!!! HUOM !!! CDI:LLÄ AJAVAT, TARKISTAKAA TERMOSTAATTI !!!

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Timo J
Mersumies
Mersumies
Viestit: 898
Liittynyt: Su 06.02.2005 15:09

Re: EGR ja lämpeneminen?

Viesti Kirjoittaja Timo J »

simppa80 kirjoitti:Kyllähän tuo tuntuu ihmeelliseltä että Division lämmöt nousee ja mulla ei vaikka vastaavaa ajoa. Eihän sulla division ole polttoainelisälämmitintä (wepasto/eber)??

Kertokaa joku miten muilla lämmöt nousee jos EGR otettu pois pelistä? Eihän tässä paljon muu enää voi jäädä syyksi kuin egr. :?:

Kyllä ottaa nyt jo päähän jos joutuu ajamaan talven yli kylmänä käyvällä autolla! Olen myös itse sitä mieltä että jos 90 termari niin sinne ne lämmöt tulisi nousta jossain vaiheessa eikä tulla enää alas sieltä.

Kun kengittelin taas autoa oikein olan takaa niin nousi ne lämmöt lähes 100 asteeseen ja sitten kun rauhoitteli niin 90 jäi (luulinki että alkoi pelittämään termari oikein kun kunnola aukesi), mutta kun oltiin taas 10km ajettu niin lähti hiipumaan pikkuhiljaa alaspäin. :(
No, pakokaasunkierrätyksessä yksi olennainen osa on lämmönvaihdin, joka siirtää moottoriin takaisin menevästä pakokaasusta lämmön jäähdytysnesteeseen. Tästä johtuu hidas lämpeneminen, pelkkä moottori ei tuota tarpeeksi lämpöä, vaan lisänä on oltava jokin järjestelmä.

Samasta syystä moottorin lämmöt laskevat "huippuarvostaan":
Eli kun lämmöt saadaan "polkemalla" ylös, jonka jälkeen ajetaan rauhallisesti niin moottorin hukkalämpö ei riitä enään ylläpitämään lämpöä vaan se tippuu. Moottorin lämpöä laskee jäähdyttimen lisäksi ajoviima ja lämmityslaite.

Itse havaitsin saman W210 / 320CDI:ssä, kun poistin egr:n käytöstä omatoimisesti. Lämpöä ei vaan riittänyt talvella, joten laitoin kierrätyksen takaisin käyttöön.
simppa80
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3001
Liittynyt: Su 27.04.2008 20:24
Paikkakunta: Pohjois Pohjanmaa

Re: EGR ja lämpeneminen?

Viesti Kirjoittaja simppa80 »

Timo J kirjoitti:
simppa80 kirjoitti:Kyllähän tuo tuntuu ihmeelliseltä että Division lämmöt nousee ja mulla ei vaikka vastaavaa ajoa. Eihän sulla division ole polttoainelisälämmitintä (wepasto/eber)??

Kertokaa joku miten muilla lämmöt nousee jos EGR otettu pois pelistä? Eihän tässä paljon muu enää voi jäädä syyksi kuin egr. :?:

Kyllä ottaa nyt jo päähän jos joutuu ajamaan talven yli kylmänä käyvällä autolla! Olen myös itse sitä mieltä että jos 90 termari niin sinne ne lämmöt tulisi nousta jossain vaiheessa eikä tulla enää alas sieltä.

Kun kengittelin taas autoa oikein olan takaa niin nousi ne lämmöt lähes 100 asteeseen ja sitten kun rauhoitteli niin 90 jäi (luulinki että alkoi pelittämään termari oikein kun kunnola aukesi), mutta kun oltiin taas 10km ajettu niin lähti hiipumaan pikkuhiljaa alaspäin. :(
No, pakokaasunkierrätyksessä yksi olennainen osa on lämmönvaihdin, joka siirtää moottoriin takaisin menevästä pakokaasusta lämmön jäähdytysnesteeseen. Tästä johtuu hidas lämpeneminen, pelkkä moottori ei tuota tarpeeksi lämpöä, vaan lisänä on oltava jokin järjestelmä.

Samasta syystä moottorin lämmöt laskevat "huippuarvostaan":
Eli kun lämmöt saadaan "polkemalla" ylös, jonka jälkeen ajetaan rauhallisesti niin moottorin hukkalämpö ei riitä enään ylläpitämään lämpöä vaan se tippuu. Moottorin lämpöä laskee jäähdyttimen lisäksi ajoviima ja lämmityslaite.

Itse havaitsin saman W210 / 320CDI:ssä, kun poistin egr:n käytöstä omatoimisesti. Lämpöä ei vaan riittänyt talvella, joten laitoin kierrätyksen takaisin käyttöön.
Eli alkaa selitys pikkuhiljaa selvitä. Taitaapa olla aika ottaa egr takaisin käyttöön. Jahka tuo saadaan ohjelmasta taksin muutettua niin pitää ilmoitella mikä sen todellinen vaikutus minulla.. Vois laitella talveksi "talvi softan" jossa tehoja pudotetaan ja egr käyttöön..
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
Avatar
jukkareu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 172
Liittynyt: Su 05.11.2006 12:35
Paikkakunta: Turun seutu

Viesti Kirjoittaja jukkareu »

Mitä jäähdytydnestettä noissa nyky Mersuissa käytetään, pitäisi tuo termostaatti vaihtaa ja nestehukkaa siinä varmasti tullee.

Nesteitä kun näyttää olevan vaikka minkä värisiä.
BMW E61 530 xd M-Sport

ex. MB E 220 CDI Elegance
Avatar
markoala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2722
Liittynyt: Ma 11.04.2005 12:21
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Viesti Kirjoittaja markoala »

Esim. Korrek G48
W213 220d +W203 320 4matic, W201 1.8e
simppa80
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3001
Liittynyt: Su 27.04.2008 20:24
Paikkakunta: Pohjois Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja simppa80 »

jukkareu kirjoitti:Mitä jäähdytydnestettä noissa nyky Mersuissa käytetään, pitäisi tuo termostaatti vaihtaa ja nestehukkaa siinä varmasti tullee.

Nesteitä kun näyttää olevan vaikka minkä värisiä.
Kylläkait tuonne menee ihan mikä vaan neste. Itselle laitoin ihan perus vihreää kun sitä siellä oli ollut ennekin..

Ei tarvi olla punaista mikä on silikonivapaata!!!
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
hanta
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1187
Liittynyt: Pe 30.12.2005 12:45
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja hanta »

Veho myi Korrek:n Coolant G48.aa -> 200 CDI.
W203CDI
ollipoika
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Ma 17.11.2008 10:04
Paikkakunta: Pohojois-Suomi

Re: EGR ja lämpeneminen?

Viesti Kirjoittaja ollipoika »

Vaihdoin omaan w203 C 270 cdi:hin viikko sitten termarin, lämmöt eivät silti nousseet nollakelillä kuin 80 asteeseen 25 km:n ajon jälkeen. Hankittu Oulusta MB-osasta ja näytti olevan saman merkkinen kuin (luultavasti) alkuperäinen, maksoi muistaakseni 53 euroa. Pahvi on jo keulalla mutta en ole autoa vielä kokeillut pahvin kanssa, koska työpaikan auto on ollut käytössäni. BMW:ssä kaverini mukaan on egr:llä myös oma termostaatti, joka myös vaikuttaa lämpenemiseen, tietääkö joku siis onko mersussa tällainen ja onko joku vaihtanut sellaisen joskus?
simppa80
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3001
Liittynyt: Su 27.04.2008 20:24
Paikkakunta: Pohjois Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja simppa80 »

Mulla ei nouse kans nuo lämmöt vaikka nyt EGR:kin käytössä, muutaman asteen se vaikutti, mutta silti alle 80 jää. Kun kärryä vedän niin silloin nousee 92 asteeseen. Olen jo melko varma että vaan moottorin läpi kun ei virtaa polttoainetta niin ei se lämpenekkään.

Tälläkin viikolla ajoin n. 100km matkan niin lämmöt kokomatkan n.78 astetta. Kulutus ajotietokoneen kukaan 4.1 kun perille saavuin. Saan kyllä itsekkin lämmöt nousemaan jos kiihdyttelen ja ohittelen muita. Eli raskaalla kaasujalalla. Tällöin polttoainetta kuluu reippaasti.

Ei mua oikeastaan enää edes kiinnosta vaikka ei nouse yli 80 asteen lämmöt kunhan tuo kulutus pysyy aisoissa.

Niin ja niinkuin yllä kerroin niin autossa 92 vehon termari ja varmasti kunnossa kun kengittää tai vetää kärryä niin nousee tasan 92 asteeseen.
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
jussilampi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1554
Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja jussilampi »

simppa80 kirjoitti:Mulla ei nouse kans nuo lämmöt vaikka nyt EGR:kin käytössä, muutaman asteen se vaikutti, mutta silti alle 80 jää. Kun kärryä vedän niin silloin nousee 92 asteeseen. Olen jo melko varma että vaan moottorin läpi kun ei virtaa polttoainetta niin ei se lämpenekkään.

Tälläkin viikolla ajoin n. 100km matkan niin lämmöt kokomatkan n.78 astetta. Kulutus ajotietokoneen kukaan 4.1 kun perille saavuin. Saan kyllä itsekkin lämmöt nousemaan jos kiihdyttelen ja ohittelen muita. Eli raskaalla kaasujalalla. Tällöin polttoainetta kuluu reippaasti.

Ei mua oikeastaan enää edes kiinnosta vaikka ei nouse yli 80 asteen lämmöt kunhan tuo kulutus pysyy aisoissa.

Niin ja niinkuin yllä kerroin niin autossa 92 vehon termari ja varmasti kunnossa kun kengittää tai vetää kärryä niin nousee tasan 92 asteeseen.

Paa keulaan kumimatto niin että se on irti syyläristä,ja saa tarvittaessa sivulta ilmaa,ja ota vappuna pois,näinkait on tehty vuosikaudet samoin volkkari,audi rintamalla,olet ihan oikeassa että lämmöt ei yksinkertaisesti riitä kun sisätilaa pitää lämmittää.Kyllä se koneen kannalta on parempi jos sais piettyä siellä 90 lähellä!
S213 220CDI,Sprinter 315 Köning W906,BMW R1150RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
simppa80
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3001
Liittynyt: Su 27.04.2008 20:24
Paikkakunta: Pohjois Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja simppa80 »

jussilampi kirjoitti:
simppa80 kirjoitti:Mulla ei nouse kans nuo lämmöt vaikka nyt EGR:kin käytössä, muutaman asteen se vaikutti, mutta silti alle 80 jää. Kun kärryä vedän niin silloin nousee 92 asteeseen. Olen jo melko varma että vaan moottorin läpi kun ei virtaa polttoainetta niin ei se lämpenekkään.

Tälläkin viikolla ajoin n. 100km matkan niin lämmöt kokomatkan n.78 astetta. Kulutus ajotietokoneen kukaan 4.1 kun perille saavuin. Saan kyllä itsekkin lämmöt nousemaan jos kiihdyttelen ja ohittelen muita. Eli raskaalla kaasujalalla. Tällöin polttoainetta kuluu reippaasti.

Ei mua oikeastaan enää edes kiinnosta vaikka ei nouse yli 80 asteen lämmöt kunhan tuo kulutus pysyy aisoissa.

Niin ja niinkuin yllä kerroin niin autossa 92 vehon termari ja varmasti kunnossa kun kengittää tai vetää kärryä niin nousee tasan 92 asteeseen.

Paa keulaan kumimatto niin että se on irti syyläristä,ja saa tarvittaessa sivulta ilmaa,ja ota vappuna pois,näinkait on tehty vuosikaudet samoin volkkari,audi rintamalla,olet ihan oikeassa että lämmöt ei yksinkertaisesti riitä kun sisätilaa pitää lämmittää.Kyllä se koneen kannalta on parempi jos sais piettyä siellä 90 lähellä!

Kyllä siellä on ollut pahvilla tukittuna keula jo ainakin kuukauden.. Miksi Saksassa on termostaatti 80 astetta jos 90 astetta on moottorille parempi :?:
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
Avatar
Division
Mersumies
Mersumies
Viestit: 775
Liittynyt: Ti 29.01.2008 21:58

Re: EGR ja lämpeneminen?

Viesti Kirjoittaja Division »

simppa80 kirjoitti:Kyllähän tuo tuntuu ihmeelliseltä että Division lämmöt nousee ja mulla ei vaikka vastaavaa ajoa. Eihän sulla division ole polttoainelisälämmitintä (wepasto/eber)??

Kertokaa joku miten muilla lämmöt nousee jos EGR otettu pois pelistä? Eihän tässä paljon muu enää voi jäädä syyksi kuin egr. :?:

Kyllä ottaa nyt jo päähän jos joutuu ajamaan talven yli kylmänä käyvällä autolla! Olen myös itse sitä mieltä että jos 90 termari niin sinne ne lämmöt tulisi nousta jossain vaiheessa eikä tulla enää alas sieltä.

Kun kengittelin taas autoa oikein olan takaa niin nousi ne lämmöt lähes 100 asteeseen ja sitten kun rauhoitteli niin 90 jäi (luulinki että alkoi pelittämään termari oikein kun kunnola aukesi), mutta kun oltiin taas 10km ajettu niin lähti hiipumaan pikkuhiljaa alaspäin. :(
Ei ole mun autossa mitään lisälämppäreitä, enkä käytä edes lohkolämmitintä alle -10C lämpötiloissa. Myöskään pahveja ei ole keulalla. EGR on tosin käytössä.

Voihan se olla, että sun autossa ilma virtaa moottoritilassa eri tavalla ja kaasujalka on kevyempi (itselläni aika raskas). Keskikulutuskin on itselläni yleensä väh. 7,5 litraa satasella. Kyllähän sitä isommalla polttonestemäärällä lämpenee mikä vain. Josko se tai sitten EGR on siinä syynä...?
X164 GL320 V6 CdiA 4MATIC 7G-tronic -06 (vakio)
Dinli 450R Black edition Motocross tl. L7e -12 (viri)
Ex: Volvo XC90 D5 AWD Executive 5-p Geartronic
Ex: S211 E320 V6 CdiA, 7G-tronic, Avantgarde -06
(Modif. softa by Karala + dpf-surgery: ~300hv/700nm)
Ex: Volvo S60 T5 -01 (vakio)
Ex: Tyscon Race 350R (YFM) -12
Ex: McCulloch M11597 -11
Ex: W211 E220 CdiA, Classic -04, Motorbit 180hv/410nm
Ex: Audi A6, 4.2 V8 Q -00, vakio 300hv
Ex: Audi A6, 2.7 BTQ -98, ABT 300hv
Ex: VW Passat, 1.8T -97, UpSolute 193hv
simppa80
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3001
Liittynyt: Su 27.04.2008 20:24
Paikkakunta: Pohjois Pohjanmaa

Re: EGR ja lämpeneminen?

Viesti Kirjoittaja simppa80 »

Division kirjoitti:
Ei ole mun autossa mitään lisälämppäreitä, enkä käytä edes lohkolämmitintä alle -10C lämpötiloissa. Myöskään pahveja ei ole keulalla. EGR on tosin käytössä.

Voihan se olla, että sun autossa ilma virtaa moottoritilassa eri tavalla ja kaasujalka on kevyempi (itselläni aika raskas). Keskikulutuskin on itselläni yleensä väh. 7,5 litraa satasella. Kyllähän sitä isommalla polttonestemäärällä lämpenee mikä vain. Josko se tai sitten EGR on siinä syynä...?
niikuin tuossa ylhäällä niin mulla on nyt egr käytössä. Ei paljoa vaikuttanut. Kyllähän se on selvä että se johtuu tuosta kaasujalasta. Mulla kulutus mittarin mukaan yleensä n. 5l koko tankillisella. Ja niinkuin sanoin niin kyllä tämäkin lämpenee kun kunnolla kiihdyttelee..
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
Avatar
masaf1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1944
Liittynyt: La 29.11.2003 19:13
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja masaf1 »

Btw. Mulla ei A170CDI:ssä EGR ollu toiminu varmaan viimeseen 100 000 kilsaan ja sitten kun tuli uusittua ja rupes toimiin niin voi jumankekka miten paljon nopeemmin kone lämpeni ja lämpöä alko riittään pakkasellakin paremmin...
simppa80
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3001
Liittynyt: Su 27.04.2008 20:24
Paikkakunta: Pohjois Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja simppa80 »

masaf1 kirjoitti:Btw. Mulla ei A170CDI:ssä EGR ollu toiminu varmaan viimeseen 100 000 kilsaan ja sitten kun tuli uusittua ja rupes toimiin niin voi jumankekka miten paljon nopeemmin kone lämpeni ja lämpöä alko riittään pakkasellakin paremmin...
Kuinka toiminta todetaan?
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
Avatar
jytäkkä
Mersumies
Mersumies
Viestit: 679
Liittynyt: To 25.11.2004 17:02
Paikkakunta: Tampereen esikaupunkialue

Viesti Kirjoittaja jytäkkä »

Hip hei ja jawohl!!

Viikon käytössäni ollut s211 320cdi tuntui purevan ainetta normaalia enemmän, 35tkm keskikulutus 9l/100km.Ei tippunut kuin hetkellisesti after startillakin 8 alkuisiksi.
Lämmöt sujuvasti ja pysyvästi n.75c paikkeilla.

Tuumasta toimeen, uusi termari 92c Kl-varaosista 61 eur ja kotiin vaihtamaan.
Noin tunnin homma, vaikka tohon sisältyi vielä päänraavintaakin.
Koeajolenkki paljasti seuraavaa kun nollasin laskurin, 6,0-6.1 kulutuksella ja noin 90c lämmöillä(ulkona-3).

Jawohl, hommahan toimii.

Vanha termari 92 asteinen vaikka moni juttu kertoo euroopassa olevan miedompia termareita(tuontiauto)
Termari ilmeisesti kunnossa.
Silmämääräisesti tarkasteltuna +14 kiinni, mutta mikä on avautumislämpötila?
Tästä pitää ottaa selvää.
Vanha termari pitää keittää heti sopivan hetken koittaessa.

Mikähän tässä mättää, onko termari rikki vai kotelossa oleva anturi?
Voisko olla vain pelkkä anturivika, jos termarinpesässä sijaitseva anturi kertoo lämpömittarille ja crail tsydeemille lämpötilan väärin näin ollen molemmat toimilaitteet elää omaa elämäänsä.Onko crailillle oma anturi, en nyt muista.
Viisammat saa kertoa.



Anyway, auto on kunnossa ja toivottavasti kulutuskin on, jotakuinkin ajotietokoneen näyttämän mukaisesti ja perinteiseti vähän plussalla.
S212 300 BE A Avantgarde -10
Valmet 602T-80 ****************

EX S204 220 cdi -08
Ex S211 320 cdi A Avantgarde -05
Ex S123 300TD Aut.-80
Ex W124 230 A -89
Ex V 70 -06 D5 Aut
Ex W201 190E 90 Aut.
Ex W210 200 Cdi -01 Automatic Tiptronic
Ex S210 E 230 T Automatic Avantgarde-96
Ex S124 200d-90
Ex Opeleita kymmenittäin

---------------------------------------------------------------------
Avatar
cscjhe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 61
Liittynyt: Ti 11.03.2008 22:33
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja cscjhe »

Minulla W211 270 CDI ja lämmöt myös alhaalla eli siinä 60-70. Vaihdoin termarin ja nyt on 80+. Mittarin näyttämä kulutus väheni n. 0.4 desiä, mutta mutta: todellinen kulutus tankkauksesta mitattuna ei ollenkaan niin paljon !!!
Eli aiemmin kulutusmittaus piti 0.2 - 0.3 desin tarkkuudella paikkansa, nyt heittää yli puoli litraa !
Eli minusta ei nyt suoraan kannata innostua tuosta mittarin näyttämästä luvusta vaan mitata todellien kulutus. Onkohan jollakulla selitys miksi tuo mittaus käyttäytyy noin.
Mersu-putki: 1.550.000 km ja lisää tulee
200D -67, 220D W115 -72, 220D W123 -77, 200D W124 -86, 200D W124 -90, 300D W124 -90, E 270 CDI W210 -00, E 270 CDI W211 -02, E 220 CDI W211 -06, E 220 CDI W212 -09, E 220 CDI W212 -14, GLC 250d -16
nautseri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1829
Liittynyt: Ma 26.04.2004 10:30
Paikkakunta: 87200

Viesti Kirjoittaja nautseri »

Käy tyhjäkäyntiä epämääräisiä aikoja, eri tankillisilla,siitä aiheutuu heittoa.
simppa80
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3001
Liittynyt: Su 27.04.2008 20:24
Paikkakunta: Pohjois Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja simppa80 »

nautseri kirjoitti:Käy tyhjäkäyntiä epämääräisiä aikoja, eri tankillisilla,siitä aiheutuu heittoa.
Laskeehan se kulutusta tyhjäkäynilläkin. Ainakin C-malli. Kylläkait se virhe tulee siltä miten ecu on laitettu kulutusta laskemaan. Sinne on lykätty vaan "pikkusen" liian pieni arvo johonkin että se näyttäisi auton omistajan silmissä vähemmän kuluttavalta.

Toinen asia kun suorittaa tankkauksen niin itse ainakin kun täytän lähes tyhjästä tankista täyteen niin polttoaine kuohuu aikalailla tankissa niin pitää otellaa että sen saa kunnolla täytettyä.. Tässä tulee nopealla tankkauksella helposti virhettä.
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
Avatar
markoala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2722
Liittynyt: Ma 11.04.2005 12:21
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Viesti Kirjoittaja markoala »

Edelleen tuntuu simpan autossa olevan jotain vialla. Minun autossa (EGR=off maskinpeitto=ON) näin: Lähtö tallista +10. 5km taajamaa. Lämpötila ulkona oli muistaakseni pari astetta plussan puolella. Todellinen vauhti n.85 kmh, 5 vaihde kierroksia 2000. Maantietä n.10 km taajaman(5km) lisäksi ja lämpö saavutti 85-90. Eikä putoa siitä edes pikkupakkasilla.
Ainakin veholta saa maskin taakse tulevaa maskinpeittoa.
W213 220d +W203 320 4matic, W201 1.8e
simppa80
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3001
Liittynyt: Su 27.04.2008 20:24
Paikkakunta: Pohjois Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja simppa80 »

markoala kirjoitti:Edelleen tuntuu simpan autossa olevan jotain vialla. Minun autossa (EGR=off maskinpeitto=ON) näin: Lähtö tallista +10. 5km taajamaa. Lämpötila ulkona oli muistaakseni pari astetta plussan puolella. Todellinen vauhti n.85 kmh, 5 vaihde kierroksia 2000. Maantietä n.10 km taajaman(5km) lisäksi ja lämpö saavutti 85-90. Eikä putoa siitä edes pikkupakkasilla.
Ainakin veholta saa maskin taakse tulevaa maskinpeittoa.
Tuleeko toi peitto kuinka hyvin sine maskin taa? Sehän saa ilmaa puskurinkin alueelta. Tuntuu hullulta miks ei mulla lämpene? Tuskin niin paljoa vaikuttaa että mulla se jalkohin puhaltavan läpän akseli ilmeisesti sökö kun aina sinne jonkin verran ilmaa tulee.. En jaksa kyllä enää termaria alkaa aukomaan kun 2 kertaa jo vaihtanu..

Mitäs sulla näyttää kulutus kun olet tuon matkan kulkenut? Mulla se on n.5l.
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
Avatar
markoala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2722
Liittynyt: Ma 11.04.2005 12:21
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Viesti Kirjoittaja markoala »

Peitto on muovia joka sulkee maskin aika tehokkaasti. Aukko on ilman ottoputken kohdalla, ei muistaakseni muita reikiä. Raportoin kulutuksesta huomenna.
W213 220d +W203 320 4matic, W201 1.8e
Avatar
pekkali
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 255
Liittynyt: La 10.05.2003 22:29
Paikkakunta: Nurmijärvi

Onko todella termostaattivika?

Viesti Kirjoittaja pekkali »

cscjhe kirjoitti:Minulla W211 270 CDI ja lämmöt myös alhaalla eli siinä 60-70. Vaihdoin termarin ja nyt on 80+. Mittarin näyttämä kulutus väheni n. 0.4 desiä, mutta mutta: todellinen kulutus tankkauksesta mitattuna ei ollenkaan niin paljon !!!
Eli aiemmin kulutusmittaus piti 0.2 - 0.3 desin tarkkuudella paikkansa, nyt heittää yli puoli litraa !
Eli minusta ei nyt suoraan kannata innostua tuosta mittarin näyttämästä luvusta vaan mitata todellien kulutus. Onkohan jollakulla selitys miksi tuo mittaus käyttäytyy noin.
Kun itse vaihdoin termarin, todellinenkin kulutus laski.
Vaihdettuani termarin katsoin mitä se oli syönyt ja keittelinkin sitä, mutta ei ollut silloin lämpömittaria käsillä. Näytti kuitenkin silloin siltä, että termari olisi hyvinkin voinut toimia ihan oikein.

Teoriani omalta osalta kääntyi siihen, että huomasin "juorukuulan" olevan jumissa KIINNI -asennossa. Alkuun ei mahtunut kaaliin, miksi auto kävisi kylmänä ohitusreijän ollessa kiinni, senhän pitäisi käyttäytyä juuri päinvastoin....
Minun ajatukseni asiasta kääntyikin sellaiseksi, että kuula jumittuu kiinni -asentoon ja kun termarikotelossa ei ole ollenkaan virtausta niin se kotelo ja sen sisältämä neste jäähtyvät ajoviimassa ja anturi mittaa tätä kylmempää nestettä.

Kun seuraavan kerran termari alkaa temppuilemaan, suosittelisin ensimmäiseksi kokeilemaan kuulan tilaa. Katselin, että ko. kuulaan päässee käsiksi vain irroittamalla ylävesiletkun termarikotelosta. Letkuyhteen kautta kuparilangalla tms voi kokeilla, liikkuuko kuula pesässään.
Jos jollakin on tarkoitus vaihtaa termari, olisi kiva kuulla voisiko teoria pitää paikkansa. Saattaa säästyä vaivaa ja euroja.

Miksi polttoaineenkulutus / -mittaus muuttuu termariongelmasta? Todennäköisesti polttoainekartoissa kylmällä koneella polttoaineensyöttö on erilainen kuin käyntilämpimällä koneella?

Mersun kulutusnäytössä on minusta tolkuton bugi: Kun auto seisoo paikallaan ja käy tyhjäkäyntiä, kulutus heilahtaa helposti yli 10 litr/ 100km tai jopa yli 20 litraakin olen nähnyt. Ainut ongelma vain on, että miten voidaan näyttää kulutusta litraa / 100km jos auto ei liiku? Kulutus seisovasta autosta voidaan ilmaista vain litraa / tunti. Keskikulutuslaskelma todennäköisesti vääristyy totaalisesti, jos auto seisoo paikallaan ja käy tyhjäkäyntiä.

Itselläni kulutuslukemat olivat seuraavia kesästä lähtien:
Asuntovaunu (Solifer 550D lastattuna varmaan n. 1550 kg :lol: ) ja kesälomareissu Unkari - Kroatia - Italia -akselilla Suomesta, kilometreja 8178 km niin mitattu kulutus oli 10,6 litr/100 km, mittarin mukaan 9,8 litr / 100 km. Kyyti oli "reippaan puoleista", baanalla todellinen nopeus 100-110 km/h.
Loman jälkeen kulutus oli mitattuna n. 6,9 litr/100km, mittarissa 6,6 litr/100 km kunnes ilmat viilenivät. Nyt kylmemmällä on tullut n. 0,3 litr/100 km lisää.
E 320T cdi -04
E 300 TD -94
250 TD -83
Avatar
masaf1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1944
Liittynyt: La 29.11.2003 19:13
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja masaf1 »

simppa80 kirjoitti:
masaf1 kirjoitti:Btw. Mulla ei A170CDI:ssä EGR ollu toiminu varmaan viimeseen 100 000 kilsaan ja sitten kun tuli uusittua ja rupes toimiin niin voi jumankekka miten paljon nopeemmin kone lämpeni ja lämpöä alko riittään pakkasellakin paremmin...
Kuinka toiminta todetaan?
Jaa-a, ei mitään hajua. Korjaamolta vaan soittivat, että "on sökösöö ja ei toimi ollenkaan, korjataanko?" Korjattiin ja alko lämpiimään. Sen jälkeen jos oli webasto päällä + lämmöt täysillä lämpimän koneen käydessä tuntui että ilmansuuttimet sulaa ja käsi palaa, kun tulee niin kuumaa sisään...

Btw. kyllä ainakin mun 320CDI:llä saa pakkasesta käynnistäessä ajaa sen 20 kilsaa maantiellä ennen ku lämmöt on 90 C. Jos lämpimästä tallista tms. lähtee niin lämpiää puolet pienemmässäkin matkassa jo.
simppa80
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3001
Liittynyt: Su 27.04.2008 20:24
Paikkakunta: Pohjois Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja simppa80 »

masaf1 kirjoitti:
simppa80 kirjoitti:
masaf1 kirjoitti:Btw. Mulla ei A170CDI:ssä EGR ollu toiminu varmaan viimeseen 100 000 kilsaan ja sitten kun tuli uusittua ja rupes toimiin niin voi jumankekka miten paljon nopeemmin kone lämpeni ja lämpöä alko riittään pakkasellakin paremmin...
Kuinka toiminta todetaan?
Jaa-a, ei mitään hajua. Korjaamolta vaan soittivat, että "on sökösöö ja ei toimi ollenkaan, korjataanko?" Korjattiin ja alko lämpiimään. Sen jälkeen jos oli webasto päällä + lämmöt täysillä lämpimän koneen käydessä tuntui että ilmansuuttimet sulaa ja käsi palaa, kun tulee niin kuumaa sisään...

Btw. kyllä ainakin mun 320CDI:llä saa pakkasesta käynnistäessä ajaa sen 20 kilsaa maantiellä ennen ku lämmöt on 90 C. Jos lämpimästä tallista tms. lähtee niin lämpiää puolet pienemmässäkin matkassa jo.
No joo kyllä olen samaa mieltä jos tallista lähetään niin auto sisältäkin lämmennyt. mulla auumulla näin:

-7 astetta. Roikasta lähtö. Tajama ajoa 5km ja 15km maantiellä. Ensimmäisne kerran mittari nuosee 2km kohdalla. Siis ensimmäinen pykälä digimittarissa = 41-42 astetta.


~60 asteetta = 8km. (kiihdytys motarin ramppiin)

Tässä vaiheessa myös sisätilan puhallin huutaa lähes täysillä kun auto vielä sisältä kylmä.

~70 astetta = 18km. (10km nopeus ollut 110km/h, tämä väli nousee hitaasti aika hitaasti)

~73 astetta = 20km (kulutus mittari 5,6l)
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
Avatar
Stuba
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 384
Liittynyt: To 11.05.2006 12:43
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja Stuba »

Rupeekohan minullakin termari tuossa mersussa väsymään kun lämmöt pysyy siinä viisarinverran vajaassa 80 asteessa, webasto pöhisee ajaessakin ja vain harvoin tänä talvena noussu yli 80 asteen, EGR vielä toistaiseksi käytössä... Meneekö noi termarit niin äkkiä huonoksi kun on tähän n. 2 vuotta sitten uusittu???
S202 220 CDI Äsprit
Avatar
markoala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2722
Liittynyt: Ma 11.04.2005 12:21
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Simpalle lukuja

Viesti Kirjoittaja markoala »

-3, talli +10. 2000r/min 85-87kmh. Sama 5+10km=80c. 5,7L silloin startista. Siitä hitaasti nousu 85-90 asteeseen. Ei laske taajamassa vielä näillä pakkasilla.
W213 220d +W203 320 4matic, W201 1.8e
simppa80
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3001
Liittynyt: Su 27.04.2008 20:24
Paikkakunta: Pohjois Pohjanmaa

Re: Simpalle lukuja

Viesti Kirjoittaja simppa80 »

markoala kirjoitti:-3, talli +10. 2000r/min 85-87kmh. Sama 5+10km=80c. 5,7L silloin startista. Siitä hitaasti nousu 85-90 asteeseen. Ei laske taajamassa vielä näillä pakkasilla.
Luulen että tuo auton sisälämpö myös vaikuttaa kun ottaa mulla lämpöä enemmän sisälle. Jätä auto yök ulos ja kokeile sitten :lol:

Pitää vielä tutkia kuinka tukossa toi keula mulla on..
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
Avatar
Stuba
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 384
Liittynyt: To 11.05.2006 12:43
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja Stuba »

T.K kirjoitti:Rupeekohan minullakin termari tuossa mersussa väsymään kun lämmöt pysyy siinä viisarinverran vajaassa 80 asteessa, webasto pöhisee ajaessakin ja vain harvoin tänä talvena noussu yli 80 asteen, EGR vielä toistaiseksi käytössä... Meneekö noi termarit niin äkkiä huonoksi kun on tähän n. 2 vuotta sitten uusittu???
Uusi termari onpi kiinni ja taas nousee lämmöt 80 asteeseen ja vähän ylikin välillä... Näköjään saa kahden-kolmen vuoden välein uusia...
S202 220 CDI Äsprit
simppa80
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3001
Liittynyt: Su 27.04.2008 20:24
Paikkakunta: Pohjois Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja simppa80 »

Aamulla (-1aste):

Lähdin töihin mutta huomasin että puhelin jäi. Ajoain 300m kääntö takas ja auto raksutti tyhjäkäynnillä hetken pihassa (Kulutus mittarissa 10,5l kun lähdin jatkamaan).

Sitten kun lähdin uudelleen niin lämpömittari oli jo alkanut nousta. 3km oltiin jo 60 asteessa. Motarille ja ajoa n. 15km kohdalla lämmöt 80 astetta! Miten nyt näin? Lunta oli satanut niin oliko sen verta enemmän kitkaa? Kulutus kun saavuin työpaikalle 5,5l.

Tekee mieli jo pikku hiljaa jättää tuo vi**n lämpömittarin tuijottaminen. Lämpenee jos lämpenee, saastuttaa minkä saastuttaa, kuluttaa polttoainettaja ja moottori minkä kuluttaa.

Siihen asti ai jaksa termari kiinnostaa kun autossa tarkenee ja se kulkee.. :lol:
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
Avatar
Division
Mersumies
Mersumies
Viestit: 775
Liittynyt: Ti 29.01.2008 21:58

Viesti Kirjoittaja Division »

simppa80 kirjoitti:Aamulla (-1aste):

Lähdin töihin mutta huomasin että puhelin jäi. Ajoain 300m kääntö takas ja auto raksutti tyhjäkäynnillä hetken pihassa (Kulutus mittarissa 10,5l kun lähdin jatkamaan).

Sitten kun lähdin uudelleen niin lämpömittari oli jo alkanut nousta. 3km oltiin jo 60 asteessa. Motarille ja ajoa n. 15km kohdalla lämmöt 80 astetta! Miten nyt näin? Lunta oli satanut niin oliko sen verta enemmän kitkaa? Kulutus kun saavuin työpaikalle 5,5l.
Sä oot vi**uuspäissäs painanu kaasua lujempaa, kun oot unohtanu puhelimen kotiin ja lähteny kiukustuneena sitä hakemaan niin lämpeni kone saman tien :D

Itse olen ainakin sen huomannut, että sillä on todella iso vaikutus, jos konetta lämpimäksi ajaessa edes yhden kerran tekee vähänkin riuskemman kiihdytyksen. Silloin lämpenee huomattavasti nopeammin, verrattuna tasaiseen hitaaseen ajoon.
X164 GL320 V6 CdiA 4MATIC 7G-tronic -06 (vakio)
Dinli 450R Black edition Motocross tl. L7e -12 (viri)
Ex: Volvo XC90 D5 AWD Executive 5-p Geartronic
Ex: S211 E320 V6 CdiA, 7G-tronic, Avantgarde -06
(Modif. softa by Karala + dpf-surgery: ~300hv/700nm)
Ex: Volvo S60 T5 -01 (vakio)
Ex: Tyscon Race 350R (YFM) -12
Ex: McCulloch M11597 -11
Ex: W211 E220 CdiA, Classic -04, Motorbit 180hv/410nm
Ex: Audi A6, 4.2 V8 Q -00, vakio 300hv
Ex: Audi A6, 2.7 BTQ -98, ABT 300hv
Ex: VW Passat, 1.8T -97, UpSolute 193hv
Vastaa Viestiin