Sprinter 215 cdi kaasuläppä ongelma

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
holkki
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Ke 26.10.2005 09:18

Sprinter 215 cdi kaasuläppä ongelma

Viesti Kirjoittaja holkki »

Joo,syttyi moottorihäiriön merkkivalo ja Starilla löytyi vika "Throttle valve actuator" 16/40. Vika viittaa kaasuläppäkoteloon ja koodin poiston jälkeen valo syttyi uudelleen parin startin jälkeen. Nyt tiedustelisin, voiko läppäkotelolle kotikonstein tehdä jotain? Puhdistusta? Näytti olevan "mielenkiintoisessa" paikassa ja jos todettu ettei puhdistus auta, tarttii ostaa uusi.... Koneen tyyppi OM646.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Sprinter 215 cdi kaasuläppä ongelma

Viesti Kirjoittaja atlas »

Oiskohan se egr läppä...mielestäni näissä ei ole kaasuläppiä.
No ainakin se että alipaineletkut olisivat ehjiä ja paikallaan.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
holkki
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Ke 26.10.2005 09:18

Re: Sprinter 215 cdi kaasuläppä ongelma

Viesti Kirjoittaja holkki »

Kyllä näissä "kaasuläppä" on tai jotain virkaa,esim sammutusta hoitava läppäkotelo,joka toimii sähköllä.Irroittaminen oli helppoa alakautta,kotelossa jonkun verran öljyä ja mönjää, tullu coolerin läpi.Pitää koettaa,auttaako putsailu vai tarviiko uusia....
Avatar
Vensku_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 466
Liittynyt: Ma 05.11.2007 19:34
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Re: Sprinter 215 cdi kaasuläppä ongelma

Viesti Kirjoittaja Vensku_ »

Eikös näissä oo myös nuo imusarjan läpät, joista ainakin bmw on surullisen kuuluisa... Minkäslaista vai minkäänlaista(?) vikakoodia ne antaa, jos niissä on jotain?
Mersut: W902 208D '96 - W903 310D '97 - projekti

BMW 530D Touring '99 - Mazda 323 1,5 '89
Mitsubishit Lancer GLXi 1.5 '91, - Galant 2,0A GLS '97, Galant 2,0 stw GLX '98
Töissä: Actros 2545, Antos 2540, Sprinter W906 316cdi
holkki
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Ke 26.10.2005 09:18

Re: Sprinter 215 cdi kaasuläppä ongelma

Viesti Kirjoittaja holkki »

Empä tiedä,löytyykö mersun imusarjasta niitä muoviläppiä,ei ole tullu irroitettua imusarjaa.Sprintterin läppäkotelo on alhaalla konetilassa,lähellä coolerin putkea. No,tämä vaiva tuli toistaiseksi kuntoon läppäkotelon perusteellisella puhdistus/voitelu sessiolla,varuiksi asensin osan uudelleen starilla vikakoodin poiston jälkeen.Toimii toistaiseksi....
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4679
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: Sprinter 215 cdi kaasuläppä ongelma

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Nelipyttyisissä, hiukkassuodatin Sprinttereissä(kin) on se erillinen "kaasuläppä".
Kuutoskoneinen poikkeaa silläkeinon, että se taitaa olla ainut noista V6,sta, jossa sitä ei ole, kaikissa muissa malleissa on.
Sprintteri hiukkasmallina on hankalin auto jos haluaa kierrätyksen pois, siinä ei ole maffia, kaikki kierrätyksen valvontakin perustuu paine-eroihin.

Kaasuläpän toiminta eroaa imusarjan läpistä siten, että imusarjan läpät ei rajoita moottoriin menevän ilman määrää, ne vaan pakottaa sen virtauksen toiseen imusarjan kanavaan. Kaasuläpän tarkoitus on taas pelkästään säätää moottoriin menevän puhtaan ilman määrää kulloisessakin tilanteessa sopivaksi. Tällainen tilanne on vaikkapa hiukkassuodattimen puhdistuspoltto, pakokaasujen kierrätysvelvoitteen täyttymisen säätö, moottorijarrutus, liian kylmät pakokaasut, sammutus, ylikierrokset, ...
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
holkki
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Ke 26.10.2005 09:18

Re: Sprinter 215 cdi kaasuläppä ongelma

Viesti Kirjoittaja holkki »

Joo,hyvä kirjoitus! Nyt kun muistelen,niin siellä oli kaksi tallennettua vikaa "common rail" puolella Starissa ja moottorin häiriön merkkivalo oli "throttle valve" kohdalla ja toinen oli hiukkassuodattimen eropaine kytkin.Sitä on tullut vaihdeltua melkein joka talvi,kulutus tavaraa 906 sprintissä...Taitaa olla joku syy-yhteys noilla vikakoodeilla.
Vastaa Viestiin