W124 E300DT Sportline 1994 käyttöauto

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
W124_E300DT
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 133
Liittynyt: La 23.11.2013 20:05

Re: W124 E300DT Sportline 1994 käyttöauto

Viesti Kirjoittaja W124_E300DT »

En nyt ihan varmaksi enää muista, mutta laakerit ja jotain tiivisteitä siihen uusittiin. Tuttu teki työt joten hinta ei mikään kovin kummoinen ollut.

Nyt on hiljattain kevään tullessa mietityttänyt se ajatus, että kun etupyöränkaarissa on ruostetta, niin jos ruostekorjauksen yhteydessä samalla hiukan levittäisi kaaria ;) Sen verran mitä ne oli ne AMG:n levitysnapit, mitä tälläkin foorumilla on nähnyt. Tällöin voisi kohtuu huoletta laittaa 17" vanteet ja renkaat alle. Ei mitkään överileveät vanteet/renkaat, vaan esim Hoedus 7,5Jx17 ET37 (W203 C-kopan vanne) ja 225/45.
W124 E300DT Sportline -94
ex. W124 200D -88
Avatar
W124_E300DT
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 133
Liittynyt: La 23.11.2013 20:05

Re: W124 E300DT Sportline 1994 käyttöauto

Viesti Kirjoittaja W124_E300DT »

Taas pientä laittoa.. Kuskinoven kynnyslista reuhotti, se tuli vaihdatettua, samoin kuskin oven ovilokero oli irronnut paikaltaan, sekin samalla tuli paikalleen. Lisäksi tuli tietysti alkuperäisellä sarjoituksella uusi lukkosylinterihässäkkä kuskin oveen, kun alkoi takerrella avain lukossa. (oli muuten kallis sylinteri, 300€...)

Sitten etupäässä havaittiin vasemman raidetangon pään välystä, apusimpukan välystä ja ohjausiskunvaimennin oli myös sökö (ei pitänyty oikein mitään). Kaikki nuo vaihdettiin ja muistaakseni simpukkaakin taidettiin vähän säätää. Ohjauksessa siis tuntui välystä. Nyt tuntuu että välystä ei juurikaan ole, mutta ihmeen paljon enemmän saa käyttää ohjaukseen voimaa, tulikohan simpukka liian kireälle :shock: Olikohan tuohon ratin kääntömomenttiin joku ohjearvo..

Samoin vuotava ahtoputken tiiviste vaihdettiin kun vuoti välistä huohotusöljyä imusarjan ja moottorin päälle. Kuten myös lohkon viimeisen polttoainesuuttimen kierron päättävä tulppa oli joku ihme viritelmä, siihenkin vaihdettiin oikea osa paikalleen epämääräisen putkenpään ja tupon tilalle.

Osuikin sitten silmään nuo vanteet, 7,5x17" ET37 EVO II (OEM Mersun vanteet):
Kuva

Taidan hommata ne tälle kesälle, näyttää sen verran hyvältä ja omasta mielestä käyvät tosi hyvin tohon, paljon paremmin kun noi Hoedukset :) Ja kaveriksi Goodyearin 225/45/17 EfficentGrip Performancet.
W124 E300DT Sportline -94
ex. W124 200D -88
Avatar
Koskinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 76
Liittynyt: Ti 18.02.2014 19:36

Re: W124 E300DT Sportline 1994 käyttöauto

Viesti Kirjoittaja Koskinen »

En varmaan ainakaan itse lähtisi leventämään kaaria, jos ei meinaa mitään leveämpää vannetta laittaa. On muuten vähän harvinaisemmat nuo EVO II vanteet :)
Viimeksi muokannut Koskinen, Ti 05.04.2016 17:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5386
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: W124 E300DT Sportline 1994 käyttöauto

Viesti Kirjoittaja S202 »

Vinkiksi että ei kannata tilata mitään 300€ lukkosylintereitä, purkaamolta tai foorumilta ehjä ja sarjoittaa sen sopivaksi :roll:
S124 300TE
W124 300D
Avatar
W124_E300DT
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 133
Liittynyt: La 23.11.2013 20:05

Re: W124 E300DT Sportline 1994 käyttöauto

Viesti Kirjoittaja W124_E300DT »

Koskinen kirjoitti:En varmaan ainakaan itse lähtisi leventämään kaaria, jos ei meinaa mitään leveämpää vannetta laittaa. On muuten vähän harvinaisemmat nuo EVO II vanteet :)
No joo, ehkäpä menee noinkin, katsoo nyt sitten miten asettuvat.
S202 kirjoitti:Vinkiksi että ei kannata tilata mitään 300€ lukkosylintereitä, purkaamolta tai foorumilta ehjä ja sarjoittaa sen sopivaksi :roll:
En viittinyt rueta kikkailemaan vaan otin suoraan alkuperäisosan, toimivuus ainakin taattu.. Kuulemma noiden hinnat nousseet hiljattain, aiemmin jotain tyyliin 150 €/kpl.
W124 E300DT Sportline -94
ex. W124 200D -88
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14091
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: W124 E300DT Sportline 1994 käyttöauto

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Juu, noussut on. Mikkelin Lukkosepät pystyvät myös kunnostamaan entisen. Etenkin alkup. varashälyttimellä olevan lukkopesän korjauksessa säästin taannoin n. 200 e verrattuna uuden hintaan.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
W124_E300DT
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 133
Liittynyt: La 23.11.2013 20:05

Re: W124 E300DT Sportline 1994 käyttöauto

Viesti Kirjoittaja W124_E300DT »

Jaaha, tulipa sitten tilattua renkaat ( Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3, 225/45/17 91Y FP) uusia 17" vanteita varten. Alunperin tarkoitus oli valita Goodyear EfficentGrip Performancet kun ne oli alkuperäiselläkin rengaskoolla (205/60/15 91W) ihan hyväksi havaitut.

Mutta sitten kun huomasin että samaa hintaluokkaa (no.. 12 euroa kalliimmat) oli nuo, ja melutaso yhden desibelin alhaisempi (EGP 69 dB vs. Eagle 68 dB) niin testataan... Vierintävastus oli EGP C vs. Eagle E. Tuskin ero tuntuu käytännön kulutuksessa juurikaan missään :D

Vasta lanseeratut: http://www.tyrereviews.co.uk/Article/Go ... elease.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Goodyear announces its new summer tyre, the Eagle F1 Asymmetric 3: the Ultra-High Performance tyre that delivers shorter braking distance on dry & wet roads helping drivers to stay in control and ready to enjoy the journey. With proven Eagle family test wins and OE track record, it is Goodyear’s premium offering for outstanding braking performance, responsive handling and control in both dry and wet conditions.

A key feature is the active braking technology increasing the contact surface and grip when braking, which allows for a shorter braking distance. Additionally, the new grip booster compound ensures increased grip during braking and handling and adhesive resin for stickiness delivers strong grip for shorter braking and performance handling on wet and dry roads. The new reinforced construction technology allows for steering precision and durability by delivering a stronger lightweight construction improving handling, cornering performance, tread wear and fuel efficiency.

Significant efforts went into optimising the tyre for outstanding safety and performance. More than 36.000 engineering hours went into the development of the tyre, including over 5.000 tests, 1.200 tests on the road and 3.800 on five test locations in five countries, covering a total of 330,000 km.
Kuulostaa ihan hyvältä, saa nähdä miltä tuo tuntuu ajaa noilla + uusilla EVO-vanteilla. :D Koskaan en ole kyllä renkaiden laadussa säästänyt.
W124 E300DT Sportline -94
ex. W124 200D -88
Avatar
W124_E300DT
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 133
Liittynyt: La 23.11.2013 20:05

Re: W124 E300DT Sportline 1994 käyttöauto

Viesti Kirjoittaja W124_E300DT »

Jarrut(kin) alkavat olla menossa... Ei enää läheskään niin hyvin pure jarrutusta aloittaessa kuin aiemmin.

Mietin että kun nyt uudet vanteet tulee, niin voisi hommata myös uudet jarrulevyt ja palat eteen että taakse, vähemmän jarrupölyä päästävät. Toisaalta jos radalla käy kokeilemassa vähän vakavamminkin, kuten oli suunnitteilla, niin sitäkin varten on hyvä harkinta jarrujen päivittämistä parempiin, eikä tuo muutenkaan varmasti ole pahitteeksi. :D

EBC:llä olisi tuohon tarjolla: http://www.ebcbrakeshop.co.uk/files_ebc.v1" onclick="window.open(this.href);return false; , http://ebcbrakes.com/Assets/ecatalogues ... html#p=530" onclick="window.open(this.href);return false; ja http://ebcbrakes.com/Assets/ecatalogues ... html#p=531" onclick="window.open(this.href);return false;

Jarrupaloista:
-Ultimax (tarvikepala, vastaa alkuperäisosaa)
-Greenstuff http://ebcbrakes.com/product/greenstuff-brake-pads/" onclick="window.open(this.href);return false;
-Redstuff http://ebcbrakes.com/product/redstuff-brake-pads/" onclick="window.open(this.href);return false; (keraamiset palat)
-Yellowstuff (vain taakse) http://ebcbrakes.com/product/yellowstuf ... rack-pads/" onclick="window.open(this.href);return false;

Noissa jarrulevyissä on jonkinlainen korroosionestopäällyste, Geomet. Varmasti näyttäisi paremmalta kun ei jarrupöly/ruostemönjä tule heti uusille vanteille, ainakaan niin paljoa :D

Jarrulevyistä eteen:
-GD tai USR reijitetyt levyt, kumpikohan sitten parempi: http://ebcbrakes.com/Assets/ecatalogues ... e.html#p=6" onclick="window.open(this.href);return false;

Taakse:
-Oem tyyppinen

Onko kellään kokemuksia EBC:n tuotteista? Vaikuttaa ihan päteviltä. :) Mitenkähän nuo Redstuff-keraamiset palat toimisivat arkikäytössä kaupunkiajossa? Olisikohan normiajoa varten parempi kuitenkin nuo Greenstuff-palat...
W124 E300DT Sportline -94
ex. W124 200D -88
Avatar
Obnoxio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 605
Liittynyt: To 23.10.2008 19:49

Re: W124 E300DT Sportline 1994 käyttöauto

Viesti Kirjoittaja Obnoxio »

Löytyykö täältä passeleita http://www.mtecbrakes.com/brake-discs/m ... -1985.html" onclick="window.open(this.href);return false; ? On uritettua, kolotettua, reijitettyä ja eri pinnotuksilla levyjä. Mulla on ollut muutaman vuoden tuolta uritetut & kolotetut, ja onhan noilla pysähtynyt.

Mulla asennus tosin vastusti aika lailla uusista jarruista riippumattomista syistä. Oli männät jumissa, käsijarrun kanssa sai tapella ja yhden levyn ruuvi piti porata irti. Näistä syistä joku levy asettu huonosti tai myöhemmin väänty, minkä huomaa pienenä epätasaisuutena pienesti jarruttaessa. On tosin sen verran pientä, että en ole jaksanut käydä läpi levyjä mittakellolla.
Avatar
W124_E300DT
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 133
Liittynyt: La 23.11.2013 20:05

Re: W124 E300DT Sportline 1994 käyttöauto

Viesti Kirjoittaja W124_E300DT »

Toivalan autossa jonkin aikaa sitten käyty.

Uusittiin konepellin äänieristematto, joka reuhotti. Samoin kuskin puolen takakynnyslista joka myös reuhotti.

Uudessa matossa oli turbon kohdalla ns. lämpösuoja jota vanhassa ei ollut. Siitä heräsi kysymys, onkohan konepelti joskus otettu jostain purkuautosta? Huomasivat siellä myös sellaisen seikan että vasemman puolen etupelti on tarvikepelti vaikka kohtuu hyvin istuukin, ei kuitenkaan istu samalla tavalla reunoista koria vasten kuten toisella puolen tekee.. Vaikuttaa vähän siltä, että kuskin puolelle renkaan kohdalle keulaan on joskus Saksassa tultu tai jotain sinne päin (jos konepelti ja etupelti on vaihdettu). Sen jälkeen on koko auto maalattu uusiksi.

Aijai, kyllä sitä kovasti odottaa että nuo Evo-vanteet ja kesärenkaat saa alle :D Nuo alkuperäiset vakiot 15-reikäset 15x7" on vähän turhan pappa-look.. Ja niillä tietysti kitkarenkaat. Kesärenkaiden tulo vaan kestää jonkun aikaa, toimitusviivästyksiä sieltä mistä ne tilasin...
W124 E300DT Sportline -94
ex. W124 200D -88
Avatar
W124_E300DT
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 133
Liittynyt: La 23.11.2013 20:05

Re: W124 E300DT Sportline 1994 käyttöauto

Viesti Kirjoittaja W124_E300DT »

No niin, eihän se taaskaan ihan putkeen mennyt... (vaihteeksi..) Nimittäin "puhaltimesta" (automaatti-ilmastointi) tulee jatkuvasti käryä jos sitä pitää päällä. Onneksi on lämpimät kelit ja voi ajella ikkunat auki automaatti-ilmastointi 0-asennossa :D Mahtaisikohan olla hiilet menneet tai joku johto huonosti. Jossakin ketjussa näin kuvan missä oli vähän puhallinmoottorin johto huonossa hapessa... Ei ihan sellainen sähkön haju mutta vähän sellanen palaneen käry, ja moottori vinkuu.... Taisipa yhdessä vaiheessa aiemmin tulla myös puhaltimen ilmanottoaukon tienoilta höyryä/savua, mutta kun satoi vettä niin ajattelin että se on vaan lämppärin kenno mikä siellä vettä höyrystää...

Aina näitä saa olla fiksaamassa :D Oisko se sit ens kuun projekti korjauttaa ilmastointi ja puhallinmoottori Toivalan autossa kuntoon..
Viimeksi muokannut W124_E300DT, Ke 04.05.2016 22:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W124 E300DT Sportline -94
ex. W124 200D -88
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14091
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: W124 E300DT Sportline 1994 käyttöauto

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Sinulla ei taida olla paikkaa missä itse korjata? Nythän on kyllä hyvät kelit korjata vaikka taivasalla. Tuo puhallinmoottorin vaihto oli ensimmäinen korjaustyö mitä Mersuihin koskaan tein. Itse asiassa helppo ja mukava homma, pelkkää ruuvien ja listojen irroitusta ja asennusta. Kolmossarjalaisessa vaikein homma taitaa olla tuulilasin alareunan kumitiivisteen asennus tiivisteuraan, siinä meinaa mennä äkkinäiseltä hermot. Harmi kun muuttivat sitä rakennetta. Tsekkaile samalla akun alta ja kaukaloista ruosteenalut ja ota kiinni.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
W124_E300DT
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 133
Liittynyt: La 23.11.2013 20:05

Re: W124 E300DT Sportline 1994 käyttöauto

Viesti Kirjoittaja W124_E300DT »

Timo L. kirjoitti:Sinulla ei taida olla paikkaa missä itse korjata? Nythän on kyllä hyvät kelit korjata vaikka taivasalla. Tuo puhallinmoottorin vaihto oli ensimmäinen korjaustyö mitä Mersuihin koskaan tein. Itse asiassa helppo ja mukava homma, pelkkää ruuvien ja listojen irroitusta ja asennusta. Kolmossarjalaisessa vaikein homma taitaa olla tuulilasin alareunan kumitiivisteen asennus tiivisteuraan, siinä meinaa mennä äkkinäiseltä hermot. Harmi kun muuttivat sitä rakennetta. Tsekkaile samalla akun alta ja kaukaloista ruosteenalut ja ota kiinni.
Joo, ei valitettavasti ole itsellä tiloja eikä työkaluja tuohon, eikä kyllä oikein aikaakaan.
W124 E300DT Sportline -94
ex. W124 200D -88
Avatar
W124_E300DT
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 133
Liittynyt: La 23.11.2013 20:05

Re: W124 E300DT Sportline 1994 käyttöauto

Viesti Kirjoittaja W124_E300DT »

Tilannepäivitys:

-Renkaat tulivat pari viikkoa sitten. Siinäpä odottelevat...
-EVO-vanteista ei myyjällä (Partacus.de; https://www.partacus.de/ersatzteile/det ... d4c372f05/" onclick="window.open(this.href);return false;) tietoa milloin saavat varastoon ja lähetettyä. Ehkä kuukauden päästä, tai myöhemmin. Harmi sinänsä...

Kaipa tuossa kohta pitää sit vanhat kesärenkaat/vanteet vaihtaa alle, joista yksi vuotaa jostakin kohtaa ja pitää välillä käydä (viikon välein) täyttämässä jotta ilmat pysyy sisällä.. :? Ärsyttävää tollanen kun paine renkaassa tippuu n. 1 bar/viikko :D
W124 E300DT Sportline -94
ex. W124 200D -88
Avatar
W124_E300DT
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 133
Liittynyt: La 23.11.2013 20:05

Re: W124 E300DT Sportline 1994 käyttöauto

Viesti Kirjoittaja W124_E300DT »

No niin, vanhat kesärenkaat ja vanteet vaihdettu alle. Oli rengaspultit vähän jumissa kun pulttikoneella oli vedetty viimeksi kiinni. No, lähtihän ne sitten lopulta irti.

Kesärenkaiden ilmanpaineiden tarkastuksen jälkeen huomasin, että jostain syystä vasemman takarenkaan vanne oli melko lämmin (jotain 50-60 astetta) ihan pienenkin ajomatkan jälkeen siinä missä muut vanteet oli ihan normaalin lämpösiä...

Jarrulevyn reunassa on sellanen kulumaton kohta joka on korkeammalla kuin muu kulunut osa jarrulevystä, se ehkä hankaa jatkuvasti alempana olevaa jarrupalaa vasten ja aiheuttaa lämpenemisen.. Sellainen pieni jarrujen käry tuossa oli kun lähempää katsoi, mutta ei kovin merkittävä. Ei kuitenkaan ajossa tunnu että jarru laahaisi, jännä. No, korjautunee melko pian jarruremontissa..

Lisäksi vielä tietoa renkaiden+vanteiden painosta, kun ihan mielenkiinnosta mittailin:

Kesärenkaat+vanne RIAL 7x15"+Goodyear EfficentGrip Performance 205/60/15: 14,9 kg
Talvirenkaat+vanne Alkuperäinen "kaivonkansi" 7x15" + Goodyear Ultragrip 205/60/15: 17,2 kg

Referenssiksi vielä myös tulevat renkaat: EVO II 10,62 kg (valmistajan mukaan) + Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 225/45/17 9 kg = 19,62 kg. Mahtaakohan tuo jousittamattoman painon ero tuntua ajettavuudessa...
W124 E300DT Sportline -94
ex. W124 200D -88
Avatar
W124_E300DT
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 133
Liittynyt: La 23.11.2013 20:05

Re: W124 E300DT Sportline 1994 käyttöauto

Viesti Kirjoittaja W124_E300DT »

Jaaha, Toivalan auto ei pystynyt sanomaan suoraan EPC:n pohjalta että mikä puhallinmoottori tuohon tulee, kun niitä (automaatti-ilmastoinnistakin huolimatta) on kahdenlaista eri merkkisiä moottoreita. Toisessa tyypissä yksi siivikko ja toisessa 2 siivikkoa siten että moottorin akseli tulee molemmilta puolilta läpi. No, se pitää siellä otattaa auki ja selvittää, ja sen jälkeen vasta tilata uusi moottori. Tietäisikö kukaan enemmän asiasta?

Jarrutkin tilasin, en EBC:n sivuilta (eivät toimineet) vaan Mamasanilta Suomesta. Greenstuff-palat on tulossa eteen ja taakse, eteen Ultimax USR303 ja taakse standard D139.
W124 E300DT Sportline -94
ex. W124 200D -88
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14091
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: W124 E300DT Sportline 1994 käyttöauto

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Laitapa auton sarjanumero niin miepä koetan tsekata.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14091
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: W124 E300DT Sportline 1994 käyttöauto

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Ilmastointiautomaatin puhallinta on saatavana vain sisäilmansuodatinmallia tai ilman. Sinulla ei ole koodia 305, joten oikea osanumero pitäisi olla A0008308208. EPC:ssä lukee kyllä selvästi mihin malliin mikäkin puhallin käy "heizmatik" lämmityslaite, "tempmatik" ilmastointi, "klimatisierungsautomatik", ilmastointiautomaatti ja "staubfilter", ilmansuodatin.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
W124_E300DT
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 133
Liittynyt: La 23.11.2013 20:05

Re: W124 E300DT Sportline 1994 käyttöauto

Viesti Kirjoittaja W124_E300DT »

Kiitos avusta! Tällä päästäänkin eteenpäin. :)
W124 E300DT Sportline -94
ex. W124 200D -88
Avatar
W124_E300DT
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 133
Liittynyt: La 23.11.2013 20:05

Re: W124 E300DT Sportline 1994 käyttöauto

Viesti Kirjoittaja W124_E300DT »

Vanteet oli Partacuksen kautta loppuun myyty ja tilaus peruutettiin. Eli EVO II-vanteita ei ainakaan sitä kautta saa. Mikähän neuvoksi.... :problem:
W124 E300DT Sportline -94
ex. W124 200D -88
Avatar
W124_E300DT
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 133
Liittynyt: La 23.11.2013 20:05

Re: W124 E300DT Sportline 1994 käyttöauto

Viesti Kirjoittaja W124_E300DT »

Vanteita lähdin sitten hakemaan muuta kautta. Katsotaan jos lykästää.

Toivalan Autossa oli tänään tutkimista. Tuo mainittu puhallinmoottori ei käynyt, sen paikallaan olevan siivikon halkaisija oli 14 cm ja pituus 23 cm. Siellä oli jostain syystä myös sisäilmansuodatin, joka ei tietenkään vastannut tuota auton sarjanumeron mukaista varustusta. Olisikohan sen takia nyt tullut sitten väärä moottori siihen. No, se meni palautukseen ja nyt pitäisi sitten uusi keksiä. Vaihtomoottoreita (numero katsottu moottorin kyljestä) kuulemma saa noihin mutta moottori+siivikkopaketteja ei edelleenkään löydy suoraan EPC:stä. Mikähän puhallinnumero tuossa nyt sitten olisi.

Etujarrulevyt ja palat uusittiin, sattuivat juuri tulemaan päivän päätteeksi, takajarrulevyjä ja paloja ei keretty vielä uusia.

Ilmastoinnin kennon todettiin olevan rikki aiempien arvailujen mukaisesti. Mukavan kallista. :D Seuraavakin käynti on varattu jossa pistetään nyt sitten oikeanlainen moottori (ei tietoa vielä mikä), takajarrulevyt+palat ja ilmastoinnin kenno kuntoon.
W124 E300DT Sportline -94
ex. W124 200D -88
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3874
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: W124 E300DT Sportline 1994 käyttöauto

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Kumpi ilmastoinnin kennoista oli rikki? Ei kai se kenno niin kovin kallis ole, mutta jos on kyseessä höyrystinkenno, niin sen vaihdattaminen ei ole aivan halpaa, kun työtä on niin paljon. Lauhduttimen vaihtaminen ei taida olla kovin kummoinen temppu ammattilaiselle tehdä noin niin kuin ajan kulumisen puolesta.

Kyllä kai tän ikäiseen autoon aina kuuluu sisäilmasuodatin, jos on myös ilmastointi? Ei mullakaan mitään 305 -koodia ole, mutta sisäilmansuodatin on. Mulla siis manuaali-ilmastointi koodilla 586, ja auton vuosimalli samoin -94. Toisaalta mun isän autossa sitten taas on ilmastointi samalla 586 -koodilla ja lisäksi toi 305, mutta se on vuotta vanhempi rassi.

No, katselin meinbenz.de -hintalistoja, ja 1.6.1994 hinnastossa samoin kuin 10.5.1993 hinnastossa todetaan, että raitisilmasuodatin sisältyy manuaali-ilmastoituihin malleihin. Mutta automaatti-ilmastoinnin kohdalla ei vastaavaa huomautusta ollut. Voisko se ihan todesta pitää paikkansa, että jos otti halvemman ilmastoinnin, niin siihen sai ilmaiseksi raitisilmasuodattimen, kun taas valitsemalla muutenkin kalliimman ilmastointilaitteen, siis automaattisen, saa maksaa lisää vielä suodattimestakin? En osaa sanoa, mutta kuulostaisi vähintäänkin erikoiselta.

Mutta eikö tässä tapauksessa kaiken järjen mukaan sopiva moottori pitäisi olla tuon vuosimallin mukainen, automaatti-ilmastoituun ja sisäilmansuodattimella varustettuun autoon tarkoitettu? Niitäkö ei saa enää?
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
cuuno
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2283
Liittynyt: To 11.08.2005 16:55
Paikkakunta: hki

Re: W124 E300DT Sportline 1994 käyttöauto

Viesti Kirjoittaja cuuno »

pidätkö auton korjauksista ja huolloista kulu kirjanpitoa :eh:
Avatar
W124_E300DT
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 133
Liittynyt: La 23.11.2013 20:05

Re: W124 E300DT Sportline 1994 käyttöauto

Viesti Kirjoittaja W124_E300DT »

Nozki kirjoitti:Kumpi ilmastoinnin kennoista oli rikki? Ei kai se kenno niin kovin kallis ole, mutta jos on kyseessä höyrystinkenno, niin sen vaihdattaminen ei ole aivan halpaa, kun työtä on niin paljon. Lauhduttimen vaihtaminen ei taida olla kovin kummoinen temppu ammattilaiselle tehdä noin niin kuin ajan kulumisen puolesta.

Kyllä kai tän ikäiseen autoon aina kuuluu sisäilmasuodatin, jos on myös ilmastointi? Ei mullakaan mitään 305 -koodia ole, mutta sisäilmansuodatin on. Mulla siis manuaali-ilmastointi koodilla 586, ja auton vuosimalli samoin -94. Toisaalta mun isän autossa sitten taas on ilmastointi samalla 586 -koodilla ja lisäksi toi 305, mutta se on vuotta vanhempi rassi.

No, katselin meinbenz.de -hintalistoja, ja 1.6.1994 hinnastossa samoin kuin 10.5.1993 hinnastossa todetaan, että raitisilmasuodatin sisältyy manuaali-ilmastoituihin malleihin. Mutta automaatti-ilmastoinnin kohdalla ei vastaavaa huomautusta ollut. Voisko se ihan todesta pitää paikkansa, että jos otti halvemman ilmastoinnin, niin siihen sai ilmaiseksi raitisilmasuodattimen, kun taas valitsemalla muutenkin kalliimman ilmastointilaitteen, siis automaattisen, saa maksaa lisää vielä suodattimestakin? En osaa sanoa, mutta kuulostaisi vähintäänkin erikoiselta.

Mutta eikö tässä tapauksessa kaiken järjen mukaan sopiva moottori pitäisi olla tuon vuosimallin mukainen, automaatti-ilmastoituun ja sisäilmansuodattimella varustettuun autoon tarkoitettu? Niitäkö ei saa enää?
Höyrystimen kenno juurikin oli rikki. 1248300758, Partacuksella tarjouksessa 515,47€ ja töitä menee kuulemma koko työpäivä vaihtaessa (kojelauta mm. pitää purkaa jotta kennoon pääsee käsiksi).

Tuo nyt on taas näitä jänniä juttuja jota ei tietysti pystynyt sanomaan. En tiedä miksi Toivalan autossa sitten eivät osanneet katsoa oikeaa osaa heti, eivät tienneet onko siinä raitisilmasuodatinta vai ei, ennenkuin käyttivät auki. Oikea osa näyttäisi Partacuksen mukaan olevan 1248200608 (raksittu sekä autom. ilmastointi sekä sisäilmansuodin), tarjouksessa 335 €...
cuuno kirjoitti:pidätkö auton korjauksista ja huolloista kulu kirjanpitoa :eh:
Jonkinlaista joo.. En ole kuitenkaan yhteiskuluja laskenut, ihan syystäkin. Heittämällä arvio on, että auton hankintahintaan nähden on tullut kolminkertainen määrä kunnossapitokuluja tämän 2,5 vuoden aikana.. Entinen omistaja laiminlöi kunnossapitoa ja siitä johtuen vikakierre ollut päällä. Tietysti auto vanhenee ja kuluu koko ajan käytössä joten siitäkin johtuvia vikoja on tullut lisää. Toki kun viimesen päälle entisöi/laittaa ilman kikkailuja niin siihen saa menemään rahaa. Onhan tuossa jonkun verran tehty parannuksia esim. audiopuoleen ja kohta sitten vanteisiin/renkaisiinkin. Niihin ei tietysti paljoa ole mennyt verrattuna korjailuihin.

Toisaalta, pitää(kö) se nyt sitten ajatella niinkin, että kun uutta osaa (ei normaalia kulutusosaa) laittaa, niin se ainakin toivottavasti kestää sitten taas sen seuraavat 20 vuotta... :)
W124 E300DT Sportline -94
ex. W124 200D -88
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5386
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: W124 E300DT Sportline 1994 käyttöauto

Viesti Kirjoittaja S202 »

No, viimeisenpäälle kunnossa oleva turbodiesel ei kymmenen vuoden päästä ole sieltä halvimmasta päästä :wink:
S124 300TE
W124 300D
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3874
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: W124 E300DT Sportline 1994 käyttöauto

Viesti Kirjoittaja Nozki »

W124_E300DT kirjoitti: ...
Höyrystimen kenno juurikin oli rikki. 1248300758, Partacuksella tarjouksessa 515,47€ ja töitä menee kuulemma koko työpäivä vaihtaessa (kojelauta mm. pitää purkaa jotta kennoon pääsee käsiksi).
...
Just, huonompi tuuri siis... Mulle muistaakseni tarjottiin samaa hommaa korjaamolta arviolla 2...2,5 päivää työtä, että oikeastaan tuo yksi päivä on sellainen, että saa hommaa tehdä aika ripeään tahtiin. Kyllä sen varmaan siinä ajassa tekee, jos vaan tosi hyvin tietää, mitä on tekemässä, eikä aikaa siis kulu seuraavan työvaiheen miettimiseen. Omaan autooni sen kyllä sitten lopulta vaihdoin itse, ja mulla siihen meni aikaa vaikka kuinka paljon, mutta toisaalta siinä samalla kun kerran olin hommiin ryhtynyt, niin lisäsin sitten äänieristystäkin. Ei sitä kovin paljoa tarvinnut lisää purkaa äänierityksen takia kuitenkaan. Kaikkein eniten kun se oli levällään, niin näytti tämmöiseltä...
Kuva

Mut jos positiivisesti ajattelee, niin höyrystimen vaihdon yhteydessä saa näppärästi vaihdettua myös sen puhallinmoottorin ja raitisilmsuodattimen. Olkoonkin, että niiden vaihtamiseen menee yhteensä noin puoli tuntia, jos edelleen vaan tietää, mitä on tekemässä.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14091
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: W124 E300DT Sportline 1994 käyttöauto

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Lämppärin kenno vaihtoon sit samalla vaika ei olisi vielä rikki. Orkkis maksoi KL:ssa noin satasen. Samoin Behrin höyrystimen kenno manuaali-ilmastoituun alle 200 e KL:ssa. Tein rempan sedaniin viime syksynä.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3874
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: W124 E300DT Sportline 1994 käyttöauto

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Timo L. kirjoitti:Lämppärin kenno vaihtoon sit samalla vaika ei olisi vielä rikki. Orkkis maksoi KL:ssa noin satasen. Samoin Behrin höyrystimen kenno manuaali-ilmastoituun alle 200 e KL:ssa. Tein rempan sedaniin viime syksynä.
Joo juuri näin! Turha ostaa kalliilla Mersun paketissa olevaa osaa, jonka saa halvemmalla erilaisessa paketissa. Behrin tekemiä todennäköisesti kuitenkin ne alkuperäisetkin ovat. Ja ehdottomasti lämmityskenno samalla uusiksi, sillä se ei ole enää työn puolesta minkäänlainen lisävaiva tässä yhteydessä.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Eetyzk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 383
Liittynyt: Ti 15.04.2008 16:16

Viesti Kirjoittaja Eetyzk »

-
Viimeksi muokannut Eetyzk, Ti 21.02.2017 23:32. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
W124_E300DT
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 133
Liittynyt: La 23.11.2013 20:05

Re: W124 E300DT Sportline 1994 käyttöauto

Viesti Kirjoittaja W124_E300DT »

Nozki kirjoitti:
Timo L. kirjoitti:Lämppärin kenno vaihtoon sit samalla vaika ei olisi vielä rikki. Orkkis maksoi KL:ssa noin satasen. Samoin Behrin höyrystimen kenno manuaali-ilmastoituun alle 200 e KL:ssa. Tein rempan sedaniin viime syksynä.
Joo juuri näin! Turha ostaa kalliilla Mersun paketissa olevaa osaa, jonka saa halvemmalla erilaisessa paketissa. Behrin tekemiä todennäköisesti kuitenkin ne alkuperäisetkin ovat. Ja ehdottomasti lämmityskenno samalla uusiksi, sillä se ei ole enää työn puolesta minkäänlainen lisävaiva tässä yhteydessä.
Hyvä huomio, täytyypä tämä homma kans ottaa varaukseen tähän.

Vaihteeksi myös positiivisia uutisia: Pakasta vedetyt 17"x7,5" ET37 EVO II:t viimeinkin tulossa 8) Saa jo aikoja sitten saapuneet renkaat pyörimästä nurkista... Vielä sopivat rengaspultit pitää kattoa kun nuo vanteet saapuvat, käyvätkö nuo alkuperäiset kaivonkansien pultit vai nuo nykyiset RIAL:in pultit vai käyvätkö kummatkaan.
W124 E300DT Sportline -94
ex. W124 200D -88
Vastaa Viestiin