
Mistä löytyy yj-rele w126 / tyhjäkäynnin korjausta
Mistä löytyy yj-rele w126 / tyhjäkäynnin korjausta
Missä sijaitsee ylijänniterele w126 mallissa. Vm-81 ja kone 380. Vai onko tuossa ollenkaan sitä 

Viimeksi muokannut petrikar, To 19.03.2009 20:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-Mercedes-Benz s211
- Night-Wind
- Vakiokalustoa
- Viestit: 412
- Liittynyt: Pe 26.09.2008 14:56
- Paikkakunta: Harjavalta
Sulakerasian vasemmalla puolella. Bensapumpun releen lähellä, semmonen vaalea boksi.
MB W211 E200CDI Tanzanite Blue Metallic -03
ex: BMW E39 530d M-Sport Titansilber Metallic -99
ex: BMW E39 528iA Titanium Silver -96
ex: MB W126 300SE Smoke Silver Metallic -89
ex: BMW E34 525iAT Brokatrot Metallic -95
ex: BMW E36 316iA Brillantrot -91
ex: BMW E39 530d M-Sport Titansilber Metallic -99
ex: BMW E39 528iA Titanium Silver -96
ex: MB W126 300SE Smoke Silver Metallic -89
ex: BMW E34 525iAT Brokatrot Metallic -95
ex: BMW E36 316iA Brillantrot -91
- Night-Wind
- Vakiokalustoa
- Viestit: 412
- Liittynyt: Pe 26.09.2008 14:56
- Paikkakunta: Harjavalta
- Night-Wind
- Vakiokalustoa
- Viestit: 412
- Liittynyt: Pe 26.09.2008 14:56
- Paikkakunta: Harjavalta
Ei noissa kuvissa ainakaan. Luultavasti noissa vanhemmissa ei vaan ole sitä? Se on sellainen vaalea boksi jossa on läpinäkyvä muovikansi jonka saa auki, sen kannen läpi näkyy sulake joka yj-releessä yleensä on.
MB W211 E200CDI Tanzanite Blue Metallic -03
ex: BMW E39 530d M-Sport Titansilber Metallic -99
ex: BMW E39 528iA Titanium Silver -96
ex: MB W126 300SE Smoke Silver Metallic -89
ex: BMW E34 525iAT Brokatrot Metallic -95
ex: BMW E36 316iA Brillantrot -91
ex: BMW E39 530d M-Sport Titansilber Metallic -99
ex: BMW E39 528iA Titanium Silver -96
ex: MB W126 300SE Smoke Silver Metallic -89
ex: BMW E34 525iAT Brokatrot Metallic -95
ex: BMW E36 316iA Brillantrot -91
Enpä usko.petrikar kirjoitti:Tiedän kyllä miltä se näyttää mutta tuosta ei vaan löydy sitä. Tuskin minnekkään sisälle tai penkin alle kätketty?
Yksi murhe vähemmän, kun ei mokomaa relettä ole.

-82 500 SEC
-92 SL500
-94 SL600
-97 SLK200
- 05 C5 2.0i 16 V Aut.
-63 VW Karmann Ghia
-97 Honda VF 750 C Magna
-92 SL500
-94 SL600
-97 SLK200
- 05 C5 2.0i 16 V Aut.
-63 VW Karmann Ghia
-97 Honda VF 750 C Magna
No niin tämmöstä selvisi tuolla tallin puolella... Virranjakajan kyljessä olevaan alipainesäätimeen tulee kaksi letkua. Ylemmän kun otti irti niin tyhjäkäynti laski normaaliin eli alle tuhanteen ja kävi todella tasaisesti
Letkuun tuli samallalailla imu"sykäyksiä" miten se humpasi sitä tyhjäkäyntiä. Noh...seurattiin letkua ja puhdistin sen lämpötunnistimen mikä katkoo tuota alipainetta. Letkut ja muut paikoilleen niin ei humpaa enää mut käy yli tuhatta kokoajan tyhjäkäyntiä. Taas kun otti letkun pois niin tippu normaaliin. Onko tuosta nyt mitään haittaa jos jättää vaan tuon letkun pois? Vedot oli normaalit ja kävi myös kierroksilla ihan normaalisti kun kävin koeajolla. Jos sen alemman letkun ottaa säätimestä pois nousee tyhjäkäynti vielä enemmän. Niin ja siitä valkeasta tyhjäkäynnin säätöruuvista on ruuvattu säätö ihan pienimmilleen. Olisko sytytyksensäädöllä mitään vaikutusta tuohon tyhjäkäynnin korkeuteen?





-Mercedes-Benz s211
Samat oireet minun 500:ssa.Luulin jo saaneeni vian korjattua hapettunu liitin
mutta ei, tyhjäkäynti tosi korkeella n.1600 kierrosta.Tuon alipaineletkun
irrottaminen puottaa kierrokset n.1200 kierrokseen eli korkeet vieläki.
Eikä tuossa minunkaa autos näyttäsi olevan tuota ylijänniterelettä.
Autosähköist en paljo ymmärrä mutta tyhjäkäyntimoottorin liittimeen
mittasin 13.7v jännitteen muttaku tökkäsen johon paikalleen jännite häviää.
Otan sit maajohon irti niin jännite palaa.Kokeilin sit johon pätkää suoraan
runkoon niin tyhjäkäyntimoottori toimi tosin moottori samuu.Mieleen tuli
semmonen että kai täytyis jossain olla anturi joka säätää tuota mötikkää ja
että toimiiko se vastusta muuttamalla.Jollain keinoin täytyis saada asia reilaan keväällä pitäsi koittaa saada kilvet meseen.Niin ja jos muuten saa
tuota käyntii pienemmälle niin voisiko poistaa tuon mötikän kokonaan
ja mekaaniseti kuristaa tuota alipaineen virtausta.Auttakaa te viisaammat
meitä.
mutta ei, tyhjäkäynti tosi korkeella n.1600 kierrosta.Tuon alipaineletkun
irrottaminen puottaa kierrokset n.1200 kierrokseen eli korkeet vieläki.
Eikä tuossa minunkaa autos näyttäsi olevan tuota ylijänniterelettä.
Autosähköist en paljo ymmärrä mutta tyhjäkäyntimoottorin liittimeen
mittasin 13.7v jännitteen muttaku tökkäsen johon paikalleen jännite häviää.
Otan sit maajohon irti niin jännite palaa.Kokeilin sit johon pätkää suoraan
runkoon niin tyhjäkäyntimoottori toimi tosin moottori samuu.Mieleen tuli
semmonen että kai täytyis jossain olla anturi joka säätää tuota mötikkää ja
että toimiiko se vastusta muuttamalla.Jollain keinoin täytyis saada asia reilaan keväällä pitäsi koittaa saada kilvet meseen.Niin ja jos muuten saa
tuota käyntii pienemmälle niin voisiko poistaa tuon mötikän kokonaan
ja mekaaniseti kuristaa tuota alipaineen virtausta.Auttakaa te viisaammat
meitä.
Viittaa vikaan tyhjäkäynnin säätöyksikössä.PuSa kirjoitti:Samat oireet minun 500:ssa.Luulin jo saaneeni vian korjattua hapettunu liitin
mutta ei, tyhjäkäynti tosi korkeella n.1600 kierrosta.Tuon alipaineletkun
irrottaminen puottaa kierrokset n.1200 kierrokseen eli korkeet vieläki.
Eikä tuossa minunkaa autos näyttäsi olevan tuota ylijänniterelettä.
Autosähköist en paljo ymmärrä mutta tyhjäkäyntimoottorin liittimeen
mittasin 13.7v jännitteen muttaku tökkäsen johon paikalleen jännite häviää.
Otan sit maajohon irti niin jännite palaa.Kokeilin sit johon pätkää suoraan
runkoon niin tyhjäkäyntimoottori toimi tosin moottori samuu.Mieleen tuli
semmonen että kai täytyis jossain olla anturi joka säätää tuota mötikkää ja
että toimiiko se vastusta muuttamalla.Jollain keinoin täytyis saada asia reilaan keväällä pitäsi koittaa saada kilvet meseen.Niin ja jos muuten saa
tuota käyntii pienemmälle niin voisiko poistaa tuon mötikän kokonaan
ja mekaaniseti kuristaa tuota alipaineen virtausta.Auttakaa te viisaammat
meitä.
Olen kuullut, että niissä saattaa olla huonoja juotoksia.
-82 500 SEC
-92 SL500
-94 SL600
-97 SLK200
- 05 C5 2.0i 16 V Aut.
-63 VW Karmann Ghia
-97 Honda VF 750 C Magna
-92 SL500
-94 SL600
-97 SLK200
- 05 C5 2.0i 16 V Aut.
-63 VW Karmann Ghia
-97 Honda VF 750 C Magna
Ei tuossa petrikar:n moottorissa ole tyhjäkäynnin säätömoottoria, tuossa mallissahan on viellä vahatermostaattiin perustuva kylmäkäynnin säätö, kuten mainittiin. Siis sama kuin D-Jeroniceissa. Eli homma on ihan mekaaninen, yhtään sähkölaitteita on turha etsiä.
Suurin syy hummppamiseen on luultavasti vuotava kaasuläppä, tai reilut alipinevuodot, kun tyhjäkäyntiruuvin on joutunut vetämään pohjaan. normaalisti moottorin kuuluisi sammua jo silloin. Alipainevuodot aiheuttavat niin paljon muutoksia imusarjaassa, että sytytysennakkovaihtelee 0-10 eykk...tämä aiheuttaa seosten muuttumista ohjauspainesäätimen (sekin saattaa olla rikki) joka vain tehostaa humppaamista. Lisäksi ennokojen muuttuminen aiheuttaa lisähumppaamista. Mikäli tuo kuvassa jakajasta oleva letku on ajossa irti ei mottori saa olenkaan lisäennakkoa kiihdytyksissä -> tehoa uupuu.
Alipainehojauksen takia Jakajan myöhästämispiiri alipainet on kytketty tämpöa-anturin kautta. (jakajaa lähempi letku) Sen voi poistaa käytöstä, mutta sillon tahtoo olla se ongelma, että tyhjäkäynti tulee säättää n. 750 1/min, kun ennakot tulee olla noin 4-7 astetta eyyk.
Moottori täytyy kuitenkin saada käymään lämpimänä n. 650 1/min tyhjäkäyntiä seokset kohdiillaan, jakajan alipaineletkut irti ja tukittuna, sytytys noin 3-5 astetta eykk, sekä tyhjäkäynnin säätöruuvissa täytyy olla tällöin säätövaraa molempiin suuntiin. Mikäli tämä ei onnistu, voi moottorin oikean säädön unohtaa täysin. Moottorissa on silloin jotain muuta vikaa esim. alipainevuotoja, ohjauspainesäädinvikaa, seokset päin seiniä, , virranjakaja jumissa, kylmäkäyntikierrosten vahatermostaatin vuotoa yms..
Suurin syy hummppamiseen on luultavasti vuotava kaasuläppä, tai reilut alipinevuodot, kun tyhjäkäyntiruuvin on joutunut vetämään pohjaan. normaalisti moottorin kuuluisi sammua jo silloin. Alipainevuodot aiheuttavat niin paljon muutoksia imusarjaassa, että sytytysennakkovaihtelee 0-10 eykk...tämä aiheuttaa seosten muuttumista ohjauspainesäätimen (sekin saattaa olla rikki) joka vain tehostaa humppaamista. Lisäksi ennokojen muuttuminen aiheuttaa lisähumppaamista. Mikäli tuo kuvassa jakajasta oleva letku on ajossa irti ei mottori saa olenkaan lisäennakkoa kiihdytyksissä -> tehoa uupuu.
Alipainehojauksen takia Jakajan myöhästämispiiri alipainet on kytketty tämpöa-anturin kautta. (jakajaa lähempi letku) Sen voi poistaa käytöstä, mutta sillon tahtoo olla se ongelma, että tyhjäkäynti tulee säättää n. 750 1/min, kun ennakot tulee olla noin 4-7 astetta eyyk.
Moottori täytyy kuitenkin saada käymään lämpimänä n. 650 1/min tyhjäkäyntiä seokset kohdiillaan, jakajan alipaineletkut irti ja tukittuna, sytytys noin 3-5 astetta eykk, sekä tyhjäkäynnin säätöruuvissa täytyy olla tällöin säätövaraa molempiin suuntiin. Mikäli tämä ei onnistu, voi moottorin oikean säädön unohtaa täysin. Moottorissa on silloin jotain muuta vikaa esim. alipainevuotoja, ohjauspainesäädinvikaa, seokset päin seiniä, , virranjakaja jumissa, kylmäkäyntikierrosten vahatermostaatin vuotoa yms..
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Se on heti virranjakajan vieressä pystymallinen 4 cm- halkaisijaltaan oleva lieriö, johon menee letku määränjakajasta ja lähtee letku tyhjäkäyntisäätöruuvin viereen. Ensimmiäisessä kuvassasi se on ihan oikeassa yläreunassa. Sen läpi menevää ilmaa voi rajoittaa tekemällä termostaatista lähtevään letkuun sisään tulpan jossa on n. 5.5 mm:n reikä ilmalle.
Viimeksi muokannut unski, Ma 23.03.2009 12:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Alkupään w126:n malleissa sitä ei ole. Sähköinen tyhjäkäynninsäätö tuli w126:een vasta syyskuusta -81 eteenpäin. ns. Enegiakonseptin yhteydessä. Tuossa petrikar:n w126:ssa sitä ei ole.eli taitaa sellainen olla noissa vanhemmissakin
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Morjes entäs 500se:ssä vm85 onko tässä tuo ylijänniterele ja mistä sen voisi löytää?Tänään töistä lähtiessä kävin pajalla ja laitoin mesen käyntiin
kävi jonkin aikaa pienillä kierroksilla mutta ku flekti lähti pyöriin
kierrokset nousi taas 1600 paikkeille eikä sit enää puonnu.Jotenki vaan
tuntuu et jokin tunnistin anturi pelleilee tossa mun autos.Niin ja toisen
maajohon rinnalle laittaminen tuohon tyhjkäyntimoottoriin puottaa
kierrokset lähelle normaalia n.800kierrokseen.Mutta ei varmaankaa
ole kovin terveelistä lisätä tuota toista maajohtoa en tiedä
kävi jonkin aikaa pienillä kierroksilla mutta ku flekti lähti pyöriin
kierrokset nousi taas 1600 paikkeille eikä sit enää puonnu.Jotenki vaan
tuntuu et jokin tunnistin anturi pelleilee tossa mun autos.Niin ja toisen
maajohon rinnalle laittaminen tuohon tyhjkäyntimoottoriin puottaa
kierrokset lähelle normaalia n.800kierrokseen.Mutta ei varmaankaa
ole kovin terveelistä lisätä tuota toista maajohtoa en tiedä

Kiitos kehuista, mutta tietoa puuttuu vielä paljon...Lisäksi oma kiinnostukseni ruiskuihin loppuu kokonaan w126:n ruiskujen jälkeen... eli vuoteen -91...Onkohan mersun ruiskussa sellaista asiaa mitä unski ei tiedä?
Siitä se jo löytyy, aikaisemmat kirjoittaja ovatkin sen paikallistamiseen jo opastaneet... tosin tuossa mallissa ohjausyksikkö saa virtansa bensapumpun releen kautta.onko tässä tuo ylijänniterele ja mistä sen voisi löytää?
juu, ei ole. Molemmat johtimet menvät ohjausyksikölle, en ole sen sisältöä tutkinut, mutta yleensä tuollainen "lisämaa" ei taatusti elektronisen yksikön elinikää lisää...Mutta ei varmaankaa
ole kovin terveelistä lisätä tuota toista maajohtoa

"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
- Night-Wind
- Vakiokalustoa
- Viestit: 412
- Liittynyt: Pe 26.09.2008 14:56
- Paikkakunta: Harjavalta
Jos unskilla noin paljon löytyy tietoa näistä W126:sten ruiskuista niin osaatko sanoa mistä mahtaa johtua joskus lämpimänä pitkä käynnistys johon kaasun painallus auttaa? Yleensä tätä tekee jos käytetty lämpimäksi ja sen jälkeen seisoo puolesta tunnista pariin tuntiin. Kylmänä käynnistyy aina kuin palmun alta. Itse epäilen suuttimia koska niin paljon on uutta osaa vaihdettu bensan suodattimesta sytytyksen osiin.
MB W211 E200CDI Tanzanite Blue Metallic -03
ex: BMW E39 530d M-Sport Titansilber Metallic -99
ex: BMW E39 528iA Titanium Silver -96
ex: MB W126 300SE Smoke Silver Metallic -89
ex: BMW E34 525iAT Brokatrot Metallic -95
ex: BMW E36 316iA Brillantrot -91
ex: BMW E39 530d M-Sport Titansilber Metallic -99
ex: BMW E39 528iA Titanium Silver -96
ex: MB W126 300SE Smoke Silver Metallic -89
ex: BMW E34 525iAT Brokatrot Metallic -95
ex: BMW E36 316iA Brillantrot -91