r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan
Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan
Kiitokset onnitteluista!
Onpa hienoa, että tästä foorumista on ollut merkittävästi apua jo ostovaiheessa, ja etenkin nyt kun auto on pihassa. Olen tässä listannut exceliin huoltohistoriaa ja kerään havaitsemiani vikoja ja puutteita - ja niiden perään foorumeilta vastauksia. Erityiskiitos jo tässä kohtaa E38 nimimerkin pitkäkestoiselle R129 omistajuudelle ja erityisesti vikojen ja niiden korjaamisen dokumentoinnille mm. tähän topiciin.
Auto tosiaan vaikuttaa siltä, että öljyjä on säännöllisesti vaihdettu, mutta varsinaisten korjausten ja kulutusosien vaihto on jäänyt vähemmälle, tai niistä ei ainakaan ole merkittävästi dokumentaatiota.
Marssijärjestys on laittaa ensin ajotuntuma kuntoon ja sitten hipostella autosta hieno.
Tässä kohtaa alustava työlista näyttää seuraavalta:
- Alustan ja voimansiirron välysten tarkastus (vaeltaa, tutisee, tumpsahdus vaihtaessa välillä)
- Mahdollisesti jouset ja iskunvaimentimet uusiksi ympäri auton, iskareiksi Bilstein B4 vai joku muu? Nimim. E38 sai tutinat kuriin niillä, mutta taisivat hajota aika pian.
- Jarrulevyt ja palat uusiksi, suosituksia merkistä?
- Mahdollisesti apurungon kumit ja moottorin tukikumit (tutinat pois)
- Apusimpukan kiristys / säätö tai suoraan korjaussarja (vaellus pois)
- Tulppien vaihto (edellisestä vaihdosta ei tietoa)
- Valokuviot kuntoon (useammassa vanhassa katsastuslapussa huomautuksia aiheesta)
- Ilmastoinnin lämmönsäädön ongelma kuntoon (nyt pitää olla 28 asteessa että tarkenee)
- 2-step myllytys + kiveniskujen paikkamaalaus
- kuskin penkin nahan korjaus
- teleskooppiantennin fiksaus
Huoltokirjamerkinnät näyttävät suhteellisen ok:lta listattuna exceliin:
Onpa hienoa, että tästä foorumista on ollut merkittävästi apua jo ostovaiheessa, ja etenkin nyt kun auto on pihassa. Olen tässä listannut exceliin huoltohistoriaa ja kerään havaitsemiani vikoja ja puutteita - ja niiden perään foorumeilta vastauksia. Erityiskiitos jo tässä kohtaa E38 nimimerkin pitkäkestoiselle R129 omistajuudelle ja erityisesti vikojen ja niiden korjaamisen dokumentoinnille mm. tähän topiciin.
Auto tosiaan vaikuttaa siltä, että öljyjä on säännöllisesti vaihdettu, mutta varsinaisten korjausten ja kulutusosien vaihto on jäänyt vähemmälle, tai niistä ei ainakaan ole merkittävästi dokumentaatiota.
Marssijärjestys on laittaa ensin ajotuntuma kuntoon ja sitten hipostella autosta hieno.
Tässä kohtaa alustava työlista näyttää seuraavalta:
- Alustan ja voimansiirron välysten tarkastus (vaeltaa, tutisee, tumpsahdus vaihtaessa välillä)
- Mahdollisesti jouset ja iskunvaimentimet uusiksi ympäri auton, iskareiksi Bilstein B4 vai joku muu? Nimim. E38 sai tutinat kuriin niillä, mutta taisivat hajota aika pian.
- Jarrulevyt ja palat uusiksi, suosituksia merkistä?
- Mahdollisesti apurungon kumit ja moottorin tukikumit (tutinat pois)
- Apusimpukan kiristys / säätö tai suoraan korjaussarja (vaellus pois)
- Tulppien vaihto (edellisestä vaihdosta ei tietoa)
- Valokuviot kuntoon (useammassa vanhassa katsastuslapussa huomautuksia aiheesta)
- Ilmastoinnin lämmönsäädön ongelma kuntoon (nyt pitää olla 28 asteessa että tarkenee)
- 2-step myllytys + kiveniskujen paikkamaalaus
- kuskin penkin nahan korjaus
- teleskooppiantennin fiksaus
Huoltokirjamerkinnät näyttävät suhteellisen ok:lta listattuna exceliin:
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan
Laitapa ihmeessä uusi ketju pystyyn tuonne projektipalstan puolelle! Niitä on kiva seurailla ja niistä on muillekin hyötyä.
Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan
Onnea autosta! Ja kiitos - hienoa, että tästä topicista on ollut muillekkin hyötyä.tuomase kirjoitti:Kiitokset onnitteluista!
Onpa hienoa, että tästä foorumista on ollut merkittävästi apua jo ostovaiheessa, ja etenkin nyt kun auto on pihassa. Olen tässä listannut exceliin huoltohistoriaa ja kerään havaitsemiani vikoja ja puutteita - ja niiden perään foorumeilta vastauksia. Erityiskiitos jo tässä kohtaa E38 nimimerkin pitkäkestoiselle R129 omistajuudelle ja erityisesti vikojen ja niiden korjaamisen dokumentoinnille mm. tähän topiciin.
Auto tosiaan vaikuttaa siltä, että öljyjä on säännöllisesti vaihdettu, mutta varsinaisten korjausten ja kulutusosien vaihto on jäänyt vähemmälle, tai niistä ei ainakaan ole merkittävästi dokumentaatiota.
Marssijärjestys on laittaa ensin ajotuntuma kuntoon ja sitten hipostella autosta hieno.
Tässä kohtaa alustava työlista näyttää seuraavalta:
- Alustan ja voimansiirron välysten tarkastus (vaeltaa, tutisee, tumpsahdus vaihtaessa välillä)
- Mahdollisesti jouset ja iskunvaimentimet uusiksi ympäri auton, iskareiksi Bilstein B4 vai joku muu? Nimim. E38 sai tutinat kuriin niillä, mutta taisivat hajota aika pian.
- Jarrulevyt ja palat uusiksi, suosituksia merkistä?
- Mahdollisesti apurungon kumit ja moottorin tukikumit (tutinat pois)
- Apusimpukan kiristys / säätö tai suoraan korjaussarja (vaellus pois)
- Tulppien vaihto (edellisestä vaihdosta ei tietoa)
- Valokuviot kuntoon (useammassa vanhassa katsastuslapussa huomautuksia aiheesta)
- Ilmastoinnin lämmönsäädön ongelma kuntoon (nyt pitää olla 28 asteessa että tarkenee)
- 2-step myllytys + kiveniskujen paikkamaalaus
- kuskin penkin nahan korjaus
- teleskooppiantennin fiksaus
Huoltokirjamerkinnät näyttävät suhteellisen ok:lta listattuna exceliin:
Mitä tulee noihin sun ongelmiin niin ehdottaisin itse seuraavaa:
- Vaellus ja urissa vetely = välykset pois alustasta, korjaussarja apusimpukalle (edes orggis ei ole kallis 180€), mahdollisesti etu ja takapyörien laakerien vaihto (nämäkin maksaa ihan muutamia kymppejä), ohjauksen iskunvaimennin ja lopuksi sitten renkaiden suuntaus. Uskoisin, että alkaa olemaan aika timangi paketti noilla korjauksilla ja näistä osista mikään ei maksa maltaita. Hintavin on tuo korjaussarja apusimpukalle ja sitäkin voi tietysti koittaa kiristää.
- Iskareiksi ottaisin ehdottomasti Bilsteinin B4:t. Tähän ongelmaan tutustuin muinoin kuukausia ja näillä tutinat oltiin saatu aina korjattua. Mulla siinä yhdessä etuiskarissa oli jokin valmistevika ja se vaihdettiin takuuseen. Nyt olen ajellut näillä vuosia ja kyyti on kyllä tosi jees, edelleen. Jos et meinaa niitä löytää mistään, niin muinoin DRW sai sellaiset toimitettua minulle ympäri auton. http://www.drwheelgoods.fi/" onclick="window.open(this.href);return false;
- Jouset ostaisin marmoritiskiltä kun niissä on se pisteytys jolla kovuus lasketaan juuri sinun autolle. Eivät ole halvat, mutta jos haluat saavuttaa ne ajo-ominaisuudet jotka yli miljoona mummoa maksaneessa autossa uutena oli, niin orggisjouset ovat kyllä yksi avaintekijä.
- Tumpsahdus vaihdattessa voisi johtua moottorin tai laatikon tukityynystä.
- Aika vähällä TLC:llä autosi on tähän asti pärjännyt kun ollaan vaan nesteitä vaihdeltu. No ei hätää - nyt sillä varmasti alkaa vähän erilainen elämä! Jos et itse ala rakentaa autoa uuteen uskoon niin muista Herttoniemen Kari Järvinen. Mulla auto on menossa sinne "hoitoon" 2 viikon päästä. Häneen luotan tämän vehkeen kanssa kuin pukki sarviin. Ollaan sovittu, että ottaa mulle päästölapun (niin katsurin ei tarvii huudattaa autoa penkissä hullun lailla), vaihtaa öljyt ja katsoo olisiko jarruissa jo tarvetta vaihtaa palikkaa. Kuten tästä ketjusta voi huomata niin mulla on vähän ylihuollattajan vikaa suonissa...
- Meillä on oma R129 WhatsApp-rinki - Toivottavasti törmätään myös siellä. Eiköhän me tässä oteta joku tallimiitti täällä HKI:ssä heti kun korona alkaa hellittämään...
Autotalli:
-07 Lexus GS300
-96 Mercedes-Benz SL320
-79 Wartburg 353W Tourist
-66 Cadillac Coupe de Ville
-07 Lexus GS300
-96 Mercedes-Benz SL320
-79 Wartburg 353W Tourist
-66 Cadillac Coupe de Ville
Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan
Pitkään on tullut tätä SL-mallia ja myynti-ilmoituksia seurailtua. Kiinnostus on mennyt vähän on/off, mutta nyt kuume iski entistä vakavampana. Tästä topicista on ollut jo kovasti apua eli kiitoksia hyvästä keskustelusta tähän asti.
Moottoriksi riittäisi kutoskone, ja tämän keskustelun perusteella olen etsinyt enemmän noita uudempia 1996-> malleja, mutta ei alkupään autotkaan ole poissuljettuja. Tämä on ainakin herättänyt kiinnostuksen: https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/sl/11304111
Mitäs kannattaisi erityisesti huomioida jos tuota lähtee tarkemmin katsomaan ja koeajamaan? USA-tuonti, kuten aika moni nykyään myynnissä näkyy olevan.
Moottoriksi riittäisi kutoskone, ja tämän keskustelun perusteella olen etsinyt enemmän noita uudempia 1996-> malleja, mutta ei alkupään autotkaan ole poissuljettuja. Tämä on ainakin herättänyt kiinnostuksen: https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/sl/11304111
Mitäs kannattaisi erityisesti huomioida jos tuota lähtee tarkemmin katsomaan ja koeajamaan? USA-tuonti, kuten aika moni nykyään myynnissä näkyy olevan.
Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan
Onhan niitä huomioitavia pointteja tässäkin ketjussa taidettu muutama läpi käydä Muutamia huomioita tuosta autosta ilmoituksen perusteella:psmaki kirjoitti:Pitkään on tullut tätä SL-mallia ja myynti-ilmoituksia seurailtua. Kiinnostus on mennyt vähän on/off, mutta nyt kuume iski entistä vakavampana. Tästä topicista on ollut jo kovasti apua eli kiitoksia hyvästä keskustelusta tähän asti.
Moottoriksi riittäisi kutoskone, ja tämän keskustelun perusteella olen etsinyt enemmän noita uudempia 1996-> malleja, mutta ei alkupään autotkaan ole poissuljettuja. Tämä on ainakin herättänyt kiinnostuksen: https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/sl/11304111
Mitäs kannattaisi erityisesti huomioida jos tuota lähtee tarkemmin katsomaan ja koeajamaan? USA-tuonti, kuten aika moni nykyään myynnissä näkyy olevan.
- kuskin selkänojan sivutuki on puhki (erittäin tyypillinen juttu)
- rätistä ei ole kunnon kuvia - mikä lie kunto?
- ei penkinlämmittimiä
- keskikonsolin lokeron rullakansi on auki, toimiikohan se? muistaakseni ei ihan halpa osa
- etupuskuri vähän irvistää molemmin puolin, aika yleinen juttu (kannakkeet kai vääntyvät?) mutta kannattaa silti vähän tunnustella ettei ole esim. kolarivaurioita. Etupuskurisssa myös pieni jälki vasemmassa etukulmassa.
- talvirenkaista päätellen ajettu myös talvisin. Ei nämä talvea pelkää kuten E38 ja minä voimme todistaa, mutta omistajastahan se paljolti on kiinni millaista jälkeä talvikäyttö autolle tekee - yrittäisin mahdollisuuksien mukaan katsoa näkyykö talvikäytöstä mitään ikäviä merkkejä.
- antenni on mallia tarvike (ja soitin toki myös)
- kesäisellä koeajolla et pääse pahemmin ajovaloja testaamaan, mutta jos aiot ajaa pimeällä, varaudu heivaamaan nuo jenkkimallin halogeenituikut.
- Pikku Mersu
- Mersumies
- Viestit: 555
- Liittynyt: Ti 06.05.2003 09:04
- Paikkakunta: Itä-Uusimaa
Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan
Torissa on myynnissä kova katto! Katon kuntoon ja hintaan en kommentoi enkä ole myyjä.
GLC 300 de -21 & SLK 230 Kompressor aut -00.
ex. w168 170 cdi aut, w245 200 cdi cvt, s204 220 cdi aut, s205 220 d 4matic aut. -16 ja Smart ForTwo aut +muita romuja...
ex. w168 170 cdi aut, w245 200 cdi cvt, s204 220 cdi aut, s205 220 d 4matic aut. -16 ja Smart ForTwo aut +muita romuja...
Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan
Mie olen joskus miettinyt, että missä vaiheessa ja millaisella omistajalla auto ja kova katto eroavat toisistaan. En ikinä ostaisi R129:ä, ellei siinä ole mukana kovaa kattoa (mielellään auton alkuperäistä), enkä ikinä myisi oman SL:ni kovaa kattoa... Kyllä auto ja kova katto kuuluvat yhteen, jos ei ole säilytystilaa niin pitää sellainen hommata tai sitten jättää SL:n ostamatta.
Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan
siinä kohtaa kun auto viedään vaihdossa liikkeeseen ja "tulevat kyllä perässä, ne renkaat/avaimet/katot/kissat/mummot" niin sille tielle ne jää, voisin väittää
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 28
- Liittynyt: Pe 26.04.2019 20:52
Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan
Viimevuoden loppukesästä tuli hankittua -89 SL500.Mittarissa nyt 151tkm.Uskon että pitää latu paikkaansa.huoltokirja löytyy.Tuotu suomeen 11v sittan ja auto on lähes kun pakasta vedetty.Sisältäkin kun uusi.
Nyt on ilmennyt sellanen vika että rätin toiminto on vähän heikkoa,jättää välille tai ei jaksa salpoja lukita ilman että kädellä painaa.Alkuun toimi kyllä.Voi tietysti olla pelkkää käytön puutetta.Viime syksynä käytin mersun liikkeellä ja aikansa roplailtuaan epäilivät hydraulipumpun venttiiliä.Sellaista ei vaan löydy mistään.On siinä kyljessä ison pyöröpatterin kokoinen.No tilasin käytetyn,koko pumpun briteistä vähän alle 200e hintaan.Ajattelin sitä vaihtaa.Tartteeko järjestelmää miten ilmata vaihdon jälkeen ja miten se onnistuu?
Äsken vaihdoin uuden akun ja uudet hydrauli nesteet pumppuun.Kovakatto kyllä nousee ja lukittuu niinkun teki aikasemminkin.En vielä rättiä ole päässy kokeilemaan.Siis vanha pumppu vielä kiinni.
Auto seissyt yli 3v ennenkun mulle tuli.
Nyt on ilmennyt sellanen vika että rätin toiminto on vähän heikkoa,jättää välille tai ei jaksa salpoja lukita ilman että kädellä painaa.Alkuun toimi kyllä.Voi tietysti olla pelkkää käytön puutetta.Viime syksynä käytin mersun liikkeellä ja aikansa roplailtuaan epäilivät hydraulipumpun venttiiliä.Sellaista ei vaan löydy mistään.On siinä kyljessä ison pyöröpatterin kokoinen.No tilasin käytetyn,koko pumpun briteistä vähän alle 200e hintaan.Ajattelin sitä vaihtaa.Tartteeko järjestelmää miten ilmata vaihdon jälkeen ja miten se onnistuu?
Äsken vaihdoin uuden akun ja uudet hydrauli nesteet pumppuun.Kovakatto kyllä nousee ja lukittuu niinkun teki aikasemminkin.En vielä rättiä ole päässy kokeilemaan.Siis vanha pumppu vielä kiinni.
Auto seissyt yli 3v ennenkun mulle tuli.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 101
- Liittynyt: Ti 27.12.2016 15:03
Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan
Samaa mieltä tästä, mutta laitetaan oma kokemus toisenmerkkisen avon myynnistä muutaman vuoden takaa. Kun itse ostin autoa aikaan, kova katto oli ehdoton kriteeri minulle. Myydessä muutamaa vuotta myöhemmin auton ostaja koitti tinkiä kaiken mitä pystyi ja kova katto oli lopulta yksi pois jääneistä varusteista. Onneksi merkin harrastajafoorumilla eräs toinen henkilö etsi samalla omaan autoonsa kattoa, joten sovin kaupat katosta ja autosta sitten erikseen.Wikke kirjoitti:Mie olen joskus miettinyt, että missä vaiheessa ja millaisella omistajalla auto ja kova katto eroavat toisistaan. En ikinä ostaisi R129:ä, ellei siinä ole mukana kovaa kattoa (mielellään auton alkuperäistä), enkä ikinä myisi oman SL:ni kovaa kattoa... Kyllä auto ja kova katto kuuluvat yhteen, jos ei ole säilytystilaa niin pitää sellainen hommata tai sitten jättää SL:n ostamatta.
Rossin Dieselit
C218 CLS 350 CDI 4matic -12
W212 E 220 CDI -11
W204 C 200 CDI -11
C218 CLS 350 CDI 4matic -12
W212 E 220 CDI -11
W204 C 200 CDI -11
Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan
Katon saa ilmattua, kun ajaa rättikaton muutaman kerran kiinni ja auki.miikkova958 kirjoitti:Viimevuoden loppukesästä tuli hankittua -89 SL500.Mittarissa nyt 151tkm.Uskon että pitää latu paikkaansa.huoltokirja löytyy.Tuotu suomeen 11v sittan ja auto on lähes kun pakasta vedetty.Sisältäkin kun uusi.
Nyt on ilmennyt sellanen vika että rätin toiminto on vähän heikkoa,jättää välille tai ei jaksa salpoja lukita ilman että kädellä painaa.Alkuun toimi kyllä.Voi tietysti olla pelkkää käytön puutetta.Viime syksynä käytin mersun liikkeellä ja aikansa roplailtuaan epäilivät hydraulipumpun venttiiliä.Sellaista ei vaan löydy mistään.On siinä kyljessä ison pyöröpatterin kokoinen.No tilasin käytetyn,koko pumpun briteistä vähän alle 200e hintaan.Ajattelin sitä vaihtaa.Tartteeko järjestelmää miten ilmata vaihdon jälkeen ja miten se onnistuu?
Äsken vaihdoin uuden akun ja uudet hydrauli nesteet pumppuun.Kovakatto kyllä nousee ja lukittuu niinkun teki aikasemminkin.En vielä rättiä ole päässy kokeilemaan.Siis vanha pumppu vielä kiinni.
Auto seissyt yli 3v ennenkun mulle tuli.
Kuvaamasi oireet saattavat myös johtua katon hydrauliikkasylintereistä. Jos niille ei ole tehty mitään, niin suurella todennäköisyydellä ovat vaihtokunnossa. Voi alkaa tietenkin toimimaan myös säätämällä, mutta kannattaa varautua siihen että ennemmin tai myöhemmin nuo katon hydrauliikkasylinterit pitää uusia.
R129 500SL 1989 (MR)
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 28
- Liittynyt: Pe 26.04.2019 20:52
Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan
Mitä nyt muistan niin mikään sylinteri ei kyllä nestettä vuoda.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 28
- Liittynyt: Pe 26.04.2019 20:52
Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan
Onko ketään palstalaista,tai tietääkö jonkun joka vois tsekata ton katon hydrauliikan kuntoon sopuhintaan.Itse asun Pieksämäellä ja olen kyllä valmis ajamaan hiukka pidemmällekkin
Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan
miikkova958 kirjoitti:Mitä nyt muistan niin mikään sylinteri ei kyllä nestettä vuoda.
Luultavasti sylintereissä on sisäistä vuotoa, johtuen siitä että männän kumit ovat hapertuneet.
Kuten sanottu, jos sylintereitä ei ole koskaan korjattu, on se todennäköisesti edessä aika pian.
R129 500SL 1989 (MR)
Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan
Meillä oli pieni R129:n "tallimiitti" Helsingissä. Kiitokset vaan herroille - oli mukavaa nähdä viimein (suurin osa whatsapp -rinkimme porukasta) myös livenä.
Autotalli:
-07 Lexus GS300
-96 Mercedes-Benz SL320
-79 Wartburg 353W Tourist
-66 Cadillac Coupe de Ville
-07 Lexus GS300
-96 Mercedes-Benz SL320
-79 Wartburg 353W Tourist
-66 Cadillac Coupe de Ville
Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan
Hyvä meininki .
Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan
R129-kuume on nyt lähes sietämätön ja mobile.de kovassa ajossa; Facelift-malli (mahdollisesti AMG-paketilla) haussa ja näitä selaillessa huomasin, että hämmentävän moni oli USA-import.
Mikäli auto on kuitenkin Saksanmaalla ollut ajossa, niin onko tuosta jenkkitaustasta lähtökohtaisesti mitään haittaa tai onko jotain mitä pitäisi näissä poikkeuksellisen tarkasti syynätä?
ps. Kiitos kaikille tähän ketjuun osallistuneille, todella kova tietopaketti!
Mikäli auto on kuitenkin Saksanmaalla ollut ajossa, niin onko tuosta jenkkitaustasta lähtökohtaisesti mitään haittaa tai onko jotain mitä pitäisi näissä poikkeuksellisen tarkasti syynätä?
ps. Kiitos kaikille tähän ketjuun osallistuneille, todella kova tietopaketti!
R129 SL500 '01
Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan
Ei siitä mielestäni lähtökohtaisesti mitään haittaa ole. Toki Jenkeistä löytyy todella rajussa kunnossa olevia yksilöitä, koska näitä on siellä niin paljon ja arvo on alhaalla verrattuna ylläpitokuluihin. Mutta jos löydät hyvän yksilön, niin ihan kauheasti en jännittäisi sitä millä mantereella se on nuoruutensa viettänyt. Sanomattakin lienee selvää että tärkeää on tietysti varmistaa, että auto on hyvässä kunnossa, oli se lähtöisin mistä tahansa.
Saksalainenhan ei juuri arvosta mitään takaisinuitettuja - tuntuu välillä että siellä laitetaan ihan järjettömän paljon painoarvoa sille, että auto on myyty uutena Saksaan tai ainakin saksankieliseen maahan. Tästä kääntäen siis voi johtaa, että hyvän jenkkituontiyksilön saatat saada edullisemmin.
Pikkujuttu joka tuli mieleen: Jos fahrenheitit ärsyttävät yhtään, vältä mallivuotta 97 jenkkituonneissa. Vanhemmissa nimittäin saa ilmastoinnin lämpötilayksikön vaihdettua napista, ja uudemmissa saa Starilla koodattua sekä mittariston että ilmastoinnin lämpötilayksikön celsiukseksi. 97-mallissa temppu vaatii mittariston vaihdon euromalliseen. Tiedän tämän koska olen itse vaihtanut omaani
Saksalainenhan ei juuri arvosta mitään takaisinuitettuja - tuntuu välillä että siellä laitetaan ihan järjettömän paljon painoarvoa sille, että auto on myyty uutena Saksaan tai ainakin saksankieliseen maahan. Tästä kääntäen siis voi johtaa, että hyvän jenkkituontiyksilön saatat saada edullisemmin.
Pikkujuttu joka tuli mieleen: Jos fahrenheitit ärsyttävät yhtään, vältä mallivuotta 97 jenkkituonneissa. Vanhemmissa nimittäin saa ilmastoinnin lämpötilayksikön vaihdettua napista, ja uudemmissa saa Starilla koodattua sekä mittariston että ilmastoinnin lämpötilayksikön celsiukseksi. 97-mallissa temppu vaatii mittariston vaihdon euromalliseen. Tiedän tämän koska olen itse vaihtanut omaani
Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan
Mm. tämä yksilö tällä hetkellä valvottaa öisin: https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/deta ... =304447389
VIN-numeron WDBFA68F7XF177024 perusteella pieni nokkapusu on tullut joskus: https://autoauctionhistory.com/search/W ... 7XF177024/
Moottoritila on myös ehkä vähän karussa kondiksessa..? Ei ainakaan puhdistettu kunnolla.
Tarkempia tietoja en ole vielä ehtiny hakea. Kyseessä ilmeisesti myös asiakkaan myyntitoimeksianto eli oletettavasti kuluttajansuoja siten heikompi (vai ostetaanko näissä teknisesti autoliikkeeltä?)
VIN-numeron WDBFA68F7XF177024 perusteella pieni nokkapusu on tullut joskus: https://autoauctionhistory.com/search/W ... 7XF177024/
Moottoritila on myös ehkä vähän karussa kondiksessa..? Ei ainakaan puhdistettu kunnolla.
Tarkempia tietoja en ole vielä ehtiny hakea. Kyseessä ilmeisesti myös asiakkaan myyntitoimeksianto eli oletettavasti kuluttajansuoja siten heikompi (vai ostetaanko näissä teknisesti autoliikkeeltä?)
R129 SL500 '01
Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan
Moottoritila näyttää mielestäni ihan normaalilta, ei ole vaan laitettu sitä kumin ja muovin kiilloketta sinne.
Jos loppuelämäksesi ostat harrasteautoa niin tuolla jenkkikolarihistorialla ei liene merkitystä, mutta jos pienikin riski on että meinaat jossain kohtaa myydä, niin varaudu ettei ole helppoa. Itse kierrän noin jenkkimällipelit kaukaa, huoltokirjastakaan ei näytä olevan mainintaa.
Kuluttajasuoja-asioista; auto on 22 vuotta vanha, sen varaan en laskisi mitään. Mutta siistiltä se näyttää kuvissa ja myyjällä vaikuttaa olevan hyvät palautteet Mobilessa.
Jos loppuelämäksesi ostat harrasteautoa niin tuolla jenkkikolarihistorialla ei liene merkitystä, mutta jos pienikin riski on että meinaat jossain kohtaa myydä, niin varaudu ettei ole helppoa. Itse kierrän noin jenkkimällipelit kaukaa, huoltokirjastakaan ei näytä olevan mainintaa.
Kuluttajasuoja-asioista; auto on 22 vuotta vanha, sen varaan en laskisi mitään. Mutta siistiltä se näyttää kuvissa ja myyjällä vaikuttaa olevan hyvät palautteet Mobilessa.
Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan
Siisti FL-peli, väricombo on harvinaisempi, AMG-korisarja ja hyvät vanteet. Tuosta on vaikea olla pitämättä.
Yksi asia pistää miettimään: Etupään pusun takia etuvalojen pesurit ovat varmaan jätetty pois ja xenon-valojen kanssa voi tulla ongelmia katsastuksessa täällä Härmässä, koska ne pitäisi löytyä. Ne voi pahimmillaan joutua rakentamaan tuonne nokalle, että saa kilpiin. Ei kuulemma mahdotonta, mutta rahaa siinä palaa. Tietysti voi käydä pulla ja katsuri ei niitä vaatisi...
Yksi asia pistää miettimään: Etupään pusun takia etuvalojen pesurit ovat varmaan jätetty pois ja xenon-valojen kanssa voi tulla ongelmia katsastuksessa täällä Härmässä, koska ne pitäisi löytyä. Ne voi pahimmillaan joutua rakentamaan tuonne nokalle, että saa kilpiin. Ei kuulemma mahdotonta, mutta rahaa siinä palaa. Tietysti voi käydä pulla ja katsuri ei niitä vaatisi...
Autotalli:
-07 Lexus GS300
-96 Mercedes-Benz SL320
-79 Wartburg 353W Tourist
-66 Cadillac Coupe de Ville
-07 Lexus GS300
-96 Mercedes-Benz SL320
-79 Wartburg 353W Tourist
-66 Cadillac Coupe de Ville
Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan
Ei tule ongelmia, ainakaan jos katsastusmies on sen verran kartalla että tietää 2017 voimaan tulleet säädökset valojen osalta. Jenkkituontien valot menevät nykyään sellaisenaan läpi, pesulaitteet tai niiden puute mukaan lukien. Tuossahan ei pesureita ole ollutkaan, kuten tuosta kolarikuvastakin näkyy. Mullahan on ihan sama juttu, jenkkituonti xenoneilla ilman pesureita, eikä ole tullut mitään ongelmia. Toinen tarina on sitten, jos tuot EU-mallin josta ne on poistettu...E38 kirjoitti:Yksi asia pistää miettimään: Etupään pusun takia etuvalojen pesurit ovat varmaan jätetty pois ja xenon-valojen kanssa voi tulla ongelmia katsastuksessa täällä Härmässä, koska ne pitäisi löytyä. Ne voi pahimmillaan joutua rakentamaan tuonne nokalle, että saa kilpiin. Ei kuulemma mahdotonta, mutta rahaa siinä palaa. Tietysti voi käydä pulla ja katsuri ei niitä vaatisi...
Jos jenkkituontia harkitsee vakavasti, kannattaa ehdottomasti maksaa muutama kymppi Carfax-raportista. Sieltä löytyy katsastus- ja huoltohistoriaa sekä mahdollisesti tietoa kolareista, airbagien laukeamisesta yms.
Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan
No mutta jos se näin on, niin katsuria voi aina opastaa.
Autotalli:
-07 Lexus GS300
-96 Mercedes-Benz SL320
-79 Wartburg 353W Tourist
-66 Cadillac Coupe de Ville
-07 Lexus GS300
-96 Mercedes-Benz SL320
-79 Wartburg 353W Tourist
-66 Cadillac Coupe de Ville
Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan
Huutokauppakuvassa näkyy kovakatto, mutta myynti-ilmoituksessa ei ole kuvia tai mainintaa. Kannattaa varmistaa kuuluuko se kauppaan vai ei. Itse en ostaisi ilman.
Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan
Autoon pamahti aamulla mittariin 234tkm ja matka jatkuu...
Autotalli:
-07 Lexus GS300
-96 Mercedes-Benz SL320
-79 Wartburg 353W Tourist
-66 Cadillac Coupe de Ville
-07 Lexus GS300
-96 Mercedes-Benz SL320
-79 Wartburg 353W Tourist
-66 Cadillac Coupe de Ville
Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan
Kiitos hyvistä pointeista!
Tuolla kuluttajansuojalla viittasin siihen, että Saksassahan virhevastuulaki ainakin jotain velvoitteita asettaa autoliikkeelle kun myyvät yksityiselle, tiedä sitten miten helppoa mitään on reklamoida käytännössä.
Carfax-raportti ei tuon valkoisen R129 suhteen ollut kovin rohkaiseva. "Severe damage", "total loss" ja sen jälkeen rahdattu Klaipedaan 2015 johon luonnollisesti loppuu tuo Carfaxin historia. Noin kerran vuoteen löytyy huollot siihen asti.
Mikäli Carfax ilmoittaa mittarilukeman maileina(?), niin siinä tapauksessa senkin suhteen vähän ristiriitaista tietoa.
Pitääpä varmaan jatkaa etsintöjä
Tuolla kuluttajansuojalla viittasin siihen, että Saksassahan virhevastuulaki ainakin jotain velvoitteita asettaa autoliikkeelle kun myyvät yksityiselle, tiedä sitten miten helppoa mitään on reklamoida käytännössä.
Carfax-raportti ei tuon valkoisen R129 suhteen ollut kovin rohkaiseva. "Severe damage", "total loss" ja sen jälkeen rahdattu Klaipedaan 2015 johon luonnollisesti loppuu tuo Carfaxin historia. Noin kerran vuoteen löytyy huollot siihen asti.
Mikäli Carfax ilmoittaa mittarilukeman maileina(?), niin siinä tapauksessa senkin suhteen vähän ristiriitaista tietoa.
Pitääpä varmaan jatkaa etsintöjä
R129 SL500 '01
Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan
Seuraavana listalla oli tämä yksilö: https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/deta ... =294595332
Paljon omistajia mutta ihan kattava huoltohistoria (paljon merkkihuollossa käytetty) löytyy Carfaxista. Ainoa mikä omaan silmään sieltä pisti oli melko suuri määrä yllättävän tuntuisia osien vaihtoja heti ensimmäisinä vuosina yksittäisissä huolloissa (trunk latch, battery, Oil pan gasket, door actuator, Accelerator pedal jne.)
Myyjä (yksityinen) on sittemmin laittanut myynti-ilmoituksen perusteella aika paljon pieniäkin yksityiskohtia kuntoon ja vaikuttaa asialle omistautuneelta tyypiltä.
Asiaa sivuten; onko yleisesti tiedossa jenkki-R129:ssä paljon lähtökohtaisesti osia (noiden valojen/vilkkujen lisäksi) joiden kohdalla voi joutua muutostöinä tekemään että saa Suomessa kilpiin?
ps. jos jotain kiinnostaa ihan yleisesti noita Carfaxi-raportteja silmäillä niin laittakaa yksityisviestiä.
Paljon omistajia mutta ihan kattava huoltohistoria (paljon merkkihuollossa käytetty) löytyy Carfaxista. Ainoa mikä omaan silmään sieltä pisti oli melko suuri määrä yllättävän tuntuisia osien vaihtoja heti ensimmäisinä vuosina yksittäisissä huolloissa (trunk latch, battery, Oil pan gasket, door actuator, Accelerator pedal jne.)
Myyjä (yksityinen) on sittemmin laittanut myynti-ilmoituksen perusteella aika paljon pieniäkin yksityiskohtia kuntoon ja vaikuttaa asialle omistautuneelta tyypiltä.
Asiaa sivuten; onko yleisesti tiedossa jenkki-R129:ssä paljon lähtökohtaisesti osia (noiden valojen/vilkkujen lisäksi) joiden kohdalla voi joutua muutostöinä tekemään että saa Suomessa kilpiin?
ps. jos jotain kiinnostaa ihan yleisesti noita Carfaxi-raportteja silmäillä niin laittakaa yksityisviestiä.
R129 SL500 '01
Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan
Omassanikin on carfaxin mukaan ihan kummallisia juttuja vaihdettu 2001-2002 eli 4-5v ikäisenä. Esim. imusarja, toinen katalysaattori, "multi-function switch" (liekö vilkku/pyyhkijäviiksi?), rättikaton "moottori" eli varmaan pumppu, tosin siinä kohdalla lukee "checked/replaced" joten tiedä häntä. Vaikea ymmärtää mitä esim. imusarjalle on voinut tapahtua, että se on muka pitänyt vaihtaa. Tulee väkisin mieleen, että voikohan noissa olla jotain epätarkkuutta sen suhteen että mitä oikeastaan on tehty - ehkä osaa ei ole oikeasti vaihdettu vaan sitä on jotenkin tutkittu, säädetty, tiivistetty tms.Laban kirjoitti: Ainoa mikä omaan silmään sieltä pisti oli melko suuri määrä yllättävän tuntuisia osien vaihtoja heti ensimmäisinä vuosina yksittäisissä huolloissa (trunk latch, battery, Oil pan gasket, door actuator, Accelerator pedal jne.)
Menee sellaisenaan kilpiin. "Suurina sarjoina" erinäisille isoille markkinoille valmistetut autot (USA, Japani ja jokunen muu) menevät sellaisenaan läpi, poikkeuksena lähinnä että vääränpuoleisen liikenteen valot pitää vähintäänkin tasata symmetrisiksi, mutta tätä ongelmaa ei jenkkien kanssa tietysti ole. Edes sivuvilkkuja ei tarvitse enää kairata lokariin. Jos näiden kanssa tulee jotain vääntöä, pitää kaivaa katsurille Trafin määräys aiheesta muistaakseni kesältä 2018, ja jos ei kelpaa niin sitten uutta katsastuskonttoria etsimään.Laban kirjoitti: Asiaa sivuten; onko yleisesti tiedossa jenkki-R129:ssä paljon lähtökohtaisesti osia (noiden valojen/vilkkujen lisäksi) joiden kohdalla voi joutua muutostöinä tekemään että saa Suomessa kilpiin?
Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan
Olisiko yksinkertaisin selitys se lupaavin, eli noissa osissa on oikeasti ollut "vikaa". Niinhän se on täällä mersuforumillakin että uusista autoista (jotka täälläpäin vaan ei ole SL:iä vaan kaiken maailman C ja E) ihmiset valittaa mitä ihmeellisimmistä ikkunoiden suhinoista ja renkaiden vonkumisista ja sitten niitä autoja viedään takaisin diilerille missä vaihdetaan noita osia takuusen, jotta saadaan asiakas tyytyväiseksi. 20 vuotta myöhemmin sitten ihmetellään huoltohistoriasta miksi vuoden pari vanhaan autoon on vaihdettu tiivisteitä tai alustan osia?Laban kirjoitti:Ainoa mikä omaan silmään sieltä pisti oli melko suuri määrä yllättävän tuntuisia osien vaihtoja heti ensimmäisinä vuosina yksittäisissä huolloissa (trunk latch, battery, Oil pan gasket, door actuator, Accelerator pedal jne.)
Vähän lennokkaampi selitys voisi olla että kyse on jenkeissäkin suhteellisen arvokkaasta autosta. Jos ostaja on tullut katumapäälle kun ylläpitokulut alkaa häämöttää niin jenkeissähän on ns. Lemon Law jota sitten houkutellut käyttää? Eli valittaa kaikenmaailman pikkuasioista niin paljon, että auto on riittävän paljon "varikolla", jolloin valmistajan on pakko ostaa se kuluttajalta takaisin. Sitten auto saa Lemon merkinnän ja päätyy samaan huutokauppaan mihin myös lunariautot menee, mistä jobbarit sitten niitä ostelee (ja ehkä vähän fixailee) ja rahtaa takaisin Eurooppaan myytäviksi meille persaukisille...
Toki jälkimäisessä tapauksessa auton titlessä olisi se Lemon merkintä.
Edit:
Unohtui sekin selitys, että jenkeissähän diilerit (ja erityisesti nyrkkipajat) aivan häikäilemättömästi kusettaa kuluttajia. Eli vaikka nuo osat olisivat olleet ehjiä, niin voi olla että vaihdettu jotta pääsee hönöttämään poloista uuden SL:n omistajaa. Oil pan gasket voi olla niin yksinkertainen asia, että joku tunari öljynvaihtaja on (vahingossa tai tahallaan) jättänyt propun prikan vaihtamatta tai kiristämättä ja auto on tiputtanut öljyä, ja kun siitä valitettu, niin maksatettu omistajalla koko tuo tiivisteen vaihtaminen, jotta päästään laskuttamaan kaikesta a) työstä b) öljyistä c) tiivisteestä. Sama periaate helposti koskettaa noita kaikkia osia ja me ei tiedetä totuutta jälkikäteen kun tiedossa on vain että osia vaihdettu, ei sitä että mikä oli alkuperäinen vika.
1989 560 SEC
1981 380 SL
1985 190 E 2.0
2007 Corvette
1981 380 SL
1985 190 E 2.0
2007 Corvette
Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan
Ihan hyviä pointteja, voihan tosiaan olla myös joidenkin osien kohdalla ihan rehdisti ongelmia tms. maanantaikappaletta jotka sitten vaan suosiolla vaihdettu.Juha_M117 kirjoitti: Olisiko yksinkertaisin selitys se lupaavin, eli noissa osissa on oikeasti ollut "vikaa"...
Sen verran tuossa Carfaxissa oli itse asiassa puutteita, että ennen Saksaan laivausta on kahden vuoden tyhjä pätkä raportissa:
04/10/2017
Auto Auction
Listed as a dealer vehicle, Vehicle sold
03/20/2019
Vehicle Exporter
Vehicle exported from Miami, FL and imported to Germany
Pitää myyjältä koittaa tiedustella vähän asiasta.
R129 SL500 '01