Tarinaa & kuvia '93 E 300 TDT 4Matic ylimääräistä ääntä ja haaleutta
Re: Tarinaa 1993 E 300 Turbodiesel T 4Matic - auto kotona
Samaltahan se näyttää kun saman ikäiset vaikka C mersut, eli ruostetta rupeaa lyömään läpi vähän joka kulmasta. Ei siitä näyttelypeliä taida saada, mutta ei liene tarkoituskaan.
Jottei ihan masennuta.. niin sisusta näyttää tosi hyvältä! Ja moottorikin on varmaan muutaman illan hinkkauksella ihan eri näköinen.
Ulkopintaan kunnon rassaus JAKK opein. Kaikki ruosteet pois,.. tinat ja hapot.. ylimaalaus. Ja taas mennään.
Niko.
Jottei ihan masennuta.. niin sisusta näyttää tosi hyvältä! Ja moottorikin on varmaan muutaman illan hinkkauksella ihan eri näköinen.
Ulkopintaan kunnon rassaus JAKK opein. Kaikki ruosteet pois,.. tinat ja hapot.. ylimaalaus. Ja taas mennään.
Niko.
Re: Tarinaa 1993 E 300 Turbodiesel T 4Matic - auto kotona
Moi!Timo L. kirjoitti:
Kuuluisiko näissä pidikkeissä olla jotain kiinni? Vihreä on koeajossa niin en siitä pääse tarkistamaan.
[ http://i597.photobucket.com/albums/tt55/tlajunen/S1244M/066.jpg ]
Kävin äsken katsomassa omasta takavetosedanista. Ei ollut edes noita kahta taaempaa kiinnikettä siinä? Mutta tuossa on noilla seuduilla poikkeavaa sinun autoosi nähden se, että tuommoinen johtonippu suojasukan sisällä sieltä tulee tulipellistä ja kiertää syöttöpumpun ja imusarjan välistä kohti ylävesiletkun ja kannen välistä liitoskappaletta. Kaksi anturia näyttää olevan siinä liitoskappaleessa, ja niiden johdot ovat ne, jotka tulevat tuon mainitun johtonipun sisällä. Ja käyvät tekemässä lenkin tuossa etummaisessa kiinnikkeessä. (Mullakin vähän tuo ahtoputken liitos lykkää huohotusöljyä...)
Koko konehuone:
ja lähempää se ylävesiletkun liitoskappale antureineen:
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: Tarinaa 1993 E 300 Turbodiesel T 4Matic - auto kotona
Kiitos kuvista. Eli etummaisessa kiinnikkeessä kuuluisi todennäköisesti olla nippuside painettuna tuohon reikään. Joku johto mullakin siinä menee.
Ahtoputkessa on tiiviste, samoin huohotinputken lähdössä. Molemmat ovat tilattuna .
Ahtoputkessa on tiiviste, samoin huohotinputken lähdössä. Molemmat ovat tilattuna .
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: Tarinaa 1993 E 300 Turbodiesel T 4Matic - auto kotona
Intoa, kuntoa ja pontta vääntämiseen, hieno siitä tulee.
Veikkaanpa, että noita Matic-farkkuja ei montaa kappaletta maailmassa enää ole, joissa 5-numeroinen lukema taulussa. Eihän mobilestakaan löydy kuin satunnaisesti muutama yksilö. Sakut ovat varmaan jo ehtineet paalatakin noita vanhoina, isokulutuksina maapallontuhoajina.
Inspiraatio on Timolla varmasti kohdallaan, nyt kysytään vain perspiraatiota.
Veikkaanpa, että noita Matic-farkkuja ei montaa kappaletta maailmassa enää ole, joissa 5-numeroinen lukema taulussa. Eihän mobilestakaan löydy kuin satunnaisesti muutama yksilö. Sakut ovat varmaan jo ehtineet paalatakin noita vanhoina, isokulutuksina maapallontuhoajina.
Inspiraatio on Timolla varmasti kohdallaan, nyt kysytään vain perspiraatiota.
* Mustanaamion Mersulla on 320 hevosen voimat. *
- postmodernin asfalttiviidakon sananlasku
* Parta ajetaan Braunilla, tiet Mersulla.
W210 E220 CDI Aut. "My Little Puavo"
V140 S500L vm. 95 "Tantor"
C124 300CE vm. 88 "Claudia"
S124 300TD 4Matic vm. 92 "Wunderwagen"
W124 220E Aut. vm. 92 (rouvan edustusvaunu)
W123 300D 5 v.man vm. 83 (varaosa-auto)
British Leyland Mini1000 Special DeLuxe vm. 79 (kestävää kehitystä vsta 1988)
- postmodernin asfalttiviidakon sananlasku
* Parta ajetaan Braunilla, tiet Mersulla.
W210 E220 CDI Aut. "My Little Puavo"
V140 S500L vm. 95 "Tantor"
C124 300CE vm. 88 "Claudia"
S124 300TD 4Matic vm. 92 "Wunderwagen"
W124 220E Aut. vm. 92 (rouvan edustusvaunu)
W123 300D 5 v.man vm. 83 (varaosa-auto)
British Leyland Mini1000 Special DeLuxe vm. 79 (kestävää kehitystä vsta 1988)
Re: Tarinaa 1993 E 300 Turbodiesel T 4Matic - auto kotona
On se sentään jo harvinaista löytää mainittuja autoja enää Saksasta. Ovat jo menneet paalikoneeseen. Tosin sitten kyllä löytyy niitä helmiäkin, mutta hinta pomppaa 15000 euroon.
Jos autosta on jotakin mainittavaa, oli se aikoinaan melkoisen hyvin suunniteltu 4-veto ominaisuuksiltaan. Eivät tahdo nykypelitkään saavuttaa niitä ominaisuuksia mitä mainitussa autossa on.
Timo L. autosta kyllä saa maukkaan pelin, kunhan käy läpi alustasta pintakiiltoon.
Jos autosta on jotakin mainittavaa, oli se aikoinaan melkoisen hyvin suunniteltu 4-veto ominaisuuksiltaan. Eivät tahdo nykypelitkään saavuttaa niitä ominaisuuksia mitä mainitussa autossa on.
Timo L. autosta kyllä saa maukkaan pelin, kunhan käy läpi alustasta pintakiiltoon.
Vikakoodailua, huolto-ja vikavalojen kuittauksia, vikojen etsintää ym. ym. starilla.
Re: Tarinaa 1993 E 300 Turbodiesel T 4Matic - auto kotona
Oletko nyt ihan tosissasi...rumilus kirjoitti:Eivät tahdo nykypelitkään saavuttaa niitä ominaisuuksia mitä mainitussa autossa on.
...
Joka tapauksessa onnea uudesta autosta! Vähän vahaa se kaipaa.
Re: Tarinaa 1993 E 300 Turbodiesel T 4Matic - auto kotona
tn62634 kirjoitti:Oletko nyt ihan tosissasi...rumilus kirjoitti:Eivät tahdo nykypelitkään saavuttaa niitä ominaisuuksia mitä mainitussa autossa on.
...
Joka tapauksessa onnea uudesta autosta! Vähän vahaa se kaipaa.
Olen tosissani.
Minkälaiseen nousukulmaan esimerkiksi ( W124 4-maticin ) jälkeen valmistetut 4-veto Mersut kykenee?
Jos en nyt väärin muista, niin mikään muu Mersun 4-veto ei kykene saavuttamaan vastaavaa nousukulmaa mitä W124 4-matic.
Vikakoodailua, huolto-ja vikavalojen kuittauksia, vikojen etsintää ym. ym. starilla.
Re: Tarinaa 1993 E 300 Turbodiesel T 4Matic - auto kotona
Timo L. kirjoitti:
Kuuluisiko näissä pidikkeissä olla jotain kiinni? Vihreä on koeajossa niin en siitä pääse tarkistamaan.
[ http://i597.photobucket.com/albums/tt55/tlajunen/S1244M/066.jpg ]
Silmääni pisti Timo L.:n linkittämästä kuvasta, että johtosarja moottorilta rintapeltiä pitkin akun taakse menee imusarjan väärältä puolelta.
Kävin katsomassa kahdeta omasta 4-maticista, ja niissä molemmissa johtosarja meni imusarjan yläpuolelta.
Niin menee myös Nozkin linkittämässä kuvassa.
Vikakoodailua, huolto-ja vikavalojen kuittauksia, vikojen etsintää ym. ym. starilla.
Re: Tarinaa 1993 E 300 Turbodiesel T 4Matic - auto kotona
Voit olla oikeassa. Se sitten onko tuo oleellista vai ei, koska kyseessä ei kuitenkaan ole maastoauto, on ihan toinen juttu.rumilus kirjoitti:
Jos en nyt väärin muista, niin mikään muu Mersun 4-veto ei kykene saavuttamaan vastaavaa nousukulmaa mitä W124 4-matic.
Re: Tarinaa 1993 E 300 Turbodiesel T 4Matic - auto kotona
Kiitos kuvasta. Voi olla, että johtonippu on unohdettu laittaa paikalleen esim. kannentiivistettä vaihdettaessa, mistä sitä tietää.
Kyllähän tuo ensimmäinen 4Matic on ollut siihen aikaan monimutkainen ja hieno laitos. Mitä näitä vähän olen katsellut, rakenne on kuitenkin melko yksinkertainen ja kestävä. Sähköpuolen vikoja en juuri ole kuullut, hydrauliikasta vain tuo jakolaatikon ongelma. Kaksi tasauspyörästön lukkoa on toteutettu lukkoina eikä jarruttamalla sutivaa pyörää kuten nykynelikoissa. Kaikki puhuu etenemisen puolesta . Käsittääkseni missään henkilöautossa ei ole ollut kahta tasauspyörästön lukkoa ekan 4Maticin jälkeen.
Kyllähän tuo ensimmäinen 4Matic on ollut siihen aikaan monimutkainen ja hieno laitos. Mitä näitä vähän olen katsellut, rakenne on kuitenkin melko yksinkertainen ja kestävä. Sähköpuolen vikoja en juuri ole kuullut, hydrauliikasta vain tuo jakolaatikon ongelma. Kaksi tasauspyörästön lukkoa on toteutettu lukkoina eikä jarruttamalla sutivaa pyörää kuten nykynelikoissa. Kaikki puhuu etenemisen puolesta . Käsittääkseni missään henkilöautossa ei ole ollut kahta tasauspyörästön lukkoa ekan 4Maticin jälkeen.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: Tarinaa 1993 E 300 Turbodiesel T 4Matic - auto kotona
Nastarenkailla ja piristetyllä pumpulla vanha matikki on yksi kiihtyvimmistä autoista liukkaalla.
Painonjakokin on hyvä kiihtyvyyttä ajatellen.
Neliveto toimii myös ajonvakautusjärjestelmänä, mikä tekee autosta turvallisemman.
Kun autossa on myös muuten edistyksellinen turvatekniikka, se on ollut myös yksi
oman aikansa turvallisimmista.
W124 on tehty niin hyvin kuin aikansa paras autonvalmistaja vain on pystynyt.
Auto on tehty huollettavaksi ja korjattavaksi ja sillä voi ajaa melkoisia kilometrimääriä.
Elektroniikkapuolen ongelmat rajoittuvat saranan kohdalla katkenneisiin johtoihin,
kuivuneisiin kondensaattoreihin ja kylmiin juotoksiin. Kaikki nämä voi itse korjata.
Siinä auto on helpompi omistajalle kuin uudemmat autot.
Ruostesuojaus on ihan eri planeetalta kuin uudemmissa E-sarjalaisissa. Totta kai ikä
lopulta tulee vastaan ja ruoste lähtee liikkeelle, ellei ruostesuojausta pidetä yllä ja
maalivaurioita korjata. Jos kori on terve, se kestää kohtalaisen hyvin käyttöä.
Uudemmissa autoissa ruoste voi tunkea tiivisteiden alta tai saumoista, tätä
ongelmaa ei ollut W124:ssa.
Ovet, takaluukku, konepelti ja etulokasuojat ovat vaihdettavia, joten niiden
ruosteet eivät ole yhtä pelottavia kuin itse korissa. Pahimpia paikkoja ovat
takalokasuojan reunat, takaikkunoiden alareunat, tukivarsien kiinnitykset
ja varapyöräkotelo. Myös pohja voi ruostua edestä pyörien välistä ja moottoritilassakin
voi olla ruostetta. Nämä ovat hankalampia korjata kunnolla kuin vaihdettavat osat.
Nelivetoon liittyvät osat ovat kiusallisen hintavia. Itse vaihdatin aivan turhaan
mm. moottorin, vaihdelaatikon ja etupään pyöränripustuksen kumit. Pelkät osat
maksoivat tonnin.
Minusta kannattaisi nyt arvioida tarkasti korin ruostetilanne ja kuinka mahdollista
se on saada hyvään kuntoon. Jos auto on ajolleen hyvä, moottori ja voimansiirto
toimii ja autossa viihtyy, siihen kannattaa investoida hiukan rahaa. Ruostehomma
ja maalaus on syytä tehdä heti, muut pystyy tekemään pikkuhiljaa.
Vertailun vuoksi n. 15 tonnilla saisi muodistetun W211 4maticin. Sillä ajaa varmasti
myös vielä pitkään, mutta korjauksiin menee rahaa ja luotettavuus ei liene yhtä
hyvä kuin vanhalla W124-dieselillä. Kyyti on kuitenkin hyvä ja auto tekee vaikutuksen
niin omistajaan kuin naapureihinkin.
E280 CDI T 4matic 2007 540 tkm: 15.900,-
http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/e/4537004" onclick="window.open(this.href);return false;
Painonjakokin on hyvä kiihtyvyyttä ajatellen.
Neliveto toimii myös ajonvakautusjärjestelmänä, mikä tekee autosta turvallisemman.
Kun autossa on myös muuten edistyksellinen turvatekniikka, se on ollut myös yksi
oman aikansa turvallisimmista.
W124 on tehty niin hyvin kuin aikansa paras autonvalmistaja vain on pystynyt.
Auto on tehty huollettavaksi ja korjattavaksi ja sillä voi ajaa melkoisia kilometrimääriä.
Elektroniikkapuolen ongelmat rajoittuvat saranan kohdalla katkenneisiin johtoihin,
kuivuneisiin kondensaattoreihin ja kylmiin juotoksiin. Kaikki nämä voi itse korjata.
Siinä auto on helpompi omistajalle kuin uudemmat autot.
Ruostesuojaus on ihan eri planeetalta kuin uudemmissa E-sarjalaisissa. Totta kai ikä
lopulta tulee vastaan ja ruoste lähtee liikkeelle, ellei ruostesuojausta pidetä yllä ja
maalivaurioita korjata. Jos kori on terve, se kestää kohtalaisen hyvin käyttöä.
Uudemmissa autoissa ruoste voi tunkea tiivisteiden alta tai saumoista, tätä
ongelmaa ei ollut W124:ssa.
Ovet, takaluukku, konepelti ja etulokasuojat ovat vaihdettavia, joten niiden
ruosteet eivät ole yhtä pelottavia kuin itse korissa. Pahimpia paikkoja ovat
takalokasuojan reunat, takaikkunoiden alareunat, tukivarsien kiinnitykset
ja varapyöräkotelo. Myös pohja voi ruostua edestä pyörien välistä ja moottoritilassakin
voi olla ruostetta. Nämä ovat hankalampia korjata kunnolla kuin vaihdettavat osat.
Nelivetoon liittyvät osat ovat kiusallisen hintavia. Itse vaihdatin aivan turhaan
mm. moottorin, vaihdelaatikon ja etupään pyöränripustuksen kumit. Pelkät osat
maksoivat tonnin.
Minusta kannattaisi nyt arvioida tarkasti korin ruostetilanne ja kuinka mahdollista
se on saada hyvään kuntoon. Jos auto on ajolleen hyvä, moottori ja voimansiirto
toimii ja autossa viihtyy, siihen kannattaa investoida hiukan rahaa. Ruostehomma
ja maalaus on syytä tehdä heti, muut pystyy tekemään pikkuhiljaa.
Vertailun vuoksi n. 15 tonnilla saisi muodistetun W211 4maticin. Sillä ajaa varmasti
myös vielä pitkään, mutta korjauksiin menee rahaa ja luotettavuus ei liene yhtä
hyvä kuin vanhalla W124-dieselillä. Kyyti on kuitenkin hyvä ja auto tekee vaikutuksen
niin omistajaan kuin naapureihinkin.
E280 CDI T 4matic 2007 540 tkm: 15.900,-
http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/e/4537004" onclick="window.open(this.href);return false;
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Re: Tarinaa 1993 E 300 Turbodiesel T 4Matic - auto kotona
...hyvä kirjoitus JarkkoN
...mutta eivät ne lankusta ole tehneet niin kestävää kun olisivat osanneet ...erittäin hyvä tuli mutta silti joutuivat ajattelemaan ettei käänny varaosa ja auto myyntiä vastaan
...löysikö muuten JarkkoN autosi uuden kodin
...mutta eivät ne lankusta ole tehneet niin kestävää kun olisivat osanneet ...erittäin hyvä tuli mutta silti joutuivat ajattelemaan ettei käänny varaosa ja auto myyntiä vastaan
...löysikö muuten JarkkoN autosi uuden kodin
Re: Tarinaa 1993 E 300 Turbodiesel T 4Matic - auto kotona
Kyllä silloin on helppo kertoa kun tietää mistä puhuu.
JarkkoN on perehtynyt hyvin kyseiseen tekniikkaan.
Nyt melkein kaikki tiedämme, että melkoisesta pelistä on kysymys ja melkein prototyyppi asteella, kun katsotaan valmistusmäärät.
JarkkoN on perehtynyt hyvin kyseiseen tekniikkaan.
Nyt melkein kaikki tiedämme, että melkoisesta pelistä on kysymys ja melkein prototyyppi asteella, kun katsotaan valmistusmäärät.
Vikakoodailua, huolto-ja vikavalojen kuittauksia, vikojen etsintää ym. ym. starilla.
Re: Tarinaa 1993 E 300 Turbodiesel T 4Matic - auto kotona
Onnea uudelle hankinnalle!
Nyt Timo otat sen öljynsuotimen käsittelyyn ja leikkaat kannen auki ja katot onko sakemanneilla suotimet paperia vai tuota puuvillapaskaa.
Nyt Timo otat sen öljynsuotimen käsittelyyn ja leikkaat kannen auki ja katot onko sakemanneilla suotimet paperia vai tuota puuvillapaskaa.
Re: Tarinaa 1993 E 300 Turbodiesel T 4Matic - auto kotona
Kyllä vain, muutenhan auto olisi ollut täydellinen jos viimeisiä vuosikertoja ei olisi pilattu vesiväreillä. Saksassa ne ehkä säilyvät vähän paremmin, mutta kyllä sielläkin ongelma tiedostetaan kun keskustelin aiheesta 124-foorumeilla. Vuosimallit 90-92 sind ja wohl die Besten. Itselläni ottaa hieman aikaa tottua tuohon E-faceliftin keulaan kun tähän mennessä olen vannonut kakkossarjan nimeen.
Tämän illan projektina on polttoainesuodattimen ja mahdollisesti myös raitisilmasuodattimen vaihto. WIS:stä lunttasin jälkimmäisen vaihto-ohjetta. Näyttää sille, että suodatin on tosiaan suunniteltu lisäten se vasta E-faceliftissä, on sen verran purettavaa edessä.
Edit: löpösuodatin vaihdettu. Autopuhelinkin toimii ja kuuluu hyvin! Tulppasin EGR:n mutta pitää huomenna vielä pakottaa ilmamittarin vai-mikä-se siellä-putsarikotelon-alla onkaan läppä auki niin pata saa varmasti raitista ilmaa.
Tämän illan projektina on polttoainesuodattimen ja mahdollisesti myös raitisilmasuodattimen vaihto. WIS:stä lunttasin jälkimmäisen vaihto-ohjetta. Näyttää sille, että suodatin on tosiaan suunniteltu lisäten se vasta E-faceliftissä, on sen verran purettavaa edessä.
Edit: löpösuodatin vaihdettu. Autopuhelinkin toimii ja kuuluu hyvin! Tulppasin EGR:n mutta pitää huomenna vielä pakottaa ilmamittarin vai-mikä-se siellä-putsarikotelon-alla onkaan läppä auki niin pata saa varmasti raitista ilmaa.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: Tarinaa 1993 E 300 Turbodiesel T 4Matic - auto kotona
Eikö sen läpän saa kokonaan pois. Ainakin 250D 20 venttiilisessä oli vain pienellä ruuvilla akselissa kiinni.Timo L. kirjoitti:Tulppasin EGR:n mutta pitää huomenna vielä pakottaa ilmamittarin vai-mikä-se siellä-putsarikotelon-alla onkaan läppä auki niin pata saa varmasti raitista ilmaa.
____________________________________________
S124 300 TDT -92
Viano 2.2 CDI -06
S124 300 TDT -92
Viano 2.2 CDI -06
Re: Tarinaa 1993 E 300 Turbodiesel T 4Matic - auto kotona
Kai mie olisin sen vihreästäkin ottanut irti jos olisin saanut... pitää tarkastaa.JohaT kirjoitti:Eikö sen läpän saa kokonaan pois. Ainakin 250D 20 venttiilisessä oli vain pienellä ruuvilla akselissa kiinni.Timo L. kirjoitti:Tulppasin EGR:n mutta pitää huomenna vielä pakottaa ilmamittarin vai-mikä-se siellä-putsarikotelon-alla onkaan läppä auki niin pata saa varmasti raitista ilmaa.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: Tarinaa 1993 E 300 Turbodiesel T 4Matic - auto kotona
Älä myy sitä vihreää. Jo pelkästään tuon allekirjoituksessasi olevan listan takia...
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Re: Tarinaa 1993 E 300 Turbodiesel T 4Matic - auto kotona
Kas, iäkkäämmissä autoissa alkaa olla eroavaisuuksia... Timon ja mun autoissa kutossylinterin ruiskutusventtiilille menevässä polttoaineputkelle ei ole minkäänlaista pidikettä sylinterien 5 ja 6 välissä. Rumiluksen autossa siinä on putkenkannake. No, johtunee siitä, että ruiskuputkien reitti on erilainen.rumilus kirjoitti:...
Silmääni pisti Timo L.:n linkittämästä kuvasta, että johtosarja moottorilta rintapeltiä pitkin akun taakse menee imusarjan väärältä puolelta.
Kävin katsomassa kahdeta omasta 4-maticista, ja niissä molemmissa johtosarja meni imusarjan yläpuolelta.
Niin menee myös Nozkin linkittämässä kuvassa.
[ [url=http://i4.aijaa.com/b/00965/9897601.jpg] ][/url]
Rumiluksen kuvassa taas johdon pidikkeet ovat sylinteriväleissä 5-6 ja 4-5, kun taas Timon autossa ne on väleissä 4-5 ja 3-4. Mun autossa sellainen on pelkästään välissä 5-6, siis siinä samassa välissä, jossa ei ole kuitenkaan sitä polttoaineputken pidikettä. Vissiin kuuluis siinä vierekkäisessä välissäkin olla pidike kyllä. Johdon muovipidikkeitä on vain yksi, ja sekin rikkinäinen. Niin ne asiat muuttuvat aikojen saatossa... Onneksi tämä ei taida olla niitä oleellisimpia seikkoja auton toiminnallisuuden tai yhtään minkään muunkaan kannalta.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: Tarinaa 1993 E 300 Turbodiesel T 4Matic - auto kotona
Timo L. kirjoitti:Kiitos kuvasta. Voi olla, että johtonippu on unohdettu laittaa paikalleen esim. kannentiivistettä vaihdettaessa, mistä sitä tietää.
Kyllähän tuo ensimmäinen 4Matic on ollut siihen aikaan monimutkainen ja hieno laitos. Mitä näitä vähän olen katsellut, rakenne on kuitenkin melko yksinkertainen ja kestävä. Sähköpuolen vikoja en juuri ole kuullut, hydrauliikasta vain tuo jakolaatikon ongelma. Kaksi tasauspyörästön lukkoa on toteutettu lukkoina eikä jarruttamalla sutivaa pyörää kuten nykynelikoissa. Kaikki puhuu etenemisen puolesta . Käsittääkseni missään henkilöautossa ei ole ollut kahta tasauspyörästön lukkoa ekan 4Maticin jälkeen.
vm. 87 perus Audi Quattrossa oli konsolissa katkaisija, mistä valittiin sekä keskilukko että takalukko. Toimi alipaineella.
...lähtee ku purkka tukasta...
Re: Tarinaa 1993 E 300 Turbodiesel T 4Matic - auto kotona
Petri R kirjoitti:Timo L. kirjoitti:Kiitos kuvasta. Voi olla, että johtonippu on unohdettu laittaa paikalleen esim. kannentiivistettä vaihdettaessa, mistä sitä tietää.
Kyllähän tuo ensimmäinen 4Matic on ollut siihen aikaan monimutkainen ja hieno laitos. Mitä näitä vähän olen katsellut, rakenne on kuitenkin melko yksinkertainen ja kestävä. Sähköpuolen vikoja en juuri ole kuullut, hydrauliikasta vain tuo jakolaatikon ongelma. Kaksi tasauspyörästön lukkoa on toteutettu lukkoina eikä jarruttamalla sutivaa pyörää kuten nykynelikoissa. Kaikki puhuu etenemisen puolesta . Käsittääkseni missään henkilöautossa ei ole ollut kahta tasauspyörästön lukkoa ekan 4Maticin jälkeen.
vm. 87 perus Audi Quattrossa oli konsolissa katkaisija, mistä valittiin sekä keskilukko että takalukko. Toimi alipaineella.
Niin mutta just tämän maticin jälkeen eli 1995 vuodesta eteenpäin ei vastaava löydy enää
____________________________________________
S124 300 TDT -92
Viano 2.2 CDI -06
S124 300 TDT -92
Viano 2.2 CDI -06
Re: Tarinaa 1993 E 300 Turbodiesel T 4Matic - auto kotona
Kiitos tiedosta, tällaisen vahvistuksen halusinkin kuulla.Petri R kirjoitti:Timo L. kirjoitti:Kiitos kuvasta. Voi olla, että johtonippu on unohdettu laittaa paikalleen esim. kannentiivistettä vaihdettaessa, mistä sitä tietää.
Kyllähän tuo ensimmäinen 4Matic on ollut siihen aikaan monimutkainen ja hieno laitos. Mitä näitä vähän olen katsellut, rakenne on kuitenkin melko yksinkertainen ja kestävä. Sähköpuolen vikoja en juuri ole kuullut, hydrauliikasta vain tuo jakolaatikon ongelma. Kaksi tasauspyörästön lukkoa on toteutettu lukkoina eikä jarruttamalla sutivaa pyörää kuten nykynelikoissa. Kaikki puhuu etenemisen puolesta . Käsittääkseni missään henkilöautossa ei ole ollut kahta tasauspyörästön lukkoa ekan 4Maticin jälkeen.
vm. 87 perus Audi Quattrossa oli konsolissa katkaisija, mistä valittiin sekä keskilukko että takalukko. Toimi alipaineella.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: Tarinaa 1993 E 300 Turbodiesel T 4Matic - auto kotona
Nozki kirjoitti:Kas, iäkkäämmissä autoissa alkaa olla eroavaisuuksia... Timon ja mun autoissa kutossylinterin ruiskutusventtiilille menevässä polttoaineputkelle ei ole minkäänlaista pidikettä sylinterien 5 ja 6 välissä. Rumiluksen autossa siinä on putkenkannake. No, johtunee siitä, että ruiskuputkien reitti on erilainen.rumilus kirjoitti:...
Silmääni pisti Timo L.:n linkittämästä kuvasta, että johtosarja moottorilta rintapeltiä pitkin akun taakse menee imusarjan väärältä puolelta.
Kävin katsomassa kahdeta omasta 4-maticista, ja niissä molemmissa johtosarja meni imusarjan yläpuolelta.
Niin menee myös Nozkin linkittämässä kuvassa.
[ [url=http://i4.aijaa.com/b/00965/9897601.jpg] ][/url]
Rumiluksen kuvassa taas johdon pidikkeet ovat sylinteriväleissä 5-6 ja 4-5, kun taas Timon autossa ne on väleissä 4-5 ja 3-4. Mun autossa sellainen on pelkästään välissä 5-6, siis siinä samassa välissä, jossa ei ole kuitenkaan sitä polttoaineputken pidikettä. Vissiin kuuluis siinä vierekkäisessä välissäkin olla pidike kyllä. Johdon muovipidikkeitä on vain yksi, ja sekin rikkinäinen. Niin ne asiat muuttuvat aikojen saatossa... Onneksi tämä ei taida olla niitä oleellisimpia seikkoja auton toiminnallisuuden tai yhtään minkään muunkaan kannalta.
No enhän toki linkittämälläni kuvalla halunnutkaan muuta kuin vastatakseni Timo L.:n kyselyyn, " Kuuluisiko näissä pidikkeissä olla jotain kiinni? " Sillä ei tietystikään ole merkitystä, miten putkitukset ja sähköjohdot kulkee. Muutenhan moottori on sama kaikissa vuosimalleissa, eli OM 603 ja uudemmissa poikkeaa vain pakokaasun kierrätyksen osalta.
Vikakoodailua, huolto-ja vikavalojen kuittauksia, vikojen etsintää ym. ym. starilla.
Re: Tarinaa 1993 E 300 Turbodiesel T 4Matic - auto kotona
Juu, kyllä kyllä, juuri niin myös ymmärsin sen kuvasi tarkoituksen. Itse ihan vain esitin tuon yleisenä huomiona enkä pätkääkään vänkäämis-, pätemis- tai muuussakaan sen suuntaisessa tarkoituksessa.rumilus kirjoitti:...
No enhän toki linkittämälläni kuvalla halunnutkaan muuta kuin vastatakseni Timo L.:n kyselyyn, " Kuuluisiko näissä pidikkeissä olla jotain kiinni? " Sillä ei tietystikään ole merkitystä, miten putkitukset ja sähköjohdot kulkee. Muutenhan moottori on sama kaikissa vuosimalleissa, eli OM 603 ja uudemmissa poikkeaa vain pakokaasun kierrätyksen osalta.
Mites muuten se pakokaasun kierrätys näissä uudemmissa poistetaan käytöstä? Onko siihen jossain foorumilla ohjeita? En hakutoiminnolla löytänyt sellaista.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: Tarinaa 1993 E 300 Turbodiesel T 4Matic - auto kotona
Nozki kirjoitti:Juu, kyllä kyllä, juuri niin myös ymmärsin sen kuvasi tarkoituksen. Itse ihan vain esitin tuon yleisenä huomiona enkä pätkääkään vänkäämis-, pätemis- tai muuussakaan sen suuntaisessa tarkoituksessa.rumilus kirjoitti:...
No enhän toki linkittämälläni kuvalla halunnutkaan muuta kuin vastatakseni Timo L.:n kyselyyn, " Kuuluisiko näissä pidikkeissä olla jotain kiinni? " Sillä ei tietystikään ole merkitystä, miten putkitukset ja sähköjohdot kulkee. Muutenhan moottori on sama kaikissa vuosimalleissa, eli OM 603 ja uudemmissa poikkeaa vain pakokaasun kierrätyksen osalta.
Mites muuten se pakokaasun kierrätys näissä uudemmissa poistetaan käytöstä? Onko siihen jossain foorumilla ohjeita? En hakutoiminnolla löytänyt sellaista.
Timo L. kirjoitti toimenpiteen pähkinänkuoressa,
" Tulppasin EGR:n mutta pitää huomenna vielä pakottaa ilmamittarin vai-mikä-se siellä-putsarikotelon-alla onkaan läppä auki niin pata saa varmasti raitista ilmaa."
Näinhän se pääpiirteittäin menee. Pari tapaa hoitaa homma joko niin, että päällepäin ei huomaa mitään, ja toinen tapa tulpata niin.... näkee että on peukaloitu.
Vikakoodailua, huolto-ja vikavalojen kuittauksia, vikojen etsintää ym. ym. starilla.
Re: Tarinaa ja kuvia 1993 E 300 Turbodiesel T 4Matic
EGR:stä: tulppasin siis siihen näkyvälle alipainekellolle menevän letkun sopivalla kierretangon pätkällä. Ei näy päällepäin. Lisäksi otin esille ilmamittarin suodatinkotelon alta. Sisällä on läppä, joka käännetään auki ja samalla katsotaan pohjasta päin mihin porataan reikä siten että läppä jää auki kun reiästä laitetaan pultti. Mutteri sitten pohjan puolelle. A'vot. Kokoaminen käänteisessä järjestyksessä .
Mietin kyllä että mikä järki säilyttää sitä ilmamittaria. Eikös vanhemmissa malleissa sen tilalla ole vaan sellainen hauskanmuotoinen ilmaputki? Käynee suoraan kiinnikkeisiin?
Vaihdoin tänään raitisilmasuodattimen. Vanha oli ihan musta ja kaikenlisäksi asennettu väärin päin. Kumitiiviste kuuluu alaspäin ja suodattimen rungossa on "TOP"-merkintä. Sudoatin on helpoin laittaa paikalleen kun irroittaa pyyhkijän mekanismin.
Ylijännitesuojarele oli pois paikaltaan, nypläsin sen ruotuun. Keskimmäinen aivolaatikko on 4Maticin, minkä onkaan nuo kaksi muuta?
Mietin kyllä että mikä järki säilyttää sitä ilmamittaria. Eikös vanhemmissa malleissa sen tilalla ole vaan sellainen hauskanmuotoinen ilmaputki? Käynee suoraan kiinnikkeisiin?
Vaihdoin tänään raitisilmasuodattimen. Vanha oli ihan musta ja kaikenlisäksi asennettu väärin päin. Kumitiiviste kuuluu alaspäin ja suodattimen rungossa on "TOP"-merkintä. Sudoatin on helpoin laittaa paikalleen kun irroittaa pyyhkijän mekanismin.
Ylijännitesuojarele oli pois paikaltaan, nypläsin sen ruotuun. Keskimmäinen aivolaatikko on 4Maticin, minkä onkaan nuo kaksi muuta?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: Tarinaa ja kuvia 1993 E 300 Turbodiesel T 4Matic
Anteeksi "maalaisuuteni", mutta saisiko diesel-idiootille lyhyen oppimäärän kuvauksen siitä, mitä on egr:n tulppaus ja miksi?
Re: Tarinaa ja kuvia 1993 E 300 Turbodiesel T 4Matic
Pakokaasun takaisinkierrätys kytketään pois toiminnasta. AGR=Abgasrückführung = EGR=Exhaust gas recirculation.Tape kirjoitti:Anteeksi "maalaisuuteni", mutta saisiko diesel-idiootille lyhyen oppimäärän kuvauksen siitä, mitä on egr:n tulppaus ja miksi?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: Tarinaa ja kuvia 1993 E 300 Turbodiesel T 4Matic
Okei. Pyöritetäänkö sitä tuloilmapuolelle niinkö "puhdistusmielessä"?
Re: Tarinaa ja kuvia 1993 E 300 Turbodiesel T 4Matic
" Keskimmäinen aivolaatikko on 4Maticin, minkä onkaan nuo kaksi muuta? "
4-maticin ohjainboxin ja ylijännitereleen lisäksi kuvassa on ABS-boxin ohjainyksikkö sekä ilmastoinnin rele ( KLI), joka vaikuttaa myös kierroslukumittarin toimintaan ja ELR-sähköisen tyhjäkäynnin säätöön/rikastukseen ( on muuten kallis releohjain).
Eli ilmastointi ei toimi ilman tuota releohjainta. Ohjain tunnistaa puhaltimen kierrokset...moottorin kierrokset...kickdownin( pudottaa ilmastoinnin pois kovassa kiihdytyksessä) jne....jne.
4-maticin ohjainboxin ja ylijännitereleen lisäksi kuvassa on ABS-boxin ohjainyksikkö sekä ilmastoinnin rele ( KLI), joka vaikuttaa myös kierroslukumittarin toimintaan ja ELR-sähköisen tyhjäkäynnin säätöön/rikastukseen ( on muuten kallis releohjain).
Eli ilmastointi ei toimi ilman tuota releohjainta. Ohjain tunnistaa puhaltimen kierrokset...moottorin kierrokset...kickdownin( pudottaa ilmastoinnin pois kovassa kiihdytyksessä) jne....jne.
Vikakoodailua, huolto-ja vikavalojen kuittauksia, vikojen etsintää ym. ym. starilla.