190 D Turbotusprojekti yms.
190 D Turbotusprojekti yms.
Turbovillitys iski keväällä, kun luin foorumilta muiden projekteista ja pihassa kökötti tuommoinen vanha 190 dieselmersu.
Autolla on ajettu mittarin mukaan n420tkm, mutta kuka tietää paljonko oikea lukema on...? Koneeseen on tehty täydellinen kansiremontti, jonka yhteydessä hiottiin venttiilit ja oikaistiin kansi. Myös nostajat on vaihdettu uusiin. Sylinterit vaikuttivat kulumattomilta, joten alakerran annoin olla sinältään. Turbotuksen jälkeen vaihdoin kiertokangenlaakerit, koska öljynpaineet olivat kuumana luokkaa 0.8-1 baria. Laakerit olivatkin murentuneet melko pahasti, joten homma oli tarpeen. Laakereiksi laitoin nämä poratut turbonlaakerit ja ainakin itse uskon ratkaisun olevan oikea.
Turboksi tuli autoon 300d alkuperäinen KKK-ahdin, joka istutettiin 300d:n alkuperäiseen turbopakosarjaan erillisellä välikappaleella. Pakosarja kävi suoraan nelipyttyiseen koneeseen, kun jätti jatkokappaleen pois. Virtausominaisuuksiltaan ratkaisu ei ehken ole kaikkein paras, mutta helppo ja halpa. Ahtopaineet ovat tällä hetkellä n 0.7 baria. Öljynkierto on perinteisesti otettu kannen päästä ja paluu tapahtuu öljymäärämittarinlaipalle. Paluuputki on 15mm joustavaa kupariputkea suurimmaksi osaksi, ajattelin sen toimivan öljynjäähdyttäjänä samalla.
Pakoputki on 2.5tuuman putkesta, kahdella vapaavirtausvaimentimella. Hytösen Teron valmistama.
Imusarjan painekotelo tehtiin 10*15´cm putkipalkista päät tukkoon hitsaamalla. Paineputkiston värkkäsin 60mm vesijohtomutkista ja jäähdytinnestekumiputkista.
Välijäähdytin tuli "vahingossa" ostettua eräältä superturbomieheltä, joten se on vähintään riittävä. Välijäähdyttimen sovittamiseksi jäähdytintä piti siirtää 10cm taaksepäin. Tuulitunnelin joutui jättämään pois, mutta tuulettajansiivet ovat edelleen paikallaan. Lämpöongelmia ei ole ollut, vaikka termostaatti on alkuperäinen.
Syöttöpumppu on tällä hetkellä PP-dieselin säätämä alkuperäisillä elementeillä.
Näillä eväillä saatiin Pummila Racingissä tehoa 115 hevosvoimaa ja lasketuksi väännöksi 255Nm. Suorituskyky on hiukan parempi, kuin c180:en bensamersun, joka käytännön testeissä tuli ilmi.
Ei tarpeeksi.
Ensi viikolla toivottavasti asennan paikalleen PP-dieselin rakentaman syöttöpumpun, jossa on 7 mm elementit ja rikastinpiiri. Samalla olisi tarkoitus parannella paineputkistoa, lähinnä tehdä muutama mutka hieman jouhevammin. Ahtopainetta täytyy nostaa, mutta arvoitus on, mihin asti KKK riittää...?
Autolla on ajettu mittarin mukaan n420tkm, mutta kuka tietää paljonko oikea lukema on...? Koneeseen on tehty täydellinen kansiremontti, jonka yhteydessä hiottiin venttiilit ja oikaistiin kansi. Myös nostajat on vaihdettu uusiin. Sylinterit vaikuttivat kulumattomilta, joten alakerran annoin olla sinältään. Turbotuksen jälkeen vaihdoin kiertokangenlaakerit, koska öljynpaineet olivat kuumana luokkaa 0.8-1 baria. Laakerit olivatkin murentuneet melko pahasti, joten homma oli tarpeen. Laakereiksi laitoin nämä poratut turbonlaakerit ja ainakin itse uskon ratkaisun olevan oikea.
Turboksi tuli autoon 300d alkuperäinen KKK-ahdin, joka istutettiin 300d:n alkuperäiseen turbopakosarjaan erillisellä välikappaleella. Pakosarja kävi suoraan nelipyttyiseen koneeseen, kun jätti jatkokappaleen pois. Virtausominaisuuksiltaan ratkaisu ei ehken ole kaikkein paras, mutta helppo ja halpa. Ahtopaineet ovat tällä hetkellä n 0.7 baria. Öljynkierto on perinteisesti otettu kannen päästä ja paluu tapahtuu öljymäärämittarinlaipalle. Paluuputki on 15mm joustavaa kupariputkea suurimmaksi osaksi, ajattelin sen toimivan öljynjäähdyttäjänä samalla.
Pakoputki on 2.5tuuman putkesta, kahdella vapaavirtausvaimentimella. Hytösen Teron valmistama.
Imusarjan painekotelo tehtiin 10*15´cm putkipalkista päät tukkoon hitsaamalla. Paineputkiston värkkäsin 60mm vesijohtomutkista ja jäähdytinnestekumiputkista.
Välijäähdytin tuli "vahingossa" ostettua eräältä superturbomieheltä, joten se on vähintään riittävä. Välijäähdyttimen sovittamiseksi jäähdytintä piti siirtää 10cm taaksepäin. Tuulitunnelin joutui jättämään pois, mutta tuulettajansiivet ovat edelleen paikallaan. Lämpöongelmia ei ole ollut, vaikka termostaatti on alkuperäinen.
Syöttöpumppu on tällä hetkellä PP-dieselin säätämä alkuperäisillä elementeillä.
Näillä eväillä saatiin Pummila Racingissä tehoa 115 hevosvoimaa ja lasketuksi väännöksi 255Nm. Suorituskyky on hiukan parempi, kuin c180:en bensamersun, joka käytännön testeissä tuli ilmi.
Ei tarpeeksi.
Ensi viikolla toivottavasti asennan paikalleen PP-dieselin rakentaman syöttöpumpun, jossa on 7 mm elementit ja rikastinpiiri. Samalla olisi tarkoitus parannella paineputkistoa, lähinnä tehdä muutama mutka hieman jouhevammin. Ahtopainetta täytyy nostaa, mutta arvoitus on, mihin asti KKK riittää...?
Viimeksi muokannut JP74, To 11.11.2004 08:38. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Re: w201 190D 2.0 Turbotusprojekti
Ei ole mikään arvoitus, riittää kiloon.JP74 kirjoitti:Ahtopainetta täytyy nostaa, mutta arvoitus on, mihin asti KKK riittää...?
Olitko meinannut rakentaa kunnollisen öljynjäähdytyksen? Täältä voisi löytyä 300 turbon suodattimen jalka.
- laineracing
- Mersumies
- Viestit: 2687
- Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
- Paikkakunta: hämeenlinna
Taitaapa kuule olla...laineracing kirjoitti:piti semmosta vaan kysellä että mahtaakohan tuollaisen 300 tiisselin suodattimen jalka mahtollisesti käydä tohon 2.3 bensakoneeseen? vai onkos muuten tuossa 16v bensamallis suodatinjalassa lähdöt öljyn jäähdyttimelle?

MB EQC 400 4matic Edition AMG
MB 320 CE Sportline (C124)
MB Vito 111cdi (W447)
Ducati Diavel Dark
ex: S205 C63 AMG 2016, W176 A180 cdi AMG Styling 2013, C238 E220d Business AMG 2018, SL500 1994, E63 AMG 2011, E350cdi 2010, E300TDT 1998, 190E 2.3-16 1985, E300TDT 1997, 300CE 1988, 190E 2.5-16 1989
MB 320 CE Sportline (C124)
MB Vito 111cdi (W447)
Ducati Diavel Dark
ex: S205 C63 AMG 2016, W176 A180 cdi AMG Styling 2013, C238 E220d Business AMG 2018, SL500 1994, E63 AMG 2011, E350cdi 2010, E300TDT 1998, 190E 2.3-16 1985, E300TDT 1997, 300CE 1988, 190E 2.5-16 1989
Re: w201 190D 2.0 Turbotusprojekti
Mauri H. kirjoitti:Ei ole mikään arvoitus, riittää kiloon.JP74 kirjoitti:Ahtopainetta täytyy nostaa, mutta arvoitus on, mihin asti KKK riittää...?
Olitko meinannut rakentaa kunnollisen öljynjäähdytyksen? Täältä voisi löytyä 300 turbon suodattimen jalka.
Voihan se olla. että turbokin menee vaihtoon jossain vaiheessa, kun taitaa tämä nälkä kasvaa syödessä. Täytyy kokeilla nyt aluksi tuolla KKK:lla. Mitähän sais ostettua yksinkertaisen turboruuvin hukkaportin letkuun, niin vois helpommin säädellä ahtopainetta?
Toistaiseksi annan sen öljynjäähdytyksen olla, mutta katsotaan nyt miten tässä käy, kunhan saan sen pumpun vaihdettua.
Re: w201 190D 2.0 Turbotusprojekti
JP74 kirjoitti:Mitähän sais ostettua yksinkertaisen turboruuvin hukkaportin letkuun, niin vois helpommin säädellä ahtopainetta?
Siihen käy vaikka hydrauliikkaliikkeestä ohivuotoventtiili, eli sellainen jolla vuodetaan osa portille menevästä paineesta ulkoilmaan.
Maanantaina olisi vuorossa syöttöpumpun vaihto. PP dieselillä on tänään saatu pumppu kuntoon 7mm elementeillä ja ulkoisella syötönsäädöllä. Joutuu vaan lähtemään kolmeksi päiväksi työmatkalle Tallinnaan, vaikka olisi paljon parempaakin tekemistä...
Täytyy hommata autoon myös kierroslukumittari ja öljynlämpömittari, niin voi seurata moottorin vointia tarkemmin. Tuntuvat olevan hiukan hakusassa nämä jälkiasennettavat dieselin kierroslukumittarit. Osaisko joku suositella jotain tiettyä merkkiä?
Täytyy hommata autoon myös kierroslukumittari ja öljynlämpömittari, niin voi seurata moottorin vointia tarkemmin. Tuntuvat olevan hiukan hakusassa nämä jälkiasennettavat dieselin kierroslukumittarit. Osaisko joku suositella jotain tiettyä merkkiä?
- Jani Haataja
- Mersumies
- Viestit: 588
- Liittynyt: Ti 09.12.2003 10:23
- Paikkakunta: Eura
- Viesti:
Biltemahan moista kaupittelee mutta sitä en tedä voiko sitä niinkään suositella mutta jos ei parempaa satu tulemaan vastaan niin on ainakin vaihtoehtona.JP74 kirjoitti:Täytyy hommata autoon myös kierroslukumittari ja öljynlämpömittari, niin voi seurata moottorin vointia tarkemmin. Tuntuvat olevan hiukan hakusassa nämä jälkiasennettavat dieselin kierroslukumittarit. Osaisko joku suositella jotain tiettyä merkkiä?
MB W124 230EA 1986
Audi 100 2.0 1986
Ex MB:
W201 190D -84
W123 300D -81
W123 240D -79
W123 220D -78
W124 200D -88
W123 300D -85
http://w123club.digitalfinland.net/
http://sekuvain.com
Audi 100 2.0 1986
Ex MB:
W201 190D -84
W123 300D -81
W123 240D -79
W123 220D -78
W124 200D -88
W123 300D -85
http://w123club.digitalfinland.net/
http://sekuvain.com
Tulipa tuossa itekki asennettua velipojan koneesta ylimääräiseksi jäänyt KKK tuohon 200D:hen. Tahtoo vain nuo pumpun sääöt olevan vähän hakusessa. Syöttöruuvia käänsin n. 3,5 kierrosta ja sitä hahloruuvia vajaan 1/4 kierrosta auki sekä tyhjäkäyntiruuvia kääntelin vähän mihin sattuu. Vetää kohtuuhyvin keskialueella, mutta ei enää korkeammilla kierroksilla kunnolla. Kylmänä ei käy tyhjäkäyntiä ollenkaan ja lämpinäkin vähän herkkä sammumaan. Onko neuvoja? Voishan tuon pumpun lähettää tietenkin johonkin säädettäväksi.
Ja mites tämmösen virityksen saa virallisesti katsastettua? Pitääkö olla minkälaista dokumenttia näyttää konttorilla? Tehomittaus ilmeisesti ainaki.
Ja mites tämmösen virityksen saa virallisesti katsastettua? Pitääkö olla minkälaista dokumenttia näyttää konttorilla? Tehomittaus ilmeisesti ainaki.
W211 270CDI 2003
ex. W124 200DT -87 155kW
ex. W124 200DT -87 155kW
Ei muutaku pumppua hoitoon.
Tänään laitoin oman ison pumpun paikalleen ja täytyy olla tyytyväinen.
Vaikka viritys ei ole aivan superturbo luokkaa, niin kyllä se 7mm elementti kivasti auttaa vaikka ajaa vähän pienemmilläkin syötöillä.
PP-diesel rakenteli pumppuu ulkoisen syötön säädön ja lisärikastuksen + ne 7mm elementit.
Tänään laitoin oman ison pumpun paikalleen ja täytyy olla tyytyväinen.
Vaikka viritys ei ole aivan superturbo luokkaa, niin kyllä se 7mm elementti kivasti auttaa vaikka ajaa vähän pienemmilläkin syötöillä.
PP-diesel rakenteli pumppuu ulkoisen syötön säädön ja lisärikastuksen + ne 7mm elementit.
Joku mersupurkaamo??
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 283
- Liittynyt: Pe 16.04.2004 11:07
- Paikkakunta: Rovaniemi
Eilen illalla pidettiin vaihteeksi Day Downhillin luona pumpunvaihtoiltamia ja lopputulos on hyvä. Ei mitään pitoa moottoritiellä kuivalla asfaltilla kolmos- ja nelosvaihteella, nimittäin kytkimessä...Kierrosherkkyys ja veto kasvoi huomattavasti, ahtopaineetkin ovat hetkessä yhdessä kilossa, vaikka en säätänyt hukkaporttia. Silmämääräisesti savutus väheni, eli rikastinpiiri toimii kuten on tarkoitettukin. Pumpussa olisi vielä reilusti lisää säätövaraa, mutta turbo taitaa käydä pieneksi, joten antaa toistaiseksi olla näin.
Kytkin menee lähiaikoina vaihtoon, täytys nyt vaan keksiä mitkä rojut sinne laittaa. -84:ssa 190:ssä kun on ilmeisesti vielä tämä harvaboorinen vaihteiston pääakseli. Täytyy marssia KL-varaosiin vanhan levyn ja asetelman kanssa, ja tutkia löytyskö sieltä sopivampaa isompaa kytkinpakettia. Viisivaihteinen laatikko tai harvempi perä olisi myös tarpeen, mutta talven yli pärjätään näillä välityksillä.
Kytkin menee lähiaikoina vaihtoon, täytys nyt vaan keksiä mitkä rojut sinne laittaa. -84:ssa 190:ssä kun on ilmeisesti vielä tämä harvaboorinen vaihteiston pääakseli. Täytyy marssia KL-varaosiin vanhan levyn ja asetelman kanssa, ja tutkia löytyskö sieltä sopivampaa isompaa kytkinpakettia. Viisivaihteinen laatikko tai harvempi perä olisi myös tarpeen, mutta talven yli pärjätään näillä välityksillä.
-
- Mersumies
- Viestit: 1445
- Liittynyt: To 13.03.2003 13:43
....
Onse nostettava kädet pystyyn ja huudettava "Luovutan"! Ferrari ei ole enään maalaiskunna nopein 200D
Japen 190D meni ohi, ainakin perstuntumalta. Kytkin tosiaan ei oikein pitänyt ja sen takia ei päästy Jyväskylä 6 - kyltille testaamaan
Epäilen, että 140km/h menee rikki kirkkaasti. Ferrarilla siihen pääsee 135km/h ja tuolla meidän ässällä enkat on 145km/h
Ihan vertailun vuoksi.
Onneksi olkoon!!!!

Japen 190D meni ohi, ainakin perstuntumalta. Kytkin tosiaan ei oikein pitänyt ja sen takia ei päästy Jyväskylä 6 - kyltille testaamaan

Epäilen, että 140km/h menee rikki kirkkaasti. Ferrarilla siihen pääsee 135km/h ja tuolla meidän ässällä enkat on 145km/h

Onneksi olkoon!!!!
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 283
- Liittynyt: Pe 16.04.2004 11:07
- Paikkakunta: Rovaniemi
Re: ....
Vertailun vuoksiDay Downhill kirjoitti:Onse nostettava kädet pystyyn ja huudettava "Luovutan"! Ferrari ei ole enään maalaiskunna nopein 200D![]()
Japen 190D meni ohi, ainakin perstuntumalta. Kytkin tosiaan ei oikein pitänyt ja sen takia ei päästy Jyväskylä 6 - kyltille testaamaan
Epäilen, että 140km/h menee rikki kirkkaasti. Ferrarilla siihen pääsee 135km/h ja tuolla meidän ässällä enkat on 145km/hIhan vertailun vuoksi.
Onneksi olkoon!!!!

Minkälaisia projekteja teillä on sielläpäin menossa?Lynx racing kirjoitti:Mulla ja parilla kaverilla lähti kans tänään pumput PP-dieseliin hoitoon. Jännityksellä odotellaan niinkuin penskana joulua
En muista oikein tarkkaan paljonko vaparina sai kyseiseiselle Jyväskylä 6, merkille. Oisko ollu joku 110-115 km/h. Day Downhill varmaan muistaa paremmin, kun on kyseistä paikkaa kauemmin kellotellut.
-
- Mersumies
- Viestit: 1445
- Liittynyt: To 13.03.2003 13:43
110 meni minulla tuo painava W124. Japella saatto mennä 115, kun on 200kg kevyempi. 110 otti myös vanha 300D W123.JP74 kirjoitti:Minkälaisia projekteja teillä on sielläpäin menossa?Lynx racing kirjoitti:Mulla ja parilla kaverilla lähti kans tänään pumput PP-dieseliin hoitoon. Jännityksellä odotellaan niinkuin penskana joulua
En muista oikein tarkkaan paljonko vaparina sai kyseiseiselle Jyväskylä 6, merkille. Oisko ollu joku 110-115 km/h. Day Downhill varmaan muistaa paremmin, kun on kyseistä paikkaa kauemmin kellotellut.
Jos loppunopeus on yli 130km/h, niin sillon saattaa joutua jo hölläämään ekamutkaan. Eli tehokkaammilla peleillä, ei pysty täysiä vetään. Minä olen kuitenkin vetänyt ihan täysillä nuo omat ajat (135/145). Eli äärirajoilla on menty ja on pitänyt käyttää koko moottoritie hyväksi ja kumi on ulvonut.
Japen kevyemmällä varmaan uskaltaa eka mutkaan vetää urku auki, sillä on niin hyvä alusta ja hyvät renkaatkin. Epäilen, että menee tommonen 150km/h.
Vielä vertailua. Sain Koeajoauto 300TE:n meneen tuohon kyltille 120km/h.... Aika laiska oli

Ja 250TD meni 110km/h, eli saman kun vapari 200D sedani.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 283
- Liittynyt: Pe 16.04.2004 11:07
- Paikkakunta: Rovaniemi
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 283
- Liittynyt: Pe 16.04.2004 11:07
- Paikkakunta: Rovaniemi
siitä on jo ainakin neljä vuotta kun rakensin ekan mersun Mynädieselin 7 millisillä varustetulla pumpulla, ja on tullut tilattua yks jos toinenkin pumppu tuona aikana,työn laatu on todellakin kehumisen arvoista.
ja nämä kopiopajat...hohhoijaa
ja nämä kopiopajat...hohhoijaa
[img]http://img.photobucket.com/albums/v296/kolja1/Kuvat/allekirjoitus.jpg[/img]
Tulevaisuuden Bussikuski
Tulevaisuuden Bussikuski
Enpä minä voi moittia PP-dieselin pumppua, tai yrityksen toimintaa mitenkään. Pumpun saa parhaillaan samana päivänä takaisin, kun se on otettu työn alle, ilman että on sen kummempia suhteita yrittäjään. Hintakin on kohdallaan. Ei ole tarvinnut aikaisemmin toki syöttöpumppujen kanssa tässä mittakaavassa toimia, joten muista alan yrittäjistä ei ole kokemusta.
Ei Suomessa taida kovinkaan monta dieselpajaa olla, jotka olisivat aidosti kiinnostuneita tämmösistä värkkäyksistä. Alkaa olla pitkässä juoksussa koko perinteinen syöttöpumppu häviävä kapistus ajoneuvotekniikassa, erilaisten pumppusuutin ja cdi-tekniikoiden vallatessa dieselit. Näitähän taas lastuttaa yks sun toinen ja taitaa niistä lastuista olla montaa mielipidettä, kenen on paras.
Ei Suomessa taida kovinkaan monta dieselpajaa olla, jotka olisivat aidosti kiinnostuneita tämmösistä värkkäyksistä. Alkaa olla pitkässä juoksussa koko perinteinen syöttöpumppu häviävä kapistus ajoneuvotekniikassa, erilaisten pumppusuutin ja cdi-tekniikoiden vallatessa dieselit. Näitähän taas lastuttaa yks sun toinen ja taitaa niistä lastuista olla montaa mielipidettä, kenen on paras.
-
- Mersumies
- Viestit: 1445
- Liittynyt: To 13.03.2003 13:43
....
Ihan kun joku omistaisi täällä mynädiiselin osakkeita
Kannattaisi varmaan myydä pois, ajat näyttää semmosilta.... Eikä haukotuta yhtään
Ei vaineskaan..... Eikös se ole vaan hyvä, että joku muukin tekee näitä hommia. Vaikka ei ihan yhtä super, ihanan ja mahtavan hyvin tekiskään. Monille ja meillekkin riittää nämä tosi hyvin toimivat PP:n viritykset vallan hyvin. Yli 200HP 200D:stä riittänee varmaan 99% väestöstä
Sitä en tiedä, kuinka paljon PP:n pumpulla voi 200:sta saada, mutta reippaasti yli 200 kuitenkin.
Eikä tarvii kauaa odotella ja sähköposti ja normaali puhelinkin löytyy teknistä neuvontaa varten, jos tarvii.
Jaetaan vähän työtaakkaa muillekkin, eikä jonotusajatkaan kasva ihan hirveiksi. Hinnatkin asettuvat mukavammalle tasolle. Kaikki siis hyötyvät.
Sitäpaitsi kohta tämä viritysmuoti loppuu kuitenkin.... Jää vain legendaariset superturbot ja niitten virittäjät.

Kannattaisi varmaan myydä pois, ajat näyttää semmosilta.... Eikä haukotuta yhtään

Ei vaineskaan..... Eikös se ole vaan hyvä, että joku muukin tekee näitä hommia. Vaikka ei ihan yhtä super, ihanan ja mahtavan hyvin tekiskään. Monille ja meillekkin riittää nämä tosi hyvin toimivat PP:n viritykset vallan hyvin. Yli 200HP 200D:stä riittänee varmaan 99% väestöstä

Eikä tarvii kauaa odotella ja sähköposti ja normaali puhelinkin löytyy teknistä neuvontaa varten, jos tarvii.
Jaetaan vähän työtaakkaa muillekkin, eikä jonotusajatkaan kasva ihan hirveiksi. Hinnatkin asettuvat mukavammalle tasolle. Kaikki siis hyötyvät.
Sitäpaitsi kohta tämä viritysmuoti loppuu kuitenkin.... Jää vain legendaariset superturbot ja niitten virittäjät.
-
- Mersumies
- Viestit: 1445
- Liittynyt: To 13.03.2003 13:43
Re: ....
No ei kai se että sä myyt Ferrarin pois meinaa sitä että koko viritysmuoti loppuu?Day Downhill kirjoitti:Sitäpaitsi kohta tämä viritysmuoti loppuu kuitenkin.... Jää vain legendaariset superturbot ja niitten virittäjät.
Ja kyllä sinullekin tulee taas kipinä kun hetken ajelet vaparilla...

-
- Mersumies
- Viestit: 1445
- Liittynyt: To 13.03.2003 13:43
Re: ....
..En puhunut itsestäni...en tosiaankaanMauri H. kirjoitti:No ei kai se että sä myyt Ferrarin pois meinaa sitä että koko viritysmuoti loppuu?Day Downhill kirjoitti:Sitäpaitsi kohta tämä viritysmuoti loppuu kuitenkin.... Jää vain legendaariset superturbot ja niitten virittäjät.
Ja kyllä sinullekin tulee taas kipinä kun hetken ajelet vaparilla...

Ferrari on sitäpaitsi niin kallis, että ei sitä tartte myydä.
Yleensä nämä muoti-ilmiöt menee ja tulee vähän joka-asiassa. Samantyyppistä touhua oli joskus 80-luvulla, kun STT-turbotettiin ja mikä se toinen firma nyt oli, JP muistanee? Viritysasteet oli toki vaisumpia, mutta muoti jylläs kuitenkin.