Kardaanin kannatin S124

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Kardaanin kannatin S124

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Tervehdys!

Tuossa aamusella töihin ajaessa kuului kardaanitunnelista kummia. Epäilykseni suuntautuvat vahvasti kardaanin kannattimen nyykähtämiseen.

Nyt kysynkin kokemuksia tuon vermeen vaihtamisesta 124:ssa. Omat kokemukseni ovat 123:sta ja sen verran monen vuoden takaa, että yksityiskohdat ovat hämärtyneet. Tässä vaiheessa koitan hieman asennoitua homman laajuuteen.

Eli,

1. Alustapahvi pois.
2. Pakoputki pois?
3. Kardaani irti.
- Riittääkö etupää?
4. Kardaanin katkaisu liitoskohdasta (spoori ja ISO mutteri).
5. Kannattimen ja laakerin vaihto
6. Päinvastaisessa järjestyksessä takaisin...

Rättinivelet kannattaa vaihtaa samalla, jos eivät ole juuri vaihdettu. Tämä tietysti poistaa kysymyksen ym. kohdan 3. alta :roll:
Terveisin
Tero
Avatar
Esa H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3619
Liittynyt: To 18.12.2003 11:02
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Esa H. »

Mä otin omasta kardaanin takapään pois ja vielä rättinivelen siitä välistä, niin mahtui kardaanin loppupätkä tulemaan pois. Vähän meinas ahistaa se "suojapanta" kardaanin ympärillä, mutta helposti tuli. Ja kannatin laakerin vaito helppoa. Kasattaessa tärkeä, että menee samoihin booreihin etupään kanssa.
Eli ei tartte ottaa pakoputkea pois.
Oivat ohjeet tähänkin hommaan sain haku-systeemiä käyttämällä täältä foorumilta
w220 S320 -99
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)

ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Nakke kirjoitti:Oivat ohjeet tähänkin hommaan sain haku-systeemiä käyttämällä täältä foorumilta
Millaisia hakusanoja käytit? Minun kyselyni tuotti kymmeniä hittejä, enkä jaksanut lukea niistä kuin muutaman, joiden otsikko sentään vähän viittasi tähän asiaan...

PS. Jos löysit hyvän ohjeen, niin liimaa nyt ihmeessä linkki tähänkin ketjuun :wink:
Terveisin
Tero
Avatar
Esa H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3619
Liittynyt: To 18.12.2003 11:02
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Esa H. »

keef
Mersumies



Liittynyt: 09 Hel 2004
Viestejä: 115
Paikkakunta: Persepolis
Lähetetty: Maa 22.03, 2004 23:07 Viestin aihe:

--------------------------------------------------------------------------------

"Kysymys kuuluu, onko tukilaakerin vaihto paha homma ja miten se tapahtuu noin käytännössä?

Entä pitääkö jotain muut uusia kun pelkkä laakeri? Tukikumi?
Mikä on tuo keskityshela, mikä on motonetin varaosasivulla? Tarvitaanko sellasta?"


Duunasin 124:n vähän aikaa sitten toivottavasti muistan oikein. 190:ssä ja automaatissa voi olla erilain.

Auto montulle/nosturille, suojat pois, iso avain/jakari saa kardaanin mutterin poorin ymp. auki. Perän kuminivel auki (17mm/19mm) kampea raudalla irti, tässä vaiheessa kannattaa merkitä kardaanin osat kohdistus merkein -> saa samanlailla takaisin. Laakerin tukikumi irti (13mm) irti ja pudottaa kardaanin pois. Vanhaa laakeria voi lämmittää lähtee helpommin pois uus tilalle. Tarkista ristinivelen ja takinmaisen kuminivelen kunnon. Samalla kannattaa vaihtaa etummainen 15mm/17mm ja Kolo 8mm/15mm) kuminivel jos murtumia. Tukikumi kannattaa vaihtaa jos rikki/löysä. Sitten kamat kasaan.

"Keskityshela" ilmeisesti keskittää kardaanin perämurikan ja vaihteiston päästä (uros kappale).

Joku toinen voi korjata täydentää lisää...

_________________
c180 T aut. -00
200d -89
Lempparibiisi Prodigy -DIESEL POWER
Lemppari albumi Backyard Babies -DIESEL AND POWER
Lempparinäyttelijä Vim DIESEL

Takaisin alkuun



Tuossa oli lainaus selkeistä ohjeista, ollos hyvä :D
w220 S320 -99
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)

ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)
Avatar
illinois
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1568
Liittynyt: Ti 13.07.2004 15:38
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja illinois »

Booria ei saa kiristää liian lujalle, pitää pystyä liikkumaan. Muuten käy niin että
koko kardaani puskee etuvaimenninta ja sen pultteja sopivassa joustoliikkeessa vaihdelaatikon perään josta pikkuhiljaa lähtee pintaa pois.
S210 `R4
S211 `V6
W124 `R5
W124 `V8 (T2758 )

You go full throttle - or you go home.
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1817
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

illinois kirjoitti:Booria ei saa kiristää liian lujalle, pitää pystyä liikkumaan. Muuten käy niin että
koko kardaani puskee etuvaimenninta ja sen pultteja sopivassa joustoliikkeessa vaihdelaatikon perään josta pikkuhiljaa lähtee pintaa pois.
Boori pitää kiristää nimenomaan tiukalle muuten se väljenee ja menee pilalle.
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

Oikea kiristys arvo on 30-40 Nm :roll:
autodidakti
Vastaa Viestiin