Pagodan (280) käyntiongelmat

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Matti Äyräväinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 151
Liittynyt: Ma 24.11.2003 14:47

Pagodan (280) käyntiongelmat

Viesti Kirjoittaja Matti Äyräväinen »

Moi,

Juuri nyt ei olisi aikaa/mielenkiintoa perehtyä mekaanisen ruiskun hienouksiin, koska amerikanautoprojekti nielee kaiken ajan. Löytisikö täältä apuja? Kyseessä siis 280 Pagoda.

Moottori rempattu ja ajettu sen jälkeen noin 3000 km. Remppa käsitti porauksen sekä kannen täydellisen kunnostuksen (uudet ohjurit, venat sekä istukkarenkaat). Pientä hifistelyä tuli tehtyä mm. tasaamalla palotilojen tilavuudet sekä täydellisellä tasapainoituksella. Ruiskuun ei tullut kajottua.

Ongelma 1: Auto käynnistyy päivän, parin seisotuksen jälkeen yleensä 5:llä sylinterillä (talven seisotuksen jälkeen 4:llä). Noin puolen minuutin kuluttua käy kaikilla hienosti. Vetää ajossa todella hienosti ja kaikki kaakit ovat taatusti tallissa. Joskus (harvoin) seisotuksen jälkeen käynnistyy kaikilla.

Ongelma 2: Kun moottori on ajon jälkeen on jäähtynyt tunnin tai pari, sitä täytyy sahata tosissaan käyntiin ja se käynnistyy todella tukkoisesti, kastaa tulpat? Heti ajon jälkeen käynnistyy kaikilla ja kunnolla jäähtyneenä käynnistyy kaikilla (seuraavana päivänä todennäköisesti 5:llä...).

Sytkäpuoli on kunnossa. Vaihdoin kaikki suuttimet uusiin. Tuloksena käynnistyminen edelleen 5:llä pytyllä mutta 6. ei tullutkaan mukaan, vaikka käytin lämpimäksi asti. Tulpanjohtoja irroittelemalla ei oikein pystynyt sanomaan, mikä pytty ei ole mukana. Tulpat näyttivät muutaman minuutin käytön jälkeen samanlaisilta. Vaihdoin vanhat suuttimet takaisin, jolloin palasin "lähtöruutuun".

T: Matti
280 SL -70
Continental MK II -57
AAR Cuda
DB 990 Selectamatic -66
VW Polo 1,3 CL -92
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: Pagodan (280) käyntiongelmat

Viesti Kirjoittaja unski »

Jos pitäisi hihasta esittää ideoita heti alkuun niin:

Ongelma 1: Ehdotus: Ruiskupumpun yksi mäntä jumittaa... Paikallistamiseksi voisi mitata esim infrapunalämpömittarilla pakokäyriä käynnistyksen jälkeen.
Ongelma 2: Ehdotus 1: Polttoaine lämpiää ja alkaa kiehua ruiskuputkissa, aihetuu englantilaisittain "vapor lock"...voisi kokeilla jäähdyttää ruiskuputket kylmäsuihkeella ja tarkastella eroa. Ehdotus 2. Kylmäkäynnistin solenoidi toimii väärin. Jos kokeilisi kytkeä sen irti, muuttuisiko tilanne. Ehdotus 3. Tyhjäkäyntiseosta hieman laihemmalle.

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Ylermiraita
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 421
Liittynyt: Ma 22.11.2010 08:06

Re: Pagodan (280) käyntiongelmat

Viesti Kirjoittaja Ylermiraita »

Woee tokkiinsa pumppu se vaatii ölppää gason sekaan..2 tahti tai auto maatti laatikko rasvaa ihan oman maun mukkaan rosentti tai kaksi. :geek: :ugeek: :wtf:
Matti Äyräväinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 151
Liittynyt: Ma 24.11.2003 14:47

Re: Pagodan (280) käyntiongelmat

Viesti Kirjoittaja Matti Äyräväinen »

Kiitos vastauksista.

Eilen moottori käynnistyi kaikilla sylintereillä. Vanhat suuttimet ovat kiinni. Uusilla suuttimilla moottori ei siis alkanut missään vaiheessa käymään kaikilla.

Pumpussa kiertää moottoriöljy. Mitä pumpun osia tämä kierto voitelee? Tapahtuuko mäntien voitelu ainoastaan bensalla? Tuo öljyn kanssa läträäminen ei tunnu luontevalta mutta voihan sitä kokeilla. Uudet bensat ovat mitä ovat mutta bensa ei ole koskaan ollut mikään voiteluaine 4-tahti moottoreissa....

Tämä lämpimänä huono käynnistyvyys ominaisuus tuli kuin taikaiskusta eli tuo solenoidi-vika kuulostaa loogiselta.

Mihin suuntaan sitä pumpussa olevaa tyhjäkäynnin seosruuvia pitää kääntää seoksen laihentamiseksi? Käänsin sitä koneremontin jälkeen johonkin suuntaan, jotta kone jaksoi käydä. En vain muista suuntaa.

Solenoidi, joka lisää kaasua vaihteen ollessa päällä (automaattivaihteisto) on kytketty irti koska toinen (vaihde eteenpäin) painekytkimistä on rikki. Pakin kytkin toimii ja rikkinäisen tilalle on hankittu uusi. Osaako kukaan sanoa kumpi vaihteiston kyljessä olevista kytkimistä on se eteenpäin oleville vaihteille?

Löytyykö jostain räjäytyskuvaa ruiskupumpusta?

T: Matti
280 SL -70
Continental MK II -57
AAR Cuda
DB 990 Selectamatic -66
VW Polo 1,3 CL -92
Ylermiraita
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 421
Liittynyt: Ma 22.11.2010 08:06

Re: Pagodan (280) käyntiongelmat

Viesti Kirjoittaja Ylermiraita »

Männät on vaan bensan kanssa tekemisissä ja nykyään pensseli pesu aine on liian kuivaa ja harsittuvaa näille vempeleille :cry: saattaa jäädä kannut ylös ellei oo rasvaa mukana :geek: :ugeek: :thumbdown:
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: Pagodan (280) käyntiongelmat

Viesti Kirjoittaja unski »

Pumpussa kiertää moottoriöljy. Mitä pumpun osia tämä kierto voitelee? Tapahtuuko mäntien voitelu ainoastaan bensalla? Tuo öljyn kanssa läträäminen ei tunnu luontevalta mutta voihan sitä kokeilla. Uudet bensat ovat mitä ovat mutta bensa ei ole koskaan ollut mikään voiteluaine 4-tahti moottoreissa....
Pumppun öljy voitelee nostokoneiston ja käyttövivuston, itse männät on vain polttoainekylvyssä. Männät seuraavat nokka-akselia aivan samoin kuin venttiilit, eli palautus tapahtuu jousivoimalla. Lisäksi isku on vain millejä ja toleranssit minimaalliset. Tuo automaattiöljy tuntuu olevan aika hyvä "taika-aine" noille pumpuille, joten 1-2% seos voisi olla ihan asiaa.

Jos en nyt väärin muista niin vastapäivään kääntö laihentaa.... "Karra" voi varmistaa varmaan asian. Niin, säätö vain ja ainostaan, kun kone on sammutettu.

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
ohjus
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: La 08.04.2006 01:16

Re: Pagodan (280) käyntiongelmat

Viesti Kirjoittaja ohjus »

Kyllä, säätö vastapäivään laihemmalle. Toimintaperiaatetta sun muuta selostusta tuolla: http://www.sl113.org/wiki/Fuel/Injection ainakin kuvissa näkee pumpun jo osittain purettuna ja lisää samassa paikkaa keskustelufoorumeilla (vois löytyä se räjäytyskuvakin) - osaan materialista vaatii sitten vaan rekisteröinnin.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13292
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Pagodan (280) käyntiongelmat

Viesti Kirjoittaja karra »

Mertzi60 aikoinaan neuvoi että suihkuputkissa saattaa olla skeidaa joka voi tukkia suuttimen. Rivipumpulle voisi antaa ensin viikon tolueenihoidon joka liuottaa ne hartsit ym, sieltä. Sitten bensan sekaan 1-2% ATF:ää ja kokeilu.

Ne suihkuputket (ja vissiin suutimet) voisi sitten käyttää ultraäänipesussa ja puhallella puhtaaksi.

Omassa pagoda- ja 6.3 topkissa on juttua näistä.

Kuulin talvella että Turussa päin on nyt paja jolla on bensaruiskuun soveltuva testipenkki ja aikovat yrittää alkaa korjaamaan näitä mekaanisia ruiskupumppuja. Minulla on tiedossa MB-klubilainen joka on vienyt sinne avoponttooninsa (caruson exä) hoitoon, palautetta ei ole häneltä vielä tullut...
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Vastaa Viestiin