Juben w124 230E -85 jäärataprojekti

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

selvä, piti vain tarkistaa, ettei se radan kiertäminen ole pehmentänyt sun päätäsi :D

nuo mersun vakio tukivarret ei tosiaan kovin pitkään mene kovemassa röykytyksessä, ettei ne olis joka suuntaan väljät...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

Taas karkas illan remppa käsistä :oops:
Tarkoitus oli vain nopeuttaa hieman ohjausta, mutta nyt on koko keula atomeina tallissa eli laitetaan kaikki nivelet ja puslat uutta samalla!
Modattu cossun peltisarja ja 2,5" putkisto lähti myös tilaukseen tänään :roll:

Voiko tuosta POM muovista siis sorvata alkuperäisten kumipuslien tilalle samanlaiset puslat ja sitten alkuperäisen puslan metalliholkki keskelle ja kiinni :?:
Jos, niin kestääkö tämä POM muovi sitten oikeasti ryskäystä?
Uretaanitanko lie vaikeaa sorvata ja maksaaki aivan törkeästi (luokkaa 300€/metri 60millisenä) :shock:
Em. tieto peräisin ralli.net foorumilta...

Sanotaan nyt viimeisen kerra: Saa nähä mihin tämä harrastus vielä vie Kuva
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
Groove
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 160
Liittynyt: Ma 11.07.2005 19:13

Viesti Kirjoittaja Groove »

Jube kirjoitti:Sanotaan nyt viimeisen kerra: Saa nähä mihin tämä harrastus vielä vie [ http://www.mese.fi/forum/images/smiles/rk01_sbattolatestaovunque.gif ]
Huippusiistiltä näyttää viedoiden perusteella! Jatka samaa rataa. (tosin mitä pidemmälle kevättä mennään, niin kannattaa harkita radan vaihtoa.. Kuva )
ex C215 CL500
ex W204 C220T CDI A
ex W202 C180
ex C124 300CE-24
ex W201 190E 1.8
Avatar
peteracing
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 496
Liittynyt: To 19.08.2004 19:43

Viesti Kirjoittaja peteracing »

mullaki alkaa oleen kalusto kohta kasassa. voisko juben palstoille tulla ajaan alusta testiä? pääsis jubekin samalla oikeen kilpurin kyytiin ja sit sitä rallihommien alotusta ei tarttis enää pähkäillä :lol:
power is nothing without control...
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

Alkavalla viikolla olisi ajatuksissa saada kiinni seuraavat osat:
-Peltisarja
-2,5" putkisto
-Sparco sprint penkit
-Eturipustuksiin uudet nivelet ja jäykät puslat

Ja poistaa:
- Kaikki ilmastointiin liittyvä.
- Kaikki ylimääräinen sisustasta.

Tosin sisustahommat saattavat jäädä seuraavalle viikolle kun vuorokaudessa on rajallinen määrä tunteja ja työtkin haittaavat harrastuksia :?
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

Tämmöstä tänään:

Kuva

Kuva

Kuva

Holkit tosiaan ulkonee muovista molemmissa päissä vaikka kuvasta sitä ei huomaakkan.
Auto on taas ajokunnossa ja huomenna yritetään ehtiä kokeilemaan miltä tuntuu :roll:
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

Nyt on koeajo suoritettu :arrow: Keula on vielä hemmetin jäykkä, mutta osat hakevat paikkansa pikkuhiljaa.
Renkaat kuitenkin pysyvät nyt paikallaan ja ohjaustuntuma on erittäin tarkka koska mikään ei anna periksi eikä missään ole väljää. Ohjaus on muutenkin nyt aika sopiva, vajaa 2 kierrosta tapista tappiin... :wink:
Myös jarrutustuntuma parani huomattavasti jäykän ripustuksen myötä!

300E:n etujouset on nyt paikoillaan, mutta niiden vahvuudessa ja/tai pituudessa en kyllä huomannut mitään eroa tuon auton vakiojousiin verrattuna. Voisko olla ilmastoidussa 230E:ssä samat jouset ku ilmastoimattomassa 300E:ssä? Molemmat autot manuaaleja...
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

Yksinään puheluksi menee, mutta tänään oltiin taas radalla pari tuntia.
Keula alkaa jo joustaa ja pyörät säädettiin nyt niin pystyyn kuin mahdollista ja milli haritusta! Keula ihan ok...

Seuraavaksi alkaakin takapään pusla ja nivelremppa, perään täytyy saada lisää pitoa. Ei lähde mutkasta koska kakkosen sutii ja kolmosella hyytyy :?
Kaikki tukivarret, helat ja laakerit menee uusiksi alkuperäis osilla, takakelkan isot puslat POM-muovista ja säädettävät camber tangot kiinni! Samalla ehkä autoa vielä enemmän "takakenoon" jousien säätökumeilla?

Paljon on muutakin pikkujuttuja mielessä. Painojakaumaa pitäisi saada paremmaksi koska perä tuntuu turhan kevyeltä :roll:
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

jos kellään ei ole ollut mitään väittää vastaan näistä sun jutuista, niin ei ole kommentoitukaan :D

kokeile heittää se takavakaaja kuusikkoon sieltä, vaikka se nyt on niin löysä, ettei siitä taida yleensä mitään haittaa olla takapään pidon puolesta :roll: ja eteen niin jäykkä vakaaja, kuin vain suinkin jostain pakettiautosta tai muusta löydät tai teet itse veitsivakaajan...

muista sitten jättää sitä joustovaraa sinne taakse, ettet ihan maahan sitä vedä...

ja painoa nuo takapotkut aina vaatii sinne perälle, jos pitoa haluaa... akut ja muut helposti siireltävät "painot" sulla kai jo on takana :roll: 100-150 kg lisäpainoa ei vielä tapa kiihtyvyyttä kovin kauheasti, eikä tee perästä lekaa, mutta antaa kivasti lisää vetopitoa...

edit: niin ja camberia saa sitten olla todella reilusti jäällä, liikaa sitä on vaikea edes laittaa...

näitä neuvoja on tosin paha antaa näin kaukaa, kun ei ole itse ajanut autolla ja toinen voi pitää huonona ominaisuutena sitä, mistä itse tykkää ja kuinka haluaa auton käyttäytyvän :roll:

camberia tosiaan vähän tähän tyyliin... Kuva
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

Hyviä huomioita, eli takavakaaja ihan tosissaan kokonaan pois?
Eikö ne takapyörät pitäis olla aika pystyssä koska jos camberia on reilusti niin renkaan pitopintahan ei vastaa silloin jäähän koko alaltaan, tai jos vastaakin niin ei kunnolla :roll:

Edessä tosiaan on alatukivarret säädetty niin ulos kuin mahdollista...
Akku siirtyy konttiin heti kun on aikaa "tärkeämmiltä" remonteilta, mutta mitä muuta sinne vois siirtää?

Kaikkein hulluin idea mitä pääkoppa sai suollettua ulos viimeyönä oli tehä tuosta 4-matikki jäykällä jakolaatikolla :oops:
Mutta sitte taas ei voi käyttää noin tiheää perää ja tarvii taas enemmän voimaa, eli ei taaskaan täysosumaa :evil:
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

takavaakaja pois on ihan yleinen tapa, kun ajetaan liukkaalla pinnalla, oli sitten märkä asfaltti tai jää kyseessä...

no, taakse ei aivan kauhesti sitä camberia kannata varmaan heti laittaa, vaan ihan kokeilemalla mikä tuntuu hyvältä, piikkipyörät kuitenkin on aika kapeat, joten ne kyllä kestää enemmän sitä kallistelua, kuin kesäpyörät... ja lähinnä kaarrepitoahan tuolla camberilla haetaan...

kaikkea "hullua" kannattaa aina kokeilla, niin säädöissä, kuin tekniikassakin
:D

mulla oli 600 melkein noin paljon camberia edessä, mitä tuossa kuvassa olevassakin, takana hieman enemmän, mitä mersuissa/bemareissa vakiona, se oli kyllä keskimoottorinen ja vaati varmaan siksi aika kummat asetukset alustaan, verrattuna etumoottoriseen ja takavetoiseen... järkyttävän hyvä se kuitenkin oli ajaa jäällä :shock:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

tuli tälläinen sopivan selkeä tekstin pätkä vastaan ja laitan sen tähän, niin ei tartte itse yrittää selittää sitä takavakaaja juttua...

"Perusperiaate tuossa ratasetupissa on siis etupää niin jäykäksi kuin saa ja takapää niin löysäksi kuin voi. Eli autosta selkeästi aliohjaava. Ja sen jälkeen lisätään etupään pitoa kunnes halutussa tasapainossa.
Korin jäykkyys on rajoittava tekijä, mutta periaatteessa etupään jäykkyydellä (jouset/vakaaja) hoidetaan korin kallistelu (kallistelemattomuus) ja annetaan taka-akselin roikkua vapaasti.
Jos auton etupää ei kallistu, niin ei se takapääkään hirveästi kallistu, ellei kori ole totaalisen solmussa."

tuo on asfaltille tuo ohje, mutta periaate toimii myös jäällä ihan hyvin...

takavakaajan eliminointi mersussa on onneksi muutaman minuutin homma ja saa nopeasti testituloksia... riittää kun ottaa toisen puolen vakaajan koiranluun irti, niin takapyörät on vapaat liikkumaan itsenäisesti...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
tdt leka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 597
Liittynyt: Ma 30.03.2009 21:02
Paikkakunta: Pohjois-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja tdt leka »

en ole kyllä tuosta takapään löysyydestä samaa mieltä kun kerran asfaltti ajosta puhutaan ja nimenomaa kuivalla asfaltilla.
ja ei tosiaan kannata jousia hirviästi lyhennellä koska joustovarat kärsii ja sitte vasta paska ajettava tulee, aivan kuten napa jo totesikin.ja takapäähän ei kannata kaasuiskareita laittaa.etupää jäykistyy(ainaki yleensä)sopivasti kun laittaa lisä iskarit, jouset varmaanki on tuossaki on jo soppelit.ja eikös mersuun sais eteen lisättyä toisen kellistyksen vakaajan?tekis vaan korikiinnikkeet uudet vaikka esim muovisista hydraulikka putkien kiinnikkeistä ja tukivarteen samanmoisilla tahi pakop.lemmareilla kiinni :roll:
takaa vaan vakaaja pois, katoppa vaikka vanhoja gulf eskorttien kuvia niin mutkisa kun kallistuu niin perse on maasa ja sisempi etunen ilmasa ai on ne vaa nii makeita :P

edit: kuva omasta jokkiskikottimesta muutaman vuoden takaa, tautisen hyvä pito vaikka vettä tuli kaatamalla.keula ois saanu olla korkeammalla mutta kun laitoin sierran etu toplat nii se jäi nuin enkä sit kerenny korjaan kun meni kaupaksi.


Kuva
Viimeksi muokannut tdt leka, Pe 29.01.2010 21:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tiedän omiin tarpeisiini riittävästi, loput kokeillaan.
w201 2.5st ralliauto
w210 200CDI
w124 250touring diesel
EX:
500SEL
300SE nivalan jaoksen pojat risti Sheikiksi
w123 om602
w123 om 617a 7mm hx40 341hp
+monia muita
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

korihan saa kallistella vaikka kuinka, mutta pyörien pitää pysyä tiessä kiinni, ilmassa olevan pyörän kitka on tasan 0... ja takapää on tärkeämpi, kuin etupää, jos takana ei ole pitoa, ei voi pitää/saa vauhtiakaan...

kuiva asfaltti on sitten taas vähän eriasia, nythän haetaan jäälle/liukkaalle asetuksia :wink:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
tdt leka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 597
Liittynyt: Ma 30.03.2009 21:02
Paikkakunta: Pohjois-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja tdt leka »

napa kirjoitti:korihan saa kallistella vaikka kuinka, mutta pyörien pitää pysyä tiessä kiinni, ilmassa olevan pyörän kitka on tasan 0... ja takapää on tärkeämpi, kuin etupää, jos takana ei ole pitoa, ei voi pitää/saa vauhtiakaan...

kuiva asfaltti on sitten taas vähän eriasia, nythän haetaan jäälle/liukkaalle asetuksia :wink:

juuri näin.
Tiedän omiin tarpeisiini riittävästi, loput kokeillaan.
w201 2.5st ralliauto
w210 200CDI
w124 250touring diesel
EX:
500SEL
300SE nivalan jaoksen pojat risti Sheikiksi
w123 om602
w123 om 617a 7mm hx40 341hp
+monia muita
Avatar
peteracing
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 496
Liittynyt: To 19.08.2004 19:43

Viesti Kirjoittaja peteracing »

älä säädä sitä perää valmiiksi alas.. sisään jousto lyhenee eikä se oo hyväksi. vetopidon kannalta on tärkeää saada pitkä ns. hidas liike jolloin perä niiaa kivasti. vakaaja pois ja pehmeempää jousta taakse. tai sit sellaset säädettävät gaz iskarit sinne(170€/kpl). täytyy myös muistaa ettet sä rallirenkaalla saa koskaan kauheeta pitoa jäällä varsinkaan noin raskaalla autolla. kokeiles jotain +600tkm ajettuja takaiskareita... :roll:
power is nothing without control...
Avatar
joop79
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1772
Liittynyt: Ke 14.01.2004 14:36
Paikkakunta: Keminmaa

Viesti Kirjoittaja joop79 »

Tuossa meän jokkis w124 evo 1. ssä on nyt farmari mersun takajouset paikoillansa ja sedanin vakio iskarit. Camberit on vielä vakio asetuksilla. Viikonloppuna pojat aiko jäälä sillä jyrryyttää päivän, kuunnellaanpa lopputulema. Aika helvetin matalahan perästä tuli......
Viimeksi muokannut joop79, Pe 29.01.2010 23:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MersuMies kolmannessa polvessa..........


w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

joop79 kirjoitti:Viikonloppuna pojat aiko jäälä sillä jyrryyttää päivän, kuunnellaanpa lopputulema. Aika helvetin matalahan perästä tuli...... Mutta luultavasti pelittää 100 kertaa paremmin kuin edellinen konstruktio.
Ollaanpas kuulolla, kaikki tieto kiinnostaa enemmän kuin paljon...
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

nämä neuvot on kyllä varmaan kauheita lukea sellaisen mielestä, jonka "opit/mielipiteet" alustan säätämisessä ovat gti magasinesta tai muusta tuning lehdestä :D enkä nyt tarkoita jubea, vaan ihan satunnaista lukijaa, joka tänne eksyy...

mutta sitten taas "asiaan", kun saat jotain muutosta ajokäytökseen tai pitoon, niin yritä aina muistella mitä teit ja pyri aina muuttamaan vain yhtä asiaa kerrallaan, niin saa hyvää näppituntumaakin tuohon säätämiseen...

mulla oli kyllä omassa sellaiset jollakin lähemmäs 20 mm piikillä olevat "jäärata renkaat" (luultavasti joku oli piikittänyt normi rallirenkaat, moottoripyörän piikeillä :roll:), niiden kanssa ei ollut kyllä pidon kanssa ongelmia, niitä ei vain taida saada enää mistään tai jos saa, niin ovat jo niin vanhoja, ettei niissä enää pysy piikit kovin kauaa kiinni, kun ovat vanhuuttaan kovettuneet aivan pilalle :roll: rallirenkaat ei tosiaan mitkään maailman parhaat ole jäälle, nuo mitkä mulla oli, niin tappoivat aika hyvin jo tehon, mutta ei ollut ongelmia vetopidon tai minkään muunkaan pidon kanssa :P

omaan projektiin olen tälläistä takajousitusta vääntänyt -> taka-akseli
iskarit on bilsteinit ja jouset jostain merkittömiä... -> tolpat, tolppiin tuli siis myös nuo apujouset, mitkä näkyy tuossa ekassa kuvassa... tod.näk. vaihdan vielä nuo pääjouset progressiiviin jossain vaiheessa ja laitan nuo eteen, jos ne sopii niiden tolppien päälle, mitä olen suunnitellut...
Viimeksi muokannut napa, Pe 29.01.2010 23:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
peteracing
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 496
Liittynyt: To 19.08.2004 19:43

Viesti Kirjoittaja peteracing »

mä laittasin ton "hyppyjousen" tonne alapäähän ni ois tukevampi...
power is nothing without control...
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

peteracing kirjoitti:mä laittasin ton "hyppyjousen" tonne alapäähän ni ois tukevampi...
niin minäkin :D pitää vain tehdä se uusi välirengas, jos sen sinne haluaa, kun tuo nykyinen ei sovi kierteen päälle :oops: mutta tod.näk. se jää lopullisesta versiosta kokonaan pois, jos ne progressiiviset jouset tuohon teetän :roll: nämä nyt on vain tälläisiä mitoitus kuvia ja osia vielä muutenkin :? ja moni asia ehtii vielä muuttua, ennen kuin tuolla ajamaan pääsee...

mutta tuollaisten säädettävien tolppienkaan asentaminen ei ole vaikea homma tuonne 124 perään heittää, varsinkin kun ei tarvitse välittää katsastusmiesten mielipiteistä... melkein nuo omat bilsteinitkin jo eksyi tuonne oman 300E:n alle, mutta sain vielä pidettyä näppini irti niistä, kun taka-akselisto remppaa tein...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

löysin kuvan, joka vastaa aika hyvin omia visioita tuosta oman projektin tulevasta ulkonäöstä :roll:

levitykset

joko jube muuten on päässyt testaamaan alustan säätämistä/säätöjen vaikutusta?
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

napa kirjoitti:Joko jube muuten on päässyt testaamaan alustan säätämistä/säätöjen vaikutusta?
Ehei toki, viikonloput menee aina töissä :? Nytkin täältä työmaalta näppäilen...
Muutenkaan ei vaikuta säädellä ennekuin myös takana on timmit puslat ja nivelet.
Vaan jos tänään tulee lotosta 7000000€ niin sillon lähtee kotoa välittömästi kaikki kellot kaatopaikalle eikä aika enään hallitse harrastamista :wink: :wink:
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
tdt leka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 597
Liittynyt: Ma 30.03.2009 21:02
Paikkakunta: Pohjois-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja tdt leka »

Jube kirjoitti:
napa kirjoitti:Joko jube muuten on päässyt testaamaan alustan säätämistä/säätöjen vaikutusta?
Ehei toki, viikonloput menee aina töissä :? Nytkin täältä työmaalta näppäilen...
Muutenkaan ei vaikuta säädellä ennekuin myös takana on timmit puslat ja nivelet.
Vaan jos tänään tulee lotosta 7000000€ niin sillon lähtee kotoa välittömästi kaikki kellot kaatopaikalle eikä aika enään hallitse harrastamista :wink: :wink:
luulisin kyllä että harrastelu kohdekki lähtis kaatopaikalle :D tilalle esim joku c-mallin //AMG 8)
Tiedän omiin tarpeisiini riittävästi, loput kokeillaan.
w201 2.5st ralliauto
w210 200CDI
w124 250touring diesel
EX:
500SEL
300SE nivalan jaoksen pojat risti Sheikiksi
w123 om602
w123 om 617a 7mm hx40 341hp
+monia muita
Avatar
joop79
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1772
Liittynyt: Ke 14.01.2004 14:36
Paikkakunta: Keminmaa

Viesti Kirjoittaja joop79 »

Miten toteutit tuon nopean ohjauksen????
MersuMies kolmannessa polvessa..........


w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

Senverran tuli muutoksia kuvioon että tuo kotitalli todettiin turhan pieneksi taka-akseli remppaan :arrow: täytyy viedä auto isolle tallille, eli päätettiin aloittaa ensiksi laatikon vaihto ja vauhtiksen kevennys alkavalla viikolla!
Pitää huomenna hakea KL:stä uus rätti eteen, uudet stefat laatikon päihin, kannatinkumi laatikkoon sekä silmä ja painelaakeri.
Paikoilleen siis menee tieheämmin välitetty dieselin laatikko sellaisenaan koska pelkkää kolmosvaihteen välitystä ei pystykkään vaihtamaan toiseen laatikkoon (sivu-akseli ei ole purettava), vauhtis sorvataan niin kevyeksi kuin mahdollista ja samalla nuo "perus" osat uusiksi. Kytkimen kunto selviää kun saadaan laatikko irti mutta luistamaan sitä ei saa vaikka kuinka potkii kytkimellä :oops:
Toinen syy remonttien järjestykseen on se, että laatikon vaihdon yhteydessä tuo pakosarjan/putkiston vaihto menee melkeen samalla vaivalla :roll:

Tarkoitus on touhuta kaikkineen auto nyt talven aikana siihen kuntoon että kesällä ei tarvi tehdä kuin uusi kone = kallein ja aikaavievin osa-alue!
Vaikka ei tämäkään ilmaista ole niin on jäärataralli kuitenkin hinta/hauskuus suhteeltaan mahtavaa hommaa 8)

Viimeviikolla meni kierrosaikoja kellottaessa kerran liiallisen yrityksen vuoksi oikein huolella penkkaan ja sivuhelman etu-osa katosi toiselta puolen "kuin pieru saharaan" :oops: :lol:
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

Ei ehtiny tänään pudottaa laatikkoa alas kun oli muka tärkeämpää hommaa (prässin kasausta ja testausta) mutta tässä iltakaljojen lomassa kävin kairaamassa lisävaloihin 15mm reiät parkin kannoille ja laitoin kaikkiin lediparkit :lol:
Asiaa sivuten lähtee muuten tuollaisella 20t prässillä aika v*ttuilematta osat irti toisistaan vaikka 20t kai on nykymittapuun mukaan pikkuprässi :roll:
Aina se turhanpäiväinenkin pikku näppäily tallissa voittaa perinteiset koti-illat :oops:

Tämmoset tarttu matkaan Bilteman ALE päiviltä hintaan 2€/kpl :lol:
Kuva
Pitää tehdä tuolle ilmanputsarille laippa ilmamäärämittariin ja siitä putki sellaiseen paikkaan että saa kunnolla viileää ilmaa, vaikka siitä ei mitään muuta hyötyä olekkaan kuin että saa nakata alkuperäisen suodatinkotelon menemään Kuva

Uusi laatikon takakannake mallia jäykkä:
Kuva

Mittariteline öljynlämpöä sekä seos/pakokaasunlämpö mittaria varten...
tdt leka kirjoitti:
Jube kirjoitti:
napa kirjoitti:Joko jube muuten on päässyt testaamaan alustan säätämistä/säätöjen vaikutusta?
Ehei toki, viikonloput menee aina töissä :? Nytkin täältä työmaalta näppäilen...
Muutenkaan ei vaikuta säädellä ennekuin myös takana on timmit puslat ja nivelet.
Vaan jos tänään tulee lotosta 7000000€ niin sillon lähtee kotoa välittömästi kaikki kellot kaatopaikalle eikä aika enään hallitse harrastamista :wink: :wink:
luulisin kyllä että harrastelu kohdekki lähtis kaatopaikalle :D
Eipä ole niin sanottua.
Kun olen päättäny katsoa mitä tästä korista 8v tekniikalla tulee niin tapaan pitää pääni vaikka läpi harmaan kiven Kuva
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

Tänään tuli peltisarja, putkisto, penkit ym. pientä!
Suuret kiitokset "Petehri/Raptec Oy" kun kehtasi touhuta avuttomalle osia :!:
Otettiin iltapuhteiksi laatikko, putkisto ja vauhtipyörä irti...

Kardaanin kannatinkumi mallia jäykkä:
Kuva

Vauhtis ennen sorvausta (tästä lähtee paljon):
Kuva

Jakkarat:
Kuva

Laitan pakosarjasta ja putkistosta kuvia kunhan saan viimeisteltyä ja maalattua ne :wink: Pilkun viilaaja kun ei luonteelleen mitään voi... :oops:
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
sunbeam
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 486
Liittynyt: Su 31.10.2004 18:21
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja sunbeam »

joop79 kirjoitti:Miten toteutit tuon nopean ohjauksen????
Omassa jäärata lintassa lyhensin kääntövarsia 20mm ja samalla suoristin niitä,kaartoharitus pienenee.
Poikki ja migillä kiinni ne on valuterästä ei valurautaa
MB290td turbo
MB300sd
MB240
MB190 turbo
MB220 SEb
Sunbeam imp evo yamaha R1
Mitsu lancer evo3
Ex .MB 190 ecoline
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

Kartanlukija on ottanu pesäpaikakseen tämän:

Kuva
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Vastaa Viestiin