W203:n laskeminen - Aurauskulmien säätäminen
W203:n laskeminen - Aurauskulmien säätäminen
Jo useammam kuukauden on ollut projektissa laskea W203:a pari-kolme senttiä... Ja madallusjousien asentamisen jälkeenhän aurauskulmat pitää säätää uudelleen.
Tänään kävin paikallisella Dunlopilla kysymässä, paljonko heillä maksaa aurauskulmien säätäminen. Vastaus oli, että heillä ei ole tietoa millaisiin arvoihin kulmat tulee madaltamisen jälkeen säätää.
Mistäköhän tuon tiedon löytäisi, kun alkaa (taas) näyttää, että merkkiliikkeiden ammattimiehet eivät todellisuudessa ymmärrä mitä tekevät, vaan ainoastaan seuraavat kirjallisia ohjeita.
Tänään kävin paikallisella Dunlopilla kysymässä, paljonko heillä maksaa aurauskulmien säätäminen. Vastaus oli, että heillä ei ole tietoa millaisiin arvoihin kulmat tulee madaltamisen jälkeen säätää.
Mistäköhän tuon tiedon löytäisi, kun alkaa (taas) näyttää, että merkkiliikkeiden ammattimiehet eivät todellisuudessa ymmärrä mitä tekevät, vaan ainoastaan seuraavat kirjallisia ohjeita.
-T
[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
Re: W203:n laskeminen - Aurauskulmien säätäminen
Kannattaa ajaa vaikka johonin isompaan kaupunkiin, vaikka euromasterille, heiltä sujuu myös madallettujen säädöt ilman ruikkaamista. Itse kävin kanssa ensin käpykylän huollossa kysymäss ja voi sitä änkytystä kun mainitsin madalluksesta. Euromasterin kaverit säätävät noita kulmia aamusta iltapäivään, niin eiköhän suju. Kysyin että onko ennen tullut säädettyä tullaista madallettua, "juu onhan noita, ei ongelmaa".eerola kirjoitti:Jo useammam kuukauden on ollut projektissa laskea W203:a pari-kolme senttiä... Ja madallusjousien asentamisen jälkeenhän aurauskulmat pitää säätää uudelleen.
Tänään kävin paikallisella Dunlopilla kysymässä, paljonko heillä maksaa aurauskulmien säätäminen. Vastaus oli, että heillä ei ole tietoa millaisiin arvoihin kulmat tulee madaltamisen jälkeen säätää.
Mistäköhän tuon tiedon löytäisi, kun alkaa (taas) näyttää, että merkkiliikkeiden ammattimiehet eivät todellisuudessa ymmärrä mitä tekevät, vaan ainoastaan seuraavat kirjallisia ohjeita.
Nelipyöräsuuntaus, ei pelkästään auraus. Tuolla raportti Viton kohdalta suuntauksista madalluksen jälkeen (no problems).
http://www.nic.fi/~danes/w638_2/
Lisää tietoa: www.skg.fi
Enpä usko, että maailman kallein reissu tulisi... Olen melko varma, että tällä hepulla, joka totalisoi Gullwinginsä matkalla aurauskulmien säätöön tuli aika kalliiksi myöskin Uskoisin että 300SL:n ryttääntymisestä aiheutuva tuska on pahempi kuin yhden C-Mersun ajaminen reilun 4500 meripeninkulman päähän Euromasterille.epk kirjoitti:hmm... mahtaa tulla maailman kallein suuntaus reissu lähteä dallasista euromasterille suuntaamaan ?
veskolalle kovastipaljon kiitoksia madallusjousien asentamista esittelevästä kuvakavalkadista! Hyvät tee-se-itse -sivut ovat mahtavaa luettavaa ja hyödyllistä opetusta!
Suomessa asuessani käytin autoani Euromasterilla ja veskola on ihan oikeassa: Siellä homma onnistuisi! Mutta koskapa Euromaster ei ole vielä (tietääkseni) ulottanut toimintaansa Texasiin, kaipaisin edelleen speksejä/ ymmärrystä, miten nuo kulmat tulee madalluksen jälkeen säätää!
Epäilenpä, että tapauksessani kenkä saattaa puristaa myös siitä, että koska saatavilla ei ole madalletulle W203 C320:lle esim. H&R:n speksejä, säädöt tehnyt firman olisi juridisessa vastuussa jos jokin menee pieleen. Ja tästä seuraavat pelot ovat sellaisia että nimekkäät firmat jättävät mieluiten säätämättä.
-T
[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
Olen puhunut service advisorilleni asiasta puhelimessa. Park Place - eikä yleisesti kukaan muukaan USA:lainen Mersu-dealeri - ei tee mitään sellaisille osille, joissa ei ole Mersun tähteä. Tästä johtuen he eivät asenna Nokian autosarjaa, eivätkä säädä aurauskulmia mihinkään muuhun arvoon kuin tehtaan suositusarvoihin. Ja tehtaan suositusarvothan eivät toimi enää sen jälkeen, jos laitan madallusjouset alle.M.K kirjoitti:http://www.park.mercedescenter.com/mbce ... isor.jhtml
-T
[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
Niin juu hups paikkakunta onkin Dallas, oletko siellä Nokian hommssa ?eerola kirjoitti:Olen puhunut service advisorilleni asiasta puhelimessa. Park Place - eikä yleisesti kukaan muukaan USA:lainen Mersu-dealeri - ei tee mitään sellaisille osille, joissa ei ole Mersun tähteä. Tästä johtuen he eivät asenna Nokian autosarjaa, eivätkä säädä aurauskulmia mihinkään muuhun arvoon kuin tehtaan suositusarvoihin. Ja tehtaan suositusarvothan eivät toimi enää sen jälkeen, jos laitan madallusjouset alle.M.K kirjoitti:http://www.park.mercedescenter.com/mbce ... isor.jhtml
Asiaan...ei noiden HR vietereiden mukana mitään erikoissäätöarvoja tullut ja käsittääkseni ainoa ongelma on riitääkö säädöissä varat saada vakioarvoihin. jenkit tunnetusti on tarkempia tulosvastuullisuudesta, kun siellä voi tulla korkeat korvausvastuut pieleen mennesstä työstä. Käsittääkseni arvot yritetään kuitenkin lyödä vakioarvoihin laskemisen jälkeen, ainakaan noissa omissa lapuissa ei ole mitään mainintaa laskemisesta, ja nuo asentajat nimenomaan ruikkasi, ettei välttämättä saada 'arvoihin'.
Noilla eväillä luulisin että sieltä 'pienestä' maasta löytyy mekaanikko, jolla on käytössä nelipyöräsuuntauslaite ja jakoavaimet. Muuta ei tarvita, ja vastuun otat tietysti itsellesi. Kun näet ne arvot säädön jälkeen paperilla niin eipä siinä ongelmia pitäisi olla.
Tuon parempaa tietoa minulla ei ole noista madallettujen säädöistä...katsotaan miten käy kun laitetaan uudet nakit päälle ja ajetaan paljon. Madallettuja kuitenkin kulkee teillä ziljoona niin ei se mikään paha ongelma liene.
Lisää tietoa: www.skg.fi
- Jani Anttila
- Mersumies
- Viestit: 1801
- Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
- Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään
Hmm.. Onkos autossasi "kunnolliset" säädöt? Jotenkin mulla on sellainen perstuntuma, että sekin olisi jäykällä taka-akselilla, joten takapäässä ei säätöjä olisi. Etupäässäkään ei ymmärtääkseni uudemmissa ole kuin auraussäätö, toki muutkin arvot mitataan, mutta niitä ei vain voi säätää.
Siksi toisekseen voi olla että mallista rippumatta säädöt ovat samat. Esim. A:ssa on kaikissa malleissa (neekeristä evoon) samat säätöarvot, vaikka EVO on 35 mm muita matalampi.
Eli onko loppujen lopuksi edes suurempaa säätötarvetta? Toki aurauksella voi vaikuttaa suuntavakavuuteen, mutta jos autosi on alustaratkaisultaan samankaltainen kuin A, luulisiin että ei kannata kulmien perään murehtia kunhan auraus on kohdallaan ja auto on suuntavakaa ajaa.
Siksi toisekseen voi olla että mallista rippumatta säädöt ovat samat. Esim. A:ssa on kaikissa malleissa (neekeristä evoon) samat säätöarvot, vaikka EVO on 35 mm muita matalampi.
Eli onko loppujen lopuksi edes suurempaa säätötarvetta? Toki aurauksella voi vaikuttaa suuntavakavuuteen, mutta jos autosi on alustaratkaisultaan samankaltainen kuin A, luulisiin että ei kannata kulmien perään murehtia kunhan auraus on kohdallaan ja auto on suuntavakaa ajaa.
S203 C32 AMG 2002
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
Juu, edustaja löytyy: Firma nimeltä Oberklasse Fort Worthissa. Heidän hintansa vain ovat tähtitieteelliset...M.K kirjoitti:Mites Carlsson. Löytyisikö paikallista edustajaa...
Oberklassessa oli kiinnostavan näköisiä (Carlssonin) vanteita ja soittelin niiden perään. Hinta kuulosti aika kovalta, mutta ajattelin kaivaa lompakkoa syvältä ja investoida vanteisiin oikein kunnolla. Kunnes paljastui, että kovaksi kierroksen hinnaksi arvelemani hinta olikin heidän hinnoittelussaan per-vanne-hinta. Joten minusta ei tullut heidän asiakastaan.
(4 vannetta kumeineen olisi maksanut kolmanneksen C320:stä. )
-T
[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
Mielenkiintoinen juttu kun jotkut porukasta sanovat, että camberien muuttumisen vuoksi säätäminen on ihan pakollista ja toinen puoli pohtii, että onko asialla niin väliä sittenkään. Itse olisin mielelläni halukas uskomaan ettei asia kovasti vaikuta, sillä en aikonut mitään maantielanaa tehdä vaan laskea tuuman - puolitoista...Mr_Benz kirjoitti:...Eli onko loppujen lopuksi edes suurempaa säätötarvetta? Toki aurauksella voi vaikuttaa suuntavakavuuteen, mutta jos autosi on alustaratkaisultaan samankaltainen kuin A, luulisiin että ei kannata kulmien perään murehtia kunhan auraus on kohdallaan ja auto on suuntavakaa ajaa.
...mutta kun kaavailen uusien renkaidenkin ostamista, niin en viitsisi pilotoida uudella rengaskierroksella
-T
[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
voi olla että sun autossa ei ole enää säädettävissä tuo camber->ei tarvitse mennä suuntaukseen, JOS muut arvot eivät muutu, eli auraukset yms.eerola kirjoitti:Mielenkiintoinen juttu kun jotkut porukasta sanovat, että camberien muuttumisen vuoksi säätäminen on ihan pakollista ja toinen puoli pohtii, että onko asialla niin väliä sittenkään. Itse olisin mielelläni halukas uskomaan ettei asia kovasti vaikuta, sillä en aikonut mitään maantielanaa tehdä vaan laskea tuuman - puolitoista...Mr_Benz kirjoitti:...Eli onko loppujen lopuksi edes suurempaa säätötarvetta? Toki aurauksella voi vaikuttaa suuntavakavuuteen, mutta jos autosi on alustaratkaisultaan samankaltainen kuin A, luulisiin että ei kannata kulmien perään murehtia kunhan auraus on kohdallaan ja auto on suuntavakaa ajaa.
...mutta kun kaavailen uusien renkaidenkin ostamista, niin en viitsisi pilotoida uudella rengaskierroksella
Jos autossasi on vielä 124 tyyliin jouset ja iskarit erikseen, niin on mahdollista vaihtaa jouset orkkispuristimilla niin ne muut kulmat ei pitäisi muuttua.
- Jani Anttila
- Mersumies
- Viestit: 1801
- Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
- Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään
Lähes poikkeuksetta Camber muuttuu madallettaessa, mutta kuinka paljon se muuttuu? Itsellänikin pysyi ohjearvoissa, onneksi, koska säätöä ei ole... Ts. säätäminen on pakollista, mutta mistäs säädät jos ei ole säätöjä? Katsele autosi pyöränripustuksia ja pähkäile jotta mitä voi säätää ja mitä ei... Kannattaa kysellä joltakin asentajalta siinä vaiheessa kun autosi pajalle viet, että millaisia vaihtoehtoja kone antaa. Sillä pitäisi olla siellä lista eri moottori/varusteluvaihtoehdoille. Jos koneelta löytyvistä arvoista ei löydy eroavaisuuksia, jotka liittyvät mahdollisesti auton korkeuteen, niin ei muuta kuin ohjearvoihin vaan...eerola kirjoitti:Mielenkiintoinen juttu kun jotkut porukasta sanovat, että camberien muuttumisen vuoksi säätäminen on ihan pakollista ja toinen puoli pohtii, että onko asialla niin väliä sittenkään.Mr_Benz kirjoitti:...Eli onko loppujen lopuksi edes suurempaa säätötarvetta? Toki aurauksella voi vaikuttaa suuntavakavuuteen, mutta jos autosi on alustaratkaisultaan samankaltainen kuin A, luulisiin että ei kannata kulmien perään murehtia kunhan auraus on kohdallaan ja auto on suuntavakaa ajaa.
Olen jo pilotoinut. Keväällä oli sen verran kiireitä/laiskuutta, että jäi säätötoimenpiteet vähemmälle ja ajelin uusilla renkailla jonkun 10 tkm ennen säätöä ja renkaat kuluivat tasaisesti. Kulumisnopeuskaan ei muuttunut miksikään suuntauksen (siis aurauksen) jälkeen.eerola kirjoitti: ...mutta kun kaavailen uusien renkaidenkin ostamista, niin en viitsisi pilotoida uudella rengaskierroksella
S203 C32 AMG 2002
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
.
Minulla on Mr_Benzin kanssa samoja kokemuksia.
Asennutin omaani Eibachin jouset ja konin iskarit, laskua n.35mm.
Ei olisi tarvinnut muuttaa aurauskulmia, muuta halusin auton yliohjaavammaksi, joten takapyöristä aurausta vähennettiin, samalla olisin toivonut, että kuluminenkin vähenee, mutta siihen siitä ei ollut apua.
Jos auto on hyvä ajaa, ja renkaat kuluu tasaisesti, niin säätöihinhän ei ole silloin tarvettakaan.
Jokos muuten valitsit renkaat ja vanteet ?
.
Minulla on Mr_Benzin kanssa samoja kokemuksia.
Asennutin omaani Eibachin jouset ja konin iskarit, laskua n.35mm.
Ei olisi tarvinnut muuttaa aurauskulmia, muuta halusin auton yliohjaavammaksi, joten takapyöristä aurausta vähennettiin, samalla olisin toivonut, että kuluminenkin vähenee, mutta siihen siitä ei ollut apua.
Jos auto on hyvä ajaa, ja renkaat kuluu tasaisesti, niin säätöihinhän ei ole silloin tarvettakaan.
Jokos muuten valitsit renkaat ja vanteet ?
.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
- adenauer300
- Asiantuntija
- Viestit: 1866
- Liittynyt: Ma 14.04.2003 13:05
- Paikkakunta: Espoo
Re: W203:n laskeminen - Aurauskulmien säätäminen
Noiden arvojen "ennustaminen" etukäteen on mahdotonta, koska madallus pitää tietää 5mm tarkkuudella sekä etu- että taka-akselin kohdalta. eli ensin madallus-sarja alle, ja sitten mitattava korkeus ja sitten esim AUTODATA 2004 niminen kirja kertoo oikeat arvot. Jos et satu saamaan sitä kirjaa käsiisi, on homma todella vaikeata ainakin Jenkkilässä.eerola kirjoitti:Jo useammam kuukauden on ollut projektissa laskea W203:a pari-kolme senttiä... Ja madallusjousien asentamisen jälkeenhän aurauskulmat pitää säätää uudelleen.
Tänään kävin paikallisella Dunlopilla kysymässä, paljonko heillä maksaa aurauskulmien säätäminen. Vastaus oli, että heillä ei ole tietoa millaisiin arvoihin kulmat tulee madaltamisen jälkeen säätää.
Mistäköhän tuon tiedon löytäisi, kun alkaa (taas) näyttää, että merkkiliikkeiden ammattimiehet eivät todellisuudessa ymmärrä mitä tekevät, vaan ainoastaan seuraavat kirjallisia ohjeita.
Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä
Kuvia romuista:
http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
+ prätkiä ja mopoja läjä
Kuvia romuista:
http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
Re: W203:n laskeminen - Aurauskulmien säätäminen
Aloin savotan, mutta rohkaus loppui kallistuksenvaimentimen kanssa. Piileekö sen mutterien irroittamisessa jokin jippo, vai käytetäänkö ihan vain raakaa voimaa? Sisu loppui kun ei tavallisen irvistyksen käyttäminen riittänyt avaamaan mutteria. Eikä viitsisi tietämättömyyttään paikkoja rikkoakaanveskola kirjoitti:...Tuolla raportti Viton kohdalta suuntauksista madalluksen jälkeen (no problems).
http://www.nic.fi/~danes/w638_2/
-T
[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
Re: W203:n laskeminen - Aurauskulmien säätäminen
hmm hmm mulla se kallistuksen vaimentimen pään irrottaminen oli helpoin mutteri saada irti. Osaakohan joku kertoa onko tuossa mallissa jokin jippo. Samalla otin tunkilla ripustuksen jännitystä vastaan, siten ettei mikään jäkitä vastaan.eerola kirjoitti:Aloin savotan, mutta rohkaus loppui kallistuksenvaimentimen kanssa. Piileekö sen mutterien irroittamisessa jokin jippo, vai käytetäänkö ihan vain raakaa voimaa? Sisu loppui kun ei tavallisen irvistyksen käyttäminen riittänyt avaamaan mutteria. Eikä viitsisi tietämättömyyttään paikkoja rikkoakaanveskola kirjoitti:...Tuolla raportti Viton kohdalta suuntauksista madalluksen jälkeen (no problems).
http://www.nic.fi/~danes/w638_2/
[edit]: Niin otin siis sen alemman pultin irti...se pikkutanko jäi siihen kallistustankon päähän roikkumaan. Ainoa ongelma tosiaan oli löytää sopiva avain, jolla pitää vastaan kun avaan pultin. Sen ei kyllä pitäisi olla kovin jumissa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: W203:n laskeminen - Aurauskulmien säätäminen
Seikka selvinnee huomenna. Vietän illan yhden rasvarin kanssa ja laitamme sarjan alle. Sittenhän homma selvinnee... Eipähän tule rikotuksi mitään innostuksissaanveskola kirjoitti:...mulla se kallistuksen vaimentimen pään irrottaminen oli helpoin mutteri saada irti. Osaakohan joku kertoa onko tuossa mallissa jokin jippo. Samalla otin tunkilla ripustuksen jännitystä vastaan, siten ettei mikään jäkitä vastaan...
-T
[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 79
- Liittynyt: Ma 21.01.2013 18:27
Re: W203:n laskeminen - Aurauskulmien säätäminen
Muistaakseni ohjearvot vaihtelevat siinäkin huomattavasti mm. auton korkeuden mukaan, eli oikeiden lukemien löytämiseksi olisi hyvä saada esim. Autodatasta tuloste jossa mitat ja arvot.
wiimax.fi
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 79
- Liittynyt: Ma 21.01.2013 18:27
Re: W203:n laskeminen - Aurauskulmien säätäminen
No kun olis edes autodataa mutta kun ei ole,täytyy vissiin vetaista -1aste nyt ekaks ja pari millii aurausta jotta saa edes sinnepäin
61.98N,5.13E
Re: W203:n laskeminen - Aurauskulmien säätäminen
Nyt olisi myyntiosastolla tarjolla osat, joilla taka-camberit saa kohdalleen: Klik.
-T
[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]