Maalausohjeita mersuväelle kaivataan ?

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
sportsman
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2612
Liittynyt: Ke 10.08.2005 12:46
Paikkakunta: Lahti

Maalausohjeita mersuväelle kaivataan ?

Viesti Kirjoittaja sportsman »

Moi!

Kun tien päällä liikkuu niin näkee ,ikävä kyllä , kohtalaisen usein ruosteisia mersuja liikenteessä. Harvoinhan auto ruostuu kokonaan samantien, vaan yleensä ruoste lähtee jostain pienestä kohtaa liikkeelle.
Netissä on aika vähän tarjolla yksinkertaisia , siis ihan perusvälinein , tehtävien ruostekorjausten teko-ohjeita.
Olisko mahdollista että tähän ketjuun onnistuneen korjauksen tehneet laittaisivat tietoa siitä :
- Miten korjataan esim takaluukun lukon ympäristön pieni ruostevaurio ?
- Miten korjataan lokasuojan reunassa oleva pieni ruostevarurioa ?
Ohjeet metalliväreille ja tavallisillle väreille.

Näin ehkä saataisiin entistä hienompia mersua ihailla liikenteessä !!
Vai onko niin, että ainoa tapa hoitaa yllä olevat pienet korjaukset on viedä auto maalaamolle ???
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
Avatar
-230k-
Mersumies
Mersumies
Viestit: 859
Liittynyt: Su 21.08.2011 19:49
Paikkakunta: Masku

Re: Maalausohjeita mersuväelle kaivataan ?

Viesti Kirjoittaja -230k- »

Mielestäni olisi myös tarvetta yleiselle maalaustopicille, kun lähtee aina itse jotain projektia tekemään niin neuvoille olisi aina käyttöä.
Eri ruosteenestot,ruosteensyöjät,muunto-aineet,epoksi,happo,sinkki jne.
Maalirajan häivyttäminen,vesi ja öljy erottimet kompuralle sun muuta.
Ruiskun suuttimet,maalin kuivumisajat(joo maalikohtasia...) kerroksien määrä, märkää märälle vai normaalisti, välihionta lakkauksessa.
Ei taida olle erikseen mitään maalaus Forumia/nettisivuja joissa voisi ammattilaisilta kysellä.
w447 114CDI -15
exS212 220CDI -14
exS205 180CDI -16
exW212 220CDI -14
exS211 320CDI -07
exW124 300D -91
exS211 320CDI -04
exW202 230K -96
exS124 300D -87
van_gils
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1251
Liittynyt: Su 23.04.2006 21:52
Paikkakunta: Keski-suomi

Re: Maalausohjeita mersuväelle kaivataan ?

Viesti Kirjoittaja van_gils »

Voisi olla ideaa aloittaa johonkin aihe maalaukselle tosiaan! Vois udella esim jarrusatuloiden maalauksesta yms muusta :roll: Itse kun ajattelin talven aikana noi satulat putsailla ja koittaa maalata, jäljen ei tarvii olla millään muotoa "ammattimainen" mutta vannepäivityksen myötä olisi hyvä vähän siistiä satuloita kun jäävät kumminkin todennäköisesti näkösälle...
SE TOIMII SITTENKIN!!! VAI TOIMIIKO SITTENKÄÄN???



EX-W123 200 B (1982)
EX-W123 240 D (1980?)
EX-W203 C180 sporcoupe (2001)
EX-Vito 112cdi (2001)kutiteltu
EX-C124 300CE-24 (1991)kesäKisu
EX-W220 S500(1999)Paras ajaa, huonoin omistaa
EX-Triumph Speedmaster (2010)
R129 500SL(1990)Remmillä ;)
BMW 330XdA(2001)Käyttö-katiska
Suzuki m1800r(VZR) (2006)
W210 E55 AMG(1998) Nykyinen kesäKisu
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Maalausohjeita mersuväelle kaivataan ?

Viesti Kirjoittaja atlas »

Tuolla on ohjeita ja videotakin:
http://www.automaalit.net/" onclick="window.open(this.href);return false;
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Maalausohjeita mersuväelle kaivataan ?

Viesti Kirjoittaja pera8x »

olen veskolan kanssa samaa mieltä siitä, että kyllä niita maalausohjeita on foorumilla ollu. ja varmana vielä tulee lisääkin. maalaaminen on vähän eri homma, kun leikkimökin rakentaminen. molemmat käsitöitä ja molemmissa tarvii osata jotain. silti maalaaminen tuntuu jotenkin mystisen hankalalta ja juuri siihen parhaaseen lopputulokseen pääsemiseks ei ole mitään tiettyä reseptiä. no joo, kyllä siinä voi neuvoa ja varmasti ensialkuun pääsee foorumin kautta saaduilla, taikka muualta saaduilla ohjeilla ja opastuksella. olen kuitenkin tullu siihen lopputulokseen, että sitä lopullista reseptiä ei saa mistään muualta, kun tekemällä. tekemällä, munimalla, oppimalla ja taas tekemällä. tekniikkana siis "leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä!"

maalit vaihtelee, ruiskut viahtelee, lämpötilat, kosteudet, kaikki vaihtelee. esimerkkinä vaikka nokkapellin maalaus. joku kertoo ohjeeks, että 1. hioo ne vanhat maalit karheeks 400 paperilla. 2. ruosteet hiotaan pellille saakka. 3. sumutetaan pohjamaali tinneriin lantrattuna 1:3. sitten kuivatellaan 20 minsaa. sitten sumutetaan sikkenssin metallimassa sama 1:3 lantrattuna tinneriin. sitten odotellaan puol tuntia ja ruiskastaan lakka pintaan. lakkaan laitetaan kovetinta 1:3 ja lantrinki tinneria 1:10. sumutetaan ohut harso, odotetaan 3 minuuttia, sumutetaan märäks. odotetaan puol tuntia ja sumutetaan vielä "märäks".

no, joku tekee noilla ohjeilla, millä se toinenkin oli saanu priima tavaraa, mutta lopputuloksena onkin appelsiiniä ja vanhat maalit kiehuu uuden läpi. missä vika? siinäpä se. vika voi olla monessakin paikassa. uus maali ei ole sopivaa vanhan kanssa. kuivumis ajat liian pitkiä, taikka lyhyitä suhteessa ilman lämpötilaan. liian nopea, taikka hidas ruiskutus jne. tekemällä sen parhaiten oppii, kunhan saa ensin jostain edes pikkasen alkuvauhtia ja neuvoja. ei sitä kukaan ilman minkäänlaisia neuvoja ole oppinut maalaan. jostain se on lähdettävä.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5245
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: Maalausohjeita mersuväelle kaivataan ?

Viesti Kirjoittaja S202 »

Maalasin etupuskurin ja kysyin maaliliikkeestä neuvot miten mikäkin maalataan ja käskin sekoittaa ohentimet valmiiksi. Spray pullosta muovitartuntaa pari kerrosta. Vajaan tunnin päästä iso spraypurkillinen filleriä eli sellasta täyttävää pohjamaalia. Se kun oli muutaman tunnin päästä kuiva niin hion 400-800-1000 pinnan jokapuolelta sileeksi ja metalliväri pintaan. Uus kerros hetken päästä. 3 tuntia odottelua ja lakka. Tunnin päästä toinen lakkakerros. No lakka oli aika jäykkää tavaraa joten pinta jäi jonku verran appelsiinille. No parin kk päästä puskuri työnalle ja jollain 600-800-1200-2000 papereilla ja runsaalla vesimäärällä hioin pinnan tasaiseksi ja kiillottelin kaikenlaisilla ainella ja siitähän tuli lähes täydellinen.
S124 300TE
S211 E500
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: Maalausohjeita mersuväelle kaivataan ?

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

pera8x kirjoitti:olen veskolan kanssa samaa mieltä siitä, että kyllä niita maalausohjeita on foorumilla ollu. ja varmana vielä tulee lisääkin. maalaaminen on vähän eri homma, kun leikkimökin rakentaminen. molemmat käsitöitä ja molemmissa tarvii osata jotain. silti maalaaminen tuntuu jotenkin mystisen hankalalta ja juuri siihen parhaaseen lopputulokseen pääsemiseks ei ole mitään tiettyä reseptiä. no joo, kyllä siinä voi neuvoa ja varmasti ensialkuun pääsee foorumin kautta saaduilla, taikka muualta saaduilla ohjeilla ja opastuksella. olen kuitenkin tullu siihen lopputulokseen, että sitä lopullista reseptiä ei saa mistään muualta, kun tekemällä. tekemällä, munimalla, oppimalla ja taas tekemällä. tekniikkana siis "leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä!"

maalit vaihtelee, ruiskut viahtelee, lämpötilat, kosteudet, kaikki vaihtelee. esimerkkinä vaikka nokkapellin maalaus. joku kertoo ohjeeks, että 1. hioo ne vanhat maalit karheeks 400 paperilla. 2. ruosteet hiotaan pellille saakka. 3. sumutetaan pohjamaali tinneriin lantrattuna 1:3. sitten kuivatellaan 20 minsaa. sitten sumutetaan sikkenssin metallimassa sama 1:3 lantrattuna tinneriin. sitten odotellaan puol tuntia ja ruiskastaan lakka pintaan. lakkaan laitetaan kovetinta 1:3 ja lantrinki tinneria 1:10. sumutetaan ohut harso, odotetaan 3 minuuttia, sumutetaan märäks. odotetaan puol tuntia ja sumutetaan vielä "märäks".

no, joku tekee noilla ohjeilla, millä se toinenkin oli saanu priima tavaraa, mutta lopputuloksena onkin appelsiiniä ja vanhat maalit kiehuu uuden läpi. missä vika? siinäpä se. vika voi olla monessakin paikassa. uus maali ei ole sopivaa vanhan kanssa. kuivumis ajat liian pitkiä, taikka lyhyitä suhteessa ilman lämpötilaan. liian nopea, taikka hidas ruiskutus jne. tekemällä sen parhaiten oppii, kunhan saa ensin jostain edes pikkasen alkuvauhtia ja neuvoja. ei sitä kukaan ilman minkäänlaisia neuvoja ole oppinut maalaan. jostain se on lähdettävä.
Tuo kertoo lähes kaiken. Maalin kuplii heti jos alle jää rasvaa. Auto pitää siis ennen ruiskutuksia hinkata rasvanpoistajalla ja liimaliinalla. Teippauksien jälkeen auto pitää puhaltaa joka puolelta paineilmalla ettei roskat leviä maalatessa maalipintaan. Huono pinta voi johtua vaikka huonoista pohjatöistä, ruiskun säädöistä, lakan laadusta... Maalamista ei tosiaan opi teorian avulla vaan sitä pitää harjotella ja epäonnistua monta kertaa. Teoriasta saa kuitenkin lähtökohdat siihen mitä pitää tehdä.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
jartuo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1950
Liittynyt: Su 01.08.2004 17:12
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Maalausohjeita mersuväelle kaivataan ?

Viesti Kirjoittaja jartuo »

Maalaaminen on ihan kivaa hommaa, normi tallissa tapahtuva maalaus on aina hieman pölyistä vaikka mitä tekisi.
Pölyt saa kiilloitettua pois maalipinnasta. Itselläni suurin ongelma on turha hoppuilu, en malta odotaa riittävän kauan kerrosten välillä. Eli maltti on valttia ja puhtaus on puoli hommaa.
Pessimisti Ei Pety
W124 250 Man.
W309 om603.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Maalausohjeita mersuväelle kaivataan ?

Viesti Kirjoittaja atlas »

Jos tinnerillä ohenteletta maalia niin vituiksi menee kun haihtuminen on liian nopeaa.Monet maalaukset olen nähnyt pilattavan tällä.
tärkeää on lämpötila ,sekoitus suhde eli viskositeetti joka vielä kokeillaan käsin.
Itsekin aikoinaan maalasin paljon mutta jotain kommähdykdiä tulee jos on pitkään maalaamatta ja sitten yhden maali valmistajan sekoitus suhde ohennetta oli väärä ja älysin sen liian myöhään kun ei voinut enää tehdä mitää niin uusiksihan se meni.
Pitäisi vaan tuttujen maalien kanssa pelata kun eri merkit käyttäytyy eri tavalla ja ruisku tulisi olla ainakin puhdas ja viuhka tasainen.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
BTriker
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1252
Liittynyt: Ti 03.02.2009 15:43
Paikkakunta: Näläkämaa

Re: Maalausohjeita mersuväelle kaivataan ?

Viesti Kirjoittaja BTriker »

Ja vedä aina pahviin tai johonkin koekappaleeseen testivedot niin näet pitääkö lisätä ohennettä(appelsiinipinta) vai valuuko ja lisää joko ohennetta tai lisää ainetta.
W163 mölli
-ekoautoilua parhaimmillaan-
Ex:t :
W124 300D
W140 S300TD
S203 270CDI,
S210 E320CDI,
C126 compound "300STC",
W124 E300D,
S124 300TDT (BorgWarner ja PPD),
S124 E300TD,
W638 Vito 110D
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: Maalausohjeita mersuväelle kaivataan ?

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

BTriker kirjoitti:Ja vedä aina pahviin tai johonkin koekappaleeseen testivedot niin näet pitääkö lisätä ohennettä(appelsiinipinta) vai valuuko ja lisää joko ohennetta tai lisää ainetta.
Peltisiä koepalasia voi ostaa maalitarvikkeita myyvästä kaupasta. Hyvä ostos jos maalailee enemmän. Pahvi kun ei kerro kaikkea.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Maalausohjeita mersuväelle kaivataan ?

Viesti Kirjoittaja atlas »

Pahvi tosiaan imee itseensä sitä maalia ja vääristää tulosta.
Mittatikulla kyllä pitäis tai sekoitus mukilla jossa asteikko kannattaa sotkea aineet ja kyllä se sillä enimmäkseen sattuu kohdilleen.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: Maalausohjeita mersuväelle kaivataan ?

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Jos autoa paikkamaalataan niin siihen tuo peltilipare on omiaan kun voi sitten verrata sitä auton muuhun maalipintaan. Kupissa tai tikulla on hyvä sotkea ja ammattilaisilla on tietenkin vaa'at.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
d.artsi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: Ke 11.05.2011 10:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Maalausohjeita mersuväelle kaivataan ?

Viesti Kirjoittaja d.artsi »

Edullinen konsti viskoosin mittaamiseen lienee se että ottaa jonkinlaisen 1 dl:n vetävän mukin, jogurtti tms. ja poraa mukin pohjaan 3,5mm läpimitaltaan olevan reiän. Kun ohennettu maali (1 dl) valuu läpi n.18-20 sekunnissa, viskoosi on kokolailla kohdallaan. En tosin väitä että näin olisi välttämättä nykymaalien kohdalla mutta moista viskoosimittaa käytettiin ennenvanhaan (70-luvulla) auton maalauksissa...

- Artsi -
W203 -01
Avatar
sonikki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2799
Liittynyt: Pe 19.03.2004 18:09
Paikkakunta: Katko

Re: Maalausohjeita mersuväelle kaivataan ?

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Paras vinkki mitä itse voin antaa on se että heittäkää ne markan maaliruiskut metsään ja kiikuttakaa auto ammattilaiselle pinnan vetoon.
Jos ammattilainen ylimaalaa auton pro-vehkeillä ilman ötököitä, pölyä, aplaria tai valumia maalipinnassa parilla satkulla (kun itse tekee pohjat ja hommaa maalit + lakat) nii en mä ymmärrä kuka näiden kanssa viitsii puljata itse jossaa hämysessä tallissa :D
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5245
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: Maalausohjeita mersuväelle kaivataan ?

Viesti Kirjoittaja S202 »

Mistä tollasia maalareita löytää? Itse maalaaminenhan ei ihan niin vaikeaa ole mitä luulis, vaan se että malttaa/osaa tehdä kunnon pohjat. Motonetin 60€ ruiskullakin saa hyvän lopputuloksen ku viittii hieroa niitä pohjia.
S124 300TE
S211 E500
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: Maalausohjeita mersuväelle kaivataan ?

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

sonikki kirjoitti:Paras vinkki mitä itse voin antaa on se että heittäkää ne markan maaliruiskut metsään ja kiikuttakaa auto ammattilaiselle pinnan vetoon.
Jos ammattilainen ylimaalaa auton pro-vehkeillä ilman ötököitä, pölyä, aplaria tai valumia maalipinnassa parilla satkulla (kun itse tekee pohjat ja hommaa maalit + lakat) nii en mä ymmärrä kuka näiden kanssa viitsii puljata itse jossaa hämysessä tallissa :D
Tämä topicci on sitä varten jos joku haluaa maalata/opetella maalaamaan itse. Ei sitä varten että käsketään viemään maalarille se auto.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
Terho P
Mersumies
Mersumies
Viestit: 678
Liittynyt: To 24.03.2005 19:32
Paikkakunta: kropsukylä

Re: Maalausohjeita mersuväelle kaivataan ?

Viesti Kirjoittaja Terho P »

Siekkinen kirjoitti:
sonikki kirjoitti:Paras vinkki mitä itse voin antaa on se että heittäkää ne markan maaliruiskut metsään ja kiikuttakaa auto ammattilaiselle pinnan vetoon.
Jos ammattilainen ylimaalaa auton pro-vehkeillä ilman ötököitä, pölyä, aplaria tai valumia maalipinnassa parilla satkulla (kun itse tekee pohjat ja hommaa maalit + lakat) nii en mä ymmärrä kuka näiden kanssa viitsii puljata itse jossaa hämysessä tallissa :D
Tämä topicci on sitä varten jos joku haluaa maalata/opetella maalaamaan itse. Ei sitä varten että käsketään viemään maalarille se auto.
silti olen sonikin kanssa pitkälti samaa mieltä,riippuu hiukan autostakin toki. mut ihan vinkkinä jos meinaa maalaamoa käyttää niin sinne EI KANNATA viedä omia värkkejä :!: eiköhän se maalaamo saa ne värit pikkusta etuusammin kuin "kukaan" muu ja maalari on oppinut käyttämään tiettyjä aineita ja ei milellään niitä yhtäkkiä ala vaihtamaan edes yhteen maalaukseen koska jokanen käyttäytyy erilailla :wink:
2.5L 20v pikkukopassa 423/688= 12.8sek. Vähä sutii joskus
Avatar
sonikki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2799
Liittynyt: Pe 19.03.2004 18:09
Paikkakunta: Katko

Re: Maalausohjeita mersuväelle kaivataan ?

Viesti Kirjoittaja sonikki »

S202 kirjoitti:Itse maalaaminenhan ei ihan niin vaikeaa ole mitä luulis, vaan se että malttaa/osaa tehdä kunnon pohjat. Motonetin 60€ ruiskullakin saa hyvän lopputuloksen ku viittii hieroa niitä pohjia.
Kysehän oli pinnan vedosta, ei pohjatöistä. OK pinnan saa vaikka niillä parinkympin kertis-ruiskuilla mutta vaikka sitä ostais 500e ruiskun, ei se tee siintä maalaustilasta yhtään sen parempaa. Harrastajan suurin ongelmahan on nimenomaan se maalaustila ja itse henk.koht. en ole nähnyt yhtä ainuttakaan harrastelijan maalausta missä ei olisi jonkun näköistä virhettä noista ötököistä pölyyn ym. :wink:
Siekkinen kirjoitti:Tämä topicci on sitä varten jos joku haluaa maalata/opetella maalaamaan itse. Ei sitä varten että käsketään viemään maalarille se auto.
Juu en mä kiellä ketään maalaamasta, ajattelin vain mainita tuollaisestakin vaihtoehdosta niin ei kuse vaivalla tehty työ niin todennäköisesti loppumetreillä ja jää loppupeleissä halvemmaksikin jos ei nyt joka viikko meinaa itse jotain maalailla.
Terho P kirjoitti:mut ihan vinkkinä jos meinaa maalaamoa käyttää niin sinne EI KANNATA viedä omia värkkejä :!: eiköhän se maalaamo saa ne värit pikkusta etuusammin kuin "kukaan" muu ja maalari on oppinut käyttämään tiettyjä aineita ja ei milellään niitä yhtäkkiä ala vaihtamaan edes yhteen maalaukseen koska jokanen käyttäytyy erilailla :wink:
No joo mä olen aina maalarin kanssa sopinu minkälaiset väri haetaan ja mistä. Taloudellista hyötyä en ole itse hakenu vaan sitä että maalari pääsis vähemmällä :oops:
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
Avatar
kimmo l
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1507
Liittynyt: Su 19.10.2003 16:58
Paikkakunta: 300km turusta Onneksi!

Re: Maalausohjeita mersuväelle kaivataan ?

Viesti Kirjoittaja kimmo l »

Täälähän satelee asiantuntija tittelin arvoisia viestijä.... :roll:

Aikoinaan noista kirjoitetuista ois saanut tittelin.... :thumbup:
Kuva

Hyvät on perät.......
Auti
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Maalausohjeita mersuväelle kaivataan ?

Viesti Kirjoittaja atlas »

En nyt tiedä mutta itse olen ainakin koulun käynyt maaalari ja nykyään alaa vaihdettuani maalailen omaksi iloksi ja omat autoni pidän ainakin kunnossa myös maalipinnaltaan.
On täällä muuten ihan ammatikseen tekeviäkin maalareita ainakin puolenkymmentä jotka olen tunnistanut kirjoittelun perusteella.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5679
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: Maalausohjeita mersuväelle kaivataan ?

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

kimmo l kirjoitti:Täälähän satelee asiantuntija tittelin arvoisia viestijä.... :roll:

Aikoinaan noista kirjoitetuista ois saanut tittelin.... :thumbup:
heh, heh, heh :D
mullon pelkkiä romuja vaan
sportsman
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2612
Liittynyt: Ke 10.08.2005 12:46
Paikkakunta: Lahti

Re: Maalausohjeita mersuväelle kaivataan ?

Viesti Kirjoittaja sportsman »

Kun lukee tätäkin ketjua niin ehkä helposti huomaa syyn siihen miksi täällä on aika hiljaista keskustelun suhteen .
Ihan varmasti suurin osa näistä aisioista mistä tehdään uusia avauksia on keskusteltu jo aiemmin ja vielä kun arvoisa valvoja torppaa keskustelua niin lopputulos on sitten tämä...,
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
teejay
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 64
Liittynyt: Su 07.11.2004 20:10

Re: Maalausohjeita mersuväelle kaivataan ?

Viesti Kirjoittaja teejay »

Onkos kukaan rakentanut omaa "maalaamoa" esim. ostaisi halvan pressukatoksen, tiivistäisi kaikki saumat vaikka jesseteipillä ja lattialle myös pressupohja. Sitten joku puhallin tai vanha imuri imemään höngät ja pölyt pois. Pressukatoksia saa suht halvalla, jotain 100 euroa halvimmat ja muut kustannukset päälle niin 200 euroa olis oma "maalaamo". Jos jollakin toteutus kyseistä niin vinkkejä voi laittaa.
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5679
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: Maalausohjeita mersuväelle kaivataan ?

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

teejay kirjoitti:Onkos kukaan rakentanut omaa "maalaamoa" esim. ostaisi halvan pressukatoksen, tiivistäisi kaikki saumat vaikka jesseteipillä ja lattialle myös pressupohja. Sitten joku puhallin tai vanha imuri imemään höngät ja pölyt pois. Pressukatoksia saa suht halvalla, jotain 100 euroa halvimmat ja muut kustannukset päälle niin 200 euroa olis oma "maalaamo". Jos jollakin toteutus kyseistä niin vinkkejä voi laittaa.
mites oot aatellu laittaa sinne korvaus iliman :crazy:
mullon pelkkiä romuja vaan
teejay
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 64
Liittynyt: Su 07.11.2004 20:10

Re: Maalausohjeita mersuväelle kaivataan ?

Viesti Kirjoittaja teejay »

touhottaja kirjoitti:
teejay kirjoitti:Onkos kukaan rakentanut omaa "maalaamoa" esim. ostaisi halvan pressukatoksen, tiivistäisi kaikki saumat vaikka jesseteipillä ja lattialle myös pressupohja. Sitten joku puhallin tai vanha imuri imemään höngät ja pölyt pois. Pressukatoksia saa suht halvalla, jotain 100 euroa halvimmat ja muut kustannukset päälle niin 200 euroa olis oma "maalaamo". Jos jollakin toteutus kyseistä niin vinkkejä voi laittaa.
mites oot aatellu laittaa sinne korvaus iliman :crazy:
Aivan! Johonkin kulmaan taiteilisi vaikkapa kaupasta saatavan sisäilmastoinnin suodattimen tai jopa aktiivihiilisuodattimen.
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Maalausohjeita mersuväelle kaivataan ?

Viesti Kirjoittaja pera8x »

sopivalla kesäkelillä tommonen pressutalli vois toimia melko hyvinkin. omat rajotuksensa siinäkin tosin. liian kuuma keli on liian kuuma keli. ja liian kylmä taas liian kylmä.. mutta tosiaan sopivalla 15...25 asteisella säällä varmaan jaksais vielä ollakkin siellä "kasvihuoneessa", mutta kuumemmilla ilmoilla rupee jo oleen vähän liiankin kuuma maalata, plus että maalitkaan ei varmaan kauheesti tykkää mistään yli 30 asteen lämpötiloista. tai sitten se on vaan maalarista kiinni..

jos oikeen ilmanvaihdon tekis, niin joku suodatin tosiaan olis ihan hyvä sinne tuloilma puolelle. aktiivihiilisuodatinta nyt tuskin tarvii, paitsi ehkä korkeintaan sit sinne poistopuolelle, ni ei käryä naapurustoon niin pahasti maalit. eihän siinä muutaku rakentaan vaan ja testaan. noita halpoja "perssujahan" saa melkein ilmaseks. luokkaa kympin kappale joku 5x3m. sellasista jo rakenteliskin, eikä kuolis konkurssiin. sitä vähän kakkosnelosta, mistä vääntäis rungon, niin muuta se ei sitten paljon tarviskaa.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Maalausohjeita mersuväelle kaivataan ?

Viesti Kirjoittaja pera8x »

pera8x kirjoitti:sopivalla kesäkelillä tommonen pressutalli vois toimia melko hyvinkin. omat rajotuksensa siinäkin tosin. liian kuuma keli on liian kuuma keli. ja liian kylmä taas liian kylmä.. mutta tosiaan sopivalla 15...25 asteisella säällä varmaan jaksais vielä ollakkin siellä "kasvihuoneessa", mutta kuumemmilla ilmoilla rupee jo oleen vähän liiankin kuuma maalata, plus että maalitkaan ei varmaan kauheesti tykkää mistään yli 30 asteen lämpötiloista. tai sitten se on vaan maalarista kiinni..

jos oikeen ilmanvaihdon tekis, niin joku suodatin tosiaan olis ihan hyvä sinne tuloilma puolelle. aktiivihiilisuodatinta nyt tuskin tarvii, paitsi ehkä korkeintaan sit sinne poistopuolelle, ni ei käryä naapurustoon niin pahasti maalit. eihän siinä muutaku rakentaan vaan ja testaan. noita halpoja "perssujahan" saa melkein ilmaseks. luokkaa kympin kappale joku 5x3m. sellasista jo rakenteliskin, eikä kuolis konkurssiin. sitä vähän kakkosnelosta, mistä vääntäis rungon, niin muuta se ei sitten paljon tarviskaa.
EDIT: niin ja semmonen unohtu vielä mainita, että omat maalaukseni olen tehny autotalli tyyppisissä tiloissa. joskus puuverstaallakin maalannu ja ihan kohtuu jälkeä tullu. aina meinaa vaan tulla jotain pölyhiukkasia kiiltävään pintaan. mutta ne saa sitten parin viikon päästä myllytettyä pois, jos häiritsevän paljon, taikka -isoja pöly hiukkasia on sattunu tuleen. varmaan maaliruiskustakin aika paljon kiinni, kun välillä tuntu, että kesken maalauksenkin pintaan ilmestyy jotain kökkäreitä.
W201 250DT 20V
w201 190E
jjk270cdi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1697
Liittynyt: Pe 10.03.2006 18:50

Re: Maalausohjeita mersuväelle kaivataan ?

Viesti Kirjoittaja jjk270cdi »

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 26&t=73526" onclick="window.open(this.href);return false;

Tuolta löytyy aika pitkälti asiaa maalaukseen liittyen :wink:
M-B V 250 cdi 2014
M-B S213 E220d 4matic 2017
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Maalausohjeita mersuväelle kaivataan ?

Viesti Kirjoittaja atlas »

Itselläni normi autotalli jossa maalaan jotain ja pöytien kohdilla ylös yltävä pressu.
Paineilmalla käyn ensin kaikki paikat läpi ,lakaisen lattian ennen sitä,pressut seinille,kastelen lattian joka kohdasta.
Kompressori ulos pyörimään.
Ilman vaihtoa ei ole mutta kun viimeinen märkä kerros on tehty niin ovet auki että sumu häviää ja on tullut aina pölytön,melkein ja kiiltävä pinta.
Ja nosto oven kohdan kastelen ulkoa myös.
Maalaus mielellään tyynellä ja sateen jälkeen.
Sitten pitää muistaa että maalaus tilan lämpä olisi se 22-24astetta ruiskuttaessa ja lopuksi sitten lämpöpuhaltimet yöksi puhaltamaan.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Vastaa Viestiin