OM603.96 vakio pakosarjan käyttö ST tehoilla.

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Lillsunde
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 60
Liittynyt: Ti 09.10.2012 13:07
Paikkakunta: Kokkola

OM603.96 vakio pakosarjan käyttö ST tehoilla.

Viesti Kirjoittaja Lillsunde »

Tässä mietiskelin että miks sitä vakio pakosarjaa ei käytetä ST tehoilla. Tänään kun mittasin pakopaineita vakio sarjalla HX40 16# portillisella niin ne oli kokoajan alle ahtopaineita paitsi kun kone kiersi 5000, sillon pakopaineet oli yhtä paljon kun ahtopaineetkin (2.2 baaria). Ainakin minulla toiminut hyvin, oon myös hitsannut laipan sinne pakosarjaan että laipasta tulisi jaettu niin herävyys ei kärsi. Täys ahdot tulee jo 3500 paikkeilla. Tolla setupilla on nyt ajettu n. 10tkm ilman mitään ongelmia. :clap:

Semmonen kysymys vielä että kuinka paljon syöttöjen määrä vaikuttaa pakopaineisiin? Ite en oo kerenny koittaa kunnolla (ei oo riittäny aika nyt ku olen intissä..) Mutta vois testata kun kerkeen miten toimis jos laittaisi vielä lisää syöttöjä... :)
S211 280CDI Sport -06
ex: S124 300TDT, 7,5mm Dieselmeken, HX40 Holset.
ex: W210 320CDI Special Edition
ex: W124 300DT, 7mm mynä, HX40 Holset, JM-koneen vahvistama 722.3.
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: OM603.96 vakio pakosarjan käyttö ST tehoilla.

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Itse tehdyt pulssisarjat virtaa pikkasen paremmin kuin vakio :D sillon kun ainetta palaa kunnolla niin pakopaineet pysyy kurissa ja herääkin paremmin jos on hyvin tehty. Jos pakopaineet alkaa rajuilla tehoilla käydä kovaksi niin niitä voi sitten rajottaa ulkosella hukkaportilla.

Pakopaineisiin vaikuttaa syöttömäärä, kierrokset ja ruiskutusennakko. Ja ahtoilmaa jäähdyttämällä esim vesiruiskulla, saa myös pakopaineita pienennettyä.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
JuhoL
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 238
Liittynyt: La 12.08.2006 18:47
Paikkakunta: Jkl

Re: OM603.96 vakio pakosarjan käyttö ST tehoilla.

Viesti Kirjoittaja JuhoL »

Mun mielestä se alunperin jakamattomuus on ainut perustelu hylätä vakiosarja huonona. Eikös siinä ollu kuitenki laippa 3 ja 4 pytyn välissä?
En tarkota tietenkään sitä että se olisi paras mahdollinen vaihtoehto, mutta jossei halua tehä uutta, niin varmasti hyvä vaihtoehto.
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: OM603.96 vakio pakosarjan käyttö ST tehoilla.

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

JuhoL kirjoitti:Eikös siinä ollu kuitenki laippa 3 ja 4 pytyn välissä?
Ei :D kyllähän se menettelee mutta aika paljon tuli lisähevosia ja herääminen parani omassa tapauksessa pelkällä pakosarjan vaihdolla.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
PTracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1096
Liittynyt: Ti 21.08.2007 20:15
Paikkakunta: Kalajoki

Re: OM603.96 vakio pakosarjan käyttö ST tehoilla.

Viesti Kirjoittaja PTracing »

Siekkinen kirjoitti: Ei :D kyllähän se menettelee mutta aika paljon tuli lisähevosia ja herääminen parani omassa tapauksessa pelkällä pakosarjan vaihdolla.
Näimpä juuri, ei se cummins, taikka vakio tyylinen lyhyt sarja ole välttämättä paras edes siihen turbon heräämiseen vaikka sen toivossa kait niitä väsätää. On sillä kollektorillakin jonkinmoinen merkitys vaikka ahdettu moottori onkin kyseessä :!:
IG: @pyrytakkunen
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: OM603.96 vakio pakosarjan käyttö ST tehoilla.

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

PTracing kirjoitti:
Siekkinen kirjoitti: Ei :D kyllähän se menettelee mutta aika paljon tuli lisähevosia ja herääminen parani omassa tapauksessa pelkällä pakosarjan vaihdolla.
Näimpä juuri, ei se cummins, taikka vakio tyylinen lyhyt sarja ole välttämättä paras edes siihen turbon heräämiseen vaikka sen toivossa kait niitä väsätää. On sillä kollektorillakin jonkinmoinen merkitys vaikka ahdettu moottori onkin kyseessä :!:
Lyhkäsellä sarjalla kun syöttöjä on vielä paljon niin ei kerkeä kaasut mennä turbiinin läpi vaan alkaa jarruttamaan pakosarjassa eikä taho herätä millään :D huomasin itellä kun pakopainemittarin viisari vaan nous mutta ahtomittarin pysy paikallaan :lol:
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Vastaa Viestiin