OM651 ja kiertovesiletkulämmitin

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
Tenutähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1044
Liittynyt: Su 04.12.2005 22:19
Paikkakunta: Tornio

Re: OM651 ja kiertovesiletkulämmitin

Viesti Kirjoittaja Tenutähti »

atlas kirjoitti:Jos defan teho on pieni ei lohko lämpene ja ei ainakaan silloin kun rest on päällä.
Siis tuo Defan ylläpitolaturi? Eihän se kummonen ole, 4A. Defalla on 10A kin. Mulle ei oikeen kerro riittääkö kumpikaan lähellekään rest-pumpun pyörittämiseen :crazy:

Mutta tuollaisen erillisen isomman laturin tietty jos laittaa? (calix, tässä tapauksessa sais olla defa)
Mites kytkentä? Suoraan vaan pumpun virtanastoihin?
S211 320CDI -04
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79

Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
taky
Mersumies
Mersumies
Viestit: 722
Liittynyt: Pe 27.01.2006 09:24

Re: OM651 ja kiertovesiletkulämmitin

Viesti Kirjoittaja taky »

Tenutähti kirjoitti: Mutta tuollaisen erillisen isomman laturin tietty jos laittaa?

Kiertovesipumppusarjassa on 2A:nen...

Kuva

...ja hyvin pelaa.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001
Kuva
Avatar
Tenutähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1044
Liittynyt: Su 04.12.2005 22:19
Paikkakunta: Tornio

Re: OM651 ja kiertovesiletkulämmitin

Viesti Kirjoittaja Tenutähti »

Onko tämä oikeasti näin simppeli juttu? Vai missä ajatus menee pieleen?
Kaikki väsää tt-thermoja sun muita, eikös tämä ole paljon fiksumpi/yksinkertaisempi?
S211 320CDI -04
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79

Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
Avatar
noroljan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2474
Liittynyt: Ke 04.08.2010 01:36
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: OM651 ja kiertovesiletkulämmitin

Viesti Kirjoittaja noroljan »

Tenutähti kirjoitti:Onko tämä oikeasti näin simppeli juttu? Vai missä ajatus menee pieleen?
Kaikki väsää tt-thermoja sun muita, eikös tämä ole paljon fiksumpi/yksinkertaisempi?
Tipahin kärryltä. Mitä tarkoitetaan yksinkertaisemmalla. Asennetaan autoon lohkoon vastus (kaikkiin moottoreihin ei saa). Niihin mihin ei saa niin alavesiletkuun letkulämmitin. Ja Erillinen laturi ohjaamaan auton omaa kiertovesipumppua, myöskään en ymmärtänyt miten vaihtoreleelle otetaan ohjaus defalta (laturia ilmeisesti tarkoitetaan) 230v ohjaus vai jotenkin niin että tunnistaa milloin on latausjännite käytössä?

Omaan korvaan kuulostaa kovinpaljon helpommalta laittaa joku kiertovesipumpullinen pikkuletkuun ja kerralla valmista...
Avatar
Tenutähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1044
Liittynyt: Su 04.12.2005 22:19
Paikkakunta: Tornio

Re: OM651 ja kiertovesiletkulämmitin

Viesti Kirjoittaja Tenutähti »

noroljan kirjoitti:
Tenutähti kirjoitti:Onko tämä oikeasti näin simppeli juttu? Vai missä ajatus menee pieleen?
Kaikki väsää tt-thermoja sun muita, eikös tämä ole paljon fiksumpi/yksinkertaisempi?
Tipahin kärryltä. Mitä tarkoitetaan yksinkertaisemmalla. Asennetaan autoon lohkoon vastus (kaikkiin moottoreihin ei saa). Niihin mihin ei saa niin alavesiletkuun letkulämmitin. Ja Erillinen laturi ohjaamaan auton omaa kiertovesipumppua, myöskään en ymmärtänyt miten vaihtoreleelle otetaan ohjaus defalta (laturia ilmeisesti tarkoitetaan) 230v ohjaus vai jotenkin niin että tunnistaa milloin on latausjännite käytössä?

Omaan korvaan kuulostaa kovinpaljon helpommalta laittaa joku kiertovesipumpullinen pikkuletkuun ja kerralla valmista...
Pahoittelut... Tietty sillä varauksella yksinkertainen niin kuin minun tapauksessa. Autossa on valmiina lohkolämmitin ja defa-ylläpitolaturi.
Ja vielä kaupanpäälle tuo 1000W kld-malli tt-thermolta ei ole mikään naps ja kops laittaa 320CDI S211:een. Aika jämerän kokoinen möykky ja asennuspaikkojen kanssa vähän ahdasta
Tuo relejuttu ei mullakaan (vielä) aivan rehellisesti auennut.
S211 320CDI -04
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79

Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
Avatar
noroljan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2474
Liittynyt: Ke 04.08.2010 01:36
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: OM651 ja kiertovesiletkulämmitin

Viesti Kirjoittaja noroljan »

Juu onhan se erijuttu, kun on jo valmiina autossa noita latureita ja lämmittimiä. Erikseenhän niitä ei ehkä kannattaisi kyllä ostaa. Mihin tässä ajattelit ylipäätään tarvittavan tuota kiertoa?

Tässä vähän omia virityksiä:

ML:ään laitoin tuollaisen:
Kuva
Jonka ostin foorumilta muistaakseni 40e ja on nyt pari talvea toiminut ja oli helppo kytkä muotonsa takia. TT-thermosta ei ole kokemusta.

ML:ssä on kaksi noita pumppuja, toinen on REST ja toinen ohittaa ilmeisesti jäähyttimenkennon jotenkin. En silti viitsinyt ruveta niihin kikkailemaan ohjausta :wink:

Sellasta kytkentää mietin, että saisi puhaltimen päälle, kun 230v on kytketty autoon, jotta toimisi sisätilanläppärinä. Luovuin ideasta, kun REST ei lähde päälle ennenkuin jäähdytinneste on 40 astetta (tälläinen 1000-1500w lämppäri tuohon päästäkseen on saanut olla pakkasilla päällä hiton kauan.) ja ajattelin sitten, ettei kylmempi vesi lämmitä juurikaan, vaikka ohjauksen kikkailisikin.

Ässään laitoin tälläisellä kauko-ohjattavalla releellä Webaston toimimaan (Alkuperäinen joka tarkoitettu ajonaikaiseksi vain.)
Kuva
Tässä autossa ei ole lohkoa/latkulämppäriä ollenkaan...

Mietin tuota takyn tarkoittamaa kytkentää. Ongelmahan on se, että laturilta ei voi ottaa 12v ohjausta releelle, tai sitten laturia ei voi käyttää kun tuohon pumpunpyöritykseen ja menee vähän hukkaan, jos ei voi akkua ladata sillä. Jos se on kytketty autoon niin että lataa akkua on siellä johdoissa kokoajan akun jännite.
Avatar
TLP
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 496
Liittynyt: To 05.05.2011 21:14
Paikkakunta: Jämsänkoski

Re: OM651 ja kiertovesiletkulämmitin

Viesti Kirjoittaja TLP »

Ohi... :ugeek:
----------------------------------
Timo Laaksonen
P. 0400 761 149
porsalja
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: To 20.04.2017 18:12

Re: OM651 ja kiertovesiletkulämmitin

Viesti Kirjoittaja porsalja »

Olisko kellään valokuvaa tt-thermiasta asennettuna ja olis kiva saada myös kuvia sisäpistokejohdon läpiviennistä.Auto on 220cdi vm 2010
x_ismo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 628
Liittynyt: Ke 23.11.2011 08:28
Paikkakunta: Vesilahti

Re: OM651 ja kiertovesiletkulämmitin

Viesti Kirjoittaja x_ismo »

Tuolla on muutamia kuvia http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 3&t=165382" onclick="window.open(this.href);return false;
Ei tuo ihmeellinen ole asentaa, oikeaan etukulmaan itse lämmitin, sisäpistoke läpi pelkääjän jaklatilan yläosasta, kannattaa ostaa läpivientikumi etukäteen niin saa tiiviin siitä, ainakin mulla oli musta kovasta muovista tehty osa jonka sai pois ja siitä läpivienti. Voin näyttää omaani jos liikut tampereen seudulla, valokuvista tahtoo olla hankala saada selvää kun on paljon muitakin osia samoilla seuduilla.
S205 2020 C300de
exS205 2016 C300h,
exS204 2012 C220cdi
exW204 2008 C200cdi
exS203 2004 C200cdi
porsalja
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: To 20.04.2017 18:12

Re: OM651 ja kiertovesiletkulämmitin

Viesti Kirjoittaja porsalja »

Asun porissa ei viitsi ajaa tampereelle sen takia mutta kiitos kuitenkin
mikaman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 161
Liittynyt: Su 03.04.2011 22:17

Re: OM651 ja kiertovesiletkulämmitin

Viesti Kirjoittaja mikaman »

Autona W204 om651, 250 -13.

Minkälaisia mielipiteitä tällainen asennus herättää kanssaharrastajissa:
Pieni_letkulamppari.jpg
Letkulämppäri1.jpg
Mikä letku tuo edes on mihin tuo lämppäri on kytketty? Ei kai tuo tuossa letkussa mitään oikein lämmitä, ylimmässä kohdassakin?
Hyvin vastaa myös suoraan moottorin suojamuoviin, olis varmaan sulanut sekin jos ei olisi huomannut asennusta.

Omasta mielestä tämä on asennettu päin honkia, vieläpä muka "asiantuntevan liikkeen toimesta"... Käsittääkseni lämppäri tulisi olla alavesiletkussa, ja nimenomaan pystyasennossa?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
tn62634
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1680
Liittynyt: Su 06.09.2009 13:49
Paikkakunta: Pälkäne

Re: OM651 ja kiertovesiletkulämmitin

Viesti Kirjoittaja tn62634 »

Lähteekö vesi kiertämään tuossa? Vaara kyllä että lämpenee muovit ym?
Risto113
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1218
Liittynyt: To 27.10.2011 14:47
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: OM651 ja kiertovesiletkulämmitin

Viesti Kirjoittaja Risto113 »

Vapaakierto, siis ilman pumppua, perustuu siihen että lämmin neste nousee ylös.
Vaikka juurikin alavesiletkusta koneeseen.
Epäilyttävä asennus, jos ei ole pumppua jossain myös.

Tuon mallista vastusta itsekin kokeillut aikoja sitten ML:n kennon ja rest-pumpun välillä, ei kiertänyt tarpeeksi ja vastus kärähti hyvin nopeasti.
Jos tuo on sama Defa kuten epäilen, ei ole termostaattia tai ylilämpösuojaa.
h.hartikainen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 177
Liittynyt: To 04.10.2007 21:17
Paikkakunta: 08

Re: OM651 ja kiertovesiletkulämmitin

Viesti Kirjoittaja h.hartikainen »

:clap: :clap:
Tuo kuuluis om651 moottorissa sinne flektin taakse. Oikea vastus luultavasti, riippuu auton varusteista.. kärähtänee tuohon asennettuna noin 15 sekunnin sisällä seinään kytkemisestä.. :lol:
Tuo on kennolle menevä letku. Eikä tuota vastusta saa edes kyljelleen asentaa.
mikaman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 161
Liittynyt: Su 03.04.2011 22:17

Re: OM651 ja kiertovesiletkulämmitin

Viesti Kirjoittaja mikaman »

Myyjäliike maksaa letkulämppärin siirron oikeaan paikkaan, ja tälläkertaa työn suorittaa valtuutettu MB korjaamo. Toivotaan parempaa lopputulosta :thumbup:
Vastaa Viestiin