W109 300 SEL 6.3 -70

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3146
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Re: W109 300 SEL 6.3 -70

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

unski kirjoitti:Schwaben jne.
Anteeksi OT, mutta tulipa mieleeni jostain kaukaa: Sieben Schwaben haben einen kelben Haren gesehen, seitsemän Schwabelaista ovat nähneet keltaisen jäniksen. Miten tämä kuuluu asiaan? Ei mitenkään. Mutta saksankieli on parhaimmillaan loppujen lopuksi aika hauskaa... :)

Sori, jatkakaa. :oops:

Unski: Hieno rojekti! :thumbup:
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: W109 300 SEL 6.3 -70

Viesti Kirjoittaja unski »

avasin tuonne pienen tarinan 6.3:sta....ihan ulkomaan kielellä. Vielä ei asiasta juuri innostu, kun on vain yksi kuva ja pieni tarina. Mutta eihän sitä tiedä, vaikka joskus saisi tämän valmiiksi ja kaupaksi...ihan vaikka ulkomaille:

http://www.classicdigest.com/community/Timo_S/26" onclick="window.open(this.href);return false;

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1764
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W109 300 SEL 6.3 -70

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

:thumbup:
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: W109 300 SEL 6.3 -70

Viesti Kirjoittaja unski »

Puhdas vaihteisto on mukava vaihteisto...

Kuva

Autolla on muuten ajettu joko 32 000 mailia tai 132 000 mailia. Viimeisin leimaus on vuodelta 1991 ja omistajanvaihdoksen mailit vuodelta 1988 on 27 000. Nyt mittarissa on nuo 32 000. Ovien ja lukkojen toiminta on kuin uudessa autossa, kaikki eturipustuksen nivelet on tosi jämyt mutta herkät, jarrusatulat on alkuperäiset...

Täytyy kysellä Jenkkilästä, josko sieltä löytyisi edellisien omistajanvaihdoksien mailit.

Timppa
Viimeksi muokannut unski, Ke 25.12.2013 13:02. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13281
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W109 300 SEL 6.3 -70

Viesti Kirjoittaja karra »

Puhtaus on puoli ruokaa... oletko ilmajousihommaa aloitellut jo? Itse luin korjaamo-opusta/soittelin pari puhelua ja olen nyt liottelemassa jousielementtien kiinnitysmuttereita auto pukeilla. Ne palje-elementit pitää siis irroittaa ja nostaa pöydälle entrattavaksi :)
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: W109 300 SEL 6.3 -70

Viesti Kirjoittaja unski »

itse en ohjeita lueskellut, ruuvasin vain irti :)

Helposti lähti, alakartion ruuvit ammuin tylysti irti paineilmavasaralla. M6 tasakantaruuveja uppokannalla..alapuolella mutteri, joka on ollut maantiepölyssä ja kosteudessa viimeiset 46 vuotta... Kymmenestä ruuvista 6 yritti vastustella...ei olisi kannattanut. Kerran kokeilin jokaista: jos ei lähtenyt, ammuin poikki. Jouset lähti 45 minuutissa pöydälle. :)

En tiedä onko autolla ajettu se 32000 mailia vai 132000 mailia, mutta ainakin ilmajousien osat olivat kuin uudet sisälltäpäin. Jousi kun oli kädessä, meni 15 min irrottaa toisesta palje, osat irtosivat nätisti. Alakartio pitää vielä repäistä irti. Palkeetkin olivat ihan virheettömät sisältä, mutta ulkoapäin näkyivät jo ensimmäisen kerroksen kudokset...

Kuva

Timppa
Viimeksi muokannut unski, Ke 25.12.2013 13:03. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13281
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W109 300 SEL 6.3 -70

Viesti Kirjoittaja karra »

No mikä se on irroitellessa kun apurunko on irti :mrgreen: . Kuinkahan tuo murkula mahtuu sieltä pois, tartteekohan iskari irroittaa tieltä veke?

Korjaamokäsikirja kertoo että alakartiot voi jättää tukivarsiin paikoilleen ja muljauttaa kumi irti sorkkaraudalla. Yeah right 8) .

Minullakin on, sanoisinko, hmmm lievästi kudosvikaa eli kudokset yrittää tulla ulos :lol: . Mersun ilmajouseen tullut tyrä :oops: .

Niin joo sinullahan on vielä orkkis väreissä tuo ilmasäiliö, ja pantakin kuin uusi :shock:
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: W109 300 SEL 6.3 -70

Viesti Kirjoittaja unski »

No mikä se on irroitellessa kun apurunko on irti :mrgreen: . Kuinkahan tuo murkula mahtuu sieltä pois, tartteekohan iskari irroittaa tieltä veke?
Parempi purkaa kaikki pois edestä mitä vain saa irti. Suosittelisin koko paketin poistamista pöydälle. 45 vuotiaat ruuvit eivät enää ihan uudet ole. Ristipäiset M8:t on aika vaikea avata osat paikallaan. Alakartion irrottaminen helpottaa kummasti, kun voi kääntää koko paketin pois poterostaan.

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: W109 300 SEL 6.3 -70

Viesti Kirjoittaja unski »

Vaikken mikään järjin erikoinen peltiseppä ole, niin ihan hyvälle mielelle tulee, kun saa ehjää peltiä taivuteltua ruosteen tilalle. Mistään kun ei saanut korjauspalaa, pitää tehdä millisesta suorasta ihan itse...ei nyt tosiaan mitään priimajälkeä, mutta akku onneksi tulee päälle. Niin runkopalkin koko vasen laitakin piti tehdä 2 millisestä...sekin suorasta, kun korjausosaa ei löytynyt.Tuossa nurkassa on nyt kolmetoista eri peltipaikkaa jo, poikkipalkkiin piti tehdä sisäpuolelle useita paikkoja ja tuo ulkopuoli kokonaanan uusiksi 40 cm. matkalta...ja lisää pitäisi nysvätä.

Kuva

tästä lähdettiin...

Kuva

Timppa
Viimeksi muokannut unski, Pe 18.10.2013 23:40. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13281
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W109 300 SEL 6.3 -70

Viesti Kirjoittaja karra »

unski kirjoitti:En tiedä onko autolla ajettu se 32000 mailia vai 132000 mailia, mutta ainakin ilmajousien osat olivat kuin uudet sisältäpäin. Jousi kun oli kädessä, meni 15 min irrottaa toisesta palje, osat irtosivat nätisti. Alakartio pitää vielä repäistä irti. Palkeetkin olivat ihan virheettömät sisältä, mutta ulkoapäin näkyivät jo ensimmäisen kerroksen kudokset...
Periaatteessa saman näköiset minullakin, myös sisältä; jousipurnukka virheetön kuten myös kumikin.

Noissa jousipurnukoissa on 6 pulttia per laippa. Edessä kolme niistä näyttää siltä että pultin pituudella ei ole merkitystä, minulla oli 30 mm kierremitta ja kolmea joutui lyhentämään jotta sai mahtumaan sinne. Muttereiksi valitsein matalat mallit, normaali ei sinne mahdu ainakaan jousiprikan kanssa.

Vasenta jousipurnukkaa asentaessa huomasin että kolmesta lyhentämättömästä pultista kaksi eli etummainen ja takimmainen osuu apurunkoon - keskimmäisellä on tilaa. Ei kun ilmajousi irti ja rautasahalla 5 mm pultteja lyhyemmäksi. Sitten huomasin että en saa sitä alakartiota menemään paikoilleen. Otin purnukan vielä kerran irti ja asettelin kartion siihen huulelle ja muljautin molemmat yhtaikaa sisään. Sitten ylämutterit kiinni.

Oikea puoli meni kuin korjaamokäsikirjasta lukien, sain sen alakartion sinne vaikka jousipurnukka oli jo paikoillaan.

Unskilla toki helpottaa hommaa kun on koko etuakselisto irti :D .
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: W109 300 SEL 6.3 -70

Viesti Kirjoittaja unski »

Noissa jousipurnukoissa on 6 pulttia per laippa. Edessä kolme niistä näyttää siltä että pultin pituudella ei ole merkitystä, minulla oli 30 mm kierremitta ja kolmea joutui lyhentämään jotta sai mahtumaan sinne. Muttereiksi valitsein matalat mallit, normaali ei sinne mahdu ainakaan jousiprikan kanssa.
Minulla ei noita sovitteluhuolia onneksi ole, kun käytän alkuperäisiä pultteja ja lukkolevyjä, kaikki olivat lähes virheettömät, vielä jopa irrotuksen jälkeenkin... :shock: Ne on nyt keltapassivoinnissa, joten saan etupalkeet kasaan sitten parin viikon päästä. Mutta ei tuossa tarvitse toimettomana olla...hitsaan odotellessa vaikka puuttuvat etupuskurin kiinnityspalkin päädyt, a-pilarin pohjan, etukotelon ja...ja..ja... :)
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5679
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: W109 300 SEL 6.3 -70

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

unski kirjoitti:
Noissa jousipurnukoissa on 6 pulttia per laippa. Edessä kolme niistä näyttää siltä että pultin pituudella ei ole merkitystä, minulla oli 30 mm kierremitta ja kolmea joutui lyhentämään jotta sai mahtumaan sinne. Muttereiksi valitsein matalat mallit, normaali ei sinne mahdu ainakaan jousiprikan kanssa.
Minulla ei noita sovitteluhuolia onneksi ole, kun käytän alkuperäisiä pultteja ja lukkolevyjä, kaikki olivat lähes virheettömät, vielä jopa irrotuksen jälkeenkin... :shock: Ne on nyt keltapassivoinnissa, joten saan etupalkeet kasaan sitten parin viikon päästä. Mutta ei tuossa tarvitse toimettomana olla...hitsaan odotellessa vaikka puuttuvat etupuskurin kiinnityspalkin päädyt, a-pilarin pohjan, etukotelon ja...ja..ja... :)
mihinkä lähetit keltapassivoitavaksi ja onko maksu kilo vai kappale hinta :shifty: millasen pohjatyön tehit osille ennen lähettämistä keltapassivointiin :roll:
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: W109 300 SEL 6.3 -70

Viesti Kirjoittaja unski »

Mecapinta Nivala. Muistaakseni aikanaan 75€ / 15kg. silloin oli tuo 75€ minimihinta. Nyt taisi lähteä 10kg. osia, ruuvia, mutteria yms. Kaveri laittoi aikanaan uusia ruuveja, muttereita ja prikkoja mukaan. Hän poisti vain ensin sinkityksen sitruunahapolla. näin saa sopivan näköisiä osia kokoamiseen.

Paras tulos tulee, kun poistaa kaikki maalit, ruosteet, hioo näkyvät pinnat mieleiseksi....siis ihan sama kuin lähettäisi osat kromaamoon. Mecapinta käyttää ne ilmeisesti happokylvyssä ensin, joten esim. Crc suojaöljynä ei ole heikentänyt tulosta. Kierteet pitää suojata esim. pultilla, jos ei halua tiukkoja sovitteita, samoin liukuholkit joutuu sitten avartamaan jälkeenpäin, toisaalta näin saa väljästä holkista tiukemmankin.

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: W109 300 SEL 6.3 -70

Viesti Kirjoittaja unski »

Unskilla toki helpottaa hommaa kun on koko etuakselisto irti
Onhan tuo hieman helpompaa joo...

Kuva
Viimeksi muokannut unski, Pe 18.10.2013 23:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: W109 300 SEL 6.3 -70

Viesti Kirjoittaja unski »

Jaksoin taas hieman puuhailla 6.3:n kanssa. Venttiilikopan alta löytyi virheettömät noka ja keinut...se tietysti antaa aina uskoa tulevaisuuteen...
Kuva

Imusarjojen väli on aikalailla tavaraa täynnä...sähköjohdot ovat hämmästytävän hyvässä kunnossa.
Kuva

Etuakseliston ainut vika löytyi vasemman ylätukivarren ulommasta "kierrehelasta" joka oli ruostunut todella tiukkaan. Joudun pahimmassa tapauksessa vaihtamaan kuningaspultin, mikäli hela ei tule suosiolla ulos. Vaihto on sinänsä harmi, sillä kuningaspultti on todella hyvässä kunnossa. Kuvissa akselisto on muutoin vain pesty, ilmajousen alakupin alta pyyhkäsin ruosteet pois ja tuuppasin päälle ihan komeasti mustaa vasaralakkaa. Hiaisin maalin himmeäksi karhunkielellä, niin temppu ei satu heti silmään. Puritanisteilla varmaan vasaralakan käyttämisestä tunteet jo kuumenee...mutta minullle se ja sama, autossa on niin paljon kaikenlaista ruostetta, niiden puhdistaminen ei ole kannattavaa. Ja jos joku välttämättä haluaa ne putsata ja hifistellä...projektihan vaihtaa omistajaa hyvinkin äkkiä, jos hinnasta sovitaan...

Kuva

Timppa
Viimeksi muokannut unski, Ke 25.12.2013 13:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13281
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W109 300 SEL 6.3 -70

Viesti Kirjoittaja karra »

unski kirjoitti:Imusarjojen väli on aikalailla tavaraa täynnä...sähköjohdot ovat hämmästytävän hyvässä kunnossa.
Vee niinkuin Valley. Hyvä kuvakulma :P . Mikäs tuo nippa vasemman kannen takapäässä on? Aiotko testata nuo bensapaineentasaajat, toisaalta jos auto toimii niin miksi, enkä nyt tarkemmin ajateltuna tiedä muuta tapaa kun paineen mittaus pumpun painelinjasta :roll: .
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: W109 300 SEL 6.3 -70

Viesti Kirjoittaja unski »

Nippa on öljynpainemittarin paineletkun lähtö.

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5679
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: W109 300 SEL 6.3 -70

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

tarkotakko nyt tota olkatapin alapäässä olevaa kiinnikettä alatukivarteen että ei irtoo :roll:
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: W109 300 SEL 6.3 -70

Viesti Kirjoittaja unski »

tarkotakko nyt tota olkatapin alapäässä olevaa kiinnikettä alatukivarteen että ei irtoo
Yritin minä nyt kovasti kuitenkin mainostaa sitä yläpäätä ja ylätukivartta...vissiin hieman epäselvästi, joten ohessa vielä tarkennettu kuva. Jätetään ne alapään jutut pois kuiteskin :)
vasemman ylätukivarren ulommasta "kierrehelasta" joka oli ruostunut todella tiukkaan.
Kuva

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5679
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: W109 300 SEL 6.3 -70

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

jaa, ei mulla kyllä ollut mitään muuta mielessä kun tuon olokatapin irrottaminen :) eikös tuo tappi ole kaiketi kierteillä kiinni, jos vaikka hitsaisit sen päähän mutterin kiinni isolla virralla ja samalla antas vähän pillillä kuumia olkaan kierteen kohalle ja sen jälkeen antas kuumaa vielä hitsattuun mutteriin ja päästäis mutterin jäähtyy mustaksi, mutta kuitenki alkas heti mustumisen jälkeen kiertää sitä irti :wink:
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: W109 300 SEL 6.3 -70

Viesti Kirjoittaja unski »

kyllähän tuo tuolta lähtee kuumalla ja hitsaamalla irti, taatusti. Mieluummin käyttäisi mahdollisimman vähän voimaa, sillä tuo kierre on myös liukupinta, vahingoittunut kierre kuluu nopeasti, jolloin olkatapin saa vaihtaa piakkoin sitten jokatapauksessa.

Vähimmällä vaivalla taitaa päästä, jos vaihtaa varaosa-akselista toisen tilalle ja tilaa uudet osat odottamaan.
Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5679
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: W109 300 SEL 6.3 -70

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

pura sitä mahollisimman paljon ja laita jumiutunut pää likoomaan sitruuna happoon, jos vaikka ruosteet hellittäs tällä keinon ettei pultti mene pilalle :wink:
tän parempaan en pysty :oops: :oops:
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: W109 300 SEL 6.3 -70

Viesti Kirjoittaja unski »

pura sitä mahollisimman paljon ja laita jumiutunut pää likoomaan sitruuna happoon, jos vaikka ruosteet hellittäs tällä keinon ettei pultti mene pilalle :wink:
tän parempaan en pysty :oops: :oops:
Samat ideat kokeilin jo viime viikonloppuna hiukan buustattuna. Kuningaspultti oli perjantaina 8 tuntia 70 asteessa ultraäänipesurissa normipesuaineessa ja sitten lauantaina puoli päivää. +80C asteiessa sitruunahapossa myöskin ultraäänipesurissa. Sitten vuorotellen liotinpesuainetta ja vaseliinia rasvaprässillä nipasta kierteeseen...lämmitystä +200C...nyt pultti on taas vaseliini+öljyhoidossa. Vielä ei ole irronnut. Seuraavana täytyy pistää polttoöljyä ultrapesuriin kuumentaa se taas +80C ja antaa pultin makoilla siellä tunteja. Sitten jos ei muu auta pitää hitsata pultti pois...

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5679
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: W109 300 SEL 6.3 -70

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

voi olla että nyt se vaseliini ei päästä niitä liotin ainetta menee perille, koitappas jollakin painaa mökkiöljyä sinne tapin sisään reippaasti josko se tois sen liian vaseliinin pois sieltä, että saisit muuta ainetta sisään :idea:
olisko sulla mitään räjäytys kuvaa siitä kun en oikein tiedä millanen systeemi siinä on :roll:
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13281
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W109 300 SEL 6.3 -70

Viesti Kirjoittaja karra »

Kuva

Tuo on rautajousisesta mutta nivelet on samanlaisia.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: W109 300 SEL 6.3 -70

Viesti Kirjoittaja unski »

siis selventääkseni. Kunigaspultti, osa 28. on nivelöity ylätukivarteen osan 89. välityksellä. Molemmissa osissa on kierre, kierre on hieman tarkoitukselliseti väljä ja se rasvataan 3000km. välein nipasta 24. Kierre toimii helana ja pitkittäisvoimien tasaajana. Kierrettä ei saa pois millään muuten kuin kiertämällä se pois tai rikkomalla. Mikäli kierre rikkoontuu kuningaspultissa, joutuu uuden kunigaspultin sovittamaan heloihin. Uusi kierreosa 89 ei ole järjin kallis (40€) mutta kuningaspultin uusiminen merkitsee koneistamokäyntiä.

Kierreosa:
http://www.mbclassics.de/index.php?a=245&lang=eng" onclick="window.open(this.href);return false;

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5679
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: W109 300 SEL 6.3 -70

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

onko sulla paineilma vasaraa, jos on niin sillä vois varovasti herätellä ruuvia kartion puoleisesta päästä, muttei liikaa ettei ruuvi leviä ja sittenhän se on siellä viimeistään :wink:
olekko koittanut pystyykö pora tuohon tappiin, kattelin tuota linkin tappia ja onkos sen sisässä reikä ja minkä kokonen :roll:
se sun ruuvi taitaa olla jo mulukattu, näyttäs ihan siltä :wink: olikos se niin että juuri tämä ruuvi pitäs saaha ehjänä irti jos näin, niin mikset hitsaa siihen isoo mutteriä päähän ja otat sen sitten kipinä koneella pois kun se on irti, tuskinpa itse pultti siitä kärsii :wave:niin ja korjaat ruuvin pään ennalleen :wink:
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: W109 300 SEL 6.3 -70

Viesti Kirjoittaja unski »

Vasaraa kokeiltu, ei auta. Ruuvin voi rikkoa hätätilassa kuningaspulttia ei. Kokeilen vielä liuotella hetken sitten hitsaan ruuvin pois.

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5679
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: W109 300 SEL 6.3 -70

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

joko irtos vai tartteeko vielä hautoo sitä :roll:
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: W109 300 SEL 6.3 -70

Viesti Kirjoittaja unski »

Kyllähän se ruuvi antautui lopulta. Ontto ruuvi kun on, hitsasin sisäosan puolestavälistä täyteen isolla virralla. Toiselle puolelle hitsasin M10 pultin kiinni. siiten vielä 24 tuntia öljyliotusta ja nitkuttamaan...alkuun ruuvi liikkui muutaman asteen, mutta puolen tunnin nitkutuksen jälkeen löysäsi. Sahasin ruuvin hiukan kärsineen pään pois ja pyöritin ruuvin läpi. Ruoste oli jo hieman tuhonnut ruuvia ja kuningaspulttia. Ruuvin uusin heti, kuningaspultin ehkä joskus myöhemmin, katsotaan millainen välys tuohon tulee. Pieni käyntivälys systeemissä kuuluukin olla.

Kuvassa 2h. ultraäänipesurissa +80C:ssä lillunut ruuvi. Kovimmassa rasituksessa ollut, siis moottoritilan puoli kuvassa, toiselta puolen ruuvi on hyvässä kunnossa.
Kuva

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Vastaa Viestiin