Dieselkäyttöisten autojen pakokaasupäästöjen tarkastus 1.12.
- Juhani Halmeenmäki
- Mersumies
- Viestit: 1327
- Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
- Paikkakunta: Varsinainen Suomi
- Viesti:
Re: Dieselkäyttöisten autojen pakokaasupäästöjen tarkastus 1
OBD-tarkastus on nyt tosiaan 1.1.2007 jälkeisten dieseleiden kohdalla pelkkä merkkivalon sammuminen startissa. Eli sieltä ei oteta mitään tietoa, vain se, että vikavalo syttyy ja sammuu.
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 40
- Liittynyt: Pe 18.03.2016 14:11
Re: Dieselkäyttöisten autojen pakokaasupäästöjen tarkastus 1
Eiköhän sitä kaikenmaailman kyläseppiä riitädealer kirjoitti:Ei kai kukaan ole niin pöljä että ajelee alle 10 vuotta vanhalla dieselillä moottorin vikavalo palaen, tai jopa poistaa sen toiminnasta
Ex:
W245 2010 180CDI
S204 2012 180CDI
W212 2014 220CDI
S210 1999 220CDI
Nykyiset:
W212 2016 200 BlueTec
S211 2003 270CDI
208 1981 Hymer-Matkailuauto
Tilauksessa:
W213 2017 200d BlueTec
W245 2010 180CDI
S204 2012 180CDI
W212 2014 220CDI
S210 1999 220CDI
Nykyiset:
W212 2016 200 BlueTec
S211 2003 270CDI
208 1981 Hymer-Matkailuauto
Tilauksessa:
W213 2017 200d BlueTec
- Nastamuumio
- Mersumies
- Viestit: 977
- Liittynyt: La 14.06.2014 20:01
- Paikkakunta: Hämeessä pissitään
Re: Dieselkäyttöisten autojen pakokaasupäästöjen tarkastus 1
Pohdiskelinkin sitä, mikä olisi se katsastusaseman ihmelaite, mikä lukee DPF:n ja EGR:n tiedot tosta vaan OBD-pistokkeesta, kun kaikilla merkkikohtaisillakaan ei pääse lukemaan. Useasti joutuu jerkuttamaan valikosta toiseen ja palaamaan sitten eri valikkoon tekemään korjaus/vianpoisto toimenpiteitä. Tai eihän nuo mitään korjaa mutta paikallistaa vikoja ja ilmoittelee korjauksen mahdollisesta onnistumisesta.
Tietenkään en kaikkia järjestelmiä tiedä mutta kovin raskaita ovat käyttöliittymältään mitä olen käyttänyt.
Vikavalon syttyminenkin saattaa olla sellainen asia, että vain fataalit viat sen sytyttävät ja loput ovat hetkellisiä häiriöitä tai eivät ylipäätään näy yleismallin testereissä. Lisäksi nollaus pihassa ja syttyy uudelleen vasta kolmen käynnistyksen jälkeen on myös ominaisuus joissain automerkeissä, millä on päästy leimasta läpi.
Ja jos esim. renkaanpaine järjetelmä on deaktivoitu, niin eihän sieltä mitään ilmoitusta ulos saa millään lukijalla. Ilmoittaa vain, että ei yhteyttä tai vastaavaa.
Pakokaasujen läpinäkyvyyttä tietysti pystytään mittaamaan ja jos ei ole jossain arvossa, niin ei ole. Oli ohjelmassa mitä hyvänsä. Mutta kyllähän tähänkin ratkaisuja keksitää. Tullaan näkemään.
Tietenkään en kaikkia järjestelmiä tiedä mutta kovin raskaita ovat käyttöliittymältään mitä olen käyttänyt.
Vikavalon syttyminenkin saattaa olla sellainen asia, että vain fataalit viat sen sytyttävät ja loput ovat hetkellisiä häiriöitä tai eivät ylipäätään näy yleismallin testereissä. Lisäksi nollaus pihassa ja syttyy uudelleen vasta kolmen käynnistyksen jälkeen on myös ominaisuus joissain automerkeissä, millä on päästy leimasta läpi.
Ja jos esim. renkaanpaine järjetelmä on deaktivoitu, niin eihän sieltä mitään ilmoitusta ulos saa millään lukijalla. Ilmoittaa vain, että ei yhteyttä tai vastaavaa.
Pakokaasujen läpinäkyvyyttä tietysti pystytään mittaamaan ja jos ei ole jossain arvossa, niin ei ole. Oli ohjelmassa mitä hyvänsä. Mutta kyllähän tähänkin ratkaisuja keksitää. Tullaan näkemään.
Ei ole niin pientä hommaa, etteikö se menisi hiukan pieleen
**************************************************
W211 320 4MATIC be -04
**************************************************
W211 320 4MATIC be -04
Re: Dieselkäyttöisten autojen pakokaasupäästöjen tarkastus 1
Omassa W211 270CDI:ssä on ovipalkin kyltissä lukema 1,5. En silti oikein luota noihin savutesteihin, joulukuun alussa konttorilla käydessäni inssi ei hyväksynyt ennakkoon mitattua savuarvoa josta oli lappu 1,1 arvolla. Mutisi jotakin kierrosluvusta ja mittasi savut uudelleen, arvo oli 0,4 molempia mittauksia ennen ajoin ihan normaalisti.
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: Dieselkäyttöisten autojen pakokaasupäästöjen tarkastus 1
Jos johonkin tarkistus kohteesen mikä asetuksen mukaan pitää tarkistaa ei pääse/saa yhtetyttäNastamuumio kirjoitti:Pohdiskelinkin sitä, mikä olisi se katsastusaseman ihmelaite, mikä lukee DPF:n ja EGR:n tiedot tosta vaan OBD-pistokkeesta, kun kaikilla merkkikohtaisillakaan ei pääse lukemaan. Useasti joutuu jerkuttamaan valikosta toiseen ja palaamaan sitten eri valikkoon tekemään korjaus/vianpoisto toimenpiteitä. Tai eihän nuo mitään korjaa mutta paikallistaa vikoja ja ilmoittelee korjauksen mahdollisesta onnistumisesta.
Tietenkään en kaikkia järjestelmiä tiedä mutta kovin raskaita ovat käyttöliittymältään mitä olen käyttänyt.
Vikavalon syttyminenkin saattaa olla sellainen asia, että vain fataalit viat sen sytyttävät ja loput ovat hetkellisiä häiriöitä tai eivät ylipäätään näy yleismallin testereissä. Lisäksi nollaus pihassa ja syttyy uudelleen vasta kolmen käynnistyksen jälkeen on myös ominaisuus joissain automerkeissä, millä on päästy leimasta läpi.
Ja jos esim. renkaanpaine järjetelmä on deaktivoitu, niin eihän sieltä mitään ilmoitusta ulos saa millään lukijalla. Ilmoittaa vain, että ei yhteyttä tai vastaavaa.
Pakokaasujen läpinäkyvyyttä tietysti pystytään mittaamaan ja jos ei ole jossain arvossa, niin ei ole. Oli ohjelmassa mitä hyvänsä. Mutta kyllähän tähänkin ratkaisuja keksitää. Tullaan näkemään.
hylky/jälkitarkistus esim jos tuo renkaanpaine järjetelmä olisi säädetty tarkistettavaksi
eri autosissa(onko muitakin autoja kuin MB ) on toki erjoa valon sytymisen suhteen
yleisesti se liittyy vikoihin missä päästöjä tulee enemän kuin kunnossa olevasta koneesta ja niistä ylesimpiä syitä on
pakokaasujen puhdistus systtemin liityvät viat mitkä ei monestikaan vaikutta käytöön ja eivät kovin fataaleja ole verratuna vikoihoin mitkä estää ajamisen täysin eikä silti lamppua syty
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: Dieselkäyttöisten autojen pakokaasupäästöjen tarkastus 1
kyllä niitä riitää on myös nähty viritelmiä missä on vikavalo"korjattu"kleinbus79 kirjoitti:Eiköhän sitä kaikenmaailman kyläseppiä riitädealer kirjoitti:Ei kai kukaan ole niin pöljä että ajelee alle 10 vuotta vanhalla dieselillä moottorin vikavalo palaen, tai jopa poistaa sen toiminnasta
laittamalla sille erilinen polttimo mille on virta otettu sopivasta paikasta että sammu ja sytty kuten kuuluu,
vikaa kun ei ollut löydety vaihtelemalla osia umpi mähkää olihan ilammassa mittari uusi ja varmasti ehjä
oikenan vikan oli niinkin paha vika kuin pakokaasun paineanturi minkä vaihtaminen on paljon helpompaa
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
Re: Dieselkäyttöisten autojen pakokaasupäästöjen tarkastus 1
Jospa frafi ehdottaa ja saa muutettua lain että merkki korjaamossa on käytävä luettamassa pistokkeesta että kaikki on ok.....kaikki on mahdollista kun on tälläiset päättäjät maassa.
Edit : niin siis että ennen katsastusta oltava jopa pelkän merkkiliikkeen tulostama lsppu jossa kaikki ok ja päästö mittauslappu mukana.
Edit : niin siis että ennen katsastusta oltava jopa pelkän merkkiliikkeen tulostama lsppu jossa kaikki ok ja päästö mittauslappu mukana.
Viimeksi muokannut atlas, To 19.01.2017 08:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: Dieselkäyttöisten autojen pakokaasupäästöjen tarkastus 1
Pitääkö aina moittia äänestäjiä.atlas kirjoitti:Jospa frafi ehdottaa ja saa muutettua lain että merkki korjaamossa on käytävä luettamassa pistokkeesta että kaikki on ok.....kaikki on mahdollista kun on tälläiset päättäjät maassa.
Re: Dieselkäyttöisten autojen pakokaasupäästöjen tarkastus 1
Jostain 204:sta alkaen rikkinäinen hehkutulppa saa vikavalon palamaan. Ei taida siitä menne vielä vikatilaan(?) mutta aika pienestä sekin tulee.CDI203 kirjoitti:
eri autosissa(onko muitakin autoja kuin MB ) on toki erjoa valon sytymisen suhteen
yleisesti se liittyy vikoihin missä päästöjä tulee enemän kuin kunnossa olevasta koneesta ja niistä ylesimpiä syitä on
pakokaasujen puhdistus systtemin liityvät viat mitkä ei monestikaan vaikutta käytöön ja eivät kovin fataaleja ole verratuna vikoihoin mitkä estää ajamisen täysin eikä silti lamppua syty
Re: Dieselkäyttöisten autojen pakokaasupäästöjen tarkastus 1
Hampurissa ei ainakaan kaksi vuotta sitten savuja mitattu katsastuksessa w204:stä. Hintakin paljon kovempi kuin Suomessa tästä huolimatta.
Re: Dieselkäyttöisten autojen pakokaasupäästöjen tarkastus 1
Ei pysty, tuossa tulee EU-laki vastaan, kilpailun rajoittamista.atlas kirjoitti:Jospa frafi ehdottaa ja saa muutettua lain että merkki korjaamossa on käytävä luettamassa pistokkeesta että kaikki on ok.....kaikki on mahdollista kun on tälläiset päättäjät maassa.
Edit : niin siis että ennen katsastusta oltava jopa pelkän merkkiliikkeen tulostama lsppu jossa kaikki ok ja päästö mittauslappu mukana.
----------------------------------
Timo Laaksonen
P. 0400 761 149
Timo Laaksonen
P. 0400 761 149
- Nastamuumio
- Mersumies
- Viestit: 977
- Liittynyt: La 14.06.2014 20:01
- Paikkakunta: Hämeessä pissitään
Re: Dieselkäyttöisten autojen pakokaasupäästöjen tarkastus 1
Juuri noita DPF hommia meinasin. Millä se leimaukko sinne pääsee, jos sinne ei pääse edes merkkikohtaisella lukijalla/ohjelmistolla? Tai kun edes auton omat ECUt ei ole niistä kiinnostunut => sinne ei mene mitään diagnostiikan piuhaa tai väylää millä tulisi paluutietoa. Se pontttö elää omaa elämäänsä tai sitten ei.CDI203 kirjoitti:Jos johonkin tarkistus kohteesen mikä asetuksen mukaan pitää tarkistaa ei pääse/saa yhtetyttäNastamuumio kirjoitti:Pohdiskelinkin sitä, mikä olisi se katsastusaseman ihmelaite, mikä lukee DPF:n ja EGR:n tiedot tosta vaan OBD-pistokkeesta, kun kaikilla merkkikohtaisillakaan ei pääse lukemaan. Useasti joutuu jerkuttamaan Tullaan näkemään.
hylky/jälkitarkistus ...niistä ylesimpiä syitä on
pakokaasujen puhdistus systtemin liityvät viat mitkä ei monestikaan vaikutta käytöön ja eivät kovin fataaleja ole verratuna vikoihoin mitkä estää ajamisen täysin eikä silti lamppua syty
Vaikka asetettaisiin vaatimuksia OBD-luennasta niin lopulta se on jokin yleismallin yleisvärkki mitä käytetään joka merkkiin sekä malliin. Mersut menee siinä ohessa.
Ei ole niin pientä hommaa, etteikö se menisi hiukan pieleen
**************************************************
W211 320 4MATIC be -04
**************************************************
W211 320 4MATIC be -04
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 109
- Liittynyt: Pe 27.07.2007 21:57
- Paikkakunta: Kangasala
Re: Dieselkäyttöisten autojen pakokaasupäästöjen tarkastus 1
Morjensta kaikille!
Mulla oli ongelmia saada leimasta läpi kun K-arvo oli 1.3 mikä lukee myös tolpassa.
Auto on W211 220E farkku Vm 05 automaatti.
Vänttisellä oli vahingossa otettu vanhan mukaan laput eli 1.5 ja se lappu ei kelvannut.
Oli ajettava kone kuumaksi motarilla ja sittenkin (harvinaisen) ystävällinen inssi sai savuarvot
vasta neljännellä kokeella tuohon 1.3.
Auto oli juuri huollettu ja suotimet/öljyt vaihdettu. Autossa ei pitäisi olla mitään vikaa / virityksiä.
Ajettu on 225.000.
Miten tuota arvoa saisi alemmas. Ei pitäisi olla että joutuu kikkaileen tuohon arvoon. Vai mitä mieltä olette?
Eli olisiko tiedossa mistä etsiä vikaa (vai onko sitä )
T. Talkkari
Mulla oli ongelmia saada leimasta läpi kun K-arvo oli 1.3 mikä lukee myös tolpassa.
Auto on W211 220E farkku Vm 05 automaatti.
Vänttisellä oli vahingossa otettu vanhan mukaan laput eli 1.5 ja se lappu ei kelvannut.
Oli ajettava kone kuumaksi motarilla ja sittenkin (harvinaisen) ystävällinen inssi sai savuarvot
vasta neljännellä kokeella tuohon 1.3.
Auto oli juuri huollettu ja suotimet/öljyt vaihdettu. Autossa ei pitäisi olla mitään vikaa / virityksiä.
Ajettu on 225.000.
Miten tuota arvoa saisi alemmas. Ei pitäisi olla että joutuu kikkaileen tuohon arvoon. Vai mitä mieltä olette?
Eli olisiko tiedossa mistä etsiä vikaa (vai onko sitä )
T. Talkkari
Mese on vaan aina Mese;-)
Re: Dieselkäyttöisten autojen pakokaasupäästöjen tarkastus 1
Mutta kyllä siitä jää tieto, milloin on tehty viimeisin onnistuneesti suoritettu poltto.Nastamuumio kirjoitti:Juuri noita DPF hommia meinasin. Millä se leimaukko sinne pääsee, jos sinne ei pääse edes merkkikohtaisella lukijalla/ohjelmistolla? Tai kun edes auton omat ECUt ei ole niistä kiinnostunut => sinne ei mene mitään diagnostiikan piuhaa tai väylää millä tulisi paluutietoa. Se pontttö elää omaa elämäänsä tai sitten ei.CDI203 kirjoitti:Jos johonkin tarkistus kohteesen mikä asetuksen mukaan pitää tarkistaa ei pääse/saa yhtetyttäNastamuumio kirjoitti:Pohdiskelinkin sitä, mikä olisi se katsastusaseman ihmelaite, mikä lukee DPF:n ja EGR:n tiedot tosta vaan OBD-pistokkeesta, kun kaikilla merkkikohtaisillakaan ei pääse lukemaan. Useasti joutuu jerkuttamaan Tullaan näkemään.
hylky/jälkitarkistus ...niistä ylesimpiä syitä on
pakokaasujen puhdistus systtemin liityvät viat mitkä ei monestikaan vaikutta käytöön ja eivät kovin fataaleja ole verratuna vikoihoin mitkä estää ajamisen täysin eikä silti lamppua syty
Vaikka asetettaisiin vaatimuksia OBD-luennasta niin lopulta se on jokin yleismallin yleisvärkki mitä käytetään joka merkkiin sekä malliin. Mersut menee siinä ohessa.
Tätä seuraamallahan nyt jotain osviittaa saa, mikäli väli alkaa olemaan tuhansia kilometerjä ei DPF voi olla toiminnassa tai sitten se on umpinaisena jo
----------------------------------
Timo Laaksonen
P. 0400 761 149
Timo Laaksonen
P. 0400 761 149
Re: Dieselkäyttöisten autojen pakokaasupäästöjen tarkastus 1
w204 om646 alkuperäsellä ohjelmalla dpf paikallaa savut 0.02. Sitten Tuikun ohjelmalla + dpf paikallaan savut 0.04. autolla rullattu 300tkmJukkahep kirjoitti:Autolla oli ajettu Dpf paikoillaan 180 th. Vaikkuttaisko jo että oli k-arvo 0.2
Re: Dieselkäyttöisten autojen pakokaasupäästöjen tarkastus 1
Kun dpf toimii kuten pitää, on savuarvo aina lähes nolla.
Käyttikset:
MB S213 200d -18
Harrastevehkeet:
MB R230 SL 500 -03 AMG 55 look
MB R129 SL 500 -96
MB R107 SL 300 -86
Entiset:
MB S212 E 350Cdi -10 Avantgarde
MB W211 E 320Cdi -03 Avantgarde
MB W203 C 220Cdi -06 Elegance
MB W210 E 220D -98 Classic
MB W124 E 200D -94
MB S213 200d -18
Harrastevehkeet:
MB R230 SL 500 -03 AMG 55 look
MB R129 SL 500 -96
MB R107 SL 300 -86
Entiset:
MB S212 E 350Cdi -10 Avantgarde
MB W211 E 320Cdi -03 Avantgarde
MB W203 C 220Cdi -06 Elegance
MB W210 E 220D -98 Classic
MB W124 E 200D -94
Re: Dieselkäyttöisten autojen pakokaasupäästöjen tarkastus 1
Jep, omassa w203 OM646 vakiona 0,00 ja Tuikun ohjelmoinnin jälkeen 0,02. Kunnossa oleva kone DPF:llä ei savuta.Taikl kirjoitti:w204 om646 alkuperäsellä ohjelmalla dpf paikallaa savut 0.02. Sitten Tuikun ohjelmalla + dpf paikallaan savut 0.04. autolla rullattu 300tkmJukkahep kirjoitti:Autolla oli ajettu Dpf paikoillaan 180 th. Vaikkuttaisko jo että oli k-arvo 0.2
Takavetoja vuodesta -87: Corolla Coupé, Taunus Coupé (x2), Sierra, E46 320i touring -02, W(S)203 C 200 CDI farmari A. -06, -
Re: Dieselkäyttöisten autojen pakokaasupäästöjen tarkastus 1
Valmistajan ilmoittama arvo koskee kaikenikäisiä autoja, mutta toisaalta vaikka kilvessä olisikin uudemmissa pieni arvo esim 0,51 ja mittauksessa tulee vaikka 0,9 niin se voidaan hyväksyä.
Myöskään moottorin häiriövalo ei saa palaa 2007 ja uudemmissa.
Arvosteluun luultavasti tulossa muutoksia
Myöskään moottorin häiriövalo ei saa palaa 2007 ja uudemmissa.
Arvosteluun luultavasti tulossa muutoksia
Re: Dieselkäyttöisten autojen pakokaasupäästöjen tarkastus 1
Mistä tämä tieto, voitaisiin hyväksyä? Itse juttelin erään katsastajan kanssa ja sanoi, että valmistajan ilmoittaman lukeman mukaan mennään.Turoq kirjoitti:Valmistajan ilmoittama arvo koskee kaikenikäisiä autoja, mutta toisaalta vaikka kilvessä olisikin uudemmissa pieni arvo esim 0,51 ja mittauksessa tulee vaikka 0,9 niin se voidaan hyväksyä.
Myöskään moottorin häiriövalo ei saa palaa 2007 ja uudemmissa.
Arvosteluun luultavasti tulossa muutoksia
Käyttikset:
MB S213 200d -18
Harrastevehkeet:
MB R230 SL 500 -03 AMG 55 look
MB R129 SL 500 -96
MB R107 SL 300 -86
Entiset:
MB S212 E 350Cdi -10 Avantgarde
MB W211 E 320Cdi -03 Avantgarde
MB W203 C 220Cdi -06 Elegance
MB W210 E 220D -98 Classic
MB W124 E 200D -94
MB S213 200d -18
Harrastevehkeet:
MB R230 SL 500 -03 AMG 55 look
MB R129 SL 500 -96
MB R107 SL 300 -86
Entiset:
MB S212 E 350Cdi -10 Avantgarde
MB W211 E 320Cdi -03 Avantgarde
MB W203 C 220Cdi -06 Elegance
MB W210 E 220D -98 Classic
MB W124 E 200D -94
Re: Dieselkäyttöisten autojen pakokaasupäästöjen tarkastus 1
Tämä tieto on ihan trafin ohjeessa. Liitteenä leikkkaus ohjeesta:
Tarkastettava auto saadaan hyväksyä tarkastusta jatkamatta heti, jos
asianmukaisesti valmistellussa ja suoritetussa päästötestissä tai moottorin
puhdistuksen aikana asianmukaisella tavalla ruiskutuksen katkaisun tai
vastaavaan mittauksen ohjearvona olevaan pyörimisnopeuteen
kiihdytettäessä mitataan vapaasti hengittävälle moottorille
absorptiokertoimeksi arvo, joka on alle 1,5 m-1
, ahtimella varustetulle
moottorille alle 2,0 m-1
tai edellä tarkoitetulle moottorille (EURO IV, EURO
V tai EURO 4) alle 1,0 m-1
.
Tarkastettava auto saadaan hyväksyä tarkastusta jatkamatta heti, jos
asianmukaisesti valmistellussa ja suoritetussa päästötestissä tai moottorin
puhdistuksen aikana asianmukaisella tavalla ruiskutuksen katkaisun tai
vastaavaan mittauksen ohjearvona olevaan pyörimisnopeuteen
kiihdytettäessä mitataan vapaasti hengittävälle moottorille
absorptiokertoimeksi arvo, joka on alle 1,5 m-1
, ahtimella varustetulle
moottorille alle 2,0 m-1
tai edellä tarkoitetulle moottorille (EURO IV, EURO
V tai EURO 4) alle 1,0 m-1
.
Re: Dieselkäyttöisten autojen pakokaasupäästöjen tarkastus 1
Olet muuten oikeassa. Tuosta se tulkintavara taitaa tulla. Virhehän tuossa on, kun ei ole päivitetty vastaamaan ylläolevaa ohjetta, mutta tuon mukaan siitä valmistajanilmoittamasta arvosta ei tarvitsisi välittää (ainakin se on unohdettu kirjata tuohon), jos auto menee kerta polkaisulla läpi. Mitään järkeähän tässä ei taas ole, mutta niin tuon voi mielestäni tulkita? Tarkoitus tolla lienee alunperin se että jos arvo on kerralla reilusti alle rajan, voi sen heti hyväksyä, nythän se ei siihen päde, jos verrataan valmistajan ilmoittamaan raja-arvoon.Turoq kirjoitti:Tämä tieto on ihan trafin ohjeessa. Liitteenä leikkkaus ohjeesta:
Tarkastettava auto saadaan hyväksyä tarkastusta jatkamatta heti, jos
asianmukaisesti valmistellussa ja suoritetussa päästötestissä tai moottorin
puhdistuksen aikana asianmukaisella tavalla ruiskutuksen katkaisun tai
vastaavaan mittauksen ohjearvona olevaan pyörimisnopeuteen
kiihdytettäessä mitataan vapaasti hengittävälle moottorille
absorptiokertoimeksi arvo, joka on alle 1,5 m-1
, ahtimella varustetulle
moottorille alle 2,0 m-1
tai edellä tarkoitetulle moottorille (EURO IV, EURO
V tai EURO 4) alle 1,0 m-1
.
Aikaisemmin mietittiin vaan tuota, että onko sarkain osunut oikeaan kohtaan tuossa Huom. kohdassa http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 9&start=60" onclick="window.open(this.href);return false;
Tässä järjestyksessä on ohje paperissa:
Ja seuraava sivu:
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W163 ML 270 CDI -02 (OM612+722.6)
W163 ML 430 -00 (M113+722.6)
C126 560 SEC -88 (M113+722.6) Projekti
W220 320 CDI -01 (OM613+722.6) Projekti
W906 Sprinter 315 CDI inva-auto (OM646+722.6)
W906 Sprinter 316 CDI Extrapitkä (OM651+722.6) Projekti
W163 ML 430 -00 (M113+722.6)
C126 560 SEC -88 (M113+722.6) Projekti
W220 320 CDI -01 (OM613+722.6) Projekti
W906 Sprinter 315 CDI inva-auto (OM646+722.6)
W906 Sprinter 316 CDI Extrapitkä (OM651+722.6) Projekti
Re: Dieselkäyttöisten autojen pakokaasupäästöjen tarkastus 1
On kyllä sellaista tekstiä, että ei kannata ilman korkeimman oikeuden päätöstä alkaa tulkitsemaan. Trafille iso käsi. Ei tosiaan turhaan virkamiehille palkkaa makseta.
Re: Dieselkäyttöisten autojen pakokaasupäästöjen tarkastus 1
Lait, direktiivit ja trafin ohjeet ovat melko hankalia luettavia. Ne pitää lukea pilkkua myöten ja niissäkin on väärin tulkinnan mahdollisuus.
Tässä tapauksessa kannatta kuitenkin asia ottaa puheeksi jos katsastuksessa päätös on hylkäys, mittauksen johdosta ja mittaustulos alle 1.
Toisaallta on myös katsastajia, joille tämä trafin viimeisin tulkinta ei ole tuulut tutuksi ja arvostelevat suoraan arvon 1.5 mukaan.
Kannattaa kuitenkin ennen katsastusta suorittaa pieni pölyjen poisto putkistosta, helpottaa huomattavasti tuon k-arvon 1 alittamisessa. Varsinkin jos auto on ilman hiukkassuodatinta. Ei ehkä MB; ongelma , mutta muilla merkeillä suurempi.
Tässä tapauksessa kannatta kuitenkin asia ottaa puheeksi jos katsastuksessa päätös on hylkäys, mittauksen johdosta ja mittaustulos alle 1.
Toisaallta on myös katsastajia, joille tämä trafin viimeisin tulkinta ei ole tuulut tutuksi ja arvostelevat suoraan arvon 1.5 mukaan.
Kannattaa kuitenkin ennen katsastusta suorittaa pieni pölyjen poisto putkistosta, helpottaa huomattavasti tuon k-arvon 1 alittamisessa. Varsinkin jos auto on ilman hiukkassuodatinta. Ei ehkä MB; ongelma , mutta muilla merkeillä suurempi.
Re: Dieselkäyttöisten autojen pakokaasupäästöjen tarkastus 1
Itellä riittäisi alle 2 arvoon pääsy väyrysellä tuon mukaan ekalla polkasulla. Kilvessä tosiaan 0.9 ja siinä reilua 1 se on aina ollut.Turoq kirjoitti:Lait, direktiivit ja trafin ohjeet ovat melko hankalia luettavia. Ne pitää lukea pilkkua myöten ja niissäkin on väärin tulkinnan mahdollisuus.
Tässä tapauksessa kannatta kuitenkin asia ottaa puheeksi jos katsastuksessa päätös on hylkäys, mittauksen johdosta ja mittaustulos alle 1.
Toisaallta on myös katsastajia, joille tämä trafin viimeisin tulkinta ei ole tuulut tutuksi ja arvostelevat suoraan arvon 1.5 mukaan.
Kannattaa kuitenkin ennen katsastusta suorittaa pieni pölyjen poisto putkistosta, helpottaa huomattavasti tuon k-arvon 1 alittamisessa. Varsinkin jos auto on ilman hiukkassuodatinta. Ei ehkä MB; ongelma , mutta muilla merkeillä suurempi.
Ei näitä tekstejä taida kukaan edes oikolukea Trafilla, ihme jos muitakin virheitä löytyy:
ahtimella varustetulle moottorille alle 2,0 m-1
tai edellä tarkoitetulle moottorille
(EURO IV, EURO V tai EURO 4) alle 1,0 m-1.
W163 ML 270 CDI -02 (OM612+722.6)
W163 ML 430 -00 (M113+722.6)
C126 560 SEC -88 (M113+722.6) Projekti
W220 320 CDI -01 (OM613+722.6) Projekti
W906 Sprinter 315 CDI inva-auto (OM646+722.6)
W906 Sprinter 316 CDI Extrapitkä (OM651+722.6) Projekti
W163 ML 430 -00 (M113+722.6)
C126 560 SEC -88 (M113+722.6) Projekti
W220 320 CDI -01 (OM613+722.6) Projekti
W906 Sprinter 315 CDI inva-auto (OM646+722.6)
W906 Sprinter 316 CDI Extrapitkä (OM651+722.6) Projekti
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: Dieselkäyttöisten autojen pakokaasupäästöjen tarkastus 1
Lisäksi on sitten vielä tulkinnan vara valvontaa suoritavan henkilön toimesta eli katsatuksessanoroljan kirjoitti:Itellä riittäisi alle 2 arvoon pääsy väyrysellä tuon mukaan ekalla polkasulla. Kilvessä tosiaan 0.9 ja siinä reilua 1 se on aina ollut.Turoq kirjoitti:Lait, direktiivit ja trafin ohjeet ovat melko hankalia luettavia. Ne pitää lukea pilkkua myöten ja niissäkin on väärin tulkinnan mahdollisuus.
Tässä tapauksessa kannatta kuitenkin asia ottaa puheeksi jos katsastuksessa päätös on hylkäys, mittauksen johdosta ja mittaustulos alle 1.
Toisaallta on myös katsastajia, joille tämä trafin viimeisin tulkinta ei ole tuulut tutuksi ja arvostelevat suoraan arvon 1.5 mukaan.
Kannattaa kuitenkin ennen katsastusta suorittaa pieni pölyjen poisto putkistosta, helpottaa huomattavasti tuon k-arvon 1 alittamisessa. Varsinkin jos auto on ilman hiukkassuodatinta. Ei ehkä MB; ongelma , mutta muilla merkeillä suurempi.
Ei näitä tekstejä taida kukaan edes oikolukea Trafilla, ihme jos muitakin virheitä löytyy:
ahtimella varustetulle moottorille alle 2,0 m-1
tai edellä tarkoitetulle moottorille
(EURO IV, EURO V tai EURO 4) alle 1,0 m-1.
oli sitten oikiluettu tai ei
kun jotain vääntöä tulee niin pytää näytämään pykäln mihin tulkinta perustuu
siinä usein tulkinta yllätävästi muttuu asiakaan eduksi
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
Re: Dieselkäyttöisten autojen pakokaasupäästöjen tarkastus 1
Uudet arvosteluperusteet, leikkaus ohjeesta;
Olennaisin muutos ohjeessa on se, että valmistajan ilmoittamaa k-arvoa sovelletaan ainoastaan päästöluokasta Euro 5(V) alkaen. Jos valmistaja ei ole k-arvoa ilmoittanut, raja-arvona käytetään k ≤ 0,5 m-1 päästöluokan Euro 5(V) ja 6(VI) autoille.
Euro 5 –luokkaa vanhemmille autoille sovelletaan asetuksen 1245/2002 8 §:n mukaisia raja-arvoja eli päästötasosta ja moottorista riippuen: 1,5 m-1, 2,5 m-1 tai 3,0 m-1.
Olennaisin muutos ohjeessa on se, että valmistajan ilmoittamaa k-arvoa sovelletaan ainoastaan päästöluokasta Euro 5(V) alkaen. Jos valmistaja ei ole k-arvoa ilmoittanut, raja-arvona käytetään k ≤ 0,5 m-1 päästöluokan Euro 5(V) ja 6(VI) autoille.
Euro 5 –luokkaa vanhemmille autoille sovelletaan asetuksen 1245/2002 8 §:n mukaisia raja-arvoja eli päästötasosta ja moottorista riippuen: 1,5 m-1, 2,5 m-1 tai 3,0 m-1.
Re: Dieselkäyttöisten autojen pakokaasupäästöjen tarkastus 1
Tämä olikin jo tuolla toisessa ketjussa. Hyvä että meni näin. Tosin olisi voinut koskea puolestani jo Euro 4 autoakin tämä kilpiarvo, mutta parempi näin.Turoq kirjoitti:Uudet arvosteluperusteet,
https://tekniikanmaailma.fi/autot/al-va ... astorajat/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.aamulehti.fi/kotimaa/vanhat- ... -24283446/" onclick="window.open(this.href);return false;
W163 ML 270 CDI -02 (OM612+722.6)
W163 ML 430 -00 (M113+722.6)
C126 560 SEC -88 (M113+722.6) Projekti
W220 320 CDI -01 (OM613+722.6) Projekti
W906 Sprinter 315 CDI inva-auto (OM646+722.6)
W906 Sprinter 316 CDI Extrapitkä (OM651+722.6) Projekti
W163 ML 430 -00 (M113+722.6)
C126 560 SEC -88 (M113+722.6) Projekti
W220 320 CDI -01 (OM613+722.6) Projekti
W906 Sprinter 315 CDI inva-auto (OM646+722.6)
W906 Sprinter 316 CDI Extrapitkä (OM651+722.6) Projekti
Re: Dieselkäyttöisten autojen pakokaasupäästöjen tarkastus 1
Tänään oli tullut uudet Trafin säännöt konttoreille. Uudet tiukat valmistajien rajat sovelletaan kuulemma Euro5 normin autoihin eli elokuun 2008 jälkeen rekisteröityihin autoihin. Vanhempiin käy entiset arvot.
Oma 2003 w211 270cdi vm -03 meni läpi arvolla 0,69 eli on reilusti varaa 3.0 asti.
Tarrassa lukee k=1,5.
Oma 2003 w211 270cdi vm -03 meni läpi arvolla 0,69 eli on reilusti varaa 3.0 asti.
Tarrassa lukee k=1,5.
Ajopelit:
Yamaha XJ900, -90
Suzuki T500 Titan, Japanin Jawa, -73 museorekisterissä
Honda CB 350, -72, cafe racer
MB, ML. -05, 320 CDI, automaatti, emännän auto
MB, ML, -09, 320 CDI, automaatti, omassa käytössä
MB, ML, -05, 320 CDI automaatti, vara-auto
MB 124 -88 300 CE Coupe Automatic, pukeilla ja otan käyttöön kun pääsen eläkkeelle 2024.
Yamaha RD400 vm-78, historic race kilpapyörä, museorekisterissä.
Mehtuuauto Chevrolet Fleetside Silverado -89 Pick Up, 4*4 Aut., 6,2 L V8 Detroit Diesel
Vene,Bella 7501 , Volvo Penta DuoProp 130 hv meridiesel sisäperämoottori
FORD 3600 traktori, vm 75
Yamaha XJ900, -90
Suzuki T500 Titan, Japanin Jawa, -73 museorekisterissä
Honda CB 350, -72, cafe racer
MB, ML. -05, 320 CDI, automaatti, emännän auto
MB, ML, -09, 320 CDI, automaatti, omassa käytössä
MB, ML, -05, 320 CDI automaatti, vara-auto
MB 124 -88 300 CE Coupe Automatic, pukeilla ja otan käyttöön kun pääsen eläkkeelle 2024.
Yamaha RD400 vm-78, historic race kilpapyörä, museorekisterissä.
Mehtuuauto Chevrolet Fleetside Silverado -89 Pick Up, 4*4 Aut., 6,2 L V8 Detroit Diesel
Vene,Bella 7501 , Volvo Penta DuoProp 130 hv meridiesel sisäperämoottori
FORD 3600 traktori, vm 75
-
- Mersumies
- Viestit: 2364
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: Dieselkäyttöisten autojen pakokaasupäästöjen tarkastus 1
Uutisen mukaan siis v. 2011 ja sen jälkeen rekisteröidyt vasta valmistajan arvojen mukaann.kttopar kirjoitti:Tänään oli tullut uudet Trafin säännöt konttoreille. Uudet tiukat valmistajien rajat sovelletaan kuulemma Euro5 normin autoihin eli elokuun 2008 jälkeen rekisteröityihin autoihin. Vanhempiin käy entiset arvot.
Oma 2003 w211 270cdi vm -03 meni läpi arvolla 0,69 eli on reilusti varaa 3.0 asti.
Tarrassa lukee k=1,5.
"...Ensi viikolla vanhan, turboahdetun dieselin raja-arvo palaa jälleen kolmeen ja vapaasti hengittävän 2,5:een. Luokkan ”euro 4” tyyppihyväksytyissä moottoreissa, eli vuosina 2006–2011 käyttöön otettujen henkilö- ja pakettiautojen pitää päästä K-arvossa alle 1,5:een. Myös 1. lokakuuta 2006 jälkeen rekisteröidyissä linja- ja kuorma-autoissa päästöraja on 1,5, kun koneena on euro 4. Sitä uudemmilla moottoreilla (euro 5 ja 6) tehtaan ilmoittamaan rajaan on päästävä. Luku löytyy valmistajan kilvestä, nuorimmissa autoissa se on yleensä merkitty tarralla konepellin alla. Jos merkintää ei löydy, katsastaja soveltaa vanhoja rajoja..."
http://www.aamulehti.fi/kotimaa/vanhat- ... -24283446/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 109
- Liittynyt: Pe 27.07.2007 21:57
- Paikkakunta: Kangasala
Re: Dieselkäyttöisten autojen pakokaasupäästöjen tarkastus 1
Jee
Äly voitti
T. Talkkari
Äly voitti
T. Talkkari
Mese on vaan aina Mese;-)