230E M102 Paineentasaaja

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
juh_oo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: To 20.01.2011 20:54

230E M102 Paineentasaaja

Viesti Kirjoittaja juh_oo »

Osaako joku kertoa, miten toimii M102.982 moottorissa paineen tasaaja? Kyseessä siis tämä osa: http://www.merteil.fi/verkkokauppa/clie ... 16656/6/15" onclick="window.open(this.href);return false;
Ajattelin tuon korvaamista normaalilla bensapaineensäätimellä, joka soveltuisi turbokäyttöön, mutta kolmas polttoaineputki ja sen käyttötarkoitus tuottaa erittäin suurta päänvaivaa.

Jos joku tietää toiminnan tai omistaa dokumenttejä kyseisestä osasta, olisin erittäin kiitollinen tiedon jakamisesta.
wolf
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 449
Liittynyt: Ma 01.11.2010 13:10

Re: 230E M102 Paineentasaaja

Viesti Kirjoittaja wolf »

Tarkoitatko kolmannella letkulla tuota ohutta mustaa pilliä säätimen päädyssä? Ei se ole polttoaineputki vaan ilmaputki. Menee esim. vm.-88 2ltr:ssa venttiilikopan huohotussysteeniin. Kyseessä on käsittääkseni ns. vuoristosäätö jossa pyritään säätämään paine korkeuden mukaan. Merkitys lienee vähäinen koska kaikissa ei tätä ilmaletkua edes ole. Turbohommissa sillä voi olla merkitystä, en tiedä. :roll:
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: 230E M102 Paineentasaaja

Viesti Kirjoittaja atlas »

Paineen tasaajassa on vain ryyppy suuttimelle se putki ja määriksellä oleva säädetty paine ja ohi vuoto tankkiin.
Nyt ei vaan saa selvää kummasta tarttet tietoa...siitä vanhasta vai minkä laitat paineentasaajan?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
juh_oo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: To 20.01.2011 20:54

Re: 230E M102 Paineentasaaja

Viesti Kirjoittaja juh_oo »

Pahoittelen epäselvyyttä kirjoitusasussa.

Tarkoitan siis tuota ohuinta polttoaineputkea, en sitä alipaineletkua. Kolmas putki ei näytä menevän suoraan kylmäkäynnistys suuttimelle, vaan määräjakajaan. Antaako se siis tuolta määräjakajan kautta sitten sen polttoaineen sille suuttimelle? Älysin kyllä sen, että määräjakajan puoleinen "iso" putki tuo polttoaineen tasaajalle, ja tasaaja tasaa sen paineen sitten ennenkuin se menee paluuletkusta tankkiin.

En siis tarvitse apua korvaavan osan valintaan, vaan lähinnä tietoa, miten tuo alkuperäinen tasaaja toimii, ja että miten voin korvata sen säädettävällä säätimellä. Eli jos laitan tuon pienen putken vaikka T-haaralla http://www.ahtoja.com/product/145/paine ... mittarilla" onclick="window.open(this.href);return false; linkin mukaisen säätimen polttoaineen tuloputkeen, toimiiko tuon pienen putken bensan saanti normaalilla tavalla? Vai täytyykö se liittää lähtöputkeen, tukita, jne?
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: 230E M102 Paineentasaaja

Viesti Kirjoittaja atlas »

Voi olla että se pikkuputki jos ei mene ryypylle vaan määrikselle on se ylä ja alakammion paineroon vaikuttava paine putki.
tutkipa -tomant- forumilaisen juttua kun ke-jetillistä ruiskua turbotetaan miten hän on tässä tehnyt...eli niitä löytyy turbot tai projekti osiolta.
Joku tainnut kuutosen määriksellä saanut lisä syöttöä yläpäähän mutta mielestäni toi jetti riittää yllättävän kovilla ahdoilla vielä toimia ja kakku riittää.

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 35&t=38637" onclick="window.open(this.href);return false;
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
juh_oo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: To 20.01.2011 20:54

Re: 230E M102 Paineentasaaja

Viesti Kirjoittaja juh_oo »

Olen jo tuota projektia yrittänyt tutkia, mutta tähän en ole löytänyt ratkaisua. Minulla on vielä tämä hieman alkeellisempi versio tomant:in KE-jetistä, eli minulla ei ole lambdaa eikä EZL sytkää.

Tällä hetkellä löytyy kampiakselilta 225 hevosvoimaa 4400 kierroksella, ja vääntöä 396Nm 3300 kierroksella. Ylhäältä vaan meinaa nyt soppa loppua, ja lauantaina pääsen laajakaistalambdan ääreen, niin pääsen säätelemään tarkemmin seoksia, ja arvelin että tuollainen paineesäädin olisi hyvä, jos tietäisi miten sen tuohon kytkisi.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: 230E M102 Paineentasaaja

Viesti Kirjoittaja atlas »

Mietipä sitä jos kuutosen määränjakajan laitat ja sitten avaat lisä syötön halutulla kierrros luvulla tai ahtopaineella antureilla...en ole expert mutta joku sitä mietti vakavasti.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
juh_oo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: To 20.01.2011 20:54

Re: 230E M102 Paineentasaaja

Viesti Kirjoittaja juh_oo »

Olen miettinyt sellaistakin vaihtoehtoa. Nyt paineanturi ohjaa kylmäkäynnistys suuttimelle virran, kun paineet nousee yli 0.5 bar imusarjassa. Tällä hetkellä max ahdot 1.0bar, ei tuon kylmäkäynnistys suuttimen polttoaineesta ainakaan haittaa ole. Varmaan seuraava askel tulee olemaan Megasquirtin asentaminen, en taida kehata enempää tämän ke-jetin kanssa leikkiä.
Vastaa Viestiin