Tätä hieman osasin odottaa...
Väitän että jokunen "kilo" on kokemusta takana aivan fyysisesti poltettuna ja sulatettuna ilman filosofoinnin tarvetta.
Se, että "tiedetään" mm. kirjasta opiskelemalla miten liitos tulisi tehdä jotta tarpeelliset kriteerit täyttyvät on aivan toinen maailma kuin karu todellisuus.
Näitä lujuusopin, materiaali- ja hitsaustekniikan tietäjiä löytyy kyllä, aina.
Samat asiat olen aikanani kirjoista opiskellut, mutta vuosien kokemusperäinen fakta osoittaa useasti toisaalle.
Vähän sama kuin kirjoittaisin vihkoon miten 45 asteen putkisauma on hitsattava saadaksesi "luokan" , tai pystyrailo. Ei vain tahdo onnistua vaika miten lukisi.
Samapa tämä, kannen pultit tuskin koskaan niin kiinni etteikö irtoaisi.
Toinen tarina on 10-20-vuotta suolassa lionneet ihanaiset irvistelijät.
Nämä konepaja-ja telakkahitsarit luulee tietävänsä hitsauksiata kaiken....kun on kilometri kaupalla hitsannut ja puikkoa /MIG/Jauhekaarella sulattanut tuhansia kiloja lisäaineita. Heh...heh...siinä ei paljon hitsaamisesta tiedä, vaikka G6 osaisikin hitsata....täytyy tietää hitsauksen filosofiakin.
Sitten kun ymmärtää kaarienergian tarkoituksen ja vaikutukset erilaisten materiaalien hitsauksessa, niin ollaan jo hiukan perillä hitsauksen saloista.
Viimeksi muokannut Mesemies89, Ma 04.11.2013 07:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kyllä ne koulussa aika kattavasti opettavat kaiken ..kuuluis sinne rae koko ja käyttäytyminenkin...siis perus asioita ja itse olen kahdessa koulussa ollut pulpetin takan tässä opissa mutta yli 20v sitten.
Onko näin että insinöörit osaa vain oikein hitsata mutta ei ne hitsaa missään.
Minä luotan hitsareihin jotka ovat hitsanneet luokat...itseenikin ja aina hitsaan huolella vaikka kukaan kyselekään luokkia mutta sauman on pidettävä.
suomalisen ammatti hitsarin puheita kun kuuntelee niin hommat on olleet aina hanskassa ja tieto taito...eikö se riitä?
Tommonen välikaari ja kylmäsilta juttu on ihan perus puuroa.
Toisekseen onko ammatti mies tyhmä tai rahvas että nämä insinöörit ,korkea koulututkinnon hankkineet viisaampia ja osaavampia kuin duunari?
Monesti insinööri tietää muttei osaa sitten käytännössä tehdä sitä.
Ei sitä suoraan lukemalla osaa...
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
atlas kirjoitti:Kyllä ne koulussa aika kattavasti opettavat kaiken ..kuuluis sinne rae koko ja käyttäytyminenkin...siis perus asioita ja itse olen kahdessa koulussa ollut pulpetin takan tässä opissa mutta yli 20v sitten.
Onko näin että insinöörit osaa vain oikein hitsata mutta ei ne hitsaa missään.
Minä luotan hitsareihin jotka ovat hitsanneet luokat...itseenikin ja aina hitsaan huolella vaikka kukaan kyselekään luokkia mutta sauman on pidettävä.
suomalisen ammatti hitsarin puheita kun kuuntelee niin hommat on olleet aina hanskassa ja tieto taito...eikö se riitä?
Tommonen välikaari ja kylmäsilta juttu on ihan perus puuroa.
Toisekseen onko ammatti mies tyhmä tai rahvas että nämä insinöörit ,korkea koulututkinnon hankkineet viisaampia ja osaavampia kuin duunari?
Monesti insinööri tietää muttei osaa sitten käytännössä tehdä sitä.
Ei sitä suoraan lukemalla osaa...
Nämä ns. tavishitsarit eivät tiedä juurikaan hitsauksen vaaroista ja hyödyistä mitään...osaavat lisensoituna hitsata WPS:n mukaan....jos osaavat.
Hitsauksessa on monia tekijöitä, joita ei näe silmällä ja kuule korvalla....hitsin kun tutkii ultraäänellä tai röntgenillä, niin se paljastaa hitsaajan ammattitaidon. Eivät ne hitsausinsinöörit/teknikot/spesialitit turhaan ole alalla valvomassa / suunnittelemassa hitsauksia ja opetustehtävissä.
Viimeksi muokannut Mesemies89, Ma 04.11.2013 07:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Niin..tavan hitsarit ilman koulutusta eivät ole kuulleet ja ei ne tiedäkään kaikkea.
Esim. yksi metsäkone urakoitsija yli 50v oli ikänsä hitsannut 46.00 puikolla kaikki korjaus hitsukset kunnes jollakin koulutus päivillä alan ammatti koulussa tuli eteen että ei,ei ei..oli se itsekin ihmetellyt kun saumat ei kestä ja etenkään pakkasta älyttömästi kun murto lujuus taisi tulla jo rajoille tossa -15 asteessa kun 48.00 taisi kestää jotain -30astetta kunnes se alkoi haurastua.
Monet taas sitten vetää väärään paikkaan 55.00 kun se ei jousta kuin 48.00 ja taas ratkeaa kun pitää joustaa.
Se kuka vetää työohjeen mukaan virheettömän tuloksen ja paperia vastaavan työn niinkuin esim. telakalla vaaditaan on ammatti mies.
Toki pitää olla laadun valvonta ja he ovat korkeasti koulutettuja ja näin pitää ollakin....sitä en kiellä....se on heidän työtään ja tällöin poistuu ja eivät pääse tunarit tuhoamaan esim. ydinvoimalan tai kaasuputken,telakan hitsus vaatimuksia...insinöörihän senkin laskee ja määräää.kyllä heitä tarvitaan..en moiti tai mollaa.
Kun kaikki täällä tekisikin kunnolla ,motivoituneena ja vastuullisena työnä niin se olisi hyvä muttakun ei..valitettavasti.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
Kyllä sen hitsaamalla saa pois. Maa kaapeli akulta vaan irti ja eikun hitsi sulamaan. Ite oon monesti katkenneita pakosarjan pultteja ja yhen volvo s60 automaatin vetolevyn pultitkin ottanut hitsaamalla irti. Toki on parempiakin konsteja, esim tuo vastakierre sarja. Toinen hyvä konsti on jos pultin kantaa on 1-2cm jäljellä, kirii 2 jenkaan sopivaa mutteria vastakkain ja sit vaa auki.
Migillä on hitsattu monet kymmenet pultit ja aina on lähtenyt. Noita tappeja harkitsisin viimeisenä vaihtoehtona, tuollaista hylsysarjaa tosin olen harkinnut.
Pansu kirjoitti:Ei saatana, taasko tuo hitsausrölli on vauhdissa .
'tää nyt on tätä viisastelua ja vääntöä...kiva kun forumilla on ainakin yksi kenen kanssa voi väitellä
Tosiaan on oikeita keinoja mutta tollasen moottorin päällä en kyllä vähästä puikolla ala hitsaamaan kun roiskuu ja kuona sitten menee varmasti sinne minne ei pitäisi vaikka miten suojaisi ja muutenkin ei ole niin herkkä syttymään valokaari kun mikissä ja mutterin sisään tulee vielä kuona ongelmakin joka sitten häiritsee kun noustaan ylemmäs mutterissa,.....helpompi vaan mikillä varoen ja sitä mukaa kovennetaan otteita jos ei lähde.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
"Osaa hitsata WPS:n mukaan..jos osaavat..".
Miten kukin tavis-hitsarin määrittelee. Kalskahtaa jopa ko. ammattikunnan väheksymiseltä.
Lienen tässä kohtaa onnekas etten ole "jos osaajien" kanssa yhteistyöhön joutunut.
Jokainen sauma tai liitos kuvannetaan 100% varmuuden takaamiseksi ja hommaa tekevät tietävät takuulla mitä milloinkin ja miksi tapahtuu,sekä tuntevat materiaalitekniikan. Olkoot se sitä filosofiaa tai ammattinsa hallitsemista.
Itselläni eikä tuskin em. henkilöillä ole pätevyyksiä vain niiden olemassaolon vuoksi.
Telakkamaailma ei ole itselle tuttu,joten siihen en ota kantaa. Varsinkaan negatiivisella asenteella, ottaen huomioon Suomen olosuhteet.
Tukala kirjoitti:
Itselläni eikä tuskin em. henkilöillä ole pätevyyksiä vain niiden olemassaolon vuoksi..
No itse en lukeudu insinööreihin ja hitsaan työpäivässä suurinpiirein tunnin, kaksi..putkisaumoja joka päivä..ammatti hitsari en ole ja en väheksy kenenkään taitoja ja itsekin opetellut nuorena extemporee kuin monetkin ja toisaalta jos sauma kestää tai ei niin eihän kaikkeen tartte koulutusta...eikun suurella innolla vaan opettelemaan hitsausta..ei tartte tietää että maskia on käytettävä ja ettei talli pala
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
[quote="Tukala"]Huh... Onpa pelottavaa luettavaa. "Osaa hitsata WPS:n mukaan..jos osaavat..".
Miten kukin tavis-hitsarin määrittelee. Kalskahtaa jopa ko. ammattikunnan väheksymiseltä.
Pelottavaa on käytännön elämässä hitsauksen valvonnassa, jossa lisenssin omaavat luokkahitsaajat tekevät tuhansien eurojen pummeja.
Tällä foorumilla on taviksien kanssa turhanpäiväistä pankanjauhantaa " kinastella " hitsaamisesta, kun suurimmat päsmääjät kirjoituksienkin perusteella eivät tiedä hitsausteknologiasta ja hitsaamisesta mitään.
Pulttien irroittamiseen on olemassa sitä varten erikoispuikkoja, joilla homma onnistuu vaivattomasti. Tuollaiset MIG/MAG-menetelmät ovat hiekkalaatikkopoikien lässytyksiä eikä mitään lujuusominaisuuksia täyttävää hitsausta.
ville125 kirjoitti:Kyllä. Mutta en itse ostais puikkokonetta kannenpultin takia jos mikki löytyis tallista
No eipä tietenkään kannata ostaa puikkokonetta, jos yhtä juntturassa olevaa pulttia tarvitsee irrottaa.
Nämä MIG/MAG koneet ovat vaan leikkikaluja, kun lujuutta vaativia hitsauksia tarvitaan.
Hitsaukseen vihkiytyneellä täytyy olla vähintäänkin hitsaustasasuuntaaja.
Viimeksi muokannut Mesemies89, Ma 04.11.2013 21:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tukala kirjoitti:Huh... Onpa pelottavaa luettavaa. "Osaa hitsata WPS:n mukaan..jos osaavat..".
Miten kukin tavis-hitsarin määrittelee. Kalskahtaa jopa ko. ammattikunnan väheksymiseltä.
Pelottavaa on käytännön elämässä hitsauksen valvonnassa, jossa lisenssin omaavat luokkahitsaajat tekevät tuhansien eurojen pummeja.
Tällä foorumilla on taviksien kanssa turhanpäiväistä pankanjauhantaa " kinastella " hitsaamisesta, kun suurimmat päsmääjät kirjoituksienkin perusteella eivät tiedä hitsausteknologiasta ja hitsaamisesta mitään.
Pulttien irroittamiseen on olemassa sitä varten erikoispuikkoja, joilla homma onnistuu vaivattomasti. Tuollaiset MIG/MAG-menetelmät ovat hiekkalaatikkopoikien lässytyksiä eikä mitään lujuusominaisuuksia täyttävää hitsausta.
Jaa...kyllä on mig syrjäyttänyt monet koneiden valmistajien hitsaus koneet kun ovat nopeampia ja yhtä vahvaa tulee..tai riittävää.
Niinkuin yksi konepaja yrittäjä sanoi kun kyselin oiskiko isompaa erää puikkoja kun hän tilaa jostain tukusta niin vastaus oli tyhjentävä...kuule jos puikolla pitää kaivinkoneen kauhoja hitsailla niin tulee nälkä kaikille
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
MIG/MAG- menetelmällä ei voida hitsata luotettavasti runsashiilisiä valurakenteita. Hitsauslisäaineita ei valmisteta mainittuun tarkoitukseen. Valurakenteet yleensä vaativat esilämmitystä ja pienellä kaarienergialla hitsaamista.
atlas kirjoitti:Jaa...kyllä on mig syrjäyttänyt monet koneiden valmistajien hitsaus koneet kun ovat nopeampia ja yhtä vahvaa tulee..tai riittävää.
Niinkuin yksi konepaja yrittäjä sanoi kun kyselin oiskiko isompaa erää puikkoja kun hän tilaa jostain tukusta niin vastaus oli tyhjentävä...kuule jos puikolla pitää kaivinkoneen kauhoja hitsailla niin tulee nälkä kaikille
Kyllä noissa maanrakennuskoneitten kulutusosissa on aivan ala-arvoisia tuotteita juuri tuon hitsausmenetelmän saantona. Eivät kestä kuin murto-osan siitä, kun hitsaukset ovat suoritettu puikolla.
Sarjavalmistettuna hyvin valmistettu tuote tulisi työtuntien vuoksi liian kalliiksi, sen vuoksi ottavat heppoisemmat menetelmät avuksi.
ssuvik kirjoitti:Minkä merkkiset/malliset histauskoneet sinulta löytyy, mesemies89? Ja minkälaisia kouluja sekä kursseja olet käynyt, hitsaamiseen liittyen?
Eikös tässä ollut kysymys kannenpultin irroittamisyrityksestä hitsaamalla.
Mitä merkitystä on sillä, minkälaisilla/ merkkisillä / mallisilla hitsuukoneilla teen työt. Sanotaanko että japsilaiset robotit tällä hetkellä.
Riittävästi ja kattavasti kuitenkin tiedän hitsauksista ja hitsausteknologiasta.
Eihän tämäntyyppisiä asioita osaisi kertoa, jos ei plakkarissa olisi pätevöitettyä sertifikaattia IWE.
MIG/MAG- menetelmällä ei voida hitsata luotettavasti runsashiilisiä valurakenteita. Hitsauslisäaineita ei valmisteta mainittuun tarkoitukseen. Valurakenteet yleensä vaativat esilämmitystä ja pienellä kaarienergialla hitsaamista.
Kerätkää lisää lääkkeitä
Miten on mahdollista, jotta mag- hitsauksella korjatulla "katkennella" ruustukilla kestää "vääntää enempi", kuin kaupasta noudetulla kiinalaisella
Täällä meidän perällä on ilmeisesti pistetty nuot "hitsauslait" uusiksi.
Kysymyksen esitin ihan siksi, kun tuossa naapurissa asui taannottain myöskin ns. kouluja käynyt hitsari, jonka kanssa käytiin saman aiheisia keskusteluja ihan naamatusten
Kiitos vastauksesta, oli odotusten mukainen, poistun takavasemmalle, hitsailen edelleen valurautaa mag:lla
ps. Jos asia vaivaa liikaa, tervetuloa tutustumaan tänne susirajalle, jossa ei vaan osata tehdä asioita teorioiden mukaan, yy veellä tavoittaa.
Tämä vääntö olisi ihan tervetullutta, jos joku kyselisi neuvoja kotitarveydinvoimalan putkiston hitsaamiseen. Nyt on kuitenkin pultin poistosta, eikä sen saamisesta kyse
Itse olen pultin poistamisessa onnistunut jopa tigillä
RAM kirjoitti:Tämä vääntö olisi ihan tervetullutta, jos joku kyselisi neuvoja kotitarveydinvoimalan putkiston hitsaamiseen. Nyt on kuitenkin pultin poistosta, eikä sen saamisesta kyse
Itse olen pultin poistamisessa onnistunut jopa tigillä
Itse olen ihan pesunkestävä AMIS Hitsaustakin opettivat monta vuotta, eli enämpi, kuin yksi. Teoriat on vain unohtuneet, kun ei ole tarvinnut, kuin käytäntöä