W109 300 SEL 6.3 -70
Re: W109 300 SEL 6.3 -70
Mulla on ylimääräsenä muutama laatikollinen w108 osia.. Puuttuuko rojektista jotain vielä?
Hieno vempele!
edit: tuli luvattua osat toiselle foorumilaiselle.
Hieno vempele!
edit: tuli luvattua osat toiselle foorumilaiselle.
Viimeksi muokannut Ville500, To 18.07.2013 20:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: W109 300 SEL 6.3 -70
Kaikki vanhemmat mersut on linttoja, ei tää ollu tarkotus olla mikään haukkumasana poju.Ylermiraita kirjoitti:Poju ajeloo 200 noki leka viäyrysellä ja tulloo lassikkoja nimittelemmään linttaloiksisimoks kirjoitti:on se komee lintta! mitä toi "ryppy" on takaikkunan laidoilla?
W210 E320cdi
Re: W109 300 SEL 6.3 -70
Pikkuisen päivitystä:
Ohjaustehostin korjattu, osia tilattu. Akun alus erittäin ruosteessa, joutuu palkitkin tekemään sinne, akku varmaan räjähtänyt jossain vaiheessa.
Pari suunnittelukuvaa ohessa, vanteissa melko sopiva halkaisija, korkeintaan tuuma lisää. Taakse leveyttä pitäisi saada hieman lisää. Pitää ne RS:t käyttää silti alla. Etuakseli on muuten 6.3:ssa pari senttiä edempänä kuin muissa malleissa, siksi näyttää hieman oudolta. W109:seissä on muuten ovien pokat kokonaan verhoiltu kromeilla, w108:ssa on vain ikkunan kehykset...
Kone ja vaihteisto on kuosissa, "varomattomalla" kaasunkäytöllä lähtiessä pito asfaltillakin on aika vähäistä ...niin lukko muuten toimii...ja kaikki vaihteet erinomaisesti.
Timppa
Ohjaustehostin korjattu, osia tilattu. Akun alus erittäin ruosteessa, joutuu palkitkin tekemään sinne, akku varmaan räjähtänyt jossain vaiheessa.
Pari suunnittelukuvaa ohessa, vanteissa melko sopiva halkaisija, korkeintaan tuuma lisää. Taakse leveyttä pitäisi saada hieman lisää. Pitää ne RS:t käyttää silti alla. Etuakseli on muuten 6.3:ssa pari senttiä edempänä kuin muissa malleissa, siksi näyttää hieman oudolta. W109:seissä on muuten ovien pokat kokonaan verhoiltu kromeilla, w108:ssa on vain ikkunan kehykset...
Kone ja vaihteisto on kuosissa, "varomattomalla" kaasunkäytöllä lähtiessä pito asfaltillakin on aika vähäistä ...niin lukko muuten toimii...ja kaikki vaihteet erinomaisesti.
Makuasioita, minusta ne kolmiolasit taas on ehdottomasti oltava...tolppa-auto on tolppa-auto, sitä ei kannata ruveta peittelemään..pirun hyvän näköinen kun ei ole kolmio laseja missään ovessa
Timppa
Viimeksi muokannut unski, Ti 24.09.2013 08:31. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Re: W109 300 SEL 6.3 -70
Pesu tekee ihmeitä, ainakin omistajan fiiliksille...
Viimeksi muokannut unski, Ti 24.09.2013 08:39. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Re: W109 300 SEL 6.3 -70
aivan mahtava
ex. 190E 2.0l
ex. W124 260E
ex. W124 300 farkkuautomaatti
ex. W201 2,3 setani
ex. w201 2.0 pusivagon
ex.W123 300D -84 manuaali Sedan ( Vanharouva Hilima )
ex. W124 300D - 86 Manuel Sedan
ex. W126 260SE -89
w124 260E -88
ex. W124 260E
ex. W124 300 farkkuautomaatti
ex. W201 2,3 setani
ex. w201 2.0 pusivagon
ex.W123 300D -84 manuaali Sedan ( Vanharouva Hilima )
ex. W124 300D - 86 Manuel Sedan
ex. W126 260SE -89
w124 260E -88
Re: W109 300 SEL 6.3 -70
Lomapäivän puhdetöitä... kuuden tunnin etsimisen jälkeen löysin n. 460 kg rautaa konehuoneesta...
Nyt saa vaihdettua kaikki vesiletkut, poistettua ilmastoinnin, korjattua öljypohjan, moottorin korvakon ja pakosarjan. Pääsee myös paremmin paikkailemaan ruostevikoja...rupes himottamaan peltisarjojen väkertäminen...on niin onnettoman malliset nuo alkuperäiset. Voisi vapautua aika monta hevosta käyttöön ja painonsäästökin olisi kymmen kiloa.
Muutenkin vekotin pääsee laihdutuskuurille, tavoite on 100kg pois...
Timppa
Nyt saa vaihdettua kaikki vesiletkut, poistettua ilmastoinnin, korjattua öljypohjan, moottorin korvakon ja pakosarjan. Pääsee myös paremmin paikkailemaan ruostevikoja...rupes himottamaan peltisarjojen väkertäminen...on niin onnettoman malliset nuo alkuperäiset. Voisi vapautua aika monta hevosta käyttöön ja painonsäästökin olisi kymmen kiloa.
Muutenkin vekotin pääsee laihdutuskuurille, tavoite on 100kg pois...
Timppa
Viimeksi muokannut unski, Ti 24.09.2013 08:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Re: W109 300 SEL 6.3 -70
Tyhjänä kun tuommosta konehuonetta kattelee niin tuntuu että sinnehän mahtuu mitä vain moottorin kaveriksi, mutta eipä tuon koneen kans liikaa tilaa enään ole. On se vaan tuo moottori suuri ja kallis möhkäle!
IG: @pyrytakkunen
Re: W109 300 SEL 6.3 -70
Miksi poistat ilmastoinnin? Onko se rikki vai jälkiasennettu?
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."
6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
Re: W109 300 SEL 6.3 -70
Kompressori jumissa, letkut vanhat ja jäykistyneet, kuivuri tietysti myös mennyttä. Rahaa palaisi melkoinen määrä korjaamiseen. Kiinnileiponut Yorkin kompressori on vähintäänkin haastava korjata. Jos tuohon nyt ilmastoinnin joskus laitan, niin kennot ja sisustan osat on oikeastaan ainoa asia mitä tuosta voi käyttää. Toistaiseksi ne kaikki siirtyvät varaston hämärään odottamaan...
Autosta on muutenkin tarkoitus tehdä "rujo", yhtään ylimääräistä maalia ei käytetä, pahoissa paikoissa olevat pintaruosteet paikkaan ja tietysti alustan monet ruostekohdat korjaan hyvin. Maalin halkeamat, hilseilyt, klommot jäävät koristeeksi, kromeiksi jäävät ehjät, muttei missään nimessä priimat, kaikki lisävarusteet pois, sisälle MB-Texiä, alle peltivanteet ilman kapseleita. Tarkoitus on tehdä ajettava auto, jota nyt ei tarvitse sääliä ja varoa jokapaikassa. Muutoksista ei ole tarkoitus tehdä korjaamattomia, jos joku myöhemmin haluttaa laittaa auto vimpanpäälle, niin se on mahdollista. Tuhottoman kallista ja kannattamatonta siitä tulee tosin. Minä sitä tuskin teen ikinä. Niin, jarrut, alusta ja kone laitetaan kuntoon mahdollisimman hyvin, muttei niin että se näkyisi ulospäin, ainakaan konesta en aio poistaa pintaruosteita kuluneen näköisiä pintoja ollenkaan.
"Loppuavautuminen":
Muutaman auton olen tehnyt itselleni liian hyvän. Niillä ei sitten viitsi ajaa sateessa, kuralla, huonolla tiellä, hiekkarekan perässä. Aina pitää katsoa mihin ja miten parkkeeraa..pelätä, että joku naarmuttaa. Aina paniikki, kun jäätelö, kahvi, olut (takapenkillä) saattaa läikkyä penkille...takaluukussa ei viitsi kuljettaa kuraisia, märkiä urheiluvehkeitä. Siis minusta harrasteauton tärkein tehtävä kärsii valtavati. 6.3:n paras ja se ainut ominaisuus, se mikä erottaa 6.3:n kaikista muista saman mallisarjan autoista: ajo-ominaisuudet, valtava suorituskyky jää käyttämättä. Sillä ei voi harrastaa, sitä ei voi ottaa mukaan reissuihin, sen ajamisesta ei voi nauttia milloin vain, säässä kuin säässä ilman jotain pelkoa taka-alalla. Tästä ei tule sellaista PISTE.
Timppa
Autosta on muutenkin tarkoitus tehdä "rujo", yhtään ylimääräistä maalia ei käytetä, pahoissa paikoissa olevat pintaruosteet paikkaan ja tietysti alustan monet ruostekohdat korjaan hyvin. Maalin halkeamat, hilseilyt, klommot jäävät koristeeksi, kromeiksi jäävät ehjät, muttei missään nimessä priimat, kaikki lisävarusteet pois, sisälle MB-Texiä, alle peltivanteet ilman kapseleita. Tarkoitus on tehdä ajettava auto, jota nyt ei tarvitse sääliä ja varoa jokapaikassa. Muutoksista ei ole tarkoitus tehdä korjaamattomia, jos joku myöhemmin haluttaa laittaa auto vimpanpäälle, niin se on mahdollista. Tuhottoman kallista ja kannattamatonta siitä tulee tosin. Minä sitä tuskin teen ikinä. Niin, jarrut, alusta ja kone laitetaan kuntoon mahdollisimman hyvin, muttei niin että se näkyisi ulospäin, ainakaan konesta en aio poistaa pintaruosteita kuluneen näköisiä pintoja ollenkaan.
"Loppuavautuminen":
Muutaman auton olen tehnyt itselleni liian hyvän. Niillä ei sitten viitsi ajaa sateessa, kuralla, huonolla tiellä, hiekkarekan perässä. Aina pitää katsoa mihin ja miten parkkeeraa..pelätä, että joku naarmuttaa. Aina paniikki, kun jäätelö, kahvi, olut (takapenkillä) saattaa läikkyä penkille...takaluukussa ei viitsi kuljettaa kuraisia, märkiä urheiluvehkeitä. Siis minusta harrasteauton tärkein tehtävä kärsii valtavati. 6.3:n paras ja se ainut ominaisuus, se mikä erottaa 6.3:n kaikista muista saman mallisarjan autoista: ajo-ominaisuudet, valtava suorituskyky jää käyttämättä. Sillä ei voi harrastaa, sitä ei voi ottaa mukaan reissuihin, sen ajamisesta ei voi nauttia milloin vain, säässä kuin säässä ilman jotain pelkoa taka-alalla. Tästä ei tule sellaista PISTE.
Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Re: W109 300 SEL 6.3 -70
Mielenkiinnosta. Millainen tuon suorituskyky on esim. W126 500SEL verrattuna? Tuo minun ko. peli lähtee ainakin suurinpiirtein samallalailla kun lehmä nousee laitumelta. Aikoinaan minulla oli XM V6 Citikka jossa on samat tehot kun 280 (M110) Mersussa, mitä on myös joitain ollut. Muistelisin, että tuo Citikka oli jopa ripeämpi kun tuo 250hp SEL.unski kirjoitti: mikä erottaa 6.3:n kaikista muista saman mallisarjan autoista: , valtava suorituskyky jää käyttämättä.
Timppa
Re: W109 300 SEL 6.3 -70
Muistelen Timo L:n kanssa olleen puhetta että 300 SEL 6.3:n peittosi vasta 560, olisikohan ollut vielä SEC tiuhempine perineen. Edes 450 SEL 6.9 ei pärjännyt, ainakaan kiihtyvyydessä eikä mitkään ykkössarjan W126:t.tango kirjoitti:Mielenkiinnosta. Millainen tuon suorituskyky on esim. W126 500SEL verrattuna? Tuo minun ko. peli lähtee ainakin suurinpiirtein samallalailla kun lehmä nousee laitumelta. Aikoinaan minulla oli XM V6 Citikka jossa on samat tehot kun 280 (M110) Mersussa, mitä on myös joitain ollut. Muistelisin, että tuo Citikka oli jopa ripeämpi kun tuo 250hp SEL.unski kirjoitti: mikä erottaa 6.3:n kaikista muista saman mallisarjan autoista: , valtava suorituskyky jää käyttämättä.
Timppa
EDIT: tällaisia arvoja löysin 0-100 km/h kiihtyvyyksille:
300 SEL 6.3 6,5 sekuntia
560 SEC ilman kattia 6,8 sekuntia
Joku vois kaivaa varttimailiajat
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: W109 300 SEL 6.3 -70
Varttimaililla 6.3:todistetusti 14.2...löytyy Youtubesta...
https://www.youtube.com/watch?v=v4M4tRf0eoo" onclick="window.open(this.href);return false;
Varttimaili : 1985 Mercedes 500SEL 0-60 mph 8.8 Quarter mile 17.0
Porschen varttimailiaikoja Jenkeitä:
1964 Porsche 911 0-60 mph 8.8 Quarter mile 16.2
1973 Porsche 911 S 0-60 mph 7.7 Quarter mile 15.1
1984 Porsche 911 Carrera 0-60 mph 6.1 Quarter mile 14.4
Eli vasta 1984:nen "Possu" pysyi perässä. '
500 SEL lähtee kohtuu topakasti, kun siinä on kaikki kunnossa, 1:2.24 aavikkoperä tekee ajassa tuhojaan, kun 1. riittää muistaaksen jopa 90 km/h... 6.3:n 150 Nm kovempi vääntö 1000 1/min alempana ja 20% tiuhempi perä lukolla auttaa aika paljon
Olen ajanut kaikkilla eri w126:lla ja niihin verrattuna tuo 6.3:nen on ihan eri planeetalta, kun puhutaan kiihtyvyydestä...uudehkoilla 15" 205 kesäkumeilla 6.3:nen sutii ensimmäiset 50m. jos on hieman hätäinen kaasun polkaisu.
XM citikka 24V konella 3.0i V6 24V 0-100 km/h 8.0 ...eli hiukan tulee kyllä tuolla Mersun perässä
Timppa.
https://www.youtube.com/watch?v=v4M4tRf0eoo" onclick="window.open(this.href);return false;
Varttimaili : 1985 Mercedes 500SEL 0-60 mph 8.8 Quarter mile 17.0
Porschen varttimailiaikoja Jenkeitä:
1964 Porsche 911 0-60 mph 8.8 Quarter mile 16.2
1973 Porsche 911 S 0-60 mph 7.7 Quarter mile 15.1
1984 Porsche 911 Carrera 0-60 mph 6.1 Quarter mile 14.4
Eli vasta 1984:nen "Possu" pysyi perässä. '
500 SEL lähtee kohtuu topakasti, kun siinä on kaikki kunnossa, 1:2.24 aavikkoperä tekee ajassa tuhojaan, kun 1. riittää muistaaksen jopa 90 km/h... 6.3:n 150 Nm kovempi vääntö 1000 1/min alempana ja 20% tiuhempi perä lukolla auttaa aika paljon
Olen ajanut kaikkilla eri w126:lla ja niihin verrattuna tuo 6.3:nen on ihan eri planeetalta, kun puhutaan kiihtyvyydestä...uudehkoilla 15" 205 kesäkumeilla 6.3:nen sutii ensimmäiset 50m. jos on hieman hätäinen kaasun polkaisu.
XM citikka 24V konella 3.0i V6 24V 0-100 km/h 8.0 ...eli hiukan tulee kyllä tuolla Mersun perässä
Timppa.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Re: W109 300 SEL 6.3 -70
Ajat lehtijuttujen suoritustesteistä, ymmärtääkseni ihan vakiokuntoisilla autoilla sen ajan vakiorenkailla.karra kirjoitti:Muistelen Timo L:n kanssa olleen puhetta että 300 SEL 6.3:n peittosi vasta 560, olisikohan ollut vielä SEC tiuhempine perineen. Edes 450 SEL 6.9 ei pärjännyt, ainakaan kiihtyvyydessä eikä mitkään ykkössarjan W126:t.tango kirjoitti:Mielenkiinnosta. Millainen tuon suorituskyky on esim. W126 500SEL verrattuna? Tuo minun ko. peli lähtee ainakin suurinpiirtein samallalailla kun lehmä nousee laitumelta. Aikoinaan minulla oli XM V6 Citikka jossa on samat tehot kun 280 (M110) Mersussa, mitä on myös joitain ollut. Muistelisin, että tuo Citikka oli jopa ripeämpi kun tuo 250hp SEL.unski kirjoitti: mikä erottaa 6.3:n kaikista muista saman mallisarjan autoista: , valtava suorituskyky jää käyttämättä.
Timppa
EDIT: tällaisia arvoja löysin 0-100 km/h kiihtyvyyksille:
300 SEL 6.3 6,5 sekuntia
560 SEC ilman kattia 6,8 sekuntia
Joku vois kaivaa varttimailiajat
0 - 60 mph = 6,6 - 7,1 s
0 - 1/4 mile = 14,2 - 15,5 s
0 - 1000 m = 27,5 s
Huippunopeus = 130 - 134 mph
Lähde: Brookland books, Mercedes Benz S and 600 1965 - 1972 ISBN 1 85520 1860 (ostettu alfamerista aikoinaan)
Kirjassa koottu n. 30 artikkelia aikansa autolehtistä (Autocar, Motor Trend, Motor, Car And Driver, Road & Track, Popular Classic yms )
OT:
Eräs yksityiskohta joka on jutuista jäänyt erityisesti mieleen on havainto, kun Don Garlits testaa 6.3:ea, ja avaa käynnissä olevan auton konepellin, niin puhallin pysähtyy. Ilmeisesti konepellissä on kytkin, joka katkaisee puhaltimen sähkön konepeltiä avattaessa (=turvallisuusseikka ettei puhaltimen siivet aiheuta vahinkoja). Jenkki ihasteli kovasti saksalaista pikkutarkkuutta.
OT2:
Opuksesta löytyy myös pari Suomi-yhteyttä; Artikkeli Urpo Lahtisen Suomi-Waxenbergeristä Ahvenistolta, ja John Lennon 600:n huutokaupasta Suomalaisen omistajan teettämän entisöinnin jälkeen.
P.S.
Mitenkään väheksymättä MB:n osaamista, niin about samanaikaisista kilpailijoista lähes samoihin suoritusarvoihin ylsi BMW 3.0Si (E3) yli puolta pienemmällä iskutilavuudella... sori ...
Viimeksi muokannut Havis, Ma 12.08.2013 11:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: W109 300 SEL 6.3 -70
Moi,P.S.
Mitenkään väheksymättä MB:n osaamista, niin about samanaikaisista kilpailijoista lähes samoihin suoritusarvoihin ylsi BMW 30.Si (E3) puolta yli pienemmällä iskutilavuudella... sori ...
Muokataampa vielä vähän.
Paperilla juu hyvinkin ...samaa fiilistä ei ajossa saa, lähellekkään sori Tehtaan ilmoittaman lähtökiihtyvyyden aikaansaaminen on kauhen tempuilun ja huudattamisen tulosta ja siltikään se ei pärjää Mersulle. Mersussa lyödään vain "lämä tiskiin" ja vamos! ...tiedän, kun on minulla tuommonenkin 2500:sta 3.0 Si:n alkuperäisellä tekniikalla muokattu Bemarikin tallissa. Tämä mitenkään väheksymättä Bemarin osaamista, se on hieno auto myös, tuolla kyseisellä E3:lla "opettelin" ajamaan isäni sylissä. Ensimmäinen Bemarini, jossa oli vähänkään samaa hallitsematonta voimantunnetta oli jo alkuperäisenä ahdettu ja siitä vielä viritettämäni BMW 745i....aikanaan 340 hp 600Nm. 3500 1/min
Mutta nämä nyt on hiusten halkomisia ja makuasioita. Ärjyimmät nykydieselitkin omaavat hieman paremman suorituskyvyn kuin 6.3, kuluttavat paljon vähemmän ovat turvallisempia, tarvitsevat vähemmän huoltoa, helpompia ajaa, melkeinpä joka suhteessa "parempia".
Mutta 6.3:n olikin aikansa parhaita autoja, monessa lehdessä jopa se paras. Samat toimittaja ajoivat Citroenin SM:t BMW E3:t, Ferrarit...helposti sanottuna kaikki hienot autot, silti useimmat valitsivat 6.3:n. Sekin kertoo, että jokuhan siinä pitää silloin olla....harva silti ylisti mitenkään erityisesti muotoilua, lisävarusteita yms....kaikille siihen aikaan "älytön" suorituskyky, työn laatu ja ajamisen äänettömyys ja helppous oli se juttu. Yksi asia varmaan tuohon suorituskyvyn helppouteen, oli moottorin reilu aliviritys. vain 40hp / litra....tuollaisilla tehoilla kone käy aina nöyrästi ja temppuilematta. Koneessahan on melkoinen virityspotentiaali, pelkästään 60hp/litrateho, joka oli esim. siihen aikaan Mersun omassa w108 280 SE:ssä, olisi antanut jo 360 HP... nämä seikat ainakin itseä viehättävät tässä.
Mutta kun nyt saan tämän kuosiin ja kilpiin, katsotaan sitten.
On sielä se kytkinIlmeisesti konepellissä on kytkin, joka katkaisee puhaltimen sähkön konepeltiä avattaessa
Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Re: W109 300 SEL 6.3 -70
Ainiin, unohdin että noin kulkeva 3.0Si on aina manuaali, kun taas 6.3 saavuttaa nuo arvot automaatilla, joka antaa tasoitusta aika helkkaristi. Ja 3.0SiA taas ei pääse lähellekkään. Totta, oikeasti nuo mainitut mallit eivät ole tasaveroisia, ei suorituskyvyssä, hintatasossa kuin tavoitellussa asiakasryhmässäkään.unski kirjoitti:Moi,P.S.
Mitenkään väheksymättä MB:n osaamista, niin about samanaikaisista kilpailijoista lähes samoihin suoritusarvoihin ylsi BMW 30.Si (E3) puolta yli pienemmällä iskutilavuudella... sori ...
Muokataampa vielä vähän.
Paperilla juu hyvinkin ...samaa fiilistä ei ajossa saa, lähellekkään sori Tehtaan ilmoittaman lähtökiihtyvyyden aikaansaaminen on kauhen tempuilun ja huudattamisen tulosta ja siltikään se ei pärjää Mersulle. Mersussa lyödään vain "lämä tiskiin" ja vamos!
Mutta verrattaessa samalla iskutilavuudella olevia BMW E3:ia vastaaviin MB W108/W114 malleihin marssijärjestys suorituskyvyssä lienee selvä
Muuten, toinen mikä noiden lehtijuttujen läpi paistaa, on se, että vaikka joku saman ajan Corvette kulkeekin samoihin, on ajotunne 100 mph nopeudessa aivan eri planeetalta, 6.3:ea voi ajella noissa nopeuksissa yhdellä kädellä ilman korvatulppia.
Re: W109 300 SEL 6.3 -70
Odotamme projektin valmistumista mitä suurimmalla mielenkiinnolla.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: W109 300 SEL 6.3 -70
Öljypohja lähti hitsattavaksi. Ameriikan Pete oli hitsannut öljypojaan pohjaan ison paikan öljypohja paikallaan ...ja Plastic-Paddig-mämmiä päälle...toiseen halkeamaan oli miggisauma mennyt ihan sivuun...mutta eipä ollut Peteä paljoa haitannut, purkissa oli vielä laittaa lisää mämmiä päälle
Nyt on pakko leikata kaikki vanhat pois jaa uutta materiaalia tilalle.
No Ehtiipä pesemään apurungon, sinne tulee uudet yläpuslat, sektorivarren puslat ja raidetangot. Jarrusatulat, -letkut ja -levyt olivatkin erittäin hyvkuntoiset. Iskareiksi Konin Classicit. Ajattelin myös purkaa ja ultrapestä jousituksen venttiilit.
Timppa
Nyt on pakko leikata kaikki vanhat pois jaa uutta materiaalia tilalle.
No Ehtiipä pesemään apurungon, sinne tulee uudet yläpuslat, sektorivarren puslat ja raidetangot. Jarrusatulat, -letkut ja -levyt olivatkin erittäin hyvkuntoiset. Iskareiksi Konin Classicit. Ajattelin myös purkaa ja ultrapestä jousituksen venttiilit.
Timppa
Viimeksi muokannut unski, Ti 13.08.2013 00:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Re: W109 300 SEL 6.3 -70
Tuosta tuli mieleen, E3:sta tehtiin Jenkkeihin, Jenkkejä varten Bavaria- malli (siis ilmeisesti ainoa Bemarin virallinen malli, jossa ei olltu numeroita. bavariaa käytettiin myöhemmin varustelu-nimenä). No kuitenkin, ideana oli tehdä edullinen, suorituskykyinen, kevyt sedan, johon jätettin vain tarpeellinen. Eli Bavarian lähtökohdaksi otettin halvin 2500 malli. Siinä ei ollut normi Jenkki-varusteita, ohjaustehostinta, ilmastointia, sähköikkunoita. Bavaria mallia varten tuohon 2500 ruuvattiin kuitenkin 2800 moottori. Näin saatiin suorituskykinen 4-ovinen sedan Jenkki-markkinoille. Mallinimi tuli -> Bavaria = Bayern= Baijeri = BMW:n valmistus-osavaltio.samoihin suoritusarvoihin ylsi BMW 3.0Si (E3)
Pitkän alkupuheen jälkeen ajatuksiin...pitäisikö minunkin nyt tehdä 6.3:n perään kyltti Schwaben. Schwaben = Stutgartin ympäristön perinteinen nimi, kuten Baijeri. Mersun pääkonttorihan on Stutgartissa. Kun kerta poistan tuosta 6.3:sta kaikki "turhuudet", tarkoituksena saaada aikaan kevyemmin etenevä versio
Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Re: W109 300 SEL 6.3 -70
Anteeksi nyt, että menee vähän viisastelun puolelle, mutta mielestäni:unski kirjoitti:Tuosta tuli mieleen, E3:sta tehtiin Jenkkeihin, Jenkkejä varten Bavaria- malli (siis ilmeisesti ainoa Bemarin virallinen malli, jossa ei olltu numeroita. bavariaa käytettiin myöhemmin varustelu-nimenä). No kuitenkin, ideana oli tehdä edullinen, suorituskykyinen, kevyt sedan, johon jätettin vain tarpeellinen. Eli Bavarian lähtökohdaksi otettin halvin 2500 malli. Siinä ei ollut normi Jenkki-varusteita, ohjaustehostinta, ilmastointia, sähköikkunoita. Bavaria mallia varten tuohon 2500 ruuvattiin kuitenkin 2800 moottori. Näin saatiin suorituskykinen 4-ovinen sedan Jenkki-markkinoille. Mallinimi tuli -> Bavaria = Bayern= Baijeri = BMW:n valmistus-osavaltio.samoihin suoritusarvoihin ylsi BMW 3.0Si (E3)
Pitkän alkupuheen jälkeen ajatuksiin...pitäisikö minunkin nyt tehdä 6.3:n perään kyltti Schwaben. Schwaben = Stutgartin ympäristön perinteinen nimi, kuten Baijeri. Mersun pääkonttorihan on Stutgartissa. Kun kerta poistan tuosta 6.3:sta kaikki "turhuudet", tarkoituksena saaada aikaan kevyemmin etenevä versio
Timppa
- Kyllä pitää laittaa sellainen teksti. Se koristaisi kivasti ja herättäisi ansaitusti kummastusta ja epätietoisuutta kanssaihmisissä, mutta
- Schwaben olisi tuolla logiikalla väärä teksti - pitäisi ainakin olla sitten englanniksi, kuten Bavariakin. Siis Swabia, mutta
- Schwabenista osa on Bayernin puolella ja osa on Baden-Württembergin puolella, joten sillä ei ole suoraa analogiaa Bayernin kanssa. München taas on Bemarin valmistuskaupungin lisäksi myös Bayernin pääkaupunki vastaavasti kuin Stuttgart on Baden-Württembergin pääkaupunki, joten tuolla analogialla siihen auton perään pitäisi laittaa englantilaisittain Baden-Wuerttemberg. Näyttäis vähän hassulta...
Mut tuosta autosta noin muuten - tuo rakennustyyli kuulostaa järkevältä. Tiedän jotenkin aika tarkkaan sen tunteen, kun autoa pitää käyttää jotenkin kovin varovaisesti, ettei siihen tulisi mitään jälkiä. Eikä mulla edes ole koskaan ollut mitään viimeisen päälle laitettua autoa - mitähän semmoisen käyttäminen tosiaan olisikaan. Anyways, täälläkin seuraillaan projektin etenemistä mielenkiinnolla.
Mitesmuuten, vajaa vuosi sitten Turussa MB-Klubin näyttelyssä oli yksi samaa tyyppiä oleva auto. Sen omistaja kertoi, että perä on tehoihin ja vääntöön nähden rajusti alimitoitettu, eikä kestä kauaakaan mukana, jos tehoreserviä käyttää useasti kunnolla kiihdyttämiseen. Onko tämä yleinenkin näkemys perän kestosta ja mitoituksesta? Itse en muista aiemmin tuommoisesta lukeneeni, mutta se nyt ei mitään todista, kun tämä on itselleni kovin vieras malli muutenkin.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: W109 300 SEL 6.3 -70
Tuossa kielen valinnassa tein tosiaan illan kähmyssä virheen...sehän pitää olla tietysti englanniksi, kiitos. Useita vuosia Stuttgartissa asuneena tiedän, että se kuuluu Baden-Wurtebbergiin. Tuossa kohtaa käytin taiteellista vaputta valitakseni iskevämmän termin, jota muuten paikalliset käyttävät mieluummin. Hienosti muuten tämäkin huomattu!
Itse katson tuon perän kestävyysjutun enemmänkin kotimaiseksi, hevosmiesten jutuksi...samaa sanottiin minun vanhan w108:n perästä ja kaikista muistakin linkkuperistä. Tuttava on ajellut varmaankin 300tkm. tuolla 6.3 perällä varustetulla w111:lla jossa on OM617 Turbo Dieseli...eikä muuten ole säälitty liikaa. Autolla on aina lähdetty rivakasti. Periä on kyllä hajonnut, mutta epäilen syyksi huonoa huoltoa, väärää iskunvaimentajien vaihtitapaa ja Suomessa ennen dieseleillä ajettuja lähes miloonia kilometreja. Tuo perä ei kestä yhtään "retkahtaa", esimerkiksi kun iskunvaimetajia vaihtaessa on perä nostettu murikasta ja sitä ei ole tuettu renkaan päästä kun iskari on irti. Iskari on ainoa tuki joka estää perän liian suuren taipumisen keskinivelestä. Liian suuri taipuminen rikkoo oikeassa vetoakselissa olevan ristikon ja liukukappaleen. Mutta jos hajoaa, korjaan tai laitan sitten Jaguaarin taka-akselin. En ala ajamaan autolla sukkasillaan, pelko per...takamuksessa
Käsittääkseni tuossa Suomi Waxembergissä on ainakin lähes vakio perä ja kuvien, historian ja käsitykseni mukaan annettu "tossua" melkoisesti...periähän olisi pitänyt tällöin hajota päntiönään, mutta ei tätä nyt ainakaan missään historiassa ole mainittu. Eikä yhdessäkään muussa jutussa jonka olen mallista lukenut.
Timppa
Itse katson tuon perän kestävyysjutun enemmänkin kotimaiseksi, hevosmiesten jutuksi...samaa sanottiin minun vanhan w108:n perästä ja kaikista muistakin linkkuperistä. Tuttava on ajellut varmaankin 300tkm. tuolla 6.3 perällä varustetulla w111:lla jossa on OM617 Turbo Dieseli...eikä muuten ole säälitty liikaa. Autolla on aina lähdetty rivakasti. Periä on kyllä hajonnut, mutta epäilen syyksi huonoa huoltoa, väärää iskunvaimentajien vaihtitapaa ja Suomessa ennen dieseleillä ajettuja lähes miloonia kilometreja. Tuo perä ei kestä yhtään "retkahtaa", esimerkiksi kun iskunvaimetajia vaihtaessa on perä nostettu murikasta ja sitä ei ole tuettu renkaan päästä kun iskari on irti. Iskari on ainoa tuki joka estää perän liian suuren taipumisen keskinivelestä. Liian suuri taipuminen rikkoo oikeassa vetoakselissa olevan ristikon ja liukukappaleen. Mutta jos hajoaa, korjaan tai laitan sitten Jaguaarin taka-akselin. En ala ajamaan autolla sukkasillaan, pelko per...takamuksessa
Käsittääkseni tuossa Suomi Waxembergissä on ainakin lähes vakio perä ja kuvien, historian ja käsitykseni mukaan annettu "tossua" melkoisesti...periähän olisi pitänyt tällöin hajota päntiönään, mutta ei tätä nyt ainakaan missään historiassa ole mainittu. Eikä yhdessäkään muussa jutussa jonka olen mallista lukenut.
Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Re: W109 300 SEL 6.3 -70
Ei ole, esim. minun W 140 ei kuulu sarjaan "lintat".simoks kirjoitti:Kaikki vanhemmat mersut on linttoja, ei tää ollu tarkotus olla mikään haukkumasana poju.Ylermiraita kirjoitti:Poju ajeloo 200 noki leka viäyrysellä ja tulloo lassikkoja nimittelemmään linttaloiksisimoks kirjoitti:on se komee lintta! mitä toi "ryppy" on takaikkunan laidoilla?
Eikös autosta käytettävä termi "lintta" ole tuninkipoikien käsitys asfalttiin lasketusta (lue :ajokelvottomasta) auton alustasta ?!?!?
nyt mennään: W 210/ E 430/ 4-matic/farkku
ex mersut:
W140/300SE
W124/260
W124/230
W124/230/farkku
W210/430/farkku
W210/320/farkku
W210/240/farkku
W210/230/farkku
W210/220 cdi/farkku
W211/E500/farkku
W220/S500
W210/ E320 CDI/farkku
ex mersut:
W140/300SE
W124/260
W124/230
W124/230/farkku
W210/430/farkku
W210/320/farkku
W210/240/farkku
W210/230/farkku
W210/220 cdi/farkku
W211/E500/farkku
W220/S500
W210/ E320 CDI/farkku
Re: W109 300 SEL 6.3 -70
halvallahan ei hyvää saa ja jos puhutaan w109:stä ei edes edullisesti...no tätä alla näkyvää oli tiedossa ja lähes joka nurkassa. Onneksi sentään tekniikka, luukut ja lattia on hyvät
Kuvassa on ameriikan Pepen kaveri ameriikan Bobi laittanut popniiteillä peltiä räjähtäneen akun aihuttaman sisälokasuojan reikään... Runkopalkkejahan ei kannata korjata, kun akku on siinä päällä...Suomipoika ottaa akun pois kiroilee ja hitsaa sitten ja ehkä kiroilee vielä hiljaa lisää
Timppa
Kuvassa on ameriikan Pepen kaveri ameriikan Bobi laittanut popniiteillä peltiä räjähtäneen akun aihuttaman sisälokasuojan reikään... Runkopalkkejahan ei kannata korjata, kun akku on siinä päällä...Suomipoika ottaa akun pois kiroilee ja hitsaa sitten ja ehkä kiroilee vielä hiljaa lisää
Timppa
Viimeksi muokannut unski, Ti 24.09.2013 08:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Re: W109 300 SEL 6.3 -70
sitten tämmöinen "ennen-jälkeen" kuvasarja...ei nyt ihan TV-Shop tulosta, mutta isolla painepesurilla ja kuumalla vedellä saa kelpo jälkeä ilman pesuaineitakin. Akselisto tulee jäämään tuohon kuosiin. Ilmajouset menee heti vaihtoon kun osat saapuvat. Varmaankin asennus vasta auton alla.
Timppa
Timppa
Viimeksi muokannut unski, Ti 24.09.2013 08:38. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Re: W109 300 SEL 6.3 -70
yritin keksiä tästä jotain nasevaa...ei tullut muuta kuin huokaus...syvä.
Timppa
Timppa
Viimeksi muokannut unski, Ti 24.09.2013 08:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Re: W109 300 SEL 6.3 -70
Eihän se auttanut, kuin ottaa kaistale 1.5 mm. peltiä. Sitten vain leikkelemään ja napsuttelemaan. Pahoittelen huonoja kuvia...ja hieman laiskaa työnjälkeä. autossa on senverta ruostetta, etten ala yhden kohdan kanssa hifistelemään.
Timppa
Timppa
Viimeksi muokannut unski, Ke 25.12.2013 13:01. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
- hismajestics
- Mersumies
- Viestit: 1764
- Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
- Paikkakunta: Helsinki
Re: W109 300 SEL 6.3 -70
Wohoo...! Nasta projekti Mistä näitä suurempia tykkivanteita voisi löytää?unski kirjoitti:siis tälläiset pitää tykkivanteiden olla...
[ http://www.sportscardigest.com/wp-content/uploads/F214_Ford_1969_Mustang-Boss-302_Trans-Am-Race-Car_9F02G198243_900.jpg ]
timppa
//johannes
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Re: W109 300 SEL 6.3 -70
mm. tuollaiset:
http://www.minilite.co.uk/products.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
tuolta mm. Suomen hiinasto:
http://www.euroracing.fi/" onclick="window.open(this.href);return false;
Timppa
http://www.minilite.co.uk/products.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
tuolta mm. Suomen hiinasto:
http://www.euroracing.fi/" onclick="window.open(this.href);return false;
Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Re: W109 300 SEL 6.3 -70
Minulle lintta tuo mielikuvan jostain nippa nappa alunperin keskiluokkaiseksi luokiteltavasta vanhasta amerikan farmarista, joka kulkee niin maanpinnassa kuin yleensä on mahdollista, yleisilmeenä mattamusta väri, nuhruinen yleisilme ja mielellään joku seriffin tähti maalattuna etuoviin kyydissään nuorelta elvikseltä näyttäviä jannuja vähän enemmän kuin isohkoonkaan autoon oikeasti mahtuisi...kari v kirjoitti:Ei ole, esim. minun W 140 ei kuulu sarjaan "lintat".simoks kirjoitti:Kaikki vanhemmat mersut on linttoja, ei tää ollu tarkotus olla mikään haukkumasana poju.Ylermiraita kirjoitti:Poju ajeloo 200 noki leka viäyrysellä ja tulloo lassikkoja nimittelemmään linttaloiksisimoks kirjoitti:on se komee lintta! mitä toi "ryppy" on takaikkunan laidoilla?
Eikös autosta käytettävä termi "lintta" ole tuninkipoikien käsitys asfalttiin lasketusta (lue :ajokelvottomasta) auton alustasta ?!?!?
E: Unohtui varsinainen asia, eli tämä asenne harrasteautoiluun ja sillä ajamiseen ensisijaisena tavioitteena tekninen toimivuus ja luotettavuus on kyllä peukun noston arvoinen asia. Tulee varmemmin valmistakin joskus ja pääsee ajamaan, kun ei keskity liikaan hieromiseen.
Re: W109 300 SEL 6.3 -70
Hitsaamisen lomassa piti tekaista ilmaputket etuakseliin 6mm. hydrauliputkesta. Koska tämä ei ole hifistelyprojekti, en fiksaillut edes kannakkeita, osat olivat vain pintaruosteessa, ei mitään vakavaa. Vanhat nipatkin käytin, kun olivat ihan kunnossa ja hieman erikoiset. Näissä oli o-rengas kaksoiskartion lisäksi. Kuvassa keskellä oleva moottorin kannake maksaa kevyet 650€ pari...Saksassa.
Kuvassa on vielä yksi putki tekemättä...
Timppa
Kuvassa on vielä yksi putki tekemättä...
Timppa
Viimeksi muokannut unski, Pe 18.10.2013 22:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.