W109 300 SEL 6.3 -70

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5679
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: W109 300 SEL 6.3 -70

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

onko tuo kartio kierteinen ruuvi :roll:
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13274
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W109 300 SEL 6.3 -70

Viesti Kirjoittaja karra »

touhottaja kirjoitti:onko tuo kartio kierteinen ruuvi :roll:
Ei ole kartio. Minulle kerrottiin että sitä kutsutaan ns trapetsikierteeksi. Minulla on yksi merkkiliikkeestä v 2004 ostettu korjaussarja kun omassa W111 coupessa kuskin puoli oli ruostunut jumiin ja narisi. Sitä yritti pätevä vanhan liiton asentaja irroittaa mutta ei onnistunut (etuakselisto toki kiinni autossa). Minulta puuttui vielä ne epäkeskosäätöprikat . Kumminkin saatiin operaation jälkeen sinne rasvaa sisään ja narinat häipyi, kaiken lisäksi caster oli kohdallaan joten jätettiin siihen eikä sen koommin ongelmia aiheuttanut...

http://www.mbclassics.de/index.php?a=245" onclick="window.open(this.href);return false;
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5679
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: W109 300 SEL 6.3 -70

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

kuvasta katteltuna näytti ihan kartio ruuveilta :wink:
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
tango
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: Ke 06.02.2008 08:13
Paikkakunta: 44200 Suolahti

Re: W109 300 SEL 6.3 -70

Viesti Kirjoittaja tango »

touhottaja kirjoitti:onko tuo kartio kierteinen ruuvi :roll:
Eihän tuommoinen voi toimia kartiokierteisenä, missä on vastakierrekin.
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5679
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: W109 300 SEL 6.3 -70

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

mikä vasta kierre, eikös tuossa irrotetun ruuvin molemmissa päissä ole oikeekätinen kierre :roll:
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
tango
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: Ke 06.02.2008 08:13
Paikkakunta: 44200 Suolahti

Re: W109 300 SEL 6.3 -70

Viesti Kirjoittaja tango »

touhottaja kirjoitti:mikä vasta kierre, eikös tuossa irrotetun ruuvin molemmissa päissä ole oikeekätinen kierre :roll:
Menee kyllä Unskin topiikki vähä sekoks, mutta tarkoitin sitä, että tuossa on vastakierre tuolle pultille, mistä se on otettu pois. Ei kai sellainen voi olla kartio. Vertaa ihan pultti-/mutteriyhdistelmään
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5679
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: W109 300 SEL 6.3 -70

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

miksei vois olla, onhan jenkkisylinterin päätypultitkin kartio kierteellä ja senkin sisässä on vastakierre :wink:
viä sen verran että kuvasta kattelemalla näytti niinku olis kartiokierre ja tämä ei nyt aiheuta tämän enempää keskustelua koska kysyin sitä, että onko se...ruuvi :arrow: ei pitäs kysellä mitään, lueskella vaan :wave:
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
tango
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: Ke 06.02.2008 08:13
Paikkakunta: 44200 Suolahti

Re: W109 300 SEL 6.3 -70

Viesti Kirjoittaja tango »

touhottaja kirjoitti:miksei vois olla, onhan jenkkisylinterin päätypultitkin kartio kierteellä ja senkin sisässä on vastakierre :wink:
viä sen verran että kuvasta kattelemalla näytti niinku olis kartiokierre ja tämä ei nyt aiheuta tämän enempää keskustelua koska kysyin sitä, että onko se...ruuvi :arrow: ei pitäs kysellä mitään, lueskella vaan :wave:
Tota, juu. Moka on minun. Kartiokierre ei ollut tuttu juttu. Anteeksi, sekä touhottajalta, että Unskilta. :oops: :oops:
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: W109 300 SEL 6.3 -70

Viesti Kirjoittaja unski »

Asiastahan on hyvä ja kiva junkuttaa joskus...Mutta, jotta pysyttäisiin otsikon aiheessa, niin pistetään asiasta kuva. Josko asiasta nyt saataisiin yhteisymmärrys :)

Kuten kuvasta näkyy kyseessä on aika lähelle normikierre, mutta kierteen kärki on katkottu aika voimakkaasti pois, jotta varmaankin rasva saadaan kulkemaan kerteessä. Lisäksi kierre on väljä, n. 0.2mm pystyvälystä...varmaankin myös voitelun takia.

Kuva

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5679
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: W109 300 SEL 6.3 -70

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

olispa tuo kuva ollut aijemmin, vaikkakin kuvasta puuttuu se rasvaura mikä aijemmin näkyy linkin kuvassa, mutta tuonhan olis ehkä saanut lämmitettyä pelkän ruuvin sähköllä jos sattuis olee muuntaja millä lämmitellä :wink:
niin minähän kysyin vaan että onko, ei sen kummempaa jankutusta pitänyt, mutta eiköhän nää kommentit ollut tässä :oops: :oops:
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: W109 300 SEL 6.3 -70

Viesti Kirjoittaja unski »

Tuskin olisi lähtenyt irti millään muulla kuin hitsaamalla, tai rikkomalla ruuvi muutoin...ruuvi kävi koko matkalta punahehkuisena, mutta silti voimaa joutui ihan oikeasti käyttämään niin paljon, että hitsattu M10 pultti antoi periksi yli 20 astetta. Olihan tuo pitkä ruuvi, mutta n. 40 cm. varrella väänsin ihan oikeasti tosissani. Ruuvin päät olisivat menneet käyttökelvottomaksi kuitenkin kun sitä olisi jollain työkalulla joutunut vääntämään ja nitkuttamaan noin kovalla voimalla.

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: W109 300 SEL 6.3 -70

Viesti Kirjoittaja unski »

Pientä päivitystä.

Auton pohjasta löytyi arviolta yli 20m. kaikenlaista ruostunutta, polttoaine-, ilma- ja jarruputkea.

Kuva

Polttoaineputket tempaisen kuparista, maalaan ne toisn harmaiksi. Ilmapuket tulee raskaan kaluston ilmajarrujen muoviputkella ja Rauforssin alkperäisillä liittimillä. Jarruputket teen uusiksi normitavarasta ja maalaan ne harmaiksi.

Kuvassa vasen ilmaventtiili. Ehdin jo tehdä hydrauliputkesta putkituksen, mutta vaihdan ne kaikki muovisiin. Syöttö- ja paluulinjojen liittimet on jo kuvassa paikoillaan. Toisen ajokorkeuden putket on kuvassa vielä 8mm. hydrauliikkaputkea.

Kuva

Tarkkasilmäinen w109 asiantuntija huomaa väärät pohjaanlyöntikumit alatukivarressa. Tuommoset w108:n huonon tien kumit löytyivät hyllystä, lyhennän ne sopiviksi. Oikeat olisivat maksaneet melkein satasen.

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: W109 300 SEL 6.3 -70

Viesti Kirjoittaja unski »

Niin sain kötöstettyä akkutelineenkin valmiiksi...tekelehän siitä tuli ja vielä w116:n kaukaloa käyttäen. Mutta, kun saan maalit päälle, niin kaukaa katsottuna saattaa näyttää ihan uskottavalta.

Kuva

Nyt sitten pääsee toisen puolen kimppuun...eli. n. 20% hisaustöistä tehty. Huh.

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
tango
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: Ke 06.02.2008 08:13
Paikkakunta: 44200 Suolahti

Re: W109 300 SEL 6.3 -70

Viesti Kirjoittaja tango »

unski kirjoitti:Niin sain kötöstettyä akkutelineenkin valmiiksi...tekelehän siitä tuli ja vielä w116:n kaukaloa käyttäen. Mutta, kun saan maalit päälle, niin kaukaa katsottuna saattaa näyttää ihan uskottavalta.

[ http://i225.photobucket.com/albums/dd232/satihe/W109%20300%20SEL/WP_20131111_008_zps2cbc308f.jpg ]

Nyt sitten pääsee toisen puolen kimppuun...eli. n. 20% hisaustöistä tehty. Huh.

Timppa
Eipä tuota taida tuolta paljon näkyä sitten kun kaikki rojut on paikoillaan. Pääasia, että toimii.
Avatar
alainen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 190
Liittynyt: La 23.07.2011 22:03
Paikkakunta: Tuusula

Re: W109 300 SEL 6.3 -70

Viesti Kirjoittaja alainen »

unski kirjoitti:Niin sain kötöstettyä akkutelineenkin valmiiksi...tekelehän siitä tuli ja vielä w116:n kaukaloa käyttäen. Mutta, kun saan maalit päälle, niin kaukaa katsottuna saattaa näyttää ihan uskottavalta.

[ http://i225.photobucket.com/albums/dd232/satihe/W109%20300%20SEL/WP_20131111_008_zps2cbc308f.jpg ]

Nyt sitten pääsee toisen puolen kimppuun...eli. n. 20% hisaustöistä tehty. Huh.

Timppa
Kannattaisi nyt tuossa vaiheessa pyytää ammatti hitsari opettamaan miten se miggi säädetään ja miten oikeesti hitsataan!
Ei taida tuo akkuteline oikeesti kestää käyttöä.
W108-71 3.5 , W202 x2 , W124 coupe , Kupla-66
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: W109 300 SEL 6.3 -70

Viesti Kirjoittaja unski »

Moi,

ihan näin nätisti... jos jätetään ammattitaidon moittiminen ihan muihin piireihin. Ensinnäkin tuo etuteline on ihan alkuperäinen. Toisekseen takateline on tehty ihan mallin mukaan...alkuperäisen. Materiaalista tingin 0.25 milliä.

Timppa
Viimeksi muokannut unski, Ti 12.11.2013 17:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
alainen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 190
Liittynyt: La 23.07.2011 22:03
Paikkakunta: Tuusula

Re: W109 300 SEL 6.3 -70

Viesti Kirjoittaja alainen »

unski kirjoitti:Moi,

ihan näin nätisti... jos jätetään ammattitaidon moittiminen ihan muihin piireihin. Ensinnäkin tuo etuteline on ihnaalkuperäinen. toisekseen takatelin on tehty ihan mallin mukaan...alkuperäisen. Materiaalista tingin 0.25 mlliä.
JEP! Hyvä että intoa riitää.
W108-71 3.5 , W202 x2 , W124 coupe , Kupla-66
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: W109 300 SEL 6.3 -70

Viesti Kirjoittaja unski »

Kommentti vielä tähän episodiin, jonka jälkeen toivon että jätetään muualle.

Minusta on ihan parempi jättää sanomatta, jos ei ole mitään muuta sanomista kuin moittiminen. Asiaa voi kysyä ihan kohteliaasti. Esim. "Oletko sitä mieltä, että tuo akkuteline kestää, minusta se näyttäisi hiukan heikolta". Tähän voisin vastata: "Akkutelineen etuosa on ihan alkuperäinen. Takaosa on tehty ihan alkuperäisen mallin mukaan. Materiaalista olen tinkinyt 0.25 mlliä. Hitsasin takatelineen juuri tuolla lailla, kun alkuperäinenkin oli tehty siten."

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
alainen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 190
Liittynyt: La 23.07.2011 22:03
Paikkakunta: Tuusula

Re: W109 300 SEL 6.3 -70

Viesti Kirjoittaja alainen »

unski kirjoitti:Kommentti vielä tähän episodiin, jonka jälkeen toivon että jätetään muualle.

Minusta on ihan parempi jättää sanomatta, jos ei ole mitään muuta sanomista kuin moittiminen. Asiaa voi kysyä ihan kohteliaasti. Esim. "Oletko sitä mieltä, että tuo akkuteline kestää, minusta se näyttäisi hiukan heikolta". Tähän voisin vastata: "Akkutelineen etuosa on ihan alkuperäinen. Takaosa on tehty ihan alkuperäisen mallin mukaan. Materiaalista olen tinkinyt 0.25 mlliä. Hitsasin takatelineen juuri tuolla lailla, kun alkuperäinenkin oli tehty siten."

Timppa
Olen pahoillani! ei ollut tarkoitus loukata.
Tiedän että W108 ja 109 on koritöiltään haastavia, kun ei oikein löydy valmiita peltiosia.
Joutuu aika paljon käsitöinä tekemään.
W108-71 3.5 , W202 x2 , W124 coupe , Kupla-66
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: W109 300 SEL 6.3 -70

Viesti Kirjoittaja unski »

Pahottelut hyväksytty! Vedin ihan oikeasti herneen melko syvälle nokkaan, mutta sain sen jo kaiveltua pois :)

Vastineeseenkin tuli ensiyrityksellä melkoisesti kirjoitusvirheitä, vissiin herne nenässä vei näkökyvyn... harmittaa sinänsä, kun olen pyrkinyt lukemaan aina viestini useasti läpi, ennenkuin niitä lähettelen, miettien, että miltä tämä kuulostaa. :oops:

W109:iin ei tosiaan peltiosia helposti saa. Mieluummin olisin ostanut kaikki valmiina, tuohonkin nurkaan olen joutunut taputtelemaan neljännesneliön suoraa millistä ja kaksimillistä peltiä. Hitsata osaan ihan kohtuu hyvin (halutessani), mutta pellin muotoon taivuttelu vie aikaa ja tulos ei aina tyydytä. Tuossakaan kulmassa ei alunperin yhtään suoraa pätkää peltiä ole, melkoisen haastava rakenne siis...

Ohessa kuvia alkuperäisistä akkutelineistä ja kiinnikkeistä, josta hain mallia kannakkeille. Alimpana w108 4.5. Siinäkään ei häävi teline ole alunperin. "Kaukalohan" on noissa eri. Alkuperäistä ei saa enää, eikä noita kiinnitys kannakkeita. Telineen takakiinnike oli omastani häipynyt lähes kokonaan. Kiinnike oli tosiaan hitsattu runkopalkin sivuun alunperinkin saumalla, joka näyttää melkein kylmältä saumalta...siitä sen apinoin. Nyt kun tuota katselee, nin takatelineen "akkukaukalon" alla olevaa "poikittaistukea" pitää varmaan korottaa vielä hieman, nyt se minulla on vain n. 1.5 cm korkea, alkuperäinen on ehkäpä n. 3,5 cm.

Kuva

Kuva

Kuva

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Gottlieb
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 76
Liittynyt: La 03.11.2012 16:55

Re: W109 300 SEL 6.3 -70

Viesti Kirjoittaja Gottlieb »

Nythän kaikilla kommentaattoreilla on mainio tilaisuus laittaa omia työnäytteitään näkyville.
Avatar
Heavy
Mersumies
Mersumies
Viestit: 982
Liittynyt: Ke 19.05.2004 00:41

Re: W109 300 SEL 6.3 -70

Viesti Kirjoittaja Heavy »

Onko 6.3 kori yhteneväinen pienempikoneisten w109 koristen kanssa vai onko siihen tehty jotain vahvistuksia tehtaalla? Kuten esimerkiksi tehtaan 426 Hemi autoihin tehtiin aikanaan kovemman rasituksen vuoksi.
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13274
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W109 300 SEL 6.3 -70

Viesti Kirjoittaja karra »

Täähän rönsyää mielenkiintoiseksi :P .

M100 foorumilta luin että esim etupalkki muine osineen on ihan samaa kamaa, smaa jopa kuin W110/W111/W112. Etupalkkihan on tosin etenpänä kuin vakio sataysi, en tiedä mistä kohdasta kiinnitys eroaa. Lisäksi etupalkin eli ns cross memberin puslien ja koriaisojen välissä on n 20 mm spacerlimput. Kardaanitunneli on leveämpi kuin tavan 109, johtunee moottori/vaihteistopaketista; tämä aiheuttaa mm sen että lämppärin puhallinta ei kuulemma saa 6.3 mallissa ulos purkamatta kojetaulua (pikkukoneisessa saa alakautta).

Simpukan kiinnitys kuulemma pettää näissä mammuttimalleissa; omassani runkoon on hitsattu vahvikelappu ja siitä poikittaistuki helmakoteloon.

Veijon amerikanserkun essonbaarissa kertoivat että lukkoperälliset 6.3 tahtoo vetästä kardaanit kierteelle, onneksi omassa lukkoa ei ole niin rengas toimii sulakkeena :P .
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: W109 300 SEL 6.3 -70

Viesti Kirjoittaja unski »

Niin, jos nyt halutaan lähteä nippelitietoon, niin... :)
Onko 6.3 kori yhteneväinen pienempikoneisten w109 koristen kanssa vai onko siihen tehty jotain vahvistuksia tehtaalla? Kuten esimerkiksi tehtaan 426 Hemi autoihin tehtiin aikanaan kovemman rasituksen vuoksi.
Materiaali on runkopalkeissa mielestäni samaa, n. 2mm terästä, mutta runkopalkeissa kuulemma on apurungon kiinnitys 2 cm. edempänä kuin muissa. 6.3:lle on oma varaosanumero runkopalkeille, mikä kertoisi mittaerosta...hinta taisi Mersulla nykyään olla n. 4000€/kpl. Simpukan kiinnityskohdan ympäriltä runkopalkki alkaa pettää, kuten Karra sanoikin...syynä varmaankin yli 400kg:n rautamöykky aisojen välissä. Simpukkakin on muuten eri kuin muissa malleissa. välityssuhde on toinen. 6.3 vasemmassa eturunkopalkissa on myös erilainen kiinnitys moottorin iskunvaimentimelle kuin muissa malleissa

Apurunkojakin oli jo vuonna -65 kolmea eri mallia: dieseleille omansa ja normijousisille bensoille, sekä ilmajousitteisille omansa. Apurungon yläkiinnikkeet erosivat toisistaan. Myöskin noita kumityynyjä apurungon ja rungonväliin taisi olla ainakin 3-4:ää tyyppiä sitten vielä noita Karrankin mainitsemia korotuspaloja :) Sitten on reilu valikoima erilaisia pohjaanlyöntikumeja etu ja taka-akselille. Alatukivarteenkin kolmea eri mallia ja taka-akselille ainakin kolmea, jos ei neljääkin. Jousia, iskunvaimentimia, jousien välikumeja yms. on sitten hirveä määrä...joku oli saanut Mersulla selvästi "kiksejä" pilkun viilaamisesta...

Kardaanitunnelissa on 6.3:ssa luukku startin vaihtoa varten, tätä ei muissa malleissa ole...saattaa tunneli olla hieman leveämpikin, kun hydraulisen kytkimen (momentinmuuntimen edeltäjä) koppa on isompi kuin vakioissa. Äkkipäätä muistellen myöskin runkopalkit saattoivat olla hieman leveämmät etulattioiden kohdilla ja ainakin kuskin puolella on ylimääräinen viistotuki, jota en muista olevan muissa malleissa.

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
alainen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 190
Liittynyt: La 23.07.2011 22:03
Paikkakunta: Tuusula

Re: W109 300 SEL 6.3 -70

Viesti Kirjoittaja alainen »

unski kirjoitti:Niin, jos nyt halutaan lähteä nippelitietoon, niin... :)
Onko 6.3 kori yhteneväinen pienempikoneisten w109 koristen kanssa vai onko siihen tehty jotain vahvistuksia tehtaalla? Kuten esimerkiksi tehtaan 426 Hemi autoihin tehtiin aikanaan kovemman rasituksen vuoksi.
Materiaali on runkopalkeissa mielestäni samaa, n. 2mm terästä, mutta runkopalkeissa kuulemma on apurungon kiinnitys 2 cm. edempänä kuin muissa. 6.3:lle on oma varaosanumero runkopalkeille, mikä kertoisi mittaerosta...hinta taisi Mersulla nykyään olla n. 4000€/kpl. Simpukan kiinnityskohdan ympäriltä runkopalkki alkaa pettää, kuten Karra sanoikin...syynä varmaankin yli 400kg:n rautamöykky aisojen välissä. Simpukkakin on muuten eri kuin muissa malleissa. välityssuhde on toinen. 6.3 vasemmassa eturunkopalkissa on myös erilainen kiinnitys moottorin iskunvaimentimelle kuin muissa malleissa

Apurunkojakin oli jo vuonna -65 kolmea eri mallia: dieseleille omansa ja normijousisille bensoille, sekä ilmajousitteisille omansa. Apurungon yläkiinnikkeet erosivat toisistaan. Myöskin noita kumityynyjä apurungon ja rungonväliin taisi olla ainakin 3-4:ää tyyppiä sitten vielä noita Karrankin mainitsemia korotuspaloja :) Sitten on reilu valikoima erilaisia pohjaanlyöntikumeja etu ja taka-akselille. Alatukivarteenkin kolmea eri mallia ja taka-akselille ainakin kolmea, jos ei neljääkin. Jousia, iskunvaimentimia, jousien välikumeja yms. on sitten hirveä määrä...joku oli saanut Mersulla selvästi "kiksejä" pilkun viilaamisesta...

Kardaanitunnelissa on 6.3:ssa luukku startin vaihtoa varten, tätä ei muissa malleissa ole...saattaa tunneli olla hieman leveämpikin, kun hydraulisen kytkimen (momentinmuuntimen edeltäjä) koppa on isompi kuin vakioissa. Äkkipäätä muistellen myöskin runkopalkit saattoivat olla hieman leveämmät etulattioiden kohdilla ja ainakin kuskin puolella on ylimääräinen viistotuki, jota en muista olevan muissa malleissa.

Timppa
Ja sitten ne takaiskareiden kotelot (Vaiko tunneli),se kartio totterö kuitenkin. on Alunpitäen 1,75 plootua.
Tosi haastava jo meikäläisellekkin. Nyt tehty ja meni kyllä jokunen tupakki ja olut ennenkuin tuli oikeasti
hyvä.
W108-71 3.5 , W202 x2 , W124 coupe , Kupla-66
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: W109 300 SEL 6.3 -70

Viesti Kirjoittaja unski »

Tuntuu melkein joululta tai karkkipäivätä kun saa paketin...

Kuva

Kuva

No nyt joutuu sitten maalaamaan alatukivarren ja vaihtamaan kallistuksenvakaajan välilevyt ja kumit, ne näyttää niin huonolta. Kiinnitysruuvit on irti ja välilevyt puuttuvat.

Kuva

Kuva

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1764
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W109 300 SEL 6.3 -70

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

unski kirjoitti:Tuntuu melkein joululta tai karkkipäivätä kun saa paketin...

No nyt joutuu sitten maalaamaan alatukivarren ja vaihtamaan kallistuksenvakaajan välilevyt ja kumit, ne näyttää niin huonolta. Kiinnitysruuvit on irti ja välilevyt puuttuvat.

Timppa
Hehe, näinhän se menee. Keep up the... :thumbup:
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
alainen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 190
Liittynyt: La 23.07.2011 22:03
Paikkakunta: Tuusula

Re: W109 300 SEL 6.3 -70

Viesti Kirjoittaja alainen »

unski kirjoitti:Tuntuu melkein joululta tai karkkipäivätä kun saa paketin...

[ http://i225.photobucket.com/albums/dd232/satihe/W109%20300%20SEL/WP_20131113_001_zpsc7ecc622.jpg ]

[ http://i225.photobucket.com/albums/dd232/satihe/W109%20300%20SEL/WP_20131113_004_zps0a50764a.jpg ]

No nyt joutuu sitten maalaamaan alatukivarren ja vaihtamaan kallistuksenvakaajan välilevyt ja kumit, ne näyttää niin huonolta. Kiinnitysruuvit on irti ja välilevyt puuttuvat.

[ http://i225.photobucket.com/albums/dd232/satihe/W109%20300%20SEL/WP_20131113_003_zps2726b09d.jpg ]

[ http://i225.photobucket.com/albums/dd232/satihe/W109%20300%20SEL/WP_20131113_002_zpsf756b83d.jpg ]

Timppa
Näyttääpä hyvältä tuo paketti! Ja nyt eiku paine linjat kuntoon ja mese liikenteeseen kesäksi.
W108-71 3.5 , W202 x2 , W124 coupe , Kupla-66
priuttan
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 170
Liittynyt: Ke 15.05.2013 21:52

Re: W109 300 SEL 6.3 -70

Viesti Kirjoittaja priuttan »

kyllä tulee komeeta jälkeä, eihän tuo uutta häpeä, tai taitaa tulla vähän parempaa :)
taitaa olla niikuin itellä noin 14 v sitten taloa rakentaessa kirvesmies sanoi, että tahtoopa tulla priimaa
vaikka ihan tavallista yrittää.
MB 450 SL R107
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: W109 300 SEL 6.3 -70

Viesti Kirjoittaja unski »

Kiitos kannatuksesta. Valokuvathan anatavat aina paremman kuvan tilanteesta. Tässä projektissa mennään kokoaika rimaa hipoen jokapaikasta. Kori on niin huono, etten olisi siitä yrittänyt mitään tehdä, jos ei se olisi ollut 6.3:nen. Nytkin teen aika lailla suoraviivaista korjausta, ilman piperryksiä. En siis entisöi koria, sen kun korjaan kohtuudella. Mikä tahansa muu w108/9 malli olisi mennyt suorilta varaosiksi.

Alustan osat ovat hämmästyttävän hyvässä kunnossa. Niihin panostan juuri riittävästi, etteivät ne huonone tuosta. Osia en hiekkapuhalla tai putsaa kokonaan, ainoastaan ruosteiset kohdat putsaan, hion ja maalaan. Keltapassivointi on oikeastaan hyvin helppo tapa käsitellä osat, että ne sietävät taas aikaa. Ideana on tehdä ajeluauto ja jos joskus tuurilla tulisi ehjäkorinen, muuten romu 6.3:nen vastaan...saisi näistä yhdistelemällä sitten oikein kelpo auton. Jos tästä haluaisi entisödä hienon auton, pitäisi koko tulipellin oikea puoli, oikea runkopalkki ja sisälokasuoja, etupuskurin palkki, vasen sisälokasuoja, molemmat kylkikotelot, takakaaret ja takapuskurin palkki irrottaa ja vaihtaa uusiin. tähän malliin juurikin:
Kuva

Tämä on vasemmalta ohjattava, eli viat on peilikuvana. Mutta omaan olisi pitänyt tehdä ihan samat...paitsi omassa on vielä lattia mennyt, runkopalkit paikkapaikoin ja kylkikotelot.

Tallissa kun on kuusi muutakin projektia kesken...niin ei kaikkiin jaksa panostaa ihan täysillä :)

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Vastaa Viestiin