kyllä pumppu lähtöö poijjat vaihtoon! turbo vinkuu hyvin, mutta ahtoja alle 1bar max!! eikä oikeen enään tohi kierroksia ruuvata tuohon koneeseen (kiertää 5000rpm)... ei kellään ois myydä sellasta 125cc-150cc pumppua sopu hintaan? vai lähetänkö vanhan 7mm pumpun sepälle?
hyvin kärsii sinne 5800rpm ruuvata kierrokset. 5500rpm jälkeen ei kannata enää kierrättää, ei tehoja mutta syöttö rupiaa leikkautuun myöhemmin kun enemmän vetäviä.
Muokkaus: tarkista tosiaan että pumpun kyljestä akseli pohjaa ku kabiinista laittaa pedaalin lattiaan.
Viimeksi muokannut johani, Ti 24.07.2012 20:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
onko sulla jostain 16 litraisesta v8 scaniasta se ahin kun ei painetta tee?
kyllähän tuo 120 kuutiota tekee minkälaisen paineen vain, riippuu turbosta luonnollisesti mutta tarkistahhan paikat ennen kuin tyhjään pumppua vaihat.
Kyllähän tuo turbo scaniasta on syötöt on tapissa, mut painetta ei oo.... Kiertää nyt 5000rpm mut ei ne paineet varmaan kovasti muutu jos ruuvaa 500rpm lisää..??
Ulkopuoli ny ei paljoa kerro. Koska vanhaa isoa turbo vertaa uuteen puolet pienempi (ulkomitoiltaan) voi olla jopa tehokkaampikin ja parempi.
Ennen ne ropellit ja muut sielä sisällä ollut yhtä laadukkaita.
tuo turbo siinä on ollu niin kauan ku toi kone rakennettiin uusiks... ja oon ottanu hukkiksen pois ja laittanu vaan sellasen rauta tangon että siellä ois periaatteessa nyt maximi paineet koko ajan...??
ahdin oli merkkiä ebercbäher (kyllä se sama lämmityslaite virma) joka jo tuolloin osoittautui että ahtimien tekeminen oli lopetettu 35 VUOTTA sitten. ahdin oli kuulalaakereilla ja jäi pyörimään vielä toviksi kun koneen sammutti. pakosiipenä oli jotain 72mm luokkaa ja imua en muista ja a/r lukemat oli melkosia.. ahtoi 2.5l kapean kyljessä 1.bar kun kierrätti tappiin eli silloin max6000rpm ... elikkästä voisin sanoa että jos se sun ahdin on edes 70 luvulta ja aavistuksen pienempi niin se kyllä herää 2.9l motissa jo melkoisen ihanasti eli nyt on muualla vikaa,villinä veikauksena jos kaikki muu tuntuu olevan kunnossa niin onko ahdonalaisen syötön morkooli jumissa
2.5L 20v pikkukopassa 423/688= 12.8sek. Vähä sutii joskus
jusbe37 kirjoitti:ei oo mulla morkoolia ollenkaan! eli onko vakio? se pumppu on kyl 8 vuotta vanha mutta kai sillonkin jo käytettiin morkoolia?
paas ottaen kuvia siitä pumpusta joskus on pumppuja saanu ja tehty ilman morkoolejakin, sinettejä niissä on ollut aina tietääkseni,,mynän omissa ainakin. kenes teke se pitäs olla? jokainen seppä ei ole merkannut pumppuaan mitenkään tietääkseni
2.5L 20v pikkukopassa 423/688= 12.8sek. Vähä sutii joskus
Laita kuva siitä pumpusta niin näkee onko siinä morkoolia ja jos on niin meneekö siihen letku jossa kulkee ahtopaine. Kannattaa myös kahtoa ettei ahtoputkisto ja pakosarja vuoda. Tuossa pumpussa tuskin on tuottoa yli 100cm3 mutta sekin riittää helposti herättämään ahtimen.
Vaparin pumppu tuo on. Eli ei ole morkoolia. Alasyöttö on siis "täysillä" koko ajan. Säädä vaan lisää syöttöä niin pitkälle kun tyhjäkäynti antaa myöten. Voi olla että joudut tapittamaan tuon pumpun uudestaan jos tehoja tavottelet. Tarkista myös että kaasu menee pumpultakin pohjaan asti. Niin ja ei se painekkaan kunnolla nouse jos sulla luistaa pahasti kytkin.
joo.. ruuvasin tuos yks päivä 2 kierrosta lisää syöttöä mutta kaasu jäi kantamaan, mutta voishan sitä kokeilla ajotusta säätää jos se lakkais kantamasta..?
jusbe37 kirjoitti:joo.. ruuvasin tuos yks päivä 2 kierrosta lisää syöttöä mutta kaasu jäi kantamaan, mutta voishan sitä kokeilla ajotusta säätää jos se lakkais kantamasta..?
Ei se auta. Tyhjäkäyntiä pitäis ruuvata noin 2 1/4- 2,5 kierrosta ulos kun syöttöä ruuvaa kaks kierrosta ulos. Jos sitten jää huutamaan niin kaasu ei pääse palautumaan kokonaan. Jos savua ei tule ollenkaan niin sitten on turha nostaa ahtoja. Ensin pitää saaha sitä savua tulemaan
jusbe37 kirjoitti:joo.. ruuvasin tuos yks päivä 2 kierrosta lisää syöttöä mutta kaasu jäi kantamaan, mutta voishan sitä kokeilla ajotusta säätää jos se lakkais kantamasta..?
Ei se auta. Tyhjäkäyntiä pitäis ruuvata noin 2 1/4- 2,5 kierrosta ulos kun syöttöä ruuvaa kaks kierrosta ulos. Jos sitten jää huutamaan niin kaasu ei pääse palautumaan kokonaan. Jos savua ei tule ollenkaan niin sitten on turha nostaa ahtoja. Ensin pitää saaha sitä savua tulemaan