W210 hammastanko ohjaussimpukan tilalle?
- hismajestics
- Mersumies
- Viestit: 1764
- Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
- Paikkakunta: Helsinki
W210 hammastanko ohjaussimpukan tilalle?
Projektimietiskelyissäni olen tuijottanut tuota W114 etuapurunkoa jo vähän liiankin kanssa ja kun sitä tod.näk joudun modaamaan, niin mitä jos "samaan syssyyn" laittaisi ohjauksen W210?
Hotrod-maailmassahan tämä on vakiomuutos ja valmiita paketteja löytyy joka lähtöön. Jenkeissä on runko mihin hommat saa pultattua, miten sitten Mersut? Onko joku tehnyt vastaavan kaltaista muutosta?
Tässä yksi esim. W201, (johon myös asennettiin LS1 GM V8)
EDIT: Otsikkoa muutettu
Hotrod-maailmassahan tämä on vakiomuutos ja valmiita paketteja löytyy joka lähtöön. Jenkeissä on runko mihin hommat saa pultattua, miten sitten Mersut? Onko joku tehnyt vastaavan kaltaista muutosta?
Tässä yksi esim. W201, (johon myös asennettiin LS1 GM V8)
EDIT: Otsikkoa muutettu
Viimeksi muokannut hismajestics, Ti 10.06.2014 09:41. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
//johannes
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Re: Hammastanko W114 simpukan tilalle?
Kyllä sen muuttaa sinne mutta pitää olla luvat ja piirrustukset.
Kysypä konttorilta,katsurilta.....
Tai serkulta kun katsuri on niin aikoinaan kyselin vastaavaa niin kertoi että kyllä sen saa laittaa mutta muutoslupa pitää olla.
Kysypä konttorilta,katsurilta.....
Tai serkulta kun katsuri on niin aikoinaan kyselin vastaavaa niin kertoi että kyllä sen saa laittaa mutta muutoslupa pitää olla.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: W210 hammastanko ohjaussimpukan tilalle?
Jos W210:n hammastankoon päädyt, niin multa löytyy sellanen kohtuuhintaan.
Kunnostettu ja taitaa olla puolen vuoden takuua siinä.
Kunnostettu ja taitaa olla puolen vuoden takuua siinä.
Re: W210 hammastanko ohjaussimpukan tilalle?
Olen minä tommosenkin muutoksen tehnyt. Siihen "erilaiseen rodiin" tuli hammastanko, tosin se ei ollut mersusta. Mullahan oli siinä käytössä pystärin apurunko, johon tein kiinnikkeeet hammastangolle. Noista kiinnityksistä ja niiden lujuudesta, pitäisi tarvittaessa olla jotain "kättä pitempää", jos katsastaja sitä pyytää. Poikkeuslupaa ei tarvi anoa ohjauslaitteiden muutoksille(menee muutoskatsastuksella), niissä täytyy kyllä huomioida kantavuus ym. juttuja. Semmoinen asia tuli mieleeni, jos alat väyrysen hammastankoa sovittamaan, niin ohjausgeometrian säilyttämiseksi, huomioi raidetankojen pituus. Pystärissä on meinaten aika pitkät alatukivarret, ja ns. pump steering(joston aikana tapahtuva aurauskulmien muutos) on todella ilkeä ominaisuus. Mulla ei ollut näin äkkiä laittaa yhtään kuvaa, missä toi tekemäni kiinnitys olisi järkevästi näkynyt. Toisaalta se tekemäni systeemi oli muutenkin erilainen, kun siinä oli vielä ne 170.sen runkoaisatkin tiellä.
Tuolla tietoa finlexiltä.
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779" onclick="window.open(this.href);return false;
P.S. Nämä omakohtaiset tiedot ovat vuodelta 2011, jos on tullut uusia määräyksiä niin silloin perun puheeni.
T: Artsi.
Tuolla tietoa finlexiltä.
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779" onclick="window.open(this.href);return false;
P.S. Nämä omakohtaiset tiedot ovat vuodelta 2011, jos on tullut uusia määräyksiä niin silloin perun puheeni.
T: Artsi.
--------
W115 240D/3.5 V8/Pystäri
R129 3.0/24/Routakiila
W136 170 S-V 2.0Automat/Vanhus
W903 313cdi
W115 240D/3.5 V8/Pystäri
R129 3.0/24/Routakiila
W136 170 S-V 2.0Automat/Vanhus
W903 313cdi
- hismajestics
- Mersumies
- Viestit: 1764
- Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
- Paikkakunta: Helsinki
Re: W210 hammastanko ohjaussimpukan tilalle?
Minkälaisissa hinnoissa liikutaan?Junnu kirjoitti:Jos W210:n hammastankoon päädyt, niin multa löytyy sellanen kohtuuhintaan.
Kunnostettu ja taitaa olla puolen vuoden takuua siinä.
//johannes
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Re: W210 hammastanko ohjaussimpukan tilalle?
Mittaapa ensin siihen tarvittava pituus kun pyörät on suorassa ja raidetangon kiinnitys päästä toiseen.
Jos ero on suuri voi tulla ongelmia.
Jos ero on suuri voi tulla ongelmia.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
- hismajestics
- Mersumies
- Viestit: 1764
- Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
- Paikkakunta: Helsinki
Re: W210 hammastanko ohjaussimpukan tilalle?
Pirun mielenkiintoista tietoa, kiitos. Olisi tosi hienoa nähdä pari kuvaa siitä, miten kiinnityksen hoidit.A kirjoitti:Olen minä tommosenkin muutoksen tehnyt. Siihen "erilaiseen rodiin" tuli hammastanko, tosin se ei ollut mersusta. Mullahan oli siinä käytössä pystärin apurunko, johon tein kiinnikkeeet hammastangolle. Noista kiinnityksistä ja niiden lujuudesta, pitäisi tarvittaessa olla jotain "kättä pitempää", jos katsastaja sitä pyytää. Poikkeuslupaa ei tarvi anoa ohjauslaitteiden muutoksille(menee muutoskatsastuksella), niissä täytyy kyllä huomioida kantavuus ym. juttuja. Semmoinen asia tuli mieleeni, jos alat väyrysen hammastankoa sovittamaan, niin ohjausgeometrian säilyttämiseksi, huomioi raidetankojen pituus. Pystärissä on meinaten aika pitkät alatukivarret, ja ns. pump steering(joston aikana tapahtuva aurauskulmien muutos) on todella ilkeä ominaisuus. Mulla ei ollut näin äkkiä laittaa yhtään kuvaa, missä toi tekemäni kiinnitys olisi järkevästi näkynyt. Toisaalta se tekemäni systeemi oli muutenkin erilainen, kun siinä oli vielä ne 170.sen runkoaisatkin tiellä.
Tuolla tietoa finlexiltä.
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779" onclick="window.open(this.href);return false;
P.S. Nämä omakohtaiset tiedot ovat vuodelta 2011, jos on tullut uusia määräyksiä niin silloin perun puheeni.
T: Artsi.
Mulla on W114 projektissani sovittamisen kannalta kaksi tiukkaa paikkaa ja toinen niistä on juuri tuo apurunko/öljypohja kohta. Jos en kätevästi onnistu rakentamaan sopivaa öljypohjaa, niin vaihtoehto on laikata poikittaispalkin yläosaa aina liitossaumaan asti. Ja sitten hitsata siihen vahvike. Tuon vahvikkeen ja siihen kiinnitettävän hammastangon vois rakentaa suurinpiirtein samoin kuin kuvan Ford Cometin rackmodissa näkee. Onko sulla kommentteja tähän?
W210 hammastankoa olen ajatellut mutta olen myös kuullut, että Golf MK3 hammastanko on suosittu. Ja muidenkin etuvetoisten. Vielä en tosin ihan tarkkaan tiedä miksi juuri Golf tai etuvetoiset yliipäätään. Olisko yksi syy se, että Golfin hammastanko maksaa vain tuollaisen 40€. Mikä hammastanko muuten sulla tuli käyttöön?
Olen jo A-katsatuksen kanssa tässä syksyn mittaan projektiani esitellyt, eikä siellä ainakaan vielä mitään suurempaa ongelmaa ole ollut.
//johannes
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
- hismajestics
- Mersumies
- Viestit: 1764
- Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
- Paikkakunta: Helsinki
Re: W210 hammastanko ohjaussimpukan tilalle?
Elikkäs tolleen...atlas kirjoitti:Mittaapa ensin siihen tarvittava pituus kun pyörät on suorassa ja raidetangon kiinnitys päästä toiseen.
Jos ero on suuri voi tulla ongelmia.
http://www.hotrod.com/techarticles/hrdp ... ewall.html" onclick="window.open(this.href);return false;
//johannes
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Re: W210 hammastanko ohjaussimpukan tilalle?
Just tolleen kuin kuvassa.
Mutta mutta en kyllä leikkelisi etupalkkia ennenkuin tiedät saako niin tehdä...vaikka teet sen vahvistettunakin.
toisekseen etsi samanpainoisen auton ohjaus kun voi olla että toi golfin hammastanko voi suoltaa osat ja öljyt pihalle painavan mersun alla.
Mutta mutta en kyllä leikkelisi etupalkkia ennenkuin tiedät saako niin tehdä...vaikka teet sen vahvistettunakin.
toisekseen etsi samanpainoisen auton ohjaus kun voi olla että toi golfin hammastanko voi suoltaa osat ja öljyt pihalle painavan mersun alla.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: W210 hammastanko ohjaussimpukan tilalle?
Yhtä tärkeä kun toi kokonaispituus, on nimen omaan raidetankojen pituus. Etu akseli on aika kapea, nyky autoihin verrattuna, tästä syystä hammastangon tulisi olla myös kapea. Lyhyt hammastanko taasen aiheuttaa sen että kääntösäde kasvaa(pyörät ei käänny tarpeeksi). Kääntösäteelle ei ole annettu mitään minimi/maksimi arvoa, kunhan autolla pärjää "normaali" liikenteessä(katsastaja arvioi). Mulle tuli ZF:n hammastanko, jota käytetään 406 farmari pösössä(anteeksi kirosana). Kantavuudet siinä ovat riittävät, mutta ei sekään sinne koneistamatta sovi. Kiinnitys siinä on sen verran yksinkertainen(kaksi pulttia), että korvakkeiden teko onnistui paremmin.
Nyt tuli häiriötekiöitä, palataan myöhemmin asiaan.
T:A.
Nyt tuli häiriötekiöitä, palataan myöhemmin asiaan.
T:A.
--------
W115 240D/3.5 V8/Pystäri
R129 3.0/24/Routakiila
W136 170 S-V 2.0Automat/Vanhus
W903 313cdi
W115 240D/3.5 V8/Pystäri
R129 3.0/24/Routakiila
W136 170 S-V 2.0Automat/Vanhus
W903 313cdi
- hismajestics
- Mersumies
- Viestit: 1764
- Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
- Paikkakunta: Helsinki
Re: W210 hammastanko ohjaussimpukan tilalle?
Tossa yksi tapa kiinnittää W114 apurunkoon (RHD):
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
//johannes
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Re: W210 hammastanko ohjaussimpukan tilalle?
Toi kuva muuten tossa alussa on kai jenkkilässä mutta noin ei kyllä mielestäni voi Suomessa palkkia tehdä.
Joutuu se jenkkikin laittamaan iskarien yläpäästä kolmio tai suorat tuet toisiinsa että kone pelti ei hitsaudu lokareihin kiinni kun ajaa montuun.
Joutuu se jenkkikin laittamaan iskarien yläpäästä kolmio tai suorat tuet toisiinsa että kone pelti ei hitsaudu lokareihin kiinni kun ajaa montuun.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: W210 hammastanko ohjaussimpukan tilalle?
Äkkiä mietittynä:hismajestics kirjoitti:Minkälaisissa hinnoissa liikutaan?Junnu kirjoitti:Jos W210:n hammastankoon päädyt, niin multa löytyy sellanen kohtuuhintaan.
Kunnostettu ja taitaa olla puolen vuoden takuua siinä.
650 euroa ja panttia ei tarvitse palauttaa.
Saksassa kunnostettu laautuote jne.
Oisko kohtuullista? Ilmottele onko parametrinenohjaus vai ei.
Uskon että tässä tapauksessa ei ole..
Joskus tuli omaan väykkyyn tuollainen asennettua. Muuttui ajo-ominaisuudet ja täysin (siis sillä uudella hammastangolla).
Itellä on sellanen liikeidea työnalla. Aloitan näiden osien "virallisen" maahantuonnin.
Re: W210 hammastanko ohjaussimpukan tilalle?
Tuo palkin muoto on jo valmiiksi sen verran eksoottinen, että sen rakenteen muutos ei ole suositeltavaa, Jos leikkaat sen alalaippaan asti pois, ei mitään jää jäljelle, joten joudut rakentamaan sen alle palkin järeämmillä mitoilla kuin alkuperäinen. Muodon muuttuessa taivutus- ja puristusrasitukset ilmeisesti vielä lisääntyvät, joten katsastusinsinööri taatusti vaatii asialliset lujuuslaskelmat, joita et kahvin ja pullan hinnalla saa mistään.hismajestics kirjoitti:...Mulla on W114 projektissani sovittamisen kannalta kaksi tiukkaa paikkaa ja toinen niistä on juuri tuo apurunko/öljypohja kohta. Jos en kätevästi onnistu rakentamaan sopivaa öljypohjaa, niin vaihtoehto on laikata poikittaispalkin yläosaa aina liitossaumaan asti. Ja sitten hitsata siihen vahvike. Tuon vahvikkeen ja siihen kiinnitettävän hammastangon vois rakentaa suurinpiirtein samoin kuin kuvan Ford Cometin rackmodissa näkee...
tomant
Kiihdytin 190E 201.024 1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: W210 hammastanko ohjaussimpukan tilalle?
Paras olisi jos et muuttaisi etupalkkia mitenkään.Kiinnikkeet voit tehdä kyllä hammastangolle.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: W210 hammastanko ohjaussimpukan tilalle?
Tosta kun piirrät viivan ylätukivarren sisäpultista alatukivarren sisempään pulttiin, olisi hyvä raidentangon sisänivelen oltava sillä linjalla. Tällöin ns. bumb steering olisi pienimmillään. Itsellä on harraste vehkeessä pikkasen leveämmällä noi raidetankojen sisäpäät tosta linjasta, mutta ei ole tuntunut haittaavan.
Katsastukseen otettava tosiaan huomioon että se mistä hammastanko otetaan, on vähintään yhtä suuri maksimi akselimassa edessä kuin tossa w114:ssa. Mielummin jostain raskaammasta vielä niin ei ole ongelmaa.
Katsastukseen otettava tosiaan huomioon että se mistä hammastanko otetaan, on vähintään yhtä suuri maksimi akselimassa edessä kuin tossa w114:ssa. Mielummin jostain raskaammasta vielä niin ei ole ongelmaa.
Käyttis: W210 E55 AMG -00
Re: W210 hammastanko ohjaussimpukan tilalle?
Sinänsä erikoinen peruste, koska ohjausvaihteet eivät kanna pystykuormia akselista tai korista vaan välittävät vain vaakakuormia ohjaustankojen suunnassa. Parempi peruste olisi esim. pyörän, navan ja ohjauslaitteiden massa, jota pitää liikuttaa ja joka esim. pyörään osuvissa iskuissa välittää voimia ohjaukseen. Tällaista ei toisaalta ole helppo mitata, mutta tuo akselimassa löytyy valmistajalta.Sultzi kirjoitti:...Katsastukseen otettava tosiaan huomioon että se mistä hammastanko otetaan, on vähintään yhtä suuri maksimi akselimassa edessä kuin tossa w114:ssa. Mielummin jostain raskaammasta vielä niin ei ole ongelmaa.
tomant
Kiihdytin 190E 201.024 1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: W210 hammastanko ohjaussimpukan tilalle?
öööh, jos 2500 kg auto menee vähän sivusuunnassa johonkin sopivaan töyssynreunaan niin onhan se hammastankoon sivuttain lyövä voima paljon suurempi kuin jos menee 1200 kg golffi samalla vauhdilla.
Etuvetovitosta voisi saada varmasti riittävän järeän hammastangon tämmöseen käyttöön, jos se etuvetoisen sopii helpommin. Ne on suunniteltu noin 2700 kg auton heilahteluihin ja varmasti on riittävän leveä.
Etuvetovitosta voisi saada varmasti riittävän järeän hammastangon tämmöseen käyttöön, jos se etuvetoisen sopii helpommin. Ne on suunniteltu noin 2700 kg auton heilahteluihin ja varmasti on riittävän leveä.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: W210 hammastanko ohjaussimpukan tilalle?
On se isompi, jos renkaan ja vanteen koko ja jousto-ominaisuudet ja vipujen pituudet ja ohjauksen välitussuhteet jne. ovat samaa suuruusluokkaa noissa kahdessa autossa. Mielestäni ohjauksen voimissa on paljon muuttujia, ei pelkästään akselimassa.veskola kirjoitti:öööh, jos 2500 kg auto menee vähän sivusuunnassa johonkin sopivaan töyssynreunaan niin onhan se hammastankoon sivuttain lyövä voima paljon suurempi kuin jos menee 1200 kg golffi samalla vauhdilla...
tomant
Kiihdytin 190E 201.024 1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: W210 hammastanko ohjaussimpukan tilalle?
Trafi on trafi ja sen mukaan mennään.
On se paljon selkeempää tämmösen maalikko rakentelijankin noita laittaa kun ottaa selkeesti raskaammasta autosta sen tangon, niin ei pitäis olla ongelmia. Onhan niillä pyörillä enemmän painoa mitä se hammastanko liikuttelee kun on raskaampi auto, tähän toki vaikuttaa kaikki geometriat lisää vielä.
On se paljon selkeempää tämmösen maalikko rakentelijankin noita laittaa kun ottaa selkeesti raskaammasta autosta sen tangon, niin ei pitäis olla ongelmia. Onhan niillä pyörillä enemmän painoa mitä se hammastanko liikuttelee kun on raskaampi auto, tähän toki vaikuttaa kaikki geometriat lisää vielä.
Käyttis: W210 E55 AMG -00
Re: W210 hammastanko ohjaussimpukan tilalle?
Kuvassasi oleva kiinnitys on aika lähellä sitä minkä minäkin tein, sain tehtyä vielä lisätuet sivulle kun oli ne runkoaisat siinä vieressä. Tohon akselimassa vaatimukseen, tulee ottaa huomioon jarrutusvoimien vaikutus hammastangolle. Tämän takia ei riitä pelkkä etuakselimassa, vaan kokonaismassa on otettava huomioon. Ooppelin hammastanko näyttää mitoitukseltaan noin äkkiseltään aika hyvältä, nyt kun löydät vielä tehostetun semmoisen, missä kantavuudet riittää.
Tota etupalkkia en minäkään lähtisi kauheasti muuttelemaan, jos ei tuttavapiirissäsi ole ketään, jolle lujuuslaskenta on arkipäivää.
Hyvää alkanutta vuotta.
A.
Tota etupalkkia en minäkään lähtisi kauheasti muuttelemaan, jos ei tuttavapiirissäsi ole ketään, jolle lujuuslaskenta on arkipäivää.
Hyvää alkanutta vuotta.
A.
--------
W115 240D/3.5 V8/Pystäri
R129 3.0/24/Routakiila
W136 170 S-V 2.0Automat/Vanhus
W903 313cdi
W115 240D/3.5 V8/Pystäri
R129 3.0/24/Routakiila
W136 170 S-V 2.0Automat/Vanhus
W903 313cdi
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 16
- Liittynyt: Ke 18.08.2010 23:56
Re: W210 hammastanko ohjaussimpukan tilalle?
Paljonko on sisemmäisten nivelten väli w210 hammastangossa?