OHJE: Temppuilevan virtalukon korjaus
OHJE: Temppuilevan virtalukon korjaus
Tässä ohje jonka avulla onnistuu uudenmallisen infrapunavirtalukon korjaus, tilanteessa jossa rattilukko
ei meinaa aueta kun avaimen laittaa paikoilleen, avainta ei pysty kääntämään tai kääntämisestä huolimatta
virrat eivät mene päälle ja starttaus ei onnistu.
Vika ei tietysti ole aina välttämättä sama, mutta foorumin kirjoitusten perusteella kyseessä on jonkinlainen tyyppivika.
Ko. auto on vm. 2004 Vito 111.
1. Irroita virtalukko. Muista autoista en tiedä, mutta Vitossa se lopulta onnistui helpoiten irroittamalla ensin keskipaneelista
tuulilasia lähinnä oleva säilytyslaatikko, sen jälkeen säädinpaneeli sekä radio. Lukko irtoaa paneelista, kun sen ympärillä
olevaa hopeista rengasta kiertää vastapäivään. Rakentelin 4-sakaraisen avaustyökalun putkenpätkästä, mutta kyllä se varmaan
vaikka parin ruuvimeisselin tai kärkipihtienkin avulla onnistuu.
EIS on kahdella torx-ruuvilla kiinni, jotka irroittamalla sekä muoviklipsut vapauttamalla pääsee käsiksi elektroniikkaan: Puhdistin vielä vanupuikolla kuvassa punaisena näkyvän lasin. Toisella puolella on led-taskulamppu
Eli vika oli siis siinä että avaimelta tuleva ir-valo ei pääse piirilevyn tunnistimelle asti koska valon johtavassa lasissa on
likaa. Yksinkertainen juttu, mutta tuottaa paljon harmia. Aikaa meni ylivoimaisesti eniten paneelien yms. osien purkuun
ja kiinnitykseen. Itse EIS:in kanssa ei kestänyt puoltakaan tuntia.
ei meinaa aueta kun avaimen laittaa paikoilleen, avainta ei pysty kääntämään tai kääntämisestä huolimatta
virrat eivät mene päälle ja starttaus ei onnistu.
Vika ei tietysti ole aina välttämättä sama, mutta foorumin kirjoitusten perusteella kyseessä on jonkinlainen tyyppivika.
Ko. auto on vm. 2004 Vito 111.
1. Irroita virtalukko. Muista autoista en tiedä, mutta Vitossa se lopulta onnistui helpoiten irroittamalla ensin keskipaneelista
tuulilasia lähinnä oleva säilytyslaatikko, sen jälkeen säädinpaneeli sekä radio. Lukko irtoaa paneelista, kun sen ympärillä
olevaa hopeista rengasta kiertää vastapäivään. Rakentelin 4-sakaraisen avaustyökalun putkenpätkästä, mutta kyllä se varmaan
vaikka parin ruuvimeisselin tai kärkipihtienkin avulla onnistuu.
EIS on kahdella torx-ruuvilla kiinni, jotka irroittamalla sekä muoviklipsut vapauttamalla pääsee käsiksi elektroniikkaan: Puhdistin vielä vanupuikolla kuvassa punaisena näkyvän lasin. Toisella puolella on led-taskulamppu
Eli vika oli siis siinä että avaimelta tuleva ir-valo ei pääse piirilevyn tunnistimelle asti koska valon johtavassa lasissa on
likaa. Yksinkertainen juttu, mutta tuottaa paljon harmia. Aikaa meni ylivoimaisesti eniten paneelien yms. osien purkuun
ja kiinnitykseen. Itse EIS:in kanssa ei kestänyt puoltakaan tuntia.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: OHJE: Temppuilevan virtalukon korjaus
sisään menevä lika(liima/rasva) menee ainakin sitä 90asteen kulman liitoksesta, lämmitämällä "vetäytty" takaisinPirtu kirjoitti:Tässä ohje jonka avulla onnistuu uudenmallisen infrapunavirtalukon korjaus, tilanteessa jossa rattilukko
ei meinaa aueta kun avaimen laittaa paikoilleen, avainta ei pysty kääntämään tai kääntämisestä huolimatta
virrat eivät mene päälle ja starttaus ei onnistu.
Vika ei tietysti ole aina välttämättä sama, mutta foorumin kirjoitusten perusteella kyseessä on jonkinlainen tyyppivika.
Ko. auto on vm. 2004 Vito 111.
1. Irroita virtalukko. Muista autoista en tiedä, mutta Vitossa se lopulta onnistui helpoiten irroittamalla ensin keskipaneelista
tuulilasia lähinnä oleva säilytyslaatikko, sen jälkeen säädinpaneeli sekä radio. Lukko irtoaa paneelista, kun sen ympärillä
olevaa hopeista rengasta kiertää vastapäivään. Rakentelin 4-sakaraisen avaustyökalun putkenpätkästä, mutta kyllä se varmaan
vaikka parin ruuvimeisselin tai kärkipihtienkin avulla onnistuu.
EIS on kahdella torx-ruuvilla kiinni, jotka irroittamalla sekä muoviklipsut vapauttamalla pääsee käsiksi elektroniikkaan: Puhdistin vielä vanupuikolla kuvassa punaisena näkyvän lasin. Toisella puolella on led-taskulamppu
Eli vika oli siis siinä että avaimelta tuleva ir-valo ei pääse piirilevyn tunnistimelle asti koska valon johtavassa lasissa on
likaa. Yksinkertainen juttu, mutta tuottaa paljon harmia. Aikaa meni ylivoimaisesti eniten paneelien yms. osien purkuun
ja kiinnitykseen. Itse EIS:in kanssa ei kestänyt puoltakaan tuntia.
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
Re: OHJE: Temppuilevan virtalukon korjaus
Tämä on hyvä ja "HALPA" ohje!
Näin toimien voi säästää ~800€ mitä virtalukon vaihto ja ohjelmointi/synkronointi avaimen kanssa maksaa.
nimimerkillä "kokemusta on"
olisipa vinkki ollut jo viimevuoden puolella, niin olisin tehnyt puhdistuksen meidän lukkoon.
Näin toimien voi säästää ~800€ mitä virtalukon vaihto ja ohjelmointi/synkronointi avaimen kanssa maksaa.
nimimerkillä "kokemusta on"
olisipa vinkki ollut jo viimevuoden puolella, niin olisin tehnyt puhdistuksen meidän lukkoon.
Re: OHJE: Temppuilevan virtalukon korjaus
Onko oleellista irroittaa valokuitu siitä ympäröivästä muovista ja puhdistaa sieltä?
Olen pariin kertaan ottanut tuon valokuidun pois ja putsannut päät, en ole irroittanut kuitua sitä ympäröivästä muovista, koska muovi menee rikki ja toisaalta en ymmärrä miten lika muovin ja kuidun välissä voisi olla ongelma, kun ei siitä mustasta muovistakaan läpi näe.
Ohje on erittäin hyvä!
Minun tapauksessa ei ikävä kyllä tunnu auttavan ellei sitten kyseessä ole lika juuri tuon kuidun ja muovin välissä?!
(minulla virtalukko toimii lämpimässä ja olen vielä pärjännyt kun eberiä vähän aikaa käyttää tai puhaltaa lämmintä ilmaa virtalukkoon hiustenkuivaajalla tms.)
Olen pariin kertaan ottanut tuon valokuidun pois ja putsannut päät, en ole irroittanut kuitua sitä ympäröivästä muovista, koska muovi menee rikki ja toisaalta en ymmärrä miten lika muovin ja kuidun välissä voisi olla ongelma, kun ei siitä mustasta muovistakaan läpi näe.
Ohje on erittäin hyvä!
Minun tapauksessa ei ikävä kyllä tunnu auttavan ellei sitten kyseessä ole lika juuri tuon kuidun ja muovin välissä?!
(minulla virtalukko toimii lämpimässä ja olen vielä pärjännyt kun eberiä vähän aikaa käyttää tai puhaltaa lämmintä ilmaa virtalukkoon hiustenkuivaajalla tms.)
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: OHJE: Temppuilevan virtalukon korjaus
Sen mustan sisällä on liitos siinä kirkaassa mistä moska meneen sisään/ulos
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
Re: OHJE: Temppuilevan virtalukon korjaus
Ei auttanut valokuidun irroitus mustasta muovista ja puhdistus. Silmämääräisesti en siellä likaa havainnut.
Mielestäni valokuitu on yhtä samaa palaa, mutta samapa tuo.
Juotoksetkin näytti ihan ok olevan näin päällisin puolin. Lisää ideoita korjauksesta saa laittaa.
Kai siinä niin käy, että joku kerta ei auta lämmittäminenkään.
Näyttää pahasti siltä että pitää alistua ja kantaa tuohta veholle.
Kai se virtalukossa vika on kun kahdella avaimella käyttäytyy samalla lailla ja virtalukkoa lämmittämällä alkaa toimimaan.
Ajattelin jo laittaa hehkulampun virtalukon sisälle lämmmittämään tarvittaessa, mutta se menee jo turhan hankalaksi.
Mielestäni valokuitu on yhtä samaa palaa, mutta samapa tuo.
Juotoksetkin näytti ihan ok olevan näin päällisin puolin. Lisää ideoita korjauksesta saa laittaa.
Kai siinä niin käy, että joku kerta ei auta lämmittäminenkään.
Näyttää pahasti siltä että pitää alistua ja kantaa tuohta veholle.
Kai se virtalukossa vika on kun kahdella avaimella käyttäytyy samalla lailla ja virtalukkoa lämmittämällä alkaa toimimaan.
Ajattelin jo laittaa hehkulampun virtalukon sisälle lämmmittämään tarvittaessa, mutta se menee jo turhan hankalaksi.
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: OHJE: Temppuilevan virtalukon korjaus
Kokeilitko lämmittä sitä irralista kuitua ja mistään ei tullut töhnää ulos?Antti-A kirjoitti:Ei auttanut valokuidun irroitus mustasta muovista ja puhdistus. Silmämääräisesti en siellä likaa havainnut.
Mielestäni valokuitu on yhtä samaa palaa, mutta samapa tuo.
Juotoksetkin näytti ihan ok olevan näin päällisin puolin. Lisää ideoita korjauksesta saa laittaa.
Kai siinä niin käy, että joku kerta ei auta lämmittäminenkään.
Näyttää pahasti siltä että pitää alistua ja kantaa tuohta veholle.
Kai se virtalukossa vika on kun kahdella avaimella käyttäytyy samalla lailla ja virtalukkoa lämmittämällä alkaa toimimaan.
Ajattelin jo laittaa hehkulampun virtalukon sisälle lämmmittämään tarvittaessa, mutta se menee jo turhan hankalaksi.
jos niin kyse on huonosta tinauksesta/huonosta komponentista
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
Re: OHJE: Temppuilevan virtalukon korjaus
Antti-A:
Niitä kuituja saattaa olla monenlaisia, koska en minäkään omassani nähnyt mitään liitoskohtaa, vaan ihan
yhtenäiseltä se näytti. Ja lika oli kyllä sen muovin ja kuidun välissä. Ehkä se sitten sieltäkin haittaa valon taittumista ja
etenemistä.
Oletko varma että juuri virtalukon lämmitys auttaa, vai olisiko rattilukko? Kannattaisi ehkä vielä, jos johdoissa riittää
pituutta, kytkeä virtalukko avonaisena kiinni (johtojen kanssa saa olla tarkkana, koska kotelossahan on ne pykälät
mitkä estää kytkemästä johtoja väärin) ja lämmittää juuri sitä. Jos alkaa toimia, niin luulisi että mahdollisen "kylmäjuotoksen"
pystyy löytämään.
Niitä kuituja saattaa olla monenlaisia, koska en minäkään omassani nähnyt mitään liitoskohtaa, vaan ihan
yhtenäiseltä se näytti. Ja lika oli kyllä sen muovin ja kuidun välissä. Ehkä se sitten sieltäkin haittaa valon taittumista ja
etenemistä.
Oletko varma että juuri virtalukon lämmitys auttaa, vai olisiko rattilukko? Kannattaisi ehkä vielä, jos johdoissa riittää
pituutta, kytkeä virtalukko avonaisena kiinni (johtojen kanssa saa olla tarkkana, koska kotelossahan on ne pykälät
mitkä estää kytkemästä johtoja väärin) ja lämmittää juuri sitä. Jos alkaa toimia, niin luulisi että mahdollisen "kylmäjuotoksen"
pystyy löytämään.
Re: OHJE: Temppuilevan virtalukon korjaus
Kokeilin virtalukkoa "irtonaisena" mutta silloin se tietyst pelasi koko ajan. Yksi juotos siitä löytyi joka oli toisella puolella piirikorttia huonon näköinen. Parantelin sitä, mutta vika on edelleen olemassa.
Nyt olen huomannut ettei virtalukko tarvitse edes lämpöä herätäkseen.
Silloin kun ei ole avaimen virtalukkoon laittamisesta mitään tapahtunut -> laitan eberin päälle -> ennen kuin eberi ehtii käynnistyä virtalukko alkaa toimimaan. Aivan kuin eberin kytkeminen herättäisi auton henkiin ja virtalukkokin alkaa toimimaan.
Olisiko ongelma siinä, että virtalukko ei aina tunnista koska avain lukkoon työnnetään, eikä näin ollen edes ala kyselemään avaimelta tietoja?
En ole oikein selvillä mikä virtalukossa varsinaisesti sen ensimmäisen tunnistuksen avaimesta tekee -> onko se mekaaninen juttu jonka avaimessa olevat pykälät tekee vai sähkömagneettinen(virtalukossa on "käämilankaa" avainpesän ympärillä).
Nyt olen huomannut ettei virtalukko tarvitse edes lämpöä herätäkseen.
Silloin kun ei ole avaimen virtalukkoon laittamisesta mitään tapahtunut -> laitan eberin päälle -> ennen kuin eberi ehtii käynnistyä virtalukko alkaa toimimaan. Aivan kuin eberin kytkeminen herättäisi auton henkiin ja virtalukkokin alkaa toimimaan.
Olisiko ongelma siinä, että virtalukko ei aina tunnista koska avain lukkoon työnnetään, eikä näin ollen edes ala kyselemään avaimelta tietoja?
En ole oikein selvillä mikä virtalukossa varsinaisesti sen ensimmäisen tunnistuksen avaimesta tekee -> onko se mekaaninen juttu jonka avaimessa olevat pykälät tekee vai sähkömagneettinen(virtalukossa on "käämilankaa" avainpesän ympärillä).
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: OHJE: Temppuilevan virtalukon korjaus
Vois olla väylään liityvää(auto ei "herää" ja lämmitimen kytkeminen herättä sen)Antti-A kirjoitti:Kokeilin virtalukkoa "irtonaisena" mutta silloin se tietyst pelasi koko ajan. Yksi juotos siitä löytyi joka oli toisella puolella piirikorttia huonon näköinen. Parantelin sitä, mutta vika on edelleen olemassa.
Nyt olen huomannut ettei virtalukko tarvitse edes lämpöä herätäkseen.
Silloin kun ei ole avaimen virtalukkoon laittamisesta mitään tapahtunut -> laitan eberin päälle -> ennen kuin eberi ehtii käynnistyä virtalukko alkaa toimimaan. Aivan kuin eberin kytkeminen herättäisi auton henkiin ja virtalukkokin alkaa toimimaan.
Olisiko ongelma siinä, että virtalukko ei aina tunnista koska avain lukkoon työnnetään, eikä näin ollen edes ala kyselemään avaimelta tietoja?
En ole oikein selvillä mikä virtalukossa varsinaisesti sen ensimmäisen tunnistuksen avaimesta tekee -> onko se mekaaninen juttu jonka avaimessa olevat pykälät tekee vai sähkömagneettinen(virtalukossa on "käämilankaa" avainpesän ympärillä).
tarkistele ne 2 johtoa siinä pikku liitimessä
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
Re: OHJE: Temppuilevan virtalukon korjaus
Joo pitää kattoa vielä niitä johtoa.
Tosin tänään ei auttanut eberi eikä lämpö. Mittaristostakin meni km lukema viivaksi -> kaukosäätimet eivät keskuslukkoa enää muutaman kerran jälkeen avanneet tai sulkeneet. Avaimen valo kyllä syttyi kun nappia painoi.
Meinasi jo otsaan uloke kasvaa, kun piti lapset hakea hoidosta, ahdistusta lisäsi vielä kunnon flunssa kuumeella ja mersu ei inahdakaan.
Nappasin akun johdon irtin ja laitoin hetken päästä takaisin. Mersu alkoi toimimaan niin kuin ei mitään vikaa olisi koskaan ollutkaan. Alkaa vehon taksat tuntumaan kohta kohtuullisilta, jos sama meno jatkuu.
Tosin tänään ei auttanut eberi eikä lämpö. Mittaristostakin meni km lukema viivaksi -> kaukosäätimet eivät keskuslukkoa enää muutaman kerran jälkeen avanneet tai sulkeneet. Avaimen valo kyllä syttyi kun nappia painoi.
Meinasi jo otsaan uloke kasvaa, kun piti lapset hakea hoidosta, ahdistusta lisäsi vielä kunnon flunssa kuumeella ja mersu ei inahdakaan.
Nappasin akun johdon irtin ja laitoin hetken päästä takaisin. Mersu alkoi toimimaan niin kuin ei mitään vikaa olisi koskaan ollutkaan. Alkaa vehon taksat tuntumaan kohta kohtuullisilta, jos sama meno jatkuu.
- Michelinukko
- Vakiokalustoa
- Viestit: 98
- Liittynyt: Pe 10.10.2008 10:40
Re: OHJE: Temppuilevan virtalukon korjaus
Tuli tuossa ostettua 202 -99 halvalla virtalukko vikaisena(oli käytetty piuhan päässä) ja korjaus arvio 1500e.Keskuslukko oli täysin mykkä ja avaimen kun laittoi paikoilleen ei tapahtunut mitään.Nooh menihän siinä 1,5h ja vähän elektroniikkapuhdistus spräytä niin taas pelaa.202 ei ole tuota kulmaa ollenkaan,avaimelta on suoralinja tunnistimelle.Tunnistimen päällä oli mieletön pölykerros,ei tarvinnut ottaa kuin kuoret irti ja spräyllä puhdistus.Kakessa on vielä jotain häikkää koska ei aukaise ovia,lukkoon saa ja kontti aukee.Mistäs sais halvalla uuden?Käykö muista malleista?Ilmeisesti uusi avain koodautuu itsestään kun tökkää lukkoon ja antaa olla 2 tuntia?
Re: OHJE: Temppuilevan virtalukon korjaus
Täällä tutkimukset jatkuu.
Virtalukko ei taaskaan tunnistanut avainta (pikku pakkanen). Otin virtalukon jälleen auki ja laitoin kiinni oheisen kuvan mukaisesti: Virtalukko ei näinkään ensimmäisellä avaimen laittokerralla toiminut, mutta heti toisella alkoi toimimaan vaikka mitään en varsinaisesti tehnyt. Virtalukko ei käytännössä voinut lämmetä kun olin koko ajan ulkona.
Virtaukon päässä oleva yksittäinen valkoinen johto ei liity avaimen tunnistamiseen -> tai näin ainakin tulkitsin koska avain tunnistuu vaikka ko. johtoa ei ole kytketty. Sattuuko joku tietämään mikä ko. johto on, tässä siitä lähikuva: Sinisellä liittimellä oleva johto on vakkarin viiksestä tuleva johto. Muista johdoista ei ole tietoa mihin menevät tai mistä tulevat.
Virtalukko ei taaskaan tunnistanut avainta (pikku pakkanen). Otin virtalukon jälleen auki ja laitoin kiinni oheisen kuvan mukaisesti: Virtalukko ei näinkään ensimmäisellä avaimen laittokerralla toiminut, mutta heti toisella alkoi toimimaan vaikka mitään en varsinaisesti tehnyt. Virtalukko ei käytännössä voinut lämmetä kun olin koko ajan ulkona.
Virtaukon päässä oleva yksittäinen valkoinen johto ei liity avaimen tunnistamiseen -> tai näin ainakin tulkitsin koska avain tunnistuu vaikka ko. johtoa ei ole kytketty. Sattuuko joku tietämään mikä ko. johto on, tässä siitä lähikuva: Sinisellä liittimellä oleva johto on vakkarin viiksestä tuleva johto. Muista johdoista ei ole tietoa mihin menevät tai mistä tulevat.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: OHJE: Temppuilevan virtalukon korjaus
Lisää kuvia, kun niitä on kiva katsoa.
Sen verran on toimintaa sevinnyt, että laitettaessa avain virtalukkoon kuparinen osa painaa piirilevyllä olevaa katkaisijaa. Tämä katkaisija antaa luvan rattilukon vapautukseen ja päinvastoin. Kuva: Keskiosassa piirilevyä näkyy kaksi releen kärkien näköistä osaa. Nehän voisi olla osia jotka aikaa myöten kuluu/hapettuu tms. Niihin vain ei oikein pääse käsiksi. Kuva: Valokuidun asento ei tunnu olevan kovin herkkä. Toimii vaikka kuitu on nostettu kiinnityssakaroistaan irti.
Tällaista tällä kertaa.
Sen verran on toimintaa sevinnyt, että laitettaessa avain virtalukkoon kuparinen osa painaa piirilevyllä olevaa katkaisijaa. Tämä katkaisija antaa luvan rattilukon vapautukseen ja päinvastoin. Kuva: Keskiosassa piirilevyä näkyy kaksi releen kärkien näköistä osaa. Nehän voisi olla osia jotka aikaa myöten kuluu/hapettuu tms. Niihin vain ei oikein pääse käsiksi. Kuva: Valokuidun asento ei tunnu olevan kovin herkkä. Toimii vaikka kuitu on nostettu kiinnityssakaroistaan irti.
Tällaista tällä kertaa.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: OHJE: Temppuilevan virtalukon korjaus
No mutta tämähän on hieno topiikki !
Täytynee kokeilla myöskin omaan mursuun, jos ei tarvitsis aina väännellä avainta virtalukossa ennenku hyväksyy avaimen..
Täytynee kokeilla myöskin omaan mursuun, jos ei tarvitsis aina väännellä avainta virtalukossa ennenku hyväksyy avaimen..
Köyhillä on kiire...
Re: OHJE: Temppuilevan virtalukon korjaus
Pitääkö toi musta muovikuori vääntää rikki jotta saa tuon kirkkaan kuidun erilleen? Ja voiko sieltä paljastua vielä lisää jotain pölyä/likaa mikä ei päällepäin näy?
Olen nyt purkanut koko hässäkän auki pariin kertaan ja putsannut osan päältäpäin ja silti vain lämmittäessä tunnistaa taas avaimen...
Pikaista apua kaivataan!
Olen nyt purkanut koko hässäkän auki pariin kertaan ja putsannut osan päältäpäin ja silti vain lämmittäessä tunnistaa taas avaimen...
Pikaista apua kaivataan!
Re: OHJE: Temppuilevan virtalukon korjaus
Vaimokkeen w203 mesessä oli tuota vikaa että ei avannut keskuslukitusta eikä tunnistanut avainta jos oli pakkasta enemmän tai vähemmän.
Virtalukon lämmitys auttoi asiaa. Tyyppivika on joissakin 2000-luvun alun mersuissa. Syynä on jompikumpi Eis:n eli virtalukon piirilevyllä oleva mikroprosessori, joissa on sisäinen huono kontakti (valmistusvika) Käytin virtalukkoa Vaasassa Vekatronicsilla ja kuntoonhan se siellä tuli. Autoelektroniikasta tajuavat yritykset kyllä osaavat korjata vian, vaatii vain sen viallisen mikroprosessorin vaihdon ja ohjelmoinnin. Hinta 1/5 osa mitä maksaisi uusi EIS.
Virtalukon lämmitys auttoi asiaa. Tyyppivika on joissakin 2000-luvun alun mersuissa. Syynä on jompikumpi Eis:n eli virtalukon piirilevyllä oleva mikroprosessori, joissa on sisäinen huono kontakti (valmistusvika) Käytin virtalukkoa Vaasassa Vekatronicsilla ja kuntoonhan se siellä tuli. Autoelektroniikasta tajuavat yritykset kyllä osaavat korjata vian, vaatii vain sen viallisen mikroprosessorin vaihdon ja ohjelmoinnin. Hinta 1/5 osa mitä maksaisi uusi EIS.
-
- Uusi tuttavuus
- Viestit: 1
- Liittynyt: Pe 25.01.2013 16:28
Re: OHJE: Temppuilevan virtalukon korjaus
Hei miten tuon virtalukon saa irroitettua c 203:sta, saako sen irti ilman koko koelaudan purkamista? Mulla ilmeisesti vikaa virtalukossa, koskakarlos830 kirjoitti:Vaimokkeen w203 mesessä oli tuota vikaa että ei avannut keskuslukitusta eikä tunnistanut avainta jos oli pakkasta enemmän tai vähemmän.
Virtalukon lämmitys auttoi asiaa. Tyyppivika on joissakin 2000-luvun alun mersuissa. Syynä on jompikumpi Eis:n eli virtalukon piirilevyllä oleva mikroprosessori, joissa on sisäinen huono kontakti (valmistusvika) Käytin virtalukkoa Vaasassa Vekatronicsilla ja kuntoonhan se siellä tuli. Autoelektroniikasta tajuavat yritykset kyllä osaavat korjata vian, vaatii vain sen viallisen mikroprosessorin vaihdon ja ohjelmoinnin. Hinta 1/5 osa mitä maksaisi uusi EIS.
ovet aukeavat mut virtalukko ei sano mitään.
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: OHJE: Temppuilevan virtalukon korjaus
Helposti siinä avain pesän ja sen ulkoreunan välissä onNaftapannu52 kirjoitti:Hei miten tuon virtalukon saa irroitettua c 203:sta, saako sen irti ilman koko koelaudan purkamista? Mulla ilmeisesti vikaa virtalukossa, koskakarlos830 kirjoitti:Vaimokkeen w203 mesessä oli tuota vikaa että ei avannut keskuslukitusta eikä tunnistanut avainta jos oli pakkasta enemmän tai vähemmän.
Virtalukon lämmitys auttoi asiaa. Tyyppivika on joissakin 2000-luvun alun mersuissa. Syynä on jompikumpi Eis:n eli virtalukon piirilevyllä oleva mikroprosessori, joissa on sisäinen huono kontakti (valmistusvika) Käytin virtalukkoa Vaasassa Vekatronicsilla ja kuntoonhan se siellä tuli. Autoelektroniikasta tajuavat yritykset kyllä osaavat korjata vian, vaatii vain sen viallisen mikroprosessorin vaihdon ja ohjelmoinnin. Hinta 1/5 osa mitä maksaisi uusi EIS.
ovet aukeavat mut virtalukko ei sano mitään.
Ura mistä saa ruuvatua sen ulkoreunan irti sitten vaan lykää sen jalkatilaan
Kunhan ensin ottanut sen jalkojen päällä olevan verhoilun palan pois
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
Re: OHJE: Temppuilevan virtalukon korjaus
Itse lähetin myös virtalukon Vekatronicsille jossa vaihdettiin viallinen Motorolan valmistama prosessori. Nyt auto ei ilmeisesti tunnista lukkoa omakseen vaan näytölle ilmestyy kilometrilukeman kohdalle pelkkiä viivoja eikä pidä pienintäkään ääntä. Vekatronicsilta sanoivat että sieltä lähtiessä lukko toimi niin kuin pitääkin.
Osaisiko joku auttaa?
Osaisiko joku auttaa?
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: OHJE: Temppuilevan virtalukon korjaus
Normaali lopputulos ko paikastaParkkari kirjoitti:Itse lähetin myös virtalukon Vekatronicsille jossa vaihdettiin viallinen Motorolan valmistama prosessori. Nyt auto ei ilmeisesti tunnista lukkoa omakseen vaan näytölle ilmestyy kilometrilukeman kohdalle pelkkiä viivoja eikä pidä pienintäkään ääntä. Vekatronicsilta sanoivat että sieltä lähtiessä lukko toimi niin kuin pitääkin.
Osaisiko joku auttaa?
milloin myyvät diselin bensan mittaristoja
ja kun kilsat ei näy niin joo kyllä ne sinne kohta ilmestyy(vaikka sen tietää jo esson baarin heputkin että ei niin käy...)
ja millon mitäkin...
Valitettavasti
nyt siihen on oikeestaan enään xxxx€
maksavia ratkisuja kun se piiri on vaihdettu ja vanha menetetty
E:mikäs auto on kyseesä?
ehkä pieni mahdolisuus on vileä
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
Re: OHJE: Temppuilevan virtalukon korjaus
Onko kukaan purkanut valokuitua kokonaan ulos W208:sta, tai varmaan W202:ssakin samanlainen. Miten tuosta pitäisi lähteä sitä purkamaan, ei ihan uskaltanut vielä leväyttää noita piirikortteja irti toisistaan? Vikakuvaus tosiaankin samanlainen kun ketjun alkuperäisessä viestissä.
Numeroin kuvat jos on helpompi kommentoida. Kuvasta saa vasemman yläkulman napilla isomman
Numeroin kuvat jos on helpompi kommentoida. Kuvasta saa vasemman yläkulman napilla isomman
Mersuharrasteet:
W219 CLS 350
C124 230 CE (Vuodesta 2003)
C124 230 CE (projekti)
C208 CLK 230 Kompressor
C209 CLK 240
Muut harrasteet:
Porsche 911 (993 Gemballa)
Ford Mustang Cobra 1997
Mitsubishi Eclipse 1997 "Fast & Furious lookkeri"
Jaguar XJ6 Sovereign 1996
EMW R35 vm. 1955
W219 CLS 350
C124 230 CE (Vuodesta 2003)
C124 230 CE (projekti)
C208 CLK 230 Kompressor
C209 CLK 240
Muut harrasteet:
Porsche 911 (993 Gemballa)
Ford Mustang Cobra 1997
Mitsubishi Eclipse 1997 "Fast & Furious lookkeri"
Jaguar XJ6 Sovereign 1996
EMW R35 vm. 1955
Re: OHJE: Temppuilevan virtalukon korjaus
Jatkan tähän omaan vanhaan aiheeseen, asiaan liittyvällä jutulla....
Edelleen sama Vito 111, 2004 kyseessä. Toinen avain oli unohtunut ulos pöydälle ja kun ne napit ovat kuluneet puhki,
niin vettä oli mennyt sisälle ja vähitellen keskuslukituksen ohjaus lakannut toimimasta. Myös toinen avain kikkaillut välillä
niin että ei toimi virtalukossa. Eli molempia avaimia pitänyt kantaa mukana jos on halunnut sekä lukita ovia että käynnistää.
Lueskelin foorumeilta uuden avaimen hankinnasta ja koodailuista...Vaikutti sen verran hintavalta että päädyin vielä korjailemaan
vikoja vanhoista avaimista.
Ensinnäkin avaimen elektroniikan purkamisen todetaan monessa paikassa olevan mahdotonta, ellei hajota koko runkoa? Kun
pääty (eli paristokotelo) on ensin otettu pois, piirilevyähän pitelee paikoillaan vain pieni valkoinen muoviklipsu, jonka saa varovasti
pienellä ruuvilla taivuttamalla pois ja piirilevy vapautuu. En tiedä onko niitä erilaisia, mutta tässä mallissa ei tosiaan tarvitse hajoittaa
mitään.
Virtalukossa temppuillut avain lähti toimimaan kun ruiskutin siihen elektroniikan puhdistus-spraytä. Toinen(kastunut) olikin vähän hankalampi;
Siinä ei syttynyt edes valo näppäimiä painaessa, joten lähdin tutkimaan virran kulkua patterilta piirille...Kuvia ei nyt valitettavasti tullut otettua,
mutta yritän selittää: Patterin navat yhdistyvät piirilevylle koskettimista joista toinen on pitkä ja toinen lyhyt. Lähdin mittaamaan ohmeja lyhyestä.
Piirilevyllä on aika paljon läpivientireikiä ja heti ekasta sellaisesta vika löytyikin. Ei yhdistänyt puolelta toiselle. Yritin kolvilla kuumetaa uudet tinat
reikään, mutta en saanut johtavuutta aikaan ennen kuin lopulta laitoin pienen kuparilankan avuksi ja kolvasin sen kiinni molemmille puolille.
Kuntoon tuli. Eli kannattaa näköjään ainakin nuo katsoa ennen kuin lähtee tilaamaan uutta avainta.
Edelleen sama Vito 111, 2004 kyseessä. Toinen avain oli unohtunut ulos pöydälle ja kun ne napit ovat kuluneet puhki,
niin vettä oli mennyt sisälle ja vähitellen keskuslukituksen ohjaus lakannut toimimasta. Myös toinen avain kikkaillut välillä
niin että ei toimi virtalukossa. Eli molempia avaimia pitänyt kantaa mukana jos on halunnut sekä lukita ovia että käynnistää.
Lueskelin foorumeilta uuden avaimen hankinnasta ja koodailuista...Vaikutti sen verran hintavalta että päädyin vielä korjailemaan
vikoja vanhoista avaimista.
Ensinnäkin avaimen elektroniikan purkamisen todetaan monessa paikassa olevan mahdotonta, ellei hajota koko runkoa? Kun
pääty (eli paristokotelo) on ensin otettu pois, piirilevyähän pitelee paikoillaan vain pieni valkoinen muoviklipsu, jonka saa varovasti
pienellä ruuvilla taivuttamalla pois ja piirilevy vapautuu. En tiedä onko niitä erilaisia, mutta tässä mallissa ei tosiaan tarvitse hajoittaa
mitään.
Virtalukossa temppuillut avain lähti toimimaan kun ruiskutin siihen elektroniikan puhdistus-spraytä. Toinen(kastunut) olikin vähän hankalampi;
Siinä ei syttynyt edes valo näppäimiä painaessa, joten lähdin tutkimaan virran kulkua patterilta piirille...Kuvia ei nyt valitettavasti tullut otettua,
mutta yritän selittää: Patterin navat yhdistyvät piirilevylle koskettimista joista toinen on pitkä ja toinen lyhyt. Lähdin mittaamaan ohmeja lyhyestä.
Piirilevyllä on aika paljon läpivientireikiä ja heti ekasta sellaisesta vika löytyikin. Ei yhdistänyt puolelta toiselle. Yritin kolvilla kuumetaa uudet tinat
reikään, mutta en saanut johtavuutta aikaan ennen kuin lopulta laitoin pienen kuparilankan avuksi ja kolvasin sen kiinni molemmille puolille.
Kuntoon tuli. Eli kannattaa näköjään ainakin nuo katsoa ennen kuin lähtee tilaamaan uutta avainta.
Re: OHJE: Temppuilevan virtalukon korjaus
Raportoin tästä vaan että taasen yks 111cdi vm 2004 lähti näillä toimenpiteillä toimimaan ok, kiitti!
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 6
- Liittynyt: Ke 11.08.2010 15:25
Re: OHJE: Temppuilevan virtalukon korjaus
Mulla lakkas eilen -05 vitosta virtalukko toimimasta kuin seinään. Ainut mitä se on temppuillu tähän mennessä, on se että välillä on saattanu mennä puolikin minuuttia ennen kuin lukko "tunnistaa" että avain ei ole enää lukossa, ja siis "loksahtaa" lukkoon.
Eilen sitten hinailtiin vito huoltiksen pihasta kun ei enää tunnistanu ollenkaan, että avain on poissa lukosta, ja kun avaimen laittoi uudestaan lukkoon, ei enää kääntynyt mihinkään, eikä kuulunut sitä "loksahtusta".
Tänään sitten putsasin lukon tämän topicin ohjeiden mukaan, ja lukko heräsi henkiin eikä ollut enää mitään viiveitä.
Ja sitten se teki taas saman tempun, ja taas hinailtiin .
Tällä kertaa vika korjaantui itestään, ja lukko heräsin henkiin parin tunnin päästä.
Koitin ajella töyssyistä tietä sen kanssa, mutta pelasi senkin jälkeen ihan normaalisti, eli tuskin kosketushäiriöitä?
Kun vika oli "päällä", lukon lämmittäminen ei vaikuttanut mitään, enkä ole huomannut että tuo olisi kylmillä keleillä perseillyt yhtään sen enempää kun lämpösilläkään.
Minneköhän tuo lukko kannattaisi lähettää tutkittavaksi, vai suoraan veholle?
Eilen sitten hinailtiin vito huoltiksen pihasta kun ei enää tunnistanu ollenkaan, että avain on poissa lukosta, ja kun avaimen laittoi uudestaan lukkoon, ei enää kääntynyt mihinkään, eikä kuulunut sitä "loksahtusta".
Tänään sitten putsasin lukon tämän topicin ohjeiden mukaan, ja lukko heräsi henkiin eikä ollut enää mitään viiveitä.
Ja sitten se teki taas saman tempun, ja taas hinailtiin .
Tällä kertaa vika korjaantui itestään, ja lukko heräsin henkiin parin tunnin päästä.
Koitin ajella töyssyistä tietä sen kanssa, mutta pelasi senkin jälkeen ihan normaalisti, eli tuskin kosketushäiriöitä?
Kun vika oli "päällä", lukon lämmittäminen ei vaikuttanut mitään, enkä ole huomannut että tuo olisi kylmillä keleillä perseillyt yhtään sen enempää kun lämpösilläkään.
Minneköhän tuo lukko kannattaisi lähettää tutkittavaksi, vai suoraan veholle?
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 389
- Liittynyt: Ti 07.08.2012 20:22
Re: OHJE: Temppuilevan virtalukon korjaus
Itellä tekee nyt sellaista että käyntiin lähtee kyllä mutta melkeen aina saa käynnistää autoa uudelleen koska kaikki sähköt häviää mystisesti esim polttoainemittari menee nollille ja pyyhkijät ei toimi jne? Mikä voisi olla
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 389
- Liittynyt: Ti 07.08.2012 20:22
Re: OHJE: Temppuilevan virtalukon korjaus
Mulla on rikkinäinen vara avain joka ei käänny ollenkaan mutta sillä avaimella kuuluu heti se suraus kun tunnistaa avaimen... toimivalla ykkösavaimella taas on joskus pieni viive siinä surauksessa... mitenhän se oireilee jos siinä avaimen kuparikelassa on vikaa?
-
- Uusi tuttavuus
- Viestit: 3
- Liittynyt: Ti 19.02.2013 23:23
Re: OHJE: Temppuilevan virtalukon korjaus
Mulla teki samaa.. Avain oli rikki ..Loppu siihen ku ostin uuden avaimen..anamankeli kirjoitti:Itellä tekee nyt sellaista että käyntiin lähtee kyllä mutta melkeen aina saa käynnistää autoa uudelleen koska kaikki sähköt häviää mystisesti esim polttoainemittari menee nollille ja pyyhkijät ei toimi jne? Mikä voisi olla
Re: OHJE: Temppuilevan virtalukon korjaus
Itellä samaa kuin eräällä aiemmin.. eli ensin, alkoi keskuslukitus renaamaan ei lukinnut kaikkia ovia. Nyt kuoleentui ensin lukitus, patterien vaihto ja keskuslukitus alkoi toimimaan. Noh, avain pesään mitään ei tapahtunut. Aikani ränkkäsin avainta eestaas ja suutus päissäni painoin samalla oven lukitusta napista avain paikalla, niin hätävilkut väläti pari kertaa.. sen jälkeen auto ns. tunnistaa avaimet kun paikalla pesässä ja painaa tuota lukitus nappia niin kuuluu tuo lukos "suraus" ja auto lähtee käyntiin.
Uusi avain nyt tilattu veholta, 360€ jee.. saas nähdä..
Kävin luetuttaa jotkut avain koodit tms, tarkistettiin että varmaan tulee oikea avain. Setä sanoi että oli jättänyt virrat päälle ja jostain syystä oli katkennut virrat kesken touhun.. meinasi että on tuo sähköinen pohja ehkä menossa rikki.. jos näin, onkohan noita korjaillut joku tai tietääkö jkl:n seudulla ketään joka noita osaisi katsoa..?? Elehuolto näyttää korjaavan, 400-550€ 12kk takuulla. Kallista..
Uusi avain nyt tilattu veholta, 360€ jee.. saas nähdä..
Kävin luetuttaa jotkut avain koodit tms, tarkistettiin että varmaan tulee oikea avain. Setä sanoi että oli jättänyt virrat päälle ja jostain syystä oli katkennut virrat kesken touhun.. meinasi että on tuo sähköinen pohja ehkä menossa rikki.. jos näin, onkohan noita korjaillut joku tai tietääkö jkl:n seudulla ketään joka noita osaisi katsoa..?? Elehuolto näyttää korjaavan, 400-550€ 12kk takuulla. Kallista..
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5471
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: OHJE: Temppuilevan virtalukon korjaus
Avaimen kohdalla vikanajani28k kirjoitti:Itellä samaa kuin eräällä aiemmin.. eli ensin, alkoi keskuslukitus renaamaan ei lukinnut kaikkia ovia. Nyt kuoleentui ensin lukitus, patterien vaihto ja keskuslukitus alkoi toimimaan. Noh, avain pesään mitään ei tapahtunut. Aikani ränkkäsin avainta eestaas ja suutus päissäni painoin samalla oven lukitusta napista avain paikalla, niin hätävilkut väläti pari kertaa.. sen jälkeen auto ns. tunnistaa avaimet kun paikalla pesässä ja painaa tuota lukitus nappia niin kuuluu tuo lukos "suraus" ja auto lähtee käyntiin.
Uusi avain nyt tilattu veholta, 360€ jee.. saas nähdä..
Kävin luetuttaa jotkut avain koodit tms, tarkistettiin että varmaan tulee oikea avain. Setä sanoi että oli jättänyt virrat päälle ja jostain syystä oli katkennut virrat kesken touhun.. meinasi että on tuo sähköinen pohja ehkä menossa rikki.. jos näin, onkohan noita korjaillut joku tai tietääkö jkl:n seudulla ketään joka noita osaisi katsoa..?? Elehuolto näyttää korjaavan, 400-550€ 12kk takuulla. Kallista..
Avaimen siitä lukkon menevästä osasta kela irti, pura avain ja kolvaa kiinni
vitrtalukoa tuskin tekee kukkan halvemalla mutta kysy tuolta sercap
Mökkillä
'
'