W123 220D käyttöentistys ja piristely

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Samikoo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 69
Liittynyt: Ke 25.09.2013 14:17

Re: W123 220D käyttöentistys ja piristely

Viesti Kirjoittaja Samikoo »

Eli tuo punaisella ympyröity osa ja sen kiinnitys tulipeltiin sekä kaasuvivusto tuosta tangosta alaspäin kiinnostaa.
IMG-20180627-WA0004.jpeg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Samikoo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 69
Liittynyt: Ke 25.09.2013 14:17

Re: W123 220D käyttöentistys ja piristely

Viesti Kirjoittaja Samikoo »

Ei taida kellään olla 240D manuaalimersua...

Eipä mittään, kävin tänään hakemassa varamoottorista pakosarjan ahdistelua silmällä pitäen.
20180712_204451.jpg
Ei tuo kauhean huonolta näytä virtausta ajatellen, kollektorissakin on väliseinän tapainen.
20180712_181943.jpg
Pahuuden välikappale pitää valmistaa pakosarjan ja turbon väliin johon tulee paikat pakolämmön ja -paineen mittaukselle. Ahtimen asennus venynee syksylle, OM616-koneesta pitää ensin irrotella ja putsailla luovutettavat osat ja haalia muut puuttuvat palaset kasaan.

Jenkeistä on tulossa kierroslukumittarilla varustettu mittaristo joten varustelu kohenee silmissä. Samalla pumpun kierrosten säätö helpottuu jos sitä tekee kotosalla.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1545
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: W123 220D käyttöentistys ja piristely

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Hei

Meinaatko toteuttaa jenkamittarin signaalin "alkuperäisesti"? Siihen pitää mittarin lisäksi olla vähän muutakin kilkettä... anturin analogi signaali muunnetaan "digitaaliseksi". eli jos käyttää kammenpäässä olevaa anturia. Lisäksi jenkamittareita on ollu viimeisis 123 malleis sellaisia, jotka ottaa signaalin vduhtipyörän päästä konetta ja silloin signaalitaajuus paljon suurempi. Eli se versio ei toimi etupään anturilla.
**********
Tesla Y LR
X164 V8
W123 300CD
Niva 1.9TD 4x4
W242 B250e -ex
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Samikoo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 69
Liittynyt: Ke 25.09.2013 14:17

Re: W123 220D käyttöentistys ja piristely

Viesti Kirjoittaja Samikoo »

Maastis kirjoitti:Hei

Meinaatko toteuttaa jenkamittarin signaalin "alkuperäisesti"? Siihen pitää mittarin lisäksi olla vähän muutakin kilkettä... anturin analogi signaali muunnetaan "digitaaliseksi". eli jos käyttää kammenpäässä olevaa anturia. Lisäksi jenkamittareita on ollu viimeisis 123 malleis sellaisia, jotka ottaa signaalin vduhtipyörän päästä konetta ja silloin signaalitaajuus paljon suurempi. Eli se versio ei toimi etupään anturilla.
Yritän toteuttaa kierroslukumittarin käyttöönoton mahdollisimman edullisesti, eli en alkuperäisesti. Tämä mittaristo on ns. kaksinapaisella liittimellä, johon signaalin saan laturin w-nastan ja sopivan elektroniikan avulla, toivottavasti.
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1545
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: W123 220D käyttöentistys ja piristely

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Hei

Aiko monesti, ellei jopa kaikissa? W123 on anturi sielä kammenpäässä. Anturin piuha tulee konehuoneen vasempaan etunurkkaan "diagnostiikkapistokkeeseen". Ne joissa jenkamittari on tuossa pistokkeessa signaali muunnin, joka muuttaa analogisen anturisignaalin muistuttamaan enempi kanttiaaltoa ja näin saadaan mittarille pulssit. 2 napaisia on molemmat dieselin mittarit sekä vanhempi malli että uudempi. Liitin vaan vähän erikokoinen ja toimivat eri pulssitaajuudella. Itse menin epähuomiossa tilaamaan uudemman mallin mittarin omaani kun en silloin tiennyt tästä erosta...

Jos sulla on valmiina tuo anturi kammen päässä niin varmaan samalla askartelulla vois hyödyntää sitä jenkamittariin verraten laturiin... laturin kanssa on kuitenkin aina säätämistä kun on hihnavetoinen ja välitetty kammelta.

Tuosta tachometer amplifierista löytyy aika paljonkin tietoo kun googlailee. Tässä nyt vaan linkki jossa vähä kuvia osista:
http://www.carinstructions.com/w123-mer ... achometer/
**********
Tesla Y LR
X164 V8
W123 300CD
Niva 1.9TD 4x4
W242 B250e -ex
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Samikoo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 69
Liittynyt: Ke 25.09.2013 14:17

Re: W123 220D käyttöentistys ja piristely

Viesti Kirjoittaja Samikoo »

Maastis kirjoitti:Hei

Aiko monesti, ellei jopa kaikissa? W123 on anturi sielä kammenpäässä. Anturin piuha tulee konehuoneen vasempaan etunurkkaan "diagnostiikkapistokkeeseen". Ne joissa jenkamittari on tuossa pistokkeessa signaali muunnin, joka muuttaa analogisen anturisignaalin muistuttamaan enempi kanttiaaltoa ja näin saadaan mittarille pulssit. 2 napaisia on molemmat dieselin mittarit sekä vanhempi malli että uudempi. Liitin vaan vähän erikokoinen ja toimivat eri pulssitaajuudella. Itse menin epähuomiossa tilaamaan uudemman mallin mittarin omaani kun en silloin tiennyt tästä erosta...

Jos sulla on valmiina tuo anturi kammen päässä niin varmaan samalla askartelulla vois hyödyntää sitä jenkamittariin verraten laturiin... laturin kanssa on kuitenkin aina säätämistä kun on hihnavetoinen ja välitetty kammelta.

Tuosta tachometer amplifierista löytyy aika paljonkin tietoo kun googlailee. Tässä nyt vaan linkki jossa vähä kuvia osista:
http://www.carinstructions.com/w123-mer ... achometer/
Ei minulla ole missään noissa moottoreissa anturia, eikä myöskään pistoketta tuossa autossa. Ja mitä katselin noiden Mersun omien signaalivahvistimien hintoja, yritän saada tuon toimimaan laturin kanssa. Voi olla että tie on pitkä ja kivinen, mutta yritän.
Samikoo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 69
Liittynyt: Ke 25.09.2013 14:17

Re: W123 220D käyttöentistys ja piristely

Viesti Kirjoittaja Samikoo »

Kohta alkaa olemaan ahtamisprojektiin osat haalittu, mittareita tuli paineiden mittaukseen, kierroslukumittarin sisältävä mittaristo on vielä matkalla maailmalla. Välijäähdyttimistäni valkkasin sen mikä sopii suoraan maskin taakse, ei ole paras mahdollinen mutta ei tällä nyt olla kuuhun menossa, varsinkaan avaamattomalla koneella. Samoin öljynjäähdyttimen kaivelin varastosta, pitää vaan ostatella jostain turbo-617:n suodatinjalka letkuja varten.

Koitin selvitellä auton alkuperäistä värikoodia, mutta mikään vin-dekooderi ei tunnista tuota autoa. Osaako kukaan kertoa osoitetta josta moisen löytää?
Samikoo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 69
Liittynyt: Ke 25.09.2013 14:17

Re: W123 220D käyttöentistys ja piristely

Viesti Kirjoittaja Samikoo »

Eilen hain kaasuvivustoon osia sekä öljynsuodatinjalan. Kaasuvivusto vaatii vielä pähkäilyä, tuossa alipaineohjatussa pumpussa polkimen liike välitetään repsikan puolelle moottoria, ja tuossa mekaanisessa taasen kuskin puolelle. Voipi olla että tarvitsen lisää osia tuon vivun ja polkimen väliin...
received_2019731618059473.jpeg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Samikoo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 69
Liittynyt: Ke 25.09.2013 14:17

Re: W123 220D käyttöentistys ja piristely

Viesti Kirjoittaja Samikoo »

Nostin takapenkit pois kun piti saada takakiuttimet poistettua. Penkin alta alta löytyi tuollainen lappu, tuosta ilmeisesti voi tulkita vaikka mitä...
20180724_161314.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
racer123
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 485
Liittynyt: Pe 20.06.2014 18:59

Re: W123 220D käyttöentistys ja piristely

Viesti Kirjoittaja racer123 »

Samikoo kirjoitti:Nostin takapenkit pois kun piti saada takakiuttimet poistettua. Penkin alta alta löytyi tuollainen lappu, tuosta ilmeisesti voi tulkita vaikka mitä...
20180724_161314.jpg
Ainakin sen kyselemäsi värikoodin, näkyisi olevan 568 Signalrot :thumbup: Se on ihan normaalia että dekooderit ei tunnista näitä vanhempia, vasta ihan viimeiset 123:t onnistuu dekoodaamaan.
Tähdelliset: S211 E270CDI, W124 230E turbo, C123 230CE (kv), W123 240D x2, W123 220D
Star C4 Tampereella, sopii vuosimalleihin '93-'20. Yhteys YV.
Samikoo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 69
Liittynyt: Ke 25.09.2013 14:17

Re: W123 220D käyttöentistys ja piristely

Viesti Kirjoittaja Samikoo »

racer123 kirjoitti: Ainakin sen kyselemäsi värikoodin, näkyisi olevan 568 Signalrot :thumbup: Se on ihan normaalia että dekooderit ei tunnista näitä vanhempia, vasta ihan viimeiset 123:t onnistuu dekoodaamaan.
Jep, helpottaa kummasti kun alkaa osia maalaamaan. Minä jo hetken epäilin etten osaa käyttää niitä dekoodereita.
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Re: W123 220D käyttöentistys ja piristely

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Kaasuvivustoon pystyt käyttämään myös 300D vaparin osia jossa ollut M pumppu. Osat on muuten samanlaisia mutta pituuseroa varmaan on. 300D on muutenkin aikalailla identtinen 240D:n kanssa, siihen on vain lisätty yksi sylinteri.
auto w123 200D/300DT vm, -81
Samikoo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 69
Liittynyt: Ke 25.09.2013 14:17

Re: W123 220D käyttöentistys ja piristely

Viesti Kirjoittaja Samikoo »

jari_w123 kirjoitti:Kaasuvivustoon pystyt käyttämään myös 300D vaparin osia jossa ollut M pumppu. Osat on muuten samanlaisia mutta pituuseroa varmaan on. 300D on muutenkin aikalailla identtinen 240D:n kanssa, siihen on vain lisätty yksi sylinteri.
Kiitos. Tämä tieto auttaa osien metsästyksessä. Vielä kun löytäisin varaosakuvia vertailtavaksi, jostain syystä google fu on ollut tämän suhteen ruosteessa.
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Re: W123 220D käyttöentistys ja piristely

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Onko sulla whatsappi puhelimessa? Jos on niin laita numero yv:llä niin voin ottaa kuvia omien autojen kaasuvivustoista. Mulla on 300 turbodiesel manuaali johon on vaihdettu M pumppu ja kaasuvivusto ja 300D vapari jossa M pumppu ja automaatti. Niistä sais mallia mitä vivustoon kuuluu ja mitä puuttuu vielä.
auto w123 200D/300DT vm, -81
Samikoo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 69
Liittynyt: Ke 25.09.2013 14:17

Re: W123 220D käyttöentistys ja piristely

Viesti Kirjoittaja Samikoo »

Kaasuvivuston mysteeri alkaa ratketa, kiitos jari_w123:n. M-pumpullisissa autoissa tulipellissä on reikä kaasuvivustolle alempana kuin tässä, ja kaasuvivusto poljinta myöten on erilainen.

Ahtamista varten keräilin vanhoista osistani rakennussarjan jonka pulttaan tuota OM615:ta kiusaamaan. Ahdin on sopivin mitä hyllystä löytyi, ja näyttäisi olevan ihan passeli alkuvaiheen kokeiluun. Imusarjaan on tehtävä letkuadapteri ja coolerille kiinnikkeet keulaan, muuten ei pitäisi olla isoja hommia osien sovittamisessa.
IMG_20180725_201108_933.jpg
SuloVileeninä ostin kansipahvin varuilta kun halvalla sain, samalla tilasin imu- ja pakosarjan tiivisteen sekä tuoreempaa kumia tihkuvaa venttiilikoppaa varten.

Autolla on nyt lähinnä ajeltu ja koitettu hinkata ruosteläiskäistä maalipintaa vähemmän himmeäksi. Peltiosien korjailu ei vielä motivoi, on paljon hauksempaa ajella helteellä autolla, jossa lämmityslaitteen hana päästää sopivasti nestettä kiertämään kennolle jotta hiki ei pääse kuivumaan.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
Lapio
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 168
Liittynyt: Ma 28.11.2011 20:24
Paikkakunta: Kokkola

Re: W123 220D käyttöentistys ja piristely

Viesti Kirjoittaja Lapio »

Muista vaihtaa pumpun takakannen uraruuvit toisenlaisiin kun pumppu/kone on irrallaan. Jos ne sellaiset sattuu olemaan.
Mulla oli ja oli sitte pirullinen avata öljynsuodatinjalan ollessa paikallaan.
Sopivasti kun valkkasin osan kuusiokolokantaisia ja loput kuusiokantaisia, sai takakannen auki kohtuullisesti.

Omassa 123:ssa oli OM616 + STT turbosarja, normaaliajossa ei lämmöt nousseet, mutta kaasupohjassa alkoi lämmöt nousemaan melko pian.
Varsinaista kuuleria ei tosin ollut.

Myöhemmin samaan autoon tuli OM617 vakioturbolla + kuulerilla, silläkin lämmöt nousi kun mentiin lappu lattiassa.
Syöttöä vaan olisi saanut olla enemmän. Kiva laite muuten kaikin puolin.
Turbotus antaa 123:lle ihan uuden luonteen, ei se raketiksi muutu, mutta muutos on hämmästyttävä.
C126 500 -88
855-T5 -96
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77
Samikoo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 69
Liittynyt: Ke 25.09.2013 14:17

Re: W123 220D käyttöentistys ja piristely

Viesti Kirjoittaja Samikoo »

Lapio kirjoitti:Muista vaihtaa pumpun takakannen uraruuvit toisenlaisiin kun pumppu/kone on irrallaan. Jos ne sellaiset sattuu olemaan.
Mulla oli ja oli sitte pirullinen avata öljynsuodatinjalan ollessa paikallaan.
Sopivasti kun valkkasin osan kuusiokolokantaisia ja loput kuusiokantaisia, sai takakannen auki kohtuullisesti.

Omassa 123:ssa oli OM616 + STT turbosarja, normaaliajossa ei lämmöt nousseet, mutta kaasupohjassa alkoi lämmöt nousemaan melko pian.
Varsinaista kuuleria ei tosin ollut.

Myöhemmin samaan autoon tuli OM617 vakioturbolla + kuulerilla, silläkin lämmöt nousi kun mentiin lappu lattiassa.
Syöttöä vaan olisi saanut olla enemmän. Kiva laite muuten kaikin puolin.
Turbotus antaa 123:lle ihan uuden luonteen, ei se raketiksi muutu, mutta muutos on hämmästyttävä.
Pitää vaihdella ruuvit nyt kun kone on lattialla.

Oliko tuossa vakiojäähdytin? Eli se 4-sylinteristen kapea malli? Omaan kaavailin 300:n leveää jäähdytintä, mutta se tulisi coolerin putkien tielle. Eli vesi-ilma-cooleri olisi laitettava jos ei halua todella pitkiä ahtoputkia.

Minulle riittäisi näin alkuun jos tuolla pystyisi maantienopeuksissa ohittamaan muutakin kuin traktoreita ja mopoautoja.
Avatar
Lapio
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 168
Liittynyt: Ma 28.11.2011 20:24
Paikkakunta: Kokkola

Re: W123 220D käyttöentistys ja piristely

Viesti Kirjoittaja Lapio »

Kait se oli kapea, en edes tiennyt niitä olevan erilaisia, autohan oli alunperin 200D.
Öljynjäähdytin oli lisäksi syylärin sivulla pystyssä STT sarjasta alkaen.
Tämä tietysti vaikeutti kuulerin valintaa ja letkujen vientiä osaltaan.

Mesen puolella on juttua autosta, jos siitä mitään apua olisi:
http://mese.fi/forum/viewtopic.php?t=29073" onclick="window.open(this.href);return false;
C126 500 -88
855-T5 -96
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77
Vastaa Viestiin