on se kultainen keskitie jotta ihmiset valitsevat vanhoihin autoihinsa oikeat öljyt ja näin ollen säästyisivät ylimääräisiltä ongelmilta. Siten voisi huoleti puksutella autollaan eestaas satojatuhansia kilometrejä.
Liian ohen öljyn käytöstä johtuvaan huohotusongelmaan olen törmännyt myös moottoripyörissä. Niissä vehkeissä kun käyttää 15w-40 öljyä ei sitä ongelmaa yleensä ole.
Itse testailin viime talvena 8 eri öljylaatua. Tämä oli oma pikku laboratorio -27c pakkasessa. Pullotin nurkissa pyörineistä öljypönttöista erilaisia moottoriöljyjä muovisiin 0,5l limpparipulloihin, laitoin pulloihin samanverran öljyä. Öljyt olivat 5w-40, 10w-30 ja 10w-40. 0w-40 ei ollut mukana testissä (kun oletus on ollut, ettei se noin vanhaan autoon sovellu)
Annoin jäähtyä pakkasessa ja käänsin pullot korkkipuoli alaspäin (toistin testin useasti päivän aikana).
Isot on erot tuollaisissa pakkaslukemissa eri öljyviskositeettien välillä ja jopa saman viskositeetin sisällä eri merkkien kesken.
Selkeästi parhaat ja tasaveroiset pakkastestissäni olivat Mobil super 3000 5w-40 ja Teboil diamond 5w-40. Bilteman 5w-40 ja champion 5w-40 hävisivät noille selkeästi. 10w-30 ja 40 öljyt olivat kuin siirappia (teboil,mobil,champion,biltema).
Parhaiten tuosta olis vielä saanut testituloksen kun laittais öljyn kulkemaan pullosta ohuen pillin läpi astiaan.
Testasin tätä huvikseni kun kylmäkäynnistysominaisuuksista aina puhutaan ja tuohon virtaukseenhan se juuri perustuu. Siksi ajattelinkin, että kylmissä käynnistyksissä ja varsinkin turbo koneissa voisi 0w-40 öljy olla paras. Mutta tässä onkin sitten toinen puoli se paineensieto ja se miten kone huohottaa lirumpaa öljyä. Huohotuksestakin tulee omat ongelmansa.
Mun autossa selkeästi enemmän huohotusta ja öljyn katoamista on Mobilin öljyllä kuin Teboilin diamondilla.
Ihmetyttää ja sekoittaa vaan pientä kuluttajaa kun öljy-yhtiöt markkinoivat 0w-40 öljyä nimenomaan tuon autotyypin ensisijaiseksi öljyksi.
Viivan vetona keskusteluun voisi ajatella, että jos tahtoo varman päälle pelata niin tyytyy 5w-40 viskositeetin öljyyn ja jos kone syö öljyä niin 10w-40.
Öljy jos ohenee vielä käytössä niin maalaisjärjellä vois kuvitella, että 0w öljykalvosta ei paljoa jää jäljelle 15tkm jälkeen.
Tuosta korkeiden lämpötilojen kestosta en osaa sanoa. Onko yleensäkään dieselkoneessa merkitystä (kuumillakaan kesäkeleillä asuntovaunu perässä) onko öljy 5w-40 vai 50?
Re: Lisääntyykö moottorin huohotus?
Hmm... 0W-40 ja 5W-40 ja 10W-40 öljyillä on normaalilämpöisenä sama viskositeetti eli paksuus. Sen osoittaa tuo ylempi luku 40. Alempi luku on W niinkuin Winter ja kertoo viskosoteetista kylmänä. 0W öljy on vielä nipin napin juoksevaa -35 pakkasasteessa, kun taas 10W öljy on jo paksua kuin vaseliini.
Eli jos kaipaat paksumpaa öljyä kuumana, valitse korkeampi ylälukema. Tämä nimenomaan vähentää sitä öljynsyöntiä. Voisi ajatella vaikka 5W-50 mieluummin kuin 0W-40.
Ihanteellinen öljyhän olisi jotain 0W-70 tai vastaavaa, kovallakin pakkasella juoksevaa ja kuumanakin edelleen paksua ja voitelevaa. Tällainen öljy olisi todellinen moniasteöljy, aina samanlaista lämpötilasta riippumatta. Todellisuudessa oljyt ovat aina kompromisseja molemmista päistä ja muuttuvat kylmässä vaseliiniksi ja kuumassa ohueksi litkuksi.
Eli jos kaipaat paksumpaa öljyä kuumana, valitse korkeampi ylälukema. Tämä nimenomaan vähentää sitä öljynsyöntiä. Voisi ajatella vaikka 5W-50 mieluummin kuin 0W-40.
Ihanteellinen öljyhän olisi jotain 0W-70 tai vastaavaa, kovallakin pakkasella juoksevaa ja kuumanakin edelleen paksua ja voitelevaa. Tällainen öljy olisi todellinen moniasteöljy, aina samanlaista lämpötilasta riippumatta. Todellisuudessa oljyt ovat aina kompromisseja molemmista päistä ja muuttuvat kylmässä vaseliiniksi ja kuumassa ohueksi litkuksi.
W166 ML350 BE 4Matic '13
S205 C200 4Matic '17 (vaimon)
ex: V220 S430 4Matic Lang '05
ex: S203 C180 Kompressor Avantgarde '06 (vaimon)
ex: S211 E270 CDI '04
ex: W211 E320 CDI '03
ex: 7xVolvo
S205 C200 4Matic '17 (vaimon)
ex: V220 S430 4Matic Lang '05
ex: S203 C180 Kompressor Avantgarde '06 (vaimon)
ex: S211 E270 CDI '04
ex: W211 E320 CDI '03
ex: 7xVolvo
Re: Lisääntyykö moottorin huohotus?
Moottoriöljyillä ei ole juurikaan pintapaineenkesto ominaisuuksia koska ne eivät sellaisia tarvitse. Polttomoottorissa ei synny voiteluteknisesti suuria pintapaineenkestoa vaativia olosuhteita.Mesemies89 kirjoitti:OW:n viskositeettia ei saavuteta öljylaaduille ilman pintapaineiden alemista kuin kemikaaleilla. Siis öljyn täytyisi tietyssä lämpötilassa olla yhtä juoksevaa kuin puhdas vesi. Viskositeetilla siis ei ole tässä tapauksessa merkitystä vaan öljyn pintapaineen kestolla. Siis ei missään nimessä dieselmoottoreihin OW viskositeetin moottoriöljyjä...ei vapariin eikä turbomoottoreihin.
Kyllä voiteluöljyjä valmistavat yhtiöt olisivat öljynsä lisäaineistaneet sellaisiksi jos tarvetta olisi. EP-lisäaineita käytetään kyllä niissä öljyissä, joissa se on tarpeen.
Moni on nähnyt sen Motor Up-lisäaine testin, jossa edustaja 'tuhoaa' perusmoottoriöljyllä laakerkuulan mutta lisäaineella homma pysyy hanskassa. Sinänsä se testi pitää paikkansa, mutta pieleen mennään siinä kun annetaan ymmärtää, että moottorissa tapahtuu sama juttu.
Ei muuten tapahdu.
Monelta jäisi varmaan kaupat tekemättä, jos tuossa testissä lurauttaisi moottoriöljyn sijaan peräöljyä, jonka kestää kovia pintapaineita.
Mutta kyllä mesemies sen verran jäljillä on, että mitä väljempi moottori, niin sen paksumpaa öljyä se vaatii. Ihan jo öljynkulutuksenkin takia.
-
- Mersumies
- Viestit: 1606
- Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
- Paikkakunta: Turku
Re: Lisääntyykö moottorin huohotus?
...
Viimeksi muokannut Mesemies89, La 11.01.2014 19:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Lisääntyykö moottorin huohotus?
no mikä sitä paksua öljyä sitten on jos se kerran on hyvää väljälle dieselille?
mitä niiden viskositeettinumeroiden pitäisi olla?
kuitenkin tuo ensimmäinen luku kuvaa juoksevuutta lämpötilan laskiessa ja jälkimmäinen taas kuvaa öljyn viskositeettiä 100 asteen lämpötilassa.
Kumpikaan luku ei kerro mitään pintapaineen kestosta jota tarvitaan lähinnä hammasrattaissa eikä taideta edes mainita missään moottoriöljyissä.
mitä niiden viskositeettinumeroiden pitäisi olla?
kuitenkin tuo ensimmäinen luku kuvaa juoksevuutta lämpötilan laskiessa ja jälkimmäinen taas kuvaa öljyn viskositeettiä 100 asteen lämpötilassa.
Kumpikaan luku ei kerro mitään pintapaineen kestosta jota tarvitaan lähinnä hammasrattaissa eikä taideta edes mainita missään moottoriöljyissä.
Re: Lisääntyykö moottorin huohotus?
http://www.penriteoil.com.au/products.p ... oducts=392" onclick="window.open(this.href);return false; vaikka tuollaista
Muualla nimimerkillä Turbiini
87 s124 300td ja Toyota
87 s124 300td ja Toyota
Re: Lisääntyykö moottorin huohotus?
Tiesitkö että liian isolla viskositeetilla voiteluhäiriön riski kasvaa, toisin kuin "liian lirulla". Ne ahtimen laakerit on voinut mennä juurikin tuon takia.Unique387 kirjoitti:Ja taas korjaus. Oli ne öljyt kyl 10w60
Ja mesemiehen horinat on taas tuttua Essonbaari laatua. Netistä kyllä löytyy eräskin testi missä pintapaineen kestoa on testattu ja kyseisessä testissä 0W Mobil pärjäsi oikeinkin hyvin, ei sillä että tuolla olisi juurikaan merkitystä kuten barton jo totesi, tämä tuli muistaakseni ilmi myös kyseisessä testissä. (testin taisi voittaa joku Royal Purple jos en väärin muista)
Jos tarvitsee ilman lämmitystä kovissa pakkasissa käynnistellä, niin 0W-40 käy oikein hyvin. Ja jos autoa voi normaalisti lämmittää niin 5W-40 kelpaa enemmän kuin hyvin suurimpaan osaan autoista.
Re: Lisääntyykö moottorin huohotus?
No vaikka 5W-50 tai 10W-60. Ovat siis kuumana jäykkiä kuten todettu, niin eivät lurise niin herkkään venttiilinvarsista yms.v-maxx kirjoitti:no mikä sitä paksua öljyä sitten on jos se kerran on hyvää väljälle dieselille?
mitä niiden viskositeettinumeroiden pitäisi olla?
kuitenkin tuo ensimmäinen luku kuvaa juoksevuutta lämpötilan laskiessa ja jälkimmäinen taas kuvaa öljyn viskositeettiä 100 asteen lämpötilassa.
Kumpikaan luku ei kerro mitään pintapaineen kestosta jota tarvitaan lähinnä hammasrattaissa eikä taideta edes mainita missään moottoriöljyissä.
Tuossa juuri yksi tuttu ihmetteli kun vanha volkkari vie mahdottomasti öljyä ja kysyin sitten mitä käyttää, niin halvinta 10W-30 öljyä sinne työnti, ei ihme että kuluttaa.
Re: Lisääntyykö moottorin huohotus?
Sori! "liian isolla viskositeetillä voiteluhäiriön riski kasvaa" taitaa kyllä joutaa kategoriaan, PUPPUA. Mitä ikinä tarkoitatkaanPansu kirjoitti:Tiesitkö että liian isolla viskositeetilla voiteluhäiriön riski kasvaa, toisin kuin "liian lirulla". Ne ahtimen laakerit on voinut mennä juurikin tuon takia.Unique387 kirjoitti:Ja taas korjaus. Oli ne öljyt kyl 10w60
Ja mesemiehen horinat on taas tuttua Essonbaari laatua. Netistä kyllä löytyy eräskin testi missä pintapaineen kestoa on testattu ja kyseisessä testissä 0W Mobil pärjäsi oikeinkin hyvin, ei sillä että tuolla olisi juurikaan merkitystä kuten barton jo totesi, tämä tuli muistaakseni ilmi myös kyseisessä testissä. (testin taisi voittaa joku Royal Purple jos en väärin muista)
Jos tarvitsee ilman lämmitystä kovissa pakkasissa käynnistellä, niin 0W-40 käy oikein hyvin. Ja jos autoa voi normaalisti lämmittää niin 5W-40 kelpaa enemmän kuin hyvin suurimpaan osaan autoista.
"liian isolla" viskositeetillä ? Autohan tietysti käytettiin ensin lämpöiseksi ym. ym.
Ne ahtimien (vesijäähdytetyt, 2kpl) päittäislaakerit sai kilpakäyttöön tarkoitettua,rankkoihin olosuhteisiin ja käyttöön tarkoitettua RACING öljyä niin paljon kuin pumppu työntää.
Tuolla logiikalla kaikkien Rata/Rallicross ym. kilpa autojen turbot ja laakerit pamahtelis lakkaamatta !
EI , se öljy on kehitetty juuri niitä "varjelemaan"! Turbot huoltanut kaveri on keskittynyt turboihin n.20v. ja öljyt myynyt kaveri ajanut rallikrossia n.10v. 300-400hv tehoilla, samoilla öljyillä, ..... siis välillä vaihtaen sentään.
"Syyllinen" voi löytyä ennemminkin turbojen rakenteesta. Rakenne ei yksinkertaisesti salli noin äkillisiä,ankaria paineita.
Alunperin tehty n. 300hv. tehoille. Eli vaikka siellä olisi ollut "valaan rasvaa" niin olisi varmaan käynyt samoin.
Mutta kuten sanottu , kyyti oli komeeta !
-
- Mersumies
- Viestit: 1606
- Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
- Paikkakunta: Turku
Re: Lisääntyykö moottorin huohotus?
...
Viimeksi muokannut Mesemies89, La 11.01.2014 19:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Lisääntyykö moottorin huohotus?
Meinaatko TOSISSASI ette Castrolin ole luottaminen http://www.castrol.com/castrol/sectionb ... Id=7074176" onclick="window.open(this.href);return false;Mesemies89 kirjoitti:Pansu kirjoitti: Ja mesemiehen horinat on taas tuttua Essonbaari laatua. Netistä kyllä löytyy eräskin testi missä pintapaineen kestoa on testattu ja kyseisessä testissä 0W Mobil pärjäsi oikeinkin hyvin,
Kuulehan nyt .....mesemiehen jutut eivät ole mitään esson baarin horinoita, kun noita moottoriöljyjä olen kyllä tutkinut aikas paljon polttomoottorikäytössä.
Älä nyt vaan luule ja saa sellaista käsitystä netin kautta saatuihin kertomuksiin ja öljy-yhtiön ilmoittamiin testeihin että ne ovat kaikki totta....siellä on menesti koira haudattuna tosiasioihin nähden.
Niinkuin sanottu, älkää missään nimessä laittako 0W- moottoriöljyjä dieselmoottoreihin.
Tämä taulukko antaa ainakin omaan OM646 moottoriin suositukseksi juuri 0W-30 !
S204 CDI AMG
W209 240 CLK
W209 240 CLK
-
- Mersumies
- Viestit: 2348
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: Lisääntyykö moottorin huohotus?
Pintapaineisiin ja öljyihin liittyen olen ajoittain käyttänyt "yleisöljynä" Mobil Delvac MX 15W-40 öljyä ja näppituntumalta kylminä aikoina bensakoneessa käynnistäessä moottori käy hieman jähmeämmin mutta lämpimänä ei eroa juuri ole.Mesemies89 kirjoitti: Niinkuin sanottu, älkää missään nimessä laittako 0W- moottoriöljyjä dieselmoottoreihin.
Märkäkytkimellä varustetuissa mopoissa, moottoripyörissä ja ATV:ssä Delvac on aivan ylivoimainen kytkimen ja vaihteiston toiminnan kannalta.
Esimerkiksi erään Husgvarnan supermoton vaihteet alkoivat toimimaan moitteetta kun vaihteiston "erikois mp-öljy" korvattiin Delvacilla.
Käsitykseni mukaan nimenomaan dieselkäyttöön tarkoitetussa öljyssä lisäaineistus antaa suuremman pintapaineen keston esim. männäntapin voitelua ajatellen.
-
- Mersumies
- Viestit: 1606
- Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
- Paikkakunta: Turku
Re: Lisääntyykö moottorin huohotus?
...
Viimeksi muokannut Mesemies89, La 11.01.2014 19:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.