W115 280E '75

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Antti L. kirjoitti:Tällä viikolla projektilistalla on ollut polttoainetankki ja kapselit. Vaihdoin alkuperäisen tankin tilalle 280 olleen isomman tankin. Asiantuntijat varmaan osaavat sanoa jo lonkalta paljonko tuohon mahtuu. Nopein saa vastata.. :wink:
78 litraa mikäli on W114:stä ja 80 litraa mikäli W123:sta. :wink:
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Re: W115 280E '75

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Antti L. kirjoitti:Tekniikka puolelle tuli lopulta w123:en 280E, automaatti ja w126E:en 2.34 perä.
Tuota...jos nyt olen oikein ymmärtänyt, niin tuollaisella perävälityksellähän tuosta ei pitkällä tiellä vauhti ole ensimmäisenä loppumassa.

Jos minun 280E on 3.07 perällä uumoiltu kulkevan 250+rimpat, niin tuollaisella perärattaallahan sen pitäis kimmota liki 270 kilometriin tunnissa... :shock:
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
Daaz
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1562
Liittynyt: Ti 25.11.2003 19:20
Paikkakunta: Espoo

Re: W115 280E '75

Viesti Kirjoittaja Daaz »

Mesedesi kirjoitti:Jos minun 280E on 3.07 perällä uumoiltu kulkevan 250+rimpat, niin tuollaisella perärattaallahan sen pitäis kimmota liki 270 kilometriin tunnissa... :shock:
Nohnoh, ei kai se nyt ihan noilla tehoilla vielä. :) Ilmanvastus kun kasvaa eksponentiaalisesti nopeuden suhteen, joten hirveästi yli kahdensadan ei pääse kovin monella katiskalla. Tuolla 270 km/h kohdalla luulisi ilmanvastuksen olevan jo niin kova, ettei ihan tavalliset takarenkaat tee muuta kuin sutii. :shock:

Kukas läväyttäisi kehiin nuo vastusvoimien laskentakaavat? Ensimmäiselle pullakahvit. :wink:

-Daaz

Edit: Jahas, minä. Pannu porisee jo. Fv = ½ s v² A Cv. Ja lisää aiheesta osoitteessa tämä.
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
Melitos
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 713
Liittynyt: Ke 18.08.2004 14:30
Paikkakunta: Se rennompi voorumi...

Re: W115 280E '75

Viesti Kirjoittaja Melitos »

Lisäksi on vielä hyvä muistaa että P=Fv eli teho on voima x nopeus. Näinpä ilmanvastusteho on vastusvoima x nopeus. Näin huomataan että tarvittava moottoriteho kasvaa jo suhteessa nopeuden kolmanteen potenssiin.
So long, and thanks for all the fish
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Re: W115 280E '75

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Melitos kirjoitti:Lisäksi on vielä hyvä muistaa että P=Fv eli teho on voima x nopeus. Näinpä ilmanvastusteho on vastusvoima x nopeus. Näin huomataan että tarvittava moottoriteho kasvaa jo suhteessa nopeuden kolmanteen potenssiin.
Jep. Jostain olenkin lukenut, että jos huippunopeuden aikoo tuplata, pitää moottoriteho kahdeksankertaistaa. Aikalaillahan tuo noin menee järkeillenkin – pikkukinnereilläkin kun pääsee sen päälle satasen kevyesti mutta aikalailla pitää olla lisää napsuja, että päästään kahden ja puolen sadan huitemille.

t.
Risto
E500 – 211.070
Avatar
Heikki H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 649
Liittynyt: Ti 09.12.2003 01:04

Viesti Kirjoittaja Heikki H. »

tuos yritin laskeskella jotta kuinkahan kovaa pääsis maksimissaan autolla. Tietenkin arvot on viturallaan, koska en niitä tietenkään tiedä, mutta luonnollisen kuuloinen ratkaisu tuli mielestäni:

0,9*138000=0,017*1600*9,81*v+(1,2/2)*0,4*2,1*v^3 => n. v=59,15(*3,6) =>n.213 kmh

jossa 0,9=Voimansiirron hyötysuhde
138000=mottiteho vatteina
0,017=vierinvastus
1600*9,81=paino
v=nopeus
1,2=iliman mottimassa
0,4=ilman vastus kerroin
2,1=otta pinta-ala
luvut siis ovat niinsanotusti hatusta otetut...

Vopt:ta voisi näppäränä laskea optimi kokonais välityksen, jos saisi tietoon kierrosluvun jolta toi 185hepanteria saadaan ja renkaan(dynääminen)vierintäsäde.

tän näkösen kaavan pitäsisi purra:

v=(nmoot*2*pii*Rd)/ikok -> ikok=(nmoot*2*pii*Rd)/v

Esimerkki lasku jossa stetsoni laulaa taas
v=äsköön laskettu 60ms
nmoot=5000rpm eli n.83kierrostasekunnis(maksimitehon aikana)
Rd=0,3m (15*2.54+2*(19,5*.55))72=n. 0,3

(83*2*pii*0.3)/60=n. 2,6 eli tyrkyttelee näin pientä, mutta mm. kierrosluku max teholla tod näk. suuree, joka taas kasvattaisi tulosta.

270:saavuttamiseksi laskennallinen teho keksityillä arvoilla:

270/3,6=75ms

,9*P=0,017*1600*9,81*75+(1,2/2)*0,4*2,1*75^3 -> P=n. 267400vattia eli 267kW eli n.360hepokattia joka tuntuisi jo hiukka suurehkolta, meneehän nyt laiskemmatkin autot paljon kovempaa.. Toi hyötysuhdehan muuten muuttuu koko ajan, mutta pistin sen olemaan samana.

moottorin pyörimisnopeus ko. tilanteessa näpsäkästi 2.34 kokonaisvälityksellä voisi olla

75=(nmoot*2*pii*.3)/2.34 ->nmoot=n. 93 rinkiläistäsekunnis eli n.5580rpm jolloin siis toi 360 humma pitäis olla käytettäviis.
So long and thanks for all the fish
Avatar
Antti L.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 371
Liittynyt: To 08.04.2004 11:13
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Antti L. »

No tuohan tarkoittaa ilmiselvästi, että lisää tehoa on saatava! :twisted: No jaa, ei tuo perimmäinen ajatus ollut nostaa huippunopeutta, ihan vaan laskea kierroksia satasen nopeudesta. Onnistui tosi tehokkaasti! Btw, perävälitys on oikeasti 2.24, muistin sen väärin aluksi.. :oops: Pitää käydä korjaamassa aikaisempaan viestiin.

Tuli tuota joskus itsekkin laskettua teoreettista huippunopeutta, muistelisin sen olleen lähempänä 300km/h.. Karkaella laskutoimituksella: Jos 100km/h on kierroksia 2000rpm, niin 6000rpm vie auton 300km/h. Tarkkaa kierrosnopeutta satasen nopeudessa en tiedä, mutta takapuolituntumalla 2000 + risat.

Niin, tosiaan jos haluaa nostaa huippunopeuden kaksinkertaiseksi, niin tehojen pitää kahdeksankertaistua. Sen näkee esim. tuosta Heikki H.:n kaavasta, v^3. Eli ajatellaan että nykyisillä 185hp päästäisiin 200km/h, niin tarvittava teho 300km/h on 624hp :!: (1,5^3 * 185hp)
Ihan vain näin mersumiesten kesken...

w211 280cdi
w111 '320cdi' Coupe
w115 '280E'
Avatar
Heikki H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 649
Liittynyt: Ti 09.12.2003 01:04

Viesti Kirjoittaja Heikki H. »

Pärjääkö kuinka valoissa tuollaisella ultraharvalla? Itse olen kanssa haaveillut samanlaisesta autosta kuin sinulla. Ostinkin jo aihiomaisen tapauksen, joka alkujaan 220d, jossa sellainen kaasarimallin 2.8 kiinni. Mittaristo varmaan myös haihdettu kun ulottuu yli 2sadan?
So long and thanks for all the fish
Avatar
Antti L.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 371
Liittynyt: To 08.04.2004 11:13
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Antti L. »

Pärjää sillä ihan kohtuullisesti, kunhan vain osaa ajaa oikein. Aluksi pitää varoa kokonaan pysähtymistä, koska nykyinen 1 vastaa vanhaa 2. Toiseksi ajaa pakkovaihteilla, niin saa vedettyä korkeammille kierroksille. Muuten antaa liian aikaisin isomman, vaikka vaijeria on säädetty. Siinäpä se lyhyesti, tosin minähän ajan aina rauhallisti.. :wink:
Ihan vain näin mersumiesten kesken...

w211 280cdi
w111 '320cdi' Coupe
w115 '280E'
Avatar
Antti M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1064
Liittynyt: Ti 28.09.2004 09:57
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Antti M. »

Ei tuo huippunopeus/teho juttu varmaan noin suoraviivaista ole, että nopeuden tuplaamiseksi on tehon kahdeksankertaistuttava, tuo kaavahan on vain ilmanvastukselle ja onhan sitä auton liikkuessa paljon muitakin vastuksia, jotka eivät varmaankaan kasva samassa suhteessa ilmanvastuksen kanssa, jos kasvavat ollenkaan...eli käytännössä tehon ei varmaankaan ihan niin paljon tarvi kasvaa.
Millhill Performance
-Built With Pride-
Avatar
Heikki H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 649
Liittynyt: Ti 09.12.2003 01:04

Viesti Kirjoittaja Heikki H. »

No teoriaahan se vain on. Renkaiden viärintä vastus F=fmg(cos a) ja tehona P=fmgv(cos a), joka tuossa kaavassa olikin. Nousu on taasen F=mg(sin a) P=mgv(sin a). Tuloksena on sitten tarvittava pyöräteho. Esimerkiksi vierintävastus f muuttuu hiukan nopeuden muututtua. Mutta ikävä kyllä se ilmanvastus on aika määräävä tekijä noilla nopeuksilla. Lisäksi laskuissa käytetyt arvot oli keksittyjä, mutta se ei vaikuta tehontarpeen kasvusuhteeseen kuinkaan.
So long and thanks for all the fish
Avatar
Antti L.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 371
Liittynyt: To 08.04.2004 11:13
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Antti L. »

Mersun kanssa on taas saanut puuhastella. Tuolla aikaisemmin jo mainitsin tankin vaihtamisen, niin sen takia on joutunut hieman hikeentyä! Huuhteluista huolimatta tankista irtosi paskaa ja pa-suodatin meni tukkoon, tiiä sitten kuinka paljon sitä oli tullut siitä entisestä tankista?! Samalla ilmeni ikävä sivuääni ja arveltiin sen tulleen laatikosta.

No laatikko irti ja Siekkiselle korjattavaksi. Laatikko ei ollut syypää ääneen, mutta aiheeseen korjaus tuli. Sieltä oli kuulema nelosen tiiviste paskana ja pakka aivan loppu sekä välyksiä riittämiin. Kumma sinänsä kun suhteellisen oireeton laatikko muuten oli! No laatikko saatiin takaisin ja lopulta paikalleen.

Sitten kone alkoi taas temppuilemaan, ei tahdo pysyä käynnissä jne.. Tuntui että taas olisi pa-suodatin tukossa, ei helkutti! Pienten tutkimusten jälkeen löytyi sihti määräjakajasta, joka oli täysin tukossa. Se on siinä juntassa mihin tulee pumpulta pa-putki, pieni muovinen kuten maaliruiskussa. Suosittelen muitakin k-jetin omistajia tarkistamaan se sihti, nimittäin mulla tämä vekotin ei ole vielä näin hyvin toiminut! Löytyi kadonneita tehoja aika paljon ja kierrosherkkyyttä, nyt on taas mukava ajella! 8)

Pitäis käydä kyselemässä mistä sais uuden sihdin.. Lopulta siihen sivuääneen ei löytynyt varmaa aiheuttajaa, varmaan jotaín paskaa oli jarrulevyn ja kilven välissä. :roll: Tuskin se siitä määräjakajastakaan tuli.. Lopuksi Siekkiselle suuret kiitokset laatikon laittamisesta lyhyestä varoitusajasta huolimatta!! :D
Ihan vain näin mersumiesten kesken...

w211 280cdi
w111 '320cdi' Coupe
w115 '280E'
Jarkko S
Vaihteistospesialisti
Vaihteistospesialisti
Viestit: 584
Liittynyt: Ti 18.03.2003 20:13
Paikkakunta: Käärmelahti/Maaninka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko S »

:D

Eipä kestä, hyvä että kelpaa.
Viimeksi muokannut Jarkko S, Ke 26.01.2005 20:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1556
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Jokos ne Jarkko tavarat on 4km päässä?
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
Jarkko S
Vaihteistospesialisti
Vaihteistospesialisti
Viestit: 584
Liittynyt: Ti 18.03.2003 20:13
Paikkakunta: Käärmelahti/Maaninka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko S »

Mikko K. kirjoitti:Jokos ne Jarkko tavarat on 4km päässä?
Kunhan kerkiis viedä työkalut ja varaosat sinne, niinkin pieni jutska mutta ei oo flunssaltaan jaksanu töitten jälkeen.
Avatar
Antti L.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 371
Liittynyt: To 08.04.2004 11:13
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Antti L. »

Tulipa tänää käytyä paikallisessa vehossa hakemassa suodatin tehostimeen. Entinen oli ihan kaput, puuttu palanen paaluputken kohdalta! Oli malli muuttunut paperisuodattimeen, entinen oli jotain kovaa haperoa. Samalla ei tarvitse niitä asennuspeltejä sen suodattimen kanssa, se uusi suodatin on yks' osanen. Tulipa myös tilattua uusi sihti määräjakajaan, joutui ottamaan koko juntan kun ei sihtiä irrallaan saa.

Samalla kyselin niitä läpivientikumeja, eteen tulisi maksamaan 14€ kipale ja taakse kaiketi 16€. Se takanen kun koostuu kolmesta osasta ja ne ei olleet varmoja sen keskiletkun metrihinnasta. EPC näytti hintaa desimetrille.. Nokkien hinnan mainitsin jo toisessa topicissa, mutta kerrotaan se tässäkin: 790€ kipale.
Ihan vain näin mersumiesten kesken...

w211 280cdi
w111 '320cdi' Coupe
w115 '280E'
Avatar
Antti L.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 371
Liittynyt: To 08.04.2004 11:13
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Antti L. »

Tulipa tänää käytyä paikallisessa vehossa hakemassa suodatin tehostimeen. Entinen oli ihan kaput, puuttu palanen paaluputken kohdalta! Oli malli muuttunut paperisuodattimeen, entinen oli jotain kovaa haperoa. Samalla ei tarvitse niitä asennuspeltejä sen suodattimen kanssa, se uusi suodatin on yks' osanen. Tulipa myös tilattua uusi sihti määräjakajaan, joutui ottamaan koko juntan kun ei sihtiä irrallaan saa.

Samalla kyselin niitä läpivientikumeja, eteen tulisi maksamaan 14€ kipale ja taakse kaiketi 16€. Se takanen kun koostuu kolmesta osasta ja ne ei olleet varmoja sen keskiletkun metrihinnasta. EPC näytti hintaa desimetrille.. Nokkien hinnan mainitsin jo toisessa topicissa, mutta kerrotaan se tässäkin: 790€ kipale.

edit: mitenkäs tämä ylimääräinen saadaa pois!? :D
Ihan vain näin mersumiesten kesken...

w211 280cdi
w111 '320cdi' Coupe
w115 '280E'
Avatar
Antti L.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 371
Liittynyt: To 08.04.2004 11:13
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Antti L. »

Hiiihtomaviikko meni rattoisasti mersun kimpussa, tai lähinnä noiden vanteiden parissa. Alkuperäinen suunnitelma kromimaalauksesta ei käynyt toteen, vaan muodin mukaan sorruin kiilloittamaan vannekehän (foorumilla tunnettu sanalla rantti). Lopputuloksen laitan esille viikon päästä, kun en kerennyt kiireissäni mitään kuvia räpsimään. Homma oli loppujen lopuksi järjetön, mutta niinhän tämä autoharrastus on muutenkin! :D

Kiilloitus oli alkujaan tarkoitus suorittaa sorvissa, mutta sekään ei saanut tuulta alleen ja homma hoidettiin kotikonstein. Köyhän miehen sorvina sai mersu toimia, ihan kohtuullisesti onnistui. Tiiä sitten mitä perä tykkäsi siitä, kerran se leikki jo lukkoperää!! (Selvittiin pienin vahingoin.. :oops: ) Siitä heräsi myös epäily olisiko siinä perässä oikeasti lukko. Ostettiin lukottomana ja öljyt on myös tavalliset.. Lisää aiheesta linkin takana. http://mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=19258

No perä nyt toimii ihan normaalisti ja ensikerralla kun hallille pääsen, niin perä auki ja ihmetellään mitä siellä on. Vaihtaa samalla öljyt.. Ja laittaa alle alut! 8)
Ihan vain näin mersumiesten kesken...

w211 280cdi
w111 '320cdi' Coupe
w115 '280E'
Avatar
Antti L.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 371
Liittynyt: To 08.04.2004 11:13
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Antti L. »

Muutos
Alut sain viikonloppuna alle ja kuvankin toisessa topicissa julkistin.. Mutta tuossa on kuitenkin vielä yksi kuva aiheesta, eli ennen ja jälkeen. Se on jokaisen oma asia tykkääkö vai ei, mutta ainakin ovat omaan mieleen! 8) Tosin ei nuo hopeisinakaan pahan näköiset olisivat olleet, mutta käytännön syistä pakko oli jotain ehostusta tehdä. Alkoivat vuotamaan renkaan ja vanteen välistä..

Perä
Ei siellä taida lukkoa lymyillä.. :( Taisi siis viimeksi mennä tasauspyörästö jumiin, mutta hyvinhän tuo (toistaiseksi) pelaa.. Varmaan ei saanut tarpeeksi voitelu, helppoahan se on jälkeenpäin viisastella! :lol:

Ja aikaisemmin mainittua sihtiä jakajaan ei sitten saanutkaan. Se juntta, jonka ne Vehossa tilasivat, ei sisältänyt sihtiä. Eli pitää vain säännöllisesti puhdistaa.
Ihan vain näin mersumiesten kesken...

w211 280cdi
w111 '320cdi' Coupe
w115 '280E'
Vastaa Viestiin