E20 ja E30 bensiinin pikainen käyttökokeilu
E20 ja E30 bensiinin pikainen käyttökokeilu
Sekoittamalla 95E10 ja RE85 polttoainetta testasin pari tankillista kumpaakin sekoitussuhdetta.
En huomannut mitään suurempia ongelmia edes noin 30% etanolipitoisuudella.
Painoitan että tämä oli pikakokeilu, tehtiin kesällä ja että en ota vastuuta jos rikot moottorisi leikkimällä samalla tavalla
Kuitenkin maantiekulutus alkoi edelleen seiskalla ja lämmöt, tehot jne olivat persdynolla ihan samoissa kuin pelkällä E10:llä ajaessa.
30% etanoliseoksella ajaessa säästää ehkä yhden huoltislounaan hinnan viikossa jos ajaa ahkerasti, kahvikupillisen jos ajelee vähemmän, eli ei tuosta tiliä tehdä, mutta tulipahan mielenkiinnosta kokeiltua.
Auto 1992 M102-koneinen W201, jossa KE-Jetronic ruisku.
En huomannut mitään suurempia ongelmia edes noin 30% etanolipitoisuudella.
Painoitan että tämä oli pikakokeilu, tehtiin kesällä ja että en ota vastuuta jos rikot moottorisi leikkimällä samalla tavalla
Kuitenkin maantiekulutus alkoi edelleen seiskalla ja lämmöt, tehot jne olivat persdynolla ihan samoissa kuin pelkällä E10:llä ajaessa.
30% etanoliseoksella ajaessa säästää ehkä yhden huoltislounaan hinnan viikossa jos ajaa ahkerasti, kahvikupillisen jos ajelee vähemmän, eli ei tuosta tiliä tehdä, mutta tulipahan mielenkiinnosta kokeiltua.
Auto 1992 M102-koneinen W201, jossa KE-Jetronic ruisku.
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.
"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."
Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.
"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."
Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Re: E20 ja E30 bensiinin pikainen käyttökokeilu
sergey muistaakseni kokeili jopa 50/50 seoksia ruotsissa autoilessaan
mitä muuten RE85 maksaa nykyään, kun sitä ei vieläkään saa täältä seinäjoelta...
mitä muuten RE85 maksaa nykyään, kun sitä ei vieläkään saa täältä seinäjoelta...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: E20 ja E30 bensiinin pikainen käyttökokeilu
1,28€/l luki mittarissa. Eli ei flexifuel-autoilu sen halvempaa ainakaan ole.
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.
"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."
Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.
"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."
Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
Re: E20 ja E30 bensiinin pikainen käyttökokeilu
Mielestäni olisit voinut ihan lukijoiden mielenrauhan ja omantunnon takia vähän valehdella että autosi alkoi yskiä, savuttaa,kuluttaa 10L/km enemmän ja ei mennyt katsastuksesta läpi.....Huikko kirjoitti:Sekoittamalla 95E10 ja RE85 polttoainetta testasin pari tankillista kumpaakin sekoitussuhdetta.
En huomannut mitään suurempia ongelmia edes noin 30% etanolipitoisuudella.
Painoitan että tämä oli pikakokeilu, tehtiin kesällä ja että en ota vastuuta jos rikot moottorisi leikkimällä samalla tavalla
Kuitenkin maantiekulutus alkoi edelleen seiskalla ja lämmöt, tehot jne olivat persdynolla ihan samoissa kuin pelkällä E10:llä ajaessa.
30% etanoliseoksella ajaessa säästää ehkä yhden huoltislounaan hinnan viikossa jos ajaa ahkerasti, kahvikupillisen jos ajelee vähemmän, eli ei tuosta tiliä tehdä, mutta tulipahan mielenkiinnosta kokeiltua.
Auto 1992 M102-koneinen W201, jossa KE-Jetronic ruisku.
No on hieno kuulla että tehdään rohkeasti omatoimisia testejä ja niistä uskalletaan kertoa totuus.
.
Opel, "weird lieben autos"....
Re: E20 ja E30 bensiinin pikainen käyttökokeilu
kyllä minäkin tuohon RE85 luotan, mutta sillä 95E10 ei tee mitäänLopenUupunut kirjoitti:
Mielestäni olisit voinut ihan lukijoiden mielenrauhan ja omantunnon takia vähän valehdella että autosi alkoi yskiä, savuttaa,kuluttaa 10L/km enemmän ja ei mennyt katsastuksesta läpi.....
No on hieno kuulla että tehdään rohkeasti omatoimisia testejä ja niistä uskalletaan kertoa totuus.
.
itse joskus aikoinaan testailin shell Vpowerin ja sinolin 50/50 seosta ja sillä moottori kyllä pelas kuin sweitsiläinen kello, tosin mulla oli seokset säädettynä sellaisiksi, mitä tuo polttoaine vaatii, eli AFR n. 10:1...
edelleen odotellaan kuin kuuta nousevaa, että ne saa tuota RE85 tänne sjoelle myyntiin...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: E20 ja E30 bensiinin pikainen käyttökokeilu
http://www.st1.fi/index.php?id=309&maa= ... 2&x=21&y=9" onclick="window.open(this.href);return false;
Onhan tuota saanu alle euron litra pori-rauma suunnalla mutta kai jotain avajaistarjouksia?
Onhan tuota saanu alle euron litra pori-rauma suunnalla mutta kai jotain avajaistarjouksia?
Re: E20 ja E30 bensiinin pikainen käyttökokeilu
niin no, riippuu missä tarkoituksessa tuota RE85 polttoainetta käyttää tai siis ostaako mielummin kisabensaa n. 5€/ltr vai "tyytykö" käyttämään RE85, jossa taitaa olla ahdettuihin koneisiin jopa paremmat ominaisuudet, kuin halvimman pään kisabensoissa...Huikko kirjoitti:1,28€/l luki mittarissa. Eli ei flexifuel-autoilu sen halvempaa ainakaan ole.
"laadut FIA FR, GT 260 ja raju lyijytön GT206+. Kaikkien laatujen hinnat 950 €/tynnyri (208 litraa)." että on tuo RE85 sikahalpaa noihin hintoihin verrattuna... ja nuokin on jotain alkutalven hintoja, ei taida enää tynnyriä alle tonnilla saada...
tuolta lisää hintoja... http://www.speceng.fi/kisabensa_hinnasto.html kunnon kisabensa maksaa yli 1800 €/tynnyri (9 €/ltr), mutta on siinä tietysti oktaanejakin yli 120... "budjetti virittäjälle" tämä RE85 on kuin taivaan lahja
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: E20 ja E30 bensiinin pikainen käyttökokeilu
Carina alkoi pätkimään 40% sinolia, 30%bensaa, 20%dieseliä ja 10% käytettyä jarrunestettä -seoksella.
Kun jätti ne vanhan jarrunesteet pois, niin käynti tasaantui ja kärykin väheni.
(mersuissa käytetään vain parasta, vähällä on ettei pissapojassakin ole tislattua vettä)
Kun jätti ne vanhan jarrunesteet pois, niin käynti tasaantui ja kärykin väheni.
(mersuissa käytetään vain parasta, vähällä on ettei pissapojassakin ole tislattua vettä)
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin
En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin
En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 274
- Liittynyt: Ti 09.12.2003 18:37
- Paikkakunta: Rovaniemi
Re: E20 ja E30 bensiinin pikainen käyttökokeilu
ihan oikeen carinalle päivän paras kommenttiJeremyH kirjoitti:Carina alkoi pätkimään 40% sinolia, 30%bensaa, 20%dieseliä ja 10% käytettyä jarrunestettä -seoksella.
Kun jätti ne vanhan jarrunesteet pois, niin käynti tasaantui ja kärykin väheni.
Vito 115 4x4 ja ml 320cdi
Re: E20 ja E30 bensiinin pikainen käyttökokeilu
Nyt kokeilin 50/50 tankkausta ja lievä tehonpuute vaivaa ja pienehköä naputusta kuuluu venttiileistä. Ei kuitenkaan käynnistys- eikä käyntihäiriöitä.
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.
"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."
Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.
"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."
Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Re: E20 ja E30 bensiinin pikainen käyttökokeilu
se naputus ei muuten sitten kuulu venttiileistä vaan kone käy laihalla-> ja pian ei naputa enää mikään, kun männässä on reikä...Huikko kirjoitti:Nyt kokeilin 50/50 tankkausta ja lievä tehonpuute vaivaa ja pienehköä naputusta kuuluu venttiileistä. Ei kuitenkaan käynnistys- eikä käyntihäiriöitä.
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: E20 ja E30 bensiinin pikainen käyttökokeilu
On noita koneita tullut viriteltyä ja testailtua niin monta vuotta, että se ei ole nakutusta vaan selvää naputusta...toki se voi ja pitääkin käydä laihalla jos ajattelee mitä tankissa on. Ei ole kuitenkaan sellainen "paha" ääni mikä esim jenkkikoneesta kuuluu kun se nakuttaa.
Samankaltainen ääni kuin jos venttiilit naputtaa. Voisihan tuota koittaa tuupata pykälän rikkaammalle jos muistaisi nyt taas miten sen helposti sai KE-jetissä tehtyä. Imuilman tunnistimen piuhan irroittaminen taisi vaikuttaa vain ennakkoon?
Samankaltainen ääni kuin jos venttiilit naputtaa. Voisihan tuota koittaa tuupata pykälän rikkaammalle jos muistaisi nyt taas miten sen helposti sai KE-jetissä tehtyä. Imuilman tunnistimen piuhan irroittaminen taisi vaikuttaa vain ennakkoon?
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.
"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."
Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.
"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."
Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Re: E20 ja E30 bensiinin pikainen käyttökokeilu
seoksen laihuudesta johtuvan itsesytytyksen/liian nopean palamisen aiheuttama ääni eroaa kyllä tarkkakorvaisen korvaan ihan selvästi... ja se usein pettääkin luulemaan, että ei tuo nyt mitään nakutusta ole tai ainakaan vaarallista... liian usein tuo laiha seos kuitenkin ehtii tehdä tuhojaan, ennen kuin kuski edes huomaa/tajuaa sitä, että nyt kuuluu epäterve ääni koneesta kunnon "naulaaminenhan" kuulostaa siltä, että ei kukaan täysjärkinen aja metriäkään sellaista ääntä päästävällä autolla/koneella...Huikko kirjoitti:On noita koneita tullut viriteltyä ja testailtua niin monta vuotta, että se ei ole nakutusta vaan selvää naputusta...toki se voi ja pitääkin käydä laihalla jos ajattelee mitä tankissa on. Ei ole kuitenkaan sellainen "paha" ääni mikä esim jenkkikoneesta kuuluu kun se nakuttaa.
Samankaltainen ääni kuin jos venttiilit naputtaa. Voisihan tuota koittaa tuupata pykälän rikkaammalle jos muistaisi nyt taas miten sen helposti sai KE-jetissä tehtyä. Imuilman tunnistimen piuhan irroittaminen taisi vaikuttaa vain ennakkoon?
KE-jettiä sai rikkaammalle co ruuvia kääntämällä myötäpäivään, kokonaan sekään ei ongelmaa poista, mutta on edes hieman yritetty antaa koneelle oikea annos kakkua...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: E20 ja E30 bensiinin pikainen käyttökokeilu
http://www.ethanol-tanken.com/index.php ... =1&topic=4
Saksanpoikien kokemuksia aiheesta. Tuota 40% pitävät tuolla rajana.
Saksanpoikien kokemuksia aiheesta. Tuota 40% pitävät tuolla rajana.
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.
"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."
Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.
"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."
Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Re: E20 ja E30 bensiinin pikainen käyttökokeilu
Minä en ole virittänyt koneita sitten 1982 kun kireempää nokkaa Datsunin kanteen asennettiin .. mutta jos venttiilit ei äännä normibensalla ja jotain ääntä kuuluu viinalla niin eikö se viittaa että joku on pielessä . Käsitykseni mukaan venttiilien naputus johtuu mekaanisista välyksistä, ei mistään itsesyttymisestä .Huikko kirjoitti:On noita koneita tullut viriteltyä ja testailtua niin monta vuotta, että se ei ole nakutusta vaan selvää naputusta...toki se voi ja pitääkin käydä laihalla jos ajattelee mitä tankissa on. Ei ole kuitenkaan sellainen "paha" ääni mikä esim jenkkikoneesta kuuluu kun se nakuttaa.
Samankaltainen ääni kuin jos venttiilit naputtaa. Voisihan tuota koittaa tuupata pykälän rikkaammalle jos muistaisi nyt taas miten sen helposti sai KE-jetissä tehtyä. Imuilman tunnistimen piuhan irroittaminen taisi vaikuttaa vain ennakkoon?
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1990 200E museoautoprojekti
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 560 SEC museoauto
1990 200E museoautoprojekti
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: E20 ja E30 bensiinin pikainen käyttökokeilu
No juu ääni on niin pieni että voi olla että nyt kun kuuntelin sitä ihan kärppänä, niin kuulin sen. Voihan se olla ollut siellä ennenkin.
Laskennallinen seos on nyt noin 50% etanolia ja se on liikaa. Tuolla ei kannata ajella. 20-30% toimii ongelmitta.
Näin minunkin järki sanoo, että venttiilien naputus tulee välyksestä. Ääni on samankaltainen, kuin esim forté-käsittelyn aikana kun öljy menee hyvin ohueksi.
Saksanpojat ovat kovasti sitä mieltä että ruiskun lämpöanturia huijaamalla ja laittamalla prikan (ilmeisesti määräjakajan lautasen akselille?) saisi tuon M102:n toimimaan vallan mainiosti puhtaallakin RE85:llä. Kulutuksen kasvua ovat mitanneet noin 20%. Sillä saisi tämänhintaisen mittarihinnan mukaan RE85 "hinnaksi" 1,53€/litra. (1,2*RE85litra).
Säästöä tuolla ei saisi, mutta ainakin harrasteturbon koneen aion rakentaa suoraan toimimaan tuolla RE85:lla. Se nyt vaan on polttoaineena melko selkeä tuohon E10-cocktailiin verrattuna.
Laskennallinen seos on nyt noin 50% etanolia ja se on liikaa. Tuolla ei kannata ajella. 20-30% toimii ongelmitta.
Näin minunkin järki sanoo, että venttiilien naputus tulee välyksestä. Ääni on samankaltainen, kuin esim forté-käsittelyn aikana kun öljy menee hyvin ohueksi.
Saksanpojat ovat kovasti sitä mieltä että ruiskun lämpöanturia huijaamalla ja laittamalla prikan (ilmeisesti määräjakajan lautasen akselille?) saisi tuon M102:n toimimaan vallan mainiosti puhtaallakin RE85:llä. Kulutuksen kasvua ovat mitanneet noin 20%. Sillä saisi tämänhintaisen mittarihinnan mukaan RE85 "hinnaksi" 1,53€/litra. (1,2*RE85litra).
Säästöä tuolla ei saisi, mutta ainakin harrasteturbon koneen aion rakentaa suoraan toimimaan tuolla RE85:lla. Se nyt vaan on polttoaineena melko selkeä tuohon E10-cocktailiin verrattuna.
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.
"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."
Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.
"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."
Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Re: E20 ja E30 bensiinin pikainen käyttökokeilu
Jooh...naputus tulee nostajista, eikä polttoaineella ole asian kanssa mitään tekemistä. Vainoharha vain iski kun kuuntelin tarkemmin kun oli etanolisekoitusta tankissa.
Naputtanut kai ennenkin mutta radio ollut riittävän kovalla ja puhallin kovemmalla. Äänen huomaa parhaiten kun antaa kierroksia paikallaan ja antaa laskea nopeasti. 2000->800rpm alueella kuuluu lievää naputusta joka lakkaa kun kone käy taas tyhjäkäyntiä.
Naputtanut kai ennenkin mutta radio ollut riittävän kovalla ja puhallin kovemmalla. Äänen huomaa parhaiten kun antaa kierroksia paikallaan ja antaa laskea nopeasti. 2000->800rpm alueella kuuluu lievää naputusta joka lakkaa kun kone käy taas tyhjäkäyntiä.
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.
"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."
Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.
"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."
Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Re: E20 ja E30 bensiinin pikainen käyttökokeilu
tai sitten raksuttaa nokkaketju...
no, itse säädin tänään "10 min." rikkaammalle omaa 200E:tä, kun oli pientä nypytystä kylmällä koneella... samalla tuli hieman lisää pirteyttä maantielle...
talvella vaihdoin määräjajakan kaikkine hilppeineen, enkä säätänyt sitä mitenkään, kun meni kuitenkin katsastuksesta sillä läpi...
no, itse säädin tänään "10 min." rikkaammalle omaa 200E:tä, kun oli pientä nypytystä kylmällä koneella... samalla tuli hieman lisää pirteyttä maantielle...
talvella vaihdoin määräjajakan kaikkine hilppeineen, enkä säätänyt sitä mitenkään, kun meni kuitenkin katsastuksesta sillä läpi...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: E20 ja E30 bensiinin pikainen käyttökokeilu
juu tuossa mun coupen ke-jetissä ongelmaksi muodostu lamda anturi joka ei tajua yli 30% seoksia ja sit menee pipariksi. Ruottalaiset on vaa lisänneet polttoaineen painetta systeemissä sellasella paluuputkeen tulevalla säätimellä esim Malpassi, laajakaistalamda ja tietty sääjetty uudelleen ja jokatoinen wanha mersu kulkee nykyään e85.
Btw yhelä tutulla on e320 joka konvertoitu kotikonstein toimimaan 100% e85 ja penkitti siitä 273hv, puristussuhde on kait pikkusen kohotettu. Systeemi on tietty eri kuin M102:
http://www.youtube.com/watch?v=5tRQcV1_2fg" onclick="window.open(this.href);return false;
Btw yhelä tutulla on e320 joka konvertoitu kotikonstein toimimaan 100% e85 ja penkitti siitä 273hv, puristussuhde on kait pikkusen kohotettu. Systeemi on tietty eri kuin M102:
http://www.youtube.com/watch?v=5tRQcV1_2fg" onclick="window.open(this.href);return false;
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Re: E20 ja E30 bensiinin pikainen käyttökokeilu
ST1:n kaverin kanssa tuli juteltua juuri vartti sitten ja sanoi, että RE85 oktaaniluku olisi 106.
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.
"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."
Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.
"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."
Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Re: E20 ja E30 bensiinin pikainen käyttökokeilu
juu, oktaanit on n. 106-108 riippuen lähteestä, mutta ei ne oktaanit estä moottoririkkoa, jos seos on 40% liian laihalla...Huikko kirjoitti:ST1:n kaverin kanssa tuli juteltua juuri vartti sitten ja sanoi, että RE85 oktaaniluku olisi 106.
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: E20 ja E30 bensiinin pikainen käyttökokeilu
Ööö...en mä sitä meinannutkaan. Joku jossain kyseli, että mikä se oktaaniluku on, niin kirjoitin sen tänne ylös muillekin tiedoksi.
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.
"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."
Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.
"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."
Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Re: E20 ja E30 bensiinin pikainen käyttökokeilu
Ainakin w202 _97 etanoli bensa ei toimi. Uusi e95 vähemmän voimaa ja enemmän kulutusta.
Mun kulkupeli toimii hyvin 98 /99 bentsukalla. Kyseinen tuote 193 hp kompura.
Mun kulkupeli toimii hyvin 98 /99 bentsukalla. Kyseinen tuote 193 hp kompura.
W108-71 3.5 , W202 x2 , W124 coupe , Kupla-66
Re: E20 ja E30 bensiinin pikainen käyttökokeilu
kuitenkin esim ruotsissa juuri w202 m111 moottori o n ylivoimaisesti suosituin konvertointikohde, amg malleja myöden m104, juuri sen sopivuuden takia. jopa volvot jää kakkoseksi.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Re: E20 ja E30 bensiinin pikainen käyttökokeilu
Nyt on 12000km ajettu seoksella jossa on on 60% E10 ja loput RE85. Olen tankilla laittanut 20 litraa RE85 ja täyteen E10:llä. Tankki on 55 litraa.
En ole huomannut yhtään mitään tavallisuudesta poikkeavaa. En alun harhaluulojen jälkeen käyntiäänessä, kulkupuolessa tai käynnistyvydessä.
Litrahinnaksi on muodostunut 1,345€/litra. Kulutus on seka-ajossa alle kympin ja maantiellä alle seiskan. Kulutuseron nousu on maantiellä 0,6l/100km, eli karkeasti noin 8,5%. Litrahinnan ero on 13%.
Ruiskulle en ole tehnyt mitään muuta kuin pitänyt kunnossa ja säädöissä.
Aloitin tämän kokeilun saksanpoikien vakuuttelujen takia, että E40 menee KE-jetistä läpi ilman ongelmia ja näin se tekee.
Nyt kun dieselin hintakin nousee, niin tässä on ihan varteenotettava vaihtoehto...sitäpaitsi ne epäluuloiset katseet kun tankkaa sinisestä pistoolista ovat oikeastaan tosi hauskoja vanhan mersun kanssa "Älä siitä tankkaa..."
Edelleenkin painotan, että jos haluatte kokeilla samaa, niin omalla vastuulla - en ole itse saanut mitään rikki ainakaan vielä.
Testiautona 1992 W201 190E kahden litran ruiskukoneella ja KE-jetillä.
En ole huomannut yhtään mitään tavallisuudesta poikkeavaa. En alun harhaluulojen jälkeen käyntiäänessä, kulkupuolessa tai käynnistyvydessä.
Litrahinnaksi on muodostunut 1,345€/litra. Kulutus on seka-ajossa alle kympin ja maantiellä alle seiskan. Kulutuseron nousu on maantiellä 0,6l/100km, eli karkeasti noin 8,5%. Litrahinnan ero on 13%.
Ruiskulle en ole tehnyt mitään muuta kuin pitänyt kunnossa ja säädöissä.
Aloitin tämän kokeilun saksanpoikien vakuuttelujen takia, että E40 menee KE-jetistä läpi ilman ongelmia ja näin se tekee.
Nyt kun dieselin hintakin nousee, niin tässä on ihan varteenotettava vaihtoehto...sitäpaitsi ne epäluuloiset katseet kun tankkaa sinisestä pistoolista ovat oikeastaan tosi hauskoja vanhan mersun kanssa "Älä siitä tankkaa..."
Edelleenkin painotan, että jos haluatte kokeilla samaa, niin omalla vastuulla - en ole itse saanut mitään rikki ainakaan vielä.
Testiautona 1992 W201 190E kahden litran ruiskukoneella ja KE-jetillä.
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.
"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."
Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.
"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."
Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Re: E20 ja E30 bensiinin pikainen käyttökokeilu
niin se vain pelaa. Ainoa mistä sen huomaa on täystehoilla ajettaessa. Auton suorituskyky yli 100kmh vauhdeissa on marginaallisen verran heikompi.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Re: E20 ja E30 bensiinin pikainen käyttökokeilu
Mä en ole huomannut tuotakaan, tosin ei sitä suorituskykyä ihan ämpäreittäin ole tuossa muutenkaan niissä nopeuksissa.
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.
"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."
Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.
"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."
Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Re: E20 ja E30 bensiinin pikainen käyttökokeilu
niin, itte huomasin sen vasta huippunopeudessa, tuo 300-24 kun ei jaksanut kelata kun tasan 210kmh mittariin android puhelimen kiihdyttelyohjelmalla näki 0-100kmh testissä eron, ja se oli 1,5sek.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Re: E20 ja E30 bensiinin pikainen käyttökokeilu
Mitähän tuolle tenavalle tietäis tehdä, että sillä vois ajella ihan pelkällä e85:lla? EHA:sta säädellä seos rikkaammalle? Muuta, mitä?
Jospa sitä tohtis koitella... Leimasta tuo ei taida sit enää mennä rikkaimmilla seoksilla, vähäpäästöinen kun on?
Jospa sitä tohtis koitella... Leimasta tuo ei taida sit enää mennä rikkaimmilla seoksilla, vähäpäästöinen kun on?
W220.173 M113.986 '02 - AMG Japanista
V123.125 OM616.912 '81 - MR-langi
V123.125 OM616.912 '81 - MR-langi
Re: E20 ja E30 bensiinin pikainen käyttökokeilu
Varmasti menee leimasta, päästöt ovat paremmat E85:llä. Mullekin sanoi katsuri, että ohhoh kun on hyvät arvot. Häkä oli nollassa tyhjäkäynnillä.
Bensanpainetta pitää saada lisää, pelkät KE-jetin säätövarat eivät riitä. Paluupuolen kuristus on yksi tapa.
Bensanpainetta pitää saada lisää, pelkät KE-jetin säätövarat eivät riitä. Paluupuolen kuristus on yksi tapa.
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.
"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."
Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.
"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."
Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007