Vaseliinia ruosteeseen vai mitä ?

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
jussilampi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1555
Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja jussilampi »

kttopar kirjoitti:Hei
Autojen valmistajien pitäisi ottaa huomioon olosuhteet joissa autot tulevat olemaan. Kilpailu on kovaa esim japanilaiset pärjäävät varmuudella. Mersulla on tapahtunut suunnittelijoiden sukupolvenvaihdos ja uudet suunnittelijat eivät ole ottaneet kaikkia asioita täysin huomioon. Verrataan vaikka japanilaisiin valmistajiin. Mersulla on pettänyt laadunvarmistus. On katsottu liikaa hintaan ja on annettu valmistusta ja suunnittelua esim Puolaan ja Ruotsiin. Mersulla on sattunut kaksi merkittavää epäonnistumista: Mersujen ruostuminen ja automaattilaatikoiden särkyminen.

Ihmetystä herättää miksei Mersu tehnyt takaisinkutsua kun Valeon syylärit vuotivat Glygolia vaihteistoon.

Meikäläisen mersun edellinen omistaja käytti autoaan säntillisesti huolloissa mutta mitään ei vihjattu laatikon vikaan. No rahamiehet vaihtoivat autonsa uuteen ja jättivät uuden omistajan taistelemaan korvauksista. Monesti ei uusi omistaja huomannut vikaa koeajolla joten huijaus onnistui MB:n suosiolla.
Itse olen maksanut yli 2000 € automaattilaatikon korjauksesta Hartikaisella ja sama täristrys jatkuu edelleen. Katsotaan mitä uusi glygol testi näyttää. Kiinnostaa erityisesti kuka maksaa kun Hartikaisella olivat tehneet koeajon turbiinin ja syylärin vaihdon jälkeen ja kaikki oli OK.

Itse huomasin saman oireen eli täristyksen samooin kuin ennenkin kun olin menossa maksamaan korjausta.

Olen lukenut ulkomaisia forumeita ja siellä ovat joutuneet vaihtamaan turbiineja kahden kuukauden välein.

Hae nyt hyvä mies tuohon vaihteisto ongelmaan,kuluttajavalituslautakunnan päätös,kun se ei maksa mitään,sehän kyllä saattaa kestää parikin vuotta, mutta tulee aikanaan,olen varma että saat siihen positiivisen päätöksen,koska tuotteen pitää lain mukaan kestää sen oletettu kestoikä.
Tämän päätöksen jälkeen on helppo käräjöidä vaikka joukkokanteella mersua vastaan,joka on ongelman myöntänyt kun tulee korjauksessakin vastaan 50%,jos sillä olisi puhtaat paperit ei se maksais mitään.Oulusta tiedän ainakin yhden tapauksen,(03 E320CDI,aj.63000km Huuhdeltiin niin kauvan että loppu liikut kokonaan,ja jouduttiin vaihtamaan koko laatikko) joka varmasti lähtee joukkokanteeseen mukaan ja varmaan täällä kirjoitellut Sofia myös,ja ehkä kymmenet muut.
S213 220CDI,Sprinter 315 Köning W906,BMW R1150RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Tässä tulee mieleen eräs suomalainen perisynti. Valitetaan kotona, Essolla, foorumeilla ja lehdissä, mutta ei tehdä asian hyväksi mitään konkreettista ja maksetaan mukisematta. Kuinkahan moni on tästäkin asiasta oikein käräjöinyt?
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
jukka-tre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1025
Liittynyt: To 14.09.2006 19:04
Paikkakunta: Pirkanmaa / Tampere

Aine tiivisteitten alle

Viesti Kirjoittaja jukka-tre »

Nyt löytyi hyvän oloinen aine Väykän ovien tiivisteitten alle. Erityisesti ovien alareunoihin, joissa on kourut ja siellä kourussa sitten tiiviste.

Sain ruostesuojaus -firmasta ainetta: Dinitrol 77.

On vahamainen ruskea aine. Kokeilin ruiskutella ensin koepalan. Kuivuu päivässä suht. kovaksi. Saa kuitenkin irti, jos on tarvis.

Tuo vaikuttaa erittäin sopivalta tiivisteitten alle. Kuivuu riittävästi, ettei reagoi kumin kanssa. Näin sanottiin...

Noh. Nyt kokeilen vetasta tuota oviin. Maalarinteipillä + sanomalehdellä rakennellaan sopivasti suojaukset ruiskutusta varten. Sitten suihkitaan + päivä kuivumista ja tiivisteet takas.

Ilmottelen, miten kävi...
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km

- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Avatar
masaf1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1944
Liittynyt: La 29.11.2003 19:13
Paikkakunta: Lohja

Re: Aine tiivisteitten alle

Viesti Kirjoittaja masaf1 »

jukka-tre kirjoitti:Nyt löytyi hyvän oloinen aine Väykän ovien tiivisteitten alle. Erityisesti ovien alareunoihin, joissa on kourut ja siellä kourussa sitten tiiviste.

Sain ruostesuojaus -firmasta ainetta: Dinitrol 77.

On vahamainen ruskea aine. Kokeilin ruiskutella ensin koepalan. Kuivuu päivässä suht. kovaksi. Saa kuitenkin irti, jos on tarvis.

Tuo vaikuttaa erittäin sopivalta tiivisteitten alle. Kuivuu riittävästi, ettei reagoi kumin kanssa. Näin sanottiin...

Noh. Nyt kokeilen vetasta tuota oviin. Maalarinteipillä + sanomalehdellä rakennellaan sopivasti suojaukset ruiskutusta varten. Sitten suihkitaan + päivä kuivumista ja tiivisteet takas.

Ilmottelen, miten kävi...
Tectylin 120:nen on vastaavaa, itellä ollu lokarin kaarien sisäpuolella "kiveniskumassana" jo 1,5 vuotta eikä ole kulunu mihinkään 45 000 km matkalla. Tosin vedettiin ihan hyvän maalipinnan päälle. Vasemmassa takalokarissa on tuon aineen alta yhdessä kohtaa pilkistämässä 0,5 cm x 0,5 cm kupla.

Ovitiivisteisiin ei oo tarttenu mitään (vielä). Pitäis varmaan ennaltaehkäisevästi voidella koko auto tuolla Tectylillä (nyt on vaan kaikkien koteloiden sisällä ja alustassa yms.). Kestäis varmaan auto helvetin pitkään kun yltäpäältä "ruostesuojais" :D Kivetkään ei nimittäin tunnu läpäisevän/kuluttavan tota kerrosta lainkaan.

Eiköhän jukka-tre järjestetä kisa, kuka kärsii ajaa Väykyllä pisimpään? Pitäis pistää pystyyn "W210 E320CDI-päiväkirja" mihin raportoidaan kaikki kulutkset, viat, ominaisuudet, ruosteet yms. Tänään taas tuli roimasti lisämotivaatiota, kun kysyin huvikseen Veholta vaihtotarjousta uuteen A180 CDI A Avantgardeen. Huimat 10 000 € ois hyvitetty reilu 230 tkm ajetusta upeesta Väykystä missä ei ole edes ruosteita (vielä, kopkop). Ei oikeen nosta motivaatiota, kun just kesärenkaat+vanteet ja vuos sitte hommatut talvivanteet ja renkaatki makso melkeen puolet tosta "hyvityksestä".
Avatar
jukka-tre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1025
Liittynyt: To 14.09.2006 19:04
Paikkakunta: Pirkanmaa / Tampere

Re: Aine tiivisteitten alle

Viesti Kirjoittaja jukka-tre »

masaf1 kirjoitti: Eiköhän jukka-tre järjestetä kisa, kuka kärsii ajaa Väykyllä pisimpään? Pitäis pistää pystyyn "W210 E320CDI-päiväkirja" mihin raportoidaan kaikki kulutkset, viat, ominaisuudet, ruosteet yms.
Hyvä idis, pistetään vaan. Olen "vakavasti" harkinnut, että puoli miljoonaa tähän pitäs saada. Nyt on 310 000 melkein.

Mulla oikeestaan semmonen päiväkirja täällä onkin.

Meinaaten tuo galluppi. Sinne olen raportoinut kokolailla kaiken:

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... sc&start=0

Voisin täydentää viimesimpiä taas.

Tuossa on kumminkin historiaa jo aika paljon, että pitäskö jatkaa tohon vaan...
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km

- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Avatar
jukka-tre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1025
Liittynyt: To 14.09.2006 19:04
Paikkakunta: Pirkanmaa / Tampere

Viesti Kirjoittaja jukka-tre »

Kattelinpa tuossa tän ketjun jutut läpi ja onhan tässä monta vuotta jo kulunu... Tässä ketjussa mainitut laittelut on laiteltu jo kuntoon juu. Mutta eipä tunnu loppuvan, ei.

Löytypä kiva pieni yksityiskohta. Takalasin alareunassa (ulkopuolella) on sellanen "huuli" -tiiviste. Sen alla on pelti. Ja siellä tiivisteen ja pellin välissä on "klipsuja". Parin niistä alla on "jotain ruskeata", eli siis ruostetta. Ei ole pahan näköinen, voi olla jopa vain niitten klipsujen alkavaa ruostetta. Noh. tuon tietää, että hoitamatta pari vuotta, niin aijai.

Ja paikka on karsee. Lasi on otettava pois jos meinaa korjata. Joten:

Ostin ketjuöljyä. Se pysyy kuin tauti metallissa. Laittelen nyt viikonloppuna sitä noihin kohtiin. Uskoisin sopivan tohon kohtaan.

Ostin myös hallitunkin. Aattelin tästä eteenpäin nostella sillä, kun on niin hyvät nostokohdat tuolla alla. Laitan niihin vakiotunkinreikiin ja ympärille myös ton öljyn. Niitähän ei nyt enää tarvi käyttää...

Noissa kohdissahan öljy on piilossa muovin/kumin alla ja uskoisin tommosen ketjuun tarkoitetun öljyn pysyvän ja suojaavan ruosteelta. Noihin kohtiin ei oikee mikään massa tms. ruostesuoja-aine oikeen sovi...

Sillon tällön kattelee miltä näyttää ja lisää, jos tarttee...

Tämmöstä tällä kertaa: "Ruosteeton" Väykky 10v. :D
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km

- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Vastaa Viestiin