Mersua lyödään...

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

jva kirjoitti:...Minä väitän edelleen että laatu ei ole välttämättä todellinen syy sille miksi keskiverto-ostaja ostaa Mazdan tai Toyotan Mersun sijaan. Syy on kuitenkin suurelta osin hinta-,EI laatuero...
...mutta toisaalta Mersun ostaja saa rahoillaan jotain sellaista mitä Toyotan ostaja ei saa..nimittäin MERSUN
Totta kokolailla joka sana. Kyllä minä tykkäisin jos tallissamme olisi kaksi Mersua yhden Mersun ja Mazdan sijaan. Toisaalta, SLK on (USA:ssakin) 2-3 kertaa Miataa kalliimpi. Kun katsoo itseään peiliin ja kysyy, onko SLK tosiaan myös tuon noin kolme kertaa Miataa parempi, on aika kovan kysymyksen edessä.

Olen jossain toisessa threadissa todennut, että tuon Mazdan hauskuus/ hinta-indeksi on mielestäni erittäin hyvä. Mutta eihän siinä sitä samaa ainutlaatuista hohtoa ole tietenkään kuin Mersussa. Se on eri hauska ja hyvä roadsteri. Mutta Mersu kirjoitetaan tikkukirjaimilla. Niinkuin jva teki.

Uskon että Mersu kirjoitetaan tikkukirjaimin siksi, että siinä on aina mukana sitä preemiumin tunnetta - joka osaltaan luodaan isolla hintalapulla. Autolla voi olla ajettu vaikka miljoona ja naapuri tietää sinulla olevan Mersun.

Kyllä minä kehtaan tunnustaa, että minusta olisi kiva nauttia tuosta preemiumista katottomanakin. Ja maksettuani ison tukun rahaa odotan saavani vastineeksi tiettyä laatuakin. Mutta ei laatu ole pelkkää absoluuttista hyvyyttä joka voidaan TM-tähdistöllä mitata.

Viimeksi TM:n vertailussa C-diesel menestyi yllättävän hyvin. Mutta näinhän ei aina ole ollut. Moni Toyota tuntuu varmasti tarjoavan enemmän perusteltavissa olevaa vastinetta rahalle kuin Mersu. Ja takuun alla ei Mersun yleinen selkeys ehdi vielä tulla oikeuksiinsa - eikä toisen merkin konstruktiossa jatkuvasti tapahtuvat muutokset haitata. Siksi ymmärrän täysin ammattiautoilijan katseen kääntymisen muihinkin merkkeihin.

Mutta parin vuoden päästä jopa viimeaikainen Mersu on edelleen Mersu, kun se Chrysleri on enää pelkkä kulkupeli. Vaikka muka samasta talosta tuleekin. Kun ajat autotallin eteen edellismallisen Avensiksen, tulit kotiin. Kun käännät siihen Mersun, kuuluu: "Isin Mersu tuli."

Mersun absoluuttinen laatu on jatkuvuutta ja hyvää työn jälkeä. Mutta vielä enemmän se laatu on sitä että omistaja saa tietää ajavansa mieleisellään autolla. Ja (rehellisyyden nimissä) varmasti hiukan sitäkin, että tietää auton olevan jonkun muunkin mielestä hieno. Se on se tähti nokalla...

-T
Vastaa Viestiin