Olen matkailu-406:n ostoaikeissa (kirjoitin aiemmin virheellisesti 409), ja ko. kärryssä on joku 220-diesel. Käyköhän sen paikalle samoille sijoillensa joku isompi mersun kone?
Tässä keksinnössä on jakeluauton perä, joten kiihtyy kuormatun peräkärrynkin kanssa ihan hyvin siihen sallittuun 80:een, mutta meteliä niillä kierroksilla syntyy. Isommalla koneella voisi varmaan vaihtaa myös perän. Eller hur?
MB 406 (ei siis 409) koneenvaihto
MB 406 (ei siis 409) koneenvaihto
Viimeksi muokannut virgil, Ti 27.07.2004 11:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
300TD-92
Mulla tuli kysymykseen virhe, tai sanoinksmä virhe, eihän siinä ollut muuta kuin viimeinen numero ylösalaisin. Tämä mainitsemani matkailuauto onkin malliltaan 406 eikä 409. Aika pieneltä nykyinen kone vaikuttaa, mutta joltain nettisivulta muistelen lukeneeni ko. mallissa olleen jopa 3,8 litraisen moottorin?
300TD-92
Asiantuntijat tietävät tästä tarkemmin, mutta ilmeisesti 406D:ssä on käytetty tuota 2,2-litraista konetta?www.db407.de kirjoitti:Typen 406D bzw. 407D
4-Zyl. Diesel mit 2200ccm bzw. 2400ccm Motor aus dem PKW Programm, Vorkammersystem.
Typen 508 bzw. 608
4-Zyl. Diesel mit 3800 ccm Motor, Direkteinspritzer, hohes Drehmoment, allgemein als langlebig bekannt.
508 D matkamersu -70
S203 C 220 T CDI -04/05
S211 E 220 T CDI -06/07
S203 C 220 T CDI -04/05
S211 E 220 T CDI -06/07
Joo, eli 406 on alunperin 220 D koneella.
Ja voi todeta, jotta varsinainen maantiekiintäjä onkin
Mutta kyllähän sinne 300 D:n kone menee. Ei se siitä kiinni ole.
Mutta töitä sen eteen pitää tehhä.
Muutama esimerkki: Imusarja ei käy henkilö autosta, tulee moottorin kopan läpi.
Pakosarja... Voi käydä. Tosin teettää töitä (huom: pakoputken lähtemis kohta vrt. eroja)
Sitten moottorin pituus ero. Jäähdytintä siirrettävä luultavasti eteenpäin.
sitä mahtuu jopa siirtämäänkin... ja tuulettajan siivet on vaihdetta "litteämpään" malliin.
Öljyn suodattimen jalka ?? ei mahdu ehken henkilö mallin olemaan.
Kannattaa vertailla moottorin korvia, että miten se moottori/ millä korvilla se sinne parhaiten kävisi. Muistelen, että pakettiautossa erilaiset moottorin korvat, mitä henkilö mallissa.
Muistaakseni 406:ssa on vaihelaatikon ja moottorin välissä n. 5 cm paksu jatkopala... Se pois välistä...
Jotenkin kannatta mun mielestä kikkailla niin, jottei vaihelaatikkoo tarvitseisi siirtää taemmaksi.
Kyllä se 300 D:n koneella paremmin kulkee. Syöttöjä vaan lisää kohtalaisesti.
Yks vaihtoehto olis 508:n tekniikka, mutta onpa helvetin iso työ, kun suoraan sanotaan.
Vaihtoon menee: Itse moottori (apulaitteineen), vaihelaatikko, mahd. kardaani ja perä (koska 508:n kone ei kierrä lähellekkään niin paljoa, kun OM 61x, eli tuskin hyvin kovaa kulkisi 406:n perällä).
Mutta, mutta... Kannattaa jo suoraan ehtiä semmonen OM 617 imu/pako sarjoineen ja hiluineen joka on ollut paketti auton keulilla.
Mutta, tuo muutos työ kyllä onnistuu. Tiiän, että niitä on tehty.
Eli tämmöstä.
Olikohan tuosta mun selityksestä mitään apua... Kai se jotain suuntaa voi antaa.
Ja voi todeta, jotta varsinainen maantiekiintäjä onkin

Mutta kyllähän sinne 300 D:n kone menee. Ei se siitä kiinni ole.
Mutta töitä sen eteen pitää tehhä.
Muutama esimerkki: Imusarja ei käy henkilö autosta, tulee moottorin kopan läpi.
Pakosarja... Voi käydä. Tosin teettää töitä (huom: pakoputken lähtemis kohta vrt. eroja)
Sitten moottorin pituus ero. Jäähdytintä siirrettävä luultavasti eteenpäin.
sitä mahtuu jopa siirtämäänkin... ja tuulettajan siivet on vaihdetta "litteämpään" malliin.
Öljyn suodattimen jalka ?? ei mahdu ehken henkilö mallin olemaan.
Kannattaa vertailla moottorin korvia, että miten se moottori/ millä korvilla se sinne parhaiten kävisi. Muistelen, että pakettiautossa erilaiset moottorin korvat, mitä henkilö mallissa.
Muistaakseni 406:ssa on vaihelaatikon ja moottorin välissä n. 5 cm paksu jatkopala... Se pois välistä...
Jotenkin kannatta mun mielestä kikkailla niin, jottei vaihelaatikkoo tarvitseisi siirtää taemmaksi.
Kyllä se 300 D:n koneella paremmin kulkee. Syöttöjä vaan lisää kohtalaisesti.
Yks vaihtoehto olis 508:n tekniikka, mutta onpa helvetin iso työ, kun suoraan sanotaan.
Vaihtoon menee: Itse moottori (apulaitteineen), vaihelaatikko, mahd. kardaani ja perä (koska 508:n kone ei kierrä lähellekkään niin paljoa, kun OM 61x, eli tuskin hyvin kovaa kulkisi 406:n perällä).
Mutta, mutta... Kannattaa jo suoraan ehtiä semmonen OM 617 imu/pako sarjoineen ja hiluineen joka on ollut paketti auton keulilla.
Mutta, tuo muutos työ kyllä onnistuu. Tiiän, että niitä on tehty.
Eli tämmöstä.
Olikohan tuosta mun selityksestä mitään apua... Kai se jotain suuntaa voi antaa.
- Jori Ravantti
- Vakiokalustoa
- Viestit: 314
- Liittynyt: Pe 15.08.2003 23:59
- Paikkakunta: Asikkala
- Viesti:
maantiekiitäjä
Minullakin kokemuksia muistaakseni vuosimallin 1974 406:sesta Mersusta, joka oli lavamallia.
Muuten oli asiallinen peli, mutta kone karmean paljon alamittainen ja perän välitykset kuin jostain traktorista. Meteli myöskin reippaanpuoleinen.
Luulisi, että 508 tekniikalla - oliko nyt 3,7 litrainen neloskone - ja pitkälle perällä olisi ihan asiallinen peli.
Olisi kiinnostava tietää minkä takia Mersun insinöörit saanut päähän laittaa henkilöauton koneen isoon pakettiautoon kun 220 D on kaikkea muuta kuin tykki henkilöautossakin?
Todellinen neronleimaus...
406:seen oli koneen vaihtaminen henkilöautoon verrattuna paskamaista kun henkilöautoon kone asettuu kuin itsestään esim. rälläköimällä koko nokka jäähdyttäjän kohtaa avoimeksi ja nostamalla konetta hieman taljalla ja sopivan telineen avulla. En itseasiassa tiedä mikä on viisas tapa ujuttaa kone 406:seen, mutta me saatiin se kaverin kanssa sinne jollain vähemmän viisaalla tavalla.
Muuten oli asiallinen peli, mutta kone karmean paljon alamittainen ja perän välitykset kuin jostain traktorista. Meteli myöskin reippaanpuoleinen.
Luulisi, että 508 tekniikalla - oliko nyt 3,7 litrainen neloskone - ja pitkälle perällä olisi ihan asiallinen peli.
Olisi kiinnostava tietää minkä takia Mersun insinöörit saanut päähän laittaa henkilöauton koneen isoon pakettiautoon kun 220 D on kaikkea muuta kuin tykki henkilöautossakin?

406:seen oli koneen vaihtaminen henkilöautoon verrattuna paskamaista kun henkilöautoon kone asettuu kuin itsestään esim. rälläköimällä koko nokka jäähdyttäjän kohtaa avoimeksi ja nostamalla konetta hieman taljalla ja sopivan telineen avulla. En itseasiassa tiedä mikä on viisas tapa ujuttaa kone 406:seen, mutta me saatiin se kaverin kanssa sinne jollain vähemmän viisaalla tavalla.