Tasonsäätöventtiilin datasheetit

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5330
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Tasonsäätöventtiilin datasheetit

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Tarvitsis perehtyä tarkemmin tuon venttiilin toimintaan. Ittellä on saksankielinen korjausopas (WIS) mutta siitä ei ota viitapirukaan selvää. Lähinnä epäselvää on se että onko paluupuolella jokin jousikuormitteinen venttiili joka jättää hydrauli-iskareille jokatapauksessa jonkinlaisen paineen vaikka sen yrittämällä yrittää laskea nollaan.

Vena mulla on mutta asennossa missä iskareitten öljykanavan pitäisi olla yhteydessä paluulinjaan niin 8bar painekkaan ei tule läpi (ilmakompuran paine) :roll: Voi olla että on tarkoituksellakin sellainen ettei iskarit koskaan jää ns. "löysiksi" ja näinollen vaaranna ajoturvallisuutta. Korkeapainekaasuissahan on noin 10bar paine Mutta mutta varmuus tuohon nyt pitäisi saada. Ei oikein kotikonstein saa yli 10bar painetta.

Nyt siis pitäisi saada englannin kielellä toimintasepostus tuosta venttiilistä. ru:n sivun datasheet ilmoittaa ainakin mulle latausvirheestä :evil:
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5330
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Tasonsäätöventtiilin datasheetit

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Kellään ECP josta josta näkyy tuon tasosäätöventtiilin poikkileikkauskuva ja mitä tapahtuu kun vipu on ala-asennossa? Samalla sivulla on keski ja yläasento selostettuna. Huomenna ois tarkoitus alkaa laittamaan osia paikoilleen. (Tasonsäätö jälkiasennuksena autoon jossa on ASD. Korkeudensäätö kabiiniin)

Siitäkään ei ihan täyttä varmuutta ole että onko ASD painelinjassa aina paine vai eikö ole kun auto käy? Vaikuttaa oleellisesti kytkentään.

Kun ei tiä toimiiko tuo vena oikein (käytetty osa)
Spudenius
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 252
Liittynyt: Ti 19.10.2004 12:15
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Tasonsäätöventtiilin datasheetit

Viesti Kirjoittaja Spudenius »

Iskareilla on aina joku 30 barin paine vaikka venttiili olisi tyhjennysasennossa.
PAinelinjan paineesta levossa en tiedä, luultavasti ei paljoa ettei pumppua turhaan
rasiteta. Tasonsäädön venttiilissä on n.350 barin ylipainesuoja joka suojaa järjestelmää.
ASD venttiilin toiminnasta en ole koskaan nähnyt selostusta. Pitäisi tutkia kun venttiili on pöydällä.
Tasonsäädön ohjaaminen kabiinista ei ole ihan niin yksinkertainen kun voisi luulla. Siihen
tarvitsee tehdä ihan omanlainen solenoidiventtiilisysteemi jotta saa nousemaan ja laskemaan
näin äkkiseltään ajateltuna. Miten olit ajatellut homman hoitaa?

Tuosta selostus tasonsäädöstä:
http://www.sendspace.com/file/86x7zo

Tasonsäädön täyttö:
http://www.sendspace.com/file/4ypkqh

Toivottavasti on apua.
MB W201 2.5 TURBO
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5679
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: Tasonsäätöventtiilin datasheetit

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

OLIS PARI KUVAA :shock:

Kuva

Kuva

Kuva

no empä tiijä ovatko tarpeellisia kuvia, mutta laitoin kumminki :lol:
mullon pelkkiä romuja vaan
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5330
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Tasonsäätöventtiilin datasheetit

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Kiitos kiitos. Kyllä näistä apuja on. Vahva epäily on että ASD:n putkilinjasta N otetaan käyttöpaine tasonsäätöventtiilille vai otetaanko? Eli venttiili kytkettäisiin sarjaan tuon N linjan kanssa?

Ihan yksiselitteisesti en saanut tuota vielä selvitetyksi näistä kuvista. Yhdellä sivulla on kuva tästä mutta taisi olla sellaisesta systeemistä missä tasonsäätö on molemmille akseleille + korkeudensäätö kabiinissa? Siinä oli sit paljon muitakin hilppeitä.

Vielä jos löytyisi yksiselitteinen kuva/selostus siitä mistä otetaan paine tasonsäätöventtiilille kun autossa on ASD valmiina.

Korkeudensäädön kabiiniin ajattelin hoitaa voimaservolla jonka kytken venttiiliin niin että servo pyörittää venttiilin akselia. Voimaservon hinta noin 20€ ja pikkuprossu, muutama rivi koodia ja kaksi mikropainokytkintä toinen nostoa ja toinen laskua varten. Napin painallus siirtää servon haluttuun suuntaan ja napin vapautus palauttaa servon takaisin 0 asemaan. Ensimmäinen versio tuosta servoa ohjaavasta koodista on valmis ja koeponnistettu. Työmaalla kaveri heitti idean ja väänsi koodin :) . Vaaransakkin tällä systeemillä on Jos prossu sekoaa syystä tai toisesta ja ohjaa venttiilin ääriasentoon jossa perä alkaa nousta --> kun on noussu tappiin niin sit koitellaan tandempumpun sulakesokkaa joka katkeaa jos paine nousee liian ylös. En tiä onko tasonsäätöventtiilissä sisällä varoventtiili joka päästää liian paineen läpi paluupuolelle?

Edittiä: Näyttäisi olevan varoventtiili kun tarkemmin luin tuota datasheettiä ja tasonsäätöön jää jokin paine vaikka tasoa yrittäisi kuinka laskea alas. Näin tulkitsin tuota sivua jossa venttiilin eri asennot selostetaan

Yritän eliminoida prossun häiriöt siten että rakennan oman virtapiirin prossulle ja servolle + sahkösyötön katkaisun silloin kun tasoja ei säädetä. --> jos autossa tapahtuvat relekytkeytymisien piikit ym. häiriöt jäis pois kiusaamasta prossua tällä menettelyllä.
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5679
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: Tasonsäätöventtiilin datasheetit

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

Kuva

Kuva
mullon pelkkiä romuja vaan
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5330
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Tasonsäätöventtiilin datasheetit

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Löysin tällaisen jossa seitsemäs kirjoittaja on iskeny kuvan. Tässäkään ei näy onko ASD venttilistöllä N linja josta paine menee tasosäätövenalle. Mutta kait sen pakko on olla N :roll: P on paine T on paluu niin eipä paljon muita jää kun tuo N.

http://www.benzworld.org/forums/w124-e- ... -w124.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Spudenius
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 252
Liittynyt: Ti 19.10.2004 12:15
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Tasonsäätöventtiilin datasheetit

Viesti Kirjoittaja Spudenius »

En ole WIS:istä löytänyt mitään kuvia tuolle ASD:n putkistolle mutta luultavasti se on juuri tuo N, jonka
kaiken järjen mukaan tulisi olla tulpattu jos ei tasonsäätöä ole ollut ennestään.

Kuullostaa kyllä pätevältä systeemiltä tuo sinun viritelmä, onnea matkaan.
Venttiilissä tosiaan on se ylipainesuoja joten ei tuohon liity mitään pahoja riskejäkään.
MB W201 2.5 TURBO
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5330
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Tasonsäätöventtiilin datasheetit

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Tasonsäätö on nyt paikoillaan ilman servoa. Huuhtelin iskarit kolmeen kertaan hydrauliikaöljyllä ja lopuksi esitäytin ennen paikoilleen laittoa. Palloille oli helppo tehdä reiät peräkonttiin. Fiskarssin puukonkäri ja Dremeli oli oiva apu tässä puuhassa. Alkuun tein tietty sapluunan et pultinreiät osuu kohdilleen. Pallojen pultit ei sitten ole symmetrisessä kolmiossa. Kannattaa ottaa huomioon kun ja jos joku niitä paikoilleen jälkikäteen laittaa. Helpottaa niiden pikkuputkien laittoa kun suunta on valmiiksi oikea. Omatekemät liitoksetkin onnistui ihmeenhyvin. Ainoastaan yksi liitos piti jälkikiristää. Liitoksia pitänee vielä seurailla ainakin jonkinaikaa.

N linjankanssa sarjaan laitoin tasonsäätöventtiilin. Nousee hienosti muttei laske tarpeeksi ja sihen syynä lienee se että mulla on jäykimmät jouset mitä KL:ltä saa sekä korkeimmat korokekumit lisättynä 6mm lisä kumilla jonka tein kuorma-auton roiskeläpistä. Ne joutaa nyt pois ja samoin korokekumit vaihtuu ja myös jouset niihin mitä siinä alunperin oli. Oli ehjät joten jätin tallinnurkkaan talteen. Täytyy tuosta ilmauslinjasta laskea perää ja samalla sieltä tulee ilmaa varmaankin jonkinverran. Pitänee muutaman kerran tehdä tuo nosto ilmaus operaatio. Virallinen ohje on hiukan toisenlainen mutta tutkin tuota venttiilin toiminta paineilmalla ja ilmaus pitäisi onnistua noinkin.

Kävin tietty jo ajamassakin ja ero on todella suuri Boken iskareihin verrattuna. Ihmekyllä vaikka niistä talvella tuli öljyä pihalle oikein reippaasti niin kaasua ja vaimennusta niissä oli kuitenkin jäljellä.

Sit voimaservo ja ohjauspaneeli kabiiniin kunhan ehtii. Eiköhän ryhti säily myös vaunun kanssa
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Tasonsäätöventtiilin datasheetit

Viesti Kirjoittaja veskola »

Mitäs prosessoria (kontrolleria) siellä meinataan käyttää ? Kuvia kiitos :twisted:

Tässä on vaihturina meikäläisen tietokone, joka heräsi henkiin ihan ekan kerran perjantai-iltana. Synnytystuskia ihmekyllä ei ollut :shock:

Kuva

[Kuvassa kaasupolkimen asentoanturi]
Lisää tietoa: www.skg.fi
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5330
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Tasonsäätöventtiilin datasheetit

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Laitetaan jahka saadaan esittelykelpoiseksi. Tasonsäätöventtiilin laitoin ASD venttiilin viereen. Oli sopoivasti kiinnitysmahdollisuudet siinä. Siinähän on se muovisuojakin niin tulee se roiskesuojaus samalla hoidetuksi. Pelti jossa venttiili on kiinni on haponkestävää. Ei taatusti ruostu :lol:

Pitää ottaa kuvia siitäkin vaikka ei se kauneudella koreile. Putkistojen kiinnitykseen on idea mutta katsotaan mitä siitä tulee. Ei nuo ainakaan pahasti resonoinu koeajolenkillä mutta kiinni ne on laitettava etteivät murru liitoksienkohdilta.

Kokonaisuudessaan helpompi homma kuin mitä alkuun kuvittelin
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5330
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Tasonsäätöventtiilin datasheetit

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

No niin Nyt on jouset vaihdettu takas niihin mitä siinä alunperin oli. Jousissa oli sellainen ero että nämä uudet oli puolikierrosta pidemmät jolla oli sellainen vaikutus että olivat 1.5cm korkeammat sekä selvästi jäykemmät. Kumit vaihtui matalimpiin mitä saa.

Nyt tasonsäätö pelaa just niin kuin sen pitääkin. Jos haluaa jämäkän jousituksen niin painetta lisäämällä se hoituu jolloin maavara nouse muutaman sentin. Tarvittaessa nousee vaikka kuinka paljon kun kokeilin. Jos tykkää pehmeämmästä menosta niin löysää paineet pois se mitä sieltä tulee. Maavara laskee sen pari kolme senttiä. Nuo orkkisjouset ovat just sopivasti pehmenneet tähän homman. Olen muutamia sportline alustaisia autoja kattellu ja niissä takasten maavara on selvästi suurempi kuin mitä tuossa kun paineet laskee pois. Iskareihinhan jää peruspaine vaikka tasonsäädönvivun jättää aukiasentoon.

Servot sun muut pelit ja vehkeet on tullu jo perille ja niitten muokkaus on työnalla. Kun maavaraa nostaa reilummin paine saa aikaan sen että tasonsäätöventtiilin vipu muuttuu jäykkätoimiseksi joten servolta vaaditaan voimaa. Valitsin sellaisen joka vääntää 13kg yhden cm päästä. Pitäisi riittää vääntö muta se nähdään kunhan saan vehkeen kiinni asti. Painetta siis on varmasti enemmän kuin mitä aiemmin toisessa tropiikissa veikkailin. Kun löysää paineen niin kuuluu selvä ja aika pitkä sihahdus putkistossa. Varmaan enemmän kuin 36bar

Räpsin kuviakin vehkeestä jahka saan sen asennusvalmiiksi.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Tasonsäätöventtiilin datasheetit

Viesti Kirjoittaja veskola »

Mienkäs / minkälainen se servo on, kun se paikka on aika hyvä ottamaan sitä suolasumua osakseen. Itse kun arkailen servojen ja vastaavien käyttöä jo ihan konehuoneessakin, jossa sentään on eräänlainen lämmitys.

Niin no, tekijämies kyseessä niin eiköhän siellä ole asialliset suojaukset paikallaan...ammattitauti :wink:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13289
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Tasonsäätöventtiilin datasheetit

Viesti Kirjoittaja karra »

Tästä topikista löytyi lisätietoja ongelmaani. Paria vinkkiä/ehdotusta vielä kaivattaisiin.

Minulla on työn alla 1990 S124 jossa ASD. Auto oli jäänyt ajosta kun se oli sylkäissyt tasonsäädön nesteet ulos syksyllä. Sitä ennen, vuosi-pari aiemmin Kotkan Veho oli korjannut autosta ASD valon palamisen syyn, ei ole tarkempaa tietoa miten. Tässä vaiheessa kai autoon oli tehty kaikki jo painepuolet putket uusiksi. Eli moottoritilasta tasonsäätöventtiilille, sieltä palloihin ja ASD jakotukille ja sieltä perämurikkaan. Paluulinjat on vanhoja, koskemattomia. Tyokaverini teki vielä uuden letkun heti pumpun painepuolelle. Sitten se oli hajonnut.

Vuoden seisotuksen jälkeen diagnosoin että tasonsäätöventtiili oli räjähtänyt kahtia, eli sen sisäosa oli pullahtanut ulos. Oikeassa iskarin letkussa oli kuoressa viilto. Asensin käytetyn venttiilin, jätin säätötangon vielä irti ja vivun käänsin yläsasentoon. Koekäyttö sai aikaan vuodon tasonsäätöventtiilin putkijunttureissa sekä iskarin letku suihkutti öljyä ulos siitä halkeamasta.

Teetin uuden letkun johon käytettiin se putken puoleinen pää vanhasta (kierrekara ja -holkki) ja iskarin puoleinen pää tehtiin uusiksi hydrauliikkaliikkeessä. Tiukkaisin vuotavan vasemman puolen liittimen tasonsäätöventtiilistä ja koekäyttö tehtiin suuntaamalla tasonsäätöventtiilin vipu ala- eli tyhjennysasentoon. Uusi oikea letku pullahti, painetta pääsi kuoren ja kudoksen väliin, se pullistui jolloin ohentuneen kuoren läpi näki sen kudoksen joka oli ehjä (kuin olisi ilmapallon läpi katsonut). Lisäksi tasonsäätöventtiilin vasemman puolen juntturi vuoti edelleen.

Sain pari käytettyä iskarin letkua. Asensin sellaisen josta oli kuoresta pieni pala nirhautunut pois mutta kudokset oli ehjät. Koekäyttö sai aikaan sen että pumpun painelinjassa auton alla oleva helmi/jatkoliitos alkoi tihruamaan sekä vielä se vasemman puolen putkiliitos vaikka olin sitä tiukannut jo hampaat irvessä. Kone seis ja tiukkasin jatkoliitoksen, se oli ihan löysällä. Oikaisin vähän tasonsäätöventtiilin putkea kun se näytti olevan vähän vinossa ja kiristin sen juntturin niin tiukalle kun sain 11m avaimella ja lankulla venttiiliä tukien.

Koekäyttö, ei vuotanut mistään. Pintakin vajeni mukavasti säiliössä, muutaman minuutin käyttelin. Juuri kun huokaisin helpostuksesta niin se oikea letku räjähti, siitä kohdasta mistä letkun pinta vähän rikki, olin laittanut sen palkeenkielen peitoksi kutistesukkaa. Mukavasti roiskutti öljyä seinille ja lattialle...

Ilmeisimmin paineettomanakin eli vipu ala-asennossa iskareissa on se 30 bar. Olikohan tuo letku vaan niin heikko... minulla on yksi ehjä toimivasta autosta ehjänä purettu letku, kokeilenko vielä sillä ? Vai posahtaako se tasonsäätöventtiili halki? Niitä ei nyt puissa kasva joten ajattelin ottaa tuumaustalkoon ja selvittää onko siinä ASD jakotukissa esim varoventtiiliä, ja mikä siinä pitää paineen olla? Siitähän lähtee painelinja itse perämurikalle.

Onko kellä kaaviokuvaa tuosta ASD-jakotukista?
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5330
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Tasonsäätöventtiilin datasheetit

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

ASD ei ota kiinni ollenkaan kun auto käy ja kun se on paikallaan joten painetta siellä ei ole ainakaan lukoissa. Olen kokeillu sen kahdestakin autosta silleen et olen pyörittäny toista takarengasta käsin kun auto käy. Kuitenkin öljyn pitäis kiertä vapaasti venttiilipöydän kautta takas säiliölle kun auto käy näin sen kuutioin kun rakentelin tuota vaunuveturia.

Ja niin sen on pakkokin olla koskapa pumppu on liukusiipipumppu Se pyörii kun auto on käynnissä eikä se osaa säännöstellä öljyntuottoa. Jos on paineakku niin sitä en osaa sanoa miten se paineistuu? Olisko niin että ennen akkua on paineakun paine ja akun jälkiuolella nollapaine ja välissä venttiilistö?

Sit jos toinen takanen sutii niin venttiilillä ohjataan paine lukoille paineakun ja pumpun tuotto myös. Sama tilanne jos perää nostetaan. Vapaakierto tukkeentuu ja öljy ohjataan iskareille kunnes tasonsäätöventtiili menee keskiasentoon --> menee vapaakierrolle

Nyt kyllä kuulostaa sille että paluulinja olisi tukossa tai sitten putkilinjat ei ole kytketty oikein ja melki jälkimmäinen vaihtoehto? Tietty jos venttiilipöytä jumii ?

EDIT Vai oliko perä normikorkeudella kokoajan --> letku vaan niin heikko?

Mullahan jäin erehdyksessä hetkeksi tasonsäätöventtiili nostoasentoon. Kun perä oli tapissaan ylhäällä varoventtiili alkoi ääntämään tai ainakin ääni oli sellainen nariseva?

Mullon jossain tallessa tuon tasosäätöenttiilin halkaisukuva. Jos tartet alan etimään sitä.

Niin muuten tasonsäätöventtiili on semmonen ettei ilmakompuran paine mene siitä läpi vaikka inputtiin pukkaat 10bar ja kääntelet vipua. Muistelen että selvittelin sen ja olisko ollu niin että tasonsäätöiskareihin jää jonkinlainen paine vaikka vipu jäisi laskuasentoon? Estää sen ettei peräpästä tule koskaan sellaista velttoa --> turvallisuusjuttu vai mikä?
Viimeksi muokannut Jari Ke, Su 29.12.2013 20:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13289
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Tasonsäätöventtiilin datasheetit

Viesti Kirjoittaja karra »

Jari Ke kirjoitti:Nyt kyllä kuulostaa sille että paluulinja olisi tukossa tai sitten putkilinjat ei ole kytketty oikein ja melki jälkimmäinen vaihtoehto? Tietty jos venttiilipöytä jumii ?

Mullon jossain tallessa tuon tasosäätöenttiilin halkaisukuva. Jos tartet alan etimään sitä.
ASD merkkivalo ym toiminnot minulla on ok, en ole siis testannut lukkoa tietenkään. Onko systeemissä vapaakierto? SECciin kun vaihdoin öljyt niin ne oli kirkkaat säiliössä sihen asti kunnes ajoin autolla eli iskarit oli liikkeessä. ASD:tä SECissäni ei ole. Eli ei siinä ainakaaan iskareissa ole kiertoa mutta niinhän se tais olla että otin ne vanhat öljyt ulos paluukierrosta... eli täytyy katsoa vielä että onko minulla nyt paluukiertoa ollenkaan. Säiliö on vaan vajentunut siihen asti että joku on posahtanut.

Autohan oli ajossa syksyyn 2012 asti eli en usko että olisi putket väärin asennettu.

Siitä ASD jakotukista (vai onko oikea sana venttiilipöytä) kaipaisin kaaviota, uskon että tuo tasonsäätöventtiili on ok, se oli toimivasta ja paineellisesta autosta purettu.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5330
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Tasonsäätöventtiilin datasheetit

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Öljy kiertää venttiilipöydän kautta takas säiliölle kun mikään laite ei kaipaa ölyä.

Iskareissahan ei o kuin yksi letku. Ne kun liikkuu kokoajan niin sisällä oleva öljy likaantu ja kun se ei juurikaan vaihdu niin saattaa olla todella kökköistä se öljy siellä.

Niin sitä jo editoinkin edelliseen lähettämääni että oliko perä normikorkeudella kun letku petti? Jos näin niin letku vaan oli heikko. Siellä tosiaan on paine vaikka vipu olisikin laskuasennossa vaikka viikon. Huomasin sen kun vaihdoin takajousia ja avasin iskarin yläpään liitosta --> öljyä ruikki ulos tovin vaikka tasonsäätöventtiili oli ollu laskuasennossa jo pitkän tovin.

Niin ja siitä tasonsäätöventtiilistä saat ne juntturat pitämään helposti ihan kevyellä kiertämisellä kun ostat sopivankokoisia O-renkaita ja laitat sen pohjalle ja sit sen juntturan :wink:

Mähän rikoin omasta venttiilistä ilamusruuvin kierteet ja tuolla konstilla sain sen pitämään. Ihan kevyt kiertäminen riitti.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13289
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Tasonsäätöventtiilin datasheetit

Viesti Kirjoittaja karra »

Juu juu mutta sitten kun laite kaipaa öljyä niin ei se mene sinne ellei peruspaine ole riittäväm korkea. Pumppuhan ei osaa sitä säätää.

Tarkoitatko venttiilipöydällä mitä osaa? Mielestäni siinä tasonsäätöventtiilissä on kuristus taikka viimeistään siinä ASD-jakotukissa. Vai onko siellä kaksi venttiiliiä jotka päästävät joko kiertolinjaan tai "laitteelle" . Itse asiassa tasonsäätöventtiilissä ei voi olla kuristusta koska muuten painetta ei riitä ASD piirille.

Kuva


En kyllä tuostakaan selvää ota ja minulla on systeemi erilainen eli tasonsäätöventtiilistä menee linja tuolle ASD paketille, se ei haaraudu missään vaiheessa. Tarttee mennä varmaan katsomaan jostain muusta toimivasta autosta millainen putkituksen pitää olla. Mielestäni se painelinja pumpulta menee ensin tasonsäätöventtiilille minulla :?
Viimeksi muokannut karra, Su 29.12.2013 22:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5330
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Tasonsäätöventtiilin datasheetit

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

ASD venttiilistöä tarkoitan venttiilipöydällä.

Jos nyt muistan oikein niin mullon just nuin kytketty putkilinjat mitä laittamassasi kuvassa on. Totta ei se tasonsäätöventtiili läpikulkua kuristakkaan kun vipu on keskiasennossa tai laskuasennossa. Huono ulosanti :oops:

Löysin tällaisen vanhan jossa on pohdittu ASD venttiilien toimintaa.
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... f=2&t=7852" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13289
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Tasonsäätöventtiilin datasheetit

Viesti Kirjoittaja karra »

Jari Ke kirjoitti:ASD venttiilistöä tarkoitan venttiilipöydällä.

Jos nyt muistan oikein niin mullon just nuin kytketty putkilinjat mitä laittamassasi kuvassa on. Totta ei se tasonsäätöventtiili läpikulkua kuristakkaan kun vipu on keskiasennossa tai laskuasennossa. Huono ulosanti :oops:

Löysin tällaisen vanhan jossa on pohdittu ASD venttiilien toimintaa.
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... f=2&t=7852" onclick="window.open(this.href);return false;
Eli painelinjan pitää mennä ensin ASD venttiilille, kuten tuossa kuvassa. Epäselvästi kerrottu miten se lähtee tasonsäätöventtiilille eli haarautuuko ennen ASD venttiiliä vai sen sisältä. ASD venttiilissä on mielestäni 4 nippaa siis.

Kuva

Minulla menee siis yksinkertaisesti:

- pumpulta painelinja tasonsäätöventtiilille
- tasonsäätöventiililtä menee linja ASD venttiilille (ja kaksi siitä menee niille jousipalloille)
- ASD venttiilistä lähteet kaksi paluulinjaa tankille
-ASD venttiilistä lähtee perämurikalle putki
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5330
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Tasonsäätöventtiilin datasheetit

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

karra kirjoitti: Minulla menee siis yksinkertaisesti:

- pumpulta painelinja tasonsäätöventtiilille
- tasonsäätöventiililtä menee linja ASD venttiilille (ja kaksi siitä menee niille jousipalloille)
- ASD venttiilistä lähteet kaksi paluulinjaa tankille
-ASD venttiilistä lähtee perämurikalle putki

Kaiken järjen mukaan tämän pitäisi kyllä pelata?

Pitää kattoa tuosta uinuvasta illalla kun tuun töistä että miten olen sen oikein laittanu. Siitä on senverta aikaa ettei välttämättä muista oikein
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5330
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Tasonsäätöventtiilin datasheetit

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Jari Ke kirjoitti: Siitä on senverta aikaa ettei välttämättä muista oikein

Enkä muistanu oikein. Mullakin on niin että pumpulta tuloputki menee suoraan tasonsäätöventtiilile ja siitä sitten ASD venttiilistölle.

Tämmönen kaaviokuva kuitenkin löyty

Edit Taitaa olla laitteeseen jossa on tasonsäätö myös etuakselille ?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13289
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Tasonsäätöventtiilin datasheetit

Viesti Kirjoittaja karra »

OK, piti kysyä tänään työkaverilta että oliko auto missään vaiheessa toiminut kun hän silä ajoi, en vaan saanut aikaiseksi.... ja yksi letku on vielä tulossa käytettynä niin voinhan posauttaa vielä yhden toimivaksi tiedetyn letkun ennen kuin alan tuota ASD venttiiliä irroittaa. Ja keskiviikkona päässen tutkimaan yhtä orkkis autoa altapäin, siihen asti homma on hold(issa).
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13289
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Tasonsäätöventtiilin datasheetit

Viesti Kirjoittaja karra »

Tutkittu ASD-farkun pohjaa. Pumpulta tulee paineputki ensin tasonsäätöventtiilille, sieltä se menee ASD-venttiilille. Eli omassa on putket oikein.

Tarttee alkaa tutkia sitä ASD venttiiliä josko sen paluukierto on jumissa. Sen magneettiventtiilinki voi kuulemma testata, sitä selviteltiin Putkisaaren kanssa eilen puhelimessa :D
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
jaakko.putkisaari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2561
Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
Paikkakunta: Espoo

Re: Tasonsäätöventtiilin datasheetit

Viesti Kirjoittaja jaakko.putkisaari »

Jos nyt oikein olen tulkinnut näitä paineita ASD ja tasonsäätö järjestelmissä, niin käyttö paineet olisivat siellä 28-33bar ja ylipaine venttiili pitäisi avautua paluulinjaan viimeistään 38bar paineessa...

Jotenkin tuntuisi siltä, että Karralla putkien pullistuessa ei tuo ylipaine venttiili aukea lainkaan, vaan pumppu pumppaa tavaraa täysin tunnottomasti niin kauan kunnes jokin osa pettää!?

Jos auto varustettu ASD järjestelmällä, auto käynnistettynä järjestelmä ikään kuin testaa asdtä muutaman sekunnin ajan, eli nostaa rengassylintereissä paineen ja laskee sen pois. Samoin järjestelmään kuuluu myös toiminta jossa ASD on tasonsäätöön nähden etuoikeutetussa asemassa. Jos nämä toiminnot autosta löytyy.

Periaatteessa jos kumpikaan piiri ei tarvitse lisää painetta pitäisi öljyn virrata varaajan täyttöventtiilin liitännän (N) ja paluuputken (E2) kautta öljysäiliöön (kuva aijemin topiikissa ), nythän Karran tapauksessa tyhjäkäynnillä ei paluu linjasta tainnut tulla mitään takaisin säiliön suuntaan!?
Tietty eri vuosimalleissa saattaa olla asennus kohtaisia eroavaisuuksia, onko tehdas sitten kuvannut noita eroja missään erikseen mene ja tiedä?
Tämä näin hajatelmana!
Jaakko.P

Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13289
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Tasonsäätöventtiilin datasheetit

Viesti Kirjoittaja karra »

jaakko.putkisaari kirjoitti:Karran tapauksessa tyhjäkäynnillä ei paluu linjasta tainnut tulla mitään takaisin säiliön suuntaan!?
Juu ei.

Eli molemmat paluuputket on tukossa. Jatkan tähän kun syy on selvillä.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13289
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Tasonsäätöventtiilin datasheetit

Viesti Kirjoittaja karra »

Sain toisen ASD venttiilin. Siitäkään ei mene mitään puhaltamalla läpi ja liitteenä olevien kuvien mukaan systeemissä on se 33 bar vastapaine mikä selittää asian. Voin kokeilla vielä 6 bar ilmalla mutta tuskin menee läpi mitään.

Mutta, omassa autossa sekä jackiella purussa olevassa on ne putket sillä lailla että pumpulta menee tasonsäätöventtiilille ja siitä vasta ASD venttiilille. Outoa.

Kuva

Kuva
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13289
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Tasonsäätöventtiilin datasheetit

Viesti Kirjoittaja karra »

Pitää alkaa taas kantapään kautta kokeilemaan, kellään ei taida olla putkien kulusta sen parempaa tietoa? Eli ensin tasonsäädölle, sieltä ASD venttiilille...

Tarttee oikeesti katsoa että se öljy kiertää ennen kuin kolmannen tasonsäätövenan räjäyttää :D
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5330
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Tasonsäätöventtiilin datasheetit

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

karra kirjoitti:Pitää alkaa taas kantapään kautta kokeilemaan, kellään ei taida olla putkien kulusta sen parempaa tietoa? Eli ensin tasonsäädölle, sieltä ASD venttiilille...

Tarttee oikeesti katsoa että se öljy kiertää ennen kuin kolmannen tasonsäätövenan räjäyttää :D
Tolleen se mulla on.

Ilma kulki läpitte paluuputkissa?

Mitäs tapahtuu jos laitat paineputken ASD:n sisäänmenoon? Eli siis ohitat taonsäädön ventiilin? Toimiiko ASD oikein ja kiertääkö öljy? Jos toimii ni sitte tasonsäätöventtiili mukaan?
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13289
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Tasonsäätöventtiilin datasheetit

Viesti Kirjoittaja karra »

Jari Ke kirjoitti:
karra kirjoitti:Pitää alkaa taas kantapään kautta kokeilemaan, kellään ei taida olla putkien kulusta sen parempaa tietoa? Eli ensin tasonsäädölle, sieltä ASD venttiilille...

Tarttee oikeesti katsoa että se öljy kiertää ennen kuin kolmannen tasonsäätövenan räjäyttää :D
Tolleen se mulla on.

Ilma kulki läpitte paluuputkissa?

Mitäs tapahtuu jos laitat paineputken ASD:n sisäänmenoon? Eli siis ohitat taonsäädön ventiilin? Toimiiko ASD oikein ja kiertääkö öljy? Jos toimii ni sitte tasonsäätöventtiili mukaan?
Ilma kulkee paluuputkissa. Ajattelin jos kokeilis noin kuten sanoit, jos ne putket taipuu... huomenna vasta, nyt ei jaksa kun just tulin Espoosta :P
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Vastaa Viestiin