Bensan venttiilinsuoja-aineet antiikkimoottoreihin?
Vielä nostan tämän vanhan aiheen esiin, kun lyijyttömän käyttö tai oikeastaan lisäaineen tarpeellisuus askarruttaa.
Autodata sanoo meikäläisen vanhoista moottoreista seuraavaa:
230E -82 lyijytön käy
280E -82 lyijytön käy
450E -80 ei käy
Jenkkifoorumeita tutkiessa, siellä ollaan yksimielisiä että kaikkiin mersuihin sopii lyijytön sellaisenaan:
"All MB engines with aluminum heads (which is everthing since the 50s except the diesels) have hardened valve seats and are fine with unleaded gas. Only cheapo cars with the valve seat ground directly into the head casting had problems with unleaded fuel (read Ford and Chevy "old" six cylinders). "
ja saksasta:
"No Mercedes car ever needs leaded fuel. There is an official service information about this matter which actually forbids any fuel additives."
On tää merkillistä hommaa, mutta taidan lopettaa ton venttilisuojaaineen käytön kokonaan. Ei se rahassa niin vaikuta, mutta v-mäistä sen lisääminen ja pullon puristaminen pikkuannoksin on.
Autodata sanoo meikäläisen vanhoista moottoreista seuraavaa:
230E -82 lyijytön käy
280E -82 lyijytön käy
450E -80 ei käy
Jenkkifoorumeita tutkiessa, siellä ollaan yksimielisiä että kaikkiin mersuihin sopii lyijytön sellaisenaan:
"All MB engines with aluminum heads (which is everthing since the 50s except the diesels) have hardened valve seats and are fine with unleaded gas. Only cheapo cars with the valve seat ground directly into the head casting had problems with unleaded fuel (read Ford and Chevy "old" six cylinders). "
ja saksasta:
"No Mercedes car ever needs leaded fuel. There is an official service information about this matter which actually forbids any fuel additives."
On tää merkillistä hommaa, mutta taidan lopettaa ton venttilisuojaaineen käytön kokonaan. Ei se rahassa niin vaikuta, mutta v-mäistä sen lisääminen ja pullon puristaminen pikkuannoksin on.
Tomi
R129 500 SL -94
S124 E 220 -95
audi A6 2.8 quattro -98
R129 500 SL -94
S124 E 220 -95
audi A6 2.8 quattro -98
Älä ihmeessä anna 230 E:n käydä ilman suoja-aineita.
M102.980 sai vahvistetut seetit vasta tammikuussa 1984, moottorinumerosta 108 845 alkaen, kun kyseessä on automaattivaihteistolla varustettu auto.
Kaikenlaista kummallista informaatio netistä näköjään löytyykin, tosin en tiedä sitten olisiko esimerkiksi vanhemmissa jenkkiversioissa jo muutoksia asian suhteen, sikäli kun siellä on perinteisesti yleisempiä olleet matalaoktaaniset polttoaineet. Edes täysalumiini M189 ei ole tarkoitettu käymään lyijyttömällä mutta päivityksen saa tehtyä ainakin eräillä kansipajoilla.
M102.980 sai vahvistetut seetit vasta tammikuussa 1984, moottorinumerosta 108 845 alkaen, kun kyseessä on automaattivaihteistolla varustettu auto.
Kaikenlaista kummallista informaatio netistä näköjään löytyykin, tosin en tiedä sitten olisiko esimerkiksi vanhemmissa jenkkiversioissa jo muutoksia asian suhteen, sikäli kun siellä on perinteisesti yleisempiä olleet matalaoktaaniset polttoaineet. Edes täysalumiini M189 ei ole tarkoitettu käymään lyijyttömällä mutta päivityksen saa tehtyä ainakin eräillä kansipajoilla.
No niinpä tietysti. Miulla on automaatti ja kantakortti ilmottaa moottorin numeroksi seuraavaa 102980 12 112798, MUTTA viimekesäisen kansirempan yhteyessä kävi ilmi, että autoon on vaihettu kone. Nykyisen koneen numero on 102980 10 098750. Pitää siis jatkaa lisäaineen käyttöä. Mistäs muuten, Raul, tätä tietoa oot ammentanu?raul kirjoitti:Älä ihmeessä anna 230 E:n käydä ilman suoja-aineita.
M102.980 sai vahvistetut seetit vasta tammikuussa 1984, moottorinumerosta 108 845 alkaen, kun kyseessä on automaattivaihteistolla varustettu auto.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Ihan täyttä faktaa mitä rale kirjoitti venttiilisuojalisäaineista. jackie: Nuo tiedot on saatavilla mm. WISsistä tai tehtaan Service Information tiedotteista.
Aihetta M102 ja lisäaineenkäyttö on käsitelty monesti. Mm. tuolla jotain http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... lis%E4aine
Aihetta M102 ja lisäaineenkäyttö on käsitelty monesti. Mm. tuolla jotain http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... lis%E4aine
Stuttgartista ei ole kuulunut vielä mitään, mutta ausseilla on tämmöinen ohje, jonka mukaan vanhemmat M102 tosiaan tarvitsevat venttiilisuoja-ainetta mutta M110 ja myöhäisemmät M117 eivät.
Vaikka nämä nyt liittyvät Aussien spekseihin.
http://www.bp.com.au/globalchoice/about ... de-new.pdf
Vaikka nämä nyt liittyvät Aussien spekseihin.
http://www.bp.com.au/globalchoice/about ... de-new.pdf
Tomi
R129 500 SL -94
S124 E 220 -95
audi A6 2.8 quattro -98
R129 500 SL -94
S124 E 220 -95
audi A6 2.8 quattro -98
vau!!
nyt vastasivat MB classic centteristä seuraavaa. No mitäs tästä tuumaatte ?
Tomi
Lähetetty kysymys oli seuraava:
Dear sir,
Can you help me with the following question
I wish to know if unleaded fuel is OK with the following old mercedes cars:
450SEL (M117.986) year -80 and
280E(110.988) year-82 and
230E (M102)year-82
Is a lead substitute additve to the fuel necessary to use with these cars?
thank you for your answer
Regards, Tomi Toratti
Ja vastaus:
Dear Sir,
Your question about the use of unleaded fuel is easy to answere:
All Mercedes-Benz cars (pre-war and post-war) have absolutely no problems
with unleaded fuel.
We recommend to use fuel with an octane rating of 98 (ROZ) for every type
and also a regular
control of the valve clearance, twice as much as specified by the factory.
In our experience no additional lead substitute additive is necessary.
A normal use of the car is required, of course.
We hope this will help , please feel free to ask if you have further
questions.
Mit freundlichen Grüßen /Kind regards
Andreas Hosch
DaimlerChrysler AG
Mercedes Car Group
Brand Communications
Mercedes-Benz Classic Center
000/R051 - MK/CL
70546 Stuttgart
Phone: +49 (0)711 / 17 -8 40 40
Fax: +49 (0)711 / 17 -8 34 56
nyt vastasivat MB classic centteristä seuraavaa. No mitäs tästä tuumaatte ?
Tomi
Lähetetty kysymys oli seuraava:
Dear sir,
Can you help me with the following question
I wish to know if unleaded fuel is OK with the following old mercedes cars:
450SEL (M117.986) year -80 and
280E(110.988) year-82 and
230E (M102)year-82
Is a lead substitute additve to the fuel necessary to use with these cars?
thank you for your answer
Regards, Tomi Toratti
Ja vastaus:
Dear Sir,
Your question about the use of unleaded fuel is easy to answere:
All Mercedes-Benz cars (pre-war and post-war) have absolutely no problems
with unleaded fuel.
We recommend to use fuel with an octane rating of 98 (ROZ) for every type
and also a regular
control of the valve clearance, twice as much as specified by the factory.
In our experience no additional lead substitute additive is necessary.
A normal use of the car is required, of course.
We hope this will help , please feel free to ask if you have further
questions.
Mit freundlichen Grüßen /Kind regards
Andreas Hosch
DaimlerChrysler AG
Mercedes Car Group
Brand Communications
Mercedes-Benz Classic Center
000/R051 - MK/CL
70546 Stuttgart
Phone: +49 (0)711 / 17 -8 40 40
Fax: +49 (0)711 / 17 -8 34 56
Tomi
R129 500 SL -94
S124 E 220 -95
audi A6 2.8 quattro -98
R129 500 SL -94
S124 E 220 -95
audi A6 2.8 quattro -98
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 82
- Liittynyt: Ma 03.10.2005 22:01
En ole käyttänyt. Pitäisköhäncaddy66 kirjoitti:Cadillacit vuodesta -70 alaspäin tulis käyttää venttiilin suojaa.TERE
Tankkasin TB:n 98 Terraa niin kauan kuin oli markkinoilla.
No, eihän tästä vielä montaa vuotta ole, kun tuon valmistus loppui.
Ehkä ensi kesänä alankin laittamaan Liqui Molyn ainetta, jota nyt menee Klassikko-DX.n tankkiin. Ehkä sitä vois kokeilla tuohon kuvan 230 TE:n koneeseenkin...?
Vaadimme peltivanteita!
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 82
- Liittynyt: Ma 03.10.2005 22:01
Kyllä muuten kiinnostaa, ja monta vuotta kauemmin onkin kiinnostanut kuin MB.Muffler kirjoitti:Ei meitä kiinnosta cadillacit. TEREcaddy66 kirjoitti:Cadillacit vuodesta -70 alaspäin tulis käyttää venttiilin suojaa.TERE
Ettäs tiedät. Kun kirjoittelet tänne Me-muodossa. Vaikka mode oletkin. TERE.
Vaadimme peltivanteita!