Bensan venttiilinsuoja-aineet antiikkimoottoreihin?

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Tomi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 674
Liittynyt: Ke 09.04.2003 13:23
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tomi »

Vielä nostan tämän vanhan aiheen esiin, kun lyijyttömän käyttö tai oikeastaan lisäaineen tarpeellisuus askarruttaa.

Autodata sanoo meikäläisen vanhoista moottoreista seuraavaa:
230E -82 lyijytön käy
280E -82 lyijytön käy
450E -80 ei käy

Jenkkifoorumeita tutkiessa, siellä ollaan yksimielisiä että kaikkiin mersuihin sopii lyijytön sellaisenaan:

"All MB engines with aluminum heads (which is everthing since the 50s except the diesels) have hardened valve seats and are fine with unleaded gas. Only cheapo cars with the valve seat ground directly into the head casting had problems with unleaded fuel (read Ford and Chevy "old" six cylinders). "

ja saksasta:
"No Mercedes car ever needs leaded fuel. There is an official service information about this matter which actually forbids any fuel additives."

On tää merkillistä hommaa, mutta taidan lopettaa ton venttilisuojaaineen käytön kokonaan. Ei se rahassa niin vaikuta, mutta v-mäistä sen lisääminen ja pullon puristaminen pikkuannoksin on.
Tomi
R129 500 SL -94
S124 E 220 -95
audi A6 2.8 quattro -98
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Älä ihmeessä anna 230 E:n käydä ilman suoja-aineita.
M102.980 sai vahvistetut seetit vasta tammikuussa 1984, moottorinumerosta 108 845 alkaen, kun kyseessä on automaattivaihteistolla varustettu auto.

Kaikenlaista kummallista informaatio netistä näköjään löytyykin, tosin en tiedä sitten olisiko esimerkiksi vanhemmissa jenkkiversioissa jo muutoksia asian suhteen, sikäli kun siellä on perinteisesti yleisempiä olleet matalaoktaaniset polttoaineet. Edes täysalumiini M189 ei ole tarkoitettu käymään lyijyttömällä mutta päivityksen saa tehtyä ainakin eräillä kansipajoilla. :wink:
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3443
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Viesti Kirjoittaja jackie »

raul kirjoitti:Älä ihmeessä anna 230 E:n käydä ilman suoja-aineita.
M102.980 sai vahvistetut seetit vasta tammikuussa 1984, moottorinumerosta 108 845 alkaen, kun kyseessä on automaattivaihteistolla varustettu auto.
No niinpä tietysti. Miulla on automaatti ja kantakortti ilmottaa moottorin numeroksi seuraavaa 102980 12 112798, MUTTA viimekesäisen kansirempan yhteyessä kävi ilmi, että autoon on vaihettu kone. Nykyisen koneen numero on 102980 10 098750. Pitää siis jatkaa lisäaineen käyttöä. Mistäs muuten, Raul, tätä tietoa oot ammentanu?
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Tomi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 674
Liittynyt: Ke 09.04.2003 13:23
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tomi »

Laitoin kyselyn tästä suoraan MB classic centeriin Stuttgarttiin. Saas nähdä mitä vastaavat vai vastaavatko ollenkaan.
Tomi
R129 500 SL -94
S124 E 220 -95
audi A6 2.8 quattro -98
Avatar
Leka
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1403
Liittynyt: Ma 18.08.2003 21:26
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Leka »

Ihan täyttä faktaa mitä rale kirjoitti venttiilisuojalisäaineista. jackie: Nuo tiedot on saatavilla mm. WISsistä tai tehtaan Service Information tiedotteista.

Aihetta M102 ja lisäaineenkäyttö on käsitelty monesti. Mm. tuolla jotain :arrow: http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... lis%E4aine
Tomi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 674
Liittynyt: Ke 09.04.2003 13:23
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tomi »

Stuttgartista ei ole kuulunut vielä mitään, mutta ausseilla on tämmöinen ohje, jonka mukaan vanhemmat M102 tosiaan tarvitsevat venttiilisuoja-ainetta mutta M110 ja myöhäisemmät M117 eivät.
Vaikka nämä nyt liittyvät Aussien spekseihin.

http://www.bp.com.au/globalchoice/about ... de-new.pdf
Tomi
R129 500 SL -94
S124 E 220 -95
audi A6 2.8 quattro -98
Tomi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 674
Liittynyt: Ke 09.04.2003 13:23
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tomi »

vau!!
nyt vastasivat MB classic centteristä seuraavaa. No mitäs tästä tuumaatte ?
Tomi

Lähetetty kysymys oli seuraava:

Dear sir,

Can you help me with the following question

I wish to know if unleaded fuel is OK with the following old mercedes cars:
450SEL (M117.986) year -80 and
280E(110.988) year-82 and
230E (M102)year-82

Is a lead substitute additve to the fuel necessary to use with these cars?
thank you for your answer

Regards, Tomi Toratti


Ja vastaus:

Dear Sir,

Your question about the use of unleaded fuel is easy to answere:
All Mercedes-Benz cars (pre-war and post-war) have absolutely no problems
with unleaded fuel.

We recommend to use fuel with an octane rating of 98 (ROZ) for every type
and also a regular
control of the valve clearance, twice as much as specified by the factory.
In our experience no additional lead substitute additive is necessary.

A normal use of the car is required, of course.

We hope this will help , please feel free to ask if you have further
questions.



Mit freundlichen Grüßen /Kind regards

Andreas Hosch
DaimlerChrysler AG
Mercedes Car Group
Brand Communications
Mercedes-Benz Classic Center
000/R051 - MK/CL
70546 Stuttgart
Phone: +49 (0)711 / 17 -8 40 40
Fax: +49 (0)711 / 17 -8 34 56
Tomi
R129 500 SL -94
S124 E 220 -95
audi A6 2.8 quattro -98
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Niinpä niin.... :lol:
Tomi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 674
Liittynyt: Ke 09.04.2003 13:23
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tomi »

tuota venttiilien tiheämpää säätötarvetta voisi tulkita niin että jonkinlaista kulumista venttiili istukassa tapahtuu, mutta normaalikäytöllä sillä ei ole merkitystä.
Tomi
R129 500 SL -94
S124 E 220 -95
audi A6 2.8 quattro -98
Avatar
Daaz
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1565
Liittynyt: Ti 25.11.2003 19:20
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Daaz »

Luin tuosta ensin, että välysten tulee olla lyijyttömällä kaksi kertaa ohjearvoa isommat, mutta luin onneksi toiseenkin kertaan. :lol:

-Daaz
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Daaz kirjoitti:Luin tuosta ensin, että välysten tulee olla lyijyttömällä kaksi kertaa ohjearvoa isommat, mutta luin onneksi toiseenkin kertaan. :lol:
Niin minäkin. Mahtaisi olla melkoista läkätystä. :D Eikös M110 ole muutenkin aika kranttu noiden välysten suhteen.

t.
Risto
E500 – 211.070
Tomi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 674
Liittynyt: Ke 09.04.2003 13:23
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tomi »

sen täytyy tarkoittaa nimenomaan säätötiheyttä, ei välystä.
kyllä noi lisäaineiden myyjät näyttää aivan eri listaa, mutta heillä onkin motiivi, pitää saada tavaraa myytyä.
Tomi
R129 500 SL -94
S124 E 220 -95
audi A6 2.8 quattro -98
mursularaunio
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 82
Liittynyt: Ma 03.10.2005 22:01

Viesti Kirjoittaja mursularaunio »

caddy66 kirjoitti:Cadillacit vuodesta -70 alaspäin tulis käyttää venttiilin suojaa.TERE
En ole käyttänyt. Pitäisköhän :?:

Tankkasin TB:n 98 Terraa niin kauan kuin oli markkinoilla.
No, eihän tästä vielä montaa vuotta ole, kun tuon valmistus loppui.
Ehkä ensi kesänä alankin laittamaan Liqui Molyn ainetta, jota nyt menee Klassikko-DX.n tankkiin. Ehkä sitä vois kokeilla tuohon kuvan 230 TE:n koneeseenkin...?
Vaadimme peltivanteita!
mursularaunio
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 82
Liittynyt: Ma 03.10.2005 22:01

Viesti Kirjoittaja mursularaunio »

Muffler kirjoitti:
caddy66 kirjoitti:Cadillacit vuodesta -70 alaspäin tulis käyttää venttiilin suojaa.TERE
Ei meitä kiinnosta cadillacit. TERE
Kyllä muuten kiinnostaa, ja monta vuotta kauemmin onkin kiinnostanut kuin MB.
Ettäs tiedät. Kun kirjoittelet tänne Me-muodossa. Vaikka mode oletkin. TERE.
Vaadimme peltivanteita!
Vastaa Viestiin