M271 jakopää
Re: M271 jakopää
Jälleen ajankohtainen, nyt omassa M271 kompurassa -82tkm.
Mikä kuluttaa tuota M271 kompurakoneen simplex-ketjua ja pyöriä? Kuuluuko ketju ja sitten pyörät esim? Auttaako ketjun vaihto 80tkm välein ja mihin tämä perustuu?
Tuo y.o. M271EVO:n remppa oli isän autoon.
Mikä kuluttaa tuota M271 kompurakoneen simplex-ketjua ja pyöriä? Kuuluuko ketju ja sitten pyörät esim? Auttaako ketjun vaihto 80tkm välein ja mihin tämä perustuu?
Tuo y.o. M271EVO:n remppa oli isän autoon.
-
- Mersumies
- Viestit: 2446
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: M271 jakopää
Vaikuttaa siltä, että tekninen käyttöikä on tullut täyteen. Eivät ne suunnittelivat/testaajat idiootteja ole vaan kyseessä on mitä suuremmalla todennäköisyydellä tarkkaan harkittu ominaisuus toisen tai kolmannen omistajan kohdalla.jusahh kirjoitti:Jälleen ajankohtainen, nyt omassa M271 kompurassa -82tkm.
Mikä kuluttaa tuota M271 kompurakoneen simplex-ketjua ja pyöriä? Kuuluuko ketju ja sitten pyörät esim? Auttaako ketjun vaihto 80tkm välein ja mihin tämä perustuu?
Tuo y.o. M271EVO:n remppa oli isän autoon.
Ensimmäinen omistajahan on useimmiten jo vaihtanut auton moitteettomasti toimineena uuteen ja seuraava omistaja kuuluu niihin "tyhjätaskuihin" joka ei uutta osta mutta maksaa sitten huolloista jolloin kaikki valmistus-/myynti-/huoltoketjun osapuolet ovat tyytyväisiä.
Vaihdoin kannentiivisteen erääseen japanilaiseen dieseliin ja jakopäätä purettaessa/asennettaessa varauduttiin samalla laittamaan uusi sarja mutta se olisi ollut täysin turhaa koska vanhakin oli vielä niin uutta vastaava ettei tahtonut saada ketjua ketjupyörille eikä myöskään kiristin tullut ulos nimeksikään.
Yksirivinen ketju ja kilometrejä 200 000km.
Vastaavalla kulumisella sitä ketjua ei tarvitse koskaan vaihtaa kun kori/muu tekniikka loppuu ensin.
Re: M271 jakopää
Jos valmistajan tavoite on saada automallille huono maine niin voisivat kyllä antaa suunnittelijoille tehtäväksi suunnitella jakopään niin ettei se kestä välttämättä edes sataatuhatta kilometriä.
No niin, palataanko taas maan pinnalle näistä tehdään-tarkoituksella-paska-että-saadaan-niitä-enemmän-myytyä- kuvitteluista ?
No niin, palataanko taas maan pinnalle näistä tehdään-tarkoituksella-paska-että-saadaan-niitä-enemmän-myytyä- kuvitteluista ?
wiimax.fi
Re: M271 jakopää
Kun olisivat pysyneet hyväksi havaitussa kaksirivisessä rullaketjussa niin eipähän olisi tuotakaan ongelmaa syntynyt.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5471
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: M271 jakopää
Mutta ne päästöt... sitähän ei mitään päästöjä tule jos tehdäänsompio kirjoitti:Kun olisivat pysyneet hyväksi havaitussa kaksirivisessä rullaketjussa niin eipähän olisi tuotakaan ongelmaa syntynyt.
uusia koneta/ketjuja hajoneiden tilalle
Mökkillä
'
'
-
- Mersumies
- Viestit: 2446
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: M271 jakopää
dealer kirjoitti:Jos valmistajan tavoite on saada automallille huono maine niin voisivat kyllä antaa suunnittelijoille tehtäväksi suunnitella jakopään niin ettei se kestä välttämättä edes sataatuhatta kilometriä.
No niin, palataanko taas maan pinnalle näistä tehdään-tarkoituksella-paska-että-saadaan-niitä-enemmän-myytyä- kuvitteluista ?
Olen ymmärtänyt, että M271 -moottoreiden jakopää on ollut ongelmallinen kaikissa vuosimalleissa?
Ovatko siis kyselyt hajonneista jakopäistä pelkkää mustamaalausta ja todellisuudessa keskimääräinen kesto nokkapyörille plus ketjulle on se tavanomainen 250tkm - 400tkm...?
Re: M271 jakopää
Tästäkin on FB-ryhmässä menossa keskustelu. BMW, VW ja MB, kaikissa ongelmallisia jakoketjuja 2000-2010-luvuilla.
Ilmeisesti osalla porukasta M271 ketju kestänyt paremmin, jos autolla on ajettu 0...5w-40 tai paksummalla öljyllä 5w-30 sijaan. Tämä kävisi kyllä järkeen.
Ilmeisesti osalla porukasta M271 ketju kestänyt paremmin, jos autolla on ajettu 0...5w-40 tai paksummalla öljyllä 5w-30 sijaan. Tämä kävisi kyllä järkeen.
-
- Mersumies
- Viestit: 2446
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: M271 jakopää
Joidenkin VAG:n ja Opelin kohdalta voin vahvistaa ongelman jakoketjun osalta koska olen niitä korjaillut eikä noille ole määritelty huoltoväliä jolla ennenaikaista kulumista voisi perustella.jusahh kirjoitti:Tästäkin on FB-ryhmässä menossa keskustelu. BMW, VW ja MB, kaikissa ongelmallisia jakoketjuja 2000-2010-luvuilla.
Ilmeisesti osalla porukasta M271 ketju kestänyt paremmin, jos autolla on ajettu 0...5w-40 tai paksummalla öljyllä 5w-30 sijaan. Tämä kävisi kyllä järkeen.
Mercedeksestä en tiedä muuta kuin että yllättävän moni on ollut tyytymätön joidenkin moottoreiden kestoon.
-
- Mersumies
- Viestit: 2889
- Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02
Re: M271 jakopää
Kaveri osti -11 w204:n kyseisellä moottorilla varoituksista huolimatta no autolla on kuitenkin ajettu vain 50tkm, joten peli ei liene vielä menetetty. Jos ketjun vaihtaa nyt lähiaikoina, niin ilmeisesti riittänee pelkän ketjun vaihto, vai onko muihin osiin tullut sellaisia parannuksia, että kannattaisi uusia myös rattaat yms.?
Perheessä:
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Re: M271 jakopää
Laitetaan vähän lisätietoa M271 kompuran 82tkm ajetusta jakopäästä tännekin puolelle. FB-ryhmässä asiaa on keskusteltu. Autoa on ajettu ajettu 5W30 öljyillä 15tkm vaihtovälillä.
- Nokat ajoitusrautaan ja alakertaa väännettiin kevyellä kädellä eteenpäin: 5 kampikulman astetta alakerta edellä. Ketju purettiin ja todettiin sen olevan n. 4-5mm venynyt. (A.o. kuvassa viiva puussa on uuden ketjun pituus)
- Rempan jälkeen uudella kiristetyllä ketjulla sama testi ja alakerta 3 astetta edellä.
Pohdintoja:
- Ketjun vaihtorajaa on mahdoton saada esim. Veholta. Näkisin, että n. 8-10 kampuran astetta olisi hyvä ketjun vaihtokohta. Itse tuli tehtyä todella hyvissä ajoin ilman mitään oireita.
- Kilometreinä vaihtoraja voisi olla 100-120tkm M271:lle. Näin hammaspyörät eivät pääse kulumaan ja remppa on kokonaisuudessaan halpa. Ketjuhan venyy tappien kuluessa, minkä seurauksena joka toinen ketjun lenkkipari on pidempi. Venymä ei siis jakaudu tasaisesti ketjuun ja tämä on varmasti todella hallaa hammaspyörille. Hammaspyörissä itseasiassa näkyy joka toisella hampaalla erilainen kulumisjälki hampaan sivussa.
- Pelkän ketjun vaihtaa n. 4-6h ajassa, mutta ajoitustyökalut tarvitaan ja 3,2mm SIMPLEX-ketjun niittaustyökalut on hyvä olla. (Itsellä ei ollut ja aikaa meni tähän). Purkaa pitää jopa venttiilikopa ja laituri, eli ei paljoa.
- Työjärjestys karkeasti kun paikat esillä: Nokat ajoitukseen, tulppa pois laturin takaa, kiristin irti, nokat pois lukituksesta. Ketju katki ja uusi "vetopuolelta" sisään myötäpäivään pyörittäen. Uuden ketjun uittamiseen on hyvä olla apumies, joka pitää jompaa kumpaa ketjunpäätä kireällä. KL-varaosat myy uittoa varten sokkalukkoa (JOTA EI SAA JÄTTÄÄ VARSINAISEKSI LUKOKSI)
- Muista "ilmata" kiristin. Upota öljyyn, paina sormella kasaan, vapauta upotettuna öljyyn.
Kuvia remontista:
https://www.dropbox.com/s/kh45h2hafy2au ... 9.jpg?dl=0" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.dropbox.com/s/rfcv9bdkh2he2 ... 9.jpg?dl=0" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.dropbox.com/s/931xhta6jku20 ... 9.jpg?dl=0" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.dropbox.com/s/jhz3yf5gsmbg6 ... 9.jpg?dl=0" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.dropbox.com/s/kp5lf8axpcdjb ... 9.jpg?dl=0" onclick="window.open(this.href);return false;
Niittaus:
https://www.dropbox.com/s/deyonkwo7ikkb ... .jpeg?dl=0" onclick="window.open(this.href);return false;
- Nokat ajoitusrautaan ja alakertaa väännettiin kevyellä kädellä eteenpäin: 5 kampikulman astetta alakerta edellä. Ketju purettiin ja todettiin sen olevan n. 4-5mm venynyt. (A.o. kuvassa viiva puussa on uuden ketjun pituus)
- Rempan jälkeen uudella kiristetyllä ketjulla sama testi ja alakerta 3 astetta edellä.
Pohdintoja:
- Ketjun vaihtorajaa on mahdoton saada esim. Veholta. Näkisin, että n. 8-10 kampuran astetta olisi hyvä ketjun vaihtokohta. Itse tuli tehtyä todella hyvissä ajoin ilman mitään oireita.
- Kilometreinä vaihtoraja voisi olla 100-120tkm M271:lle. Näin hammaspyörät eivät pääse kulumaan ja remppa on kokonaisuudessaan halpa. Ketjuhan venyy tappien kuluessa, minkä seurauksena joka toinen ketjun lenkkipari on pidempi. Venymä ei siis jakaudu tasaisesti ketjuun ja tämä on varmasti todella hallaa hammaspyörille. Hammaspyörissä itseasiassa näkyy joka toisella hampaalla erilainen kulumisjälki hampaan sivussa.
- Pelkän ketjun vaihtaa n. 4-6h ajassa, mutta ajoitustyökalut tarvitaan ja 3,2mm SIMPLEX-ketjun niittaustyökalut on hyvä olla. (Itsellä ei ollut ja aikaa meni tähän). Purkaa pitää jopa venttiilikopa ja laituri, eli ei paljoa.
- Työjärjestys karkeasti kun paikat esillä: Nokat ajoitukseen, tulppa pois laturin takaa, kiristin irti, nokat pois lukituksesta. Ketju katki ja uusi "vetopuolelta" sisään myötäpäivään pyörittäen. Uuden ketjun uittamiseen on hyvä olla apumies, joka pitää jompaa kumpaa ketjunpäätä kireällä. KL-varaosat myy uittoa varten sokkalukkoa (JOTA EI SAA JÄTTÄÄ VARSINAISEKSI LUKOKSI)
- Muista "ilmata" kiristin. Upota öljyyn, paina sormella kasaan, vapauta upotettuna öljyyn.
Kuvia remontista:
https://www.dropbox.com/s/kh45h2hafy2au ... 9.jpg?dl=0" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.dropbox.com/s/rfcv9bdkh2he2 ... 9.jpg?dl=0" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.dropbox.com/s/931xhta6jku20 ... 9.jpg?dl=0" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.dropbox.com/s/jhz3yf5gsmbg6 ... 9.jpg?dl=0" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.dropbox.com/s/kp5lf8axpcdjb ... 9.jpg?dl=0" onclick="window.open(this.href);return false;
Niittaus:
https://www.dropbox.com/s/deyonkwo7ikkb ... .jpeg?dl=0" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: M271 jakopää
Edellisellä sivulla on kuva 124tkm ajetusta hammaspyörästä. Melkein yhtä huono on löytynyt 86000 ajetusta koneesta. Muistaakseni jotain 134000 ajettu jakopää hajosi niin että uutta konetta joutui vaihtamaan.- Kilometreinä vaihtoraja voisi olla 100-120tkm M271:lle. Näin hammaspyörät eivät pääse kulumaan ja remppa on kokonaisuudessaan halpa.
Olet tavallaan oikeassakin, mutta silti ... hammaspyörien kunnosta ei tiedä yhtään kilometrien perusteella, vasta sitten kun nostaa kopan pois. Itse varmaan vaihtaisin ketjun 80tkm välein, mutta siinä on taas sekin että kun itse tekee ei työ maksa mitään.
Ei haittaa vaikka et ymmärtänyt. Kiinnostaisi silti mistä tavanomaisuudesta nuo kilometrit kertoisivat ?E200kompressor kirjoitti:Ovatko siis kyselyt hajonneista jakopäistä pelkkää mustamaalausta ja todellisuudessa keskimääräinen kesto nokkapyörille plus ketjulle on se tavanomainen 250tkm - 400tkm...?
wiimax.fi
-
- Mersumies
- Viestit: 2446
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: M271 jakopää
Olet oikeassa, jokainen hajonnut moottori on yksittäistapaus eivätkä vuosien varrella rikki menneet M271-moottorit liity toisiinsa. Kuten eivät muutkaan moottorit muissa automerkeissä.dealer kirjoitti:Edellisellä sivulla on kuva 124tkm ajetusta hammaspyörästä. Melkein yhtä huono on löytynyt 86000 ajetusta koneesta. Muistaakseni jotain 134000 ajettu jakopää hajosi niin että uutta konetta joutui vaihtamaan.- Kilometreinä vaihtoraja voisi olla 100-120tkm M271:lle. Näin hammaspyörät eivät pääse kulumaan ja remppa on kokonaisuudessaan halpa.
Olet tavallaan oikeassakin, mutta silti ... hammaspyörien kunnosta ei tiedä yhtään kilometrien perusteella, vasta sitten kun nostaa kopan pois. Itse varmaan vaihtaisin ketjun 80tkm välein, mutta siinä on taas sekin että kun itse tekee ei työ maksa mitään.
Ei haittaa vaikka et ymmärtänyt. Kiinnostaisi silti mistä tavanomaisuudesta nuo kilometrit kertoisivat ?E200kompressor kirjoitti:Ovatko siis kyselyt hajonneista jakopäistä pelkkää mustamaalausta ja todellisuudessa keskimääräinen kesto nokkapyörille plus ketjulle on se tavanomainen 250tkm - 400tkm...?
Autoilla on takuu joka vaihtelee merkeittäin eikä se koske luonnollista kulumaa.
Re: M271 jakopää
Aika vaikeaa, kysehän on vain siitä että sinun mielestäsi M271 jakopäästä on tehty tarkoituksella heikko niin että se rikkoutuu "toisen tai kolmannen omistajan kohdalla" josta minä olen eri mieltä.E200kompressor kirjoitti:Olet oikeassa, jokainen hajonnut moottori on yksittäistapaus eivätkä vuosien varrella rikki menneet M271-moottorit liity toisiinsa. Kuten eivät muutkaan moottorit muissa automerkeissä.
Ei se erimielisyys miksikään muutu sillä että väität minun kirjoittaneen sellaista mitä en ole kirjoittanut. Joo joo tiedän, mutta sellaisen käsityksenhän tuosta saa varmasti joku lukijoista.
wiimax.fi
-
- Mersumies
- Viestit: 2446
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: M271 jakopää
dealer kirjoitti:Aika vaikeaa, kysehän on vain siitä että sinun mielestäsi M271 jakopäästä on tehty tarkoituksella heikko niin että se rikkoutuu "toisen tai kolmannen omistajan kohdalla" josta minä olen eri mieltä.E200kompressor kirjoitti:Olet oikeassa, jokainen hajonnut moottori on yksittäistapaus eivätkä vuosien varrella rikki menneet M271-moottorit liity toisiinsa. Kuten eivät muutkaan moottorit muissa automerkeissä.
Ei se erimielisyys miksikään muutu sillä että väität minun kirjoittaneen sellaista mitä en ole kirjoittanut. Joo joo tiedän, mutta sellaisen käsityksenhän tuosta saa varmasti joku lukijoista.
En tiedä onko tuo osa suunniteltu kestämään miten paljon. Näppituntumalta niitä aika usein kysellään täällä palstalla. Minä en ole ainakaan tarkoituksella väittänyt sinun kirjoittaneen tuollaista.
Yleisesti ottaen moottorin sisäiset komponentit tehdään usein niin, että ne kestävät suunnitellun käyttöiän. Erään toisen saksalaismerkin jakopään ongelmien aiheuttajaksi paljastui alkuvuosien jälkeen ketjunkiristin joka myöhemmissä malleissa vaihdettiin toisenlaiseksi ja ongelmat poistuivat.
Tuo omistajien lukumäärä ei sinänsä kuluta jakopäätä tai muitakaan osia vaan on yleinen viittaus siihen, että alle 100tkm ajettujen autojen omistajissa on tilastollisesti enemmän ensimmäisiä omistajia kuin esim. 100tkm - 200tkm ajettujen autojen kohdalla.
Ensimmäistä, toista tai kuudetta omistajaa tuskin kiinnostaa kahdeksannen omistajan huoltokulut. Siitä ei liene epäilystä.
-
- Mersumies
- Viestit: 2889
- Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02
Re: M271 jakopää
En usko, että ne inssit tarkoituksella suunnittelevat heikkoa jakopäätä, mutta nykyään kun maailmaa yritetään pelastaa, niin varmaan moottorin sisäisiä häviöitä pyritään minimoimaan. Sitten kun talousosasto huudattaa osavalmistajia, eikä mikään saa maksaa mitään, niin tässä se on sitten lopputulos.
Perheessä:
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Re: M271 jakopää
"Tutuilla" on 3kpl bensa kompressorilla moottorilla olevia mersuja jotka ostettu uutena. Kahdessa 160-190tkm nurkilla mittarissa, moottorille ei tehty mitään. Ikää näillä reippaasti yli 10v.
Yhdessä 2005 tehtaalta tulleessa nyt 97tkm mittarissa, moottori ja jakopää kuullostaa kuin uutena, ei ole ollut korjaamista n 14 vuoteen. Ilmoittelen kun jakopää menee remonttiin.
Monissa hihnamoottoreissa jos se 5-6v vaihtoväli kuten useissa vw:n merkeissä, se jakopäänremppa juoksee äkkiä vastaan. Nostaa huoltokuluja aika paljon ainakin jos isoissa kaupungeissa ja merkkihuolloissa vaihdattaa.
Yhdessä 2005 tehtaalta tulleessa nyt 97tkm mittarissa, moottori ja jakopää kuullostaa kuin uutena, ei ole ollut korjaamista n 14 vuoteen. Ilmoittelen kun jakopää menee remonttiin.
Monissa hihnamoottoreissa jos se 5-6v vaihtoväli kuten useissa vw:n merkeissä, se jakopäänremppa juoksee äkkiä vastaan. Nostaa huoltokuluja aika paljon ainakin jos isoissa kaupungeissa ja merkkihuolloissa vaihdattaa.
Re: M271 jakopää
Meinaatko että m271 jakopää on jotenkin luotettava sittenkin, ja että kaikki maailman MB-harrastajayhteisöt ja huollot ovat väärässä!?auto2 kirjoitti:"Tutuilla" on 3kpl bensa kompressorilla moottorilla olevia mersuja jotka ostettu uutena. Kahdessa 160-190tkm nurkilla mittarissa, moottorille ei tehty mitään. Ikää näillä reippaasti yli 10v.
Yhdessä 2005 tehtaalta tulleessa nyt 97tkm mittarissa, moottori ja jakopää kuullostaa kuin uutena, ei ole ollut korjaamista n 14 vuoteen. Ilmoittelen kun jakopää menee remonttiin.
Monissa hihnamoottoreissa jos se 5-6v vaihtoväli kuten useissa vw:n merkeissä, se jakopäänremppa juoksee äkkiä vastaan. Nostaa huoltokuluja aika paljon ainakin jos isoissa kaupungeissa ja merkkihuolloissa vaihdattaa.
Muutama yksittäistapaus ei todista mitään.
Paljon, paljon enemmän on esimerkkejä alle 200tkm lauenneista.
Mitä se sitten maksaa verrattuna hihnanvaihtoihin, jos vaikka joku noista laukeaa 200tkm kohdalla? ...Merkkiliikkeessä 5-numeroisen summan.
Nuo 2 enemmän ajettua pitäisi tarkastuttaa heti, ja osaava huolto toki niin tekeekin.
Ketjuissa on venymää 100% varmuudella ihan mukavasti.
Äänestä ei välttämättä kuule kuin kylmäkäynnistyksessä ensimmäisen sekunnin/kaksi mitään eriskummallista, eikä välttämättä sitäkään.
Jossain startissa se vaan katkeaa.
Toki, jos niissä on m111-kone, tilanne on eri (tuplaketju).
Omassa sellaisessa kohta 250tkm, enkä ole vielä kiinnostunut ketjusta millään lailla.
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5471
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: M271 jakopää
Siinäpä se, se 271 sysipasakan moottorin eikä siihen pohjautuvat muutkaan varoitele monestikaan millän rapinoilla tai muilla äänillä enne kuin tuoha on jo tullut jos semmoinen tuuri käy että jotain rapinaa tms ennako varoitusta saa niin kone sammuksiin heti ja seuravaa käynnistys vasta sen jälkeen kun paikat on tarkistettu eli 9/10 kerroista osat vaihdettu,Risto113 kirjoitti:Meinaatko että m271 jakopää on jotenkin luotettava sittenkin, ja että kaikki maailman MB-harrastajayhteisöt ja huollot ovat väärässä!?auto2 kirjoitti:"Tutuilla" on 3kpl bensa kompressorilla moottorilla olevia mersuja jotka ostettu uutena. Kahdessa 160-190tkm nurkilla mittarissa, moottorille ei tehty mitään. Ikää näillä reippaasti yli 10v.
Yhdessä 2005 tehtaalta tulleessa nyt 97tkm mittarissa, moottori ja jakopää kuullostaa kuin uutena, ei ole ollut korjaamista n 14 vuoteen. Ilmoittelen kun jakopää menee remonttiin.
Monissa hihnamoottoreissa jos se 5-6v vaihtoväli kuten useissa vw:n merkeissä, se jakopäänremppa juoksee äkkiä vastaan. Nostaa huoltokuluja aika paljon ainakin jos isoissa kaupungeissa ja merkkihuolloissa vaihdattaa.
Muutama yksittäistapaus ei todista mitään.
Paljon, paljon enemmän on esimerkkejä alle 200tkm lauenneista.
Mitä se sitten maksaa verrattuna hihnanvaihtoihin, jos vaikka joku noista laukeaa 200tkm kohdalla? ...Merkkiliikkeessä 5-numeroisen summan.
Nuo 2 enemmän ajettua pitäisi tarkastuttaa heti, ja osaava huolto toki niin tekeekin.
Ketjuissa on venymää 100% varmuudella ihan mukavasti.
Äänestä ei välttämättä kuule kuin kylmäkäynnistyksessä ensimmäisen sekunnin/kaksi mitään eriskummallista, eikä välttämättä sitäkään.
Jossain startissa se vaan katkeaa.
Toki, jos niissä on m111-kone, tilanne on eri (tuplaketju).
Omassa sellaisessa kohta 250tkm, enkä ole vielä kiinnostunut ketjusta millään lailla.
että jos pari paskaa on sattunut turilla pysymään kasassa niin se ei vielä muuta mitään
Mökkillä
'
'
Re: M271 jakopää
Kannattaa ilmoitella omistajalle että nyt on aika viedä auto jakopääremonttiin. Saattaa säästyä reilusti rahaa.Yhdessä 2005 tehtaalta tulleessa nyt 97tkm mittarissa, moottori ja jakopää kuullostaa kuin uutena, ei ole ollut korjaamista n 14 vuoteen. Ilmoittelen kun jakopää menee remonttiin.
wiimax.fi
Re: M271 jakopää
Mites sitten tuon M272.944 jakopää onko siinä ongelmia?
Poikkeaa kylläkin aiheesta, mutta ei viitsisi uutta topikkia ko. asian takia avata.
Poikkeaa kylläkin aiheesta, mutta ei viitsisi uutta topikkia ko. asian takia avata.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
Re: M271 jakopää
Alkupään koneissa tasapainoakselin rattaan karkaisuongelma, googlella löytyy moottorinumero josta eteenpäin ei pitäisi enää olla.sompio kirjoitti:Mites sitten tuon M272.944 jakopää onko siinä ongelmia?
Poikkeaa kylläkin aiheesta, mutta ei viitsisi uutta topikkia ko. asian takia avata.
Ketju myös venyy toki, kun on kovin pitkä, mutta ei sen suhteen sukua 271:lle.
Jos akseliongelmaa ei ole, en olisi huolissani.
272 tekee nokkien asentovirhekoodeja herkästi (ja vikavalo palaa tietysti) jos ketju venyy.
Toki näissä on paljon nokkien säätömagneettien, tai lähinnä antureiden, vikojakin mitkä tekee samoja koodeja...
272 ajoitus/venymä helppo tarkistaa, kampura käännettiin olikohan 120ast. merkin kohdalle (ulkomuistista asteet) ja katsotaan nokkien antureiden rei'istä merkit onko kohdallaan.
Samalla näkee onko kansien välillä isosti eroa = kertoo tasapainoakseliongelman.
Hyvä kone verrattuna 271, hiukka kuminauhamainen vedoltaan, toki ei mikään maailmanpelastaja-talousihme.
Re: M271 jakopää
Onko näissä öljynvaihto välillä osuutta. Tai miksi autobildin testissä w204 m271 ajettiin 400 000tkm https://www.autobild.de/artikel/mercede ... 60195.html" onclick="window.open(this.href);return false;.
Ketju näköjään vaihdettiin 300tkm kohdalla.
Vaikuttaako kylmästartit?
Vaikuttaa että jotkut yksilöt kestää paremmin..kai
Ketju näköjään vaihdettiin 300tkm kohdalla.
Vaikuttaako kylmästartit?
Vaikuttaa että jotkut yksilöt kestää paremmin..kai
W213 220d +W203 320 4matic, W201 1.8e
Re: M271 jakopää
Olen nyt lukenut suurinpiirtein kaikki viestiketjut koskien tämä M271. Olenko lähestymässä oikeata johtopäätöstä, että 10 v vanha ja 105 tkm ajettu profiilin mukainen auto on allani aikapommi? Mikään kilinä tai kalina aivan ammattilaisten kuulemana ei viittaa mihinkään ongelmaan, mutta näillä spekseillä ketjun vaihto on silti enemmän kuin suositeltavaa? Onko kukaan kuullut autosta jolla kilometrit 200 - 300 tkm ja ketjuun ei koskaan koskettu, mutta käy ja kukkuu? Onko ketjun mahdollisen venymän tarkastaminen homma, jossa ei kuitenkaan tarvitse purkaa puoli autoa? Jos venymää ei ole, tarviiko tehdä mitään?
W212 M-B E 200 CGI Käyttöönottovuosi 2009
Fiilistelyyn Mazda MX-5, museoikä lähellä.
Fiilistelyyn Mazda MX-5, museoikä lähellä.
Re: M271 jakopää
Jos olet lukenut kaikki aihetta koskettavat viestiketjut, miksi kysyt täällä asiasta noin ?Olenko lähestymässä oikeata johtopäätöstä, että 10 v vanha ja 105 tkm ajettu profiilin mukainen auto on allani aikapommi? Mikään kilinä tai kalina aivan ammattilaisten kuulemana ei viittaa mihinkään ongelmaan, mutta näillä spekseillä ketjun vaihto on silti enemmän kuin suositeltavaa?
Vastaamassa on pääsääntöisesti samat henkilöt, ajatteletko että vastaus jotenkin olennaisesti muuttuu ajan myötä ?
wiimax.fi
Re: M271 jakopää
on vain tasan kahdenlaisia m271 moottoreita, niihin mihin on jo ketju vaihdettu ja niihin joihin se tullaan vaihtamaan.
Re: M271 jakopää
Alun perin oli ajatus, että ketju toimisi tilastona, mutta menihän se tietenkin mielipiteiden jakamiseksi. Aihe sentään pysynyt suurinpiirtein samana. Lenkki on heikko, eikä sitä voi näitä vanhempiin kaksirivisiin kestävyydeltään verrata. Loppupäätelmiä on silti hauska lueskella. Ammattilaiset, amatöörit ja kaikki siltä väliltä näkevät totuuden tavallaan ja hyvä niin.
Hienoa, että osa on lukenut jopa viestin aloituksen ja kirjoittanut sen mukaisesti. Aika moneen moottoriin oli uusittu lopulta vain ketju ja kiristin, joten ilmeisesti riittävän aikainen herätys mahdollisti kevyemmän remontin.
He, joilla vaurio on ollut laajempi tai on uusittu myös rattaat.. Oletteko hankkineet ne alkuperäisinä vai tilanneet jostain? Suomeen näyttäisi olevan tilattavissa useampaakin eri sarjaa ja pelkkiä rattaitakin erikseen. Paikallisilta edustajilta en ainakaan googlella etsien löytänyt olevan tarjontaa? Tekeekö näillä valmissarjoilla jotain? Vastaajalla toivoisin olevan omakohtaista kokemusta tai muuta perusteltua tietoa.
Hienoa, että osa on lukenut jopa viestin aloituksen ja kirjoittanut sen mukaisesti. Aika moneen moottoriin oli uusittu lopulta vain ketju ja kiristin, joten ilmeisesti riittävän aikainen herätys mahdollisti kevyemmän remontin.
He, joilla vaurio on ollut laajempi tai on uusittu myös rattaat.. Oletteko hankkineet ne alkuperäisinä vai tilanneet jostain? Suomeen näyttäisi olevan tilattavissa useampaakin eri sarjaa ja pelkkiä rattaitakin erikseen. Paikallisilta edustajilta en ainakaan googlella etsien löytänyt olevan tarjontaa? Tekeekö näillä valmissarjoilla jotain? Vastaajalla toivoisin olevan omakohtaista kokemusta tai muuta perusteltua tietoa.
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5471
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: M271 jakopää
Jokseenkin ristiriitaista tilastoa toivoit ja kuitenkin kysyt mielipiteitäR129amg kirjoitti:Alun perin oli ajatus, että ketju toimisi tilastona, mutta menihän se tietenkin mielipiteiden jakamiseksi. Aihe sentään pysynyt suurinpiirtein samana. Lenkki on heikko, eikä sitä voi näitä vanhempiin kaksirivisiin kestävyydeltään verrata. Loppupäätelmiä on silti hauska lueskella. Ammattilaiset, amatöörit ja kaikki siltä väliltä näkevät totuuden tavallaan ja hyvä niin.
Hienoa, että osa on lukenut jopa viestin aloituksen ja kirjoittanut sen mukaisesti. Aika moneen moottoriin oli uusittu lopulta vain ketju ja kiristin, joten ilmeisesti riittävän aikainen herätys mahdollisti kevyemmän remontin.
He, joilla vaurio on ollut laajempi tai on uusittu myös rattaat.. Oletteko hankkineet ne alkuperäisinä vai tilanneet jostain? Suomeen näyttäisi olevan tilattavissa useampaakin eri sarjaa ja pelkkiä rattaitakin erikseen. Paikallisilta edustajilta en ainakaan googlella etsien löytänyt olevan tarjontaa? Tekeekö näillä valmissarjoilla jotain? Vastaajalla toivoisin olevan omakohtaista kokemusta tai muuta perusteltua tietoa.
Tuo aikainen herätys
ja vain ketju ja kiristin voi pelastaa hetkeksi(usein auto sitten päätyy nopeasti omistajlta jonnekin...)
seurava vaihto on sitten nopeammin edessä ja siinä väli aikan aina myös isompi riski totali tuholle
edes se kokonaan uusimen ei aina pelasta siltä seuravaan kerran totali tuholat monenlaisi näitä nähnnyt,
tämmöinekin nähty vehosta hankituilla osilla,
ensin ketju ja kiristin ~100tkm kohdllla sitten ~150tkm koko jako pää uusiksi,
ja viimäisenä ilman ennako varoitusta ~280tkm totali tuho, toinen nokka murtunut, toinen kiero 3ventiliä katki 2vääntynyt, kansi kahden ohjurin kohdalta halki sekä noista kaikista istukat pilla, männäpäät koloja täynnä,
eli kysessä melko laaja vaurio
kaikinpuolin säntilisesti huollettu ja öljyt vaihdettu vastoin huolto ohjelmaa
kylllä ne tarvike osat kestä sen minkä org osat molemilla ja
sekoitukisa kasatuja hajoneita ja uusinta remontin vaatineita nähnyt
Se mikä on hyvä että kenelekään näitä palstoja lukevan ei tule yllätyksenä että 271 moottori jos autossa on
niin se ei mitään varoitele eli ei voi sitten tuhon tulessa itsellen perustella että näin voi käydää vaika jo alle 100tkm kohdilla
Mökkillä
'
'
-
- Mersumies
- Viestit: 2446
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: M271 jakopää
R129amg kirjoitti:Alun perin oli ajatus, että ketju toimisi tilastona, mutta menihän se tietenkin mielipiteiden jakamiseksi. Aihe sentään pysynyt suurinpiirtein samana. Lenkki on heikko, eikä sitä voi näitä vanhempiin kaksirivisiin kestävyydeltään verrata. Loppupäätelmiä on silti hauska lueskella. Ammattilaiset, amatöörit ja kaikki siltä väliltä näkevät totuuden tavallaan ja hyvä niin.
Hienoa, että osa on lukenut jopa viestin aloituksen ja kirjoittanut sen mukaisesti. Aika moneen moottoriin oli uusittu lopulta vain ketju ja kiristin, joten ilmeisesti riittävän aikainen herätys mahdollisti kevyemmän remontin.
He, joilla vaurio on ollut laajempi tai on uusittu myös rattaat.. Oletteko hankkineet ne alkuperäisinä vai tilanneet jostain? Suomeen näyttäisi olevan tilattavissa useampaakin eri sarjaa ja pelkkiä rattaitakin erikseen. Paikallisilta edustajilta en ainakaan googlella etsien löytänyt olevan tarjontaa? Tekeekö näillä valmissarjoilla jotain? Vastaajalla toivoisin olevan omakohtaista kokemusta tai muuta perusteltua tietoa.
Tilastona toiminen johtaa vääränkaltaiseen johtopäätökseen koska varsin todennäköisesti valtaosa niistä pelkkään ketjuremonttiin päätyneistä (vaikka olisi ollut perusteltuakin tehdä muuta) johtaa auton vaihtumiseen ja päättelyketjun (sekä jakoketjun) hajoamiseen myöhemmin.
Niin toimitaan hyvin yleisesti, laitetaan se tuhansien eurojen remontti vaativa muutaman tonnin auto kiertoon ja unohdetaan koko asia.
Eräs sukulaismies oli onnellinen kertoessaan miten osti edullisesti Kompressor Mercedeksen M271 -moottorilla, kilometrejä noin 180tkm eikä minkäänlaista huoltoa jakopäälle tehtynä.
Kauppahinta noin 4500€.
Yleisellä tasolla mitään kallista tyyppivikaa omaavaa automerkkiä tai -mallia ei kannata ostaa koska käytännössä aina vauriot ja korjattavat kohteet ovat paljon laajemmat mitä odotuksissa on. Olen tuon kokemusten kautta havainnut useita kertoja.
On paljon viisaampaa pysyä malleissa joissa on tehdastakuu voimassa tai ainakaan tunnettuja ongelmakohtia ei ole.
Luulo siitä, että tekee hyvät kaupat ja kuitenkin eteen tulee tilanne jossa remontin hinnaksi tarjotaan kymppitonnin remppaa henkilölle jolla ei ole korjaamotasoista tilaa tai välineistöä, on valitettava auton omistajalle.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 29
- Liittynyt: Su 22.12.2019 17:59
- Paikkakunta: KEITELE
Re: M271 jakopää
Meillä korjaamolla tehtiin muutamaan m271 koneeseen ketjun ja nokkapyörien vaihto, vähiten ajettu oli 140tkm ajettu(puuttui 12hammasta nokkapyöristä eikä mitään muuta oiretta kun 2-sec kurahdus kylmänä. eniten ajettu oli 214tkm josta oli imunokka hypännyt 2-hammasta..asiakas käytti autoa hinurilla merkkiliikkeessä ja sieltä vastaus että jako sekaisin ja kone vaihtoon(15000e ja työtunnit 38h )
asiakas hinautti auton meille niin vaihdettiin jakopää alaratasta myöten,alaratas oli pysynyt hyvänä mutta nokka pyöristä oli niin pitkä rivi hampaita pois että kun sopivaan asentoon pyöräytti koneen niin jako hyppäsi..jako olikin seonnut juuri sammuttaessa kun ajoon lähtiessä oli ihmetellyt outoa starttaus ääntä..
kilometreillä 140-214tkm olleet kaikki orggisketjulla ja jouduttu vaihtamaan rattaat ja ketju,kiristin..
muutamiin suoritettiin tarkastus venttiilikoppa irroittamalla kun m271 omistajien keskuudessa rupesi puntti tutisemaan..ainoastaan kaksi konetta oli johon ei tarvinnut ketjua vaihtaa kun oli öljyreijillä varustettu ketju niin ei ollut venymää ja kävi nokkien ja kammen merkki mallikkaasti kohilleen..
venymä suht helppo tarkistaa niin saa mielenrauhan..
yleensä riittää joko pelkkä ketju tai ketju,nokkapyörät,kitistin,venakopantiiv,kiristimen plommi,mikäli hampaita jo öljypohjassa niin tasoanturin teiästä tai öljypohjan irroittamalla saa hampin palat pois..öljypohjan irroitus vaatii etuakselin irroituksen(tai niin myö tehtiin)
asiakas hinautti auton meille niin vaihdettiin jakopää alaratasta myöten,alaratas oli pysynyt hyvänä mutta nokka pyöristä oli niin pitkä rivi hampaita pois että kun sopivaan asentoon pyöräytti koneen niin jako hyppäsi..jako olikin seonnut juuri sammuttaessa kun ajoon lähtiessä oli ihmetellyt outoa starttaus ääntä..
kilometreillä 140-214tkm olleet kaikki orggisketjulla ja jouduttu vaihtamaan rattaat ja ketju,kiristin..
muutamiin suoritettiin tarkastus venttiilikoppa irroittamalla kun m271 omistajien keskuudessa rupesi puntti tutisemaan..ainoastaan kaksi konetta oli johon ei tarvinnut ketjua vaihtaa kun oli öljyreijillä varustettu ketju niin ei ollut venymää ja kävi nokkien ja kammen merkki mallikkaasti kohilleen..
venymä suht helppo tarkistaa niin saa mielenrauhan..
yleensä riittää joko pelkkä ketju tai ketju,nokkapyörät,kitistin,venakopantiiv,kiristimen plommi,mikäli hampaita jo öljypohjassa niin tasoanturin teiästä tai öljypohjan irroittamalla saa hampin palat pois..öljypohjan irroitus vaatii etuakselin irroituksen(tai niin myö tehtiin)
-
- Mersumies
- Viestit: 2446
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: M271 jakopää
PulkkinenRoope kirjoitti:Meillä korjaamolla tehtiin muutamaan m271 koneeseen ketjun ja nokkapyörien vaihto, vähiten ajettu oli 140tkm ajettu(puuttui 12hammasta nokkapyöristä eikä mitään muuta oiretta kun 2-sec kurahdus kylmänä. eniten ajettu oli 214tkm josta oli imunokka hypännyt 2-hammasta..asiakas käytti autoa hinurilla merkkiliikkeessä ja sieltä vastaus että jako sekaisin ja kone vaihtoon(15000e ja työtunnit 38h )
asiakas hinautti auton meille niin vaihdettiin jakopää alaratasta myöten,alaratas oli pysynyt hyvänä mutta nokka pyöristä oli niin pitkä rivi hampaita pois että kun sopivaan asentoon pyöräytti koneen niin jako hyppäsi..jako olikin seonnut juuri sammuttaessa kun ajoon lähtiessä oli ihmetellyt outoa starttaus ääntä..
kilometreillä 140-214tkm olleet kaikki orggisketjulla ja jouduttu vaihtamaan rattaat ja ketju,kiristin..
muutamiin suoritettiin tarkastus venttiilikoppa irroittamalla kun m271 omistajien keskuudessa rupesi puntti tutisemaan..ainoastaan kaksi konetta oli johon ei tarvinnut ketjua vaihtaa kun oli öljyreijillä varustettu ketju niin ei ollut venymää ja kävi nokkien ja kammen merkki mallikkaasti kohilleen..
venymä suht helppo tarkistaa niin saa mielenrauhan..
yleensä riittää joko pelkkä ketju tai ketju,nokkapyörät,kitistin,venakopantiiv,kiristimen plommi,mikäli hampaita jo öljypohjassa niin tasoanturin teiästä tai öljypohjan irroittamalla saa hampin palat pois..öljypohjan irroitus vaatii etuakselin irroituksen(tai niin myö tehtiin)
Tuossa on hyvä kuvaus siitä miten elävässä elämässä toimitaan. Tuohon on syytä varautua jos ostaa auton jossa on syytä epäillä huoltotarvetta.