Kiitos valoja vilkuttaneelle
No sitten vuonna kivi ja kirves käydyt autokoulun teoriatunnit meni hukkaan. "neljännes pois nopeudesta ja jarrutusmatka puoliintuu".
Niinpä....
Asioita on niin mukava yksinkertaistaa.....
Eihän tuo nyrkkisääntö nyt ihan pielessä ole. Eli kun vauhti on enään 3/4 osaa aikaisemmasta, niin jarrutusmatka on (3/4) potenssiin 2 eli 9/16 osaa, mikä taas on osapuilleen 0,5625 eli "sinnepäin puolet".
Kyllä matematiikka on ihanaa.........
Niinpä....
Asioita on niin mukava yksinkertaistaa.....
Eihän tuo nyrkkisääntö nyt ihan pielessä ole. Eli kun vauhti on enään 3/4 osaa aikaisemmasta, niin jarrutusmatka on (3/4) potenssiin 2 eli 9/16 osaa, mikä taas on osapuilleen 0,5625 eli "sinnepäin puolet".
Kyllä matematiikka on ihanaa.........
Raaka Arska
S320L-96, herkutteluun
W124 E220 -94, työjuhta
Ex. W123 230E -83, menetetty helmi
S320L-96, herkutteluun
W124 E220 -94, työjuhta
Ex. W123 230E -83, menetetty helmi
Nyt on sen verran lyhyet jarrutusmatkat et tuohon tarvitaan moottoripyörässäkin jo huippujarrut, vakioautolla nuo matkat ei onnistuAntti V kirjoitti:Nyt män Mauri pikkiriikkisen pieleen, sun arvoillasMauri H. kirjoitti:No esimerkkinä, ihan mielikuvitukselliset nopeudet ja jarrutusmatkat:
80 km/h = 10 m jarrutusmatka
100 km/h = 20 m
125km/h = 40 m
156,25 km/h = 80 m
Korjatkaan jos olen metsässä, mutta eikös ylläolevassa aina laitettu neljännes lisää nopeutta ja tuplattu jarruttusmatka.
Nopeuden tuplaus siis kahdeksankertaisti jarrutusmatkan.
80 km/h =10 m jarrua
100 km/h = n 16 m
125 km/h = n 24m
156,25 km/h = n 39 m
Eli toiseenpotenssiin menee jarrutusmatka
"Jokainen tekee virheitä mutta minä tiedän niistä eniten"
-
- Mersumies
- Viestit: 923
- Liittynyt: Su 06.04.2003 23:44
No eipä todellakaan ole Suomessa paremmat tiet kun Saksassa.pera8x kirjoitti: samanlailla se kasvattaa sitä jarrutusmatkaa esi. saksassa. suamessa on ihan hyvät tiät, paremmat, kun saksassa, silti sakemanneissa saa ajaa motarilla niin kovaa, kun vaan kiinnostaa ja siälä on paljon suurempia ruuhkia. kyllä se parin kympin "ylinopeus" on mun miälestä iha sallittua.
Oli kyse sitten motarista tai vain tavallisesta maantiestä niin Saksassa on ihan varmasti selvästi Suomea paremmat tiet. Puhutaan sitten tien kunnosta, leveydestä tai mistä vaan. Ja motaria rakennetaan lisää jatkuvalla syötöllä.
Mitä valojen vilkutteluun tulee, niin esim. Liettuassa on enemmän sääntö kuin poikkeus että poliisesta varotellaan. Oikein hupaisaa seurata.
Mauri H. kirjoitti:No sitten vuonna kivi ja kirves käydyt autokoulun teoriatunnit meni hukkaan. "
Mutta vuodesta kivi ja kirves saakka saadut käytännön kokemukset ovat opettaneet paljon enemmän kuin jonkun ketun tietokoneen pelaamisella opitut ajosimulaattoripelit!
Niillä kun on niin helppo vetää metsään ja nousta radalle takaisin, mutta pojanklopit, kokeilkaas sitä livenä! Sieltähän nostatte itsenne 2:ssa sekunnissa takaisin ajoon, ilman kolhuja!
Joskus nämä "3vuotta ajaneet" ovat niin tietäviä ja osaavia joka paikassa...
420SE -93 (W140, 2005 tuotu kulkine)
560SEC -88 (C126, 1988 tuotu ilman Vehon apuja)
"Tää on mun miälestä kyl tosi hiano laji..." (Timo Silakka, Kummeli)
"Mitä enemmän näemme ympärillämme idioottimaista käytöstä, sitä vähemmän
pidämme sitä enää mitenkään ihmeellisenä." (Petri Sarvamaa / A-Studio / YLE TV1)
560SEC -88 (C126, 1988 tuotu ilman Vehon apuja)
"Tää on mun miälestä kyl tosi hiano laji..." (Timo Silakka, Kummeli)
"Mitä enemmän näemme ympärillämme idioottimaista käytöstä, sitä vähemmän
pidämme sitä enää mitenkään ihmeellisenä." (Petri Sarvamaa / A-Studio / YLE TV1)
Ja tänään päivällä valojen vilkuttelua: poliisin kamera-auto Kehä1:llä Pakilan kohdalla länteen päin mentäessä, melkein jokainen ohiajava sai valonvilkautuksen osakseen jotta "varo tutkaa"...
Sattu vaan olemaan kameran salamavalo kun vilkahteli! Oli kuin diskossa aikoinaan!
Ei taaskaan vilkahtanu mulle, voi perhana sentään...
Sattu vaan olemaan kameran salamavalo kun vilkahteli! Oli kuin diskossa aikoinaan!
Ei taaskaan vilkahtanu mulle, voi perhana sentään...
420SE -93 (W140, 2005 tuotu kulkine)
560SEC -88 (C126, 1988 tuotu ilman Vehon apuja)
"Tää on mun miälestä kyl tosi hiano laji..." (Timo Silakka, Kummeli)
"Mitä enemmän näemme ympärillämme idioottimaista käytöstä, sitä vähemmän
pidämme sitä enää mitenkään ihmeellisenä." (Petri Sarvamaa / A-Studio / YLE TV1)
560SEC -88 (C126, 1988 tuotu ilman Vehon apuja)
"Tää on mun miälestä kyl tosi hiano laji..." (Timo Silakka, Kummeli)
"Mitä enemmän näemme ympärillämme idioottimaista käytöstä, sitä vähemmän
pidämme sitä enää mitenkään ihmeellisenä." (Petri Sarvamaa / A-Studio / YLE TV1)
KIITOS pommac.lle tuosta valvonnan ilmiantokaupastapommac kirjoitti:En ole minäkään liikkuvanpoliisin suuri ihailia. Mielestäni minulla pitää olla oikeus tietää, että milloin minun tekemisiäni kytätään, ja senpä takia olenkin käynyt useasti ostoksilla
tällaisissa kaupoissa http://www.paljastin.info/
Ajaminen on paljon huolettomampaa, kun ei tarvitse jatkuvasti tarkkailla sitä nopeusmittaria ja miettiä, että minkä korpisuoran päähän se mahdollinen ansa on viritetty.
Valojen vilkuttelu on myös ihan hyvä juttu, ja harrastan sitä tarpeentullen itsekkin.
Onko kellään kokemuksia myynnissä olevasta rekisterikilpin tarkoitetusta spräystä,joka estää myyjänmukaan kilven näkymisen kameravalvonnan kuvasta
Jopas oli linkki. Joku minussa kehoittaa kyllä ennemmin ajamaan liikennesääntöjen mukaan kuin käyttämään näitä vekottimia. Tulipa tuolta sivistystäkin, en tiennyt että tutkanpaljastimen paljastimia todella on olemassa.pommac kirjoitti:En ole minäkään liikkuvanpoliisin suuri ihailia. Mielestäni minulla pitää olla oikeus tietää, että milloin minun tekemisiäni kytätään, ja senpä takia olenkin käynyt useasti ostoksilla
tällaisissa kaupoissa http://www.paljastin.info/
Ajaminen on paljon huolettomampaa, kun ei tarvitse jatkuvasti tarkkailla sitä nopeusmittaria ja miettiä, että minkä korpisuoran päähän se mahdollinen ansa on viritetty.
Valojen vilkuttelu on myös ihan hyvä juttu, ja harrastan sitä tarpeentullen itsekkin.
En kyllä tykkää tämänpäivän nopeusvalvonnasta sen kummemmin mutta vähemmän pidän näistä tälläisistä laitteista
Itse kyllä varmasti räpäyttelen valoja tai näyttelen peukkua alaspäin, varsinkin jos vastaantulija on Mersu. Audeista ja Volvoista ei niin väliksi ole..
<-- Tämä projekti ensin
W124 250 TD -92
Ex w123 240 D -80
W124 250 TD -92
Ex w123 240 D -80
Juu. nuo paljastimet ovat nykyään viimoisen päälle hienoja kapistuksia, ja ne tuovat semmoista ylimääräistä fiilistä esim. jyväskylä-helsinki välille, siitäkin huolimatta vaikka ajaisi suunilleen rajoituksien mukaisesti.
Nykyiset paljastimet "vuotavat" erittäin vähän, mutta hälyn tultua ne on kuitenkin sammutettava reilusti ennen kuin kohtaaminen lp:n poikien kanssa tapahtuu.
Nyt olisi kuitenkin tulossa saataville uusi beltronicsin STI paljastin, suolaiseen hintaan, jonka vuoto on käytännössä nolla. Se havaitsee kaikki kyttien käyttämät tutkanpaljastimen paljastimet ja tietysti tutkat.
Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että paljastin on kuin kännykkä taskussa, ja hälyn tultua autotäynnäkäsiä ilmiö on historiaa. Turha on kyttien peilata kun ei ole mitään peilattavaa.
Niin ja sitten vielä, että rekisterikilpi sumutteet on testattu ja ne ei toimi.
Pitää silti muistaa, että PALJASTIMEN KÄYTTÖ ON VAKAVA RIKOS JOSTA SEURAA KOVA RANGAISTUS
Nykyiset paljastimet "vuotavat" erittäin vähän, mutta hälyn tultua ne on kuitenkin sammutettava reilusti ennen kuin kohtaaminen lp:n poikien kanssa tapahtuu.
Nyt olisi kuitenkin tulossa saataville uusi beltronicsin STI paljastin, suolaiseen hintaan, jonka vuoto on käytännössä nolla. Se havaitsee kaikki kyttien käyttämät tutkanpaljastimen paljastimet ja tietysti tutkat.
Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että paljastin on kuin kännykkä taskussa, ja hälyn tultua autotäynnäkäsiä ilmiö on historiaa. Turha on kyttien peilata kun ei ole mitään peilattavaa.
Niin ja sitten vielä, että rekisterikilpi sumutteet on testattu ja ne ei toimi.
Pitää silti muistaa, että PALJASTIMEN KÄYTTÖ ON VAKAVA RIKOS JOSTA SEURAA KOVA RANGAISTUS
Viimeksi muokannut pommac, Ma 27.03.2006 17:32. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Mercedes CLK 230 kompura -99
Toyota tercel -84 (meni paaliin)
Ex. porsche 911 coupe 2.7l
Mersut ja Porschet miehen tiellä pitää.
Toyota tercel -84 (meni paaliin)
Ex. porsche 911 coupe 2.7l
Mersut ja Porschet miehen tiellä pitää.
Saattekos te jotain "ihottumaa" tuosta nopeusvalvonnasta?
Sori, mutta siltä tuo vaikuttaa, kun asiaan paneudutte moisella innolla ja rahalla.
Todella lapsellista kyhäämistä.
Nimimerkki "ftw": sitä rekkarikilpisräytä voit vetää naamaasi!!!
Sori, mutta siltä tuo vaikuttaa, kun asiaan paneudutte moisella innolla ja rahalla.
Todella lapsellista kyhäämistä.
Nimimerkki "ftw": sitä rekkarikilpisräytä voit vetää naamaasi!!!
420SE -93 (W140, 2005 tuotu kulkine)
560SEC -88 (C126, 1988 tuotu ilman Vehon apuja)
"Tää on mun miälestä kyl tosi hiano laji..." (Timo Silakka, Kummeli)
"Mitä enemmän näemme ympärillämme idioottimaista käytöstä, sitä vähemmän
pidämme sitä enää mitenkään ihmeellisenä." (Petri Sarvamaa / A-Studio / YLE TV1)
560SEC -88 (C126, 1988 tuotu ilman Vehon apuja)
"Tää on mun miälestä kyl tosi hiano laji..." (Timo Silakka, Kummeli)
"Mitä enemmän näemme ympärillämme idioottimaista käytöstä, sitä vähemmän
pidämme sitä enää mitenkään ihmeellisenä." (Petri Sarvamaa / A-Studio / YLE TV1)
Lapsellista tai ei, mutta turhien sakkojen ottaminen esimerkiksi ohitustilanteessa on suoranaista kädettömyyttä ja idiotismia.
Suomesta on kovaa vauhtia tulossa poliisivaltio jossa kyttääminen lisäntyy kokoajan.
Olen erittäin tyytyväinen siihen että näitä vempaimia kehitetään. Olen jo tilannut tuon näkymättömän hälyttimen vanhan vähän vuotavan tilalle ja aijon ajaa uuden vempaimen turvin CLK:lla enimmäkseen nilkka suorana.
Mitäs mieltä herra kansalaispoliisi juselius siitä on
Suomesta on kovaa vauhtia tulossa poliisivaltio jossa kyttääminen lisäntyy kokoajan.
Olen erittäin tyytyväinen siihen että näitä vempaimia kehitetään. Olen jo tilannut tuon näkymättömän hälyttimen vanhan vähän vuotavan tilalle ja aijon ajaa uuden vempaimen turvin CLK:lla enimmäkseen nilkka suorana.
Mitäs mieltä herra kansalaispoliisi juselius siitä on
Mercedes CLK 230 kompura -99
Toyota tercel -84 (meni paaliin)
Ex. porsche 911 coupe 2.7l
Mersut ja Porschet miehen tiellä pitää.
Toyota tercel -84 (meni paaliin)
Ex. porsche 911 coupe 2.7l
Mersut ja Porschet miehen tiellä pitää.
Ihan oikeessa kyllä oot, kokemus rulaa..(itellä huimat 8 vuotta ollut kortti)Juselius kirjoitti:Mauri H. kirjoitti:No sitten vuonna kivi ja kirves käydyt autokoulun teoriatunnit meni hukkaan. "
Mutta vuodesta kivi ja kirves saakka saadut käytännön kokemukset ovat opettaneet paljon enemmän kuin jonkun ketun tietokoneen pelaamisella opitut ajosimulaattoripelit!
Niillä kun on niin helppo vetää metsään ja nousta radalle takaisin, mutta pojanklopit, kokeilkaas sitä livenä! Sieltähän nostatte itsenne 2:ssa sekunnissa takaisin ajoon, ilman kolhuja!
Joskus nämä "3vuotta ajaneet" ovat niin tietäviä ja osaavia joka paikassa...
OT: Ajatelkaapa esimerkiksi ralliautoilijoita MM-tasolla. Yleensähän rallikuskit ovat parhaimmillaan n. 30-40 vuotiaina.
Hirvosen mikollakin vauhtia oli subaru-aikana, mutta eipä aina pysyny tiellä..
Viimeksi muokannut RikuK, Ti 28.03.2006 19:28. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
pommac kirjoitti:Olen erittäin tyytyväinen siihen että näitä vempaimia kehitetään. Olen jo tilannut tuon näkymättömän hälyttimen vanhan vähän vuotavan tilalle ja aijon ajaa uuden vempaimen turvin CLK:lla enimmäkseen nilkka suorana.
Mitäs mieltä herra kansalaispoliisi juselius siitä on
Oho, hurja poika! Herra "kansalaiskriminaali" pommac, varo hirviä!
Niille ei kai vielä ole omaa "paljastinta".......
420SE -93 (W140, 2005 tuotu kulkine)
560SEC -88 (C126, 1988 tuotu ilman Vehon apuja)
"Tää on mun miälestä kyl tosi hiano laji..." (Timo Silakka, Kummeli)
"Mitä enemmän näemme ympärillämme idioottimaista käytöstä, sitä vähemmän
pidämme sitä enää mitenkään ihmeellisenä." (Petri Sarvamaa / A-Studio / YLE TV1)
560SEC -88 (C126, 1988 tuotu ilman Vehon apuja)
"Tää on mun miälestä kyl tosi hiano laji..." (Timo Silakka, Kummeli)
"Mitä enemmän näemme ympärillämme idioottimaista käytöstä, sitä vähemmän
pidämme sitä enää mitenkään ihmeellisenä." (Petri Sarvamaa / A-Studio / YLE TV1)
No eihän sitä spräytä kannata naamaan vetää,kun ei se kerta tee rekisterikilpiäkään "näkymättömäksi",johan sen sanoo järkikikin!!Juselius kirjoitti:
Nimimerkki "ftw": sitä rekkarikilpisräytä voit vetää naamaasi!!!
Ajattelppa jos olisikin sellainen spräy,että saisi itsensä näkymättömäksi?,sitähän voisi kyttäillä ja kuunnella ties mitä valtion salaisistesta gestapo/kgb agenttiluolista kuuluu,poliisivaltiossa kun eletään....
No joo, eiköhän tämäselvä!Kirjoitellaanpa välillä MERSUISTA,kun sentään on vielä sananvapaus tallella,niin ja siitä ei vielä erillisesti veroteta,ja onhan täällä veroparatiisissa paljon mukaviakin asioita
Pistämpä tähän asiaan omankin käsitykseni.
Joidenkin mielestä nopeus ei tapa. Näinhän se tietenkin on. Nopeus ei itsestään tapa vaan lähinnä sen tuomat muut ongelmat. Lähtökohtahtahan on että kaikki noudattavat voimassa olevia sääntöjä (noudatetaanhan niitä mm. jääkiekossakin ja jalkapallossa ym urheilulajeissa). Kun joku ei noudata sääntöjä aiheuttaa se muille havainnointiongelmia ja muita toimintavaikeuksia. Onnettomuuksia tutkittaessa on todettu mm. että väistämisvelvollisuustilanteissa pääväylällä ajaneella on hyvin usein ollut huomattavaa ylinopeutta( esim tutulla tiellä kolmion takaa eteen tullut on havainnut kyllä lähestyvän auton mutta niin kaukana että on tottunut kerkiämään risteyksestä. Kun sitten tullaan reipasta ylinopeutta niin siinäpä onnettomuus leijuu ilmassa)
Sitten nopeuden vaikutuksesta onnettomuuksiin. Mitä suuremmat nopudet sitä enemmän tapahtuu myös ajovirheitä ja niiden korjaamiseen jää vähemmän aikaa. Samoin onettomuuteen vaikuttaa millä nopeudella niin sanottu äkkipysähtyminen tapahtuu. Eli ei nopeus tapa vaan äkkipysähtyminen.
Tästä esimerkkinä voinen pistää esimerkkejä niin sanotusta törmäysnopeustaulukosta.
aluerajoitus 30km/h
A nopeus 30 km/h nop 0 km/h pysähtymismatka 13 metriä
B nopeus 40 " " 35 " " 20 "
C " 50 " " 50 " " 28 "
Taajama.
A nopeus 50 km/h nop 0 km/h pysähtymismatka 28 metriä
B nopeus 60 " " 40 " " 37 "
C " 70 " " 58 " " 47 "
Eli jalankulkijana ei varmasti itse eikä missään vaiheessa lapsensa halua tulla kohdanneeksi 70 km/h tunnissa ajavaa, koska ajoneuvo tormäisi häneen 58 km/h:n nopeudella kun taas 50 km/h ajava saisi ajoneuvonsa juuri ja juuri pysähtymään. Eli pieni nopeuden lisäys aiheuttaa ison muutoksen törmäysnopeuteen.
Sitten maantienopeudet
A nopeus 80 km/h nop 0 km/h pysähtymismatka 58 metriä
B " 90 " " 47 " " 70 "
C " 100 " " 68 " " 83 "
Sitten vielä viime metrien nopeuksista alkunopeudesta huolimatta:
8 metriä ennen pyähtymistä nopeus on 38,1 km/h
4 " " " " " 26,9 "
2 " " " " " 19,0 "
1 " " " " " 13,5 "
Kyseisessä virallisessa taulukossa on käytetty keskiarvohidastuvuutena kuivaa ajorataa 7 m/s2 ja reaktioaikana 1 sekuntti, joka vastaa yllättävän tilanteen reaktioaikaa. Ilmajarrullisilla tilanne on vielä pahempi jarruviiveen johdosta.
Tietysti joku voi sanoa ettei kyseiset luvut pidä paikkaansa. Silloin hänen pitäisi pystyä kumoamaan voimassa olevat fysiikan lait ja/tai olla reakstiokyvyiltään teräsmiesluokkaa.
Kyseisissä nopeuksissä voidaan mennä vaan huonompaan suuntaan
huonojen renkaiden ja jarrujen takia ja ajoradan liukkauden johdosta.
Kannattaa miettiä tekonsa etukäteen, jälkeenpäin niitä ei saa tekemättömiksi.
Turvallista matkaa teille kaikille.
Joidenkin mielestä nopeus ei tapa. Näinhän se tietenkin on. Nopeus ei itsestään tapa vaan lähinnä sen tuomat muut ongelmat. Lähtökohtahtahan on että kaikki noudattavat voimassa olevia sääntöjä (noudatetaanhan niitä mm. jääkiekossakin ja jalkapallossa ym urheilulajeissa). Kun joku ei noudata sääntöjä aiheuttaa se muille havainnointiongelmia ja muita toimintavaikeuksia. Onnettomuuksia tutkittaessa on todettu mm. että väistämisvelvollisuustilanteissa pääväylällä ajaneella on hyvin usein ollut huomattavaa ylinopeutta( esim tutulla tiellä kolmion takaa eteen tullut on havainnut kyllä lähestyvän auton mutta niin kaukana että on tottunut kerkiämään risteyksestä. Kun sitten tullaan reipasta ylinopeutta niin siinäpä onnettomuus leijuu ilmassa)
Sitten nopeuden vaikutuksesta onnettomuuksiin. Mitä suuremmat nopudet sitä enemmän tapahtuu myös ajovirheitä ja niiden korjaamiseen jää vähemmän aikaa. Samoin onettomuuteen vaikuttaa millä nopeudella niin sanottu äkkipysähtyminen tapahtuu. Eli ei nopeus tapa vaan äkkipysähtyminen.
Tästä esimerkkinä voinen pistää esimerkkejä niin sanotusta törmäysnopeustaulukosta.
aluerajoitus 30km/h
A nopeus 30 km/h nop 0 km/h pysähtymismatka 13 metriä
B nopeus 40 " " 35 " " 20 "
C " 50 " " 50 " " 28 "
Taajama.
A nopeus 50 km/h nop 0 km/h pysähtymismatka 28 metriä
B nopeus 60 " " 40 " " 37 "
C " 70 " " 58 " " 47 "
Eli jalankulkijana ei varmasti itse eikä missään vaiheessa lapsensa halua tulla kohdanneeksi 70 km/h tunnissa ajavaa, koska ajoneuvo tormäisi häneen 58 km/h:n nopeudella kun taas 50 km/h ajava saisi ajoneuvonsa juuri ja juuri pysähtymään. Eli pieni nopeuden lisäys aiheuttaa ison muutoksen törmäysnopeuteen.
Sitten maantienopeudet
A nopeus 80 km/h nop 0 km/h pysähtymismatka 58 metriä
B " 90 " " 47 " " 70 "
C " 100 " " 68 " " 83 "
Sitten vielä viime metrien nopeuksista alkunopeudesta huolimatta:
8 metriä ennen pyähtymistä nopeus on 38,1 km/h
4 " " " " " 26,9 "
2 " " " " " 19,0 "
1 " " " " " 13,5 "
Kyseisessä virallisessa taulukossa on käytetty keskiarvohidastuvuutena kuivaa ajorataa 7 m/s2 ja reaktioaikana 1 sekuntti, joka vastaa yllättävän tilanteen reaktioaikaa. Ilmajarrullisilla tilanne on vielä pahempi jarruviiveen johdosta.
Tietysti joku voi sanoa ettei kyseiset luvut pidä paikkaansa. Silloin hänen pitäisi pystyä kumoamaan voimassa olevat fysiikan lait ja/tai olla reakstiokyvyiltään teräsmiesluokkaa.
Kyseisissä nopeuksissä voidaan mennä vaan huonompaan suuntaan
huonojen renkaiden ja jarrujen takia ja ajoradan liukkauden johdosta.
Kannattaa miettiä tekonsa etukäteen, jälkeenpäin niitä ei saa tekemättömiksi.
Turvallista matkaa teille kaikille.
Yli 25 vuotta mersuilua
Juu meinasi tuossa itseltäänkin mennä henki kun lähdin asiakkaan pihasta Jylpyn teollisuusalueella. Pysähdyin ennen tielle ajamista katsoakseni kumpaankin suuntaan. Vasemmalla puolella oli pieni mäennyppylä ja hallirakennuksia, kuitenkin reilu 50 metriä vapaata tietä. Onneksi käänsin päätäni vielä kerran vasemmalle ennen kaasun syvemmälle painamista koska mäennyppylän yli tuli Opel Vectra ja kaksi pipopäistä nuorta arviolta yli 100km/h vauhtia. Siinä vaiheessa kun ehdin itse painaa jarrua, Vectra oli jo melkein kohdalla ja teki renkaat vinkuen väistöliikkeen vastaantulevien kaistalle, vaikkakin turhaan koska en ollut edes ehtinyt ajoradalle.
Jos olisin painanut reippaasti kaasua ja lähtenyt tielle nopean ajoradan tarkistuksen jälkeen, Opel olisi tullut reilua sataa kuskin ovesta sisälle ennen kuin olisin edes tajunnut asiaa. Järkytyksestä huolimatta painoin rekisterikilven numeron mieleen ja ilmoitin asiasta poliisille.
Totta puhuen teki mieli ajaa pojat kiinni ja hakata ne paskaksi maglitellä.
Jos olisin painanut reippaasti kaasua ja lähtenyt tielle nopean ajoradan tarkistuksen jälkeen, Opel olisi tullut reilua sataa kuskin ovesta sisälle ennen kuin olisin edes tajunnut asiaa. Järkytyksestä huolimatta painoin rekisterikilven numeron mieleen ja ilmoitin asiasta poliisille.
Totta puhuen teki mieli ajaa pojat kiinni ja hakata ne paskaksi maglitellä.
ftw kirjoitti:Ajattelppa jos olisikin sellainen spräy,että saisi itsensä näkymättömäksi?,sitähän voisi kyttäillä ja kuunnella ties mitä valtion salaisistesta gestapo/kgb agenttiluolista kuuluu,poliisivaltiossa kun eletään....
Äärimmäisen hyvä pointti!
Eihän täällä onneks sentään ihan Stasi-meinikiä ole... vaikka Saksasta onkin lähtöisin koko "idea".
420SE -93 (W140, 2005 tuotu kulkine)
560SEC -88 (C126, 1988 tuotu ilman Vehon apuja)
"Tää on mun miälestä kyl tosi hiano laji..." (Timo Silakka, Kummeli)
"Mitä enemmän näemme ympärillämme idioottimaista käytöstä, sitä vähemmän
pidämme sitä enää mitenkään ihmeellisenä." (Petri Sarvamaa / A-Studio / YLE TV1)
560SEC -88 (C126, 1988 tuotu ilman Vehon apuja)
"Tää on mun miälestä kyl tosi hiano laji..." (Timo Silakka, Kummeli)
"Mitä enemmän näemme ympärillämme idioottimaista käytöstä, sitä vähemmän
pidämme sitä enää mitenkään ihmeellisenä." (Petri Sarvamaa / A-Studio / YLE TV1)
Vai tulisiko noita vaaratilanteita/onnettomuuksia liikenteessä enemmän siksi että arviodaan omat/ajoneuvon kyvyt liian hyviksi...Sellainen tuli vaan mieleen kun luki tuota kommenttia että tuollaisiin,100-0km/h,hidastuvuuksiin päästää vain moottoripyörällä,hyvillä jarruilla.No pitipä kaivaa esille testi jossa uusi r6 jammu pysähtyy 100-0 38,5 metrissä... Noo,kai siinä aika hyvät jarrut on,ja arviohan heittää vain puolella...Tuollaisiin hidastuvuuksiin päästään kyllä autollakin jossa pikkusen normaalia paremmat renkaat/alusta.Jarruthan riittää vaikka 200D:ssä tuossa vauhdissa.
Ja Juseliushan nyt vaan pistää vettä myllyyn ,mutta silti pakko kysyä,että mitä ihmettä teet noilla allekirjoituksen tehokkailla autoilla jos kerran et koskaan rajoituksia riko,vai olenko ymmärtänyt väärin,turhan nopeasta kiihdyttämisestäkin muuten voi saada sakot..
Ja Juseliushan nyt vaan pistää vettä myllyyn ,mutta silti pakko kysyä,että mitä ihmettä teet noilla allekirjoituksen tehokkailla autoilla jos kerran et koskaan rajoituksia riko,vai olenko ymmärtänyt väärin,turhan nopeasta kiihdyttämisestäkin muuten voi saada sakot..
Silloin harvoin kun ajan rajoituksen mukaisesti eli vakionopeussäätimellä, olen huomannut että on paha tapa katsella maisemia yms muuta turhaa. Kun taas ajan ylinopeutta katson tarkasti vastaantulevia ja hiljennän risteysten yms. kohdalla, jos jotain liikettä esiintyy. Kummalla ajolla on pidempi jarrutusmatka...ja ainoa läheltä piti tilanne oli, no sanotaan tässä viimeisen kolmen vuoden aikana, oli kun tiputtelin vakkarilla 80:ä ja kolmion takaa tuli joku pikkuauto alle.Haisuli kirjoitti:Eikä kaikki kuskit maantiellä todellakaan reagoi sekunnissa, voi mennä vaikka kaksi sekunttiakin,<...>
Ei poliisit pistäneet pahakseen kun oli tyhjällä 80-tiellä 112 km/h, ymmärsivät hyvin, itse en edes huomannut kun ajeli sillä kertaa rauhakseltaan. On sitä joskus menty vähän kovempaakin, aamulla pimeässä Näyttää tuo nopeus nousevan tolleen itsekseenkin kun radio soi ja aurinko paistaa. Terveisiä ja hyvää kesää vain heillekin takaisin.
Juuri oli tutkimus ja eräällä tiellä 9/10:stä ajoi ylinopeutta ja valtaosalla teistä ajoi ylinopeutta yli puolet, eli onko rajoitukset silloin ehk sittenkin väärät ? Sitäkään en ymmärrä, että suomen turvallisimmalla moottoritiellä on kuivalla asfaltilla, valoisaan aikaan, ja tien ollessa tyhjä vain 100 kmh rajoitus näin keväällä. Ehkä kuitenkin pitäisi sieltä joukosta poimia ne hassut pois kun ajavat kilometritolkulla väärään suuntaa moottoritietä huomaamatta mitään ihmeelistä kunnes kolahtaa rekannokkaan.
Noh maailma on epäoikeudenmukainen paikka, joten turhahan näistä on jauhaa, jokainen budjetoi autoilunkuluihin sellaisen summan kuin huvittaa, ja yhteiseen hyvään ne sakkoina kerätyt rahat menevät. Jotkut laittavat rahaa keräyksiin, hyväntekeväisyyteen, toiset tekevät hyväntekeväisyyttä sakkojen muodossa. Suomessa on näin hyvä olla ja yrittää
Lisää tietoa: www.skg.fi
AM kirjoitti:Ja Juseliushan nyt vaan pistää vettä myllyyn ,mutta silti pakko kysyä,että mitä ihmettä teet noilla allekirjoituksen tehokkailla autoilla jos kerran et koskaan rajoituksia riko,vai olenko ymmärtänyt väärin,turhan nopeasta kiihdyttämisestäkin muuten voi saada sakot..
Kiitos kysymästä. Tehokkaat ehkä, mutta myös älyttömän MUKAVAT ajaa, siksi ne ovat jokapäiväisessä käytössä, SEC tosin vain kesäisin. Se mukavuus niissä on se pointti!
Siksi kysyinkin näiltä ylinopuden "ihailijoilta", että onko se oma mersu niin huono, että siitä ajosta pitää suoriutua mahdollisimman nopeasti? Vai onko kyseessä pelkkä asennevamma?
Kiihdyttely on joskus mukavaa, muttei sekään ole jokapäiväistä, kun EI TARVITSE pullistella, nautinto riittää.
420SE -93 (W140, 2005 tuotu kulkine)
560SEC -88 (C126, 1988 tuotu ilman Vehon apuja)
"Tää on mun miälestä kyl tosi hiano laji..." (Timo Silakka, Kummeli)
"Mitä enemmän näemme ympärillämme idioottimaista käytöstä, sitä vähemmän
pidämme sitä enää mitenkään ihmeellisenä." (Petri Sarvamaa / A-Studio / YLE TV1)
560SEC -88 (C126, 1988 tuotu ilman Vehon apuja)
"Tää on mun miälestä kyl tosi hiano laji..." (Timo Silakka, Kummeli)
"Mitä enemmän näemme ympärillämme idioottimaista käytöstä, sitä vähemmän
pidämme sitä enää mitenkään ihmeellisenä." (Petri Sarvamaa / A-Studio / YLE TV1)
Tämä stoori tuo joiltain osin mieleen erään kummelin sketsin fuusiojatsin soittajista jotka eivät kehujensa mukaan teheet elämässä koskaan virheitä. Siinä sitten parkkipaikalta lähtiessä peruuttivat hienon kiiltävän ooppelinsa johonkin..
Tarinan opetus: virheitä sattuu jokaiselle ja mm. ylinopeuksia ajaa meistä joskus kaikki. Törkeät ylinopeudet ja kymppi rajoituksen päälle on kaksi eri asiaa. Tosiasia on että perusrajoitukset on olleet samat jo vuosia vaikka tekniikka auttaa auton hallintaa yhä enemmissä määrin. Vanhalla taunuksella 80kmh polanteisella tiellä voi olla itsemurhaa mutta uudella bemarilla tai mersulla se ei ole temppu eikä mikään.
Tarinan opetus: virheitä sattuu jokaiselle ja mm. ylinopeuksia ajaa meistä joskus kaikki. Törkeät ylinopeudet ja kymppi rajoituksen päälle on kaksi eri asiaa. Tosiasia on että perusrajoitukset on olleet samat jo vuosia vaikka tekniikka auttaa auton hallintaa yhä enemmissä määrin. Vanhalla taunuksella 80kmh polanteisella tiellä voi olla itsemurhaa mutta uudella bemarilla tai mersulla se ei ole temppu eikä mikään.
--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750
--Rättivaraston hoitaja--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750
--Rättivaraston hoitaja--
juha kirjoitti:Tämä stoori tuo joiltain osin mieleen erään kummelin sketsin fuusiojatsin soittajista jotka eivät kehujensa mukaan teheet elämässä koskaan virheitä. Siinä sitten parkkipaikalta lähtiessä peruuttivat hienon kiiltävän ooppelinsa johonkin..
Vielä "parempaa", sillä se oli 316 pee-mari, jonka ne pukkas seinään ja sitten suut oli täynnä leluja!
420SE -93 (W140, 2005 tuotu kulkine)
560SEC -88 (C126, 1988 tuotu ilman Vehon apuja)
"Tää on mun miälestä kyl tosi hiano laji..." (Timo Silakka, Kummeli)
"Mitä enemmän näemme ympärillämme idioottimaista käytöstä, sitä vähemmän
pidämme sitä enää mitenkään ihmeellisenä." (Petri Sarvamaa / A-Studio / YLE TV1)
560SEC -88 (C126, 1988 tuotu ilman Vehon apuja)
"Tää on mun miälestä kyl tosi hiano laji..." (Timo Silakka, Kummeli)
"Mitä enemmän näemme ympärillämme idioottimaista käytöstä, sitä vähemmän
pidämme sitä enää mitenkään ihmeellisenä." (Petri Sarvamaa / A-Studio / YLE TV1)