W124 farmarin takaluukun kaasujouset

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Andy
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 416
Liittynyt: Pe 04.04.2003 12:27
Paikkakunta: Espoo

W124 farmarin takaluukun kaasujouset

Viesti Kirjoittaja Andy »

Takaluukku pysyy hädin tuskin ylhäällä pitelemättä.

KL-varaosat tarjoaa tällaisia: 4785 takaluukun kaasujousi, Hinta: 37,00 EUR

Onko nuo hankala vaihtaa itse? Takaluukku tuntuu painavan jonnin verran...

--
Andy
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Kaveri olisi hyvä olla, koska toisen puolen saranat on aina irroitettava jousia vaihdettaessa, luukku tosiaan painaa paljon.

Kaasupumput on kattoverhoilun sisällä, kiinnitys sokilla.
Andy
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 416
Liittynyt: Pe 04.04.2003 12:27
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Andy »

Eihän kellään satu olemaan räjäytyskuvaa tuosta takaluukun kiinnitysmekanismista?
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Väliaikaisratkaisuna voi puristaa sylinterin yläpäähän pihdeillä pienen lommon, jolloin mäntä jää lommon yläpuolelle kun luukun nostaa.
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Andy kirjoitti:Eihän kellään satu olemaan räjäytyskuvaa tuosta takaluukun kiinnitysmekanismista?
Tästä ei paljoa selviä, mutta näyttää harvinaisen yksinkertaiselta... :P

Kuva
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
PKivireki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 466
Liittynyt: Su 04.01.2004 00:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja PKivireki »

Senkin kelmit! :evil:

Mistä helkkarista noita räjäytyskuvia sisältävää WISkö se nyt oli saa?

Mulla on jo puol vuotta ollut tarvetta just kyseiselle räjäytyskuvalle. No tulihan se sieltä kun joku muukin kysyi..
Mulla on ongelmia kaasujousen kanssa myös,mutta päinvastoin, ylhäällä kyllä pysyy ja keskivälissä, mutta ei nouse kun maanittelemalla ja hissukseen.. :oops:
oheimala
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 88
Liittynyt: Pe 31.10.2003 22:21
Paikkakunta: Parainen

Viesti Kirjoittaja oheimala »

Mauri H. kirjoitti:... toisen puolen saranat on aina irroitettava jousia vaihdettaessa ...
Vaihdoin jouset hetki sitten, enkä joutunut luukun saranoita irrottelemaan (!?)

Kaveriakaan ei ollut luukkua kannattelemassa, lauta korvasi sen ihan tyydyttävästi. Samainen lauta oli muuten toimitellut kaasujousien virkaa tovin jo ennen vaihtoa :D
Nyk. S210 200T Kompressor
Ex. W124 300TD
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Hmm, ehkä hiukan pikaisesti selitin, eli tarkoitin sitä että kun kaasujousen poistaa niin sen puolen sarana on "voimaton" ja luukku pyrkii putoamaan. Lauta tms. ajaa asian hyvin.
Andy
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 416
Liittynyt: Pe 04.04.2003 12:27
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Andy »

Vaihdoin jouset hetki sitten, enkä joutunut luukun saranoita irrottelemaan (!?)
Voisiko joku yhdistää tämän lauseen sanoman ja aiemmin esitetyn ansiokkaan räjäytyskuvan? En tosiaan haluaisi irrotella luukun saranoita. Jos katsotaan tuota kuvaa, niin missä järjestyksessä homma kannattaa suorittaa? Mulla on kattopahvi irrotettu, mutta järjestys ei nyt ainakaan heti ole oikein auennut :?
oheimala
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 88
Liittynyt: Pe 31.10.2003 22:21
Paikkakunta: Parainen

Viesti Kirjoittaja oheimala »

Siitä on jo jonniin verran aikaa, mutta kyllä se lähti purkautumaan jotenkin siten, että lauta luukun kannattimeksi ja akselitapit irti (kuvassa 35 ja 29). Etummaisessa akselitapissa ei kai ollut lukkorengasta (oliko kierre?), mutta taaimmaisessa oli.

Sitten pumppu mahtui ulos, muistaakseni etukautta... Saattaa myös olla, että irrotin molemmista pumpuista luukun puoleiset tapit ja nostin luukun korkeammalle. Näin pumput tuli takakautta pois... en muista ihan tarkkaan.

Se on ainakin varma, että omastani en irrottannut kumpaakaan varsinaista saranaa.
Nyk. S210 200T Kompressor
Ex. W124 300TD
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14031
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Suoritin justiinsa kyseisen toimenpiteen. Pumput ostin KL:stä, jotain 75 e/pari. Kyseessä oli alkuperäisosa, Stabilus Lift-O-Mat Koblenzista. KL:n osasta vain tähti puuttui.

Aikaa meni jotain vajaa kolme tuntia. Kuskin puoli meni harjoitellessa. Seuraavassa omia kokemuksia proseduurista.

Ensin kannattaa avata sivuluukut, kuskin puolelta irroittaen. Seuraavaksi D-pilarin verhouksien purku, alhaalta ensin. Siellä on kolme muovinastaa per puoli, lähtee puukolla kampeamalla.

Ylemmässä osassa oli ainakin yksi ristipääruuvi ihan ylälaidassa, oviaukon puolella.

Ylin osa onkin sitten katossa oleva autonlevyinen verhoilumuovi. Se on kiinni oviaukon ylälaidasta neljällä ruuvilla ja takasivulasin vierestä yhdellä ruuvilla per puoli. Tämä on myös liu'utettu edellisen osan tavoin sivuikkunatiivisteen väliin, lähtee vetämällä. Verhoilumuovin keskellä on kaksi ohjurijousta. Vedä muovia luukusta ulospäin.

Seuraavaksi kannattaa irroittaa mahdolliset koiraverkon kattokiinnityspisteet lähempää C-pilaria. Tällä tehdään tilaa kaasujousen vaihdolle. Sitten varsinaisen kattoverhoilun irroitukseen. Se on takaa kiinni ikkunoiden vierestä kahdella muovinastalla per puoli (kampea) sekä yhdellä kiinnitysliuskalla, jonka läpi tulee kolme taivutettua pellinpalasta. Kampea pellit suoraksi meisseliä ja pihtejä käyttäen, ja vapauta verhoilu.

Itse kaasujousten irroitus:

Kuten aiemmissa viesteissä on kerrottu, pumppu on kiinni tapeilla. Saranapää on suojattu haitarikumilla. Kannattaa pitää paikallaan, muuten saranoiden välityksellä pääsee vettä sisään. Itselläni toinen oli irronnut, ja tienoo oli märkä. Tappi tässä on varmistettu pienellä sokalla. Tämän tapin irroittaminen ja kiinnittäminen vaatii melkoista sorminäppäryyttä.

Takimmainen tappi on varmistettu tapin päänpäälle taivutetulla pellillä. Kampea pelti suoraksi ja irroita neliskanttista tapin päätä pellistä vaikka puukolla ja vasaralla. Sitten lukkopihdeillä riuska ote ja pyörittelemällä irti. Sokkaa ei ole.

Tämän jälkeen pumppu lähtee sijoiltaan matkustamoon päin. Verhoilun välissä voi olla ahdasta, mutta suuntaa pumppu koiraverkon kiinnityspistettä kohti, siellä on tilaa. Apukuskin puolella irroita sähköjohdot ja vesiletku pitimistään. Kokoaminen päinvastaisessa järjestyksessä.

MUTTA: kuinka olette saaneet sen D-pilarin ylemmän verhoilukappaleen reunan sinne ikkunatiivisteen väliin? Hermo meinasi mennä, pari kertaa yritin ja jätin odottamaan huomista päivää. Tähän vinkkiä, kiitos.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Andy
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 416
Liittynyt: Pe 04.04.2003 12:27
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Andy »

MUTTA: kuinka olette saaneet sen D-pilarin ylemmän verhoilukappaleen reunan sinne ikkunatiivisteen väliin? Hermo meinasi mennä, pari kertaa yritin ja jätin odottamaan huomista päivää. Tähän vinkkiä, kiitos.
Tuota muistaakseni itsekin pähkäilin jonkin aikaa. Toinenhan puoli verhoilukappaleesta menee hyvin, kun sen saa vapaasti laittaa. Toisen puolen ujuttamisessa tiivisteen väliin taisin käyttää tasapäistä ruuvaria, jolla pikku hiljaa ujutti kappaleen tiivisteen alle.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14031
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Andy kirjoitti:
MUTTA: kuinka olette saaneet sen D-pilarin ylemmän verhoilukappaleen reunan sinne ikkunatiivisteen väliin? Hermo meinasi mennä, pari kertaa yritin ja jätin odottamaan huomista päivää. Tähän vinkkiä, kiitos.
Tuota muistaakseni itsekin pähkäilin jonkin aikaa. Toinenhan puoli verhoilukappaleesta menee hyvin, kun sen saa vapaasti laittaa. Toisen puolen ujuttamisessa tiivisteen väliin taisin käyttää tasapäistä ruuvaria, jolla pikku hiljaa ujutti kappaleen tiivisteen alle.
Juu, noin laitoin kattoverhoilumuovin, ja yritin tuotakin asentaa. Täytyy siis yrittää pienemmällä meisselillä ja ajan kanssa. Kiitos.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Terve,
Timo L. kirjoitti:Juu, noin laitoin kattoverhoilumuovin, ja yritin tuotakin asentaa. Täytyy siis yrittää pienemmällä meisselillä ja ajan kanssa. Kiitos.
Minulla oli apuna semmoinen pyöränpinnasta tehty "mittarinirrotuskoukku". Lisäksi nestesaippua auttaa hommassa. Pikkuhiljaa nitkutellen menee mutta vaatii aikaa ja pitkää pinnaa.

Itselläkin pitäisi tuo verhous purkaa vielä kertaalleen pois. Edessä takalasin pissapojan letkun korjaus ja rekisterikilven valon johdon uusiminen. Voi olla, että odotan lämpimämpiä ilmoja. :?

Kuinka jämäköiltä nuo sinun uudet jouset tuntuvat? Ainakin minusta ovat vähän löysät. Kesällä homma on ihan OK mutta kovilla pakkasilla ei meinaa pitää ylhäällä ja lisäksi haraavat luukkua avatessa aika hanakasti vastaan. Kesälläkään luukkua sulkiessa ei passaa löysätä otetta kovin ylhäällä tai luukku paukahtaa kiinni aika miehekkäästi. :( Joku 5 - 10 cm on normikorkeus.

t.
Risto
E500 – 211.070
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14031
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Ovat erittäin jämäkät, mitä eilen kokeilin. Onko sinulla samat kaasujouset?
Roisto kirjoitti:Kesälläkään luukkua sulkiessa ei passaa löysätä otetta kovin ylhäällä tai luukku paukahtaa kiinni aika miehekkäästi. Joku 5 - 10 cm on normikorkeus.
Ei tietenkään, luukkuhan suljetaan oikeaoppisesti siten, että se lasketaan kahvasta pitämällä aina alas asti, eikä luiskauteta otetta rahvaanomaisesti. Automatiikka hoitaa sivistyneesti loput :wink: .

Hymyilytti taannoin pahvinkierrätyspisteellä, kun herra sulki tuliterän Avensiksensa luukun: PÄM. Autoni kommentoi asiaan sanomalla Siuuurrr-klok. :lol:
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
simos
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 217
Liittynyt: Ti 28.09.2004 21:04
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja simos »

Timo L. kirjoitti:Ovat erittäin jämäkät, mitä eilen kokeilin. Onko sinulla samat kaasujouset?
Roisto kirjoitti:Kesälläkään luukkua sulkiessa ei passaa löysätä otetta kovin ylhäällä tai luukku paukahtaa kiinni aika miehekkäästi. Joku 5 - 10 cm on normikorkeus.
Ei tietenkään, luukkuhan suljetaan oikeaoppisesti siten, että se lasketaan kahvasta pitämällä aina alas asti, eikä luiskauteta otetta rahvaanomaisesti. Automatiikka hoitaa sivistyneesti loput :wink: .

Hymyilytti taannoin pahvinkierrätyspisteellä, kun herra sulki tuliterän Avensiksensa luukun: PÄM. Autoni kommentoi asiaan sanomalla Siuuurrr-klok. :lol:
Tämä sähkölukko on kyllä hyvä... ja todellakin, luukku lasketaan alas ja kenties tökätään sormella se viimeinen milli. Ja Siuuurrr-klok surahtaa... :mrgreen:

Omassani kaasujouset pitää hyvin kovillakin pakkasilla luukun auki... ja pääsääntöisesti vielä verho kiinni luukussa, joka aiheuttaa kiinnipäin aikamoista vetoa.
---
simos

X253
exät
S205
S211
S211
S210
S124
S123
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Terve,
Timo L. kirjoitti:Ovat erittäin jämäkät, mitä eilen kokeilin. Onko sinulla samat kaasujouset?
Muistaakseni ovat. Ensin myivät minulle jotkut Gas-King-merkkiset pumput, jotka olivat oikean pituiset mutta se haarukkaosa oli turhan leveä saranarautaan nähden. Kiinnitystapissakaan ei olisi riittänyt pituus. Muutaman eypon välirahalla sitten sain nuo "alkuperäiset".
Timo L. kirjoitti:Ei tietenkään, luukkuhan suljetaan oikeaoppisesti siten, että se lasketaan kahvasta pitämällä aina alas asti, eikä luiskauteta otetta rahvaanomaisesti. Automatiikka hoitaa sivistyneesti loput :wink: .
Jep jep. Näin toimitaan mutta kaikki eivät tuota tiedä eikä aina ehdi juosta väliin :( Lisäksi pakkasilla paksut kinttaat kädessä tuo luukku monesti lipeää hyppysistä ja silloin luukku kolahtaa entistä rajummin.
Timo L. kirjoitti:Hymyilytti taannoin pahvinkierrätyspisteellä, kun herra sulki tuliterän Avensiksensa luukun: PÄM. Autoni kommentoi asiaan sanomalla Siuuurrr-klok. :lol:
Minulla kuuluu kyllä semmoinen RÄÄÄRRR-klik. :D Voisikohan tuota mekanismia rasvata tai jotain?

Puhutaanpa vielä vähän OT:tä, kun sille linjalle on ryhdytty. :) Setämiehen väykyn luukkua kerran räpläsin ja huomasin, että siinä tuo imu toimii vähän erilailla kuin omassa 124:ssa. Luukkua suljettaessa, moottori vetäisee luukun kiinni mutta palaa sen jälkeen perusasentoonsa (Siurr-klok-siurr :D). Avatessa moottori ei siis surise. Onko tietoa, onko tämän tyyppinen systeemi tullut väykyyn ja ovatko kaikki 124:n lukot "kaksitoimisia"?

t.
Risto
E500 – 211.070
Jarno M.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 66
Liittynyt: Pe 10.12.2004 20:10

Viesti Kirjoittaja Jarno M. »

Siitä tiivisteestä.

Itse laitoin molemmille puolille sellaista 1mm2 sähköjohtoa monisäikeistä sinne tiivisteen alle tarvittavalle matkalle. Sitten painoin verhoilupaffit tiivistettä vasten ja aloin vetämään johtoa ja sitä mukaa kun vedin, niin tiiviste imaisi paffin sisäänsä. vähän niinq satavuotta sitten laitettiin tiivistelaseja kiinni. Tämä tosin meni helpommin.

-jarno
03.04.1990 MB 300 TDT; 21.01.2009 E220 CDI; 07.02.2012 E200 CDI BE A PB
Vastaa Viestiin