Hiukkassuodattimen tyhjennyspoltto

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
maketap
Mersumies
Mersumies
Viestit: 839
Liittynyt: Ke 07.04.2004 14:39
Paikkakunta: Oulu

Hiukkassuodattimen tyhjennyspoltto

Viesti Kirjoittaja maketap »

säikäytti kyllä pahasti kun ajelin tuossa motarilla äsken, niin teki ilmeisesti tuon tyhjennyspolton?
ajelin vähän reippaamin siinä yhen volvon kanssa kunnes siinä aloin hiljenteleen niin meni ilmeisesti tuo tyhjennyspoltto päälle. otti volvo kuski melkosesti väliä sen jälkeen oli meinaa semmoset savut että huh huh ja kesti vamaan 1-2 minuuttia. itse luulin että kone meni paskaksi ja alkoi polttaan öljyä mutta ei onneksi sentään :D saattoi siinä volvokuski vähän ihmetellä että mikähän mersulle tuli :lol: saipahan kerranki ajaa rauhassa, jättäyty kaikki muutkin autot tosi kauas :D

Miten tuo kyseinen toimepide tapahtuu? eli siis tuossa h.suodattimessahan ei itessään mitään laitteita ole mikä sen polton tekee?
tässä kuva pakoputken päistä polton jälkeen näkyy vähän huonosti mutta on ihan valkoiset.
Kuva
MB S w222 lang 500 plug-in hyprid
MB Sprinter 319 2013 pitkä ja korkea
star ver. 9/2014
LYNX xtrim 800etec 2017
entiset------------------------------------------------
MB S w221 lang 320cdi 2009
MB Sprinter 316 2010
MB Vario w668 612d 1999
MB ml w164 320cdi airmatic sport 2006 EGR ja DPF poistettu + lisävoimaa by tuikku
MB sprinter w903 313cdi 2000 raksa autona
VW Tiguan 2.0 TDI track&field 4Motion. vm08
VW caravelle 2.4d vm91 raksa autona
MB s203 200cdi vm05
MB c220 sport-95-
MB 220d w115 ikuinen projekti
opel ascona 2.0 i vm88
toyota corolla 1.6 vm 89
LYNX rave 600 sc 2011
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: Hiukkassuodattimen tyhjennyspoltto

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Kun poltelee sen pöntön tyhjäksi
Nostaa sillä lämmöt ~800c
(sen kantilta sopivalla ruiskutuksella, ilmanmäärällä mikä sattuu olemaan tilanteesen sopiva
Että lämpö nousee)
Voi tosiaan tulla savua paljonkin, varsinkin jos öljyä on jostain syystä päässyt pako puolelle
"väärät/huonot öljyt, muuten vaan öljyn kulutusta, ahtimen laakerin valskaa öljyä, tms
Onnistuneesta poltosta piiitkäaika"
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
maketap
Mersumies
Mersumies
Viestit: 839
Liittynyt: Ke 07.04.2004 14:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Hiukkassuodattimen tyhjennyspoltto

Viesti Kirjoittaja maketap »

Kyllä käytän ihan oikeita ESP öljyjä mutta vähän askarruttaa tuo öljyn kulutus menee nimittän kaksi litran pulloa vaihto välillä (20t välein vaihto)
kaippa tuo vielä normi öljyn kulutus on :roll:
lastutus ei ole vielä kovin kauaan ollut tässä autossa, tällä nyt ei varmaan vaikutusta asiaan? pitäänee varmaan pernulta käydä kysäseen.
MB S w222 lang 500 plug-in hyprid
MB Sprinter 319 2013 pitkä ja korkea
star ver. 9/2014
LYNX xtrim 800etec 2017
entiset------------------------------------------------
MB S w221 lang 320cdi 2009
MB Sprinter 316 2010
MB Vario w668 612d 1999
MB ml w164 320cdi airmatic sport 2006 EGR ja DPF poistettu + lisävoimaa by tuikku
MB sprinter w903 313cdi 2000 raksa autona
VW Tiguan 2.0 TDI track&field 4Motion. vm08
VW caravelle 2.4d vm91 raksa autona
MB s203 200cdi vm05
MB c220 sport-95-
MB 220d w115 ikuinen projekti
opel ascona 2.0 i vm88
toyota corolla 1.6 vm 89
LYNX rave 600 sc 2011
Avatar
Division
Mersumies
Mersumies
Viestit: 775
Liittynyt: Ti 29.01.2008 21:58

Re: Hiukkassuodattimen tyhjennyspoltto

Viesti Kirjoittaja Division »

maketap kirjoitti:Kyllä käytän ihan oikeita ESP öljyjä mutta vähän askarruttaa tuo öljyn kulutus menee nimittän kaksi litran pulloa vaihto välillä (20t välein vaihto)
kaippa tuo vielä normi öljyn kulutus on :roll:
lastutus ei ole vielä kovin kauaan ollut tässä autossa, tällä nyt ei varmaan vaikutusta asiaan? pitäänee varmaan pernulta käydä kysäseen.
Ei kyllä pitäisi syödä öljyä oikeastaan juuri ollenkaan.

Myöskään dpf:n poltto ei yleensä puske ilmoille mitään näkyvää savupilveä. Voi olla niin, että auto on ohjelmoitu väärin ja se ns. savuttaa dpf:n tukkoon.
X164 GL320 V6 CdiA 4MATIC 7G-tronic -06 (vakio)
Dinli 450R Black edition Motocross tl. L7e -12 (viri)
Ex: Volvo XC90 D5 AWD Executive 5-p Geartronic
Ex: S211 E320 V6 CdiA, 7G-tronic, Avantgarde -06
(Modif. softa by Karala + dpf-surgery: ~300hv/700nm)
Ex: Volvo S60 T5 -01 (vakio)
Ex: Tyscon Race 350R (YFM) -12
Ex: McCulloch M11597 -11
Ex: W211 E220 CdiA, Classic -04, Motorbit 180hv/410nm
Ex: Audi A6, 4.2 V8 Q -00, vakio 300hv
Ex: Audi A6, 2.7 BTQ -98, ABT 300hv
Ex: VW Passat, 1.8T -97, UpSolute 193hv
Avatar
maketap
Mersumies
Mersumies
Viestit: 839
Liittynyt: Ke 07.04.2004 14:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Hiukkassuodattimen tyhjennyspoltto

Viesti Kirjoittaja maketap »

Division kirjoitti:
maketap kirjoitti:Kyllä käytän ihan oikeita ESP öljyjä mutta vähän askarruttaa tuo öljyn kulutus menee nimittän kaksi litran pulloa vaihto välillä (20t välein vaihto)
kaippa tuo vielä normi öljyn kulutus on :roll:
lastutus ei ole vielä kovin kauaan ollut tässä autossa, tällä nyt ei varmaan vaikutusta asiaan? pitäänee varmaan pernulta käydä kysäseen.
Ei kyllä pitäisi syödä öljyä oikeastaan juuri ollenkaan.

Myöskään dpf:n poltto ei yleensä puske ilmoille mitään näkyvää savupilveä. Voi olla niin, että auto on ohjelmoitu väärin ja se ns. savuttaa dpf:n tukkoon.
ohjelma on kyllä varmasti ihan ok, on tehty pernu ekillä eli siis samoja lastutksia joita karalakin tekee...
mihinköhän se sitten tuota oljyä sitten kusee? ettei vaan polttais esim. turbon vlistä ym.

mutta nyt olen huomannut että pukkaa melkoset "voimasavut" pihalle kun kiihyttää oikein kunnolla eli siis mustaa pukkaa oikeen kunnolla, jopa niin paljon että pakoputken päätkin on ihan noessa. tätähän ei pitäisi hiukkassuodattimella varustetussa autossa tapahtua :!: eli onkohan tuo hiukkaspönttö nyt sitten tehnyt niin sanotusti itsemurhan eli sileltä on palanut sisuskalut veke polton aikana :twisted: mikä ai olisi yhtään ihmekkään oli se savutus niiiin järkyttävää! sitä savun määrää nyt vaan on niin vaikea sanoin kuvailla, mutta jos takanatulevat autotkin jättäyty anakin 300m päähän niin sekin jotain kertoo...
tehot kyllä tuntus olevan hyvin tallella ehkä jopa paremmin kun ennen tätä "pölläytystä"

pitäänee käydä siellä ekillä ihmettelemässä mutta jos jollain joitain hyvää teoriaa asiasta niin kuulisin mielellään.
MB S w222 lang 500 plug-in hyprid
MB Sprinter 319 2013 pitkä ja korkea
star ver. 9/2014
LYNX xtrim 800etec 2017
entiset------------------------------------------------
MB S w221 lang 320cdi 2009
MB Sprinter 316 2010
MB Vario w668 612d 1999
MB ml w164 320cdi airmatic sport 2006 EGR ja DPF poistettu + lisävoimaa by tuikku
MB sprinter w903 313cdi 2000 raksa autona
VW Tiguan 2.0 TDI track&field 4Motion. vm08
VW caravelle 2.4d vm91 raksa autona
MB s203 200cdi vm05
MB c220 sport-95-
MB 220d w115 ikuinen projekti
opel ascona 2.0 i vm88
toyota corolla 1.6 vm 89
LYNX rave 600 sc 2011
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: Hiukkassuodattimen tyhjennyspoltto

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

2L/20tkm Öljyn kulutus on kyllä normaalia jos autolla on ajettu yli 600tkm tekemättä mitään"turbo"remonttia

jos taas ajeltu vaika 200tkm ei öljyä pitäis joutua lisäämän vaihtovälillä mikäli ulkoisia vuotoja ei ole,
pönikän itsemurhan tyhjäksipolttolla tarvitaan niin kova lämpö että muutaa sulaa, paljon ennen kuin se pönikän sisällä oleva keraami palaa/sulaa pois
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
maketap
Mersumies
Mersumies
Viestit: 839
Liittynyt: Ke 07.04.2004 14:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Hiukkassuodattimen tyhjennyspoltto

Viesti Kirjoittaja maketap »

nonii kävin pernulla ihmetteleen. kyllähän siinä nyt on silleen käynyt että se hiukkassuodatin on palanut ainakin osaksi sieltä veke :!: yksi varma tarkistus tapa on juuri nuo pakoputkenpäät eli niissä ei pitäisi olla yhtään mustaa jos hiukkassuodatin on kunnossa!
eikä tämä ollut kuulemma kovinkaan harvinaista on kuulemma muutamia tullut vastaan...
suunitelma ois nyt semmonen että aukaistaan tuo hiukkassuodatin ja otetaan tavarat sieltä veke :twisted: sen jälkeen muutellaan vähän ohjelmaa ja saadaan vähän tehojakin lisää siinä sivussaa 8)
MB S w222 lang 500 plug-in hyprid
MB Sprinter 319 2013 pitkä ja korkea
star ver. 9/2014
LYNX xtrim 800etec 2017
entiset------------------------------------------------
MB S w221 lang 320cdi 2009
MB Sprinter 316 2010
MB Vario w668 612d 1999
MB ml w164 320cdi airmatic sport 2006 EGR ja DPF poistettu + lisävoimaa by tuikku
MB sprinter w903 313cdi 2000 raksa autona
VW Tiguan 2.0 TDI track&field 4Motion. vm08
VW caravelle 2.4d vm91 raksa autona
MB s203 200cdi vm05
MB c220 sport-95-
MB 220d w115 ikuinen projekti
opel ascona 2.0 i vm88
toyota corolla 1.6 vm 89
LYNX rave 600 sc 2011
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: Hiukkassuodattimen tyhjennyspoltto

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Palanut Mitenkäs mettali puoli oliko muoto muuttunut?
Suodatimen sisä kalua kun kertaaleen koitti polttopilleillä
Tyhjäksi poltella alkoi metalli antamaan periksi ennen kuin se keraamisisus,
Varmaankin ennemin sulamista, palamista murenee(rapautuu)
Selaisia on ainkin tullut jokunen vastaan
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
maketap
Mersumies
Mersumies
Viestit: 839
Liittynyt: Ke 07.04.2004 14:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Hiukkassuodattimen tyhjennyspoltto

Viesti Kirjoittaja maketap »

CDI203 kirjoitti:Palanut Mitenkäs mettali puoli oliko muoto muuttunut?
Suodatimen sisä kalua kun kertaaleen koitti polttopilleillä
Tyhjäksi poltella alkoi metalli antamaan periksi ennen kuin se keraamisisus,
Varmaankin ennemin sulamista, palamista murenee(rapautuu)
Selaisia on ainkin tullut jokunen vastaan
nii no eikait se varmaan palanut/sulanut oo mutta jotain sille on käynyt, oiskohan jotenki murentunut juuri tuon polton aikana?
kuvia laitan tuosta pöntöstä heti kun pääsee/joutaa sen ottaan sen pois.
MB S w222 lang 500 plug-in hyprid
MB Sprinter 319 2013 pitkä ja korkea
star ver. 9/2014
LYNX xtrim 800etec 2017
entiset------------------------------------------------
MB S w221 lang 320cdi 2009
MB Sprinter 316 2010
MB Vario w668 612d 1999
MB ml w164 320cdi airmatic sport 2006 EGR ja DPF poistettu + lisävoimaa by tuikku
MB sprinter w903 313cdi 2000 raksa autona
VW Tiguan 2.0 TDI track&field 4Motion. vm08
VW caravelle 2.4d vm91 raksa autona
MB s203 200cdi vm05
MB c220 sport-95-
MB 220d w115 ikuinen projekti
opel ascona 2.0 i vm88
toyota corolla 1.6 vm 89
LYNX rave 600 sc 2011
Avatar
Division
Mersumies
Mersumies
Viestit: 775
Liittynyt: Ti 29.01.2008 21:58

Re: Hiukkassuodattimen tyhjennyspoltto

Viesti Kirjoittaja Division »

Jos voimasavua pukkaa rankalti niin jotain vikaa softassa on (ellei ole haettukin sitä tehoa pitkälti savutusasteelle asti). Yleensä sitä ei pitäisi kauhiasti puskea, oli dpf tai ei.

Luultavasti se on savuttanut dpf:n tukkoon ja se on pitänyt polttoa päällä jatkuvasti, joka puolestaan lienee syönyt koko pöntön.

Kuvia odotellaan kyllä mielenkiinnolla.
X164 GL320 V6 CdiA 4MATIC 7G-tronic -06 (vakio)
Dinli 450R Black edition Motocross tl. L7e -12 (viri)
Ex: Volvo XC90 D5 AWD Executive 5-p Geartronic
Ex: S211 E320 V6 CdiA, 7G-tronic, Avantgarde -06
(Modif. softa by Karala + dpf-surgery: ~300hv/700nm)
Ex: Volvo S60 T5 -01 (vakio)
Ex: Tyscon Race 350R (YFM) -12
Ex: McCulloch M11597 -11
Ex: W211 E220 CdiA, Classic -04, Motorbit 180hv/410nm
Ex: Audi A6, 4.2 V8 Q -00, vakio 300hv
Ex: Audi A6, 2.7 BTQ -98, ABT 300hv
Ex: VW Passat, 1.8T -97, UpSolute 193hv
Avatar
maketap
Mersumies
Mersumies
Viestit: 839
Liittynyt: Ke 07.04.2004 14:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Hiukkassuodattimen tyhjennyspoltto

Viesti Kirjoittaja maketap »

menee nyt tuon pöntön irrotus tuonne elokuun puolelle kun alkaa ekillä loma tuossa jussina, meinas että kun tuo pöntön ottaa pois ja muokkaa ohjelmasta pois niin saattaa tulla sitten jotain vikakoodeja/vikatiloja niin sen takia ei nyt alettu sitä poistaan koska sitten loman aikana ei saisi apuja.
mutta nyt sitten kuitenki uskallettiin nostaa syötöt vajaaseen 110mm kun siellä ei tunnu enää vastapainetta tuon hiukkassuodattimen osalta olevan. vetoja tuli kyllä aika pirusti lisää aikä enää jää asumaan sinne 4000rpm kohille vaan vetää ihan loppuun asti. samalla herkistettiin kaasupolinta joka toi myös lisää räyhäkkyyden tunnetta. nyt ollaan melkeen maksimi tasolla sitten noitten tehojen puolesta :twisted:

savutus lisäänty nyt vielä entisestään mikä onkin ihan ymmärrettävää kun syöttömäärä on noin iso. miten sulla DIVISION tuo savuutus puoli? kun meinasit että ei pitäisi juurikaan savuutella? entäs muilla v6 omistajilla?

tuohon hiukkassuodattimen hajoamiseen taisi löytyä syykin kun löysin oven sisäpilarista tuommosen mobilin tarran jossa luki öljyn vaihto km määrää näky olevan raksi laitettu siihen 0-40 kohalle eikä siihen 0-30 ESP :n kohalle eli väärät oljyt ollut ainakin jossain vaiheessa :evil:
MB S w222 lang 500 plug-in hyprid
MB Sprinter 319 2013 pitkä ja korkea
star ver. 9/2014
LYNX xtrim 800etec 2017
entiset------------------------------------------------
MB S w221 lang 320cdi 2009
MB Sprinter 316 2010
MB Vario w668 612d 1999
MB ml w164 320cdi airmatic sport 2006 EGR ja DPF poistettu + lisävoimaa by tuikku
MB sprinter w903 313cdi 2000 raksa autona
VW Tiguan 2.0 TDI track&field 4Motion. vm08
VW caravelle 2.4d vm91 raksa autona
MB s203 200cdi vm05
MB c220 sport-95-
MB 220d w115 ikuinen projekti
opel ascona 2.0 i vm88
toyota corolla 1.6 vm 89
LYNX rave 600 sc 2011
Crea
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 239
Liittynyt: Ke 12.01.2005 21:17
Paikkakunta: Kaakana

Re: Hiukkassuodattimen tyhjennyspoltto

Viesti Kirjoittaja Crea »

Itellä tossa GL:ssä on kans 320cdi V6 ja pakoputkeenpäät ihan puhtaat. Just tossa ihmettelinkin et mites voi olla noin puhtaat putket dieselissä. Ajettu noin 90tkm.
Voimasavua ei tuu sit millään vaikka autossa on Brabuksen viritykset. Mielenkiinnolla odottelen myös noita kuvia hiukkassuodattimesta.
jannew
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: La 29.05.2010 13:43
Paikkakunta: e-suomi

Re: Hiukkassuodattimen tyhjennyspoltto

Viesti Kirjoittaja jannew »

Iltaa täällä olis v6 tuikun ohjelmalla, dpf paikoillaan, ja syöttöä riittävästi ehkä sen"vajaa"110mm :lol: .ei yhtään savua, toimivuus 10+
Hiukkaspöntöstä ei tosiaan ole haittaa jos ohjelma tehdään oikein!
APL
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 129
Liittynyt: La 24.07.2010 23:54

Re: Hiukkassuodattimen tyhjennyspoltto

Viesti Kirjoittaja APL »

maketap kirjoitti:--- samalla herkistettiin kaasupolinta --
mo, mitä parametriä mahdoitte muuttaa? Omassa polkimen reaktioaika on tällä hetkellä tietyissä tilanteissa lähellä katastrofaalista, aina ei kanssa autoilijat odota kahta sekunttia maltillisina.
E320CDI
211.089
Avatar
maketap
Mersumies
Mersumies
Viestit: 839
Liittynyt: Ke 07.04.2004 14:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Hiukkassuodattimen tyhjennyspoltto

Viesti Kirjoittaja maketap »

jannew kirjoitti:Iltaa täällä olis v6 tuikun ohjelmalla, dpf paikoillaan, ja syöttöä riittävästi ehkä sen"vajaa"110mm :lol: .ei yhtään savua, toimivuus 10+
Hiukkaspöntöstä ei tosiaan ole haittaa jos ohjelma tehdään oikein!
ei se savuuta juurikin tuon dpf ansiosta, ne jää ne nokipilvet sinne pönttöön...

nyt kun täällä on useaanki otteeseen tullut esiin tuon ohjelman oikeen ja väärin arvailut niin voisin kyllä 100% varmuudellla sanoa että tämä lastunikkari ei ole mikään keltanokka.
mutta olen nyt alkanut miettiin että autossa jossain on jotain vialla kun tuota savua tulee täyskaasulla niin helvetisti.
savua tulee niin paljon että takapuskurikin on ihan mustana :evil: mutta ei kuitenkaan niin paljoa kun jotku vanhat 850 volvot :D

oisko vika esim.
1. ilmamassa mittarit?
2. imusrjan läpät?
3. ahtovuoto?


APL kirjoitti:
maketap kirjoitti:--- samalla herkistettiin kaasupolinta --
mo, mitä parametriä mahdoitte muuttaa? Omassa polkimen reaktioaika on tällä hetkellä tietyissä tilanteissa lähellä katastrofaalista, aina ei kanssa autoilijat odota kahta sekunttia maltillisina.
tuohon en osaa vastata mutta varmaan joku lastunikkari osaa.
MB S w222 lang 500 plug-in hyprid
MB Sprinter 319 2013 pitkä ja korkea
star ver. 9/2014
LYNX xtrim 800etec 2017
entiset------------------------------------------------
MB S w221 lang 320cdi 2009
MB Sprinter 316 2010
MB Vario w668 612d 1999
MB ml w164 320cdi airmatic sport 2006 EGR ja DPF poistettu + lisävoimaa by tuikku
MB sprinter w903 313cdi 2000 raksa autona
VW Tiguan 2.0 TDI track&field 4Motion. vm08
VW caravelle 2.4d vm91 raksa autona
MB s203 200cdi vm05
MB c220 sport-95-
MB 220d w115 ikuinen projekti
opel ascona 2.0 i vm88
toyota corolla 1.6 vm 89
LYNX rave 600 sc 2011
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Re: Hiukkassuodattimen tyhjennyspoltto

Viesti Kirjoittaja xr »

ei ne ehjätkään dpf pöntöt voimasauhuja poista
tämähän on sellainen moottori ettei sitä saa savuamaan muutakuin suutinkarttaa räpläämällä pois lukien alkupöllähdys

on muuten hieno moottori :thumbup:
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4714
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: Hiukkassuodattimen tyhjennyspoltto

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
No, näyttää siltä, että kuljen nyt xr,n jäljessä joojoo-miehenä, kirjoittamassa siihen päälle, olen pahoillani.

Jokatapauksessa, suutinkartta-asiassa olen samaa mieltä.
Joka ikinen lastunikkari, joka lupailee tämän moottorin yhteydessä yli ~570nm vääntöjä, on varmuudella joutunut suutinkarttaa naplaamaan.
Se on totinen fakta.
Vakiona suutinkartan max syötöt on 90milliä, jolla ei juuri tuon enempää irtoa.
Savun kurissa pitämiseen on monta keinoa.

Savutukseen voi aivan hyvin olla myös ihan mekaaninen syy.
Mersuthan, myös nämä V6,set on paineohjattuja.
Tästä seuraa, että on kaksi tilannetta, jotka helposti aiheuttaa savua, ja ovat erilaisia, kun ilmamassaohjatuissa.
Siis kyllä savua voi tulla muistakin syistä, mutta nämä erona ilmamassaohjattuihin, joissa asia hoituu "automattisesti" oikein ja seurauksena on vaan tehon häviäminen, ei savua.

Ensiksi egr-venttiilin toimintahäiriö.
Silloin paine voi nousta, kun pakokaasujen paine nostaa imusarjan painetta, "auttaa nousemaan".
Järjestelmä tunnistaa lisääntyneen paineen ja antaa syöttöjä.
Imusarjassa ei ole paineen osoittamaa määrää happea, vaan pakokaasua -> savuttaa.

Toiseksi imusarjan läppien toimintahäiriö.
Imusarja ei virtaa, paine nousee herkästi, "oikeaa", paineen osoittamaa happimäärää ei ole -> savu.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4714
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: Hiukkassuodattimen tyhjennyspoltto

Viesti Kirjoittaja tuikku »

APL kirjoitti:
maketap kirjoitti:--- samalla herkistettiin kaasupolinta --
mo, mitä parametriä mahdoitte muuttaa? Omassa polkimen reaktioaika on tällä hetkellä tietyissä tilanteissa lähellä katastrofaalista, aina ei kanssa autoilijat odota kahta sekunttia maltillisina.
Te puhutte nyt vähän eri asiasta.
Kaasupolkimen karttaa yleensä pikkuisen muutetaan alhaaltakin, jotta saataisiin vähän parempi vaste polkimeen.
Siihen on muitakin keinoja.
Varsinaiseen kaasupolkimen reaktioaikaan en ole edes kuullutkaan koskaan kenenkään mihinkään autoon koskeneen.
Asia ei nimittäin ole ihmismäisen toiminnan kannalta edes mitenkään helppoa asia.
Ohjelmassahan ei varsinaista viivettä olekkaan, mutta kunnollisen ja "hyvän" toiminnan takia sitä on sinne eri keinoin ohjelmoitu.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
Jox
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 319
Liittynyt: Ti 03.08.2004 15:21

Re: Hiukkassuodattimen tyhjennyspoltto

Viesti Kirjoittaja Jox »

Tietääkös kukaan minkä aikaa tuo hiukkassuodatin kestää? Taikka millä kilometreillä tulisi vaihtaa? Itellä nimittäin kanssa tuo dpf:ffä 220cdi:ssä. Ja jos tyhjentäisi tuon pöntön sisukset, niin kukahan täällä oulunseudulla tekee nuita?
W205 220d autom. AMG -15

Exät W203 Classic -01
W203 C200Kompressor autom. Classic -02
S203 C220cdi Avantgarde -05
W204 C200cdi autom. Elegance -08
W212 C200cdi autom. Avantgarde -13
Avatar
Kylmänraudanseppä
Mersumies
Mersumies
Viestit: 557
Liittynyt: Ti 02.06.2009 22:36
Viesti:

Re: Hiukkassuodattimen tyhjennyspoltto

Viesti Kirjoittaja Kylmänraudanseppä »

Jox kirjoitti:Tietääkös kukaan minkä aikaa tuo hiukkassuodatin kestää? Taikka millä kilometreillä tulisi vaihtaa? Itellä nimittäin kanssa tuo dpf:ffä 220cdi:ssä. Ja jos tyhjentäisi tuon pöntön sisukset, niin kukahan täällä oulunseudulla tekee nuita?

http://www.powerflash.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

Löydät minunkin viesteistä haulla juttua asiasta.
--------------------------------------------------------

C 219 CLS 55 AMG 580 hp / 815 Nm
W 211 E 280 CDI 7-Gear Avantcarde Sport -07 300 hp / 660 Nm
CL 203 C 180K -04
C 124 320 24 Coupe Sportline -94
www.facebook.com/turbotec.fi/

Aiemmin:
W 204 C 220 CDI -08
W 211 E 220 CDI Classic -05
W 211 E 220 CDI Classic -03
S 203 C 220 CDI Classic -01
W 210 E 200 CDI Classic -99
W 201 190 E 2.0 -94
W 124 230 E - 89
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4714
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: Hiukkassuodattimen tyhjennyspoltto

Viesti Kirjoittaja tuikku »

Jox kirjoitti:Tietääkös kukaan minkä aikaa tuo hiukkassuodatin kestää? Taikka millä kilometreillä tulisi vaihtaa? Itellä nimittäin kanssa tuo dpf:ffä 220cdi:ssä. Ja jos tyhjentäisi tuon pöntön sisukset, niin kukahan täällä oulunseudulla tekee nuita?
Miksi haluaisit sen pois ?
Anna olla vaan paikoillaan.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
maketap
Mersumies
Mersumies
Viestit: 839
Liittynyt: Ke 07.04.2004 14:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Hiukkassuodattimen tyhjennyspoltto

Viesti Kirjoittaja maketap »

ei ole vielä ehtinyt tyhjentään tuota pönttöä, kun nyt pitäisi lötää syy tuolle savutukselle!
menipähän vikatilaanki tuossa kun kokeilin huippuja viisarin vajaa 200 ku oli vauhtia niin meni vikatilaan joka lähti buutaamalla pois.
savua tuli ihan putkien täydeltä tuoossa huippujen kokeilussa.

tuo savuutus tuntuu olevan vähän sellaista ajottaista eli vaälillä pukkaa ihan saatanasti ja saattaa tehä semmoset ihme tärinän koneeseen sitten kun löysää kaasun ja painaa uudestaa niin tärinä häviää ja savuutus vähenee.

täytyy nyt aluksi ainakin katsoa minkä vikakoodin tuo vikatila on jättänyt jos sieltä kautta alkais selviään?
MB S w222 lang 500 plug-in hyprid
MB Sprinter 319 2013 pitkä ja korkea
star ver. 9/2014
LYNX xtrim 800etec 2017
entiset------------------------------------------------
MB S w221 lang 320cdi 2009
MB Sprinter 316 2010
MB Vario w668 612d 1999
MB ml w164 320cdi airmatic sport 2006 EGR ja DPF poistettu + lisävoimaa by tuikku
MB sprinter w903 313cdi 2000 raksa autona
VW Tiguan 2.0 TDI track&field 4Motion. vm08
VW caravelle 2.4d vm91 raksa autona
MB s203 200cdi vm05
MB c220 sport-95-
MB 220d w115 ikuinen projekti
opel ascona 2.0 i vm88
toyota corolla 1.6 vm 89
LYNX rave 600 sc 2011
Avatar
Jox
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 319
Liittynyt: Ti 03.08.2004 15:21

Re: Hiukkassuodattimen tyhjennyspoltto

Viesti Kirjoittaja Jox »

tuikku kirjoitti:
Jox kirjoitti:Tietääkös kukaan minkä aikaa tuo hiukkassuodatin kestää? Taikka millä kilometreillä tulisi vaihtaa? Itellä nimittäin kanssa tuo dpf:ffä 220cdi:ssä. Ja jos tyhjentäisi tuon pöntön sisukset, niin kukahan täällä oulunseudulla tekee nuita?
Miksi haluaisit sen pois ?
Anna olla vaan paikoillaan.
Vielähän tuo saa olla paikallaan kun mittarissa 215th, mutta merkkihuollon mukaan kuulemma alkaa ilmottelemaan kun pitää vaihtaa uuteen. Ja uusi pdf katilla 1500e, ei houkuttele vaihtamaan.
Tulee muuten melkonen käryn haju toisinaan myös sisälle asti, kun ilmeisesti suorittaa sitä polttoa filtterille. Tämän huomaa liikenne valoissa seistessä tai kun ajaa auton parkkiin, leijailee koko auton ympärillä melko käry, vähän niinkun palaneen öljyn käry. Samaan aikaan vedot häviää ja ääni muuttuu tukkoiseksi. Ilmeisesti tämä normaalia kun ei savuttelekkaan mitään ja putkenpää pysynyt puhtaana. Alussa luulin että vuotaa öljyä pakosarjalle, mutta kone kuiva ja suuttimen tiivisteetkään ei vuoda.
W205 220d autom. AMG -15

Exät W203 Classic -01
W203 C200Kompressor autom. Classic -02
S203 C220cdi Avantgarde -05
W204 C200cdi autom. Elegance -08
W212 C200cdi autom. Avantgarde -13
Avatar
maketap
Mersumies
Mersumies
Viestit: 839
Liittynyt: Ke 07.04.2004 14:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Hiukkassuodattimen tyhjennyspoltto

Viesti Kirjoittaja maketap »

nonii vikakoodit luettu ja kaikki neljä vikakoodia viittasi juurikin tuohon hiukkaspönttöön, eli jotain paine ero tunnistus vikoja.
ja lääke tähän lastuttjan mukaan on se että täytyy sieltä ohjelmasta mulkata tuo hiukkassuodatin pois käytöstä! ja tuhjentää koko pönttö ettei sieltä lähde hilut liikkeelle ja tuki koko putkea :twisted: tästähän on ollutkin ainakin tuikun osalta kirjoittelua täällä foorumilla.
lastuttaja sanoi että ei ole ihan yksinkertainen homma tuo, on kuulemma niin auto/ohjelma kohtainen! tai sitten lastuttaja haluaa tietysti rahaa tuosta aikaa vievästä operaatiosta. on kuulemma satoja kuitenki tehnyt noita poistoja!
MB S w222 lang 500 plug-in hyprid
MB Sprinter 319 2013 pitkä ja korkea
star ver. 9/2014
LYNX xtrim 800etec 2017
entiset------------------------------------------------
MB S w221 lang 320cdi 2009
MB Sprinter 316 2010
MB Vario w668 612d 1999
MB ml w164 320cdi airmatic sport 2006 EGR ja DPF poistettu + lisävoimaa by tuikku
MB sprinter w903 313cdi 2000 raksa autona
VW Tiguan 2.0 TDI track&field 4Motion. vm08
VW caravelle 2.4d vm91 raksa autona
MB s203 200cdi vm05
MB c220 sport-95-
MB 220d w115 ikuinen projekti
opel ascona 2.0 i vm88
toyota corolla 1.6 vm 89
LYNX rave 600 sc 2011
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13460
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Hiukkassuodattimen tyhjennyspoltto

Viesti Kirjoittaja DBFI »

maketap kirjoitti:nonii vikakoodit luettu ja kaikki neljä vikakoodia viittasi juurikin tuohon hiukkaspönttöön, eli jotain paine ero tunnistus vikoja.
Et sitten harkinnut korjata sitä paine-eron tunnistusvikaa? Jos vaikka hoituisi anturin vaihdolla kuten monilla muilla.
Avatar
maketap
Mersumies
Mersumies
Viestit: 839
Liittynyt: Ke 07.04.2004 14:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Hiukkassuodattimen tyhjennyspoltto

Viesti Kirjoittaja maketap »

DBFI kirjoitti:
maketap kirjoitti:nonii vikakoodit luettu ja kaikki neljä vikakoodia viittasi juurikin tuohon hiukkaspönttöön, eli jotain paine ero tunnistus vikoja.
Et sitten harkinnut korjata sitä paine-eron tunnistusvikaa? Jos vaikka hoituisi anturin vaihdolla kuten monilla muilla.

paine-ero tunnistin on vaihdettu myyjän laskuun noin vuosi sitten! koska alkoi mootorivalo palaan...
tuliskohan nuo vika koodit juurinkin tuon viottuneen hiukkassuodattimen takia eli ei varmaan ole hyötyä vaihtaa tuota anturia kun muutenki on aikomus poistaa tuo pönttö sekä ohjelmasta että putkesta.
MB S w222 lang 500 plug-in hyprid
MB Sprinter 319 2013 pitkä ja korkea
star ver. 9/2014
LYNX xtrim 800etec 2017
entiset------------------------------------------------
MB S w221 lang 320cdi 2009
MB Sprinter 316 2010
MB Vario w668 612d 1999
MB ml w164 320cdi airmatic sport 2006 EGR ja DPF poistettu + lisävoimaa by tuikku
MB sprinter w903 313cdi 2000 raksa autona
VW Tiguan 2.0 TDI track&field 4Motion. vm08
VW caravelle 2.4d vm91 raksa autona
MB s203 200cdi vm05
MB c220 sport-95-
MB 220d w115 ikuinen projekti
opel ascona 2.0 i vm88
toyota corolla 1.6 vm 89
LYNX rave 600 sc 2011
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13460
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Hiukkassuodattimen tyhjennyspoltto

Viesti Kirjoittaja DBFI »

maketap kirjoitti: paine-ero tunnistin on vaihdettu myyjän laskuun noin vuosi sitten! koska alkoi mootorivalo palaan...
tuliskohan nuo vika koodit juurinkin tuon viottuneen hiukkassuodattimen takia eli ei varmaan ole hyötyä vaihtaa tuota anturia kun muutenki on aikomus poistaa tuo pönttö sekä ohjelmasta että putkesta.
No ei sitten luulisi anturissa olevan vikaa, näyttääkö se asiallisia lukemia?
Avatar
maketap
Mersumies
Mersumies
Viestit: 839
Liittynyt: Ke 07.04.2004 14:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Hiukkassuodattimen tyhjennyspoltto

Viesti Kirjoittaja maketap »

DBFI kirjoitti: No ei sitten luulisi anturissa olevan vikaa, näyttääkö se asiallisia lukemia?
ei ole vielä kerinnyt sen kummemmin katsella kun ei ollut vielä aikaa...
MB S w222 lang 500 plug-in hyprid
MB Sprinter 319 2013 pitkä ja korkea
star ver. 9/2014
LYNX xtrim 800etec 2017
entiset------------------------------------------------
MB S w221 lang 320cdi 2009
MB Sprinter 316 2010
MB Vario w668 612d 1999
MB ml w164 320cdi airmatic sport 2006 EGR ja DPF poistettu + lisävoimaa by tuikku
MB sprinter w903 313cdi 2000 raksa autona
VW Tiguan 2.0 TDI track&field 4Motion. vm08
VW caravelle 2.4d vm91 raksa autona
MB s203 200cdi vm05
MB c220 sport-95-
MB 220d w115 ikuinen projekti
opel ascona 2.0 i vm88
toyota corolla 1.6 vm 89
LYNX rave 600 sc 2011
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: Hiukkassuodattimen tyhjennyspoltto

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

maketap kirjoitti: paine-ero tunnistin on vaihdettu myyjän laskuun noin vuosi sitten! koska alkoi mootorivalo palaan...
tuliskohan nuo vika koodit juurinkin tuon viottuneen hiukkassuodattimen takia eli ei varmaan ole hyötyä vaihtaa tuota anturia kun muutenki on aikomus poistaa tuo pönttö sekä ohjelmasta että putkesta.
jos se on vaihdetu tarkistele sen putket ja kumiletkut
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
maketap
Mersumies
Mersumies
Viestit: 839
Liittynyt: Ke 07.04.2004 14:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Hiukkassuodattimen tyhjennyspoltto

Viesti Kirjoittaja maketap »

maketap kirjoitti:ei ole vielä ehtinyt tyhjentään tuota pönttöä, kun nyt pitäisi lötää syy tuolle savutukselle!
menipähän vikatilaanki tuossa kun kokeilin huippuja viisarin vajaa 200 ku oli vauhtia niin meni vikatilaan joka lähti buutaamalla pois.
savua tuli ihan putkien täydeltä tuoossa huippujen kokeilussa.

tuo savuutus tuntuu olevan vähän sellaista ajottaista eli vaälillä pukkaa ihan saatanasti ja saattaa tehä semmoset ihme tärinän koneeseen sitten kun löysää kaasun ja painaa uudestaa niin tärinä häviää ja savuutus vähenee.

täytyy nyt aluksi ainakin katsoa minkä vikakoodin tuo vikatila on jättänyt jos sieltä kautta alkais selviään?
tähän savutukseen vielä.
nyt talvikeleillä kun pakkasta esim.20-30 ja myös pienemmillä, niin mustaa savua ei tule yhtään ja vetojakin on paaaljon ennemmän! jotenki tuntuu että osakaasullakin lähtee vetään ihan rajoittimelle asti ihan kivutta. eli oisko tuo vika sitten ilman saannissa, kun kerran kylmällä pelaa paremmin. vai onko se sittenki siinä ohjelmassa vika kun sieltä ei ole sitä hiukkasloukkua poistettu.

vois kesäksi ostaa tuolta myydään palstalta tarran "diesel on puhtaampi" ja sitten peräkotti ja takalasi mustana ajeleen ympäri kyliä :D
MB S w222 lang 500 plug-in hyprid
MB Sprinter 319 2013 pitkä ja korkea
star ver. 9/2014
LYNX xtrim 800etec 2017
entiset------------------------------------------------
MB S w221 lang 320cdi 2009
MB Sprinter 316 2010
MB Vario w668 612d 1999
MB ml w164 320cdi airmatic sport 2006 EGR ja DPF poistettu + lisävoimaa by tuikku
MB sprinter w903 313cdi 2000 raksa autona
VW Tiguan 2.0 TDI track&field 4Motion. vm08
VW caravelle 2.4d vm91 raksa autona
MB s203 200cdi vm05
MB c220 sport-95-
MB 220d w115 ikuinen projekti
opel ascona 2.0 i vm88
toyota corolla 1.6 vm 89
LYNX rave 600 sc 2011
Vastaa Viestiin