Tenava endurance auto

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
jezze rs
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 250
Liittynyt: La 13.10.2012 23:54

Re: Tenava endurance auto

Viesti Kirjoittaja jezze rs »

Niinhän tuo kuulostaa. Ei itse vielä tänään ehtinyt ihmettelemään asiaa. Perä oli melko kulahtanut ja ekana tuli mieleen jos se on lauennut ja lyönyt jotenkin jumiin. Siitä ei kyllä ollut mitään juttua. Huomenna sen näkee mitä helkuttia siellä on tapahtunut. Laatikko ja kone kuitenkin pelaa normaalisti.
Alusta on sama, joka ostettaessa. Katsoo jos talvella saa homman eteenpäin. Rahasta kiinni kun oikeastaan kaksi järkevää vaihtoehtoa. Bigemiltä suomalaista laatutyötä tai sitten avon mittatilaukset on toinen varteenotettava vaihtoehto. Ei ihan edullisia kumpikaan, mutta toisaalta ei ole järkeä ostaa tonnin kohtalaistakaan. Ajaa sitten vaikka tuolla vanhalla.
- Opel Astra g 2.2 DTi -03 (150hp/340nm)
- Opel ascona B 2.4 CIH -77
- Opel Rekord E 2.0 SEH -8x
- Mercedes-Benz 190 2,3 8v -89 (endurance saloon 160hp/245nm)
- Honda Civic 1,8 16v turbo -88 (300whp/330nm)
- BMW 528 2.8l -97 (talviliukuri)

https://fi-fi.facebook.com/LemuRacingTeam" onclick="window.open(this.href);return false;
jezze rs
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 250
Liittynyt: La 13.10.2012 23:54

Re: Tenava endurance auto

Viesti Kirjoittaja jezze rs »

Kävin katsomassa autoa jos sen tänään hakee pois. Kyllä se kardaani oli aivan etupenkin keskipaikan kohdalta poikki. Ja ihan oli suorasta putkesta lähtenyt kiertymään. Erikoinen homma. Häkkinen tosin sanoi että on kolme kardaania rikkonut penkissä ja kaikki ollut 190 mersuja. Tämä ensimmäinen 4 pyttyinen. Jokin heikko paikka niissä siis on. Tietoa onko 4-cyl ja 6-cyl jotain materiaali vahvuus eroja? Ilmeisesti noi kardaanit on kuitenkin vastaavia pituudeltaa. Yllättävän pahaa jälkeä se oli saanut aikaan kun oli penkki pyörinyt vielä hetken jälkeen. Leikannut melkein koko kardaani tunnelin ylhäältä poikki ja poikkaissut sen päällä menneen jarruputken. Lisäksi ainakin yksi siirtotanko roikkui alhaalla kokonaan ilman päässä olevaa lenkkiä. Pientä remonttia siis luvassa. Pakoputken meneminen ei niin haitannut kun vaihtoon oli kuitenkin menossa.
- Opel Astra g 2.2 DTi -03 (150hp/340nm)
- Opel ascona B 2.4 CIH -77
- Opel Rekord E 2.0 SEH -8x
- Mercedes-Benz 190 2,3 8v -89 (endurance saloon 160hp/245nm)
- Honda Civic 1,8 16v turbo -88 (300whp/330nm)
- BMW 528 2.8l -97 (talviliukuri)

https://fi-fi.facebook.com/LemuRacingTeam" onclick="window.open(this.href);return false;
Exami
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 137
Liittynyt: Ma 04.03.2013 08:24

Re: Tenava endurance auto

Viesti Kirjoittaja Exami »

Hassua tosiaan, ite oon nyt tuolla 4sylinterisen kardaanilla työntäny tuolla arviolta ~190hv/245nm??? voimalla pitkästi nilkka suorana ja hyvin on tuntunu kestävän, noh eiköhän se varmaa tällä viikolla sitten mee paskaks ku viikoloppuna vaihdoin kovan vauhtipyörän ja nyt elvistelen et hyvin kestäny :)
W201 - 1/4 Mile: 9.83 @ 238kmh
W108 - "Low"Rider
jezze rs
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 250
Liittynyt: La 13.10.2012 23:54

Re: Tenava endurance auto

Viesti Kirjoittaja jezze rs »

Epäilen että tuo oli sama kardaani joka ollut jo 2001 kun auto on kilpailu käyttöön tehty. Tuli varmaan vaan kilometrit täyteen. Onhan tuo joskus voinut jonkin iskunkin saada osakseen. Ei kuitenkaan ole ihan joka päiväistä hommaa noiden hajoilukaan.

Sitten isomman tutkimisen jälkeen todettu vahingot. Kaikkien siirtotankojen päätylenkit poikki, kardaani tunnelin leikannut melkoisen tehokkaasti poikki, keppihässäkästä yksi tanko poikki ja pakoputki melko pahalla mallilla. Kaikenkaikkiaan sai ajattelemaan ettei ehdi enää tänä vuonna radalle. Sinetöisin sen aloittamalla sähköjen läpikäymistä. Avasin jo lähes kokonaan ruiskun johdot. Tarkoitus poistaa kaikki vanha kovettunut johtojen päälinen, joka sisältä ihan märkä. Sen jälkeen tarkastaa kaikkien johtojen kunto ja poistaa ylimääräiset. Paketoida paketti entistä ehompana takaisin autoon. Huh huh, jo valmiiksi. Huonoja pätkiä tuntuu olevan paljon.
- Opel Astra g 2.2 DTi -03 (150hp/340nm)
- Opel ascona B 2.4 CIH -77
- Opel Rekord E 2.0 SEH -8x
- Mercedes-Benz 190 2,3 8v -89 (endurance saloon 160hp/245nm)
- Honda Civic 1,8 16v turbo -88 (300whp/330nm)
- BMW 528 2.8l -97 (talviliukuri)

https://fi-fi.facebook.com/LemuRacingTeam" onclick="window.open(this.href);return false;
jezze rs
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 250
Liittynyt: La 13.10.2012 23:54

Re: Tenava endurance auto

Viesti Kirjoittaja jezze rs »

Tehtiin auton alle race huoltopukit. Mahtuu kenttäolosuhteissakin vaihtamaan esim. laatikon. Ihan ok tuntusivat toimivan kun alle pistin ja vähän ruuvailin. Saa yhdellä tunkin nostolla nostettua noiden päälle ja sitten saksilla 25cm lisää eli noin 55cm korkeuteen jos näkee tarpeelliseksi. Maalia vielä kaipaisivat.
" onclick="window.open(this.href);return false;

Muuten oon tehny sähköjä ja niistä nyt ei oikein mitään kunnon kuvia saa. Vaihdettu huonoksi menneitä liittimiä toisiin toisesta johtosarjasta. Samalla tarkastettu johtojen kunto ja vaihdettu jos vikaa löytyy. Tarrat liimasin tuonne takasivulasiin. Sunnuntaina täytyy perä irroittaa että pääsee sitä ihmettelemään. Toivotaan ettei ole tappi vielä hirveän pitkällä tasauksen kotelossa.
- Opel Astra g 2.2 DTi -03 (150hp/340nm)
- Opel ascona B 2.4 CIH -77
- Opel Rekord E 2.0 SEH -8x
- Mercedes-Benz 190 2,3 8v -89 (endurance saloon 160hp/245nm)
- Honda Civic 1,8 16v turbo -88 (300whp/330nm)
- BMW 528 2.8l -97 (talviliukuri)

https://fi-fi.facebook.com/LemuRacingTeam" onclick="window.open(this.href);return false;
jezze rs
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 250
Liittynyt: La 13.10.2012 23:54

Re: Tenava endurance auto

Viesti Kirjoittaja jezze rs »

Laitoin penkkipaperin tonne blogiin näkyville. Onkos joku näitä bensoja virittänyt täällä? Minkälaista käyrää piirrellyt?
- Opel Astra g 2.2 DTi -03 (150hp/340nm)
- Opel ascona B 2.4 CIH -77
- Opel Rekord E 2.0 SEH -8x
- Mercedes-Benz 190 2,3 8v -89 (endurance saloon 160hp/245nm)
- Honda Civic 1,8 16v turbo -88 (300whp/330nm)
- BMW 528 2.8l -97 (talviliukuri)

https://fi-fi.facebook.com/LemuRacingTeam" onclick="window.open(this.href);return false;
jezze rs
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 250
Liittynyt: La 13.10.2012 23:54

Re: Tenava endurance auto

Viesti Kirjoittaja jezze rs »

Avasin perän. Ei ollut lähtenyt ristitappi syömään reikää koteloon. Eli edelleen kolahtelu jää mysteeriksi. Kyllähän tuossa silti oli jonkunlaista väljyyttä havaittavissa. Tuntui että väljyys oli nimenomaan tasauksessa eikä lautaspyörä/pinionissa. Ihmetyttää sinänsä kun perä ei kuitenkaan ole ujeltanut. Lisäksi heppailin uuden putkiston kasaan. Vähän se jäi matalalle, mutta eipä tuossa ole paljoa vaihtoehtoja. Saisihan sen muutamalla lisä mutkalla syvemmälle kardaanitunneliin, mutta olisi silti tulilinjalla edestä ja takaa. Nyt se on ainakin halpa ja helppo vaihtaa kolahtaessa kun on suoraa putkea. Sekundäärejä lyhennettiin noin 10cm ja aloitettiin putki suoraan 2,5" putkella ilman 2" pätkää, joka edellisessä putkessa oli. Ihan ideaa siinä ehkä sinänsä oli, koska siiinä kohtaa ei yksinkertaisesti saa putkea ylemmäs. Tehon kannalta vain melkoisen huono ratkaisu. Takavaimentajan laitoin 10cm pidemmän kuin vanha. Piti hirveää meteliä ennen. Vaimennin oli vanha joten saattoi olla aika tukkoon karstoittunut. Täytyy koittaa vielä tuohon vaimentimen päähän laittaa ns. seisovanaallon tapporengas.

http://www.facebook.com/lemuracingteam" onclick="window.open(this.href);return false;
- Opel Astra g 2.2 DTi -03 (150hp/340nm)
- Opel ascona B 2.4 CIH -77
- Opel Rekord E 2.0 SEH -8x
- Mercedes-Benz 190 2,3 8v -89 (endurance saloon 160hp/245nm)
- Honda Civic 1,8 16v turbo -88 (300whp/330nm)
- BMW 528 2.8l -97 (talviliukuri)

https://fi-fi.facebook.com/LemuRacingTeam" onclick="window.open(this.href);return false;
jezze rs
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 250
Liittynyt: La 13.10.2012 23:54

Re: Tenava endurance auto

Viesti Kirjoittaja jezze rs »

Vaihdelaatikon pistin lihoiksi kun se vuosi yhdestä saumasta. Tuli samalla hankittua se helkutin kallis 30mm pitkä 12 kulmainen hylsy. Ihmettelin kun takastefa oli aivan keturallaan. Taitaa kuitenkin olla niin että poikkinainen kardaani on heiluttanut akselia niin, että stefa on hajonnut. Samalla on luultavasti mennyt pääakselin viimeinen hammaspyörä. Se on tietysti se joka on jyrsitty suoraan akseliin eli ei voi vaihtaa. Siitä oli yhdestä hampaasta lohjennut noin puolet. Lisäksi ympäriltä oli molemmin puolin haljennut hieman 2-3 hammasta, vaikka pala vielä paikallaan olikin. Voihan se olla mennyt kyllä ennenkin. Mitenkäs tossa mersun laatikossa menee noi vaihteet siirtovivuissa?
- Opel Astra g 2.2 DTi -03 (150hp/340nm)
- Opel ascona B 2.4 CIH -77
- Opel Rekord E 2.0 SEH -8x
- Mercedes-Benz 190 2,3 8v -89 (endurance saloon 160hp/245nm)
- Honda Civic 1,8 16v turbo -88 (300whp/330nm)
- BMW 528 2.8l -97 (talviliukuri)

https://fi-fi.facebook.com/LemuRacingTeam" onclick="window.open(this.href);return false;
jezze rs
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 250
Liittynyt: La 13.10.2012 23:54

Re: Tenava endurance auto

Viesti Kirjoittaja jezze rs »

Haettiin Raptecilta toinen kardaani poikenneen tilalle ja bensarele joka ei näköjään kestä meidän kahta pumppua millään. Täytyy tällä kertaa ottaa siitä vain ohjaus ja pistää oma rele niille. Varalaatikko pistettiin paikalleen. Ei ole kyllä mersussakaan turhaa tilaa kardaanitunnelissa laatikon irroitukseen ja asennukseen. Kardaani hommassakaan ei ihan kaikki natsannut. Tai paljastui lisää vanhojen omistajien suorituksia. Autoon on vaihdettu pikkuperä. Ilmeisesti 3.91 välitys on löytynyt helpommin pikkuperään tai sitten on vain ollut halvempi. Kuitenkin sehän on lyhyempi kuin "keskikokoinen" perä. Kardaania on jatkettu tekemällä raudasta speiseri. Se on joku pari senttiä paksu ja painaa aivan älyttömästi(2kg). Taitaa mennä tiheämmän perän kiihtyvyys hyöty tuon pyörittelyyn. Muutenkin melko erikoinen ratkaisu ja olisi edes alumiinista. Lisäksi kardaanin kiinnitys reijät perän "yokessa" on 80mm rätille. Kardaanissa kuitenkin on 90mm laippa. Ongelma on ratkaistu rälläköimällä reijät auki jolloin pultit menevät osittain läpi Yokesta. Taas pitäisi ajaa Raptecille hakemaan iso 3.92 perä tähän. Taitaisi tarvita toisenkin 3.46 tai 3.64 perän, koska on uusi botniaring ja motopark sen verran pitkä suoraisia ratoja.
- Opel Astra g 2.2 DTi -03 (150hp/340nm)
- Opel ascona B 2.4 CIH -77
- Opel Rekord E 2.0 SEH -8x
- Mercedes-Benz 190 2,3 8v -89 (endurance saloon 160hp/245nm)
- Honda Civic 1,8 16v turbo -88 (300whp/330nm)
- BMW 528 2.8l -97 (talviliukuri)

https://fi-fi.facebook.com/LemuRacingTeam" onclick="window.open(this.href);return false;
jezze rs
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 250
Liittynyt: La 13.10.2012 23:54

Re: Tenava endurance auto

Viesti Kirjoittaja jezze rs »

Hiukan ollut muita kiireitä ja tämä ollut vähemmällä laitolla. Jatketaan kuitenkin yksin puhelua. No isoperä 3.92 välityksellä on rantautunut tallille. Sen putsasin parhaani mukaan ja vedin maalin päälle. On kivampi remontoida puhtaita osia jatkossakin. Kardaanin putsasin myös ja siihenkin sipaisin ohuen maalin. Kardaanin myös otin mukaan toiselle tallille jossa on prässi. Vaihdoin keskilaakerin jossa oli selvää välystä havaittavissa ja olihan se kumikin ihan loppu. No nyt on uudet paikallaan kardaanissa. Vaihdelaatikko jo onkin paikallaan eli seuraavaksi saakin koota voimansiirron ja putkiston autoon paikalleen. Sen jälkeen pitäisi alkaa katsoa auton sähköjä. Vähän oli puhetta, että jää mersun oma mittaristo kokonaan pois ja pistetään siihen tilalle noita lisämittareita ja jenkataulu. Saa samalla hirveän määrän johtoa pois. Tulee siistimpi ja kai siitä joku gramma painoakin poistuu.

Ostakaahan joku pois noi kaksi pikkuperää (3.91 ja 3.23) meiltä niin saadaan taas nekin rahat johonkin hassattua :D
Viimeksi muokannut jezze rs, Pe 15.11.2013 19:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Opel Astra g 2.2 DTi -03 (150hp/340nm)
- Opel ascona B 2.4 CIH -77
- Opel Rekord E 2.0 SEH -8x
- Mercedes-Benz 190 2,3 8v -89 (endurance saloon 160hp/245nm)
- Honda Civic 1,8 16v turbo -88 (300whp/330nm)
- BMW 528 2.8l -97 (talviliukuri)

https://fi-fi.facebook.com/LemuRacingTeam" onclick="window.open(this.href);return false;
Exami
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 137
Liittynyt: Ma 04.03.2013 08:24

Re: Tenava endurance auto

Viesti Kirjoittaja Exami »

Lukkoa ei taida kummassakaan olla? Liekkö edes ikinä saanu pikkuperää lukolla W201 koriin? tuo 3.23 välityksen puolesta kyllä kiinnostelis verrattuna nykyseen 3.46, jolla 100km/h vauhdissa kierrokset ~3100rpm..
W201 - 1/4 Mile: 9.83 @ 238kmh
W108 - "Low"Rider
jezze rs
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 250
Liittynyt: La 13.10.2012 23:54

Re: Tenava endurance auto

Viesti Kirjoittaja jezze rs »

Juu ei noissa ole lukkoa kun ei sitä endussa saa olla. Kyllä toi 3.23 tosta joutais etiäpäin. Ei tule tähän enää pikkuperää ellei tilanne sitä jostain syystä välttämättä vaadi. 60e pistin sille hinnaksi tonne myyntipuolelle. Ei pitäisi olla paha hinta kai? Nyt tarvis saada jostain tohon isoon perään tenavan takakansi.
- Opel Astra g 2.2 DTi -03 (150hp/340nm)
- Opel ascona B 2.4 CIH -77
- Opel Rekord E 2.0 SEH -8x
- Mercedes-Benz 190 2,3 8v -89 (endurance saloon 160hp/245nm)
- Honda Civic 1,8 16v turbo -88 (300whp/330nm)
- BMW 528 2.8l -97 (talviliukuri)

https://fi-fi.facebook.com/LemuRacingTeam" onclick="window.open(this.href);return false;
jezze rs
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 250
Liittynyt: La 13.10.2012 23:54

Re: Tenava endurance auto

Viesti Kirjoittaja jezze rs »

Nyt olisi aloitettu se kaikkein kettumaisin urakka eli sähköjen todellinen uudelleen rakenus. Mittariston irroitin ja sitä ei olekaan enää tarkoitus pistää takaisin. Sama juttu on virtalukolla. Eli jatkossa päävirtakatkaisimesta menee virrat periaatteessa päälle ja sitten erillinen start engine nappula käynnistykseen. Tämän päätöksen viimeinen niitti oli virtalukko joka rupesi jo vähän kettuilemaan eli auto ei sammunut avaimesta. Yleensä tuollaiset viat on jo lopun alkua. Mittariston paikalle rakennetaan uusi mittaristo mihin yritetään saada kaikki tarvittava, vaikka tila onkin pieni. Rundimittari siihen nyt ainakin tulee keskelle. Virtalukon ja johtojen karsimisen jälkeen vaaka näytti reilua kahtakiloa lähtenyttä painoa. Sinänsä ihan hyvä tulos ja onhan sieltä aikaisemmin irroitettu jo n. 1kg johtoja. Näissä painoissa ei ollut vielä mukana mittaristoa vaan johdot ja virtalukko. Eihän siihen nippuun montaa johtoa jäänyt eli lähinnä säilyy johdot joissa on valoja ja puhaltimen johdot. Toivotaan kun saa nuo taas kasaan ettei hirveästi käry nouse. Ikävä oli sarjaa purkaa kun vanhat omistajat on jo purkanut ja katkonut sähköjä sieltä sun täältä. Aina piti etsiä johtojen merkityksiä sähkökaaviosta värienperusteella kun ei ollut enää missään kiinni.
- Opel Astra g 2.2 DTi -03 (150hp/340nm)
- Opel ascona B 2.4 CIH -77
- Opel Rekord E 2.0 SEH -8x
- Mercedes-Benz 190 2,3 8v -89 (endurance saloon 160hp/245nm)
- Honda Civic 1,8 16v turbo -88 (300whp/330nm)
- BMW 528 2.8l -97 (talviliukuri)

https://fi-fi.facebook.com/LemuRacingTeam" onclick="window.open(this.href);return false;
jezze rs
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 250
Liittynyt: La 13.10.2012 23:54

Re: Tenava endurance auto

Viesti Kirjoittaja jezze rs »

Sähköhommia jatkettu. Kyllä siitä valmistakin alkaa tulemaan. Hidasta vaan vaikka tuntuu ettei paljoa ole tekemistä jäljellä. Tarkka kertomus tekemisistä löytyy blogista ja onhan siellä muutama huono kuva uudesta "Mittaristosta". Katkaisijoita laitettiin pumpuille, flektille, startille, valoille, sammutukseen ja puhallin päätettiin jättää vakio kytkimelle. Monitoimiviiksestä ei nähty järkeä lähteä muuttamaan pois esim pyyhkijöiden toimintoja. Torven johdot kuitenkin poistin siitä sarjasta.
- Opel Astra g 2.2 DTi -03 (150hp/340nm)
- Opel ascona B 2.4 CIH -77
- Opel Rekord E 2.0 SEH -8x
- Mercedes-Benz 190 2,3 8v -89 (endurance saloon 160hp/245nm)
- Honda Civic 1,8 16v turbo -88 (300whp/330nm)
- BMW 528 2.8l -97 (talviliukuri)

https://fi-fi.facebook.com/LemuRacingTeam" onclick="window.open(this.href);return false;
jezze rs
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 250
Liittynyt: La 13.10.2012 23:54

Re: Tenava endurance auto

Viesti Kirjoittaja jezze rs »

Jaaha ensi vuoden ohjelma olis selvillä. Jos kaikki kilpailut ajaa niin taitaa mersunkin kestävyys loppua kesken :D Ei kyllä missään muussa ratalajissa pääse ajamaan lähellekään näitä määriä. Huh huh Muutama 3h kisa olis alkukaudesta tarkoitus etsiä lapsentauteja. Sitten kiinnostaisi ihan helkutisti ajaa tuo 24h ajo. Tai ainakin se muutama tunti minkä auto kestäisi. Hiukan on kaukana, mutta Petri voi odottaa hallilla soittoa mitä lähtee tuomaan kemoraan :D 24h aikana ehtiikin vaihtamaan jo kaiken perästä, kardaanista, laatikosta ja koneesta alkaen.

" onclick="window.open(this.href);return false;
- Opel Astra g 2.2 DTi -03 (150hp/340nm)
- Opel ascona B 2.4 CIH -77
- Opel Rekord E 2.0 SEH -8x
- Mercedes-Benz 190 2,3 8v -89 (endurance saloon 160hp/245nm)
- Honda Civic 1,8 16v turbo -88 (300whp/330nm)
- BMW 528 2.8l -97 (talviliukuri)

https://fi-fi.facebook.com/LemuRacingTeam" onclick="window.open(this.href);return false;
jezze rs
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 250
Liittynyt: La 13.10.2012 23:54

Re: Tenava endurance auto

Viesti Kirjoittaja jezze rs »

Parit päivät on taas palloiltu tallilla. Ei paljon informoitavaa. Sähköjä tehdessä niin ei oikein tapahdu kunnolla näkyvää. Kuitenkin ihan kivasti on edennyt. Muutamia kuvia löytyy http://www.facebook.com/lemuracingteam" onclick="window.open(this.href);return false; . Sain sentään kojelaudan sisällä oleva sähköt valmiiksi eli nyt ei ole jäljellä kuin etuvalojen sarjat. Niistäkin on toinen tehty puoleen väliin. Sitten tuolla on kojelaudasta revittyjen johtojen, virtalukon, valokatkaisijan ja mittariston poistolla saatu kevennys. Yli 4kg lähti painoa mitä voidaan kyllä pitää ihan hyvänä lukuna. Kun siihen lisäillään aijemmin poistettuja johtoja niin kyllä tälläisestä karvalakistakin saa pois 5-6kg ihan vain sähköistä. Puhumattakaan poistetuista sähkömoottoreista.
- Opel Astra g 2.2 DTi -03 (150hp/340nm)
- Opel ascona B 2.4 CIH -77
- Opel Rekord E 2.0 SEH -8x
- Mercedes-Benz 190 2,3 8v -89 (endurance saloon 160hp/245nm)
- Honda Civic 1,8 16v turbo -88 (300whp/330nm)
- BMW 528 2.8l -97 (talviliukuri)

https://fi-fi.facebook.com/LemuRacingTeam" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
Ruuneperi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Su 04.12.2011 12:35

Re: Tenava endurance auto

Viesti Kirjoittaja Ruuneperi »

Hienoa seurata muidenkin race projekteja foorumilla. Iso kiitos avoimista facebook sivuista, itse en ole sinne kirjautunut, mutta komeata seurattavaa ja hienoja kuvia.
aika kivasti tehoja saatu mokomasta koneesta. mitenkäs teidänluokan säännöt sanoisi jälkiasennetusta moniventtiilikannesta vai pitääkö kansikin olla alkuperäinen?
Jossain toisessa topicissa oli jotain juttua kierrosajoista, oma muistivihko on jossakin kateissa tällä hetkellä, mutta laittelen sinne aikoja 2,6l toyon r888 ajelluista ajoista ja tällä nykyisellä ajetuista, mitä niitä löytyy...
jezze rs
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 250
Liittynyt: La 13.10.2012 23:54

Re: Tenava endurance auto

Viesti Kirjoittaja jezze rs »

Komea on puskurikin :wink:

Kyllä tuosta pitäisi saada vielä 5-10hp uudella putkistolla joka on jo tehty. Jyrkempi nokkakin voisi olla kun on noin alhaalla vääntöä. Koneen täytyy olla kokonaan samasta koneennumerosta. Eli koneen osia ei saa yhdistellä mitenkään. Tähän saisi kuitenkin laittaa kokonaisen 2.3 16v koneen jos haluaisi. Ja kyllähän me haluttaisiin jos olisi pätäkkää :D Suuri etu olisi samalla saatava peltisarja. Eihän tuo 16v kansi tosin edes sovi normaalin 8v lohkon päälle.

Kun saat auton kuntoon niin suosittelen todella lämpimästi säädätystä auto diesel häkkisellä! On yksi harvoista joka ihan oikeasti ymmärtää näistä KE-jet muinaismuistoista. Ei mitään pahaa sanottavaa. Tai no rikkoi kardaanin :D Se luultavasti oli kyllä asennus virhe.
- Opel Astra g 2.2 DTi -03 (150hp/340nm)
- Opel ascona B 2.4 CIH -77
- Opel Rekord E 2.0 SEH -8x
- Mercedes-Benz 190 2,3 8v -89 (endurance saloon 160hp/245nm)
- Honda Civic 1,8 16v turbo -88 (300whp/330nm)
- BMW 528 2.8l -97 (talviliukuri)

https://fi-fi.facebook.com/LemuRacingTeam" onclick="window.open(this.href);return false;
jezze rs
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 250
Liittynyt: La 13.10.2012 23:54

Re: Tenava endurance auto

Viesti Kirjoittaja jezze rs »

Huoh, viime postauksen jälkeen on irroiteltu lähinnä massaa pohjasta. On kyllä syvältä ei voi muuta sanoa. Ihan kannattavan oloista kyllä. Nyt on 1,5kg massaa saatu ja lähellekään puoliväliä. Jos saisi jonkun 10kg pois niin maksaisi kyllä vaivan. Maali tosin tulee hieman pienentämään saatua hyötyä. Kelkka on tiputettu pois projektin tieltä. Taakse samalla vaihdetaan napakammat jarrupalat. Kaikki sähköt köytin kiinni ja kytkin. Kuskin ovea ei saa jostain syystä lukkoon avaimella joten tänään avasin sen "ovipahvin". Turhaa painoakin lähti taas keskuslukon moottorin muodossa. En kuitenkaan saanut toimimaan. Ihan yhtä puuta koko lukko ja toimii siis kuitenkin kahvasta. No katsotaan katsotaan.
- Opel Astra g 2.2 DTi -03 (150hp/340nm)
- Opel ascona B 2.4 CIH -77
- Opel Rekord E 2.0 SEH -8x
- Mercedes-Benz 190 2,3 8v -89 (endurance saloon 160hp/245nm)
- Honda Civic 1,8 16v turbo -88 (300whp/330nm)
- BMW 528 2.8l -97 (talviliukuri)

https://fi-fi.facebook.com/LemuRacingTeam" onclick="window.open(this.href);return false;
jezze rs
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 250
Liittynyt: La 13.10.2012 23:54

Re: Tenava endurance auto

Viesti Kirjoittaja jezze rs »

Massoja raaputeltu vaihteeksi. Molemmat isot lattia pinnat on nyt melko puhtaan ja sitten yksipyöräkotelo. Pyöräkotelossa oli odotetusti hieman paksumpi kerros ja sieltä lähtikin 1kg. Eli nyt kasassa on 4kg, joten melko lähelle 10kg tullaan kyllä pääsemään. Kuskin oven lukkohan oli totaalijumissa. Se porattiin kanssa pois kun ei liikkumaankaan saatu. No nyt täytyy löytää lukko avaimella tuohon oveen niin saa pihalla seisottaessa vehkeet edes jonkinlaisen lukon taakse.
- Opel Astra g 2.2 DTi -03 (150hp/340nm)
- Opel ascona B 2.4 CIH -77
- Opel Rekord E 2.0 SEH -8x
- Mercedes-Benz 190 2,3 8v -89 (endurance saloon 160hp/245nm)
- Honda Civic 1,8 16v turbo -88 (300whp/330nm)
- BMW 528 2.8l -97 (talviliukuri)

https://fi-fi.facebook.com/LemuRacingTeam" onclick="window.open(this.href);return false;
jezze rs
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 250
Liittynyt: La 13.10.2012 23:54

Re: Tenava endurance auto

Viesti Kirjoittaja jezze rs »

Vähän tein To Do -listaa tonne facebookin puolelle. Eli paljonhan sitä vielä olis tekemistä. Massat lähtee sen verran huonosti irti, että aikaa on mennyt niihin enemmän kuin odotettiin. Ja vielä menee kun ei ole valmistakaan. Samalla tuli kateltua ostoslistaa ja ostettua epoksit pohjaan.
- Edelleen se tenavan isoperän kansi. (tosin yhdessä isommassa paketissa mahd. tulossa)
- Kuskin oveen lukko ja avain
- Vaihteen siirronvipuihin päätylenkit.
- Isompi syyläri tarvis varmaan hommata jostain diesel tenavasta.
- Opel Astra g 2.2 DTi -03 (150hp/340nm)
- Opel ascona B 2.4 CIH -77
- Opel Rekord E 2.0 SEH -8x
- Mercedes-Benz 190 2,3 8v -89 (endurance saloon 160hp/245nm)
- Honda Civic 1,8 16v turbo -88 (300whp/330nm)
- BMW 528 2.8l -97 (talviliukuri)

https://fi-fi.facebook.com/LemuRacingTeam" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: Tenava endurance auto

Viesti Kirjoittaja tomant »

jezze rs kirjoitti:Vähän tein To Do -listaa...
- Edelleen se tenavan isoperän kansi. (tosin yhdessä isommassa paketissa mahd. tulossa)
Löysin omani Ruotsista os. bildelsbasen.se, missä oli W201 isoperä myynnissä. Ostin perästä pelkän takalevyn sopivalla tarjouksella ja säästin samalla rahdissa.
jezze rs kirjoitti:- Vaihteen siirronvipuihin päätylenkit.
Ajattelin kokeilla tällaisia molemmissa päissä.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
jezze rs
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 250
Liittynyt: La 13.10.2012 23:54

Re: Tenava endurance auto

Viesti Kirjoittaja jezze rs »

Tuo takakansi on vielä vaiheessa kun luultavasti se tulee harvemman perän kera yhdessä isommassa tekniikka kokonaisuudessa. Uniballit olis muuten jees, mutta jälleen kerran säännöt sanoo vaihteensiirto vakio. Siirron puslat vapaat eli puslilla täytyy olla, mutta materiaali vapaa. Uniballeja ei muutenkaan saa käyttää kuin vain ja ainoastaan etuiskarien yläpäässä. Siksi ne puslat on meillä sorvattu nylonista.
- Opel Astra g 2.2 DTi -03 (150hp/340nm)
- Opel ascona B 2.4 CIH -77
- Opel Rekord E 2.0 SEH -8x
- Mercedes-Benz 190 2,3 8v -89 (endurance saloon 160hp/245nm)
- Honda Civic 1,8 16v turbo -88 (300whp/330nm)
- BMW 528 2.8l -97 (talviliukuri)

https://fi-fi.facebook.com/LemuRacingTeam" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
Mr300
Mersumies
Mersumies
Viestit: 869
Liittynyt: Su 05.04.2009 15:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Tenava endurance auto

Viesti Kirjoittaja Mr300 »

jezze rs kirjoitti:Tuo takakansi on vielä vaiheessa kun luultavasti se tulee harvemman perän kera yhdessä isommassa tekniikka kokonaisuudessa. Uniballit olis muuten jees, mutta jälleen kerran säännöt sanoo vaihteensiirto vakio. Siirron puslat vapaat eli puslilla täytyy olla, mutta materiaali vapaa. Uniballeja ei muutenkaan saa käyttää kuin vain ja ainoastaan etuiskarien yläpäässä. Siksi ne puslat on meillä sorvattu nylonista.
Eikös hismajestics tehnyt/teettänyt vakio tankoihin messinkipuslat.
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 02#p938602
MB 220CDI C -07
MB 300CE-24 -92
MB 300D -79
jezze rs
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 250
Liittynyt: La 13.10.2012 23:54

Re: Tenava endurance auto

Viesti Kirjoittaja jezze rs »

Siis meillä on jo nuo puslat tehty nylonista. Eli ihan sama oikeastaan kuin tuo messinkikin. Niissä ei siis ole mitään ongelmaa vaan nuo lenkit joista tapahtuu vaihteensiirron hienosäätö on kappaleina kun kardaani ne löi palasiksi.
- Opel Astra g 2.2 DTi -03 (150hp/340nm)
- Opel ascona B 2.4 CIH -77
- Opel Rekord E 2.0 SEH -8x
- Mercedes-Benz 190 2,3 8v -89 (endurance saloon 160hp/245nm)
- Honda Civic 1,8 16v turbo -88 (300whp/330nm)
- BMW 528 2.8l -97 (talviliukuri)

https://fi-fi.facebook.com/LemuRacingTeam" onclick="window.open(this.href);return false;
jezze rs
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 250
Liittynyt: La 13.10.2012 23:54

Re: Tenava endurance auto

Viesti Kirjoittaja jezze rs »

Massojen rapsuttelun lomassa kävin hakemassa diisselin isomman syylärin ja nappasin sen paikalleen. Hyvä kun sai suoraan sopivan ettei tarvinnut soveltaa.
- Opel Astra g 2.2 DTi -03 (150hp/340nm)
- Opel ascona B 2.4 CIH -77
- Opel Rekord E 2.0 SEH -8x
- Mercedes-Benz 190 2,3 8v -89 (endurance saloon 160hp/245nm)
- Honda Civic 1,8 16v turbo -88 (300whp/330nm)
- BMW 528 2.8l -97 (talviliukuri)

https://fi-fi.facebook.com/LemuRacingTeam" onclick="window.open(this.href);return false;
jezze rs
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 250
Liittynyt: La 13.10.2012 23:54

Re: Tenava endurance auto

Viesti Kirjoittaja jezze rs »

To do -lista on lyhentynyt jonkin verran. Keppihässäkkä on hitsailtu kasaan kun siinä oli hiukan enemmänkin laittoa tarkemmalla syynillä. Massat on poistettu pohjasta oikeastaan kokonaan. Kardaanitunneli ja etulokarit on jäljellä. Lokareissa on toivottavasti sen verran paljon kaamaa, että lähtee helposti pois. Hain uuteen syyläriin biltemasta letkujen rakentelu kaamaa, kun pitihän siinä olla 5mm isommat lähdöt. Lisäksi otin yhden lambda-anturin holkin. Se täytyy hitsata uuteen putkistoon. Kevät se vaan lähestyy ja kaikki on tekemättä.
- Opel Astra g 2.2 DTi -03 (150hp/340nm)
- Opel ascona B 2.4 CIH -77
- Opel Rekord E 2.0 SEH -8x
- Mercedes-Benz 190 2,3 8v -89 (endurance saloon 160hp/245nm)
- Honda Civic 1,8 16v turbo -88 (300whp/330nm)
- BMW 528 2.8l -97 (talviliukuri)

https://fi-fi.facebook.com/LemuRacingTeam" onclick="window.open(this.href);return false;
wese500
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 95
Liittynyt: Su 17.06.2012 20:53
Paikkakunta: Lahti

Re: Tenava endurance auto

Viesti Kirjoittaja wese500 »

Terve, mukava projekti, kiva katsella muidenkin 190 kilpureita, olisko mahdollista saada kuvia enemmän näkösälle turvakaarista ja auton sisältä :) Mullakin "harraste kilpuri" projekti tekeillä, seuraavana kaarien asennus edessä, luuppalasta tuli kaari aihiot ja jos sais vähän vinkkejä kuvien perusteella miten teillä on toteutettu. Niin ja mistä olet löytänyt nuo etutukivarsien puslat?
190E 2,6 -89
190D 2.5 Turbo -91
300D Turbo -92
SK 1824 4X4 -96
jezze rs
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 250
Liittynyt: La 13.10.2012 23:54

Re: Tenava endurance auto

Viesti Kirjoittaja jezze rs »

Turvakaarista ei kannata tästä vehkeestä ottaa minkäänlaista mallia. Tässä on kaikkein huonoimmat kaaret joilla kilpaa saa ajaa. On meinaan katsastuskortti jo vuodelta 2001. Sen vinkin voin antaa, että tiputtaa ne kaaret pohjasta läpi kun hitsaa päältä kiinni. Ei niin kuin jotkut on tehnyt että laikkaa katon auki :D Vetelee meinaan melkoisesti kun hitsaa kiinni. Vaikka ei meinaa ajaa kilpaa AKK:n sarjoissa niin suosittelen katsomaan AKK tekniikkakirjasta kaarien ohjeet. Niiden kanssa kun tekee ei tule ainakaan kovin huonot. Meillä on etutukivarsien puslat flo-flexiltä. Silloin sieltä sai vielä kaikki puslat, mutta nyt siellä ei enää ollutkaan muita kuin juuri nuo. Kannattaa myös pistää kyselyä Raptecille Petrille, kun oli jokin aika sitten teettämässä sarjoja. Voi tosin olla ettei eteen ollut tulossa. Minkälainen projekti sulla on kehkeytymässä?
- Opel Astra g 2.2 DTi -03 (150hp/340nm)
- Opel ascona B 2.4 CIH -77
- Opel Rekord E 2.0 SEH -8x
- Mercedes-Benz 190 2,3 8v -89 (endurance saloon 160hp/245nm)
- Honda Civic 1,8 16v turbo -88 (300whp/330nm)
- BMW 528 2.8l -97 (talviliukuri)

https://fi-fi.facebook.com/LemuRacingTeam" onclick="window.open(this.href);return false;
jezze rs
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 250
Liittynyt: La 13.10.2012 23:54

Re: Tenava endurance auto

Viesti Kirjoittaja jezze rs »

Nyt olisi melkolailla massat poistettu. Uskomattoman tarkasti siitä lähti se 10kg tai ehkä jonkun verran yli. Vielä täytyy pöllyttää rälläkällä ne paikat, joissa ei massaa ollut vaan pelkkä maali ja kuraa. Sen jälkeen voikin vetää epoksia pintaan. Lisäksi on tullut tehtyä muutakin. Flekti on nyt asennettu uuden syylärin yhteyteen. Sikaa ajoin vaihdelaatikon tukikumin täyteen. Muuten oikein toimiva ratkaisu, mutta aika järjettömästi se painoi. Tulevaisuudessa siitä saa poistettua grammoja jos haluaa. Yhden päivän kun vielä häärää, niin on pohja maalaus kunnossa ellei jopa maalattu. Kyllä tämä tästä pikkuhiljaa tekeentyy.
- Opel Astra g 2.2 DTi -03 (150hp/340nm)
- Opel ascona B 2.4 CIH -77
- Opel Rekord E 2.0 SEH -8x
- Mercedes-Benz 190 2,3 8v -89 (endurance saloon 160hp/245nm)
- Honda Civic 1,8 16v turbo -88 (300whp/330nm)
- BMW 528 2.8l -97 (talviliukuri)

https://fi-fi.facebook.com/LemuRacingTeam" onclick="window.open(this.href);return false;
Vastaa Viestiin