W210 hammastanko ohjaussimpukan tilalle?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1764
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

W210 hammastanko ohjaussimpukan tilalle?

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Projektimietiskelyissäni olen tuijottanut tuota W114 etuapurunkoa jo vähän liiankin kanssa ja kun sitä tod.näk joudun modaamaan, niin mitä jos "samaan syssyyn" laittaisi ohjauksen W210?

Hotrod-maailmassahan tämä on vakiomuutos ja valmiita paketteja löytyy joka lähtöön. Jenkeissä on runko mihin hommat saa pultattua, miten sitten Mersut? Onko joku tehnyt vastaavan kaltaista muutosta?

Tässä yksi esim. W201, (johon myös asennettiin LS1 GM V8)

Kuva

Kuva

EDIT: Otsikkoa muutettu
Viimeksi muokannut hismajestics, Ti 10.06.2014 09:41. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Hammastanko W114 simpukan tilalle?

Viesti Kirjoittaja atlas »

Kyllä sen muuttaa sinne mutta pitää olla luvat ja piirrustukset.
Kysypä konttorilta,katsurilta.....
Tai serkulta kun katsuri on niin aikoinaan kyselin vastaavaa niin kertoi että kyllä sen saa laittaa mutta muutoslupa pitää olla.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Junnu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 317
Liittynyt: Ma 10.11.2003 21:30
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: W210 hammastanko ohjaussimpukan tilalle?

Viesti Kirjoittaja Junnu »

Jos W210:n hammastankoon päädyt, niin multa löytyy sellanen kohtuuhintaan.
Kunnostettu ja taitaa olla puolen vuoden takuua siinä.
A
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 266
Liittynyt: Pe 31.08.2007 22:21
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: W210 hammastanko ohjaussimpukan tilalle?

Viesti Kirjoittaja A »

Olen minä tommosenkin muutoksen tehnyt. Siihen "erilaiseen rodiin" tuli hammastanko, tosin se ei ollut mersusta. Mullahan oli siinä käytössä pystärin apurunko, johon tein kiinnikkeeet hammastangolle. Noista kiinnityksistä ja niiden lujuudesta, pitäisi tarvittaessa olla jotain "kättä pitempää", jos katsastaja sitä pyytää. Poikkeuslupaa ei tarvi anoa ohjauslaitteiden muutoksille(menee muutoskatsastuksella), niissä täytyy kyllä huomioida kantavuus ym. juttuja. Semmoinen asia tuli mieleeni, jos alat väyrysen hammastankoa sovittamaan, niin ohjausgeometrian säilyttämiseksi, huomioi raidetankojen pituus. Pystärissä on meinaten aika pitkät alatukivarret, ja ns. pump steering(joston aikana tapahtuva aurauskulmien muutos) on todella ilkeä ominaisuus. Mulla ei ollut näin äkkiä laittaa yhtään kuvaa, missä toi tekemäni kiinnitys olisi järkevästi näkynyt. Toisaalta se tekemäni systeemi oli muutenkin erilainen, kun siinä oli vielä ne 170.sen runkoaisatkin tiellä.

Tuolla tietoa finlexiltä.

http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779" onclick="window.open(this.href);return false;

P.S. Nämä omakohtaiset tiedot ovat vuodelta 2011, jos on tullut uusia määräyksiä niin silloin perun puheeni.

T: Artsi.
--------
W115 240D/3.5 V8/Pystäri
R129 3.0/24/Routakiila
W136 170 S-V 2.0Automat/Vanhus
W903 313cdi
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1764
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W210 hammastanko ohjaussimpukan tilalle?

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Junnu kirjoitti:Jos W210:n hammastankoon päädyt, niin multa löytyy sellanen kohtuuhintaan.
Kunnostettu ja taitaa olla puolen vuoden takuua siinä.
Minkälaisissa hinnoissa liikutaan?
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W210 hammastanko ohjaussimpukan tilalle?

Viesti Kirjoittaja atlas »

Mittaapa ensin siihen tarvittava pituus kun pyörät on suorassa ja raidetangon kiinnitys päästä toiseen.
Jos ero on suuri voi tulla ongelmia.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1764
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W210 hammastanko ohjaussimpukan tilalle?

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

A kirjoitti:Olen minä tommosenkin muutoksen tehnyt. Siihen "erilaiseen rodiin" tuli hammastanko, tosin se ei ollut mersusta. Mullahan oli siinä käytössä pystärin apurunko, johon tein kiinnikkeeet hammastangolle. Noista kiinnityksistä ja niiden lujuudesta, pitäisi tarvittaessa olla jotain "kättä pitempää", jos katsastaja sitä pyytää. Poikkeuslupaa ei tarvi anoa ohjauslaitteiden muutoksille(menee muutoskatsastuksella), niissä täytyy kyllä huomioida kantavuus ym. juttuja. Semmoinen asia tuli mieleeni, jos alat väyrysen hammastankoa sovittamaan, niin ohjausgeometrian säilyttämiseksi, huomioi raidetankojen pituus. Pystärissä on meinaten aika pitkät alatukivarret, ja ns. pump steering(joston aikana tapahtuva aurauskulmien muutos) on todella ilkeä ominaisuus. Mulla ei ollut näin äkkiä laittaa yhtään kuvaa, missä toi tekemäni kiinnitys olisi järkevästi näkynyt. Toisaalta se tekemäni systeemi oli muutenkin erilainen, kun siinä oli vielä ne 170.sen runkoaisatkin tiellä.

Tuolla tietoa finlexiltä.

http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779" onclick="window.open(this.href);return false;

P.S. Nämä omakohtaiset tiedot ovat vuodelta 2011, jos on tullut uusia määräyksiä niin silloin perun puheeni.

T: Artsi.
Pirun mielenkiintoista tietoa, kiitos. Olisi tosi hienoa nähdä pari kuvaa siitä, miten kiinnityksen hoidit.

Mulla on W114 projektissani sovittamisen kannalta kaksi tiukkaa paikkaa ja toinen niistä on juuri tuo apurunko/öljypohja kohta. Jos en kätevästi onnistu rakentamaan sopivaa öljypohjaa, niin vaihtoehto on laikata poikittaispalkin yläosaa aina liitossaumaan asti. Ja sitten hitsata siihen vahvike. Tuon vahvikkeen ja siihen kiinnitettävän hammastangon vois rakentaa suurinpiirtein samoin kuin kuvan Ford Cometin rackmodissa näkee. Onko sulla kommentteja tähän?

Kuva

Kuva

W210 hammastankoa olen ajatellut mutta olen myös kuullut, että Golf MK3 hammastanko on suosittu. Ja muidenkin etuvetoisten. Vielä en tosin ihan tarkkaan tiedä miksi juuri Golf tai etuvetoiset yliipäätään. Olisko yksi syy se, että Golfin hammastanko maksaa vain tuollaisen 40€. Mikä hammastanko muuten sulla tuli käyttöön?

Olen jo A-katsatuksen kanssa tässä syksyn mittaan projektiani esitellyt, eikä siellä ainakaan vielä mitään suurempaa ongelmaa ole ollut.
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1764
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W210 hammastanko ohjaussimpukan tilalle?

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

atlas kirjoitti:Mittaapa ensin siihen tarvittava pituus kun pyörät on suorassa ja raidetangon kiinnitys päästä toiseen.
Jos ero on suuri voi tulla ongelmia.
Elikkäs tolleen...
Kuva

http://www.hotrod.com/techarticles/hrdp ... ewall.html" onclick="window.open(this.href);return false;
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W210 hammastanko ohjaussimpukan tilalle?

Viesti Kirjoittaja atlas »

Just tolleen kuin kuvassa.

Mutta mutta en kyllä leikkelisi etupalkkia ennenkuin tiedät saako niin tehdä...vaikka teet sen vahvistettunakin.

toisekseen etsi samanpainoisen auton ohjaus kun voi olla että toi golfin hammastanko voi suoltaa osat ja öljyt pihalle painavan mersun alla.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
A
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 266
Liittynyt: Pe 31.08.2007 22:21
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: W210 hammastanko ohjaussimpukan tilalle?

Viesti Kirjoittaja A »

Yhtä tärkeä kun toi kokonaispituus, on nimen omaan raidetankojen pituus. Etu akseli on aika kapea, nyky autoihin verrattuna, tästä syystä hammastangon tulisi olla myös kapea. Lyhyt hammastanko taasen aiheuttaa sen että kääntösäde kasvaa(pyörät ei käänny tarpeeksi). Kääntösäteelle ei ole annettu mitään minimi/maksimi arvoa, kunhan autolla pärjää "normaali" liikenteessä(katsastaja arvioi). Mulle tuli ZF:n hammastanko, jota käytetään 406 farmari pösössä(anteeksi kirosana). Kantavuudet siinä ovat riittävät, mutta ei sekään sinne koneistamatta sovi. Kiinnitys siinä on sen verran yksinkertainen(kaksi pulttia), että korvakkeiden teko onnistui paremmin.

Nyt tuli häiriötekiöitä, palataan myöhemmin asiaan.

T:A.
--------
W115 240D/3.5 V8/Pystäri
R129 3.0/24/Routakiila
W136 170 S-V 2.0Automat/Vanhus
W903 313cdi
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1764
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W210 hammastanko ohjaussimpukan tilalle?

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Tossa yksi tapa kiinnittää W114 apurunkoon (RHD):
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W210 hammastanko ohjaussimpukan tilalle?

Viesti Kirjoittaja atlas »

Toi kuva muuten tossa alussa on kai jenkkilässä mutta noin ei kyllä mielestäni voi Suomessa palkkia tehdä.
Joutuu se jenkkikin laittamaan iskarien yläpäästä kolmio tai suorat tuet toisiinsa että kone pelti ei hitsaudu lokareihin kiinni kun ajaa montuun.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Junnu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 317
Liittynyt: Ma 10.11.2003 21:30
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: W210 hammastanko ohjaussimpukan tilalle?

Viesti Kirjoittaja Junnu »

hismajestics kirjoitti:
Junnu kirjoitti:Jos W210:n hammastankoon päädyt, niin multa löytyy sellanen kohtuuhintaan.
Kunnostettu ja taitaa olla puolen vuoden takuua siinä.
Minkälaisissa hinnoissa liikutaan?
Äkkiä mietittynä:
650 euroa ja panttia ei tarvitse palauttaa.
Saksassa kunnostettu laautuote jne.

Oisko kohtuullista? Ilmottele onko parametrinenohjaus vai ei.
Uskon että tässä tapauksessa ei ole..

Joskus tuli omaan väykkyyn tuollainen asennettua. Muuttui ajo-ominaisuudet ja täysin (siis sillä uudella hammastangolla).
Itellä on sellanen liikeidea työnalla. Aloitan näiden osien "virallisen" maahantuonnin.
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: W210 hammastanko ohjaussimpukan tilalle?

Viesti Kirjoittaja tomant »

hismajestics kirjoitti:...Mulla on W114 projektissani sovittamisen kannalta kaksi tiukkaa paikkaa ja toinen niistä on juuri tuo apurunko/öljypohja kohta. Jos en kätevästi onnistu rakentamaan sopivaa öljypohjaa, niin vaihtoehto on laikata poikittaispalkin yläosaa aina liitossaumaan asti. Ja sitten hitsata siihen vahvike. Tuon vahvikkeen ja siihen kiinnitettävän hammastangon vois rakentaa suurinpiirtein samoin kuin kuvan Ford Cometin rackmodissa näkee...
Tuo palkin muoto on jo valmiiksi sen verran eksoottinen, että sen rakenteen muutos ei ole suositeltavaa, Jos leikkaat sen alalaippaan asti pois, ei mitään jää jäljelle, joten joudut rakentamaan sen alle palkin järeämmillä mitoilla kuin alkuperäinen. Muodon muuttuessa taivutus- ja puristusrasitukset ilmeisesti vielä lisääntyvät, joten katsastusinsinööri taatusti vaatii asialliset lujuuslaskelmat, joita et kahvin ja pullan hinnalla saa mistään.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W210 hammastanko ohjaussimpukan tilalle?

Viesti Kirjoittaja atlas »

Paras olisi jos et muuttaisi etupalkkia mitenkään.Kiinnikkeet voit tehdä kyllä hammastangolle.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Sultzi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 858
Liittynyt: Su 15.06.2008 14:04
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: W210 hammastanko ohjaussimpukan tilalle?

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Tosta kun piirrät viivan ylätukivarren sisäpultista alatukivarren sisempään pulttiin, olisi hyvä raidentangon sisänivelen oltava sillä linjalla. Tällöin ns. bumb steering olisi pienimmillään. Itsellä on harraste vehkeessä pikkasen leveämmällä noi raidetankojen sisäpäät tosta linjasta, mutta ei ole tuntunut haittaavan.

Katsastukseen otettava tosiaan huomioon että se mistä hammastanko otetaan, on vähintään yhtä suuri maksimi akselimassa edessä kuin tossa w114:ssa. Mielummin jostain raskaammasta vielä niin ei ole ongelmaa.
Käyttis: W210 E55 AMG -00
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: W210 hammastanko ohjaussimpukan tilalle?

Viesti Kirjoittaja tomant »

Sultzi kirjoitti:...Katsastukseen otettava tosiaan huomioon että se mistä hammastanko otetaan, on vähintään yhtä suuri maksimi akselimassa edessä kuin tossa w114:ssa. Mielummin jostain raskaammasta vielä niin ei ole ongelmaa.
Sinänsä erikoinen peruste, koska ohjausvaihteet eivät kanna pystykuormia akselista tai korista vaan välittävät vain vaakakuormia ohjaustankojen suunnassa. Parempi peruste olisi esim. pyörän, navan ja ohjauslaitteiden massa, jota pitää liikuttaa ja joka esim. pyörään osuvissa iskuissa välittää voimia ohjaukseen. Tällaista ei toisaalta ole helppo mitata, mutta tuo akselimassa löytyy valmistajalta.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: W210 hammastanko ohjaussimpukan tilalle?

Viesti Kirjoittaja veskola »

öööh, jos 2500 kg auto menee vähän sivusuunnassa johonkin sopivaan töyssynreunaan niin onhan se hammastankoon sivuttain lyövä voima paljon suurempi kuin jos menee 1200 kg golffi samalla vauhdilla.

Etuvetovitosta voisi saada varmasti riittävän järeän hammastangon tämmöseen käyttöön, jos se etuvetoisen sopii helpommin. Ne on suunniteltu noin 2700 kg auton heilahteluihin ja varmasti on riittävän leveä.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: W210 hammastanko ohjaussimpukan tilalle?

Viesti Kirjoittaja tomant »

veskola kirjoitti:öööh, jos 2500 kg auto menee vähän sivusuunnassa johonkin sopivaan töyssynreunaan niin onhan se hammastankoon sivuttain lyövä voima paljon suurempi kuin jos menee 1200 kg golffi samalla vauhdilla...
On se isompi, jos renkaan ja vanteen koko ja jousto-ominaisuudet ja vipujen pituudet ja ohjauksen välitussuhteet jne. ovat samaa suuruusluokkaa noissa kahdessa autossa. Mielestäni ohjauksen voimissa on paljon muuttujia, ei pelkästään akselimassa.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Sultzi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 858
Liittynyt: Su 15.06.2008 14:04
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: W210 hammastanko ohjaussimpukan tilalle?

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Trafi on trafi ja sen mukaan mennään.

On se paljon selkeempää tämmösen maalikko rakentelijankin noita laittaa kun ottaa selkeesti raskaammasta autosta sen tangon, niin ei pitäis olla ongelmia. Onhan niillä pyörillä enemmän painoa mitä se hammastanko liikuttelee kun on raskaampi auto, tähän toki vaikuttaa kaikki geometriat lisää vielä.
Käyttis: W210 E55 AMG -00
A
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 266
Liittynyt: Pe 31.08.2007 22:21
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: W210 hammastanko ohjaussimpukan tilalle?

Viesti Kirjoittaja A »

Kuvassasi oleva kiinnitys on aika lähellä sitä minkä minäkin tein, sain tehtyä vielä lisätuet sivulle kun oli ne runkoaisat siinä vieressä. Tohon akselimassa vaatimukseen, tulee ottaa huomioon jarrutusvoimien vaikutus hammastangolle. Tämän takia ei riitä pelkkä etuakselimassa, vaan kokonaismassa on otettava huomioon. Ooppelin hammastanko näyttää mitoitukseltaan noin äkkiseltään aika hyvältä, nyt kun löydät vielä tehostetun semmoisen, missä kantavuudet riittää.

Tota etupalkkia en minäkään lähtisi kauheasti muuttelemaan, jos ei tuttavapiirissäsi ole ketään, jolle lujuuslaskenta on arkipäivää.

Hyvää alkanutta vuotta.

A.
--------
W115 240D/3.5 V8/Pystäri
R129 3.0/24/Routakiila
W136 170 S-V 2.0Automat/Vanhus
W903 313cdi
Range.mies
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Ke 18.08.2010 23:56

Re: W210 hammastanko ohjaussimpukan tilalle?

Viesti Kirjoittaja Range.mies »

Paljonko on sisemmäisten nivelten väli w210 hammastangossa?
Vastaa Viestiin