Akkuasiaa
Akkuasiaa
Kiinnostais vähä tietää minkäkokosia akkuja foorumilaisten kulkineissa on ja varsinki bensavehkeissä. Minkäkokonen akku ois riittävä 230e:hen että lähtee talvellaki käyntiin? Mikä on hinta-laatusuhteeltaan hyvä akku?
W124 230 E
Tuossa 260:ssä on ollut jo vuosikausia 65Ah Exide ja hyvin on riittänyt. Laadukkaita akkuja ovat Exide, Bosch ja Varta, myös Bilteman akut hyviä hinta/laatu-suhteeltaan. Eipä noiden hinnoissa mitään mullistavaa eroa ole; itse ainakin ostaisin ampeeritunneiltaan isoimman akun, joka vielä mahtuu telineeseen ilman modausta.
Edit: Tietenkin jos käyttää paljon sähkövehkeitä, persegrillejä, Webastoa, takalasinlämppäriä, popittaa nupit kaakossa ja ajaa vain lyhyttä pätkää, tällöin kannattanee ostaa 88-100Ah akku.
Edit: Tietenkin jos käyttää paljon sähkövehkeitä, persegrillejä, Webastoa, takalasinlämppäriä, popittaa nupit kaakossa ja ajaa vain lyhyttä pätkää, tällöin kannattanee ostaa 88-100Ah akku.
Viimeksi muokannut PM, Ma 01.11.2004 21:32. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
70Ah tähdellistä geelivirtaa ja sille kaverina etenkin talvisaikaan verraton Defan akkulaturi.Narski kirjoitti:Kiinnostais vähä tietää minkäkokosia akkuja foorumilaisten kulkineissa on ja varsinki bensavehkeissä.
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
- Michael M.
- Vakiokalustoa
- Viestit: 495
- Liittynyt: Ke 16.06.2004 19:54
- Paikkakunta: Espoo
Tuossa kesällä vaihdoin 72 ampeerisen akun 105 ampeeriseen. Kyllä se noissa merssuissa kannattaa olla yli sadan ampeerin akku. Varsinkin jos on webastoja ja muuta kivaa autossa. Autoni on siis 230e...
MB S202 C180 -00
EX:Opel Astra 1.6 16v -00
EX:MB S202 C200 -97
EX:Volvo V40 2.0T -04
EX:VW Kupla 1300 "Cal-look"
EX:MB W124 230E -89
EX:Opel Astra 1.6 16v -00
EX:MB S202 C200 -97
EX:Volvo V40 2.0T -04
EX:VW Kupla 1300 "Cal-look"
EX:MB W124 230E -89
mistä löysit 105 ampeerisen akun mulle ei oo tullu vastaa ku 100 ampeerisiaMichael M. kirjoitti:Tuossa kesällä vaihdoin 72 ampeerisen akun 105 ampeeriseen. Kyllä se noissa merssuissa kannattaa olla yli sadan ampeerin akku. Varsinkin jos on webastoja ja muuta kivaa autossa. Autoni on siis 230e...
W210 E300D
W126 280SE
W638 110CDI
W126 280SE
W638 110CDI
- Michael M.
- Vakiokalustoa
- Viestit: 495
- Liittynyt: Ke 16.06.2004 19:54
- Paikkakunta: Espoo
Tuolla Kuopion mersu asiantuntialla oli sellanen. Autokorjaamo Jorma Niiranen. Energizer lukee kyljessä..valmistajaa en tiedä, toi oli varmasti vaan mallimerkintä. On vaan aika suolasen hintasia sit noi vahvemmat akut...toivottavasti kestää pitkää
MB S202 C180 -00
EX:Opel Astra 1.6 16v -00
EX:MB S202 C200 -97
EX:Volvo V40 2.0T -04
EX:VW Kupla 1300 "Cal-look"
EX:MB W124 230E -89
EX:Opel Astra 1.6 16v -00
EX:MB S202 C200 -97
EX:Volvo V40 2.0T -04
EX:VW Kupla 1300 "Cal-look"
EX:MB W124 230E -89
Itse kyselin aikanaan samaa täällä foorumilla, ja joku väitti tulleensa toimeen W124:ssa 55Ah:n akullakin. Itselläni on 70Ah:n akku, joka laturin kenkkuiltua pääsi tyhjenemään, mutta on nyt taas täyteen ladattuaan pelittänyt hyvin. Näin perstuntumalta sanoisin, että bensakoneisessa W124:ssa ilman webastoa ei tarvita 100Ah:n akkua, vaikka eihän siitä mitään haittaakaan toki ole - ellei kalliimpaa hankintahintaa lasketa
BMW 320i sedan -04
-----
Ex: Mercedes-Benz W124 200E -91
-----
Ex: Mercedes-Benz W124 200E -91
Tietääkseni turhan isosta akun kapasiteetistä on se haitta että se ei välttämättä lataudu aina täyteen, jos laturi on mitoitettu pienemmälle akulle. Tämähän on vahingollista akulle. Kyllä ne insinöörit on ihan syystä sen ampeerituntimääräsuosituksen siihen ohjekirjaan laittanu. En tiedä sitten jos on paljon lisävarusteita, että onko kannattavampaa hommata tehokkaampi laturi kuin isompi akku...
Projekti topic (190E 2.3-16 Kompressor): http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=39366
Projektikuvia: http://s21.photobucket.com/user/jessero ... /projekti/
Projektikuvia: http://s21.photobucket.com/user/jessero ... /projekti/
jesse puhuu asiaa, ekaksi lähtee tarkistaa mikä laturi löytyy pellin alta ja sitten miettii mikä kannattaa ostaa.
Dieseleihin taitaa kaikkiin voida laittaa huoletta 100Ah akun, laturin puolesta. Bensoista en tiedä, mutta luulisin että niihin riittää kaikkiin se 75Ah, ellei jopa pienempi. Webasto muuttaa asiaa molemmissa.
Dieseleihin taitaa kaikkiin voida laittaa huoletta 100Ah akun, laturin puolesta. Bensoista en tiedä, mutta luulisin että niihin riittää kaikkiin se 75Ah, ellei jopa pienempi. Webasto muuttaa asiaa molemmissa.
perus diisseli ja bensa mersuissa on kaikissa sama 55A laturi... sitten jos autosta löytyy sähköikkunoita ja ilmastointia sun muita sähköhilppeitä niin laturi SAATTAA olla 75A... kyllä se 55A laturi lataa isonkin akun täyteen siinä missä isommatkin.. menee vain hieman kauemmin... isokaan akku ei ota virtaa vastaan yleensä 30ampeeria enempää vaikka olisi tyhjä... eli jopa 55A laturilla jää muille sähkölaitteille se 25A... ja 75A laturilta jää se 45A...
Re: Akkuasiaa
Mulla oli tossa cupeessa 100ah salama, ja aina lähti käyntiin...eikä tarvinnu heti pelätä,että akku hyytyy, jos vaikka parkissa hetken oli radio päällä..suosittelenNarski kirjoitti:Kiinnostais vähä tietää minkäkokosia akkuja foorumilaisten kulkineissa on ja varsinki bensavehkeissä. Minkäkokonen akku ois riittävä 230e:hen että lähtee talvellaki käyntiin? Mikä on hinta-laatusuhteeltaan hyvä akku?
-kaba ,
BMW 328i cabrio -97.
ex. 230ce -90. 330tkm, "Catherine is gone"
BMW 328i cabrio -97.
ex. 230ce -90. 330tkm, "Catherine is gone"
Akkua ostaessaan ei kannata miettiä hinta / laatusuhdetta, ei ne hintaerot niin suuria ole.
Tiedä sitten mikä olisi hyvä - onhan noita autolehdissä testattu.
Meillä on laitettu Vartan akkuja autoihin, eikä niiden kanssa ole isompia ongelmia ollut.
Jos Mersussa on polttoainelämmitin, akun olisi syytä olla iso, samoin laturiksi mieluummin vähintään se 70 Ah.
Nyrkkisääntöhän oli se, että lämmitintä käytettäessä pitäisi aina olla ajoa vähintään saman aikaa kuin lämmitin on ollut päällä jotta akku ehtii latautua.
Siinä auttaa laturin isompi teho.
Tiedä sitten mikä olisi hyvä - onhan noita autolehdissä testattu.
Meillä on laitettu Vartan akkuja autoihin, eikä niiden kanssa ole isompia ongelmia ollut.
Jos Mersussa on polttoainelämmitin, akun olisi syytä olla iso, samoin laturiksi mieluummin vähintään se 70 Ah.
Nyrkkisääntöhän oli se, että lämmitintä käytettäessä pitäisi aina olla ajoa vähintään saman aikaa kuin lämmitin on ollut päällä jotta akku ehtii latautua.
Siinä auttaa laturin isompi teho.
oulaistenliikenne.fi
200D 5 Kw:in "eperillä" ja akkuna 60 Ah Optima yellow top. Ennen oli vain 54 Ah:n akku (sama merkki kuin uusikin) Ajoin sillä 6-7 vuotta nyt sama akku on kaverin autossa kiinni ja toimii vieläkin.
Nuo isot tavalliset lyijyakut ei kestäneet kunnolla kahta talvea tuon lämmittimen kanssa.
Optiman etu on sen nopea varautumiskyky ( myös pakkasessa) ja pitkäaikaisen purkauksen kesto. Haittana kova hinta, nykyinen akku maksoi 260 euroa
Nuo isot tavalliset lyijyakut ei kestäneet kunnolla kahta talvea tuon lämmittimen kanssa.
Optiman etu on sen nopea varautumiskyky ( myös pakkasessa) ja pitkäaikaisen purkauksen kesto. Haittana kova hinta, nykyinen akku maksoi 260 euroa
- Automatic260E
- Vakiokalustoa
- Viestit: 474
- Liittynyt: Ti 01.04.2003 20:58
- Paikkakunta: Itä-Vantaa
Varta on paras !!
100 ah ja merkki Varta niin homma toimii !!
itsellä jo 5 vuotta ilman mitään ongelmia ! (kop, kop)
itsellä jo 5 vuotta ilman mitään ongelmia ! (kop, kop)
****************************************************************
'***************************************************************
eli Auto oli
260 E w124 Automatic vm. -1988
Tässä on
[url=http://koti.mbnet.fi/heretic/Kuva%20004.jpg][u] Kuva !![/u][/url]
[url=http://koti.welho.com/thiltu10/Ensimm%e4iset-p%e4iv%e4t%20158.jpg]Tässä lisää ![/url]
Niin ja vaimolla ja mulla on kauppakassina Chrysler Grand Voyager v6 3,3 L ja se tykkää bensasta !! :)
'***************************************************************
eli Auto oli
260 E w124 Automatic vm. -1988
Tässä on
[url=http://koti.mbnet.fi/heretic/Kuva%20004.jpg][u] Kuva !![/u][/url]
[url=http://koti.welho.com/thiltu10/Ensimm%e4iset-p%e4iv%e4t%20158.jpg]Tässä lisää ![/url]
Niin ja vaimolla ja mulla on kauppakassina Chrysler Grand Voyager v6 3,3 L ja se tykkää bensasta !! :)
Normaali mahtuu.mun kirjoitti:Mahtuuko w201:een normaalikorkuinen akku vai tartteeko olla kalliimpi matalamalli?
Voishan tuota yrittää mitata, mutta olisi helpompi jos sais vastauksen, kun asian joku varmasti tietää. Eikä tartte löydä lommoja konepeltiin.
Kiitos.
Minä laitoin tuohon omaan autoon tuon kokoisen akun 353x175x190
Se on pitempi malli kuin normaalisti mutta mahtui kun taivutti akkutelineen päädyt.
Sopiiko W126:sen telineeseen suoraan 88/100Ah ~35cm pitkä akku vai joutuuko modaamaan? Alkaa tuo 65Ah Exide veteleen nimittäin viimeisiä henkosiaan, joten uus tarvis ost... öö... hankkia.
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 190
- Liittynyt: Su 12.09.2004 23:11
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Tuli toi webasto ostettua ja samalla 100ah akku.Eilen viimeksi kävin huvikseen vähän pidemmän lenkin kurvaamassa, jotta akku saisi latinkia.Tänään lähti käymään, kun avainta vähän näytti
Auto W124 300E
Auto W124 300E
"Uuden vuoden rakettien ampuminen tapahtuu isännöitsijän määräämällä alueella ja lasten ampumisesta on sovittava erikseen."
Tupakka lyhentää elämää 2minuuttia, Olut pullo neljä minuuttia ja työpäivä 8 tuntia
Tupakka lyhentää elämää 2minuuttia, Olut pullo neljä minuuttia ja työpäivä 8 tuntia
Kolme talvea on ollut 60 Ah:n Keltaisesta Pörssistä (myymälä Lahdessa) ostettu halpisakku. Oli taatusti halvin, mitä markkinoilta silloin löytyyi. 300 E, ei Webastoa tai Eberiä. Lyhyitä ajomatkoja ja paljon käynnistyksiä. Hyvin toiminut ainakin tähän asti (koputtaa puuta).
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI