w123 300D -82 ensimmäinen harrasteauto

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
IiroS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 227
Liittynyt: Ke 24.09.2014 19:22
Paikkakunta: Imatra/mikkeli

Re: w123 300D -82 ensimmäinen harrasteauto

Viesti Kirjoittaja IiroS »

Lopullinen väri sävy on vielä päättämättä, mutta mieli tekisi maalata tästä sininen, mutta ei mitään talomaalin sinistä vaan joku tumman sininen metalliväri. Ei toi hopee väri innosta siksi kun tuntuu, että jokatoinen auto joka tulee liikenteessä vastaan on hopea ja haluun tän erottuvan joukosta, mieluiten edukseen :) . Mutta vielä tässä kerkee mieli muuttua moneen kertaan ennenkuin maalausvaiheeseen päsen. Pitää ekaks tehä toi tekniikka swäppi ja todeta toimivaksi, jonka jälkeen auto osiks ja maalauksen, tarkoitus maalata konetila korin väriin, niin ei tarviis sitte kahteen kertaan olla purkamassa. Sininen väri siksikin, kun sisusta on sininen, niin sattuu niinku sävy sävyyn, punainenhan tästä muuten tulisi. Ollut nyt pari viikkoa rojekti jäissä kun hallissa levällään traktorin kytkin remppa ja siihen ollaan osia odoteltu, pitäs saaha se nyt viikonloppuna kasalle niin pääsis vappuna irrottelemaan väykystä tekniikkaa :shock:
S203 200CDI -04 Käyttis
w123 300d rojekti -82 OM606
C126 560 SEC -> ls twin turbo?
ex w208 230 kompressor -00
ex w202 220d -97
W210 300TDT- puretaan
W123 1gen vm. -76 200d puretaan, kysy osia!
Andreas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 473
Liittynyt: Ma 22.03.2004 14:16

Re: w123 300D -82 ensimmäinen harrasteauto

Viesti Kirjoittaja Andreas »

IiroS kirjoitti:Lopullinen väri sävy on vielä päättämättä, mutta mieli tekisi maalata tästä sininen, mutta ei mitään talomaalin sinistä vaan joku tumman sininen metalliväri.
Diamond tai cosmic blau voisi olla myös aika hauska w123:ssa http://www.classicdigest.com/readers-st ... s/144/1150" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
IiroS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 227
Liittynyt: Ke 24.09.2014 19:22
Paikkakunta: Imatra/mikkeli

Re: w123 300D -82 ensimmäinen harrasteauto

Viesti Kirjoittaja IiroS »

On kyllä toikin nätti väri, mutta oma mieltymys ois vähä tummempi sävy, kun toi oli niin vaalea sävy. Todennäköisesti päälle tuleva väri ei löydy mersun värikartasta
S203 200CDI -04 Käyttis
w123 300d rojekti -82 OM606
C126 560 SEC -> ls twin turbo?
ex w208 230 kompressor -00
ex w202 220d -97
W210 300TDT- puretaan
W123 1gen vm. -76 200d puretaan, kysy osia!
Avatar
IiroS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 227
Liittynyt: Ke 24.09.2014 19:22
Paikkakunta: Imatra/mikkeli

Re: w123 300D -82 ensim... ->OM606

Viesti Kirjoittaja IiroS »

Wapusta selvittiin ja perjantaina kädet vapisten ja Jaffaa maistellen hallille autojen kimppuun. Perjantaina sain moottorin laatikkoineen irrtoitettua ja nostettua ulos väykystä. Piti vähän aikaa ihmetellä, että miten kanattaa nostaa ja mitä kaikkea joutuu irroitamaan, kun en ole aikaisemmin konetta irroittanut ja eipä ollu ketään keneltä kysyä neuvoa, mutta hyvinhän se sieltä irtos. Lauantaina w123:sen koneen irroitus olikin helppo homma, kun oli edellisenäpäivänä harjoitellut. Tein lukkopelistä "irroitettavan" jotta koneen paikalleen ja pois vekslaaminen laatikon kiinni ollessa helpottuu. Sunnuntaina sai pähkäillä ja mittailla riittämiin moottorin kiinnikkeiden kanssa, että sai koneen mahdollisiman taakse ja matalalle ja mielellään vielä suoraan :D . Kiinnikkeistä tuli muuten kestävän oloiset, mutta tällähetkellä koneen kannakkeiden ja moottorin kumityynyjen välissä olevat 3/8" lämpöputkesta tehdyt holkit pitää korvata paksummilla, niin saan mielen rauhan, vaikka ehkä noikin kestäisivät. Pitää vielä näyttää laikkaa apurungon palkille, ettei öljypohja ole aivan siinä kiinni. heitin ne satakakskolmosen omat kumityynyt helvettin ja laitoin noi väykyn hydrauliset tilalle kun vaikuttivat olevan vielä ihan soivat pelit ja ei tarvii miettiä sitä, että kone heiluisi sivuttaissuunnassa niin paljon, kun ne vaimentaa sitä liikettä paremmin kuin ne pelkät kumiset. Hei ja jos joku sattus tarviimaan om606 vakio ahdinta ja pakosarjaa niin yv:tä tulemaan. Ahtimessa ei ole väljää. Ilmastoinnin kompura ja ohjaustehostin tasonsäädön lähdöillä myös myynnissä, niin kuin kaikki muukin autosta, myyn halvalla osat mitä ei myydä menee loppu auton kanssa paaliin!
KuvaKuva Kuva
S203 200CDI -04 Käyttis
w123 300d rojekti -82 OM606
C126 560 SEC -> ls twin turbo?
ex w208 230 kompressor -00
ex w202 220d -97
W210 300TDT- puretaan
W123 1gen vm. -76 200d puretaan, kysy osia!
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3949
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: w123 300D -82 ensimmäinen harrasteauto

Viesti Kirjoittaja RH »

dealer kirjoitti:
rokka65 kirjoitti:Et saa tuosta romusta ikinä yhtä siistiä autoa, kuin tuo minun asiakkaan Mersu. Tietysti, jos vaihdat siihen ehjän korin, sisustan ja paljon muutakin uutta osaa.
Siisti auto pilattu mustilla kilvillä :thumbdown:
Samaan asiaan vähän ohi aiheen: Lahden CMS:ssa viikonloppuna osui parkkiksella silmiin kuusimerkkisellä mustalla kilvella laputettu pitkälle 80-lukuinen Volvo. Alkuperäinen tunnus arvatenkin, mutta ihan älyvapaa valinta. :thumbdown: .
Sitten varsinaiseen aiheeseen:
Hyvä vauhti sulla on tuon 123:n kanssa päällä :thumbup: .
Avatar
IiroS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 227
Liittynyt: Ke 24.09.2014 19:22
Paikkakunta: Imatra/mikkeli

Re: w123 300D -82 ensimmäinen harrasteauto

Viesti Kirjoittaja IiroS »

Vauhti ja vauhti päällä :lol: Itestä tuntuu et projekti ei etene mihikään, mutta toisaalta haluun, ettei hommat jää vetelehtimään pitkiksi ajoiksi mielummin tekee kerralla valmiiksi. Autolle on vielä rajuja suunnitelmia luvassa, mutta katellaan nyt, että paljon jää kesäduunista rahaa laittaa tähän rojektiin. Mutta se on varma että pussihousut ja museomiehet tulee kauhistelemaan, mikäli ne suunnitelmat toteutuu. Katselaan, että mitä saa aikasiksi.
S203 200CDI -04 Käyttis
w123 300d rojekti -82 OM606
C126 560 SEC -> ls twin turbo?
ex w208 230 kompressor -00
ex w202 220d -97
W210 300TDT- puretaan
W123 1gen vm. -76 200d puretaan, kysy osia!
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5245
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: w123 300D -82 ensimmäinen harrasteauto

Viesti Kirjoittaja S202 »

Kyllähän näitä nyt riittää muuhunkin kun museointiin. Tuon oman sedanin kanssa vähän miettinyt että jos sinne pellin alle kuitenkin laittais vähän jotain muuta :P
S124 300TE
S211 E500
Avatar
IiroS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 227
Liittynyt: Ke 24.09.2014 19:22
Paikkakunta: Imatra/mikkeli

Re: w123 300D -82 ensimmäinen harrasteauto

Viesti Kirjoittaja IiroS »

Jep, kannattaa on varmasti mielenkiintoisempi peli ajella kuin vakio tekniikalla! ja tämäkin oli niin paska korinen, että iha turha tästä olis ollu mitään museopeliä tehdä. Mutta museoijilla ois nyt hyvä mahdollisuus ostaa hyväkuntoinen ja nätisti käyvä om617 mylly laatikoineen lähes ilmaisiksi :)
S203 200CDI -04 Käyttis
w123 300d rojekti -82 OM606
C126 560 SEC -> ls twin turbo?
ex w208 230 kompressor -00
ex w202 220d -97
W210 300TDT- puretaan
W123 1gen vm. -76 200d puretaan, kysy osia!
Avatar
IiroS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 227
Liittynyt: Ke 24.09.2014 19:22
Paikkakunta: Imatra/mikkeli

Re: w123 300D -82 ensimmäinen harrasteauto

Viesti Kirjoittaja IiroS »

Hommia taas saatu vähn etiäpäin. Nyt tuli taas todetua, ettei kannata heitää mitään pois, kun sitä saattaa vielä tarvita jossain ihan muussa kun mihin se on alunperin tarkoitettu. Näin kävi lisävalojen mukana tulleiden korotusholkien kanssa. Koskaan ne eivät lisävaloissa olleet kiinni, mutta nyt ne palvelevat moottorin kannakkeiden holkkeina, kun olivat niin paksua materiaalia, niin ne ajavat hyvin asiansa siellä. Laitoin paremman kuvan noista kannakeista ihan vaan siks, kun joku saattaa vaikka miettiä, että millä kannakkeilla saa tonne ton kuusnollakutosen menemään ja netistä ei löytynyt oikein mitään juttua noista kannakkeista, niin jos tää vähän helpottas. Muutenkin v*tuttaa kun ihmiset ei jaa mitään tietoa, ihan kuin olis jotenkin salaista. Omasta mielestä ei tarvii pyörää keksiä uudelleen mikäli joku on sen jo kertaalleen keksinyt, sen takia koitan tänne päivittää reilusti kuvia enkä panttaa mitään miten joku on tehty. En sano että toteutustavat ois mitenkään oikeita mutta tällein on tehty ja jos meni mönkään ni sit tehää uudestaan. Paljoahan tilaa ei jää kun ohjaussimpukka on ihan muutaman sentin päässä lohkosta ja moottorin alta rungosta pitää leikat vanhan koneen "iskareiden" kannakeet pois sekä vähän laikata muutenkin tilaa, ettei öljypohja ottaisi kiinnirunkoon. Laatikolle tuli kans väsättyä uus tuki, mallia kestävä. Käytin 722.6 lootan omaa kannake kumia. Ei jää paljoa tilaa rättinivelen ja kardaanitunnelin katon väliin, mutta kait tuo mahtunee siellä pyörimään. Heitin om603:sen vakiopumpun sähköisen tilalle, ainakin tässävaiheessa vielä vakiopumppu, kun tarkoitus ekaks vaan rakentaa tekniikka kasalle ja todeta toimivaksi, jonka jälkeen purku ja auto maalaukseen ja kone auki. Helatorstaina pitäs koittaa saaha ensisavut otettua, jos homat ei pahasti ala potkimaan päähän :lol:
KuvaKuva Jäi aika hyvään tasoon toi kannake, kun ei oo yhtään matalemmalla kuin laatikko. Kuva
S203 200CDI -04 Käyttis
w123 300d rojekti -82 OM606
C126 560 SEC -> ls twin turbo?
ex w208 230 kompressor -00
ex w202 220d -97
W210 300TDT- puretaan
W123 1gen vm. -76 200d puretaan, kysy osia!
Avatar
IiroS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 227
Liittynyt: Ke 24.09.2014 19:22
Paikkakunta: Imatra/mikkeli

Re: w123 300D -82 ensimmäinen harrasteauto

Viesti Kirjoittaja IiroS »

Nyt on se hetki, milloin pussihousujen kannattaa lopettaa topicin lukeminen! Elikkäs oon pohdiskellut ja selvitellyt, mikä olis järkevä vetari/perä ratkaisu tähän autoon. Itellä ei oo mitää kokemusta noitten 123:sen vetareiden kestävyydestä mutta mitä niistä olen lukenut niin eivät paljon ole kehuja herunut. Foorumia lueskellessa tuli vastaan sultsin w123 superissa käyttämä setti, eli e36 M3 bemmin lukkoperä ja vetarit. No tuumasta toimeen ei muutakun purkamaan serkkupojan purku 325 bemmistä perää ja vetareita, mutta sultsin kanssa viestiteltyäni ja hänen kerrottua, että vetarit ovat liian pitkät mersuun, että tarviais teettää vetarin akselit ja käyttää vain bemarin niveliä, kun e36 bemarissa on sama jako booreissa pyörän navoissa ja bmw:n nivelet ovat mersun niveliä kestävemmät. Päätin etten ala akseleita teettämään, koska se olisi ollut kallis investointi. Sultsi antoi kuitenkin hyvän idean kytemää päähäni, kun vinkkasi että vois kokeilla soveltaa 5-sarjan bemarin koko taka-akselisto mersuun. e34 bemarissa on samanlaisella toimintaperjaatteella oleva taka-akselisto, mitä w123:ssa eli sellasta etsiskelin hetken. Sopivan hintainen löytyi yllättäen kotikylältä, eli tänään kävin hakemassa tämän e34 530 V8:n takakelkan hilppeineen. Plussaahan tässä on se, että lukkoperiä on netissä myytävänä pilvin pimein mikäli hajoaa ja tässä on takana 300mm jäähyttämättömät levyt, mutta saatavana jäähdytettyjä levyjä. Sekä näihin saa sopuhintaisia urtsipuslia ja kallistuksenvakaaja on jäykempi mitä 123:ssa. Katotaan nyt, että milloin tätä kerkee aloittaa sovittelemaan koriin ja mittailemaan, että kuinka paljon eroa takakelkoilla on toisiinsa. Kavereiden mielestä tämä projekti lähti lapasesta jo om606 koneen kohdalla, mutta nyt tuntuu jo itestäkin että aletaan vähän lipsua :D Aluksi oli kuitenki tarkotus vaa laittaa paikka pohjaan ja vakio koneen kylkeen pikku hyrrä ja auto ajoon. Kuva
S203 200CDI -04 Käyttis
w123 300d rojekti -82 OM606
C126 560 SEC -> ls twin turbo?
ex w208 230 kompressor -00
ex w202 220d -97
W210 300TDT- puretaan
W123 1gen vm. -76 200d puretaan, kysy osia!
Avatar
IiroS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 227
Liittynyt: Ke 24.09.2014 19:22
Paikkakunta: Imatra/mikkeli

Re: w123 300D -82 ensimmäinen harrasteauto

Viesti Kirjoittaja IiroS »

Eipä nyt ole mitään kummallista tullut saatua aikasiksi. Viikonloppuna rakentelin kaasuvivustoa. Käytin lähes samanlaista vivustoa kuin w123:sessa on vakiona, ja tulipeltiin vakio"kulmaosan" tilalle rakensin vivun, joka muuttaa pysty liikkeen vaakatasoon eli työntämään om603:sen pumpun kaasuvipua. Kulmaosaan myös liitin TPS:sän vaihteiston ohjausta varten. Oli mielenkiintoinen saada vivustoon oikea välityssuhde, niin että kun kaasupolin on pohjassa on tps maks asennossa ja pumppukin tapissaan. ja kaikissa näissähän on aivan eri liikeradat eli 1:1 vivuston sai unohtaa heti kättelyssä. Kierrätyshän on päivän sana, elikkä pikkuista säästöä lähdin hakemaan uusiokäyttämällä väyrysen öljynlauhduttimen, koska se on varsin iso ja varmasti riittävä lauhdutin (19 rivinen). Mutta ne perkeleen öljyputkien yhdistäjien mutterit oli leikannut kiinni tohon alumiinikierteeseen niin ettei lämmitys eikä irroitussprayt auttaneet, vaan kierteet napsahtivat poikki :problem: Ei muutakun töistä 3/8 kierretappi lainaan ja leikkaamaan kierteen jämät pois ja uutta kierrettä sisäpuolelle, nyt tuosta on hyvä lähteä esim. 3/8"- 1/2" kaksoisnipalla johon saa öljynlauhduttimen letkut suoraan kiinni. Kuva
S203 200CDI -04 Käyttis
w123 300d rojekti -82 OM606
C126 560 SEC -> ls twin turbo?
ex w208 230 kompressor -00
ex w202 220d -97
W210 300TDT- puretaan
W123 1gen vm. -76 200d puretaan, kysy osia!
Avatar
Mikko Härkönen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: To 10.10.2013 17:35

Re: w123 300D -82 ensimmäinen harrasteauto

Viesti Kirjoittaja Mikko Härkönen »

Hieno projekti, hyvä että tämäkin vanha rouva herätetään eloon.
Itsekin seuraavaksi autoksi otan joko w123:sen tai 124:sen 3l nokivasaran
Pitää vain nyt saada tuo väärän merkkinen homosohva 240 projekti etenemään siihen pisteeseen että sen voi ottaa uuden tilalle.
Mercedes benz 300ce 24v 1992- kolaroitu.
Seuraavaksi isompi kuuppa.
Avatar
IiroS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 227
Liittynyt: Ke 24.09.2014 19:22
Paikkakunta: Imatra/mikkeli

Re: w123 300D -82 ensimmäinen harrasteauto

Viesti Kirjoittaja IiroS »

Kiitos, pitäähän näitä koittaa pelastaa museoinnilta ja maatumiselta :D Ei muuta kun tsemppiä volvo rojektiin, jotta valmistuisi ja sitten mersua alle!
S203 200CDI -04 Käyttis
w123 300d rojekti -82 OM606
C126 560 SEC -> ls twin turbo?
ex w208 230 kompressor -00
ex w202 220d -97
W210 300TDT- puretaan
W123 1gen vm. -76 200d puretaan, kysy osia!
Avatar
IiroS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 227
Liittynyt: Ke 24.09.2014 19:22
Paikkakunta: Imatra/mikkeli

Re: w123 300D -82 ensimmäinen harrasteauto

Viesti Kirjoittaja IiroS »

Vähän hiljaisempaa ollut nyt, kiireiden vuoksi vain vähän edistystä tullut. Mutta auto nostettu pukeille ja vanha takakelkka laskettu pois, jos joku sattuu tarviimaan niin kysellä voi YV:llä. Bemarin kelkkaa alettu sovittelemaan, rajusti joutuu laikkaamaan tilaa uusille kiinnityskohdille, koska bmw:n kiinnitykset ovat 5,5cm levemmällä ja 17cm taaempana mitä mersussa. Muutoksia joutuu tekemään runkokoteloihin, jotta tukivarret mahtuvat liikumaan. Tässävaiheessa vielä tuntuu siltä, että saattaa tuo peräkelken vaihto olla mahdollinen toteuttaa :D Kuva
S203 200CDI -04 Käyttis
w123 300d rojekti -82 OM606
C126 560 SEC -> ls twin turbo?
ex w208 230 kompressor -00
ex w202 220d -97
W210 300TDT- puretaan
W123 1gen vm. -76 200d puretaan, kysy osia!
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1095
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: w123 300D -82 ensimmäinen harrasteauto

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

"Pakko mahtua kun on vihitty"
Avatar
IiroS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 227
Liittynyt: Ke 24.09.2014 19:22
Paikkakunta: Imatra/mikkeli

Re: w123 300D -82 ensimmäinen harrasteauto

Viesti Kirjoittaja IiroS »

Jep, näinhän se on :lol: helmakotelot leikkailtu auki niin paluuta ei enään ole, että pakko se on sinne mahduttaa.
Tänään oli kyllä ilonpäivät, kun postista pamahti paketti, jossa oli 722.6:sen ohjausboksi johtosarjoineen ja hilppeineen. Tilasin setin Ole Fejeriltä Kööppenhaminasta. Pakettiin otin vielä kaikki "lisävarusteet" eli ahtopaineen tunnistimen, jolla säädetään vaihtojen terävyyttä ahtopaineen suuruuden mukaan. Sekä sitten ostin samalla vaihdenäytön, joka näyttää mikä vaihde on pesässä. Kaasupolkimen asentotunnistimen otan purku väykystä, kuten myös vaihdevalitsimen. Johtosarjojen liittimet käy suoraan noihin mersun liittimiin. Tätä ois tarkotus päästä asentelemaan jossainvaiheessa kunhan perä on saatu istutettua ja koneen saan käyntikuntoiseksi.Kuva
S203 200CDI -04 Käyttis
w123 300d rojekti -82 OM606
C126 560 SEC -> ls twin turbo?
ex w208 230 kompressor -00
ex w202 220d -97
W210 300TDT- puretaan
W123 1gen vm. -76 200d puretaan, kysy osia!
Avatar
IiroS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 227
Liittynyt: Ke 24.09.2014 19:22
Paikkakunta: Imatra/mikkeli

Re: w123 300D -82 ensimmäinen harrasteauto

Viesti Kirjoittaja IiroS »

Perän sovittelu alkaa olemaan voiton puolella! :clap: Hyvinhän se sinne mahtuu, kun vaan rankalla kädellä tekee tilaa. Takapenkin alta lattiaan joutui tekemään kolme aukkoa, koska tukivarsien kiinnityskohdat ottivat pohjaan kiinni, sekä kardaanin ylittävä osa takakelkasta. Runkokoteloita paljon muokailtu, katellaan sitten mitä katsastusmies on niistä muokkailuista mieltä. Jousituksen oon suunnitellut tekeväni kynäjousilla ja iskareilla. Joustomatkaa on ainakin reilusti kun rengas mahtuu liikkumaan pyöränkaareen saakka. Vielä kaikenlaista pientä näpräilyä, että kelkan kiinnitykset saa viimeisteltyä ja helmat pitää rakennella uusiksi.KuvaKuvaKuva
S203 200CDI -04 Käyttis
w123 300d rojekti -82 OM606
C126 560 SEC -> ls twin turbo?
ex w208 230 kompressor -00
ex w202 220d -97
W210 300TDT- puretaan
W123 1gen vm. -76 200d puretaan, kysy osia!
-KingOfTheRoad-
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 33
Liittynyt: La 26.04.2014 22:43
Paikkakunta: Tervola

Re: w123 300D -82 ensimmäinen harrasteauto

Viesti Kirjoittaja -KingOfTheRoad- »

Hienoa työtä kyllä. Mukava katella kun tulee viimisen päälle kaikki. :thumbup:
Avatar
IiroS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 227
Liittynyt: Ke 24.09.2014 19:22
Paikkakunta: Imatra/mikkeli

Re: w123 300D -82 ensimmäinen harrasteauto

Viesti Kirjoittaja IiroS »

Kiitoksia! :) en tosissaan tiedä onko tässä sen kummemmin tulossa mitenkään viimisenpäälle, mutta tähän aihioon on hyvä kokeilla kaikkia ideoita, kun kanta-auto oli niin huonokuntoinen. Harmivaan kun tuo juhanus oli, niin ei päässyt hallilla touhuamaan ja saa nähdä kerkeekö ensviikonloppunakaan, mutta nyt on hyvä taas haalia motivaatiota sekä osia. Toisaalta tarkotus rakentaa sellanen auto, millä on kiva kesällä käydä autotapahtumissa. Ois sitten niissäkin taas yksi auto lisää joukkoon harvaan, johon tehty muutakin kuin vanteet ja madallus.
S203 200CDI -04 Käyttis
w123 300d rojekti -82 OM606
C126 560 SEC -> ls twin turbo?
ex w208 230 kompressor -00
ex w202 220d -97
W210 300TDT- puretaan
W123 1gen vm. -76 200d puretaan, kysy osia!
Avatar
IiroS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 227
Liittynyt: Ke 24.09.2014 19:22
Paikkakunta: Imatra/mikkeli

Re: w123 300D -82 ensimmäinen harrasteauto

Viesti Kirjoittaja IiroS »

Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa, joten taas reilusti kuvasaastetta tarjolla! Elikkäs vihdoin mersu saatu pois pukeilta ja rullaamaan pyörillään. Perän takakiinnike ei ole BMW:ssä keskellä, joten sille tehtiin uudenlainen kiinnitys hyväksikäyttäen mersun perän puslan kiinnitys kohtaa, hyvin sattui tuurilla, että takakiinnike osuu juuri siihen palkkiin mihin perä on alunperinkin ollut kiinnitettynä. Korikotelot hitsailtu uusiksi ja takanta hävisi tunkinnostokohdat pois, kun piti tehdä takakelkan etummaisille kiinnikkeille tilaa. Samalla helmoista hävisi ruosteherkät tunkinnostokohtien reijät. Takakelkan irti ollessa ruostekohdat hiottu pellille ja vetästy sinkkisprayt pintaan, epoksi tulee vielä siihen päälle kunhan seuraavan kerran jaksan ruiskun sotkea, pitää maalailla paljon muutakin samalla. Iskareina toimii tällähetkellä 4"x4" parrun pätkät, pitää alkaa tiedustella järkevintä kynäjousi settiä ensiviikolla. Tää akseliston vaihto oli taas sarjassamme niitä projekteja, että epäilijöitä löytyi, mutta taas tuli näytettyä, että kaikki on mahdolista kun vähän näyttää laikkaa ja kemppiliimaa. :D
Kuva
Kuva Akselisto tarkoitus vielä puhaltaa ja maalata+ urtsipuslat
Kuva
Kuva
Kuva Hyvin mahtuu mersut ja bemarit saman katon alle rakenneltaviksi :lol:
S203 200CDI -04 Käyttis
w123 300d rojekti -82 OM606
C126 560 SEC -> ls twin turbo?
ex w208 230 kompressor -00
ex w202 220d -97
W210 300TDT- puretaan
W123 1gen vm. -76 200d puretaan, kysy osia!
Avatar
IiroS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 227
Liittynyt: Ke 24.09.2014 19:22
Paikkakunta: Imatra/mikkeli

Re: w123 300D -82 ensimmäinen harrasteauto

Viesti Kirjoittaja IiroS »

Samalla tässä kun ei ole perä, eikä vetarit paikallaan tuli vedettyä uudet jarruputket vanhojen maatuneiden tilalle. Ensiviikolla pitää käydä hakemassa hehkutettua kuparia kieppi, niin pääsee vetämään myös uudet isommat polttoainelinjat. Bimmerin jarrusatulat tuli myös käytettyä auki ja huollettua sekä maalattua. Satulat kävi paikoillaan vain mallailu mielessä, että sai mitattua minkä mittaiset jarruletkut pitäs hommailla. Tuli myös tilattua korkeus- ja jäykkyyssäädettävät kynäiskarit taakse, niitä saakin sitten ootella kuukauden :roll: Kuva Kuva
S203 200CDI -04 Käyttis
w123 300d rojekti -82 OM606
C126 560 SEC -> ls twin turbo?
ex w208 230 kompressor -00
ex w202 220d -97
W210 300TDT- puretaan
W123 1gen vm. -76 200d puretaan, kysy osia!
Avatar
IiroS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 227
Liittynyt: Ke 24.09.2014 19:22
Paikkakunta: Imatra/mikkeli

Re: w123 300D -82 ensimmäinen harrasteauto

Viesti Kirjoittaja IiroS »

Tänään tuli käytyä hydrauliikkaliikkeessä teettämässä teflon-teräspunosjarruletkut, sekä oljynjäähdyttäjälle menevät letkut. Jäähdyttäjän alavesiletkun lähtö tulee melkeen keskelle laturia, eikä letkua saanut sinne siten, ettei se olisi ottanut laturiin taikka hihnapyönään kiinni. Teimpä sitten rst-putkesta sopivan alavesiletkun ja tiggailin läjään. Käppyrä tuli myös hinkattua hieman kiiltävämmäksi, jotta alkoi miellyttää enemmän omaa silmää. :P Kuva Kuva
S203 200CDI -04 Käyttis
w123 300d rojekti -82 OM606
C126 560 SEC -> ls twin turbo?
ex w208 230 kompressor -00
ex w202 220d -97
W210 300TDT- puretaan
W123 1gen vm. -76 200d puretaan, kysy osia!
Avatar
IiroS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 227
Liittynyt: Ke 24.09.2014 19:22
Paikkakunta: Imatra/mikkeli

Re: w123 300D -82 ensimmäinen harrasteauto

Viesti Kirjoittaja IiroS »

Jarrulinjojen uusimisen lisäksi taivuttelin myös uudet löpöputket, hieman alkuperäistä isommasta, 10mm kupariputkesta. Samalla uusin kaikki polttoaineletkut ja klemmarit, sekä pumpulle menevät kirkkaat letkut tuli uusittua mustalla vahvistetulla letkulla, nyt saa sitten perstuntumalla ihmetellä, että onko linjoissa ilmaa vai ei kun ei näe ilmakuplia. Banjoliittimien reijät kanssa suurentelin, ettei nyt heti ensimäiseksi tulis polttoaineen riittävyysongelmia ahdistavien banjojen takia. Toki koko suodattimenjalka pitää vaihtaa ja mekaanisesta siirtopumpusta luopua, mikäli vakiot ei riitä. "alavesiletku" asettui paikalleen, vielä uudet letkut siihen niin saisi koneeseen kaataa nesteet sisälle. Ei kellään sattus olemaan 300d:n sähkökaaviota, kun auto ei suostu starttaamaan ja luulen sen johtuvan siitä tunnistimesta joka estää starttaamasta vaihdepäällä tämä johto roikkuu nyt ylimääräisenä jossain, kun laatikko on vaihdettu. Ja pitääkö siihen johtoon tulla jännite vai pitääkö sen maadoittua, jotta antaa startata? :shock: Kuva Kuva
S203 200CDI -04 Käyttis
w123 300d rojekti -82 OM606
C126 560 SEC -> ls twin turbo?
ex w208 230 kompressor -00
ex w202 220d -97
W210 300TDT- puretaan
W123 1gen vm. -76 200d puretaan, kysy osia!
Sultzi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 858
Liittynyt: Su 15.06.2008 14:04
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: w123 300D -82 ensimmäinen harrasteauto

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Hyvältä vaikuttaa.

Onko sulla laittaa kuvia kelkan etupään kiinnityksistä ja kuinka paljon lattiaa joutui muokkaamaan? Voin pällistellä valmiiksi sitten kun otan ton 123 taas työnalle :)

Toi Ole:n vaihteistoboxi vaikuttais kans ihan järkevältä, ainoo mitä mietin niin ei ole tainnut saada tota 3-4 vaihtoa säädettyä hyväksi, ainakin mitä katsoin kiihdytysvideoo manuaalimodessa siitä. Mutta jos tulee käyttikseen lootaa joskus vaihdettua, vois tota boxia testata mielenkiinnosta :)
Käyttis: W210 E55 AMG -00
Avatar
IiroS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 227
Liittynyt: Ke 24.09.2014 19:22
Paikkakunta: Imatra/mikkeli

Re: w123 300D -82 ensimmäinen harrasteauto

Viesti Kirjoittaja IiroS »

Juu tottakai voin laittaa siulle parempia kuvia niistä kiinnityksistä, laitan vaikka viikonlopun jälkeen kun meen vasta viikonloppuna hallille seuraavan kerran :) . Juu niinhän hän tais selittää ja mitä jenkki foorumeilta lukenu noitten nag1/722.7 lootien ohjauksista niin kaikilla on ongelmallinen tuo 3-4 vaihto. Mutta kuulemma vaihtoa saa paremmaksi venttiilipöytää muokkaamalla, ovat suurentaneet jotain tiettyä öljykanavaa. 3-4 vaihdossa kuulemma tulee ongelmaksi se kun öljy ei ehdi kiertää tarpeeksi yhtä nopeasti kuin muissa vaihdoissa, siksi kyseinen vaihto on kaikista herkkä luistamiselle ja hieman hitaampi kuin muut vaihdot. Tässä on vielä monen näköstä näpräämistä ennenkuin pääsen edes kokeilemaan laatikon ohjausta mutta kait sitä joskus.
S203 200CDI -04 Käyttis
w123 300d rojekti -82 OM606
C126 560 SEC -> ls twin turbo?
ex w208 230 kompressor -00
ex w202 220d -97
W210 300TDT- puretaan
W123 1gen vm. -76 200d puretaan, kysy osia!
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: w123 300D -82 ensimmäinen harrasteauto

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Kiva rojekti sulla menossa ja hyvännäkööstä jälkeä tulee.

Kun sulla on sininen sisusta, niin tähän vois sopia hyvin väriksi mersun orkkis Dunkelblau. Niin tumman sininen, että jossain valossa melkein mustan näköinen. Auringossa kuitenkin selvästi sininen.

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Avatar
IiroS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 227
Liittynyt: Ke 24.09.2014 19:22
Paikkakunta: Imatra/mikkeli

Re: w123 300D -82 ensimmäinen harrasteauto

Viesti Kirjoittaja IiroS »

Kiitosta. Juu sisusta pysyy sinisenä, vaikka noi etupenkit tulevat ainakin vaihtumaan toisenlaisiksi. Näin yks päivä melko uuden E-mersun canvansiitin sininisenä taikka briljantin sininisenä, jompi kumpi näistä olisi kanssa hieno väri. Mutta pitää siinä vaiheessa, kun maalaus on ajankohtainen pitää hakea muutamaa eri harkinnassa olevaa sävyä spray pullossa ja kokeilla mikä miellyttää eniten.
S203 200CDI -04 Käyttis
w123 300d rojekti -82 OM606
C126 560 SEC -> ls twin turbo?
ex w208 230 kompressor -00
ex w202 220d -97
W210 300TDT- puretaan
W123 1gen vm. -76 200d puretaan, kysy osia!
Sultzi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 858
Liittynyt: Su 15.06.2008 14:04
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: w123 300D -82 ensimmäinen harrasteauto

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

IiroS kirjoitti:Juu tottakai voin laittaa siulle parempia kuvia niistä kiinnityksistä, laitan vaikka viikonlopun jälkeen kun meen vasta viikonloppuna hallille seuraavan kerran :) . Juu niinhän hän tais selittää ja mitä jenkki foorumeilta lukenu noitten nag1/722.7 lootien ohjauksista niin kaikilla on ongelmallinen tuo 3-4 vaihto. Mutta kuulemma vaihtoa saa paremmaksi venttiilipöytää muokkaamalla, ovat suurentaneet jotain tiettyä öljykanavaa. 3-4 vaihdossa kuulemma tulee ongelmaksi se kun öljy ei ehdi kiertää tarpeeksi yhtä nopeasti kuin muissa vaihdoissa, siksi kyseinen vaihto on kaikista herkkä luistamiselle ja hieman hitaampi kuin muut vaihdot. Tässä on vielä monen näköstä näpräämistä ennenkuin pääsen edes kokeilemaan laatikon ohjausta mutta kait sitä joskus.
Itseltä kokeilin suurentaa yhtä reikää tuon takia, mutta ei auttanut itsellä ainakaan (joka lähinnä auttaa pienillä virtauksilla/kylmällä laatikolla). Ongelmana eniten se että tuossa 3-4 vaihdossa siirrytään kytkimeltä toiselle ja on siksi todella tarkka säädöstään ettei tule ns. välivapaata siitä. Ilmeisesti myös nuo ns bluetop solenoidit auttaa tähänkin jollain tavalla ja ylipäätään lootan toimintaan parempaan suuntaan. Laitoin myös ns. korjaussarjan noihin 3-4 vaihdon venttiilipöydän mäntiin, mutta sekään ei tässä tapauksessa auttanut. Itseltä sain esim. puolikaasulla kiihdyttäessä tuon 3-4 vaihdon tosi näpäkäksi, mutta isommalle kaasulle en kerennyt sitä säätämään paremmin. Tuli keskityttyä kuitenkin pääasiassa ajamiseen kun oli käyttis. 3-4 tuli vaihdettua pienemmällä kaasulla jolloin tota ongelmaa ei tullut. Mutta kyllä se ainakin pcs purkilla on säädettävissä hyväksi, vaatii vaan aikaa ja kokeilua.
Käyttis: W210 E55 AMG -00
Avatar
IiroS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 227
Liittynyt: Ke 24.09.2014 19:22
Paikkakunta: Imatra/mikkeli

Re: w123 300D -82 ensimmäinen harrasteauto

Viesti Kirjoittaja IiroS »

ourait, pitää itekkii perehtyä säätämisen sitten, kun saan auton liikenteeseen, tällä hetkelle tärkeintä vain se, että saan auton liikkumaan ja sitten joskus leimalle. sen jälkeen säätäminenkin helpottuu kun voi luvan kanssa käydä ajamassa ja testailla säätöjä.
S203 200CDI -04 Käyttis
w123 300d rojekti -82 OM606
C126 560 SEC -> ls twin turbo?
ex w208 230 kompressor -00
ex w202 220d -97
W210 300TDT- puretaan
W123 1gen vm. -76 200d puretaan, kysy osia!
Avatar
IiroS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 227
Liittynyt: Ke 24.09.2014 19:22
Paikkakunta: Imatra/mikkeli

Re: w123 300D -82 ensimmäinen harrasteauto

Viesti Kirjoittaja IiroS »

Viimeviikonloppuna tuli taisteltua tuo 300x600x76 cuuleri keulille, tiukkaa teki ja tilaa joutui raivaamaan. Jotenkin sain sen sinne kuitekin mahdutettua siten, että puskurin taakse jäävä poikittainen rauta mahtui vielä paikalleen vaikka aluksi sen irroitinkin. Konepelti ja lokarit on vaan koesovituksessa paikoillaan, lokareita joutuu ainakin jonkinverran loveamaan, jotta mahtuvat paikoilleen. Kiitoksia naapurin miehelle, kun sorvasi vanhasta ohjaustehostajan kiilahihnapyörästä keskiön irti ja sovitti sen moniurahihnapyörään, hitsasin vain palikat sitten yhteen. Nyt ei pitäs olla ongelmaa ohjaustehostajankaan kanssa, pitää vielä mittailla minkä mittaisen hihnan kone vaatii, om617:n ohjaustehostimenpumppu meni onneksi ihan suoraan 606:sen kiinnikkeisiin. Kardaaniakin oon alkanut jo mitoittamaan, mutta pitää hankkia kardaaniputkea ja alkaa sovittelemaan. KuvaKuvaKuva
S203 200CDI -04 Käyttis
w123 300d rojekti -82 OM606
C126 560 SEC -> ls twin turbo?
ex w208 230 kompressor -00
ex w202 220d -97
W210 300TDT- puretaan
W123 1gen vm. -76 200d puretaan, kysy osia!
Vastaa Viestiin