W211 vaihdelaatikon optimointi
W211 vaihdelaatikon optimointi
Asioista huonosti perillä olevana kysyisin viisaammilta seuraavaa: onko mahdollista ja jos on, niin miten vaihdelaatikon vaihtoväliä saisi hieman säädettyä? Auto on w211 220 cdi farkku vm. 2009 Avantgarde. Onnistuuko tämä ihan ohjelmallisesti korjaamolla ja onko kuinka hinnakasta? Kyselen siksi, kun tuntuu, että saisi vaihtaa hieman herkemmin ylöspäin. Polttoainetta menee mielestäni turhaan, kun vääntö riittäisi isommallekin pykälälle.
W211 220 cdi 2008
Re: W211 vaihdelaatikon optimointi
Ensimmäisenä kannattaa Staarilla (mersun diacnostiikka laite), tehdä ns. adaptaatio laatikkoon. Eli tehdasarvot takaisin, jos on ajan saatossa muuttunut.
nyt mennään: W 210/ E 430/ 4-matic/farkku
ex mersut:
W140/300SE
W124/260
W124/230
W124/230/farkku
W210/430/farkku
W210/320/farkku
W210/240/farkku
W210/230/farkku
W210/220 cdi/farkku
W211/E500/farkku
W220/S500
W210/ E320 CDI/farkku
ex mersut:
W140/300SE
W124/260
W124/230
W124/230/farkku
W210/430/farkku
W210/320/farkku
W210/240/farkku
W210/230/farkku
W210/220 cdi/farkku
W211/E500/farkku
W220/S500
W210/ E320 CDI/farkku
Re: W211 vaihdelaatikon optimointi
Staaria ei tutuilla ole, joten ihan ostopalveluihin on mentävä. On nuo päivitysten hinnat vähän hakusessa. Mitähän toimenpide maksaa ja missä kannattaa teettää? Pääkaupunkiseudulla siis olen.
W211 220 cdi 2008
Re: W211 vaihdelaatikon optimointi
Katso tekniikka osiosta: " Mistä löytyy staarit" , kyllä siellä etelässä joku varmaan auttaa...ja Veholla tietysti laite löytyy, testaus maksaa varmaan joitain kymppejä + tuntilaskutus ??
nyt mennään: W 210/ E 430/ 4-matic/farkku
ex mersut:
W140/300SE
W124/260
W124/230
W124/230/farkku
W210/430/farkku
W210/320/farkku
W210/240/farkku
W210/230/farkku
W210/220 cdi/farkku
W211/E500/farkku
W220/S500
W210/ E320 CDI/farkku
ex mersut:
W140/300SE
W124/260
W124/230
W124/230/farkku
W210/430/farkku
W210/320/farkku
W210/240/farkku
W210/230/farkku
W210/220 cdi/farkku
W211/E500/farkku
W220/S500
W210/ E320 CDI/farkku
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 26
- Liittynyt: Pe 11.01.2013 20:58
- Paikkakunta: Klaukkala
Re: W211 vaihdelaatikon optimointi
Tulet käymään seuraavassa rassausmiitissä järvenpäässä(app autokorjaamo) Siellä minunkin autoni oli starin päässä kun vikakoodit nollattiin.
*MB 320CDI -04 elegance*
Re: W211 vaihdelaatikon optimointi
ainaki w204 sai uuden ohjelman pistettyä ettei vaihtaisi liian nopeesti isommalle hinta oli 60e kai niitä saa sitten toistekkipäin muutettua:)
Re: W211 vaihdelaatikon optimointi
Sen adaptaation saa kuulemma tehtyä ilman stariakin jotenkin, mutta onko se vaan huhupuhetta ja jos ei niin miten se tehtiin?
S124 300TE
S211 E500
S211 E500
Re: W211 vaihdelaatikon optimointi
Voihan tuota ns. kaasupedaalin kautta tehtävää resettiä kokeilla. Ei kuitenkaan aja samaa asiaa kuin starilla ajan kanssa tehtävä adaptaatio mutta jotain apua kuitenkin voi olla.
1. Avain asentoon 2.
2. Kaasupoljin pohjaan (pidä pohjassa vähintään 5 sekuntia).
3. Avain asentoon 0 (kaasun pitää olla vielä pohjassa tässä vaiheessa, älä poista avainta virtalukosta).
4. Odottelua tupakin verran (noin 2 minuuttia).
1. Avain asentoon 2.
2. Kaasupoljin pohjaan (pidä pohjassa vähintään 5 sekuntia).
3. Avain asentoon 0 (kaasun pitää olla vielä pohjassa tässä vaiheessa, älä poista avainta virtalukosta).
4. Odottelua tupakin verran (noin 2 minuuttia).
Re: W211 vaihdelaatikon optimointi
Olen sitä mieltä että ei pysty tekemään ilman staaria. Edellä mainittu kaasupoljin-temppu tyhjentää vaiin kuljettajan ajotapa-muistin.
Kytkinten adaptaatio on on ihan oma toimenpide ja arvot voi lukea ja nollata staarilla. Sen jälkeen alkaa vaihtojen opetus ja ruudulla on vääntömomentti mittari - onnistuneen vaihdon kohdalla tietokone piippaa. Pienet vaihteet kannattaa opettaa loivassa alamäessä ja isommat mene ihan jo maantienopeudessa.
Isompi vaikutus vaihteiston luonteeseen oli yllättäen turbiinilukon adaptaatiolla. Sen lopputulema oli huomattavasti jämäkämmät vaihdot, kuminauhamaisuuden väheneminen ja kulutus putosi merkittävästi.
Tässä juttua miten adaptaatiot oikeasti nollataan:
http://mbworld.org/forums/w211-amg/3790 ... tions.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Kytkinten adaptaatio on on ihan oma toimenpide ja arvot voi lukea ja nollata staarilla. Sen jälkeen alkaa vaihtojen opetus ja ruudulla on vääntömomentti mittari - onnistuneen vaihdon kohdalla tietokone piippaa. Pienet vaihteet kannattaa opettaa loivassa alamäessä ja isommat mene ihan jo maantienopeudessa.
Isompi vaikutus vaihteiston luonteeseen oli yllättäen turbiinilukon adaptaatiolla. Sen lopputulema oli huomattavasti jämäkämmät vaihdot, kuminauhamaisuuden väheneminen ja kulutus putosi merkittävästi.
Tässä juttua miten adaptaatiot oikeasti nollataan:
http://mbworld.org/forums/w211-amg/3790 ... tions.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Maailmassa on kahdenlaisia autoja. On uusia Mersuja ja käytettyjä Mersuja. =D
Nyt ajossa: MB W211 E270 cdi Elegance `04
ex. MB W202 C280 Ésprit ´95 Imperial Red.
Nyt ajossa: MB W211 E270 cdi Elegance `04
ex. MB W202 C280 Ésprit ´95 Imperial Red.
Re: W211 vaihdelaatikon optimointi
.
Vaihteiston ohjainlaitteen ohjelmisto on ns. oppiva.
Pääasiassa kaasupolkimen pyynnön, sekä moottorin vääntötiedon perusteella se hakee valmistajan määrittelemän, parhaan vaihtokohdan osakaasulle.
Kriteereinä voisi olla vaikkapa se saastenormi, sekä esteetön toiminta kaikissa ajotilanteissa.
Kaasupohjassa vaihtokohdan määrää kierrosluku.
Olen vähän pessimisti noita opetuksia kohtaan.
Ne auttaa vaan, mikäli tekniikassa on ollut jokin ongelma, joka on korjattu.
Muissa tapauksissa säätö vaeltaa ja sen kuuluukin vaeltaa takaisin siihen kohtaan, mistä lähdettiin muutosta hakemaan.
Ainoa keino saada todellinen, kestävä muutos, on ohjelman muutos.
En tunne ketään, kuka osaisi oikeasti itse vaihteiston ohjelmaa halutusti muuttaa.
En osaa itsekkään.
Jäljelle jää moottorin ohjaussofta, siitä voi muuttaa sitä tietoa, jolla moottorin vääntötieto kerrotaan vaihteiston ohjaukselle.
Tämän seurauksena vaihteisto oppii itse vaihtamaan osakaasulla hiukan eri kohdassa, pienemmillä kierroksilla, sekä pitämään turbiinin luistatusventtiiliä pienemmällä.
Tämän osaan - ja varmaan jotkut toisetkin, luulisin, en ole varma kun en ole vuosikausiin enää toisten tekosia tuijotellut.
Moottorin ohjaussoftan muutokset tuohon Delphiläiseen, tuo on hankale, maksaa varmaan viidestä sadasta ylöspäin, samalla vaivalla voi laittaa lisätehoakin, hyvä paketti.
Delhiläisessä ohjelmoinnin lisäongelmaa aiheuttaa tuo laatikolle kerrottava, laskennallinen vääntömomentti tieto ... oli vaikea ratkaista.
Vaihteiston ohjainlaitteen ohjelmisto on ns. oppiva.
Pääasiassa kaasupolkimen pyynnön, sekä moottorin vääntötiedon perusteella se hakee valmistajan määrittelemän, parhaan vaihtokohdan osakaasulle.
Kriteereinä voisi olla vaikkapa se saastenormi, sekä esteetön toiminta kaikissa ajotilanteissa.
Kaasupohjassa vaihtokohdan määrää kierrosluku.
Olen vähän pessimisti noita opetuksia kohtaan.
Ne auttaa vaan, mikäli tekniikassa on ollut jokin ongelma, joka on korjattu.
Muissa tapauksissa säätö vaeltaa ja sen kuuluukin vaeltaa takaisin siihen kohtaan, mistä lähdettiin muutosta hakemaan.
Ainoa keino saada todellinen, kestävä muutos, on ohjelman muutos.
En tunne ketään, kuka osaisi oikeasti itse vaihteiston ohjelmaa halutusti muuttaa.
En osaa itsekkään.
Jäljelle jää moottorin ohjaussofta, siitä voi muuttaa sitä tietoa, jolla moottorin vääntötieto kerrotaan vaihteiston ohjaukselle.
Tämän seurauksena vaihteisto oppii itse vaihtamaan osakaasulla hiukan eri kohdassa, pienemmillä kierroksilla, sekä pitämään turbiinin luistatusventtiiliä pienemmällä.
Tämän osaan - ja varmaan jotkut toisetkin, luulisin, en ole varma kun en ole vuosikausiin enää toisten tekosia tuijotellut.
Moottorin ohjaussoftan muutokset tuohon Delphiläiseen, tuo on hankale, maksaa varmaan viidestä sadasta ylöspäin, samalla vaivalla voi laittaa lisätehoakin, hyvä paketti.
Delhiläisessä ohjelmoinnin lisäongelmaa aiheuttaa tuo laatikolle kerrottava, laskennallinen vääntömomentti tieto ... oli vaikea ratkaista.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Re: W211 vaihdelaatikon optimointi
Kaasupoljin adaptaatio palauttaa tehdasarvot ja arvot vaeltaa takaisin lähtötilanteeseen? Mutta voiko sillä starilla muuttaa noita tehdasarvoja ettei niin kävisi? Omassa laatikko joissain tilanteissa vähän ärsyttävä, tuohon nykäisyyn ei vissiin kukaan tiedä ratkaisua, mutta jotenki laatikko vaihtaa osakaasulla turhan herkästi suuremman vaihteen. 3 edellistä dieseliä 722.6:lla toimi muuten loistavasti, paitsi ainaki 270cdi oli kuminauhamainen. Tässä laatikko ei luistata juuri yhtään, ja moottorijarrukin löytyy. Lähinnä jos kurvaa risteyksestä ja vaikka kakkonen on päällä, ja painaa kaasua lisää niin laatikko nykäisee hermostuneesti jo kolmosen päälle.
S124 300TE
S211 E500
S211 E500
Re: W211 vaihdelaatikon optimointi
Kyllä se staarin vaatii. Pelkkä ns. "yleis" adaptaatio ei riitä, vaan jokainen vaihtamisväli on ohjelmoitava erikseen, eli vain se vaihdeväli joka tuntuu "oudolta", toki kaikki saa käydä erikseen läpi. Homma suoritetaan auton liikkuessa, eli staari kyytiin, kuski ajamaan ja toinen kaveri staarin kanssa laittamaan adaptaatio käyntiin...
nyt mennään: W 210/ E 430/ 4-matic/farkku
ex mersut:
W140/300SE
W124/260
W124/230
W124/230/farkku
W210/430/farkku
W210/320/farkku
W210/240/farkku
W210/230/farkku
W210/220 cdi/farkku
W211/E500/farkku
W220/S500
W210/ E320 CDI/farkku
ex mersut:
W140/300SE
W124/260
W124/230
W124/230/farkku
W210/430/farkku
W210/320/farkku
W210/240/farkku
W210/230/farkku
W210/220 cdi/farkku
W211/E500/farkku
W220/S500
W210/ E320 CDI/farkku
Re: W211 vaihdelaatikon optimointi
Kaasupoljin kikka auttaa jos ajotapa on ollut rauhallinen. Kannattaa kokeilla. Eron kyllä huomaa heti.
Sen sijaan vaihtamistapahtuman optimoinnissa on oma järkensä. Sillä kompensoidaan komponenttien kulumisesta aiheutuvia tekijöitä ja asetetaan uusi lähtöarvo vaihtotapahtumalle. Sen jälkeen kaikkien vaihtojen pitäisi olla samanlaisia.
Tässä pari hyvää linkkiä jotka varmasti selventää asiaa:
http://www.europeantransmissions.com/Bu ... aption.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.w203.pl/download.php?id=1191 ... 8da06bc348" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.benzworld.org/forums/attachm ... lation.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Sen sijaan vaihtamistapahtuman optimoinnissa on oma järkensä. Sillä kompensoidaan komponenttien kulumisesta aiheutuvia tekijöitä ja asetetaan uusi lähtöarvo vaihtotapahtumalle. Sen jälkeen kaikkien vaihtojen pitäisi olla samanlaisia.
Tässä pari hyvää linkkiä jotka varmasti selventää asiaa:
http://www.europeantransmissions.com/Bu ... aption.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.w203.pl/download.php?id=1191 ... 8da06bc348" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.benzworld.org/forums/attachm ... lation.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Maailmassa on kahdenlaisia autoja. On uusia Mersuja ja käytettyjä Mersuja. =D
Nyt ajossa: MB W211 E270 cdi Elegance `04
ex. MB W202 C280 Ésprit ´95 Imperial Red.
Nyt ajossa: MB W211 E270 cdi Elegance `04
ex. MB W202 C280 Ésprit ´95 Imperial Red.
Re: W211 vaihdelaatikon optimointi
Eihän se adaptaatio muuta noita vaihtokohtia mitenkään
vaihtotapahtumaan sillä saa jotain korjausta aikaa jos joku pykälä vaihtuu jollaintapaa huonosti.
Nuo vaihtokohdat on siellä laatikon poksin ohjelmistossa ja niitä ei taida oikein kukaan osata uudelleen ohjelmoida.
Itsellä ML:ssä sama "vaiva" loota vedättää aivan turhan pitkään pienillä vaihteilla.
vaihtotapahtumaan sillä saa jotain korjausta aikaa jos joku pykälä vaihtuu jollaintapaa huonosti.
Nuo vaihtokohdat on siellä laatikon poksin ohjelmistossa ja niitä ei taida oikein kukaan osata uudelleen ohjelmoida.
Itsellä ML:ssä sama "vaiva" loota vedättää aivan turhan pitkään pienillä vaihteilla.
Re: W211 vaihdelaatikon optimointi
Niinpä niin, eli adaptaatiolla saadaan ns. tehdas asetukset palautettua jos laatikon vaihtamis ajankohdat on syystä tai toisesta muuttuneet...Mika.T kirjoitti:Eihän se adaptaatio muuta noita vaihtokohtia mitenkään
vaihtotapahtumaan sillä saa jotain korjausta aikaa jos joku pykälä vaihtuu jollaintapaa huonosti.
Nuo vaihtokohdat on siellä laatikon poksin ohjelmistossa ja niitä ei taida oikein kukaan osata uudelleen ohjelmoida.
Itsellä ML:ssä sama "vaiva" loota vedättää aivan turhan pitkään pienillä vaihteilla.
nyt mennään: W 210/ E 430/ 4-matic/farkku
ex mersut:
W140/300SE
W124/260
W124/230
W124/230/farkku
W210/430/farkku
W210/320/farkku
W210/240/farkku
W210/230/farkku
W210/220 cdi/farkku
W211/E500/farkku
W220/S500
W210/ E320 CDI/farkku
ex mersut:
W140/300SE
W124/260
W124/230
W124/230/farkku
W210/430/farkku
W210/320/farkku
W210/240/farkku
W210/230/farkku
W210/220 cdi/farkku
W211/E500/farkku
W220/S500
W210/ E320 CDI/farkku
Re: W211 vaihdelaatikon optimointi
No ompa ristiriitaista tietoa. Pitäis kattoa tuo ohjausboksi jos sinne on menny öljyä, sehän voi aiheuttaa kaikenlaista outoa.
S124 300TE
S211 E500
S211 E500
Re: W211 vaihdelaatikon optimointi
Ei se adaptaatio sinällään muutakaan vaihtoajankohtaa, vaan palauttaa mahdollisesti muuttuneen tehdasasetuksen.
nyt mennään: W 210/ E 430/ 4-matic/farkku
ex mersut:
W140/300SE
W124/260
W124/230
W124/230/farkku
W210/430/farkku
W210/320/farkku
W210/240/farkku
W210/230/farkku
W210/220 cdi/farkku
W211/E500/farkku
W220/S500
W210/ E320 CDI/farkku
ex mersut:
W140/300SE
W124/260
W124/230
W124/230/farkku
W210/430/farkku
W210/320/farkku
W210/240/farkku
W210/230/farkku
W210/220 cdi/farkku
W211/E500/farkku
W220/S500
W210/ E320 CDI/farkku
Re: W211 vaihdelaatikon optimointi
w204:seen on valmis päivitys että ei vaihda liian nopeesti pykälää isommalle ja hinta oli sen 60e... saattaa olla että muihinki tehty jonkinlaisia päivityksiä?... kannattaa käydä kysymäs veholta tai jostain
Re: W211 vaihdelaatikon optimointi
Sehän se on foorumin ongelma. Yksi esittää faktaa ja toinen laittaa kumoavan tekstin ihan pokkana, mistä asiaan perehtymätön voi tietää kuka on oikeassa. Vastaus on ehkä foorumia jonkin aikaa seuraamalla, nuo mutu-vastaukset toistuu joidenkin kohdalla, samoin ne faktapohjaiset mutta vähitellen pääsee kärryille kuka kuuluu mihinkin ryhmään. Taisi tässäkin threadissa sentään faktamiehet kuulua enemmistöön, sekään ei ole aina taattua.S202 kirjoitti:No ompa ristiriitaista tietoa.
Re: W211 vaihdelaatikon optimointi
Pitäis jaksaa lukea ajatuksella nuo Nonamen linkit nii vois ehkä selvitäkin mitä se adaptaatio tekee, mitä se pelkkä virta-avain kikka ja mitä oikein starilla tehty. Vaihtoajankohtia ei kuulemma voi säätää vaikka se laatikko itse oppiikin niitä säätelemään ajotyylin mukaan
S124 300TE
S211 E500
S211 E500
Re: W211 vaihdelaatikon optimointi
Mielestäni se, että testerissä, tässä tapauksessa Staarissa, jossa on tämä mainittu vaihdelaatikon adaptointi ohjelma ja jota voi/saa käyttää, ei ole mitään ristiriitaista tietoa, sehän on laite-faktaa, eihän sitä ohjelmaa muuten olisi...mutta tässä kyseisessä tapauksessahan vika voi olla ihan joku muukin ja johtua ihan muusta...DBFI kirjoitti:Sehän se on foorumin ongelma. Yksi esittää faktaa ja toinen laittaa kumoavan tekstin ihan pokkana, mistä asiaan perehtymätön voi tietää kuka on oikeassa. Vastaus on ehkä foorumia jonkin aikaa seuraamalla, nuo mutu-vastaukset toistuu joidenkin kohdalla, samoin ne faktapohjaiset mutta vähitellen pääsee kärryille kuka kuuluu mihinkin ryhmään. Taisi tässäkin threadissa sentään faktamiehet kuulua enemmistöön, sekään ei ole aina taattua.S202 kirjoitti:No ompa ristiriitaista tietoa.
nyt mennään: W 210/ E 430/ 4-matic/farkku
ex mersut:
W140/300SE
W124/260
W124/230
W124/230/farkku
W210/430/farkku
W210/320/farkku
W210/240/farkku
W210/230/farkku
W210/220 cdi/farkku
W211/E500/farkku
W220/S500
W210/ E320 CDI/farkku
ex mersut:
W140/300SE
W124/260
W124/230
W124/230/farkku
W210/430/farkku
W210/320/farkku
W210/240/farkku
W210/230/farkku
W210/220 cdi/farkku
W211/E500/farkku
W220/S500
W210/ E320 CDI/farkku
Re: W211 vaihdelaatikon optimointi
Itte oon noita muutaman tehnyt, niin adaptaation tietojen nollaus on ollut paras lääke omasta mielestäni. Toki voi tun laatikon adaptaation surittaa pitkän kaavan kautta starilla, siinä vaan menee paljon aikaa ja hetken vaihteet toimii, niin kuin on haluttu, mutta ajan mittaan taas laatikko oppii taas vanhoille tavoille. En tiedä oliko liian monimutkaisesti kirjoitettu
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Re: W211 vaihdelaatikon optimointi
No sepä se. "Oppiva" loota niin viikon päästä ne "opetetut" vaihdot on taas entisellään.arska10 kirjoitti:Itte oon noita muutaman tehnyt, niin adaptaation tietojen nollaus on ollut paras lääke omasta mielestäni. Toki voi tun laatikon adaptaation surittaa pitkän kaavan kautta starilla, siinä vaan menee paljon aikaa ja hetken vaihteet toimii, niin kuin on haluttu, mutta ajan mittaan taas laatikko oppii taas vanhoille tavoille. En tiedä oliko liian monimutkaisesti kirjoitettu
Re: W211 vaihdelaatikon optimointi
Eli niitä ei voi starilla muokata sillätavalla että se ei enää opi huonoksi? Eli kaasupoljinadaptaatio ajaa saman asian?
Kun tuo laatikko oppii kuljettajan ajotavan, ja sen saa nollattua kaasupolkimella, niin muokkaako se sitten ne tehdasarvotkin päin honkia jos niitä saa oikein starilla opetettua?
Kun tuo laatikko oppii kuljettajan ajotavan, ja sen saa nollattua kaasupolkimella, niin muokkaako se sitten ne tehdasarvotkin päin honkia jos niitä saa oikein starilla opetettua?
Viimeksi muokannut S202, Ke 11.09.2013 18:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
S124 300TE
S211 E500
S211 E500
Re: W211 vaihdelaatikon optimointi
Jos tonne laatikkoon on vaihdettu jotain osia niin silloin kannattaa tehdä tuo adaptaadio starilla. En tiedä tuosta kaasupoljin adapataation nollauksesta, kun olen nollanut aina itse starilla
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Re: W211 vaihdelaatikon optimointi
Vaan en oo kyllä täysin varma että heittääkö se isomman vaihteen silmään vai onko tuo vaan se tälle mallille tyypillinen 1500rpm nykäisy.
S124 300TE
S211 E500
S211 E500
Re: W211 vaihdelaatikon optimointi
jos ajat maltillisella kassulla, niin nykäiseekö. Vai kovaa kiihdyttäessä jos painaa kaasua reippaasti niin nykässe melko varmaan vähän.
Tuo vaihto kohta on normaali noin 1500-1700 rpm rauhallisesti ajellessa
Tuo vaihto kohta on normaali noin 1500-1700 rpm rauhallisesti ajellessa
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Re: W211 vaihdelaatikon optimointi
Ei kyllä se on se tämän mallin ominaisuus, jos kaasua on vähän tai sopivasti vähän niin se lukitsee turbiinin nykäisemällä. Kaasua vähän enemmän niin vaihdot ok. Lueskelin vähän tietoa ulkomaan sivuilta. Kai se on joku fiba tuossa ohjelmassa, kun siitä on yritetty tehdä mahdollisimman nopea ja luistattamaton.
S124 300TE
S211 E500
S211 E500
Re: W211 vaihdelaatikon optimointi
Turbiinilukko ei mene kerralla päälle vaan sitä käytetään myös osittain lukittuna paljon. Ohessa hyvä kuva - tosin bensamersusta miten se toimii. Voihan laatikossa olla montakin pientä vikaa päällekkäin jotka aiheuttaa ajossa tuntuvan häiritsevän nykäisyn.
http://www.benzworld.org/forums/attachm ... c_lock.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.benzworld.org/forums/attachm ... c_lock.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Maailmassa on kahdenlaisia autoja. On uusia Mersuja ja käytettyjä Mersuja. =D
Nyt ajossa: MB W211 E270 cdi Elegance `04
ex. MB W202 C280 Ésprit ´95 Imperial Red.
Nyt ajossa: MB W211 E270 cdi Elegance `04
ex. MB W202 C280 Ésprit ´95 Imperial Red.
Re: W211 vaihdelaatikon optimointi
Tätä ongelmaa on tosiaan ollut paljon ja siihen ei ole kukaan ulkomaan foorumit mukaan lukien esittänyt yksiselitteistä ratkaisua. Itse hain tähän ratkaisua tuolla Eurocharged.comin päivitetyllä vaihteisto-ohjelmalla, joka tekee juuri sitä mitä aloittaja kysyy, eli muuttaa vaihtokohtia. Vaikka se poisti tuon 1500 1 -> 2 nykäisyn niin toi mukanaan niin paljon muuta huonompaa kuin vakio-ohjelmisto, että paikoillaan on vakio ja viritetty versio makaa hyllyllä pölyttymässä. Näitä kokemuksia löytyy tuolta turbot-puolen C32 topikista.S202 kirjoitti:Ei kyllä se on se tämän mallin ominaisuus, jos kaasua on vähän tai sopivasti vähän niin se lukitsee turbiinin nykäisemällä. Kaasua vähän enemmän niin vaihdot ok. Lueskelin vähän tietoa ulkomaan sivuilta. Kai se on joku fiba tuossa ohjelmassa, kun siitä on yritetty tehdä mahdollisimman nopea ja luistattamaton.
Vakiosta ongelman sain poistettu vaihteistoöljyn huuhtelulla (samalla venttiipöytä putsattiin ja tarkistettiin). Aikaisemmin oli Castrolin öljyt laatikossa ja silloin nykimistä esiintyi. Vaihto Mobilin öljyyn ja nykiminen loppui.