Oppiiko paatunut mersumies uuteen sähkövaihdetikkuun?

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Avatar
jytäkkä
Mersumies
Mersumies
Viestit: 679
Liittynyt: To 25.11.2004 17:02
Paikkakunta: Tampereen esikaupunkialue

Oppiiko paatunut mersumies uuteen sähkövaihdetikkuun?

Viesti Kirjoittaja jytäkkä »

Mersun loistelias vanhanmallin keppi jonka lokerokaavio on tuttua tavaraa vuosien takaa toimii
katsomatta keppiin tms. mistä voi varmistaa mikä pykälä on päällä.

Nyt uudemmissa ainakin 7G vaihteisissa on ratissa tikku jota hämmennetään.
Kuinka kauan menee ennenkuin käsi lakkaa hamuamasta keppiä kardaanitunnelin päältä?

Vanhan + -

+helppo käyttää ei tarvii katsoa keppiin eikä muuallekkaan

-vie keskikonsolista mukitelineenpaikan

Uuden + -

+mukiteline löysi paikkansa
+ei tarvitse voimaa niin sopii tietokonekansalle
+pakkovaihteet tulee rattiin joita on helppo naksutella kun tekee mieli ajaa sporttisemmin eikä tarvii irroittaa handuja ratista

-vähän hakusessa tyypillinen mersun vaivattomuus ja helppokäyttöisyys

Lisäilkäähän + - ominaisuuksia
S212 300 BE A Avantgarde -10
Valmet 602T-80 ****************

EX S204 220 cdi -08
Ex S211 320 cdi A Avantgarde -05
Ex S123 300TD Aut.-80
Ex W124 230 A -89
Ex V 70 -06 D5 Aut
Ex W201 190E 90 Aut.
Ex W210 200 Cdi -01 Automatic Tiptronic
Ex S210 E 230 T Automatic Avantgarde-96
Ex S124 200d-90
Ex Opeleita kymmenittäin

---------------------------------------------------------------------
Avatar
H.E. von Kuusi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 639
Liittynyt: Ke 19.10.2011 18:34
Paikkakunta: Åbo

Re: Oppiiko paatunut mersumies uuteen sähkövaihdetikkuun?

Viesti Kirjoittaja H.E. von Kuusi »

Aivan samahan se on, löytyykö automaateissa keppi ratin vierestä vai keskikonsolista. Vaihteenvalitsimen paikan oppi kyllä ihan viikossa, mutta kyllä se käsi vieläkin hapuilee ajon aikana sinne keskikonsolille (ollut nyt viiksimalli 1,5kk itsellä). En voi puhua dementiaa kärsivien puolesta, mutta itse ainakin tiedän mikä vaihde on silmässä siitä kun olen itse sen sinne silmään laittanut.

Sanotaan näin, että jos muutos olisi tapahtunut toisinpäin, eli vaihteet olisi siirtyneet yksinkertaisesta viiksestä keskikonsolikeppiin, jossa on monimutkainen lokerokaavio, olisivat erityisesti konservatiivit vielä vihaisempia, koska uudesta systeemistä ei ole mitään hyötyä verrattuna vanhaan, ainoastaan haittaa.
Tesla Model 3 SR+ 2020
Mercedes-Benz E 320 4Matic Avantgarde '98
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6275
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Oppiiko paatunut mersumies uuteen sähkövaihdetikkuun?

Viesti Kirjoittaja MiHe »

En edes muista milloin viimeksi olisin tiptronicia käyttänyt 5G keskikonsolikepillä, ja eikö rattitikku näytä mittarissa mikä vaihde on valittuna (keppihän näyttää) vaikka se onkin 'suurin sallitu' vaihde?
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Avatar
Vesa T
Mersumies
Mersumies
Viestit: 819
Liittynyt: Pe 11.04.2003 20:21
Paikkakunta: Varkaus

Re: Oppiiko paatunut mersumies uuteen sähkövaihdetikkuun?

Viesti Kirjoittaja Vesa T »

Itse en meinaa ainakaan oppia sähkökeppiin faijan W212:ssa. Oma lattiakeppi on jotenkin luottotoiminto. Toisaalta arvelluttaa sähkökepin toimivuus vuosien jälkeen. Nuo rattivaihteet ovat ihan jees, mutta käyttö taitaa jäädä vähäiseksi. Kick down riittää normiajossa.

OT: Miksi tuohon sähkökeppiin ei ole integroitu sähköistä seisontajarrua? Seisontajarrua kun kuitenkin käytetään yleensä aina (ainakin itse käytän auton seistessä).
W203 C180 Kompressor A Sport -05
W201 190E 2.3-16 A Cosworth -86 -> Project 2022-2024: Getrag, KMS ITB, Motec, OZ Ultraleggera, Eibach B12, Sparco.

Exät: W124 230E -89, W202 C180 -95, C124 230CE -87, W203 C180 Kompressor A Avantgarde -04, S203 C200 CDI Elegance -05
Avatar
jytäkkä
Mersumies
Mersumies
Viestit: 679
Liittynyt: To 25.11.2004 17:02
Paikkakunta: Tampereen esikaupunkialue

Re: Oppiiko paatunut mersumies uuteen sähkövaihdetikkuun?

Viesti Kirjoittaja jytäkkä »

Vesa T kirjoitti:Itse en meinaa ainakaan oppia sähkökeppiin faijan W212:ssa. Oma lattiakeppi on jotenkin luottotoiminto. Toisaalta arvelluttaa sähkökepin toimivuus vuosien jälkeen. Nuo rattivaihteet ovat ihan jees, mutta käyttö taitaa jäädä vähäiseksi. Kick down riittää normiajossa.

OT: Miksi tuohon sähkökeppiin ei ole integroitu sähköistä seisontajarrua? Seisontajarrua kun kuitenkin käytetään yleensä aina (ainakin itse käytän auton seistessä).
Eiköös se 211/204/212 keppikin oo sähköinen vai oonko väärässä?
211 hold toiminto kun mänöö rikki niin kepin "joku" sähköjuttu rikki....

Onnex ei oo käsijarru integroitu, koeajolla ennen Een ostoa ML:llä ja Beellä ja jotenkin tuntui kömoltä se nappijarru.
Alkaa kuulostaa oldschoolilta kun mukään uus juttu ei käy :D
S212 300 BE A Avantgarde -10
Valmet 602T-80 ****************

EX S204 220 cdi -08
Ex S211 320 cdi A Avantgarde -05
Ex S123 300TD Aut.-80
Ex W124 230 A -89
Ex V 70 -06 D5 Aut
Ex W201 190E 90 Aut.
Ex W210 200 Cdi -01 Automatic Tiptronic
Ex S210 E 230 T Automatic Avantgarde-96
Ex S124 200d-90
Ex Opeleita kymmenittäin

---------------------------------------------------------------------
th56307
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 227
Liittynyt: Ke 17.05.2006 15:05
Paikkakunta: USA

Re: Oppiiko paatunut mersumies uuteen sähkövaihdetikkuun?

Viesti Kirjoittaja th56307 »

Rattivaihde on ihan kätevä ja tottuminen vei viikon verran. Lisätila keskikonsolissa on hyvä juttu.

Mutta ainakin omasta mielestä se on pappamainen juttu. Jotenkin se keppi tuntuu urheilullisemmalta ja onhan se keppi esim. SLS:n komentosillalla ja AMG-versioissa joten ilmeisesti tehdaskin mieltää sen urheilullisemmaksi.

Siis järkipisteet rattikepille ja tunnepisteet perinteiselle kepille.

Hieman aihetta sivuten: joskus tulee mieleen että onhan sähköisen rattikepin ohjauksessa jokin suojaus? Tarkoitan että jos joku Mersuja tuntematon kiskaisee ajatuksissaan moottoritiellä pyyhkijät päälle vaihdevivusta... Siellä on meinaan pakki tarjolla sopivasti.
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: Oppiiko paatunut mersumies uuteen sähkövaihdetikkuun?

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

Aivan mainio juttu että VIHDOINKIN älytön kepula on hävitetty keskikonsolista. Jo väyrysessä olisi ollut mahdollista -96 lähtien luopua vaihdekepistä (sähköinen).

Ymmärrän että keppiä on pidetty naisia ajatellen siinä keskikonsolissa, mutta että joku mies kaipaa sitä nuppia siihen hinkattavaksi.....

Ajatelkaa kun ne vielä vähän kehittyvät, ne insinörtit tehtaalla....niistä joku muistaa lapsuudestaan että Hkl:n linja-autoissa oli vaihteet jo -80 luvulla napeilla, D/P/R....siis kolme nappia, ovikellosysteemi.

Tätä odotellessa.

.
Opel, "weird lieben autos"....
TTL
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 186
Liittynyt: Pe 06.03.2009 20:50

Re: Oppiiko paatunut mersumies uuteen sähkövaihdetikkuun?

Viesti Kirjoittaja TTL »

...
Viimeksi muokannut TTL, La 21.02.2015 18:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MB S500e 5/2015 (työmatka-auto)
Opel Vivaro L2H1 107 kW 9/2017 (mökkiauto)
Avatar
Petri.Kemppainen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 584
Liittynyt: Ke 08.09.2004 19:17
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Oppiiko paatunut mersumies uuteen sähkövaihdetikkuun?

Viesti Kirjoittaja Petri.Kemppainen »

Joo tämä hybridissä oleva homma aluksi ihmetytti että vaihde tikusta liikuttelu ei mitään vaikutusta .

Automaattiin tottuneille kerrottakoon että hybridissä sitä jarrua pitää painaa reilusti muuten ei vaihe mene päälle .
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5242
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: Oppiiko paatunut mersumies uuteen sähkövaihdetikkuun?

Viesti Kirjoittaja S202 »

LopenUupunut kirjoitti:Aivan mainio juttu että VIHDOINKIN älytön kepula on hävitetty keskikonsolista. Jo väyrysessä olisi ollut mahdollista -96 lähtien luopua vaihdekepistä (sähköinen).

Ymmärrän että keppiä on pidetty naisia ajatellen siinä keskikonsolissa, mutta että joku mies kaipaa sitä nuppia siihen hinkattavaksi.....

Ajatelkaa kun ne vielä vähän kehittyvät, ne insinörtit tehtaalla....niistä joku muistaa lapsuudestaan että Hkl:n linja-autoissa oli vaihteet jo -80 luvulla napeilla, D/P/R....siis kolme nappia, ovikellosysteemi.

Tätä odotellessa.

.
Väykyssä ja uudemmissakin menee kuitenkin vielä kepistä tanko laatikon kylkeen, että ei se ihan turhaa siinä ole.
S124 300TE
S211 E500
Avatar
cuuno
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2260
Liittynyt: To 11.08.2005 16:55
Paikkakunta: hki

Re: Oppiiko paatunut mersumies uuteen sähkövaihdetikkuun?

Viesti Kirjoittaja cuuno »

:) ...ei opi :arrow: hankit suosiolla pystärin tai 123 :n. :lol: :lol:
jussilampi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1554
Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
Paikkakunta: oulu

Re: Oppiiko paatunut mersumies uuteen sähkövaihdetikkuun?

Viesti Kirjoittaja jussilampi »

Vesa T kirjoitti:Itse en meinaa ainakaan oppia sähkökeppiin faijan W212:ssa. Oma lattiakeppi on jotenkin luottotoiminto. Toisaalta arvelluttaa sähkökepin toimivuus vuosien jälkeen. Nuo rattivaihteet ovat ihan jees, mutta käyttö taitaa jäädä vähäiseksi. Kick down riittää normiajossa.

OT: Miksi tuohon sähkökeppiin ei ole integroitu sähköistä seisontajarrua? Seisontajarrua kun kuitenkin käytetään yleensä aina (ainakin itse käytän auton seistessä).

Kyllä automaatti pysyy paikallaan kun painasee viiksestä P-päälle,tai pistää avaimen taskuun, ei ole käytetty käsijarrua vuoden 1989 jälkeen kuin katsastuksessa!
S213 220CDI,Sprinter 315 Köning W906,BMW R1150RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
Avatar
H.E. von Kuusi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 639
Liittynyt: Ke 19.10.2011 18:34
Paikkakunta: Åbo

Re: Oppiiko paatunut mersumies uuteen sähkövaihdetikkuun?

Viesti Kirjoittaja H.E. von Kuusi »

th56307 kirjoitti:Rattivaihde on ihan kätevä ja tottuminen vei viikon verran. Lisätila keskikonsolissa on hyvä juttu.

Mutta ainakin omasta mielestä se on pappamainen juttu. Jotenkin se keppi tuntuu urheilullisemmalta ja onhan se keppi esim. SLS:n komentosillalla ja AMG-versioissa joten ilmeisesti tehdaskin mieltää sen urheilullisemmaksi.

Siis järkipisteet rattikepille ja tunnepisteet perinteiselle kepille.

Hieman aihetta sivuten: joskus tulee mieleen että onhan sähköisen rattikepin ohjauksessa jokin suojaus? Tarkoitan että jos joku Mersuja tuntematon kiskaisee ajatuksissaan moottoritiellä pyyhkijät päälle vaihdevivusta... Siellä on meinaan pakki tarjolla sopivasti.
Tottakai on. Ajotietokoneen näytössä näkyy mitkä vaihteet ovat "mahdollisia" nuolien avulla. Jos vauhdissa yrität laittaa vaikka pakkia tai p:tä päälle niin ei yksinkertaisesti tapahdu mitään. Jaa no vapaalle sen taitaa saada en ole ihan saletti?
Tesla Model 3 SR+ 2020
Mercedes-Benz E 320 4Matic Avantgarde '98
jussilampi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1554
Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
Paikkakunta: oulu

Re: Oppiiko paatunut mersumies uuteen sähkövaihdetikkuun?

Viesti Kirjoittaja jussilampi »

th56307 kirjoitti:Rattivaihde on ihan kätevä ja tottuminen vei viikon verran. Lisätila keskikonsolissa on hyvä juttu.

Mutta ainakin omasta mielestä se on pappamainen juttu. Jotenkin se keppi tuntuu urheilullisemmalta ja onhan se keppi esim. SLS:n komentosillalla ja AMG-versioissa joten ilmeisesti tehdaskin mieltää sen urheilullisemmaksi.

Siis järkipisteet rattikepille ja tunnepisteet perinteiselle kepille.

Hieman aihetta sivuten: joskus tulee mieleen että onhan sähköisen rattikepin ohjauksessa jokin suojaus? Tarkoitan että jos joku Mersuja tuntematon kiskaisee ajatuksissaan moottoritiellä pyyhkijät päälle vaihdevivusta... Siellä on meinaan pakki tarjolla sopivasti.

Ei ne pykälät mene siitä sähkökepistä päälle, jos et paina jarrua, eli auton pitää olla pysähdyksissä ennenkuin pykälän saa päälle.
S213 220CDI,Sprinter 315 Köning W906,BMW R1150RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
Avatar
H.E. von Kuusi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 639
Liittynyt: Ke 19.10.2011 18:34
Paikkakunta: Åbo

Re: Oppiiko paatunut mersumies uuteen sähkövaihdetikkuun?

Viesti Kirjoittaja H.E. von Kuusi »

jussilampi kirjoitti:
th56307 kirjoitti:Rattivaihde on ihan kätevä ja tottuminen vei viikon verran. Lisätila keskikonsolissa on hyvä juttu.

Mutta ainakin omasta mielestä se on pappamainen juttu. Jotenkin se keppi tuntuu urheilullisemmalta ja onhan se keppi esim. SLS:n komentosillalla ja AMG-versioissa joten ilmeisesti tehdaskin mieltää sen urheilullisemmaksi.

Siis järkipisteet rattikepille ja tunnepisteet perinteiselle kepille.

Hieman aihetta sivuten: joskus tulee mieleen että onhan sähköisen rattikepin ohjauksessa jokin suojaus? Tarkoitan että jos joku Mersuja tuntematon kiskaisee ajatuksissaan moottoritiellä pyyhkijät päälle vaihdevivusta... Siellä on meinaan pakki tarjolla sopivasti.

Ei ne pykälät mene siitä sähkökepistä päälle, jos et paina jarrua, eli auton pitää olla pysähdyksissä ennenkuin pykälän saa päälle.
Ei muuten pidä paikkaansa ainakaan w176 osalta.
Tesla Model 3 SR+ 2020
Mercedes-Benz E 320 4Matic Avantgarde '98
jussilampi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1554
Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
Paikkakunta: oulu

Re: Oppiiko paatunut mersumies uuteen sähkövaihdetikkuun?

Viesti Kirjoittaja jussilampi »

H.E. von Kuusi kirjoitti:
jussilampi kirjoitti:
th56307 kirjoitti:Rattivaihde on ihan kätevä ja tottuminen vei viikon verran. Lisätila keskikonsolissa on hyvä juttu.

Mutta ainakin omasta mielestä se on pappamainen juttu. Jotenkin se keppi tuntuu urheilullisemmalta ja onhan se keppi esim. SLS:n komentosillalla ja AMG-versioissa joten ilmeisesti tehdaskin mieltää sen urheilullisemmaksi.

Siis järkipisteet rattikepille ja tunnepisteet perinteiselle kepille.

Hieman aihetta sivuten: joskus tulee mieleen että onhan sähköisen rattikepin ohjauksessa jokin suojaus? Tarkoitan että jos joku Mersuja tuntematon kiskaisee ajatuksissaan moottoritiellä pyyhkijät päälle vaihdevivusta... Siellä on meinaan pakki tarjolla sopivasti.

Ei ne pykälät mene siitä sähkökepistä päälle, jos et paina jarrua, eli auton pitää olla pysähdyksissä ennenkuin pykälän saa päälle.
Ei muuten pidä paikkaansa ainakaan w176 osalta.

Kyllä se ainakin W212 pitää painaa jarrua ennenkuin menee vaihde päälle,on ajettu jo toista vuotta. Näinhän se pitää ollakkin muutenhan jos auto käynnissä,sen saisi liikkeelle koira tai pikkulapsi,jos itse olet auton ulkopuolella. En tiedä miten tuossa pikkumersussa,mutteihan siinä olekkaan automaattilaatikko,vaan kaksoiskytkentä laatikko joka myös Skodassa ja Volkkareissa!
S213 220CDI,Sprinter 315 Köning W906,BMW R1150RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
Avatar
H.E. von Kuusi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 639
Liittynyt: Ke 19.10.2011 18:34
Paikkakunta: Åbo

Re: Oppiiko paatunut mersumies uuteen sähkövaihdetikkuun?

Viesti Kirjoittaja H.E. von Kuusi »

jussilampi kirjoitti:
H.E. von Kuusi kirjoitti:
jussilampi kirjoitti:
th56307 kirjoitti:Rattivaihde on ihan kätevä ja tottuminen vei viikon verran. Lisätila keskikonsolissa on hyvä juttu.

Mutta ainakin omasta mielestä se on pappamainen juttu. Jotenkin se keppi tuntuu urheilullisemmalta ja onhan se keppi esim. SLS:n komentosillalla ja AMG-versioissa joten ilmeisesti tehdaskin mieltää sen urheilullisemmaksi.

Siis järkipisteet rattikepille ja tunnepisteet perinteiselle kepille.

Hieman aihetta sivuten: joskus tulee mieleen että onhan sähköisen rattikepin ohjauksessa jokin suojaus? Tarkoitan että jos joku Mersuja tuntematon kiskaisee ajatuksissaan moottoritiellä pyyhkijät päälle vaihdevivusta... Siellä on meinaan pakki tarjolla sopivasti.

Ei ne pykälät mene siitä sähkökepistä päälle, jos et paina jarrua, eli auton pitää olla pysähdyksissä ennenkuin pykälän saa päälle.
Ei muuten pidä paikkaansa ainakaan w176 osalta.

Kyllä se ainakin W212 pitää painaa jarrua ennenkuin menee vaihde päälle,on ajettu jo toista vuotta. Näinhän se pitää ollakkin muutenhan jos auto käynnissä,sen saisi liikkeelle koira tai pikkulapsi,jos itse olet auton ulkopuolella. En tiedä miten tuossa pikkumersussa,mutteihan siinä olekkaan automaattilaatikko,vaan kaksoiskytkentä laatikko joka Skodassa ja Volkkareissa!
Jep taitavat systeemit erota. En tiedä saako P:ltä pois ilman jarrua, mutta ainakin sellasessa parkkipaikkapyörittelyssä saa ilman jarrua D->R ja päinvastoin ilman jarrua pienessä liikkeessäkin. Mersun kaksoiskytkinloota on tietääkseni daimlerin omaa tuotantoa. Itse tykkäisin kyllä ehkä muuten hyvässä autossa enemmän turbiini-maatista. Maksimaalisen suorituskyvyn kannalta tuo ainoastaan voittaa sen perinteisen.
Tesla Model 3 SR+ 2020
Mercedes-Benz E 320 4Matic Avantgarde '98
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13197
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Oppiiko paatunut mersumies uuteen sähkövaihdetikkuun?

Viesti Kirjoittaja DBFI »

H.E. von Kuusi kirjoitti: Ei muuten pidä paikkaansa ainakaan w176 osalta.
Onko se jo rikki? :)
http://moba.i.daimler.com/baix/cars/176 ... 2d575272-4" onclick="window.open(this.href);return false;

Jos vaihteisto halutaan kytkeä pysäköintiasennosta P suoraan asentoon R tai D , sinun tulee

painaa jarrupoljinta ja
painaa Direct Select -valitsinvipu ensimmäisen vasteen yli ylös tai alas.


Taitaa kuitenkin olla että puhutaan eri asioista. Vaihteen vaihtamisesta R:lle tai D:lle parkkiasennosta versus vaihto esim. R:ltä D:lle joka menee pienessä vauhdissakin (väärään suuntaan).
Avatar
jytäkkä
Mersumies
Mersumies
Viestit: 679
Liittynyt: To 25.11.2004 17:02
Paikkakunta: Tampereen esikaupunkialue

Re: Oppiiko paatunut mersumies uuteen sähkövaihdetikkuun?

Viesti Kirjoittaja jytäkkä »

DBFI kirjoitti:


Taitaa kuitenkin olla että puhutaan eri asioista. Vaihteen vaihtamisesta R:lle tai D:lle parkkiasennosta versus vaihto esim. R:ltä D:lle joka menee pienessä vauhdissakin (väärään suuntaan).
Olis mielenkiintoista tietää meneekö todella pienestä vauhdista r-->d:lle ja päinvastoin. Mikä on nopeusraja jossa "pieni vauhti" muuttuu isoksi?
Kokeilkaa joku ettei mun tarvii...
S212 300 BE A Avantgarde -10
Valmet 602T-80 ****************

EX S204 220 cdi -08
Ex S211 320 cdi A Avantgarde -05
Ex S123 300TD Aut.-80
Ex W124 230 A -89
Ex V 70 -06 D5 Aut
Ex W201 190E 90 Aut.
Ex W210 200 Cdi -01 Automatic Tiptronic
Ex S210 E 230 T Automatic Avantgarde-96
Ex S124 200d-90
Ex Opeleita kymmenittäin

---------------------------------------------------------------------
jussilampi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1554
Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
Paikkakunta: oulu

Re: Oppiiko paatunut mersumies uuteen sähkövaihdetikkuun?

Viesti Kirjoittaja jussilampi »

jytäkkä kirjoitti:
DBFI kirjoitti:


Taitaa kuitenkin olla että puhutaan eri asioista. Vaihteen vaihtamisesta R:lle tai D:lle parkkiasennosta versus vaihto esim. R:ltä D:lle joka menee pienessä vauhdissakin (väärään suuntaan).
Olis mielenkiintoista tietää meneekö todella pienestä vauhdista r-->d:lle ja päinvastoin. Mikä on nopeusraja jossa "pieni vauhti" muuttuu isoksi?
Kokeilkaa joku ettei mun tarvii...
Saattaa hyvinkin pienessä vauhdissa mennä kun samalla painat jarrua, Mutta joka tapauksessa auto pysähtyy, niin mitä järkeä on liikkuvassa autossa valita vauhdissa eri suunta ennenkuin auto on pysähtynyt. Ajonaikana ei tapahdu mitään vaikka sitä viikseä heilutat mihin suuntaan. Samoin paikalla ei tapahdu mitään vaikka heilutat viikseä mihin,vasta kun painat jarrua saa pykälän eteen tai taakse päälle! Onkai nuin yksinkertainen asia varmistettu,muutenhan joku saattaisi luulla vilkun viikseksi ja kuka takuuaikana korvaisi vaihteistoremontin jos vauhdissa tökättäis pakkia päälle! Eikäi se W211 mene pykälä päälle jos et seiso jarrulla,sähkökeppihän se on siinäkin!
S213 220CDI,Sprinter 315 Köning W906,BMW R1150RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13197
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Oppiiko paatunut mersumies uuteen sähkövaihdetikkuun?

Viesti Kirjoittaja DBFI »

jussilampi kirjoitti: Saattaa hyvinkin pienessä vauhdissa mennä kun samalla painat jarrua, Mutta joka tapauksessa auto pysähtyy, niin mitä järkeä on liikkuvassa autossa valita vauhdissa eri suunta ennenkuin auto on pysähtynyt. Ajonaikana ei tapahdu mitään vaikka sitä viikseä heilutat mihin suuntaan. Samoin paikalla ei tapahdu mitään vaikka heilutat viikseä mihin,vasta kun painat jarrua saa pykälän eteen tai taakse päälle! Onkai nuin yksinkertainen asia varmistettu,muutenhan joku saattaisi luulla vilkun viikseksi ja kuka takuuaikana korvaisi vaihteistoremontin jos vauhdissa tökättäis pakkia päälle! Eikäi se W211 mene pykälä päälle jos et seiso jarrulla,sähkökeppihän se on siinäkin!
Keskustelu menee ehkä turhan paljon ohi alkuperäisen aiheen, kuvannee kuitenkin sitä että selkäytimestä se vaihteiston käyttö menee riippumatta siitä miten niitä vaihteita valitaan. Pitäisi muistaa kokeilla autolla mutta olisin kyllä aika varma siitä että esim. aamulla kun lähden tallista peruuttaen niin tietenkin pitää painaa jarrupoljinta ennen kuin pakki menee päälle. Sitten kuitenkin kun auto on ulkona ja peruuttaa tyhjäkäynnillä niin lennosta voi heittää D:n päälle. Tuossa vauhdissa, ja isommassakin ei ole mitään vaaraa vaihteistolle. Tuskin nykäisee kun momentinmuunnin pehmentää kytkentää (plus vaihteiston ohjaus), paljon kovempia rykäisyjä se vaihteisto ottaa vastaan kick-down kiihdytyksissä.

Eikös sinne mittaristoon nimenomaan tule ne nuolet näkyville jossain 10 - 15 km/h nopeudella, sitä isommalla vauhdilla sama mihin keppiä vääntää kun softa blokkaa ohjaukset mutta samalla kun nuoli tulee näkyviin, voi "vaihdetta" (siis D/R) vaihtaa lennosta ilman jarrua. En ota kantaa onko siinä mitään järkeä kun se auto toki pysähtyy joka tapauksessa jos suunta muuttuu peruutuksesta eteenpäin ajoon mutta onko siitä mitään haittaakaan. Turvallisuuskysymys tuo auton liikkeellelähdön esto vahingossa mutta jos auto jo on liikkeessä niin sen pitäisi olla kuskin kontrollissa.
Stinger
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 45
Liittynyt: Ti 27.09.2011 18:04

Re: Oppiiko paatunut mersumies uuteen sähkövaihdetikkuun?

Viesti Kirjoittaja Stinger »

Itse olisin nappiautomaatin kannalla, tuttu vanhoista jenkeistä, mutta ei ole juuri sen jälkeen tullut vastaan. Automaattivaihteiston käyttäjänä olen hyvin passiivinen eli annan vaihteiston tehdä itse päätökset käytettävistä vaihteista (sen takia automaatin ostin!) ja lähinnä tyrkkään vaihteiston D:lle kun lähden ja siitä sitten Parkille tai peruutusvaihteelle, mutta muuten se keppi, oli se missä vaan, saa olla ihan rauhassa ajon aikana. Ekan mersun kohdalla tykkäsin kun seisontajarrun sai kytkettyä jalalla, eikä se keppi tököttänyt reittä vasten konsolissa. Sama juttu tuon vaihdekepin kanssa. Rattikarahkakin on ihan ok, keppi on poissa viemästä tilaa konsolista.
S204 320cdi 4matic
Avatar
jytäkkä
Mersumies
Mersumies
Viestit: 679
Liittynyt: To 25.11.2004 17:02
Paikkakunta: Tampereen esikaupunkialue

Re: Oppiiko paatunut mersumies uuteen sähkövaihdetikkuun?

Viesti Kirjoittaja jytäkkä »

Noi ratissa olevat alasvaihto vasurilla ja ylös oikealla on varmaankin enemmän omiaan tehokkaammissa autoissa. Vauhdin kasvaessa käsiä ei tarvi irroittaa ratista ja turvallisuus säilyy. Myös 7g tarjoaa enemmän vaihtoehtoja esim. ohitustilanteessa kuin automaatin normaali ohjelmat E/S.
S212 300 BE A Avantgarde -10
Valmet 602T-80 ****************

EX S204 220 cdi -08
Ex S211 320 cdi A Avantgarde -05
Ex S123 300TD Aut.-80
Ex W124 230 A -89
Ex V 70 -06 D5 Aut
Ex W201 190E 90 Aut.
Ex W210 200 Cdi -01 Automatic Tiptronic
Ex S210 E 230 T Automatic Avantgarde-96
Ex S124 200d-90
Ex Opeleita kymmenittäin

---------------------------------------------------------------------
Avatar
tinatähti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 134
Liittynyt: Ti 14.10.2014 15:43

Re: Oppiiko paatunut mersumies uuteen sähkövaihdetikkuun?

Viesti Kirjoittaja tinatähti »

Miten saa 7-vaihteisissa pakko 4 tai 5 vaihteen "lukittua" , päälle ettei hetken päästä heitä isompaa?

E->S nappulan takaa ei löydy M vaihtoehtoa.
Ratista saa - nappulalla pienemmälle hetkellisesti, mutta heittää hetken kuluttua isommalle.
Ajattelin harrastaa karstanpoistoa maantienopeuksilla isommilla kierroksilla...
Auto W212 facelift om642 7g.
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6275
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Oppiiko paatunut mersumies uuteen sähkövaihdetikkuun?

Viesti Kirjoittaja MiHe »

khyyyllähän se täytyis se pitää ellei paina kickdownille asti... ei se mulla ainakaan vaihda
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3924
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Oppiiko paatunut mersumies uuteen sähkövaihdetikkuun?

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Ei mitenkään jos M puuttuu, se palaa takas D asennolle jonkun ajan päästä joissain malleissa. Toisissa pysyt valittu suurin vaihde päällä.
Koodausta pitää muuttaa jos haluaa vaihteen pysyvän.
Esim aktivoimalla sen M moodiin sinne.
Avatar
tinatähti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 134
Liittynyt: Ti 14.10.2014 15:43

Re: Oppiiko paatunut mersumies uuteen sähkövaihdetikkuun?

Viesti Kirjoittaja tinatähti »

MJPfin kirjoitti: Pe 09.06.2023 10:07 Ei mitenkään jos M puuttuu, se palaa takas D asennolle jonkun ajan päästä joissain malleissa. Toisissa pysyt valittu suurin vaihde päällä.
Koodausta pitää muuttaa jos haluaa vaihteen pysyvän.
Esim aktivoimalla sen M moodiin sinne.
No tältä vähän näyttäisi... ja kaikki maailman pelastumisen vuoksi :cry:
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13197
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Oppiiko paatunut mersumies uuteen sähkövaihdetikkuun?

Viesti Kirjoittaja DBFI »

tinatähti kirjoitti: Pe 09.06.2023 16:38 No tältä vähän näyttäisi... ja kaikki maailman pelastumisen vuoksi :cry:
Pitäishän asioissa tärkeysjärjestys olla. Ikävää jos autossa ei pysy vaihde päällä siinä vaiheessa kun maailma ei pelastunut. :wink:

Ei tuo uudempien mallien rattivaihdetoteutus kyllä päästöhömpän takia ole noin tehty. Useimmitenhan sitä manuaalista vaihtoa tarvitaankin vain lyhyeksi aikaa. Ei oikeastaan missään radallakaan vaikka ratamalleissa oikea M-moodi löytyykin.

Onko oikeastaan mitään hyötyä huudattaa moottoria ilman kuormaa? Eihän se mitään karstoja polta jos polttoainetta ruiskitaan hitunen ja enimmäkseen kylmää ilmaa läpi? Kaasu vaan pohjaan ja antaa vauhdin kiihtyä, heivaa vähän ennen poliisia. :)
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2743
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: Oppiiko paatunut mersumies uuteen sähkövaihdetikkuun?

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

On siinä nyt vaan käynyt niin, että SECillä tai 203:lla ajaessa tulee usein vaihdetta etsittyä siitä ratin vierestä, mutta 205:lla ei koskaan keskikonsolista :oops:
Perheessä:
X 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
mpower
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 298
Liittynyt: Ti 18.11.2014 18:03
Paikkakunta: Lohja

Re: Oppiiko paatunut mersumies uuteen sähkövaihdetikkuun?

Viesti Kirjoittaja mpower »

Hmm, ja kröhöm! Kyllä mää tohon ratin vaihdetikkuun nopeesti totuin. Johtunee siitä kun sitä tarvitsee harvemmin muuten kuin liikkeelle ja pakille laittaessa räplätä! Mutta on kyllä hirmuinen moka kun mun W222 Ässässäkin nyt vakkarin tikku piiloon vilkkuviiksen alle laitettu! :shock:

Ai jaijai sentään ja! Olisivat nyt vaan pitäneet siinä vilkkuviiksen yläpuolella kun oli niin mukavasti näkyvissä ja hollillla!
Eikös sitä niin sanota, hyvää ei kannata muuttaa tai korjata!? Mutta joku innokas pojankloppi taas meinannut, tää on parempi ja siksi muutettava! :twisted:
Pojasta vaariin:Ex-romuja:Mosse Scandinavia,Vauxhall Victor,Escort1.1,Toyota Crown,Fiat 124,Fiat 850,BMW 2000,BMW 2002,BMW1600-2,BMW 318i,Fiesta,Megane 1.6, Pösö 406 2.0,Volvo S60,Audi TT Quattro 165kW-99,Honda CR-V-05,MB W203 220CDI-07, MB W211 280CDI-07, BMW 528i 2010,MB CLS 350 CDI 2011,MB S350 BlueTec 4-Matic 2014
Vastaa Viestiin