Ylivoimaisesti paras arviointi on se että ajetaan autolla testilenkki kokeillen valoja. Valitettavasti tähän ei ole mahdollisuutta ennenkuin valot (polttimot) on jo hankittu - tai sitten on jos löytyy jonkun muun auto jossa vastaavat lisävalot (polttimot).Kun pitäisi arvioida valokuvion äärirajan paikkaa tiellä, niin arvioidaankin sitä, kuinka kirkas maisema edessä on. Joka on sitten juurikin sitä hajavaloa
Tämä ei liity lähivaloihin, mutta kuitenkin:
Omissa autoissa pisimpään pysyneet lisävalot ovat Bosch 190 joissa kiinanxenonit. Valoa on aivan hurjasti enemmän kuin samoilla lisävaloilla 55w +xx% tai 100w polttimoilla, joita on noissa aiemmin tullut käytettyä.
Niillä näkee erittäin hyvin myös tien ulkopuolelle molemmin puolin joten on mahdollisuus havaita hirvi tms. "uhka" ajoissa. Viime syksynä ostin toiseen autoon NBB Alpha 225:t jotka eivät ihan yhtä hyvät ole mutta kelpo valot nekin.
Olen koeajanut autoja joissa on ollut erilaisia led-lisävaloja. Valtaosassa niistä valoa on lähialueella aivan liikaa, siis lisäkaukovalossa hajavaloa niin että se häiritsee pahasti näkemistä, erityisesti lumella.
Nyt on tilattuna 19" led-spot-valopaneeli, aika näyttää olisiko siitä lisävaloksi 211:een vai joutuuko ruuvaamaan perinteiset lisävalot keulalle ja paneelin maasturin katolle.
Watit, lumenit, luksit voi jättää miettimättä. Vain kokeilemalla selviää mikä on hyvä.
Jari Ke kirjoitti:X-neon
Tarkoitatko tällä xenoneita vai jotain "X-neon" merkkistä yksittäistä tuotetta ?